القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت ليتك تحبني البارت 1_2 بقلم حبيبه محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#اسكربيت ❤


زين: اتفضلي ادخلي يعروسه


دخلت وأنا مشاعري متلغبطه كسوف وحب وخوف بس حولت اتملك نفسي  وبصتلو بعد مدخلت لقيتو بص بعيد وبعدين قال 


زين: ادخلي غيري هدومك عشان نصلي 


دخلت وأنا فرحانه ان حلم حياتي اتحقق انا عيشت طول عمري بحب زين هو جاري وكان علي طول واقف معانا حته يوم وفاة بابا مردش يسبنا أنا وامي لوحدنا وفضل معنا هو وولدتو وكان بطمن علينا علي طول ايوا حبيتو من وانا عندي 15سنه كان حلم ليا وتحقق  يوم م زين جه اتقدملي هو ومامتو كانت فرحانه ومبسوطه وحاجه كده لا توصف تقريبا كنت حاسه ان حلم رغم ان احنا مكوناش بنتكلم وكان علي طول مشغول في شغلو بس خلاص دلوقتي انا مراتو حبيبتو... دخلت غيرت هدومي واتوضيت وطلعت لقتو قاعد علي الكنبه وسرحان في التليفون قربت منو وقولت 


ملاك بكسوف: زين حبيبي(جدعان متفكرونيش هتكسف بقا انا مصدقت بقا جوزي يجدعان😂) لقيتو بصلي وحسيت بدموع في عيونه أكن هيعيط ولقتو قالي


زين بحزن :خلصتي ياملاك 


رديت عليه بستغرب وقولت : اها بس مالك يازين فيك حاجه ماما فاطمه حصلها حاجه...لقيتو بصلي بدموع متحجره

 وقال:مفيش حاجه شوية أرهق ياملاك .. تعالي نصلي يلا


بصتلو بعدم إقناع وقولتلو : يلا 


روحت معا في الركن المخصص للصلاه وبدأ يصلي وأنا كنت هطير من الفرحه من حلاوة صوته في  ترتيل القرآن جميل وكنت حاسه ان عاوزه الدنيا تقف في وقت صلاتنا معا بعض ..خلصنا صلاه ولقيتو بصلي واتكلم..


زين: بصي ياملاك انتي عارفه  ان مكنش في كلام  بنا فترة  الخطوبه وكمان عارفه ان أنا أكبر منك بعشر سنين يعنى انتي عندك 18 سنه وانا 28 سنه لازم نفهم دماغ بعض الاول قبل مَنبدأ حياتنا خلينا نيدى لبعض فرصه نتعرف فيها على بعض...وكمل كلامو بتوتر..هاا رايك أي


حولت للحظه استوعب اي دا واي اللي قالو دا انا بحبو بقالي تالت سنين طيب حته مَدَنيش فرصه اتكلم في حاجه غلط ورديت عليه بحزن: ماشي عادي يازين وقومت من قدامو ودخلت الاوضه غيرت الاسدال ونمت علي السرير وانا بجمع كل الذكريات اللي بينا لما انا كنت بروح المدرسه وهو يوديني ويجبني ويقولي متكلميش دا متتعمليش معا اي ولد غيرى كنت بفرح عشان هو جنبي وكنت بحس انو بيحبني  بس لما بقينا معا بعض وفي بيت واحد يهرب مني ليه...فضلت مسنيه في الاوضه ماهو اكيد مش هينام في اوضه تانيه يعني بس مَجاش قومت ورحت عشان اشوفو ملقتهوش في اصاله جيت اروح اشوف الاوضه بتاعت الاطفال لقيتو نايم فيها قفلت الاوضه وروحت اوضتي 

وانا زعلانه بس لقيت قلبي بيقولي اكيد هو مفكرك مش بحبي وخايف ليزعلك وعقلي يقول ان غبيه وهو اكيد مش بيحبك وبين الفكر دي كلها سوأل لو مش بيحبني اتجوزني ليه........بعد تفكير طويل نمت 


❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

استغفر آلَلَهّ آلَذِيَ لأ إله إلاّ هو الحىّ القيوم وٌآتوٌب إلَيَه


تاني يوم

صحيت علي صوت الباب وهو بيخبط قمت وانا حاسه دماغي هتتفرتك تقريباً دا بسبب التفكير لبست اسدال وجيت وطلعت لقيت مامت زين...اول ماشفتني خدتني في حضنه 


فاطمه: صباحيه مباركه يرعروسه 


بصتلها وكنت هرد لقيت زين جه من وريا وقال الله يبارك فيكي يامي 


 فضيلت بصالو شويه وهو بيحول يبص في اي مكان غير عيني رجعت بصيت لمامتو وقولت :هقوم ياماما اجبلك حاجه تشربيها 


دخلت المطبخ وانا محتاره انا هفضل في الحيره دي لحد امته هو بيحبني ولا لا وسط تفكيرى لقيت ماما بترن عليا 

رديت عليها 


والدتها:صباحيا مباركه ياعروسه 


ملاك:الله يبارك فيكي ياماما


سميره:اي الاخبار يابنتي 


ملاك:بخير ياماما... انتي عامله اي وصحتك عامله اي 


سميره:بخير يقلب امك وزين عامل ايه معاكي


كنت عاوزه للحظه ان اكون قدامها دلوقتي واعيط بس مسكت نفسي ومردتش احاسيسه بحاجه خالص


ملاك:كويس ياماما واطمني انا مبسوطه جدا معا 


قطع كلامي دخول زين عليا وهو بيتكلم 


زين:دا كله بتجيبي عص.. سكت لما لقيني بتكلم في التلفون


حركت شفيفي وقولت ان بكلم ماما.. 


بص عليا لثواني وبعدين رجعل تفكيرو تانى ورح هو صب العصير وطلع من غير ميتكلم 


اصراحه انا بقيت متاكده ان في حاجه مش تمام خلصت كلام مع ماما وكنت راحا عشان اطلع


وقفني صوتو وهو بيبكي حولت اتملك نفسي شويه 


وفضلت وقفه عشان افهم في اي ليه كل  دا  معقول يكون  مغصوب عليا 


قطع تفكير  دا ومامتو بتقولو: يابني  انا عارفه ان زعلتك باللي عملتو ده بس صدقني ملاك بنت كويسه وكمان متربيه علي ادينا.... قطع كلامها بدموع 


زين بعياط: ازاي ياماما ازاي تعملي العمله وتقولي زعلتك  عمليتك دى كسرتني. قولتلي اخطوبه وانتي عارفه ان بحب واحده تانيه ليه ياماما تكسري ابنك كده  ... دا انا لما ببص في عيونها بحس ان انسان حقير ظالمتها معايا  وانا بحب واحده تانيه ومش  قادر  افكر غير فيها تقولي زعلتك لا انتي دمرتي حيات تالت اشخاص دلوقتي...سكت بصدمه  


زين بتوتر: مم..ملاك..انتي وقفه كد...


فاطمه وزين بصريخ في صوت واحد :ملاااااك


يتبع


❤شكرا على التفاعل ❤


زين بصدمه وفزَع: ملاااك 


اتفزعت لما لقيتها علي الارض فجأه معقول تكون سمعت معقول تكون عرفت ان كل حاجه كانت غلطه خوفي عليها دلوقتي كان اكبر من ان افكر في اي حاجه تانيه عاوز اطمن عليها قربت منها وشلتها وروحت اجيب مايه عشان افوقه


فاطمه:هات يابن بطني بقا ينفع اللي حصل ده هاا البت هتروح منك وساعتها هتندم يازين صدقني 


خديت كوباية الميه مني وحولت تصحيها وبعد فتره لقتها بتفتح عيونها جريت عليها 


زين بلهفه:ملاك ان انتي كو. يسه حاجه وجعاكي... 


قطعتو بدموع:ايوه يازين عارف اي اللي وجعني هاا عارف قلبي اللي وجعني زعلي علي نفسي وعلى قلبي اللي حبك اكتر من اي حد تاني وجعني علي كل السنين اللي بحبها وانت مش موجود معايا او بالاصح قلبك كان معا حد تاني ليه يازين ليييه لل.يه حطيت ايدها علي وشه وفضلت تعيط


انا حاسس بشلل حاسس ان غبي انا اي اللي عملتو ده هيا ذنبها اي ذنبها حبها ليا طب وانا حل قلبي اي ياااارب 


بصيت عليها وبصيت علي امي بوجع وخذلان وكسره عشان هيا اللي وصلتنا للمرحله دي وخدت بعضي ومشيت من الاوضه لا من البيت كله مش هستحمل اشوف عياطها وانا السبب فيه 


❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

استغفر الله العظيم وأتوب إليه 


الساعه بقيت 12 وانا قاعد قدام البحر


حولت اجمع كل افكري ازاي اوجها وازاي يكون ليا وش بعد اللى سمعتو مني دا اعمل اي يارب 


فجأه لقيت تلفوني بيرن برقم نورهان اللي انا بحبها 


اترددت كتير عشان ارد عليها كده هكون خاين لي ملاك لمراتي اللي هيا حلالي....فضلت افكر لحد مقفلت هيا 


هل انا كده غلطان طيب اعمل ايه انا مش عارف رديت فعل نورهان دلوقتي 


ولا حته عارف هعمل اي معا ملاك... وسرح في جملها لثواني وقال: انتى... اسم علي مسما ياملاك.انتى فعلاً ملاك نازل من السماء... وأكمل بصوت متحجر بالدموع: بس آسف.. آسف علي وجعي ليكي مكنتش اعرف انك بتحبني الحب ده.. نظرت عيونك حته لما بتجي في عيني باحس بحب العالم كلو محوطني معقول الحب ده كله ليا وأنا.. وأنا مش حاسس 

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

لا حول ولا قوة إلا بالله 


عند ملاك


ملاك بحزن ممزوج بالخوف: الوقت اتأخر وهو لسه مجاش... احسن حاجه ارن علي ماما فاطمه يمكن راح البيت التاني..رنيت 


فاطمه:الو يابنتي..زين جه ولا لسه


ملاك بخوف اكتر:هو مش عندك ياماما 


فاطمه:لا يابنتي مجاش هنا خالص..هو لسه مجاش


ملاك بقلق:لا مجاش..انا خايفه عليه اوى رغم زعلي منو بس مش بحب يبعد عني واكملت بيعياط.. ياماما والله انا بحبو 


فاطمه بزعل علي حال تلك المسكينه:يابنتي صدقني زين دلوقتي مشاعرو ضايعه انا قولتلك انا ليه غصبت عليه يتجوز عشان عارفه انك بتحبيه وهو اللي غبي...وفاكره الصبح لما عرفتك حقيقة البنت اللي بيحبها اي...هو مش هيصدقنا غير بِداليل لازم تنشفي..وتحولي علي قد متقدري تخلي جنبك وتقربيه منك وصدقيني هيحبك في يوم واليوم دا قريب..انتي بس اصبري وعملي اللي قولتلك عليه..


ملاك بتوتر:تفتكري هنجح 


فاطمه:ايوا..دا انتي مشوفتيش خوفو عليكي وقت موقعتي علي الارض مرا وحده..دا كان هموت عليكي..وشوفت الخوف في عيونو..


ملاك:يارب ياماما بس مش هستحمل وجع تاني صدقيني..


فاطمه:صدقيني انتي هو هيعشقك مش هيحبك بس


قطع حدثهم دخول زين وهو علي ملامحو الحزن 


ملاك بلهفه وطلعت تجرى عليه وبصيت في عيونو وهو بصلها بستغراب وخوف من رديت فعلاها وفجأه حضنتو ومسكت في جامد وهيا بتعيط..


زين بصدمه وعدم استعاب:فى اي ياملاك


ملاك ببكاء:ليه اتاخرت كده يازين سيبني قلقانه عليك كل دا ليه..ورجعت بصتلو بعيون منتفخه.. وفضليت تتضربو.. وهو في دنيا تانيه خالص.. 


قطع كل دا صريخه فيه.. 

ملاك بعصبيه ممزوجه ببكاء: ليه ليه يازين ليه محبتنيش انا هاا... فيها اي زياده عني.. عشان تحبها وانا ولا.. دى انسانه زبال... قطع كلامها 


صَفعه نزلت علي خدهاا


ملاك بصدمه..حطيت ايدها علي خدها وبصتلو بعيون محمره


زين بغضب: بس بقا بس انا زهقت من كل ده عارف ان كل دا مش ذنبك...بس ليه كلو بيلامني..انا اكبر واحد اتظالم في كل حاجه..وبسكوت ومش بتكلم فضيلت طول عمري من غير اب وامي هيا اللي ليا ويوم محبيت زميلتي في الشغل وروحت افرح امي علي اساس انها هتفرح لما تلقي ابنها حب لاكن لا..غضبت عليا..وخيرتني بينها وبين حبي..عارفه يعنى ايه..يعني انتم ضمرتو حياتي..عشان ارضيكي انتي وامي ضيعت حبيبتي من ايدي...وفوقي ياملاك انتي دلوقتي مراتي علي الورق بس وانسي ان أحبك فعلاً  انا مبحبتش غير نورهان.. واها هيا زياده عنك هيا اللي معاها قلبي وتعرفي انا مش هسامحكم 

..

وخد بعضو ودخل الاوضه وسط صدمه كبيره لي ملاك..


ملاك بستعاب للكلام اللي قالو...وفضلت ترن في دماغها جملة انسي ان أحبك...انا محبتش غير نورهان..كل الكلام مر قدامها اكن عقلها عاوز يعرفها ان كل حاجه خلاص إنتهت..


دخليت الاوضه وقفلت علي نفسها وبصيت حوليها  وبعدين دخليت اتوضيت وصليت واشتكيت لربنا كتير من وجع قلبها ودعت ان ربنا يريح قلبها ويرحمها من الوجع ده


ملاك ببكاء وحطيت ايدها علي مكان ضر*بتو:ليه كده يازين...مش دي اللي تستاهلك صدقني.جسمها بدأ يتنفض وصوت عياطها بدأ يزيد وهيا بتحوول تحط ايدها علي بوقها تكتم شهقتها ووجعها عشان ميسمعهاش..


❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد


في غرفة زين 

زين رايح جاى بعصبيه..وبرتباك 


زين:انا ازاي أمدّ ايدى عليها أنا عمري مَتخيلت ان ا*ضر*ب و*احد*ه ست ودي مراتي ازاي قدرت امد ا*يد*ي عليها...مسك دماغو بغضب وفضل يقول..غبي..غبي..ليه..ليه ياملاك تخليني اتعصب بشكل دا وكان لسه هيطلع عشان يشوفها ...وقفو صوت التلفون...برقم غريب مسك التلفون بأستغراب و رد..الوو

مجهول:........


زين بصدمه شديده:اييييي نورهاااان لا.. لا مستحيل..


#يتبع...

#حبيبه_محمد_الجيزاوى

#ليتك_تحبني

تكملة الروايه من هنا هنا  


 

تعليقات

التنقل السريع