القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية بنت قلبي البارت 13_14_15بقلم منة العدوى في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#بنت_قلبي

part 13

كان وسيم ينظر امامه وملامح الصدمه علي وجهه..كيف حدث ذلك ومن هؤلاء..فقد اختفي ذلك المنزل وظهرت اشخاص امامه..انتوا مين..اي دا فارس انت ازاي..ازاي ظهرت علي الكورة دي

اما علي الجانب الآخر..

"وقفت فيروز امامها وهي تاخذ انفاسها بصعوبة..ايسل تعالي بسرعة في حاجة غريبة حصلت..ثم اكملت بخوف..الكورة

"امسكتها ايسل من اكتافها وهي تنظر لها وهي تحاول ان تطمئنها..فيروز حبيبتي اهدي..حصل اي والكورة مالها


_هدات فيروز قليلا ثم قالت..بصي تعالي معايا وانتي هتعرفي..بس دي حاجة عجيبه..ثم سحبتها معها وذهب

واتبعهم انس وعندما وصلوا نظروا للكورة بصدمه فقال انس بصدمه..وسيم انت ازاي ظهرت


-تحدث وسيم من الجانب الاخر..انس..هو انت كمان ازاي ده حصل..وانتوا فين دلوقتي اي المكان ده

"قاطعتهم ايسل بهدوء وهي شاردة في شئ..اهدوا يا جماعة في حاجة غريبة بتحصل..ثم وجهت حديثها لانس..انس معلش هو مين ده انت تعرفه


*انس بهدوء وهو مازال غير مستوعب لما يجري..اه ده وسيم خالد صاحبي ويبقي ظابط مخابرات

"يعني واثق فيه

-قاطعهم صوت وسيم وهو يقول..وسيم اي اللي بيحصل ومين دول

*انس بتوضيح..دي ايسل خ..

قاطعه صوت خالد المتلهف.. معلش بس هو اسمه وسيم خالد اي

نظر له الجميع باستغراب فاجابه وسيم بابتسامه..وسيم خالد مح

قاطعته صوت صفية والدموع متلألئة في عيناها..اسمك وسيم خالد محمد الجندي صح


-وسيم باستغراب..ايوا صح بس انتوا عرفتوا ازاي

نظرت صفية لخالد والدموع منهمرة علي وجنتها وهي تبتسم بفرحة..خالد ده هو..هو يا خالد


_لكن هنا تحدثت فيروز وهي تنظر لشقيقتها التي تنظر لها بصدمه لا تقل عنها..لا معلش هو اي اللي بيحصل..وانا اسمي فيروز عصمت محمد الجندي..ثم نظرت لخالد واكملت..يعني انت تبقي اخو بابا يعني عمي


خالد بقهر..لا يا فيروز انتي بنتي انتي واختك..ثم اكمل وهو ينظر لوسيم بحب..وده وده وسيم ا..ابني..اللي ضاع مني من زمان وكنا مفكرينه مات


"ايسل بهدوء بعد ان خرجت من صدمتها..اهدوا يا جماعة ده تلاقيه تشابه اسماء مش اك

قاطعتها صوت صفية وهي تنظر لها بدموع وبسمه..ويبقي تشابه لو قولتلك ان وحمه في دراعك اليمين 


"نظرت لها ايسل بصدمه..فهي لم تتوقع ان تعرف كل هذا احقا هي والدتها وهو والدها..لكن كيف كيف حدث ذلك..واذا كان هذا حقا وهؤلاء اهلها.. فماذا عن والدتها بدرية ووالدها عصمت

اخرجها من صمتها صوت صفية وهي تقول بدموع..هاا اتاكدتي اني امك ودا ابوكي

_فيروز بجمود وبرود امتلكته في تلك اللحظة..اهدوا بس يا جماعة دا يمكن مجرد تخمين مش اكتر او زي ما ايسل قالت ان ده عمي فاكيد شافنا واحنا صغيرين وعرفت


-اما علي الجانب الاخر فقد كان وسيم ينظر لهم بدقة وهو يشعر بالم في راسه واشياء تظهر امامه غير واضحة..معلش استنوا عايز اسمع منها دا حص..لكن قبل ان يكمل كلامه شعر بالم رهيب في راسه..اااه..كانت تلك صرخته ومن بعدها لم يشعر بشئ وفقد الوعي


امسكت صفية الكورة وهي تنظر لها وتقول بلهفة..وسيم حبيبي فوق انت مالك كدا..ثم ظلت تصرخ وهي تبكي.. ووسيم حبيب ماما قوم..قووووم..قوم ماما جنبك

ذهب لها خالد بلهفة واحتضنها وهو يحاول تهدئتها..هش اهدي هيبقي بخير..ثم صرخ علي انس..اتصرف اعمل حاجة هيروح مننا اتصرف بسرعة


*انس بحيرة وهو غير قادر علي التفكير..مش عارف مش عارف هنعمل اي..لكن فجاة تذكر ان هاتفه معه فقال بلهفة موجه حديثة الي ذلك الذي يدعي ماثيو..ماثيو هو انتوا عندكم شبكه يعني اقدر اتصل باللي في العالم التاني واكلم اي حد

صمت الجميع فجأة وهما ينظروا الي البلورة بلهفة عندما استمعوا الي صوت طرقات علي الباب..

خالد بلهفة..ايوا ادخل ادخل بسرعة


دخل الطارق فقالت فيروز بهدوء..اطفوا البتاعة دي يا جماعة بسرعة مش عايزين حد يكتشف حاجة

كادوا ان يطفئوا ها لكن اوقفهم صوت انس وهو يقول بسرعة..لا لا استنوا انا عارفة..ثم حاول ان يتذكر فقال بعدها..اه افتكرت ده اياس صديق وسيم متخافوش..ثم رفع صوته ووجه حديثه لاياس الذي يحاول مساعدة وسيم..اياس يا اياس


=علي الجانب الاخر ظل اياس ينظر حوله باستغراب علي مصدر الصوت..

'احنا في البلورة اللي وراك يا اياس

=التفت اياس خلفه ولكن رجع للخلف قليلا من صدمته..د..دا حصل ازاي

*انس بتوضيح..اياس مش وقت صدمه دلوقتي انا انس اكيد عارفني وعارف فارس..متخرجش وسيم من هنا بس هاتله دكتور هنا عشان نقدر نشوفه ونشوف الدكتور هيقول اي..اياااس

=فاق اياس من صدمته وحاول ان يتدارك الامر..هاا

*غضب انس وقال..اياس مش وقت صدمه دلوقتي..ركز معايا انت هتخلي الدكتور يكشف عليه هنا عشان نراقب اللي هيحصل..ولو اطر يروح المستشفي تاخد البلورة دي معاك ومتخليش حد يشوفها اهم حاجة نكون احنا شايفين وسامعين...يلا اتحرك مستني اي


=اوماء له اياس وقام بالاتصال علي الاسعاف وقد اطروا لاخذه الي المشفي

بعد مرور وقت كان اياس واقف امام الغرفة المتواجد بها وسيم..وجد الطبيب يخرج فذهب له سريعا ومعه البلورة وهو حريص الا يراها احد فقال بلهفة..هاا يا دكتور هو ماله

الطبيب بعملية وهدوء..واضح ان المريض اتعرض لصدمه وضغط علي افكاره..دا غير انه واضح انه فاقد الذاكرة بقاله كتير وده ممكن ياثر عليه..هيفضل هنا تحت المراقبة..وادعي يقوم بخير


=اوما اياس بهدوء واكمل بامتنان..تمام يا دكتور شكرا..طيب معلش ممكن ادخله..معلش

ابتسم الطبيب وقال..هو مع انه ممنوع بس تمام بس يدوب خمس دقايق وبلاش الازعاج للمريض..يلا عن اذنك انا


=ابتسم اياس..تمام..بعد ان ذهب الطبيب دخل اياس الي الغرفة المتواجد بها وسيم..فتحدث موجه حديثه لهم..اهو نفذت ودخلت هتعمل اي..وممكن افهم بقي ازاي ظهرتوا علي البلورة دي حاجة علي ما اعتقد لسه محدش اخترعها..واي المكان الغريب ده وازاي عندك انتوا بالليل واحنا دلوقتي بالنهار


*انس بحيرة..مش عارف حصل ده ازاي..ثم صمت قليلا وقال بغموض..بس عارف مين اللي يقدر يوضح ده بس مش دلوقتي في الوقت المناسب

مر الوقت ولم يستيقظ وسيم بعد وكان الطبيب يباشر حالته..جاء الليل علي اياس ووسيم ولم يستيقظ بعد وكان اياس جالس بجانبه الي ان شعر انه بدا في تفتيح عينه ببطأ فقال بلهفة..وسيم انت فوقت..ثواني هنده للدكتور..ذهب اياس سريعا واتي بالطبيب وقام الطبيب بفحصة وقال..هو الحمد لله دلوقتي كويس ثم وجه حديثة لوسيم..سيادة الرائد وسيم ممكن اعرف انت حاسس بايه دلوقتي..او فاكر حاجة

-وضع وسيم يده علي راسه وهو ينظر امامه بشرود الي ان قال..انا..انا بقيت فاكر كل حاجة..ثم قال بفرحة..اياس انا فاكر والصور البيضه اللي كانت بتظهرلي وضحت


=ذهب له اياس واحتضنه بفرحة..الحمد لله الحمد لله..الف حمدالله على سلامتك

-ابتسم وسيم..الله يبارك فيك..ثم خرج من احضانه ووجه حديثة للطبيب..شكرا يا دكتور علي تعبك بس معلش انا عايز اخرج من هنا

تحدث الطبيب بهدوء..بس مش هينفع دلوقتي لازم ترتاح هنا لحد الصبح علي الاقل


-معلش بس ضروري امشي مش هينفع افضل هنا اكتر

اوماء الطبيب بعملية..تمام عن اذنكم انا عشان اكتبلك علي خروج واحم يعني مصاريف المستشفي

-اوماء وسيم بتفهم..اه تمام وانا خارج هروح ادفع

اوماء الطبيب له وخرج بهدوء..

-تحدث وسيم بغموض بعد ان خرج الطبيب..اياس فين البلورة

=اعطي اياس لوسيم تلك البلورة..ناوي تعمل اي وعرفت اي اللي بيحصل ده

-اوماء له وسيم بهدوء..اهاا..عايز اشغلها عشان اقدر اكلمهم وافهم منهم

بدا فعلا وسيم في تشغيلها و..يا جماعة

اما علي الجانب الاخر كانت فيروز جالسه تاكل بشهية كبير..

'بلاعة مفتوحه اهدي شويه الاكل مش هيطير..كان ذلك صوت فارس الذي جلس حانبها وظل يضحك عليها

_تركت فيروز الاكل من يدها وهي تنظر له بقرف..يا اخي حسن الفاظك.. وبعدين اهو سديت نفسي

'ضحك فارس وقال..كل ده وجاية تقولي دلوقتي سديت نفسك..اومال لو مكنتش اتسدت كنتي ناوية تكلينا

_نظرت له فيروز بتقزز..اعوذ بالله بتقر عليا

'قرب فارس وجهه منها وهو يضحك..وهو انا اقدر يا بطتي

_ابتعدت فيروز عنه قليلا وهي تنظر له بنصف عين..في اي ارجع لورا شويه

'ابتسم فارس بخبث وعاد واقترب منها مرة اخري وفجاة بدا ان يمسح لها اثر الطعام من جانب فمها..في اكل حولين بوقك

_توترت فيروز وابتعد عنه ومسحت فمها بكف يدها بسرعا وقامت من جانبة..انت بقيت قليل الادب

'ضحك فارس ووقف حانبها وهمس لها..بقيتي بتتكسفي يا بطتي

_توترت فيروز وكادت ان تجيبه لكن فجاة انتفضت علي اثر ذلك الصوت

*بالله عليكم الحكاية مش ناقصة محنكم..كان ذلك لم يكن الا صوت انس الذي يتحدث بسخرية

"بس بس اهدوا وتعالوا كدا عشان صاحبك دا فاق وعايزنا كلنا نتجمع عشان عايز يكلمنا ويفهم مننا اي اللي حصل

اوما لها انس وذهبوا جميعا معها فوجدوا الجميع منتظرهم

-تحدث وسيم بجدية..ممكن افهم بقي اي اللي حصل وانتوا فين وليه الوقت مختلف كدا

*اوما له انس بتفهم وقال بهدوء..هحكيلك كل اللي حصل...بس كدا هو ده اللي حصل..وادينا في طريقنا لكتاب الاسطورة ده..بس لحد دلوقتي مش عارفين نفسر برضه ازاي اتنقلنا هنا..وبرضه هل انت فعلا ابنهم ولو ابنهم ده ازاي وايسل وفيروز

-نظر وسيم لخالد وصفية وقال بهدوء..انا عارف انهم عارفين كل حاجة بس انا حاليا في المستشفي بس لما اروح شغلوها بقي عشان نقدر نتكلم وهما يحكوا اي اللي بيحصل

"اوماءت ايسل له بابتسامه..تمام والف سلامه عليك


اغلق وسيم تلك البلورة ووجه حديثة لاياس.طيب يا اياس زي ما اتفقت معاك نفذ في اسرع وقت وانا هروح ادفع مصاريف المستشفي وهاخدك في طريقي اوصلك


=اوما له اياس بهدوء..بعد مرور وقت قام وسيم بتوصيل اياس الي منزله وانطلق الي منزله هو الاخر..وصل وسيم الي فيلته ودخل لكن قد كان الظلام يسود المكان فجاء ان يصعد الدرج حتي يرتاح قليلا لكن فجاة شعر بخطوات احد..فتحدث بحزر..مين اللي هنا..لم يجد وسيم رد ولكن راي ظله يتحرك بسرعة فلحق به وقام بامساكه..


'صرخت هي وهي تقول ببكاء..لا لا دا..لم تكمل كلامها وصرخت عندما شعرت انها سوف تقع من علي السلم..


-لكن تدارك وسيم الامر وامسكها من خصرها قبل ان تقع

'كادت هي ان تصرخ لكن توقفت عندما تقابلت عيناهم..انت مين..

-لم يجيبها وسيم بل ظل ينظر الي عيناها بشرود لكن ابتسم عندما وجد خصله من شعرها جاءت علي عيناها فقام بارجاعها للخلف وهو يبتسم..

لكن فجاة انتفضوا وابتعدوا عن بعض سريعا..يخربيتكم انتوا بتعملوا اي..

يتبع

#بقلم_منه_العدوي

استعدوا بقي لكشف الحقيقة😌❤️✨


#بنت_قلبي

part 14

كان الجميع يستعد حتي يكملوا مسيرتهم للوصول الي ذلك الكتاب..

ولكن قبل ان يتحركوا اوقفهم صوت خالد وهو يقول..استنوا

توقف الجميع والتفتوا خلفهم ينظروا له باستغراب الي ان تحدثت فيروز ببرود..في ايه وقفتنا ليه

تحدثه خالد في هدوء وابتسامه وهو ينزل الى ابنته فيروز وقال.. بلاش تمشي من الطريق ده في طريقك ثاني مختصره انا عارفه بالكتير هياخد معنا يومين

"كاد ماثيو ان يتحدث لكن قطع حديثة صوت ايسل وهي تقول بسخريه.. استني بس يا ماثيو.. واحنا هنصدقه ليه مش يمكن يكون كذاب

°لكن هنا تحدثت كلارا وهي تحاول تهدئه ايسل..ارجوكي سمو الاميرة ايسل اهدئي قليلا ربما سمو الملك يعرف حقا طريق مختصر

نظر خالد لايسل وهو في عينه نظرة حزن..ايسل انا عارف ان اللي بيحصل ده مفيش حد هيصدقه ولا يتصدق اساسا بس دي مجرد فترة..وقريب اوي هتعرفي ان دي مكنتش غير لعبة ح..من الر..عصمت


_تحدثت فيروز بغضب..اياك انت تقول الالفاظ دي تاني علي ابويا انا ابويا اشرف واحسن منك مليون مرة

'امسكها فارس وحاول تهدئتها..فيروز اهدي احنا لحد دلوقتي مش عارفين مين عنده حق

ماثيو بهدوء..اجل سمو الاميرة اهدئي..وعلي ما يبدوا ان ذلك الشخص الذي يدعي وسيم ذكي وسوف يحل تلك المشكلة..ولكن الان علينا الوصول الي الكتاب في اسرع وقت ممكن..يجب علينا ان نصدقة..فاذا كان كاذب فنحن سنتاخر في كلا الحالتين ولو كان صادق فهكذا سنعرف كل شئ في وقت قصير

"صمتت ايسل قليلا وهي تفكر في حديثة الي ان قالت بهدوء..تمام..ثم وجهت حديثها لخالد بجمود..فين الطريق ده مش قدامنا وقت

اوما لها خالد بهدوء وقال.. تمام يلا استعدوا وامشوا ورايا


استعد لجميع وقاموا بركوب احصنتهم وقاموا بالانطلاق في طريقهم خلف خالد..


********************************

كان وسيم ينظر في عيناها

لكن فجاة انتفضوا وابتعدوا عن بعض سريعا..يخربيتكم انتوا بتعملوا اي..

كان ذلك لم يكن الا صوت مازن المصدوم عندما وجدهم في تلك الوضعية بعد ان اشعل الانوار

'تحدثت وعد وهي تنظر الي الارض بخجل وتمنت ان لو تنشق الارض وتبتلعها في ذلك الموقف المحرج..انا..ا

تحدث مازن بصدمه..انتي..انتي اي يخربيتكم..لكن فجاة خرج من صدمته واكمل بغضب.. انتي اي يا هانم طالعة من اوضتك بشعرك كدا وبالبيجامه..لا وكمان واقفة في حضنه

'تحدثت وعد وهي تكاد تبكي..يا مازن..انا

صرخ مازن بها..انتي اي روحي يلا لمي هدومك هنمشي من هنا

-اوقفه وسيم وهو يقول بهدوء..مازن اهدي انا لسه اللي جاي ولقيت ظل حد فكنت احسب واحد عرف وجاي يقتل حد فجريت وراها وطلعت هي

'هزت وعد راسها بلهفة واكمل ببكاء..والله يا مازن انا كنت مفكرة الكل نايم وكنت عايزى اشرب فطلعت بشعري بس لما سمعت صوته طلعت اجري علي الاوضه بس هو وقتها مسكني..وانت بقي جيت

حاول مازن الهدوء قليلا ثم قال..ماشي يا وعد اخر مرة تتكرر..روحي انتي نامي مع دانه وانا هنام في اوضتك


'اومات وعد له بهدوء ودخلت غرفتها ووضعت الحجاب علي شعرها وخرجت تركض سريعا الي غرفة دانه وهي تحمد ربها علي مرور ذلك الموقف المحرج علي خير


طرقت وعد باب الغرفة ثم دخلت وهي تبتسم..دندونه' حبيبتي

نظرت لها دانه باستغراب..وعد انتي اي اللي جابك هنا دلوقتي وفين مازن

'تحدثت وعد بلا مبالاة..مازن هينام في اوضتي وانا هنام هنا معاكي..ثم فجاة صرخت وهي تقفز علي الفراش وهي تقول بفرحة..انت ياض يا حموزة اصحي ياض عمتك جات..ثم ظلت تقبل فيه كثيرا

ظل حمزة الطفل يتحرك بضيق..راته وعد فصرخت به..حموزةةة

لكن لهنا وقام الطفل يصرخ بفزع..حملته دانه بسرعه وهي تحاول ان تهدئه وتقول بغيظ..يابت اهدي يا بت صرعتي حبيبي..ثم قبلت انف صغيرها حمزة بحب وهي تقول بابتسامه لهو وهو يضحك..مين حبيب ماما البت وعد الوحشة دي صحتك مفزوع..ياروحي

'لم تعيرها وعد اي اهتمام واخذت منها الطفل وظل تحدثه بغيظ..انت ياض يعني لما بتشوفني بتعيط اشمعنا مع امك الارشانه دي..هاا ياض انطق

نظر لها حمزة بخوف ودهشة..اهي مجنونه..لكن فجاة ظل يضحك عندما بدات وعد تقبله بشدة وتدغدغه

'وعد وهي تضحك وتقبلة..مين حبيب عمتوا اللي هينام في حضني انهاردة ونسيبك من امك الارشانه دي..لكن فجاة صرخت..اااه

فقد قامت دانه بضربها بغيظ..بقي انا ارشانه يا بت..وكادت ان تاخذ منها حمزة لكن حملته وعد بسرعة وابتعدت عنها وهي تخرج لها لسانها لتغيظها..نينيني مش هتعرفي تاخديه انسيه انهاردة

نظرت لها دانه بغيظ..ماشي يا وعد يلا فترة بس..ثم ذهبت الي الفراش ونامت عليه ولكن فجاة صرخت بالم...ااااه حسبي الله

'اما وعد كانت تضحك عليها هي والصغير عندما قامت بدفعها ارضا بقدمها..تحدثت وعد وهي مازالت تضحك بهستيريه..ا..احسن..هتنامي..انهار..انهاردة..علي الارض

وقفت دانه وصرخت وهي تنظر لها بغيظ...عااا ماشي يا وعد 

مر الوقت وقد غطوا جميعا في سبات عميق..

في صباح يوم جديد...

طرق مازن باب الغرفة فلم يجد رد فدخل وهو ينظر في الغرفة باستغراب الي ان تحولت معالم وجهه الي الدهشة ثم انفجر في الضحك..فكانت وعد نائمه علي الفراش وشعرها يغطي وجهها وحمزة الصغير يضع قدمه امام وجهها..اما دانه زوجته التي لا تستطيع النوم علي الارض فكانت نائمه علي الارض وهي تفرد قدميها ويداها حولها..ضحك مازن بخفوت وذهب الي دانه بهدوء وقام بايقاظها

قامت دانه من نومها فزعة وهي تنظر حولها..اي في اي..ثم صرخت بالم وهي تضع يدها علي ظهرها..ااه..حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا وعد يا مفترية

ضحك مازن وشاور لها ان تهدا وقال لها بهمس..قومي خدي حمزة من وعد

نظرت له دانه باستغراب..ليه خليه نايم

اوقفها وهو يقول..قومي بس وانتي هتعرفي هعمل اي..ثم غمز لها

ضحكت دانه بخفوت ثم ذهبت واخذت حمزة ورجعت للخلف وهي تحمله وتحتضنه بشده

اقترب مازن بخبث من وعد واقترب من اذنها..وفجاة صرخ في اذنها وهو يقول...عاااا وعد الحقي في حريقة وحمزة فين

'استيقظت وعد بفزع وهي تنظر خلفها وتصرخ وهي تقول...عااا حقيرة فين فين الحقوني.. حمزة انت فين

استغل مازن الفرصة فهي عندما تستيقظ تاخذ وقت كبير قليلا حتي تعي علي ما يجري حولها فقال بحزن..كدا يا وعد حمزة فين ضيعتية موتي ابني

'نظرت له وعد وهي تبكي..والله معرف حمزة هو..لكن فجاة صمتت وهي تري دانه تحمل حمزة وهي تضحك علي منظرها فكان شعرها هائج(نعكوش يعني😂)

'نظرت وعد حولها قليلا وهي تحاول ان تستوعب ما يحدث الي ان نظرت الي مازن بغضب وهي تصرخ...عااا ماشي يا مازن الك..

فر مازن من امامها هاربا وهو يراها تمسك بالوسائد وتقوم بالتقائها عليه وهي غاضبة..ماشي يا مازن

'بعد وقت هدائت وعد قليلا ثم نظرت لمازن وهي تبتسم بخبث وهي تقترب منه.. حبيبي يا مازاميزوا

نظر مازن لها بنصف عين وشك..في اي يا بت مالك

'ابتسمت وعد ببرائه وهي مازالت تقترب منه..مفيش يا حبيبي عايزة احضنك بس

نظر لها بشك..متاكدة

ابتسمت ببرائه..ايوا واقتربت منه وكادت ان تحتضنه ولكن فجاة قامت بضربه في راسه براسها بشده وابتعدت عنه وهي تضحك

فرك مازن راسه بالم وهو يقول بغيظ والم..اه ماشي يا وعد يا حيوانه..لكن صمت فجاة عندما وجد وعد تنظر الي الباب بصدمه..التفت خلفه ليري علي ماذا تنظر لك فجاة انفجر في الضحك عندما وجد وسيم واقف ينظر. لهم بصدمه وهو يضحك

'فجاة صرخت وعد وقامت بالركض الي الحمام الملحق بالغرفة والغلقت الباب غلفها وهي تاخذ انفاسها بصعوبه ثم هدات قليلا وهي تقول وهي علي وشك البكاء..ااه ياربي لتاني مرة يحصل موقف محرج..ثم ذهبت الي المراة ونظرت الي نفسها وهي تبكي..يالهوي وشافني بالمنظر ده..فقد كانت عيناها منتفخة من اثر النوم وشعرها هائج وملابسها غير منظمه وجهها احمر من اثر النوم..عاا


اما في الخارج كان وسيم يضحك بشدة وهو يقول..يالهوي- دا انتوا مسخرة


ضحك مازن وقال..يااه انت لسه شوفت حاجة دي حاجة بسيطة..تعالي ادخل واقف ليه لكن فجاة تذكر ان دانه بشعرها فنظر خلفه لكن لم يجد دانه فنظر في ارجاء الغرفة فوجدها تحمل الصغير وهي تقف بعيدا عن انظاره وهي تضحك

-هدا وسيم قليلا من الضحك الهستيري ثم قال بهدوء..لا معلش انا خارج بس جيت علي صوت الصراخ العالي..بس علي العموم انا خارج دلوقتي عشان بنحقق في القضية 


اوما له مازن باحراج..فقام وسيم بالاستاذ وتركه ورحل..


مر يومين كان وسيم مشغول في حل تلك القضية ونسي امر تلك البلورة..

اما في الجانب الاخر كانوا جميعا يسيروا خلف خالد حتي يصلوا الي الكتاب في اسرع وقت الي ان جاء ذلك اليوم عندما وصلوا وقلبت الموازين..

يتبع

#بقلم_منه_العدوي

رايكم🥺🤍



#بنت_قلبي

part 15

اما في الجانب الاخر كانوا جميعا يسيروا خلف خالد حتي يصلوا الي الكتاب في اسرع وقت الي ان جاء ذلك اليوم عندما وصلوا وقلبت الموازين..

توقف خالد وقال..وصلنا للمكان

_نظرت فيروز حولها باستغراب.. وصلنا..طيب فين الكتاب..والمنطقة دي باين عليها معمورة وفيها ناس

انحني ماثيو وقال باحترام وهدوء..سمو الملك هذا ليس مكان تواجد كتاب الاسطورة لقد عدنا مجددا الي نقطة البداية..اذا سيرنا الي الامام قليلا سوف نكون بجانب السولجان الملكي الخاص بجلالتك 

"أما ايسل فكانت تنظر حولها وهي تحاول ان تتذكر شئ لكن فجاة نظرت لهم بصدمه وهي صامته الي ان تحدثت بغضب موجه حديثها لخالد..لحظة احنا رجعنا لنقطة البداية اللي هو السولجان ده اللي فيه صورنا ولو مشينا شويه ناحية الجهة اليمين هنكون في القصر..صح..لم تجد منه ايسل رد فصرخت به بغضب اكبر وهي تقول..انطق كلامي صح

اوماء خالد بهدوء وكاد ان يتحدث لكن..

"وضعت ايسل يدها امامه وهي تقول بغضب..اسكت..اسكت متتكلمش..عايزني بعد اللي حصل دا واصدق انك والدي..ثم صمتت قليلا وقالت بسخرية..دا من رابع المستحيلات..انت واحد كداب ومخادع ومحتال..ثم هدات قليلا وقال..عايزة اعرف حاجة واحدة بس..انت عايز مننا اي..هتستفاد اي..ابويا منين انت واحد انا لا عمري شوفتك ولا شوفت دي..واشارت علي صفية..هاا جايب بقي كل الثقة دي منين اننا بناتك..هتستفاد اي..طيب محروم من الخلفة  عشان كدا عايز اننا نكون بناتك..بص لو انت محروم خليني ارجع ارضي لعيلتي وهبعتلك بنات من الملجأ ربيهم واعتبرهم بناتك..بس انت واحد ***..ثم اكملت بغضب..انت خسارة فيك الحياة اساسا..اهو هنعيد تاني وناخد شهر ولا اتنين لحد لما نوصل..بس عارف لو فعلا طلعت انا بنتك فعلا..فتاكد اني عمري ما هحبك ولا هعتبرك والدي


ايسل..فيروز

التفتت ايسل وفيروز خلفهم بسرعة علي ذلك الصوت الذي يعرفونه جيدا ثم ابتسموا بفرحة كبير..

_ابتسمت فيروز بفرحة عارمه وتلالات الدموع في عيناها وهي تقول..


********************************

كان وسيم في القسم فجاة رن هاتفه..الو..ايوا يا- اياس..خير..بجد طيب تمام اوي علي بليل هكون في المكان مع العساكر..طيب تمام..بس امن نفسك كويس هشام مش سهل..ماشي مع السلامه..انهي وسيم مكالمته واغلق معه الخط ثم اسند راسه براسه للخلف وتنهد وهو يبتسم..ياااه واخيرا هرجعلك حقك..ثم شرد قليلا وهو يبتسم..من اول يوم شوفتك فيه وانا حبيتك..بس ان شاء الله اول ما اخدلك حقك هعترفلك بحبي..لكن فجاة انتفض وهب من مقعدة بفزع


بتحب مين يا برنس

-نظر له وسيم بغضب وقال..خضتني يا مازن الزفت

ضحك مازن وقال..سلامتك من الخضة يا نحنوح

-تحدث وسيم بغيظ..غور يلا من هنا..ثم هدا قليلا وقال باستغراب..بس جيت ليه

ظل مازن صامت برهه الي ان قال بهدوء..انا عارف اننا حمل عليك واسفين علي الازعاج اللي حصل امبارح وانهاردة..بس يعني مش هيتكرر كدا تاني وانا هاخد وعد ومراتي وهنمشي ناخد اي مكان تاني

-ابتسم وسيم وقال..تمشي فين بس ولا عامل ازعاج ولا حاجة.. وبعدين اعتبرني اخوك يا عم..ولا مش قد المقام..وثانيا بقي مينفعش انهاردة خالص هشام ممكن يعرف وده مش ممكن ده مؤكد ولو عرف انك اخد وعد ومراتك ممكن يقتلكم


ابتسم مازن..لا طبعا دا انا ليا الشرف اني يكون ليا اخ زيك..ثم تنهد وقال..طيب هنفضل كدا لحد امتي مينفعش نفضل اكتر من كدا في بيتك

-رغم اني معترض علي كلامك..بس خلال انهاردة وبكرا كل الامور هترجع لطبيعتها وهشام هياخد جزاءة وحق وعد ووالدها هيرجعوا خلال انهاردة وبكرا

ابتسم مازن له وقال بامتنان..بجد مش عارف من غيرك كنا هنعمل اي بجد شكرا ليك بفضل ربنا ثم انت حق وعد ووالدها هيرجع..بجد شكرا ليك

-وسيم بابتسامه..متقولش كدا دا حقكم انا معملتش حاجة دا واجبي والمفروض حق وعد وابوها كان جه من زمان


عم الصمت لوقت قليل قاطعة حديث مازن وهو يغمز لوسيم ويقول..مين بقي دي سعيدة الحظ اللي حبيتها

-ابتسم وسيم وقال بشرود..واحدة خطفت قلبي من اول نظرة..وحدة قلبي دقلها..واحدة طيبة اوي وحنينه وعفويه


ضحك مازن وقال..العب بقي سيادة الرائد وسيم حب..وقعت ومحدش سمي عليك..ايوا بس مين برضه

-ضحك وسيم ثم قال..هتعرف في الوقت المناسب بقي

وهاا قد حل الليل قام وسيم بالاستعداد واخذ معه العساكر وانطلق في طريقة الي ذلك المكان الذي قال له اياس عليه..ولكن فجاة عندما وصل..


اما علي الجانب الاخر..

_كانت فيروز تبتسم بفرحة عارمه وتلالات الدموع في عيناها وهي تقول..بابا..ثم قامت بالركض له واحتضنته بسعادة..بابا وحشتني اوي

ابتسم لها عصمت وشدد من احتضانها وهو يقول..وانتي كمان وحشتيني يا روح بابا..ثم رفع وجهه ونظر الي ايسل بابتسامه الواقفة تنظر له وهي تبكي وتبتسم..فتح لها زاعة وقال بابتسامه..ايسل..تعالي يا روحي واقفة ليه موح..لكن لم يكمل كلامه عندما وجد ايسل تركض له واحتضنته بسعادة

"احتضنته ايسل بسعادة وهي تقول..وحشتني اوي اوي اوي يا حبيبي

شدد عصمت من احتضانها وقال بابتسامه..وانتي كمان وحشااااااني

بعد مرور وقت ابتعدت عنه ايسل وفيروز وكل منهم قبلوا يده وراسه..

اما عن الاخرين كانوا ينظروا لهم بصدمه..

اما خالد وصفية فكانوا ينظروا لهم بصدمه وهما يبكون بقهر وحزن..فتحدث صفية وهي تبكي..بناتي بيكرهوني..عصمت نجح انه يكره بناتي فيا..عصمت قدر يدمر حياتنا

ذهب لها خالد واحتضنها بلهفة وهو يحاول تهدئتها..صفية اهدي يا حبيبتي..اهدي واوعدك ان بناتنا هيرجعوا لحضننا..صفية..لم يجد منها رد فاخرجها من احضانه ونظر الي وجهها ولكن..

اما ايسل وفيروز كانوا قد نسوا كل شئ وظلوا يضحكوا ويتحدثوا مع عصمت

_الي ان قالت فيروز باستغراب..بس يا بابا انت جيت هنا ازاي وعرفت مكانا ازاي

..

يتبع

#بقلم_منه_العدوي

🙂

تكملة الروايه من هنا هنا  




 

تعليقات

التنقل السريع