بنت الوزير
الحلقه الرابعه والخامس
ف الصباح قامت لينا ارتدت ملابسها وذهبت للنهر لتسترخي كعادتها ولكن نور لاحظها فعمل انه ناءم وبعد ان مشت ذهب وراءها وخلعت ملابسها ونزلت به لتجده واقف امامها
نور:ايه اللي جابك لوحدك هنا في واحده تمشي بدون اذن جوزها مش قلنا الطريق خطر وممكن يطلعلك اي حاجه ولا حد يجي وانتي عريانه كده
اطلعي يلا
لينا:مقدرش اطلع انا عريانه
نور:خالص
لينا :خالص
نور:والله دي حاجه ممتعه خالص ماجربتهاش اما ننزل نبلبط سوا واهو يبقي شغل ونظافه ذاتيه علي طول
لينا انت اتجننت هتنزل فين بس يانور
ونور ولا اكنها توجه له الكلام بس نخفي الهدوم بتاعتنا تحت الشجر عشان لو حد جه ماياخدش باله وعندما نزل فطت ف النهر تجري كالسمكه
نور:هتعملي فيها سمكه هعملك فيها قرموط انتي حره
وفعلا امسك بها وشالها الي الرمله وبعد ان انتهي قذف بها مره اخري وهو ايضا يلا استحمي بقي عتقتك من شيل المايه والتشت ولا البير اللي هيفضي علي ايدينا والله انا حاسس اني جاي اقضي شهر العسل مش مهمه ههههه
واثناء وجودهم ف الماء راي من بعيد جدا اشخاص
نور :تعالي بسرعه ف الجمب ده واخفضي دماغك ف النهر وذهب معها يستخفيان
وقدم شخص يحدث صديقه
راحو فين بس مش لاقينهم ف اي مكان وغسل وجهه بالنهر والله المايه جميله
الثاني:احنا فاضيين يلا بينا لازم نلاقيهم
وبعد ان ذهبا
نور:كويس انهم ماجوش واحنا ع الرمل كانو عكننو مزاجي
لينا تزوقه ليطلع ده اللي همك يعكننو مزاجك
نور:هو في اهم من كده ماتزوقيش بس انا طالع هلبس واشوف الطريق ولو تمام هاجي اقولك اطلعي والبسي
وفعلا ذهب يستكشف ورجع يلا البسي بسرعه وخرجت ارتدت ملابسها وهو يراقب ورجعا للخيمه
هند اتتها :حممتي زوجك
لينا:اه اتحممنا ف النهر
هند:زين تعا معنا اعملي الوكل لزوجك بنخبز عيش شمسي
لينا انا اخبر
هند:ايه الست لازم تعمل لزوجها الوكل بيدها
فذهبت معها واخذت تبطط العيش وتكح من الدقيق
فلاحظها نور فاشفق عليها وذهب لهم
نور:ممكن زوجتي عاوزها ف موضوع ومعلش هتعبكو معايا كملو بدالها
واخذها من بينهم
نور:شوفتي انقذتك منهم اهو علي الله يتمر
لينا :ياسلااام متشكره اوي لزوقك
ولكنها وجدت عباءتها اتسخت ولا بد ان تذهب للنهر تغسلها بالماء وتجففها فهي محرجه تسالهم عن عباءه اخري
فخرجت من الخيمه ولكن نور يتبعها ف كل مكان فهو يخشي ان تخطتف مره اخري
فوحدها تذهب للنهر ثانيه ولكن هذه المره يوقفها شيء لم يكن ف الحسبان
بنت الوزير
الحلقه الخامسه
فقد اصبحت في مواجهه مع ثعلب ولا تدري ماذا تفعل ولكن نور كان يتبعها فاخرج مسدسه واطلق رصاصه فقتل الثعلب وذهب اليها
نور:انتي كويسه
لينا نظرت اليه واغمي عليها فحملها الي النهر وامسك الماء بيده وغسل وجهها فاستفاقت
نور:هو انتي مافيش فايده فيكي جيتي ليه ومابتقوليش اجي معاكي ليه
لينا انا لقيت العبايه وسخه واحرجت اطلب غيرها فجيت اغسلها وانشرها ف الشمس هنا تنشف بسرعه
طب يلا اغسليها وانا هدخن سيجاره علي ماتخلصي
لينا:اعملي واحده
نور:هتسبرسي معايا انتي بتدخني
لينا:لا بس هجرب مخنوقه ومضايقه
جلس نور ينظر اليها وهي تغسل عباءتها وهي بالبكيني وهو يدخن سيجارته ثم قامت لتعصرها ولكنها لم تعرف فذهب من وراءها ووضع السيجاره ف فمه وادخل يده من بين زراعيها ليعصرها لها ويعلمها فابتعدت عنه وقالت بتعمل ايه
نور:هههه والله ماقصدي حاجه لقيتك ملخومه ف العصر قلت اعلمك
تعالي جمبي ف الضل علي ماتنشف عبايتك هتخدي السيجاره
لينا:لا مش عاوزه
وجلست بجانبه :انت ليه عملت كده انت مش عارف اني مخطوبه هقوله ايه دلوقت انا اجوزت وهطلق ولو عاوز تجوزني اهلا وسهلا
نور :بتحبيه
لينا:هو بن صاحب بابا وله مستقبل و....
نور :سؤالي محدد بتحبيه مابحبش رغي الحريم
لينا :هو انسان محترم و.....
نور :يادي المصيبه انا قلتلك هجوزه بتحبيه
لينا :الصراحه لسه بس ممكن احنا لسه مخطوبين قريب
نور:يعني مش فارق معاكي سواق وافق بيكي او لاء يبقي مكبره الموضوع ليه
انتي صحيح خريجه ايه
لينا:هندسه com.اتصالات اختصار
نور:ياااااراجل مش باين عليكي
لينا:ليه بقي لازم امشي بسلوك واووصل عشان يبان عليا
نور:لا بس بتوع هندسه وكده تلاقي نظاره قهر كوبايه وخاجات كده تعالي عندنا وشوفي العاهات
لينا:ههههه مش شرط علي فكره انت واخد فكره غلط خالص ثم قعر الكوبايه بتاعتك دي اختفت من زمان انت قديم اوي دلوقت الجلاسس بقت مضغوطه ومش باين ال100 عين ف بعضها زي زمان
نور :مانا قديم فعلا انا 35 ماكانوش اخترعو البتاعه دي ايامنا
لينا :وانت ماتجوزتش ليه لدلوقت
نور:شوفي انا اهلي ف الصعيد وعايش لوحدي شغلي كل حياتي هجيب واحده لا فاضيلها وانا بتنقل من مكان لمكان كل شويه مش مستقر هارف بنات الناس معايا ليه فقررت ماتجوزش
لينا :لحد اما اجوزتني وطلعت فيا كبت السنين
نور:اكدب عليكي واحد محروم من صنف الحريم وعاكف عنهم ويلاقي موزه معاه ف سريره ومراته حلاله وفرصه لن تتكرر مايعيش يومين من نفسه يعمل منهم مخزون للعمر الباقي اهو لما نرجع نطلق واريحك مني
يلا بقي زمانها نشفت هاتيها والبسي لتبردي
وانطلقا الي الخيمه
: بنت الوزير
الحلقه السادسه و السابعه
دخلت الخيمه وهو قال
هدخن سيجاره بره واجيلك
وجلس بجانب الخيمه ليسمع صوتها تصوت
فالقي بالسيجاره وجري عليها وجدها مغمي عليها وشاهد ثعبان يجري بجانبها فقتله واخذ بشفط من رجلها السم فجاء الشيخ علي الصوت
مساعد:شو في
نور:التعبان قرصها
مساعد:لا تخاف هاد صغير هبعتلك لبخه تحطها علي رجلهة بس هتسخن شوي هات ماي واعملها علي نفوخها وهي تصير زين باذن المولي
وفعلا احضر اللبخه من اوراق معينه يتداوون بها وحملها علي الفرشه وظل بجانبها طوال الليل يصنع لها الكمادات الي ان استفاقت ف الصباح وهي متعبه ومجهده ووجدته يجلس بجانبها وقد غفل وهو جالس فحاولت ان تجعله ناءما بدل جلسته وغطته ونامت مره اخري فهي مجهده من اثر الدغه
ثم استيقظا ظهرا فجس جبهتها وجدها احسن ثم استفاقت
لينا:ايه اللي حصل انا تعبانه اوي
نور:ابدا تعبان لدغك ومات مسموم ياعيني
لينا تخبطه هو الي مات مسموم يارذل
نور:اهو لولا تعبك ماكنتش هفوتلك رذل دي فين احترام الزوج ولا عشان عيانه تنسي القواعد
ووجدت هند قادمه لهم بالاكل اخذه نور منها وشكرها
نور:يلا بقي ناكل
لينا:لا مش قادره اكل حاجه انا جسمي مكسر ومش قادره
نور:معلش من اثر اللدغه بس هتبقي كويسه بس لازم تكلي
ثم جاء لهم الشيخ بالبشاره السيارات قادمه بعد يومين فهم هنا منذ اكثر من اسبوعين او ثلاثه
نور :دخل بشرها ففرحت انها ستمشي وتسترد حياتها وهو ايضا سيعود لحياته
وفي هذه الليله احتضنها كعادته
لينا:وبعدين يانور بقي خلاص كل واحد هيروح لحاله خلاص ونطلق امانرجع
نور :لما نرجع دلوقت انتي قدامي ومش قاد اعمل ايه يعني وفعلا لم يستجب لها فهذان اليومان اخر يومان لهما معا وبعد ذلك سيتطلقان بعد وصولهما
وهكذا حدث ف اليوم التالي واستيقظا فارتدت ملابسها وهو ملابسه وشكرا الشيخ مساعد ليسافران سويا في عربه من العربات القادمه
وفعلا ركبا سياره سويا واوصلتها الي فيلتها ووصل هو للواء حمدي ليقول له ماحدث ولكن لم يقل ع الزواج
وهي ايضا ذهبت فيلاتها لوالدها ووالدتها وقصت ماحدث وانهم كانو عند قبيله مقطوع بها الاتصلات والكهرباء الي ان اتت السيارات
واصطحبتهم الي منازلهم
وارتاح الاثنين من هذه المهمه حوالي اسبوع لا اتصالات بينهم ولكن احست لينا بدوخه وترجيع وعندما كشفت وجدت نفسها حامل فقالت لوالدها ماحدث
الوزير:الواطي ازاي يعمل كده انا هتصل بيه يجي يطلق فورا وفعلا اتفق معه ياتي وسيكون الماذون والشهود موجودين
وفعلا جاء نور ف الموعد المتفق عليه والماذون ومساعدي الوزير شهود علي الطلاق
: بنت الوزير
الحلقه السابعه
جاء نور في موعده ليطلق ولم يخبره احد انها حامل وجلس هو وهي بجانب الماذون عن يمينه وشماله وبعد ان انهي الماذون وباقي التوقيع وجد لينا تجري مسرعه فجري وراءها علي الحمام ليجدها ترجع وداخت فحملها واجلسها
نور:لينا ردي عليا فيكي ايه
الوزير لم يحتمل مش عارف فيها ايه يا واطي حامل بسبب عملتك السوده يلا طلق
نور:صحيح الكلام ده ومخبيين عليا عشان تقتلو ابني
ووقف ووضع يده في حيبه
شوف ياعم الشيخ انا مش هطلق اظن ده حقي مفيش طلاق بالاكراه
الماذون :حقك ان ابغض الحلال عند الله الطلاق
نور ومراتي دي هتفضل ف بيتي لحد ماتولد واياك حد يهوب يمتها هطخه بالنار بتستغفلوني اطلق وتقتلو ابني وتتخلصو منه وامسك يدها لتقوم
يلاااااا قومي معايا
وهي تقاوم فحملها بين ذراعيه واخذها
والوزير يتوعده ويقول له سيبها هوديك ورا الشمس
نور :اعلي ماف خيلك اركبه هتنقلني طظ هترفدني طظين انا واحد مستبيع مافيش حاجه اخاف عليها
وحملها وخرج بها من الفيلا
وهي تصرخ يابابا هتسبني له بالسهوله دي
الوزير :وانت ماطلقتهمش ليه للماذون
الماذون :طالما مش موافق قدامكم المحاكم
مساعد الوزير:يافندم هو هيطلق بعد اما تخلف مش عاوزين مشاكل مع الصعيد واحنا ملصمنهم عيلته كبيره ف الصعيد ومتشعبه لو عملو لبش هيبقي ف مسيره سيادتك وكمان لو رفعنا قضيه محاكم وقضيه وكله هيمس سمعه سعادتك والاعداء يشمتو فينا ويقولو الداخليه بتاكل فبعض ولو صل للقياده مش هيبقي كويس لسعادتك
الوزير :يعني اسكت واسيب الواطي ده مع بنتي دي بنتي يا جماعه
المساعد:فتره وهتعدي واوعدك لما يطمن علي ابنه يطلق الواد ده بعد اما تولد تنقلوه السلوم مش عاوز اشوف وشه
المساعد اوامرك يافندم
: بنت الوزير
الحلقه الثامنه والاخيره
وصل بعربته الي بيته
وانزلها من السياره وحملها الي شقته وفتح وادخلها واغلق الباب
شوفي دي شقتك مش هتطلعي منها الا ع الولاده ولو حاولتي تعملي ف ابني حاجه هقتلك انتي وابوكي انا بتستغفلوني اطلق وتنزليه وتعملي ترقيع وترجعي لعريس الغفله
لينا : تمسكه والله ماكنت هعمل حاجه فيه
نور:ابعدي عني امال ماقولتوش ليه
لينا والله لسه عارفه وحتي بابا ماكانش يعرف بجوزنا لما حصل الحمل اضطريت اقوله فطلب منك تطلق والله ماف نيتي اموته والا كنت نزلته اول اما عرفت
نور:طب ادخلي جوه دلوقت وسيبيني لوحدي لما تلاقيني متعصب كده ماتوقفيش ف وشي
فدخلت حجرتها تبكي وخلعت ملابسها وليس معها اي شيء فوجدت قميص له فارتدته بدلا من البيكيني
ثم دخل وجدها ترتدي قميصه والكم طويل ولم تعدله بعد فانفجر ف الضحك
نور:انتي عامله ف نفسك ايه
لينا وهي تبكي مالاقيتش حاجه لاني ماجبتش معايا حاجه مالقتش غير ده بدل ماافضل بالبكيني
نور:ااااه من البكيني ده اللي جنن امي اموت واعرف الصايع اللي اخترعه
واحتضنها وقبلها من جهتها انا اسف اني زعقتلك الموقف اللي كنت فيه فكرتك هتموتي ابني
وانتي عارفه انا لا كنت هجوز ولا هجوز بعدك وكان سلسالي هيطقع من الدنيا لما يجيلي طفل من عند ربنا واحس انك.هتموتيه تخيلي اعمل ايه
لينا :والله يانور ماكنت هموته وفسخت الخطوبه اصلا
نور:بس استحمليني ابني يفضل ف بيتي وف حضني لحد اماتولدي بالسلامه ولو عاوزه تطلقي بعدها اوعدك هطلقك اول اما اشوفه واحضنه وهسبهولك امانه عندك تربيه كويس
وشوفي بقي القواعد اللي هتمشي عليها الشقه اه مش زي الفيلا بس ف مكان كويس ومحندقه علي قدنا عشان ماتتعبيش ف تنظيفها
لينا:نعم تنضيف ايه
نور:انا لا حب حد غريب يجي ينضف ويغسل ويطبخ وكده ماليشى فيه
مراتي تطبخلي وتغسلي وتمسح وتكنس وتعمل كل حاجه
لينا بس انا مابعرفش اطبخ
نور:عندك كتاب ابله فضيله بره كنت بعك منه عكي اي حاجه انا راضي
لينا:ابله فضيله مين
نور:اهو اي كتاب من الناس اللي بتعك دي
وحاجه مهمه جوزك يدعوكي للفراش لو ماسكه ايه تسبيه من ايدك وتيجي جري
هتمشي ع القواعد هنعيش ف سلام وامان هتكسري قاعده هتشوفي وش عمرك ماشوفتيه مفهوم
ودلوقت يلا ننام
فنام وحضنها كعادته لينا:ايه عاوز ايه
نور :طب والله انتي نيتك.وحشه عشان انا بتبقي نيتي كويسه رد فعلك ده اللي بيقلب النيه لو صفيتي نيتك مش هيحصل كل ده وفعلا فعل فعلته
نور:قومي هاتي التشت والمايه
لينا :طشت ايه احنا ف شقتنا في حمام ومايه
نور:اه صحيح طب قومي ليفيني
لينا :والله
نور:اصل في حتت مابعرفش اوصلها كده
لينا:في اختراع جديد فرش طويله كده بتوصل
نور:لا ماتنفعنيش انا عاوز حد يحك ويدعك كده
لينا :يحك.ايه اللغه دي
نور:واحد صعيدي هيقولك ايه يلا معايا ع الحمام
ولكنها داخت وهي تحممه فحملها ووضع ف البانيو ماء وشاور جل ووضعها فيه وعمل لها ماساج
بنت الوزير
الحلقه التاسعه والاخيره
ظلت لينا في شقتها تحاول ان تصنع اكلها وتمسخ وتكنس كماقال واحضر لها بعض الملابس مثل قمصان نوم بدل من قميصه وغيرها من الهدوم
وفي يوم كانت تمسح ثم دخل فكادت تتزحلق فجري وامسك بها
نور:اهو الحركات دي بقي اللي مابقدرش اقاومها
لينا :وانا عملتلك حاجه دلوقتي انا كنت هقع غصب عني
نور :وانا ماليش دعوه هي كبرت ف دماغي خلاص
لينا:بس انا بمسح
نور:هاااا قلنا ايه لو جوزك دعاكي للفراش حتي لو ماسكه ايه
............
وفي يوم وقد اوشكت علي الولاده
دخل عليها ابوكي نقلني السلوم
لينا:وهتسبني قبل ماولد نور:لا طبعا انا قلتلهم مش هنفذ الا اماتولدي انا بس بعرفك والشقه دي خلي مفاتحها معاكي دي ليكي ولابنك ولو عاوزه تروحي فيلتكو انتي حره لان اماتولدي هسافر فورا اول اما اطمن عليكو
.................
احست بالم وهي ناءمه
لينا:نووور
نور:ايه في ايه
لينا:بولد اووووف
قام جري حملها ونزلبها الي السياره وذهب للمشفي ليقوم الاطباء بذلك
واتصل بوالدها
نور :لينا بتولد
الوزير:انا جاي حالا
.......
خرجت لينا ومعها طفلها
فاحتضنه نور وسلمه لامه وهو يقول لو عاوز تطلق دلوقت مافيش مانع عشان انفذ النقل يا سياده الوزير
طالما اطمنت علي شمس ابني خلاص
فامسكت بيده قبل ان يغادر وهتسيب ابنك حد غيرك يربيه
نور:مش ده اللي انتي وابوكي عوزاه
لينا :ماتسبناش يانور خدنا معاك
نور:مش هتتحملي دا ابوكي وداني السلوم
لينا :اللي خلاني استحمي ف طشت معاك مش هتحمل السلوم ع الاقل في مايه ونور
فجلس بجانبها وامسك يدها يعني اروح اوضب اموري واجي اخدك انتي وشمس
فحركت راسها بالايجاب
نور:تصدقي لو ماكنتيش نفسه مش عارف هستني لما تربعني ازاي
لينا :مين نفسه دي وربعني
نور :دا موضوع كبير كبير هشرحهولك علي رواقه ......
تمت
تعليقات
إرسال تعليق