القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الصغيره والديب البارت 1_2_3بقلم ميرو محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


ابله ابله انا جعانه

ايه ده انت مين. مين دخلك هنا

اخرجي بسرعه فين الامن

لا والنبي متخليهمش يجيو يض.ربوني

انا اسفه خلاص مش هاعمل كده تاني

تتحدث الطفله وتوجد عيون عليها في صمت

هو:اخرسي مين انت عشان تكلمي الطفله بالطريقه دي  مين انتي  يا حلوه واسمك ايه

حلا:اسمي حلا 

هو: طب تعالي معي

تذهب حلا مع احمد الديب اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط

يذهبان الي المكتب . قوليلي بقا ياحلا كم سنه 

حلا: عشر سنين 

احمد :فين اهلك 

حلا :معرفش انا جعانه اوي 

احمد: ابتسم على برائتها وقال لها عيوني

رنه جرس وطلب السكرتيره

هو : عاوزا تكلي ايه بقا ياحلا 

حلا: عاوزه اكل فراخ وهمبرجر وشيبسي وشوكولاته

ابتسم احمد وقال للسكرتيره هاتي اللي هي عاوزاها

نظره احمد اليها و الى ملابسها فاشفق عليها

كلت حلا ومسحت يدها في ملابسها نظر اليها احمد قال لا ا في حمام هنا ادخلي اغسل ايدك

دخلت حلا وغسلت يدها ثم خرجت 

ثم اجلسها على كنبه في المكتب ثم قال لها اجلسي حتى ادخل الاجتماع واخرج ونروح سوا

حلا: هنروح فين ياعمو

احمد : في بيتي بيتي جميل وكبير وهيعجبك المهم اقعدي هنا ما تعمليش شقاوه

حلا:حاضر

دخل احمد الاجتماع بعد ثالث ساعات من الوقت يخرج احمد من الاجتماع وينظر اليها في المكتب تكون نائمه

يرفعها على يده ويخرج بها من الشركه ويوجد اسطول من السيارات امام الشركه .

ينزل بها امام قصر غايه في الجمال ويدخل بها الى جوه

تفوق الطفله و تنظر حولها ثم تبتسم وتقول له ان البيت ده جميل جدا وان عمرها ما شافت بيت زي كده ينده للداده فاطمه

فاطمه : نعم يا بيه

احمد: خذي حلا ونظفيها وخليها تاخد دش وغيري ملابسها 

باي حاجه لحد ما نجيب لها هدوم

اخذت فاطمه حلا ثم غيرت لها ملابسها 

ثم نزلت الي الاسفل 

احمد: نظر اليها بنت في غايه الجمال عيون خضراء مثل البرسيم انف صغير شفايف مثل الكريز شعر اسود عيون ذاته رموش كثيفه بشره ناصعه البياض

حلا عمو عمو 

احمد :نعم ياقلب عمو 

حلا : انا هعيش هنا 

احمد : ابتسم علي برائتها ثم قال ايوه يا حبيبتي هتعيشي هنا معي وداد فاطمه هتكون معكي لحد ما هاجيب لك واحده تكون معكي على طول

ثم قال فاطمه هاتي كوب من  اللبن لي حلا

ثم انطلقوا الى فوق حتى تستقر في فراشها وتذهب في احلام ورديه هذه الطفله المسكينه هو نظر اليها الى قراءتها ثم جلس يفكر بها كيف دخلت  بيته وماذا سيكون مصيرها مع احمد الديب

احمد الديب احمد الديب شاب في غايه الوسامه يمتلك عيون زرقاء ودقن خفيفه اشعار اسود مثل الليل هو اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط ويمتلك شركات عالميه الهندسه المعماريه وهو غير مرتبط او لا يفكر في النساء لكن عندما تنظر اليه امراه تذوب فيه وتحبه 

وشاب متكامل كامل من كل شيء.

(لو عجبتكم هكمل تفاعل لو سمحت اول مره اكتب يهمني رائيكم دومتم )



البارت الثاني بقلمي

#الصغيره_والديب

جاء الصباح وياتي بشمسهي

قامت حلا من النوم وأحمد لما يغفل عن هذه المسكينه 

نظرت له بابتسامه جميله .

حلا: صباح الخير يا عمو

احمد : صباح الخير ياقلب عمو 

ذهبت حلا وجلست جنب احمد 

احمد : لاء مفيش وقت قومي اجهزي عشان ننزل نجيب 

هدوم وحاجات كتير

حلا :بجد ياعمو هجبلي هدوم ؟

احمد:طبعا يروح عمو انا عندي كم حلا يعني 

حلا: شكرا ياعمو انت احسن عمو في دنيا 

احمد : وانتي احلي حلا ياحلا احمد الديب

قامت حلا طبعت بوسه على خد احمد

فندصدم احمد من رد فعلها وبتسم

نزلو الي أسفل ثم ذهب احمد يعمل تلفون بخصوص الشغل 

وحلا راحت المطبخ عند داده فاطمة

فاطمه:بتعملي ايه هنا يابنتي 

حلا: هتفرج عليكي ياداده 

فاطمه :مينفعش ياحلا احمد بيه هيزعق 

حلا : لاء متخفيش عمو احمد طيب اوي 

فاطمه : لاء بردو أخرجي وانا هجيب الفطار وهخرج

خرجت حلا وهي زعلانه

احمد :مالك ياحلا 

حلا: داده فاطمة قالت إن مينفعش ادخل المطبخ عشان انت هتزعق.

احمد : لا طبعا ياحلا مينفعش تدخلي المطبخ وبعدين انتي لازم تسمعي كلام ياحلا ويلا نفطر عشان نروح نجيب الهدوم .

جلست حلا علي السفره واحمد كمان وفطرو وخرجوا 

احمد بيقول لسواق وصلنا علي المول ياعم محمود  

عم محمود : حاضر يابيه 

وصلو المول وأحمد جاب لحلا هدوم كتير ولعب وبعد مخلصو احمد روح حلا وطلع علي الشركه

دخلت حلا القصر وهي فرحانه اوي وأنها اول مره تعرف معني السعاده 

حلا: داده ياداده 

فاطمه : نعم يابنتي 

حلا اي رائيك جبنا حاجات كتير 

فاطمه : انتي ربنا بيحبك عشان وقعتي في طريق احمد بيه ياحلا 

ابتسمت حلا وفضلت ترقص من الفرحه وخلت فاطمه تندمج معاها مع مذيد من الفرحه 

عند احمد 

كان جالس شارد في حلا وبرائتها 

دخل علي احمد شريكه وصديق عمرو مراد 

مراد : احمد باشا ال واخد عقلك 

احمد : ابتسم وسكت 

مراد : الله احمد الديب بيبتسم الله الله 

احمد : مخلاص ياعم في اي جاي ليه اصلا 

مراد : ونبي هو انت ناسي أننا عندنا اجتماع مع مرام هانم يابني ولا اي

احمد : لاء مش ناسي بس أحضرو انت وانا هروح سلام 

مراد : لا حول ولا قوه الا بالله مالو دا 

ذهب احمد الي القصر وهو عقلو عند الصغيره التي أخذت عقلو 

دخل القصر ووجودها تجلس مع داده فاطمة في المطبخ دخل وهو غاضب .

ياترا اي هيحصل مع حلا من احمد 

وايه مصيرها مع الديب 

وايه دور مرام في القصه هنعرف بس عاوزا تفاعل بالله عليكم. ملحوظه (احمد عنده ٢٥ سنه وحلا ١٠)



#البارت_الثالث

#الصغيره_والديب

#بقلمي_لوسمحت_تفاعل_لو_مفيش تفاعل هوقف الروايه 

دخل احمد القصر وجدها تجلس مع الداد فاطمه في المطبخ دخل وهو غاضب 

احمد: حلا بتعملي ايه عندك انا مش قلت لك ما تخشيش المطبخ ثاني

حلا: والله انا كنت قاعده لوحدي زهقانه دخلت اقعد مع داد فاطمه اتفرج عليها والله مش هاعمل كده تاني خلاص 

احمد : اطلع يلا اوضتك

ذهبت حلا من المطبخ وهي تبكي 

احمد : فاطمه انا مش منبه عليكي  متخشش المطبخ تانى

فاطمه : والله هي ال جات يبه 

احمد : خلاص يافاطمه 

فاطمه: ممكن طلب يابيه 

احمد : اكيد اتفضلي 

فاطمه: بلاش تزعلها يابيه هي ليسه طفله ومتعرفش حاجه خدها علي قد عقلها حساسها بحنانك


احمد : حاضر يافاطمه وانا من بكرا هجبلها مربيه تكون معاها وتعلمها كل حاجه وهشوف مدرسه ليها اقدملها فيها 

فاطمه : انت ابن حلال وهي محظوظه أنها وقعت في طريقك 

ذهب احمد الي حلا .

دخل احمد الي الغرفه وجد حلا تبكي بشده اسرع إليها واخدها في حضنه هشششش بس بس

حلا : اه اه اه م ش عاوزا اكلمك تاني 

احمد : اهون عليكي طيب يالولو 

حلا : انت سبتني وانا كنت لوحدي وكنت زهقانه روحت قعدت مع داده فاطمة 

احمد : خلاص متزعليش حقك عليا ياستي

وبعدين مش احنا اتفقنا تسمعي كلام ياحببتي 

حلا : اسفه مش هعمل كده تاني

احمد : ماشي ياستي وانا بكرا هجبلك واحده تلعبي معاها وتعلمك حاجات حلوه وتكون معاكي طول الوقت 

حلا: شكرا ياعمو انت حلو اوي ثم قامت طبعت بوسه على خدو


فبتسم احمد عليها ثم قال يلا بينا نكل نزلو الي أسفل وذهبت حلا علي السفره بسرعه وكلت ثم ذهب إلي النوم لتذهب في أحلامها السعيده ويأخذها احمد في احضانهو حتي تنعم بالأمن .

ويأتي الصباح بنور السعاده والفرحه لهذه الصغيره قامت حلا ثم قام احمد غيرو ونزلو الي الاسفل 

حلا: عمو هروح معاك ونبي

احمد : انهارده بس ياحلا 

حلا : حاضر والله

احمد : ابتسم علي طفولتها 

ثم ذهبوا الي الشركه ويصعد بيها الي الاعلي .

يدخل احمد الي المكتب ومع حلا ببرائتها ثم تذهب الي الكنبه تجلس عليها وأحمد يجلس علي مكتبه 

ويدخل مراد عليه

مراد : صباحو سكر ياسكر بيكلم حلا 

ابتسمت حلا عليه .

احمد : ملكش دعوه بيها ياض 😂

مراد : نعم نعم دي عروستي 🙄😂

احمد : مراد اتلم 😒 

مراد : خلاص ياعم المهم الاجتماع بتاع مرام هانم انهارده 

احمد: ليه مش كان امبارح حصل اي

مراد: اتأجل لنهارده

احمد : تمم اوي بعد ساعه الاجتماع وصلهم المعاد ؛ واه يامراد شوفلي بنت تكون محترامه تكون مربيه عشان حلا وكمان عاوز تقدم في مدرسه عشان حلا وظبط الدنيا .

مراد : تمم يافندم في حاجه تاني

ابتسم احمد علي صديقو ثم ذهب مراد وابداء احمد شغله 

بعد وقت قصير تأتي فتاه جميله جدا بشعرها الاشقر وعيونها الرمادي وبشرتها البيضاء ولكن ملابسها غير لائقه ابدا بفتاه محترامه وهي مرام هانم

وصلت مرام الي مكتب احمد ودخلت المكتب .

احمد: اهلا يامرام هانم 

مرام : بأبتسمه اهلا يااحمد باشا مش باين ليه ليك واحشه بسهوكه

احمد: احم معلش الشغل بقا 

ثم نظرت مرام الي الجالسه علي الكنبه في صمت تلعب بلتلفون 

مين دي يااحمد 

احمد: نظر الي حلا 

دي حلا وحاجه تخصني ياريت متساليش ثواني ونبداء الاجتماع ثم خرج احمد الي السكرتاريه حتي يجهز الي الاجتماع وتتحرك حلا حتي تأتي بشحن الفون وتكون مرام تشرب العصير تخبط حلا مرام غصب عنها فيقع العصير علي مرام حتي تجمع الد.م في وش مرام وغضب عارم منها وقالت ...

ياترا قالت ايه مرام وأحمد هيعمل ايه في رد فعل مرام وايه هيحصل ....؟ 

يتبع 

تكملة الروايه من هنا 




 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع