القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت #خلطة_خالتي البارت الثالث الأخير بقلم#فدوى_خالد.في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


3 و الأخير.

- هو أنا غبية للدرجة عشان معرفش إن دي صورة 3D.!

- أنتِ عرفتي؟

- مشكلتك و مشكلتكم كلكم أنكم فاكريني غبية، و أن اللعبة دي هتيجي عليا؟!

- بس احنا بنحبك؟

- أنا سمعت كل الحوار بينك و بين ماما، و حقيقي أنا مش محتاجة حد يضحك عليا، محتاجة حد يقف جمبي، أنا هبلة، أنا كيبة للأسف زيادة عن اللزوم، و أنا أكتر المضرين بكدة؟!

فتحت الباب عشان أمشي بس بصيتلها:

- كُنت محتاجة أنك تنصحيني و تقوليلي متتغيريش احنا بنحبك زي ما أنتِ، بس للأسف كُنتِ زيهم؟!

خرجت و أنا بعيط، بس المرة دي رأيي أتغير، أنا مش عايزة أبقى جميلة، و مش عايزة أصاحب حد؟!

أنا حتى مش عايزة حد يضحك عليا؟!

كانت مفكراني هبلة و بتعمل لعبة عليا، كلهم كدة؟!

محدش بيحبني بجد!

قولت أخر جملة بصوت عالي و أنا حرفيًا هعيط، بس حسيت بإيد على كتفي، لفيت لقيته دكتور حمزة، بصيتله بتوتر و قولت:

- و الله يا دكتور مش أنا إلِ كُنت عاملة الفيديو، ولا فكرت فى يوم أعمل كدة، دي يسرا و شلتها، حقيقي أسفه جدًا، و أنا بجد مبحبكش خالص، كُله كان كذب و....

قاطعني:

- بالعة راديو، ما أنا عارف أنك مش أنتِ إلِ عاملة كدة؟!

- بجد!

- هو أنا غبي للدرجة دي؟

- أومال حضرتك جاي لية؟

- كُنت بتمشى يا ستي و شوفت واحدة، بتعلي صوتها و تقول" محدش بيحبني بجد." فحبيت أعرفها.

اتنهدت بحزن:

- مش هيفيد بحاجة دي واحدة اليأس لازمها؟

- طب ما تجربس تحولي حياتك لسعادة؟

- حياتي مهما جربت خربانة...خربانة...مفيش سعادة، عارف من يوم ما وعيت على الدنيا و أنا تعبانة من كل حاجة؟!

بس كان بيهون عليا بابا، بس للأسف هو مش موجود جمبي دلوقتي؟

- هو مسافر؟

- لا متوفي...من وقت ما كنت عندي ١٠ سنين، كانت أسوأ فترة فى حياتي كلها، اتعزلت عن كل حاجة و حياتي اتخبلت أكتر من الأول، دخلت هندسة عشان كان نفسه يشوفني مهندسة، و طبعًا مخلصتش من التنمر بتاع يسرا و شلتها؟

- و يسرا أية علاقتها بيكِ؟

- يسرا كانت زميلتي فى الفصل فى ثانوي، و كنا صحاب لفترة كبيرة، بس سايتني و صاحبت ناس تانية و من ساعتها و هى بتحاول تدايقني.

- و أنتِ ناوية أية دلوقتي؟

- أخلص هندسة، أشتغل، و بس!

- مفيش حاجة تانية؟

- مش فاهمة؟

- تتجوزي؟!

ضحكت بسخرية:

- أتجوز...لا دا موضوع فى قمة الغباء، مين أصلا الشخص إلِ هيبقل بيا و بشكلي؟

- أنا مثلاً.

بصيتله شوية و انفجرت فى الضحك:

- هههههه....حقيقي ضحكتني جدًا؟

- على فكرة بتكلم بجد؟!

- مش وقت هزار فعلاً.

- و لية مفكرة نفسك أنك وحشة، الشهص لما يحب بيحب الروح قبل الشكل على فكرة، و أنا حبيت روحك أكتر من شكلك، و أتعلقت بعينك أكتر، الشكل دة حاجة مش بإيدنا بس روحنا بإيدنا و احنا إلِ بنحايها، ياما ناس جميلة و دمها تقيلة، و فى ناس كشكل مش مقبول بس روحهم حلوة و تخليكِ تتعلقي بيهم؟!

- هتتعب مع الناس؟

- بردوة عايزك.

- هيتريقوا عليك و يشككوك فى قرارك؟

- عايزك يا ستي، احنا مالنا و كلام الناس؟

- هتتعب معايا و قلة ثقتي؟

- لا..مش هتعب و لسة عايزك؟

- أنتَ سخن صح؟

- بحبك؟!

- ها...

- بحبك..أنتِ هيستي؟

بصيتله و شربت العصير و أنا بلهي نفسي، حقيقي مش عارفة أعمل أية اتحكم بقلبي ولا عقلي؟

لميت حاجاتي و مشيت:

- لازم أمشي؟

- فكري؟

- لما نشوف.!

روحت البيت و حقيقي مكنتش عايزة أتكلم مع ماما، أنا مش هبلة و مش محتاجين يعملوا حاجة مختلفة عشان يحبوني، دخلت الشقة و بصيتلها و دخلت أوضتي، بس لقيتها أتكلمت:

- على فكرة يا غدير أنا بحبك أوي...و مكنش قصدي حاجة بس بحاول أفهمك؟

- بالطريقة الهبلة دي؟! هو أنا عيلة صغيرة هتصدق السحر و الهبل دة كله؟

- أسفه؟

حضنتها:

- متعيطش عشان بزعل.

- خلاص مش هعيط؟! فى عريس متقدملك من فترة و واخد معاد...

قاطعتها:

- و النبي يا ماما هى...

قاطعتني:

- عشان خاطري؟

- حاضر. 


بكل ملل مكنتش عايزة أطلع أكلمه أصلا، أنا مكتئبة يا جماعة و واكلة مكرونة بشاميل و لسه جعانة أصلا.

دخلت قابلته و حقيقي كان عقلي شغال حمزة، بصيت شوية للأرض لقيته حمحم فرفعت رأسي:

- حمزة؟

- عيونه.

- هاا.

- كُل ما كلمك تقولي ها.

- نعم؟!

- بحبك؟

نزلت رأسي بحرج، فكمل:

- و الله بحبك و هتبقى فى عيوني؟!

- و الله لتتعب.

- يا ستي لو المتاعب كلها حلوة شكلك فعادي؟

- امم.

- قولتي أية؟

- بحبك؟

- يا مسهل يارب على المأذون علطول.

تمت 





 

تعليقات

التنقل السريع