القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الصغيره والديب البارت 25_26 بقلم ميرو محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

#البارت25_26

#الصغيره_والديب *


احمد : حلااااااااااا .

جري احمد علي حلا ومراد ويونس جريو علي المنشاوي مسكو .

وحامد جري علي احمد .

وهاني جري مسك نانسي .

احمد : قومي ياحبيبتي قومي عشان خاطري 

حلا : وسط دموعها انت كويس ياابيه .

احمد: مش هكون كويس لو حصل حاجه ليكي . ابتسمت حلا ثم اغمي عليها .

احمد : لاء لاء فتحي عينك فتحي قام احمد ورفع حلا علي ايدو وجري علي المستشفي وكله ركب العربيات وجري ورا ويونس خد المنشاوي ونانسي وراحو القسم .


في المستشفي....

احمد : بسرعه دكتوووووور .

الدكتور جيه : عمليات بسرعه المريضه نزفت.

احمد : مسك الدكتور  وقال لو جرلها حاجه هشيل اسمك من الوجود.

الدكتور بخو.ف : طب حضرتك سبني عشان الحق المريضه .

حامد: سيبو يااحمد يعمل شغله.جري الدكتور علي غرفة العمليات..

احمد : همو.ت لو جرلها حاجه ياحامد.

حامد: مخفش ياحبيب اخوك ثم حضنو بعض وأنهار حصون الديب ولااول مره الديب تنزل دموعو .

زينه : بعيون حمر.ا من الدموع يارب يارب تقوم بسلامه يارب وكانت منهاره ..

علا : اخدتها في حضنها وقالت بس ياحببتي هتقوم ان شاء الله عندي ثقه في ربنا .

ملك : بدموع يارب يارب

فايزه : يلا يابنات نروح نصلي وندعي ربنا .

مراد : استنو لازم حد يكون معاكم تعالو وانا هستناكم برا لحد متخلصو .

ذهب الجميع يصلي حتي مرام وشهد .

احمد جلس امام غرفة العمليات بخو.ف من الجاي


بيعدي الوقت بعد وقت بعد وقت ويأتي الكل والجميع علي اعصابو .

ويخرج الدكتور ويقول الحمدلله المريضه خرجنا منها الر.صاصه .

الكل: الحمدلله .

الدكتور : بس للاسف في عملي.ه تاني هتتعمل .

احمد : عملي.ة أيه دي.

الدكتور : المريضه لما دخلت الرصا.صه جنب القلب قطعت شر.يان القلب وانا محتاج د.م دلوقتي عشان ابداء العمليه التانيه .

احمد : والمطلوب دلوقتي د.م خد مني الانت عاوزو المهم حلا تقوم .

الدكتور : عاوز فصيلة د.م Oموجب

مرام : انا انا فصيلت د.مي .

الدكتور : كويس يلا بسرعه .ثم ذهب مرام .

زينه : لاء كده كتير كتير اختي فيها حاجه 🥺

نظر حامد الي زينه ثم قال : هتكون كويسه ان شاء الله .


بعد وقت من الزمن وكله بقا مش قادر البيعيط وال بيدعي ربنا وال بيقراء قراءن . ذهب مراد الي علا وهي بتقراء القران

مراد : علا 

علا صدقت وقالت : نعم يامراد .

مراد : قومي نجيب عصير للبنات عشان شكلهم تعبان اوي .

علا : حاضر ثم ذهبو.

ملك : تعالي ياهنا نشوف مرام عامله أيه دلوقتي . 

هنا: واجب بردو قومي نشوفها .

احمد جلس بحزن وحامد حضنو.

وهاني : حض.ن شهد  وحزين علي هذه الصغيره.


بعد فترررره من الوقت يخرج الدكتور ويكون الكل موجود ..

الكل جري علي الدكتور .

الدكتور : الحمدلله العمليه نجحت وبعد ٢٤ ساعه هتروح غرفهتا .

الكل بقا يحض.ن بعضو بفرحه .واحمد من فرحتو حضن الدكتور وشكرو .


حامد : الحمدلله ياحبيبي انها ىجعتلك تاني بخير .

احمد : حضنو إيوه ياحامد ثم تذكر الحصل .

حامد : حقك عليا ياحبيبي وراح باس راس احمد .

احمد : بس ياعبي.ط انت اخويا الكبير .

حامد واحمد حضنو بعض جيه هاني ومراد وحضنو بعض ثم قال مراد

مراد : عاوزك تعرف اني مخنتكش ياحامد.

حامد: عرفت يامراد وان كل دا من لعبت المنشاوي .

مراد : حضنو وقالو الله يرحم سلمي وربنا يسامحنا هي كانت شريفه .

حامد : بحزن  ربنا يسامحني اني ظلمتها .

احمد وهاني : المهم اننا مع بعض .

بعد ٢٤ ساعه بعد إصرار احمد علي الكل يروح يرتاح الكل رفض عشان يشوفو حلا عدا الوقت وفاقت حلا وخرجت من العنايه وذهبت الي غرفه عاديه .

ذهب الكل الي حلا .....

احمد : حببتي عامله أيه دلوقتي .

حلا بتعب : انا كويسه لما شوفتك .

طبع احمد بو.سه علي راس حلا .

شهد بغيره علي احمد : متتعبهاش يااحمد سبها .

حلا وسط تعبها قالت : انا برتاح وهو جنبي اسكتي انتي .

مرام : حمدلله علي سلامتك ياحلا .

حلا : الله يسلمك .

احمد : شكرا اوي يامرام علي تعبك معانا .

شهد : ياريت اكون بس قدرت اعمل حاجه صح .

مراد : لاء بجد انتي جدعه وبمليون راجل.

علا : لاء بقا انا عاوزا أفهم الحكايه .

مراد : قلبي ياناس عيوني 😂

وبداء يحكي الحصل مراد للجميع .

ملك : انتي عملتي كل دا .

هنا : انا لو مكانك ومع الاسمو منشاوي كان جرالي حاجه .

زينه : وانتي ياابله مرام مخوفتيش .

مرام : ربنا لما بيكون عاوزك تعملي حاجه صح هيقويكي وهيقف معاكي في كل خطوه .

حامد : بجد يامرام انتي فجأتي الجميع .

مرام : شكرا ياحامد .

هاني : ان شاء الله تبدائي من جديد

مرام : فعلا انا هسافر السعوديه تاني وإبداء حياتي .

علا : ليه خليكي معانا .

مراد : إيوه خليكي لحد معمل فرحي علي علا.

علا بصدمه : علا مين .

مراد : في اي اعتراض 

ابتسمت علا وسكتت .

الكل مبروووك وباركو لعلا ومراد.

هنا : اخيرا عندنا فرح 😂

ملك : إيوه ياشيخه احسن الواحد زهق .

هاني : وانا عاوز اعمل فرحي انا كمان.

احمد : ومين سعيدة الحظ بقا 😂

هاني : الوليه الهناك دي وشاور علي ملك 😂😂.

ملك بكسوف : وانا مش مواقفه 😂

هاني : نعم دنا كنت أقت.لك  وقت.ل نفسي وقت.ل مراد معانا 😂😂😂

مراد : وانا مالي ياعم انا عاوز اخش دنيا .

هاني : وانت تخش دنيا من غيري ياو.اطي 😂😂

حامد : كده تمام يبقا نعمل فرح مراد وهاني مع بعض.

زينه : الله دا هيكون حاجه حلوه اوي .نظر حامد الي هذه البنوته الرقيقه ثم ابتسم .

احمد : حببتي تقوم بس ونعمل اي حاجه انتو عاوزنها .

حلا : ربنا يخليك ليا ياابيه .

احمد نظر نظرا طويله يشبع من حلا وكانها ستذهب تاني .

مراد : احم احم أيه يابو حميد روحت فين 😂😂.

احمد : انتو أيه مقاعدكم لحد دلوقتي يلا روحو .

حامد : فعلا يلا ياجماعه يلا كفايه كده شكلكم تعبانين جدا .

احمد : حامد خد ملك وهنا وزينه وعلا وفايزه وصلهم علي القصر .

عشان الحج محمد سبنا لوحدو في القصر مع فاطمه .

حامد : حاضر ياحبيبي متقلقش والشباب معايا .

مراد : لاء انا هروح اشوف يونس عمل أيه مع المنشاوي .

هاني : وانا هوصل مرام وشهد وجيلك علي هناك .

حامد: وانا كمان .

الكل ذهب الي طريقو...

وظل احمد مع حلا في المستشفي ........

وهل هيبداء الحب والفرح من هذا اليوم ولا في احداث تانيه ياترا هيحصل أيه هنعرف البارت الجاي 😘 تفاعل ياقمرات بقا وانتظروني في الجاي 🤭


#البارت_السادس_والعشرون


وصل مراد .علا وزينه وفايزه وملك وهنا الي القصر .

مراد : علا لو في حاجه حصلت ترني عليا فاهمه .

علا : ابتسمت ثم قالت حاضر .

هنا : يلا ياجماعه ندخل احنا ونسيب العرسان مع بعض 😂😂ثم دخلو ومراد وعلا واقفين يكلمو .

علا : انت ازاي تقول اننا هنتجوز وانت عارف رائي .

مراد : انا عارف تقوليلي عشان ملك. وملك هتجوز معاكي أهي في أيه ياعلا .ثم قال علا هو في حد في حياتك .

علا نظرت له ثم قالت : لاء بس انا انت فين وانا فين .

مراد : وانتي عندي بالدنيا كلها بحبك ياعلا .

علا ابتسمت بخجل وقالت تصبح علي خير.

مراد : بردو مش هتقوليها .

علا : ابتسمت ثم ذهبت الي الداخل وذهب مراد الي يونس ......


عند حلا في المستشفي.....


جلس احمد بجانب حلا ثم قال .

احمد : ها ياحببتي حاسه بحاجه.

حلا: لاء ياابيه طول ماانت معايا.

احمد : وانا اقدر ابعد عن حوريتي العسل دي . بس انا زعلان منك .

حلا : ليه ياابيه .

احمد : مش انا كنت قايل محدش يخرج مهما حصل من المخزن  خرجتي ليه .

حلا وبداءت تحكي لااحمد الحصل.

حلا : انا كنت قاعده قلقانه اوي وحاسه ان حاجه هتحصل ولما سمعت صوتك انت وأبيه مراد اطمنت اوي فطلعت اجري عليك .

ولما شوفت الراجل الشر.ير دا مع مسد.س وهيضر.بك كنت خايفه اوي وطلعت اجري عليك مكنتش اعرف الهيحصل دا كله !

احمد : لو كان حصلك حاجه مكنتش هسامح نفسي ابدا .

نظرت حلا في عيون احمد ثم ذهبو في خيالهم حتي انفتح الباب وكان دكتور المتابع حالة حلا .

الدكتور: الجميل عامل ايه انهارده.

احمد بغيره : اسمها حلا .

الدكتور بأحراج : احم عاوز اشوف الجرح .واطمن عليكي .

احمد : اطلع برا .

الدكتور : نعم .

احمد : بقولك برااااا . ومشوفكش جنب الاوضه وابعتلي دكتوره .

الدكتور خرج وهو خا.يف من احمد بسبب عصبيتو.

حلا : ماله ياابيه خلي يشوف الجر.ح 

احمد : نعم انتي تسكتي خالص فاهمه وال قولو يتسمع ال يشوف الجر.ح ال.

حلا ابتسمت علي غيرة احمد عليها ......


بعد وقت وصل مراد عند يونس وهاني كمان .

كان التحقيق شغال مع المنشاوي .

مراد: قولي بقا ياحضرت الزعيم مين معاك في المافيا .

المنشاوي : بكرا اخرج من هنا وتشوفو هعمل فيكم أيه .

يونس : هههههه انت فاكر بعد دا كله هتخرج انت وقعت ومحدش سمي عليك يامنشاوي بيه.

مراد : انت متعرفش ان حبل الإعد.ام مستنيك .

ثم دخل العسكري واخد المنشاوي علي الح.بس لحد عرضو علي النيا.به...

يونس : كله تمام وحلا عامله أيه دلوقتي .

مراد : الحمد لله سليمه كانت هتروح فيها المسكينة .

هاني : المهم زود حراسه علي المنشاوي لانه مش سهل .

يونس : متقلقش ولا حد هيعرف يوصلو.

مراد : كده كله تمام يلا نروح نرتاح عشان بكرا في حاجات كتير ورانا .

ثم ذهب كل واحد علي منزله .


في صباح يوم جديد ومريح من المشاكل .

تقوم زينه من النوم وتأدي فرضها ثم تدخل علا وتقول.

زينه : يلا اجهزي هنروح عند حلا ومراد هيجي ياخدنا .

زينه بابتسامة جميله حاضر ياابله .

ثم خرجت علا وبداءت زينه تجهز ولبست هدوم محتشمه فاهي رقيقه وجميله وهادئه جدا زينه في صوره 👇


بعد وقت صغير يوصل مراد وحامد القصر حتي ياخذو البنات عند حلا باوامر من احمد .

مراد: كل دا زينه منزلتش روحي ياعلا قولي ليها تنجز عشان نوصالكم ونروح النيابه عند يونس .

حامد : هو انهارده عرضهم علي النيابه.

مراد :إيوه وكمان..... ولم يكمل حتي تنزل اميره بجمالها وهي زينه برقتها وينظر حامد اليها نظرا طويله علي هذه الاميره وهي زينه حتي احس بشيء غريب اتجاه زينه.

زينه : معلش اتاخرت .

علا : لاء ياحببتي ولا يهمك .

مراد : طب كله تمام كده علا وزينه تعالو في عربيتي وملك وهنا روحو مع حامد في عربيته.

مراد : حامد حامد يابني في أيه.

حامد : ها احم لا بص خد علا وملك وانا هخد هنا وزينه .

مراد : الله مالك يابو رجال 😂

حامد : اخرص ياض ويلا عشان منتاخرش .ثم ذهب الكل اتجاه المستشفي .


في المستشفي .....

حلا : لاء مش قادره اكل ياابيه شبعت.

احمد : حلا اسمعي كلام انتي تعبانه ولازم تتغذي .

حلا : طب اخر معلقه .

ابتسم احمد علي صغيرته ثم خلصت حلا من الطعام حتي دخلت الدكتور مزه كده وقالت .

الدكتوره : صباح الخير عامله أيه دلوقتي.

احمد : تعالي شوفيها مش عاوزا تكل .

الدكتوره: لاء طبعا مينفعش وراحت تقيس الضغط لحلا وتشوف ضر.بات القلب .ثم قالت لاء دا احنا بقينا عال اوي .

احمد : بجد يعني ينفع اخدها معايا انهارده .

الدكتوره : لا طبعا وبعدين انت زهقت مننا ولا أيه يابشمهندس وابتسمت.

حلا بغيره : وهو يزهق منكم ولا يحبكم ليه اصلا 😒

نظر احمد الي حلا وعرف انها غيرانه من الدكتوره فحب يضيقها.

احمد : وهو حد يشوف القمر دا كل شويا ويزهق. حلا كانت مصدومه من رد احمد 😲😲

الدكتوره : بجد يابشمهندس انت زوق اوي وأتمني تيجي تشرب الاقهوه معايا .ولم تكمل كلام حتي دخل مراد والجميع وهاني كان وصل .ثم قال مراد .

مراد : مين المزه دي أقصد انا سمعت قهوه مين هيشرب قهوه من غيري .

حلا : الدكتوره عاوزا أبيه يشرب قهوه معاها .

مراد : وانا يادكتوره ينفع اجي.

الدكتور : اكيد يامراد بيه تنوريني.

هاني : وانا وانا خدوني معاكم .

حامد : واشمعنا انا خدوني معاكم

الدكتور : خلاص هستناكم .

احمد ومراد وهاني في صوت واحد اكيد جاين 😂😂😂

علا وملك وحلا وزينه وهنا 😳😳😳😳😳

هنا : الوليه كوشت علي الرجاله .

زينه : تصدقي دي هتكل عقلهم .

حلا : ضر.به تخدها سبوني عليها اجبها من شعر.ها .

علا : يابنتي اتهدي انتي اعلانه.

ملك : وعلي أيه انا الهجبها من شعر.ها 😂😂

هنا : عاوزا مساعده يامعلمه 😂

ملك : تعالو اقلكو هنعمل أيه ....

البنات 😂😂😂😂 اتفقنا .

مراد : هما بيقولو أيه حد سامع حاجه.

هاني : شكلهم مش هيجبوها لبر .

حامد : شكلهم هيكلو الدكتوره .


ياترا هيحصل أيه وخطت ملك والبنات 😂😂 وضحك السنين *وحب احمد وحلا الهيبداء يكبر وهيدوم ولا هيحصل أيه  وجوزا مراد وهاني الهيكون في احداث كتيرررررر انتظروني البارت الجاي 😘

يتبع 

تكملة الروايه من هنا 

 

تعليقات

التنقل السريع