القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية البريئة والذئاب المقدمه والبارت الأول والثاني بقلم سلطان زماني في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

المقدمة 💥بقلم ✍️ سلطان زماني 


اعرفكم بنفسي أنا المنحوسة الي مليش بخت الي حظها قليل 


في الدنيا الي عمرها ما فرحت من قلبها ولا شافت يوم حلو 


انا الي لحد الحظة الي بتقرو فيها قصتي دي مليش سند 


اتسند عليه ولا ضهر اتحامه فيه أنا الي اتصدمت في كل الي 


حواليا من القريب قبل الغريب أنا الي فقدت الثقة في كل 


الناس واولهم ثقتي في نفسي.. زيروو 


انسانه عايشة في الدنيا علشان تربي بناتها وبس ولولا هما 


كنت انتحرت من زمان 


اسمي وعد عندي 29 سنة من الارياف الفلاحين 


  كنت طفلة عندها 12 سنة وكنت بشوف امي بتزعق مع 


ابويا علي الشرب الي في البيت وصحابه الي بيجو يقعدوا 


للصبح وسمعتنا والكلام الي الناس بتقولو عليه وعليها ايه 


وتقوله خاف علي عرضك وشرفك وكان يرد ببجاحه وأوقات 


يضربها قدمنا ولما كنا نقرب ولا اختي الكبيرة تحوش كان 


يضربها هي كمان وامي تقعد تبكي وتتحسبن وتدعي عليه 


كان غبي جدا ومش بيحبنا وكرهنا أنا واختي 


ولا اكننا بناتها هي أو ولاد حرام نظراته غبية صوته كنت 


بترعب منه كان مخلي امي خدامة ليه ول اخواته البنات 


وكان بيجاملهم بيها ..وبينا احنا كمان 


بمعني اي عزومة أو عزاء فرح امي ياعيني الي تعمل كل 


حاجه وديما محسسنها أنها أقل من الكل وبناتها 


كمان الي هماانا واختي الهام


امي كانت تزعق ل اختي الهام لما تلبس شورت أو جبليه 


ضيقة في البيت وكنت بستغرب وبتجنن اه لسه 13 سنة بس 


عارفه اني في بيتنا نلبس اي حاجه عادي وكانت بتغمزلها 


وهي بتفهم  وتدخل تلبس حاجه وسعة 


وانا كنت بفهم من غمرتها دي وكلامها لما تقولها خشي البسي 


حاجه وسعه علشان ابوكي قرب يجي كنت فاكره اني بابا 


هيزعق وهيضربها وكده


 بس  بعدين فهمت المهم بقيت الاحظ اني امي بقت تنام في 


الاوضه بتعتنا كتير وأوقات بتقفل الباب علينا بالترباس 


ولما بابا بيكون موجود وبتنزل تخدنا معها حتي لو نزله 


تجيب التموين ولا تجيب عيش وحاجات من السوق


يتبع 💥 التكملة علي حسب تفاعلكم ياحلوين ♥️ انتو الي هتحددو انزل بارت واحد كل يوم ولا بارتين انتو وشطارتكم



البارت الاول 💥 بقلم سلطان زماني 


امي حاولت مع ابويا كتير أنها تغيره وتخليه يحترمها ويبطل 


ضرب فيها واهانه وكانت كتير تقنعه اني بناتها كبرو وبيخدو 


بالهم وكان بيشتمها ويهزقها حتي لما تشتكي لجدي أو خالي 


كان قليل الذوق اوي وهما كانو مش عايزين يخربو عليها 


وهي كانت مش بتحكلهم كل حاجه بتحكلهم أنه بيشتمها 


وأوقات يمد ايده وبس كده ..   بقلم ✍️ سلطان زماني


  لحد ما في مره حصلت مشكلة بينهم وامي انفجرت فيه 


قدمنا واول مره اشوف امي في الحالة دي اتاريها كانت 


مخزنه ومعبية منه على الاخر ضربها وهزقها علشان 


مرضيتش تروح تمسح وتغسل السجاد ل أخته علشان قالت 


مره لا.  مسكها من شعرها وقعد يضرب فيها وهي وقعه ع 


الأرض وجاب عصاية وقعد يضرب فيها بغباء وهي تشتمه 


وتقوله ياعره الراجلة ياناقص  ولما اختي الهام قربت منه 


بتحوش كسر العصاية عليها وانا فضلت اصوت من المنظر 


الي شيفاه وجريت عليه قام زقني علي الحيطه  واغمي عليا 


فوقت بعدها ملقتش بابا في الشقة واختي قالتلي اخدوه 


علي المستشفي وعرفت لما رحنا بيت جدي اني امي قامت 


فضلت تضرب فيه بشومه كانت بتاعته شايلها تحت السرير 


وبهدلتله ضرب وشتيمة وتهزيق وتفت علي وشه وكمان عليه 


بشبششبها  والناس حشوه من تحت ايديها بالعافيه وأنه كان 


هيموت    بقلم ✍️ سلطان زماني 


 امي  افتكرتني موت من الخبطة  وقالت لجدي أنه لو رجعها 


ليه زاي كل مره انها هتولع في نفسها


 قالها اهدي خراب البيوت مش بساهل اتجننتي يابت تضربي 


جوزك قالتله يعني هو يضربني ويبهدلني ويهزقني  واشتغل 


خدامه ل أهله عادي 


جدي ..خدمة ل أهله ازاي 


امي ...أنت متعرفش اني  أنا المرمطونه بتاعة العيلة دي


 أنا المهزقة الضعيفة مكسورة الجناح الي الي بتغسل وتمسح 


وتكنس أنا يابا بتاعة غسيل السجاد ومسح السلم وشيل 


الحاجات التقيلة .   بقلم ✍️ سلطان زماني 👑


.أنا علشان بناتي طافحه الكوته شاربه الزل والعذاب بالمعقلة 


ابوس ايدك مترجعنيش لا أنا ولا بناتي للحيوان ده انا كل 


حته فيا تعبانه ومكسورة بالله عليك يابا طلقني منه


جدي...روح ياخالد خد بنات اختك واطلعوا برا شوية عايز 


اتكلم مع اختك لوحدينا 


خالي ..حاضر يابا ...خدنا وسبته لما طلع شقته ورجعت اسمع 


كلامهم من بعيد كان كل الي شاغلني ساعتها اني جدي يوافق 


أننا منرجعش تاني هناك ونبعد عن بابا الغبي ده 

  

      بقلم ✍️ سلطان زماني


جدي ..اي الي بتقوليه ده يابت معقول اب يتحرش ببنته


امي ...والله زاي ما بقولك كده ومش مره ولا مرتين كتير 


ولما يحس بيا يعمل نفسه بيغطيها والبنت ياعيني مش حسه 


وكله بسبب الهباب البانجو والبرشام الي بيشربه .

         بقلم ✍️ سلطان زماني 👑

.مش بعرف انام وارتاح واروح في النوم  زاي باقي الخلق


 الا وهو مش في البيت أو نايمه معاهم وقفله علينا الباب 


عايشة في رعب.. بيتتبع مشيت وخطوات  البيت وبيبص ع 


جسمها وهي  ماشية وهي بتغير هدومها ولا في الحمام 


بتستحمه وصوت المياة شغال ومعروف اني في حد جوه 


يعمل أنه ميعرفش ويشوفها


 حتي وعد بخاف عليها منها 

                 بقلم ✍️ سلطان زماني


جدي ...استغفر الله العظيم اوعي يابت حد يعرف الكلام ده 


ومقولتيش ليه ل امك وحكيتي معها 


امي ..ما أنا ياما حكيت وكانت تقولي عيشي واصبري وكل 


البيوت فيها وفيها وتقولي ادعيله وانتي بتصلي والكلام ده 


جدي ..محدش بيحب خراب البيوت يابنتي المهم ادخلي ريحي واكلي العيال والي يرضيكي هعمله 


امي . باست ايده وقالتله أنا يابا نفسيتي تعبت وقفلت منه بموت بالبطئ معه 


جدي ..خلاص قولتلك هعمل الي يرضيكي خشي يلا ارتاحي والصبح يحلها ربنا


🤚يتبع 



البارت التاني بقلم ✍️سلطان زماني


نمت اليوم ده في بيت جدي امي من الراحة والأمان الي


مكنتش حسه بيه هناك فضلت نايمه لحد الضهر


واحنا جدي اول ما صحينا عمال يدلعنا ويهزر معانا وستي


فطرتنا وخدتني معها السوق وفرحانه وعايزة بجد مرجعش


هناك تاني ....هناك كنت بخاف اطلع العب في الشارع مع


البنات صحابي لأنهم كل ما يشوفوني يبعتوني اجبلهم عيش


اجبلهم حاجات من محالات بعيدة يدوني عيل صغير افضل


شيلاه ع قلبي بالساعتين ولو قولت لا انضرب وابقي


متربتش ومش بسمع الكلام واتعاقب

المهم اليوم ده بابا جيه ومعه عماتي ال 3 وعمي بيت جدي


وكان داخل بيعرج وحاطط شاش في دماغه


جدي رحب بيهم هو وخالي

بدأ كلامه قاله أنا لولا العيبة كنت عملت في بنتك محضر


وحبستها بس مش مهم أنا هعرف اعلمها الأدب الي انت


معرفتش تعلمهولها

خالي ..احترم نفسك ولولا انك في بيتنا كنت أنا الي علمتك الادب


عمي ..صلو علي النبي ياجدعان احنا جاين نحل ولا نعقد


نصلح ولا نخرب.   وحدو الله


جدي ..لا اله الا الله محمد رسول الله بص يا ابن الناس أنا


كنت مديك بنتي علشان تعزيزها تصونها تحافظ عليها مش


مديهالك تشغلها خدامة وتهنها وتزلها ..ليه يابني تعمل في


بنات الناس كده مش خايف بعد الشر يترد في بناتك


بابا ..خدامة  ل جوزها هي خدامة لحد غريب


جدي ..لو لجوزها مكنتش اتكلمت إنما تبعتها تخدم اخواتك


الي صحتهم تهد جبال وتهنا وتجبرها علي كده ده ميرضيش


ربنا وميتسكتش عليه


عمتي ..ما أنا بخدم اهل جوزي هي علي رأسها ريشة ولا ع


ايديها نقش الحنة


جدي ..بتخدميهم بمزاجك ولا غصب عنك


عمتي...الاتنين وبحط في بقي جزمة واسكت وعايشة


جدي ..طب أنا بنتي مش هتحط في بوقها جزمة ولا حد


يجبرها ع حاجه وانا لو كنت اعرف اني بنتي بتتعامل


المعاملة المهينة دي مكنتش قبلت أنها تعيش دقيقة وحده ع زمته


عمي ..ايه يا حاج الي بتقوله ده صلو علي النبي


خالي.  عليه افضل الصلاة والسلام ...بص يا بني احنا زاي ما


دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف انا قعدت مع بنتي وهي


كرها العيشة خلاص وانا مش هغصبها


بابا ..ولا انا هغصبها المركب الي تودي بس اعمل حسابك


بنتك ملهاش عندي اي حقوق بعد الطلاق


خالي ..يعني هي كان ليها حقوق قبلها لما يبقا ليها بعدها


جدي ..اسكت ياخالد متتكلمش


عمتي.. أنا اخويا مفهوش حاجه تتعيب والف من تتمنا تراب رجله


جدي ..ربنا يهنيكم ببعض ويكفيكم شر نفسكم أنا هبقا اعدي


علي عمك الكبير بتاعك واخلص معه الموضوع شرفتونا الشوية دول


كلهم قامو ووبوزهم شبرين وبابا طلب من جدي يشوف امي


ويتكلم معها وهو رفض ومشيو فصلت بصه عليهم لحد ما


بعدو خالص خالص مش مصدقة أننا هنعيش هنا ومش


راجعين ليه تاني عايزة ابوس ع رجل جدي مش ايده بس


امي مع الوقت والايام روحها رجعتلها بقيت اشوفها لاول مره


فرحانه ومبسوطة وبتهزر ومهتمية بنفسها اختي هالة بعد 8


شهور جالها عريس عنده مصنع أحذية صغير كان أكبر منها


بس حد محترم جدا وذوق واخلاق وجدع وشاريها كان عندي


وقتها 14 سنة اتخطبو وبعد كام شهر من الخطوبة امي حالها


عريس ارمل وعايش لوحده وفاتح مكتبة جدي اجل الكلام


في الموضوع ده لحد ما الهام اتجوزت ودخلت


كنت بروح ل اختي شقتها وفرحانه ليها وبيها وبعيشتها


الجديدة وعايزة اكبر بقا بسرعة ويجيني عريس أنا كمان


وتكون شقتي جميلة جدا وعفشها جديدة وعروسة بقا وحد


بيحبني ويدلعني كانت لما اختي تزعقلي أو تزعلني وانا


عندها كنت بشوف حنيه من عمرو جوزها مسفتهاش في حد


كان بيزعقلها علشاني أنا ويخدنا يخرجنا ويفسحنا كنت


اوقات بحس اني انا أخته هو مش اختها هي من كتر اهتمامه


بيا وذوقه وحنيته لحد ما بقيت الاحظ أنه بي......


يتبع

تكملة الروايه بعد قليل 



 

تعليقات

التنقل السريع