القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت مروان : لالا مستحيل صفاء : وربي لو ما روحت معايا لا انت ابني ولااعرفو مروان بحزن : لي بتخدي قرار انا مش هقدر اعملوبقلم داليا ياسر


اسكريبت

مروان : لالا مستحيل 

صفاء : وربي لو ما روحت معايا لا انت ابني ولااعرفو 

مروان بحزن : لي بتخدي قرار انا مش هقدر اعملو 

صفاء : وانا قولت الي عندي انك تروح تخطب البنت الي بتحبها دا هيكون اخر يوم تدخل البيت هنا 

مروان : حرام ي امي انا راجل واعرف كويس اشوف البنت الي بحبها 

صفاء بحزم : ماانت لازم ومجبر تعمل دا 

مروان : يعني البنت دي تهمك اكتر مني 

صفاء : اه وهتيجي معايا نخطبها انت فاهم 

مروان بيأس  مش عارف لي مامتو مصممه علي الجوازه دي 

صفاء : انا مش بخود رايك عليها 

مروان : لدرجه دي 

صفاء : واكتر طول مانت مش عارف تختار صح انا الي هقف واختار ليك

مروان : وعلا كويسه وانا بحبها وهيا بتحبني 

صفاء : بجد صدقت انا 

مروان : مالك ي ماما 

صفاء : انا لو امك بجد يبقا تسمع كلامي 

مروان : حاضر عن اذنك 

صفاء : هتشكريني لما الجوازه دي دي تتم 

في بيت تاني في حي شعبي 

نجلاء : ابوكي عارف مصلحتك ي ريناد 

ريناد بحزن : بس انا مش عاوزه انا عارفه اني مصلحتي هنا مش اطلع من البيت 

محمد : ي بنتي كفايه انتي موقفه حياتك لي 

ريناد : يعني ي بابا مش شايف 

محمد : انا شايف ست بنات 

ريناد بضحك : طول عمرك حبيبي بس عشان خاطري اسمعوني 

نجلاء : لا بقا اسمعي انتي انا مش هفضل قاعده وانتي جنبي 

ريناد : اي زهقتي مني 

نجلاء : ي بنتي انا عاوزه اطمن عليك وافرح بيك 

ريناد : هظلمو معايا لي 

نجلاء : شوفيه بس واقعدو متحكميش من كلام وخلاص 

محمد هز راسو. ل ريناد 

ريناد : الي فيه الخير يقدمو ربنا 

تاني يوم 

صفاء : واحشتيني اوي ي نجلاء 

نجلاء : والله وانتي ي حبيبتي نورتييني 

صفاء : دا نورك ي حبيبتي 

نجلاء : ادخل ي حبيبي 

محمد : اهلا ي بني 

مروان : اهلا بحضرتك 

محمد : اتفضلو 

صفاء : اندهي عروستنا 

طبعا يحج عارف احنا جايين لي جايين نطلب ايد ست العرايس ل ابني الوحيد مروان والله

محمد : اكيد انا مش نلااقي احسن من مروان احنا نتشرف بيكو

صفاء : تسلم يارب 

ريناد جت ومعاها صنيه 

ريناد : نورتي ي طنط 

مروان جه يبص ل ريناد 

وبص ل صفاء بصدمه 

يتبع 

بقلم 

داليا - ياسر


اسكريبت 

البارت التاني 

صفاء : مال وشك ي جزمه افرد 

مروان مقدرش يقول حاجه ومش عاوز يبص ناحيه ريناد خالص 

صفاء : ي حبيبتي عامله اي يروحي

ريناد بهدوء: كويسه الحمدالله 

محمد مصدوم من الي بنتو عامله 

وبص ناحيه نجلاء هزت راسها بمعني مش عارفه 

ريناد طبعا عارفه هوما بيبصو لي كده 

صفاء : طب ممكن نسيب  مروان وريناد يتكلمو شويه 

محمد ونجلاء : ايوا طبعا 

مروان عامل يبص لها ومش عارف يقول اي ومش حاسس بحاجه غير أنو عاوز يقوم يمشي 

ريناد : ممكن تطلع تقول انك مش موافق 

مروان شرق وهوا بيشرب العصير 

ريناد بسرعه بتمسح علي ضهرو وبتقول بسم الله 

استغرب جدا أنها منتقبه وقربت 

ريناد حست انها قربت منو 

ريناد : اسفه بس خوفت 

مروان محبش يحرجها : شكرا 

هوا انتي مجبره عليا 

ريناد : بصراحه ايوا 

مروان : لي مش قولتي لباباك 

ريناد : كلهم بيحبوك ومصممين أن اتخطب ليك 

مروان : وماما والعمل 

ريناد : انت راجل اتصرف 

مروان : ماما برضو مصممه مقدرش اخلف بكلامها 

ريناد : وانا مستحيل اتجوزك

مروان اتعصب من طريقتها : بتكلمي كده لي علفكرا انا قاعد هنا غصب عني ومش طايقك 

ريناد دمعت بس مسحت بسرعه الدمعه الي نزلت 

مروان : انا خارج اقولهم موافقين 

افتكر انو هيشوفها بس قال  بين نفسو كده احسن مش عاوز اعرف شكلها كده كده متهمنيش

ريناد : انا اصلا مش هشيل النقاب من علي وشي 

أنصدم أنها عرفت هوا بيفكر في اي وقال أنا مش عاوز المحك اصلا 

ريناد قلبها وجعها اوي اي ذنبها في الي بيحصل 

طلع مروان 

محمد : خير ي حبيبي 

مروان ابتسم : موافقين ي عمي 

نجلاء زغرطت 

صفاء بفرحه : بجد الف مبروك ي حبيبي 

روح مروان وصفاء 

صفاء : والله هتحب ريناد اوي 

مروان بسخريه : اه أن شاءالله

صفاء : شوفتها 

مروان بكذب : ايوا حلوه 

صفاء  بعدم تصديق ابنها كاره الموضوع ازاي أتقبل دا بسرعه 

دخل مروان أوضته وكلم علا 

علا : عامل اي ي مروان 

مروان : كويس هتجوز 

علا : اييي

مروان : غصب عني ماما الي عاوزه كده 

علا: طب وانا 

مروان : انتي الي في قلبي واكيد مش هسيبك

علا: بس انا الي اكون الزوجه التانيه ي مروان 

مروان : انتي بتقولي اي 

علاء : الي سمعتو سلام 

مروان مش مصدق مروان أن دي علا الي بيحبها من ست سنين تتخلي عنو بالسهوله دي 

مروان غمض عينو وافتكر ريناد ونظراتها

الصبح 

صفاء : قوم ي استاذ

مروان : خير 

صفاء : اتكلم حلو 

مروان : نعم 

صفاء : يلا عشان تجيب فستان ريناد والدهب خطوبتكو كمان يومين 

مروان بسخريه: طب ما نتجوز علطول 

صفاء : صدق فكره هروح اقول ل نجلاء اهو شقتك جهزت وخير البر عاجله 

مروان : لا استني 

صفاء كانت  طلعت من الأوضه 

 يتبع 

بقلم 

داليا - ياسر



اسكريبت 

البارت التالت والاخير 

ريناد : اي الي انت عملتو دا 

مروان : بصي انا مش طايق نفسي فاقعدي ساكته دا احسن ليك 

ريناد : لا ي شيخ مش كانت خطوبه اي الي غير الموضوع 

مروان : مش عارف لاقيت ماما داخله  وانا نايم تقولي فستان وخطوبه قولت بهزار خليها كتب كتاب وظائف ما شوفتي قاعدين معاكو اهو 


محمد : بس كده احنا مش هنعرف نجهز حاجه في الفتره دي 

صفاء : انا مش عاوزه غير ريناد دا وجودها كفايه اوي 

نجلاء : والله مش عارفه اقولك اي لو مروان وريناد حابين دا يبقا الف مبروك اكيد 

ضحك محمد : الي في الخير يقدمو ربنا نقوم نشوف رأيهم 


طلعو ل محمد وريناد 

صفاء : شايفين قاعدين يتكلمو ازاي 

نجلاء : بلاش تكسفيهم خلاص ي صفاء 

محمد : الف مبروك يولاد

مروان مش عارف يتكلم وريناد الي خلاص كلها كام يوم وتجوز صدمه ليها 

صفاء : يلا ي ريناد عشان نجيب الفستان 

مروان : انا عاوز اقول حاجه 

ريناد يارب يقول مش موافق 

مروان : انا هعمل فرح 

صفاء : اكيد ي حبيبي 

مروان كل تفكيرو أن هيكتب كتاب ويقعد كام اسبوع علي ما معاد الفرح يجي 

ريناد في سرها : يخربيتك ي بعيد 

نجلاء : بجد انا فرحانه ليكو اوي ي ولاد 

صفاء : كده نحجز القاعه ويكون الفرح وكتب الكتاب سوا 

ريناد ومروان واقفين مصدومين 

مروان : شكلو مؤبد 

ريناد : يارب هون 

مروان وريناد وصفاء ونجلاء جابو الفستان وجهزو كل حاجه وجه يوم الفرح 

مروان : هنفضل قاعدين 

ريناد : ياريت تقوم تقعد في مكان تاني 

مروان : انتي عبيطه ي بنتي بدل ما نقوم نرقص 

ريناد بعياط : ارقص اي وانت منقبه مش كفايه الاغاني الي عملتوها دي 

مروان نسي فعلا انها منتقبه مش كان ينفع الاغاني دي  وقرر يخلص الفرح دا بسرعه 

محمد : بنتك من امتا منقبه 

نجلاء : انا اتخانقت معاها وتقول لازم 

محمد : اهو مروان قام وقف


 مروان خد ريناد وراحو بيتهم 

مروان : اتفضلي 

ريناد : عن اذنك ممكن تعرفني الأوضه  بتاعتي فين 

مروان : هناك اهي 

ريناد : شكرا 

راحت ريناد الأوضه وقفلت علي نفسها 

مروان :مجنونه دي ولااي انا هفضل واقف كده 

خبط مروان عليها وهيا جوا في اوضتها

ريناد : اي في اي 

مروان : حضرتك دي اوضتنا 

ريناد : احنا مجبورين يبقا كل واحد في اوضه وفي حالو 

مروان : مفيش الكلام دا احنا متجوزين  يبقا نعيش زاي اي اتنين متجوزين 

ريناد بسخريه : اي خلاص اتقبلت الموضوع 

افتكر مروان علا 

مروان : ايوا اومال هنعمل اي 

ريناد : وانا الي كونت فاكره انك هتقول ست شهور ونطلق 

مروان : بلاش شغل افلام 

ريناد : عن اذنك روح اوضتك 

الصبح 

قامت ريناد اتوضت وصلت وعملت فطار 

ريناد : مش صحي لي الأستاذ دا اكيد مامتو هتيجي دلوقتي 

قعدت نص ساعه ودا مش خرج لسه 

راحت تشوف لي مش صحي 

لاقتو خارج من البدله 

مروان : نمتي كويس 

ريناد : اه انت رايح فين بالبدله 

مروان : مش انتي ي هانم دخلتي وقفلتي علي نفسك وقررتي تعملي اي ومتعمليش اي مانا كل هدومي في أوضتك 

ريناد : اسفه نسيت 

مروان: اي دا 

ريناد : اي 

مروان : انتي هتفضلي بالنقاب 

ريناد : اكلك علي السفرا

مروان : استني 

ريناد : الناس جايه بسرعه 

اتعصب اوي مروان منها 

ريناد في أوضتها بعياط يارب انا مليش غيرك خفف عني وجع القلب الي انا حاسه بيه دا 

مروان : ريناد اطلعي ماما جت 

ريناد : حاضر 

صفاء : صباحيه مباركه ي حبيبي 

ازيك ي حبيبتي

ريناد : الحمدالله ي ماما اتفضلي 

مروان مدايق أنها لابسه النقاب 

صفاء : انتي هتفضلي لابسه النقاب ي حبيتي 

ريناد : عشان الضيوف الي هتيجي 

صفاء : ماشي ي حبيبتي 

بعد اسبوعين 

مروان مبسوط اوي من ريناد حبها ل امو وأوقات كانت بتساعدو في شغلو وبتعمل شغل البيت بهدوء وقال إنها اتقبلت فكره جوازو منها 

مروان : ممكن نتكلم شويه ي ريناد 

ريناد : حصل حاجه 

مروان : اه بصراحه 

ريناد : خير في اي بس 

مروان : هوا انا مش جوزك لي لابسه نقاب انا سيبتك براحتك عشان  انك مجبره عليا بس انا شايف انو بقينا احسن من الاول لي مش عاوزني اشوفك 

ريناد بعياط : صدقني كده احسن انا 

مروان : لي لو كرهاني اشوفك ممكن اطلقك 

ريناد : لو انت عاوز كده انا مش هزعل انا عملت كل دا عشانك لو مش عاوزك مكونتش اتعاملت معاك كده لو شوفتني  مش هفضل معاك 

مروان : لي واحشه 

ريناد : ايوا واحشه 

مروان : لو حتا كده انا عاوز اشوفك انا مش هحبك عشان جميله 

ريناد : مش هتقدر 

مسك مروان ايد ريناد وشال النقاب ودا طبعا بعد ما فضلت تزق فيه قدر يشيل النقاب 

ريناد بصراخ : ارتحت شوفتني 

لي لي تعمل كده 

مروان : اي الي في وشك دا 

صفاء : الي في وسهل بسببك 

ريناد : حرام عليكو انا مش عاوزه حد خلاص مش هجبر حد 

 خوفت مني ي مروان صح انا مش هخليك تشوفني تاني وجريت علي الأوضه 

مروان بخوف : ريناد لا افتحي بالله عليك 

صفاء : لي عملت كده 

مروان : اكيد مش هفضل قاعد معاها وانا مش شايفها كده ازاي انا سبب في دا 

صفاء : اي نسيت وقت ما لاعبت كوره في المدرسه وجت في قزاز الفصل نسيت صوت البنت الي فضلت تصوت 

مروان افتكر اليوم دا والمدير خدو علي المكتب كان لسه عندو عشر سنين وصوت البنات الي بتصوت في ودنو

صفاء : دي كانت ريناد وعاشت هيا في الالم والعذاب دا طول حياتها اتحرمت من ام يكون لها صحاب اصل بنت بجرح في وشها دا ازاي يكون لها صحاب وتطلع برا ازاي فضلت محبوسه بس بتحمد ربنا علي الي حصل وانا مش سبتها واجبرتك تجوزها 

وهيا رفضت وكانت تتمنا ليك بنت احسن منها بس انت تستاهل انك تشيل المسؤوليه دي 

مروان راح بسرعه كسر باب الأوضه ودخل شاف ريناد في الأرض وبتعيط 

مروان بهدوء وقعد جنبها : بقا انتي فاكره اني هسيبك 

ريناد بصت له : لازم تسيبني 

مروان : دا لو اخر يوم في عمري مش هسيبك ابدا 

ريناد : لي تعيش مع بنت وشها مشوه

مروان : وانا حبيت البنت دي من غير ما عرف هيا مين وبشكر ماما أنها اختارتك ليا علشان انا اسعد انسان اني معايا احلي واجمل بنت في قلبي وعيني 

ريناد : بلاش تشفق عليا 

انا مش هتحمل اشوف النظره دي منك انا هتقبل انك تطلقني واشوفك مبسوط 

مروان : بالعكس مش هتبسط غير معاك انا مش هتخيل حياتي من غيرك انتي الي حبيبتي واختي وصحبتي وكل حاجه متسبنيش ي ريناد 

ريناد بعياط : انا بحبك من يوم ما قعدت معايا لما جيت تخطبني 

 مروان بفرحه : ومعيشاني في العذاب دا كلو ي رينو 

ريناد : اسفه مانا مكونتش هقدر اجبرك وانا بالشكل دا 

مروان : انتي احلي واجمل بنت شوفتها والله العظيم عيوني شايفاك كده 

بحبك ي رينو 

ريناد بابتسامه : بحبك 


النهايه 


بقلم 

داليا - ياسر



 

تعليقات

التنقل السريع