القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

نوفيلا العوض #الأول والثاني والثالث #فرحه_احمد...في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله . 💜

خاالد بقرف وعصبيه.... ايه القرف ده اناا مش هقدر اكمل معااكي اكتر من كدا...اناا مش قاادر استحمل القرف ال في جسمك ده...


مهره بدموع... انتاا تقصد ايه بمش هتقدر تكمل....؟


خاالد بقرف... انتي طاالق....


لحظات من الصمت عدت واناا رافضه تصديق ال سمعته هو فعلا طلقني ولاا اناا بيتهيألي هو ازاي قدر ينسي الحب ال بيناا بسهوله دي وازاي جااله قلب يتخلي عني بطريقه دي وعشان ايه عشان حاجه اناا مليش يد فيها.... بصتله بكسره وقولت بدموع ممزوجه بضحك هستري...


انتاا اكيد بتهزر انتاا مستحيل تعمل فياا كدا انتاا بتحبني اكتر حد في حياتك مش ده كلامك ال علي طول تقولهولي وكنت دايماا تقولي انك عمرك مهتتخلي عني ولاا هتجرحني في يوم من الايام....


خاالد بقرف وعصبيه.... لااء مبهزرش لاني فعلا طلقتك ومعنتش بحبك ومش هقدر اكمل معااكي ولاا هقدر استحمل القرف ال في جسمك ده إنتي عبااره عن مس*خ ....


مهره بدموع.... طب واناا ذنبي ايه في ال حصل وبعدين مش اناا كنت حكتلك وانتاا تقبلت الموضوع وقولتلي انك بتحبني وميهمكش شكل جسمي واناا قولتلك كتير أن جسمي كله متشو*ه من الحر*يق ال حصل وانتاا قولتلي ميهمنيش شكل جسمك وان كل ال يهمك هو اناا وبس....


خاالد بقرف.... مكنتش اعرف أن الحرو*ق ال في جسمك كبيره لدراجتي وشكلها مقرف ده اناا كل مقربلك احس بالقرف من نفسي اني ازاي لمست مس*خ زيك.....


مهره بدموع..... حرررام عليك ياا خاالد انتاا عاارف اني مليش حد طب اناا هرووح فين دلوقتي ده اناا مليش حد في الدنيا غيرك انتاا وبس...


خاالد... امممم اناا كنت رايح انهاارده عشان هكتب كتابي علي نورين بنت خالتي فاناا ممكن ارجعك دلوقتي لاني طلقتك طلقه واحده وتعشي خدامه ليه وليهاا قولتي ايه...اهو تلقيلك حته تعيشي فيهاا بدل متعيشي في الشاارع...


مهره بكسره واتجهت ناحيه الاوضه ولمت هدومها في شنطه وخرجت ولسه هتفتح الباب وقفها صوته...


خاالد... هو انتي رايحه فين بالشنطه دي....


مهره بكسره... هو مش انتاا طلقتني عاايز ايه تاني مني...


خاالد بسخريه... ايوه طلقتك بس برضو واخده الشنطه دي معاكي ليه...؟


مهره... فيهاا هدومي وفلوس عشان اجرلي شقه اقعد فيها....


خالد وهو بيتجه ناحيتها واخد منها الشنطه واتكلم بسخريه.... تؤتؤ ياا شااطره اناا يوم ملمتك من الشارع واتجوزتك ودخلتك بيتي كنتي جايه من غير حاجه معاكي وزي مدخلتي بيتي فااضيه هتغورى منه زي ماجتي يعني بإختصار هتخرجي من بيتي بالهدوم ال عليكي بس ومش هتاخدي معااكي حااجه....


بصتله كتير بكسره يااا هو ده نفسه خاالد ال كان بيتمنالي الرضاا ارضي ... ضحكت بسخريه وبعدين مسحت دموعي ال بدأت تنزل علي خدي وخرجت من الشقه مش الشقه بس لا من العماره كلهاا وخرجت من حياته هو كمان وبلاا راجعه...فضلت اتمشي في الشوارع زي التايهه مش عارفه اروح فين انا مليش حد في الدنيا غيرخاالد وبعد مخالد اتخلي عني مبقاش لياا حد بقيت مقطوعه من شجره....


اعرفكم بنفسي... اناا مهره كبرت لقيت نفسي في ملجأ ومش عاارفه اي حاجه عن عيلتي حتي مش عارفه اسم بابا ايه وفي يوم من الايام حصل حر*يق كبير في الملجأ والنا*ر مسكت فياا وشو*هت نص جسمي الشمال بقاا كله عباره عن حرو*ق ...


كنت ماشيه زي التايهه في الشوارع وفجاه حسيت بدوخه ولاني كنت جمب المستشفي دخلت عشان اكشف ودي مكنتش اول مرة يحصل معاياا كدا وكنت دايما بقول لخالد بس مكنش بيهتم... المهم دخلت جوه وقبلت الدكتور وعملي تحاليل وقالي ان نتيجه التحاليل هتطلع كمان ساعه..... فات ساعه والدكتور جه عشان يقولي نتيجه التحليل ....


الدكتور بحزن... اناا اسف بس انتي طلع عندك ورم علي المخ ولزمك عمليه فى اسرع وقت لان الورم حجمه كبير وده هيأثر علي صحتك جدا ولو معملتيش العمليه بسرعه ممكن لقدر الله تخسري حياتك....


بصيت لدكتور بجمود وكان الدموع رفضت تنزل وسبتو وخرجت من المستشفي وفضلت اتمشي في الشوارع بشرود بس قطع شرودي صوت شاب وهو بينده علياا....


الشاب بصوت عاالي..... حااااااسبي ياااا انسه....

بصيت قدامي وبعدين فتحت عيوني بصدمه...... ووووو  لو لقيت ريتش حلو هكملها...


#العوض...

#الاول....

#فرحه_احمد.....🖤


#العوض ..

#الثاني ...

بجد شكرا اوي علي ال 1k بتوع البارت ال فات بجد تفاعلكوا القمر فرحني جدا .....❤

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

بصيت لدكتور بجمود وكان الدموع رفضت تنزل وسبتو وخرجت من المستشفي وفضلت اتمشي في الشوارع بشرود بس قطع شرودي صوت شاب وهو بينده علياا ....


الشاب بصوت عاالي .... حاااااسبي ياااا انسه ...


بصيت جمبي علي مصدر الصوت لقيته شاب وسيم في اواخر العشرنيات بينده علياا وكان باين الخوف في عيونه .... بصتله بعيون مدمعه واتمنيت للحظه ان ال يكون واقف ده خالد واشوف في عنيه الخوف علياا وعلي فقداني ضحكت بسخريه من نفسي ....

خااالد اااه خااالد ياا تري هو ندم انه طلقني ولاا عاادي ...


رجعت بصيت قدامي وبعدين فتحت عيوني بصدمه كانت عربيه كبيره ومحمله ازاز جاايه نااحيتي وبيني وبينها مسافه قصيره فضلت واقفه في مكاني ومتحركتش سانتي واحد ومدتش لندهات الشاب اي اهميه و غمضت عيوني جاامد وفردت دراعي في الهوا ورفعت راسي لسماا ودمعه نزلت علي خدي وقولت بهمس ... النهاايه ...!؟


محستش بنفسي غير واناا مرميه علي الارض بين ادين نفس الشخص ال كان بينده علياا ولماا وقعت على الارض راسي اتخبطت في حجر كان في الشاارع وراسي نزفت كتيير رفعت عيوني وبصتله وقلبي فضل يدق اوي معرفش السبب بصيت في عيونه اوي وشوفت فيهم الخوف .... بدات عيوني تغمض لوحدها لحد مفقد الوعي بين أدين نفس الشخص ....


سراج فضل باصص في عيونها كتير وشاف فيهم حزن دفين شاف في عيونها نظره مستحيل يقدر ينسهاا مهماا عدي من الزمن كأن عيونها كانت بتقوله ليه عملت كدا كنت سبني امو*ت ليه انقذتني اناا مكنتش عاايزه اعيش اناا خلاص اكتفيت من الدنياا ومن الظلم ال فيهاا ...


واول ممهره اغمي عليهاا بين أيد سراج بصلهاا بخوف من ان يكون جرالها حااجه وبعدين شالها ودخل بيهاا المستشفي والدكتور جه ودخلها اوضه الكشف وعقملها الجرح ال في رأسها وخرج لسراج ال كان رايح جاي في الطرقه بخوف وتوتر ..... وال اول مشاف الدكتور خارج من اوضتهاا جري نااحيته واتكلم بخوف حقيقي .... 


سراج بخوف... هي عاامله ايه دلوقتي ياا دكتور ونبي طمني ... 


الدكتور بهدوء وربت علي كتفه ... متقلقش ياا فندم هي كويسه والجر*ح سطحي ومفيش اي خطوره عليها وهي نص ساعةوهتفوق من البنج وتقدر تطمن عليهاا ..... 


بصله سراج بارتياح وهز رأسه بمعني تمام وشكر الدكتور وراح عشان يقعد علي متفوق بس وقف مكانه علي كلمه الدكتور ...


الدكتور بعمليه .... استني ياا فندم انتاا كمان ايدك بتنزف ولازم اعقملك الجر*ح ....  


بص سراج علي أيده ال بتنز* ف  اوي ومشي مع الدكتور عشان يعقمله الجر*ح..... 


بعد حوالي ١٠ دقايق خلص الدكتور من تعقيم الجر*ح ال في ايد سراج ... وسراج شكر الدكتور وخرج ولكنه اول مخرج طلع يجري علي اوضه مهره ال كان سامع فيها دوشه وصوت عاالي ...


مهره وهي نايمه وكأنها كانت بتحلم .... اااااااه حد يخرجني من هناااااا الناااااا*ر بتحر*قني حد يسااااعدني ..... سليم متمشيش انااا عاااارفه انك باباا انااا سمعتك ... الداده بتاعت الملجأ .... شوفتك هناك استني خدني معااااك ..... حد يطلعني من هناا متسبونيش لوحدي في الحر*يق... خااالد انااا مليش غيرك انتاا كل حااجه في دنيتي انااا بحبك متتخلاش عني لااااء يااااا خااالد متقولهاش ...لاااااااء ياااا خااااالد ....


فااقت مهره من المخدر في نفس اللحظه ال دخل فيهاا سراج ال بصلها بإستغراب من حالتها وخمن انها ممكن تكون شافت كابوس بس كان مستغرب ياا تري مين خالد ومين سليم ال هي بتتكلم عليهم وايه علاقتها بالملجا وحر*يق ايه ال كانت بتتكلم عليه .....!؟

اماا بنسبه لهاا ففضلت تبصله بإستغراب وبعدين حطط اديها علي رأسها من الوجع واتكلمت بتوهان ....


مهره بتوهان... ان ... اناا فين وازاي جيت هناا انتاا مين .. ايوا ايوا افتكرتك انتاا نفس الشاب ال انقذتني .... سكتت فجاه وبعدين كملت بخنقه في صوتها ... ليه عملت كدا ليه انقذتني كنت سبني امو*ت كنت زماني استريحت ...


سراج بهدوء وقعدت علي الكرسي جمبها وبدا في الكلام... مفيش حاجه تستاهل انك تمو*تي بسببها او تفرضي في حياتك عشانها مهماا كانت هي ايه ياا حواء كل إنسان فيهاا بيمر بوقت صعب في حياته بس لازم يبقي قوي ويقدر يتخطي كل الصعوبات ال هتواجهه عشان يقدر يكمل ومهما كان ال حصلك حاولي تتخطيه وكملي ومتستسلميش من اول مره اكيد هتقعي كتير بس كل متقهي قومي وحاولي وعاافري واعملي ال عليكي وربناا عمرو مهينساكي وهيعوضك عن كل ال شوفتيه في حياتك خير عوض ربناا قريب جدا بس انتي قولي ياا رب ....


مهره فضلت بصااله كتير وبعدين اتكلمت بخنقه .... العوض تفتكر ربناا هيعوضني علي كل ال شوفته في حياتي ...


سراج بابتسامه ... اكيد بس انتي متفقديش الامل فيه ومتستسلميش ....


في مكان تاني كانت قاعده ست كبيره في الرابع و الاربعين من عمرها وماسكه صوره لطفله عندهاا حوالي ٥ شهور وبتبكي بصمت وفضلت تحسس علي الصوره وتبوس فيها وهي بتقول .... وحشتيني ياا قلب ماما من يوم متخطفتي واناا مش عاارفه ابقي زي الاول وحشتيني ياا مهرتي ..ارجعيلي ياا قلب امك ....


دخلت عليها بنت في منتصف العشرنيات واتكلم بكر*ه وحق*د .... كل حااجه مهره مهره مفيش علي لسانك غير مهره وكأنك مخلفتيش غيرها بقالك اكتر من ٢٣ سنه حابسه نفسك بين اربع حيطان وبتبكي عليهاا ونسيتي واجبك كام وانك لكي بنت والمفروض تهتمي بيها بس حضرتك عيشالي علي ذكره ست الحسن ال اختفت من وهي لسه عندها ٥ شهور وياا عالم دلوقتي عاايشه ولاا متزفته ميته ...


صوت هدوء في المكان بس قطع الهدوء صوت صفعه نزلت علي خد نورين ...

الام بعصبيه.... بنتي عاايشه ممتتش وهلقيها واياكي ثم ايااكي ياا نورين اسمعك تتكلمي عليها بسوء تااني ...

نورين وهي بتبص لأمها بكر*ه وحططت اديها علي خدها وتكلمت بحق*د وووووووو


نرجع المستشفي عند مهره وسراج تااني ... فضلوا يتكلموا كتير في مواضيع مختلفه ...

بص سراج لمهره كتير وكانه كان متوتر ولكنه فضوله كان اقوي منه وسالها ..


سراج بهدوء وفضول ... انتي كنتي بتتكلمي وانتي نايمه وكنتي عماله تقولي حر*يق وناا*ر وحد ينقذني واناا مفهمتش حاجه ممكن تحكيلي ...


مهره اول مجاب سيره الحر*يق جسمها فضل يتشنج وينتفض بطريقه غريبه وحطت اديها علي ودنها وغمضت عيونها جامد كانها بتعصرهم وفضلت تصرخ ومناخيرها وبوقها بدأوا ينذفو وووووو.....


لو لقيت تفاعل علي البارت هنزل التالت بسرعه 2000 كومنت وهنزل التاني بسرعه عاارفه انكوا مش هتكسفوني وهتوصلوا البارت ل2000 كومنت .... 🧡

#العوض ...

#التاني...

#فرحه_احمد ...🖤

دمتم سالمين ....❤


#العوض

#البارت_الثالث

مبدئياا كدا انا مش هتكلم علي تفاعل مع ان التفاعل قل اوي عن البارت الاول بس اناا مش هقول لو التفاعل مزدش اناا مش هنزلها لا مش هقول كدا لاني حباهاا وعايزه اكملها واناا بكتبهاا من قلبي وبيقولوا ان ال طالع من القلب بيوصل للقلب....  ثانياا بقاا التاخير مش من عندي لان بعتهاا امبارح والادمن مش قبلهاا....  

اقبلهاا بقاا ياا ادمن دي تااني مره ابعتهاا... عدلتهاا اقبلهاا بقاا🙂😂

................................. 

وقفناا الباارت ال فات لماا مهره بدا جسمهاا يتنفض ويتشنج بطريقه غريبه ومناخرها وبوقها فضلو يجبو د*م.... وبعدين اغمي عليها.. 


بصلهاا سراج بخوف ونده علي الدكتور.... 

الدكتور....  ده انهيار عصبي قلب بنز*يف والاعصاب شدت وهااجت اوى وعملتلها نز*يف في عصب المخ.... 


الدكتور مكنش عاارف ازاي يوقف النزيف والوضع اتئزم وكل مدي وحالتها بتسوء اكتر من الاول... 

مسكه سراج من ياقه قميصه واتكلم بحد*ه وعن*ف....  ازاي مش عاارف توقف النز*يف هي مش دي شغلتك ازاي بقا مش عارف....!!!؟ 


الدكتور....  اناا مضطر احولهاا علي العمليات وهحاول اوقفلهاا النز*يف....  بس هرجع اقولك تااني حااول تقنع المدام انهاا توافق انهاا تعمل العمليه لان هي لازم تعملهاا قريب لان لو هي طولت فده هيأثر علي صحتهاا وكل ثانيه احناا بنتأخرهاا علي متعمل العمليه ده بينقص من عمرهاا... المرادي كان مجرد نز*يف وياا عالم المره الجايه ممكن يحصل ايه...!!!؟ 


سراج بإستغراب...  عمليه ايه ومدام مين وحياه ايه اناا مش فاهم حااجه ممكن حضرتك توضح ال بتقوله....!!!؟ 


الدكتور...  هي عندها ورم علي المخ هي مقلتش لحضرتك بس المهم دلوقتي اناا هنقلهاا علي اوضه العمليات قبل ما حالتها تسوء اكتر وبعدين ابقي انتاا حاول تقنعهاا تعمل العمليه.... 


مشي الدكتور وساب سراج واقف في حيره ومستغرب من نفسه هو ليه خايف عليهاا لدرجاتي هو ميعرفهاش غير من كام دقيقه لحق اتعلق بيهاا بسرعه دي وليه حاسس انه عاارفهاا حاسس ان في رابط مبنهم ده حتي مراته الاولي مكنش بيخاف عليها اوي كدا اشمعني دي الف سؤال وسؤال جم في باله بس قطع تفكيره خروج الممرضه وهي بتجري بتوتر...  وقفهاا صوته وهو بيتكلم بخوف حقيقي استغربه من نفسه... 


سراج بخوف حقيقي...  هي كويسه....!!!؟ 

الممرضه بقلق...  النز*يف شديد اوي ومش عارفين نسيطر عليه ده غير انها نذفت د*م كتير جدا فادعي ربناا انه يعديهاا علي خير... 


قعد سراج مكانه وافتكر مراته الاولي لماا ما*تت كان نفس المشهد بيتعاد مره تانيه بس المراضي بشخص تااني وعلي ذكرى مراته افتكر حاجه مهمه ومسك موبيله واتصل علي امه... 


علي الطرف الاخر اتكلمت امه بخوف....  انتاا فين ياا سيراج وليه اتاخرت كده دي الساعه بقت ١١ وانتاا لسه مجتش... 


سراج بهدوء...  اناا كويس ياا ماما حصل حاجه مفاجئه معاياا واناا ٣ ساعات بالكتير وهرجع المهم دلوقتي حور عامله ايه... 


الام...  كويسه ياا حبيبي لسه نايمه من شويه بعد عياط كتير.... 


سراج...  تمام ياا ماما اناا هقفل دلوقتي وخلي بالك منهاا.... 

.......................................... 

فات نص ساعه والدكاتره مخرجش حد منهم وده زاد من قلق سراج ال قاعد بره علي اعصابه وعمال يتمشي في الطرقه بتوتر شديد هو مستغربه من نفسه وكل ال بيدور في عقله هو ليه خاايف عليهاا كداا..... بعد مده صغيره خرج الدكتور فجرى نحيته.... 


سراج بقلق...  هااا ياا دكتور بقت عامله ايه دلوقت... 

الدكتور اتنهد....  هو الحمدللة ربناا عداهاا علي خير المرادي وقدرناا نسيطر علي النز*يف ونوقفه بصعوبه بس هرجع واقولك هي لازم 

تعمل العمليه في اسرع وقت لان كل مدي حجم الورم بيكبر وده هيأثر سلباا علي صحتهاا وهي لماا اتخبطت في راسهاا ده نشط لهاا الورم وده غير الانهيار العصبي ال هي اتعرضت له  ومن هناا لحد متقنعهاا تواقف علي العمليه حااول تبعدهاا عن اي توتر... 


حرك سراج راسه بمعني ماشي وقعد علي اقرب كرسي وحط راسه بين اديه ودماغه عماله تودي وتجيب وغير ده كله كان مستغرب نفسهةهو ليه خاايف عليها لدرجادي ليه حاسس ان فيه بنهم رابط اوي ومش عارف يميزه حاسس انه يعرفهاا من زمان مع ان دي اول مره يشوفهاا فيهاا..... 


عند نورين مسكت وشهاا مكان الضربه وبصت لامها بكر*ه وجزت علي سننهاا بغ*ل وغض*ب واتكلمت.... انتي بتضربيني علشانها حتي وهي ميته بتفضليها علياا عمرك محسستني اني بنتك كل ال شاغل بالك وتفكيرك هي وبس عمرك مفكرتي فياا او عملتني بحنيه وحب ده اناا مش فكره اخر مره حضنتيني كانت امتاا اناا مكنتش بكر*ها بس دلوقتي صدقيني كر*هتهاا واتمنيت انهاا تكون عايشه عشان اقت*لهاا قدام عنيكي واحرق د*مك عليهاا لان بسببها انتي بعدتي عني..... 


بصت لهاا حنان اوي واتجمعت الدموع في عيونها لدرجادي هي كانت مقصره في حقها حست بالندم ان هي مدت اديها عليها واخدتهاا في حضنهاا واتكلمت بدموع....  اسفه سامحيني اناا عاارفه اني كنت انانيه معاكي وقصرت في حقك سامحيني يا نن عيون امك... 


نورين بمجرد مترمت في حضن امها حست براحه وكل احاسيس الغضب من امهاا اتبخرت في ثواني.... 


قطع المشهد ده دخول سليم *الاب* ال اتكلم بعصبيه... مش هنخلص من حوار كل يوم بتاع سي زفته...  عملالي مناحه كل يوم عشان وحده ميته اومال لو كانت عايشه كنتي عملتي ايه....!!!؟؟ 


حنان بصوت عالي....  بنتي ممتتش ياا سليم فااااهم ممتتش... 


سليم بكر*ه واتكلم بهمس لكن مسموع...  حتي لو مكنتش ماتت في الاول فاكيد بعد محصل الحر*يق في الميتم اتخفت من وش الدنيا وماتت... 


انتبهت حنان لكلامه ومسكته من ياقه قميصه واتكلمت بصوت عاالي....  ميتم ايه وحر*يق ايه بنتي فين ياا سليم انطق.... انتاا عملت ايه في بنتي بنتي متخطفتش زي منتاا قولت عملت ايه في بنتي ياا سليم ووووووو


................................................... 

#العوض

#الثالث

#فرحه_احمد.... 💜


تكملة الرواية من هنا 



 

تعليقات

التنقل السريع