القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت فرصه نتوب الأول والثاني بقلم سما يوسف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



انا مش هتجوزك يا عاليا
_ اتص*دمت لما قالي كده بصيتله باندهاش : انت يتقول اي يا محمد انت ازاي تقولي كده بعد كل الي حصل بينا بعد الي انت عملته
تجاهلني اكنه بيستهزء بكلامي ومشي لقدام خطوتين وقال : وهو ايه الي حصل بينا بصي يا بنت الناس انتي من طريق وانا من طريق انا مش حمل وجع دمااغ 
    انفعلت من كلامه ده وقفت قدامه وباعلي ما فيا قولتله : لااااا يا محمد الي حصل بينا كان كتير انت نسيت انت اخدت كل حاجة انا بتعالج نفسيا بسببك انت دمرتني انا باخد مهدئات بالعبيط عشان انسي انت ازاي اناني كده طب مفكرتش هقول لامي ايه مفكرتش نظرت ابويا ليا هتبقي عاملة ازاي انت ازاي بارد كده
    بصلي باستهزاء : لا متعشيش عليا دور الضحية الي حصل ده كان براضاكي وموافقتك يعني انا معملتش كده غصب عنك
    دبيت ف الارض وقولت :كنت غبية وضعيفة ... ضعفت بس انت دلوقتي بتتخلي عني .. يعني ايه مكنتش بتحبني قولت بزعيق ليييه عيشتني في اوهام
    قالي : انا مقدرش اكمل معاكي انتي مش بنت يا عاليا افهمي دي غلطة وانا ند*مان وهسيبك عشان اتجوز واحدة محترمة مش من الشارع باعت نفسها 
كلامه دب*حني حرفيا انا عارفة انا غلطت بس هو كمان غلط ليه اتحمل انا الغلط كله وهو عشان راجل مش هيحصلو الي حصلي بس انا الي قا*هرني انه رسم عليا الحب عشان ياخد شرف*ي انا كنت هبلة وضعيفة 
كان هيمشي لما سرحت وانا بفكر في كلامه
     قولت بانهيار
    -استني رايح فين انت مش هتبني يا محمد اكيد ده مقلب يارب يكون مقلب يا محمد طب هقولهم ايه هعيش ازاي هتعامل ازاي هتجوز ازاي طب اتجوزني ان شالة يوم واحد وبعد كده طلقني متسبنيش كده ارجوك ارجوك متضيعنيش اكتر من كده
  -  تجاهل كلامي بكل قسوة كان هيمشي بس وقف ورجع تاني
    هتجوزك يوم واحد بعد كده هطلقك واتجوز تاني 
كنت واقعة ف الارض قومت بسرعة : الحمدلله يارب .. الحمدلله ياريتني ماعرفتك 
    قالي اه ماهو لو فضلتي تتنحنحي كده والله ماهتجوزك
    بصتله باحتقار وسبته ومشيت
روحت البيت ودخلت
يارب ميرجعش في كلامه ، يارب اطلع من الكابوس من الي انا فيه كانت اخر حاجة اتخيلها انه يطلع مش بيحبني ، انا الي ساذجة وصدقته 
يارب انا عارفة اني غلط واستاهل كل ده بس انت رحمتك مش بتخلص ونفسي في فرصة اتوب واتخلص من الي انا فيه ، ارجوك يا رب ريحني واسترني ، يارب متفضحش وافضل كبيرة في عين امي وابويا واخويا الكبير ، عارفة اني بغلط وبعك بس طول ماحنا عايشين لينا فرصة نتوب ...
ماما قطعت تفكيري وقالت : عاليا حببتي انتي جيتي طب تعالي اسخنلك وناكل سوا
- لا يا ماما مش جعانة ، انا هدخل انام تعبانة شوية
قربت مني
مالك يا قلبي ، مش عوايدك يعني ، دايما بتدخلي تخضنيني وتقوليلي يلا ناكل ، فيكي ايه احكيلي
قولت بتعب : مفيش يا حببتي متقلقيش ، الشغل كان كتير بس انهاردة ، امال فين بابا وشريف ؟
- ابوكي ف الجامع واخوكي في الكورس ، بقولك ايه يا نور عيني ادخلي ريحي وانا هعملك شاي واجيلك
ابتسمت 
سبت ماما ودخلت الاوضة 
قفلت عليا الباب ، مشيت بقهر وحزن 
قعدت علي المكتب بتاعي ، فتحت النوت بوك الي بكتب فيها  مذكراتي 
كلام والاف من الكلام مكتوب عني حبي ليه ، حبي الساذج ، للدرجة دي كنت مخدوعة ، ازاي قدرت اعمل كده ، كنتي مفكرة ايه ، هيتجوزك ؟ ، يااااارب ان شالة يوم واحد بس سمعتي متتدهورش
وانا بقلب لمحت جملة كاتبها 
- اتمني من الله ان يجمعني بيه في خير ، حبي الاول والاخير ، الامان الي كنت بحلم بيه طول عمري لوخيروني بيه وبين عمري هختاره 
ضحكت علي ساذجتي ، للدرجة دي كنت بحبه 
مسحت الجملة دي وكتب واحدة تانية
" اليوم قد كسر*ني ، حط*مني ، ذبح*بني ، كل حبي له اصبح هباءا ، اكره لدرجة العمي ، اللهم اجمعني بيه ولكن ليوم واحد ثم يطلقني كي استريح "
 وانا بكتب وانا ببكي من القهرة 
دخل عليا شريف اخويا
- مسحت دموعي بسرعة وقومت : شريف وحشتني اوي تعالي نتكلم شوية
قرب مني ، لقيت قلم علي وشي وقعني في الارض
- قولت بوجع وخوف : ليييه يا شريف ، انا عملت ايه
وطي علي الارض وبصلي في عيني وقال : يا خسارة يا عاليا ضيعتي شرفك وضيعتينا معاكي
#يتبع
#فرصة_نتوب


بارت "2"
#فرصة_نتوب
قرب مني لقيت قلم علي وشي وقعني في الارض
    قولت بوجع وخوف :ليييه ياشريف انا عملت ايه 
وطي علي الارض وبصلي في عيني وقال :يا خسارة يا علي ضيعتي شرفك وضيعتينا معاكي
الجملة دي نزلت علي ودني زي جردل الماية الساقعة يعني اييه صورتي خلاص مبقتش موجودة قدام اخويا نزلت من نظره بقيت الخا*طية في عينه
قومت من علي الارض وانا بحاول امسك نفسي بصيت في عينه لقيت حاجات كتير عينه بتقولها ليه عملتي كده يا عليا لقيت في عينه الصدمة والقهر عليا
قالي بصوت جمود : انا قصرت معاكي في ايه عشان تطلعي رخي*صة كده لييه مغلتيش نفسك للانسان الي يستحقها
قال بزعيق :ابوكي الغلبان ده هقوله ايييه اقوله بنتك باعت نفسها لواحد ومشيت معاه
قلبي كان بيت*قطع مع كل كلمة قالها الي كان هيجنني هو عرف ازاي
بصتله والدموع بتنزل زي الشلالات من عيني : عرفت ازاي يا شريف
قالي :هو ده الي همك ! عرفت ازاي ! انتي لازم تتربي من اول وجديد انتي مش عليا اختي انتي واحدة انا معرفهاش
قولت بقهرة ونا بمسك ايدة :شريف انا غلطت انا عارفة ارجوك ساعدني في الي انا فيه انا بموت من ساعة الي حصل انا مريضة نفسية انا اتدمرت انا مليش غيرك تقف جمبي انت سندي متسبنيش اغرق
قال :ليه وصلتينا لكده
كمل بتريقة :وهو البيه هيجي امتي يتجوزك
قولت بخوف : هو هو قالي هيتجوزني وبعد كده يطلقني
كملت انت عرفت منين يا شريف قولي
البيه الحي*وان قالي ومسترش عليكي وكان عايز يخلع ويتخلي عنك بقا هو ده الي بعتي نفسك عشانه ن*دل وحق*ير مكنش يستاهل ضفرك يا عاليا وانتي بالساهل سلمتي نفسك له
مسحت دموعي ولفيت ضهري وقعدت علي المكتب وضهري لشريف
قالي بصوت عالي :اسمعي بقا انا هتكلم معاه وهخليه يجي يتجوزك برضاه او غصب عنه مش عشانك ابدا عشان ابوكي وامك الي ميستحقوش الصدمة دي منك
لغاية مده يحصل من البيت للشغل ومن الشغل للبيت وادعي ربنا يسامحك يا عاليا
خرج وقفل الباب وراه
انهارت في العياط انا عاليا شريف كان دايما واثق فيا اقوم اقت*له منغير مايحس اقهره عليا
والتاني الي اخد مزاجه واتخلي عنه وكمان قال لاخويا انا بكره وبكره نفسي واليوم الي اتولدت فيه وال يوم الي حبيته فيه
نمت وانا حزينة وعيني ورمت من البكي
    عاليا حببتي اصحي يلا وراكي شغل
    لا ياماما مش هروح انهاردة ممكن تخرجي وتقفلي الباب
    مالك ياابنت ده انتي كنتي بتصحي من النجمة علي الشغل الي جرالك يا بنت
    ياااماما مفيش ارجوكي سبيني لوحدي
    قربت ماما وشالت اللحاف من علي وشي
-- يا لااهوي عينك وارمه ليه يا عاليا في ايه يا بنتي متقلقنيش عليكي
قومت بسرعة وخبيت وشي :مفيش ودخلت الحمام بسرعة بصيت لوشي في المرايا وشي اصف وباهت وعيني قد كده شعري وقع وسناني بتوجعني رجلي زرقة ومش قادرة مشي
اتصلت بدكتوري النفسي :الو لوسمحت يادكتور ممكن اجي انهاردة
قالي تشرفي في اي وقت يا عاليا
قفلت معاه وخرجت عشان مااما متشكش ف حاجة
    راحة فين يا عاليا 
-- للاسف مردتش عليها وخرجت مش عايزة اسمع كلام من حد ابدا
ركبت تاكسي وفي طريقي للعيادة
شريف اتصل بيا
    اعملي حسابك الن*دل ده جاي انهاردة هو واهله عشان يصلح الا*رف الي عملتو ماااشي يا عاليا
-- ماشي يا شريف
قفل في وشي السكة بكيت لغاية ما وصلت للعيادة
    وانا طالعة رجعلي اتش*لت مش عايزة اطلع في حاجة منعاني اطلع لفيت وروحت لدكتورة امراض نسا انا كمان اتصدمت زيكوا نا راحة اعمل ايه هناك مانا مش بنت
    روحت منغير تفكير مش عارفة ليه عملت كده يمكن عشان اتاكد
    طلعت للدكتورة وكشفت عليا
-- انا ايه يادكتورة
    هو انتي جاية تعملي كده ليه انتي عروسة ولا ايه
    انا هتجوز قريب وعايزة اطمن علي نفسي لقيت الدكتورة شكت فيا اكتر كملت بسرعة وقلت اصل انا كنت وقعت وانا صغيرة وعايزة اطمن ممكن
    زي ما تكون الدكتورة ارتاحت وقالتلي :اطمني انتي بنت
قولتلها بصدمة :ممكن حضرتك تتاكدي معلش
قالتلي :وهي دي حاجة تزعلك في ايه ثواني هتأكد
ااه ايوة اسفة اتلخبطت مع حد تاني وقالت بشك :انتي مش بنت انا مش هسألك علي تفاصيل يابنتي ربنا معاكي
قومت من عندها بيأس كنتي مفكرة ايه يا عاليا كنت مفكرة هتكوني بنت عادي الي حصل حصل والي كان كان حسبي الله ونعم الوكيل فيك يامحمد كفاية نظرة اخويا ليه بتق*تلني
روحت البيت ولغيت معاد الطبيب النفسي
ماما بفرح :تعالي يانو رعيني اقعدي جمبي
    قولت بيأس وتعب :معلش ياماما سبيني تعبانة هنام
    قالتلي هو انا كل اما اقولك تعالي تكونتي عايزة تنامي تعالي ياحببتي باباكي عايزك في موضوع
-استغربت وروحت قعدت جمب بابا
    بابا بفرح :تخيلي يالولو انا عايزك في ايه
    خير يابابا في ايه
    بابا قال بفرح وعينه كلها حب ليا : زغرطي يافتحية عاليا جايلها عريس
- مكنتش عارفة ارد اقول ايه مش عايزة اكسر فرحته بيا مكنتش عايزة اقوله واقهرة عليا يارتي لو عرف ممكن يعمل ايه فيا مكنتش عايزة يحصل كل ده
رديت وحاولت اخفي صدمتي :عريس ايه يابابا انا مش مستعدة للجواز لسة في ماجستير ودكتوراه
    قالي بحزن جرا ايه ياعاليا انتي مش عايزة تفرحيني ولا ايه
    قولت :اكيد يابا عايزة افرحك هو انا ليا غيرك في الدنيا بس ارجوك متضغطش عليا
    قالي طب ادي للعريس فررصة حتي تقروا فتحة والباقي هيبقي سهل وخدي وقتك في التفكير
    في اللحظة دي شريف دخل علينا
    بابا قال :تعالي يا حبيبي شوفت عاليا جالها عريس ابن صاحبي في الشغل غني وبيشتغل دكتور قد الدنيا 
قال :اظاهر انت سبقتني يابابا زميل عاليا عايز يتجوزها اسمه محمد وجاي انهاردة
ماما وبابا غضبوا :طب مقولتش ليه ياابني مكنتش قولت لعمك راضي يجيب ابنه يخطبوا عاليا
انفعلت وقومت :هو انا سلعة يابابا انا مش هتجوز دلوقتي انا لسة قدامي ماجستير
دخلت اوضتي وشريف دخل ورايا
وقال :هي مين دي الي مش هتتجوز بت انتي هتتجوزي محمد ده غصب عنك عشان يداري علي الكا*رثة بتاعتك يءما هد*فنك وانتي صاحية
قولت بحزن :انتي ليه كده ليه مش عايز تقف حمبي تهون عليا تطبب عليا انا توبت ياعالم وغلطت انا عارفة لكن ربنا غفور رحيم ومش هيأس من رحمته وانت انت مفكرتش انا موجوعة ازاي علي الشخص الي بحبه الي باعني انا لو مكنتش قوية كان زماني في مستشفي المجانين
قولت بانهيار :امتي ربنا ياخدني عشان ارتاح متي
بصلي بأ*رف وجاي يخرج
قولت بزعيق : استني قولو يجيب المأ\ون انا مش عايزة وقت كتير انا لا عندي الطاقة او القدرة استحما اكتر من كده
قالي ايوة كده احسن هتتجوزا انهاردة عشان ننهي المهزلة دي وتتطلقي بعدها واياكي بعد كده اسمع حسك تاني الي هيحصل بقا بعد كده ابوكي يجبلك عريس امك تر*ميكي لاي حد تت*فلقي ساعتها عشان الي زيك مفكرش لا فيا ولا في ابوه ولا امه انتي ك*لبه متستحقيش انك تعيشي
خرج بكل قسوة وقال لبابا وماما في الصالة :العريس جاي انهاردة ويكتبوا الكتاب
بابا باستغراب :كتاب ايه يابني احنا هنهزر هو احنا لسة وافقنا ولا اتكلمنا حتي
شريف قال :طب اي رائيك نقابلو هو وابوه علي القهوة نتفق ونيجي هنا نكتب الكتاب
بابا قال باستغراب انا مشوفتش جوازة بالسرعة دي بس مادام عاليا موافقة انا موافق
لا اطمن هي موافقة يلا بينا عشان منتاخرش
بابا وشريف خرجوا وانا وماما كنا بنلبس
اجوا من برة والندل معاهم
كنت سرحانة فوقت علي جملة
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"
فوقت من شرودي وبصيت لل*ندل ده روحنا بيتنا
    اتفضلي ياعروسة ولا بلاش عروسة ملهاش لازمة
قولت باحت*قار له :انت ليك عيني تكلمني انت شي*طان وماشي علي الارض انا بك*رهك وبكره اليوم الي شوفتك فيه
مسك ايدي :بصي يابت انا اتجوزتك عشان زنك واخوكي الاه*بل ده لكن هتسوقي فيا هق*تلك بكرة الصبح هكون رامي عليكي يامين الطلاق انتي فاهمة ومتتسهوكيش كده عشان انتي جيتي في حضني بيرضاكي ونمتي معايا باردو برضاكي مغصبتكيش علي حاجة ماشي ياحلوة
قرب مني اوي وفضل يبص لشفايفي كتير
قولت بصدمة :في ايه ابعد عني انت مش خدت الي انت عايزة بتقرب مني ليييه
تجاهل كلامي وفضل يقرب لغاية ما لزقت في الحيطة وهو بيبص لعيني وو
#يتبع
#فرصة_نتوب
البارت الثالث من هنا 

تعليقات

التنقل السريع