القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية بنت الوزير البارت 1_2_3بقلم فيروز شبانه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


الحلقه الاولي

مساعد الوزير :الداخليه كلها مقلوبه مش معقول بنت الوزير تتخطف ومش قادرين نعمل حاجه دا عار علينا والله

المساعد الثاني:هنعمل ايه هي اتخطفت ف الغردقه والمكالمه اللي جت لسياده الوزير من سينا وما ادراك ما سينا  كلها جبال وكهوف ومهربين من كل صنف ولون 

المساعد الاول:ومش عارفين يبقي في تواصل جيد بين الشرطه هناك وهنا

اللواء حمدي:في مقدم  خدم 10 سنين هناك وجاي من كام سنه ممكن ينفعنا ونبعته يبقي حلقه الوصل

بينا وبين الشرطه هناك وف نفس الوقت عارف دهاليز سينا لو اضطرته الامور

المساعدالاول:طب ماتستدعيه  ونكلم معاه

اللواء حمدي :هبعت استدعيه حالا

وفعلا اتصل به لياتي فورا

المقدم نور :تمام يافندم

اللواء حمدي:طبعا انت عارف المصيبه اللي الوزاره كلهة فيها من ساعه اختطاف بنت سياده الوزير وتهديد الخاطفين له باصدار قرارات تيسر لهم التهريب وطبعا الوزير رافض بس دي بنته 

نور:اكيد طبعا يافندم بس انا اقدر اساعد ف ايه هي اتخطفت ف الغردقه بعيد عن حدود سلطاتي

اللواء حمدي:اخر المكالمات كانت من سينا

نور:سينا 

بس بردو يافندم انا مالي بسينا انا سيبتها من فتره

حمدي:بس تعرفها وتعرف القبايل هناك وعاداتهم وحاجات كتير عنهم

نور:اكيد طبعا خدمت 10 سنوات وكانت علاقتي جيده بشيوخ القبائل بس حاليا اكيد منهم الي مات وخلفه احد ورثته

حمدي:ماهو احنا عاوزينك هناك عشان كده تتابع عن قرب وتدينا التفاصيل اول باول

نور:تمام يافندم مش هسيب ثغره الا اما ادور فيها 

اطمن سعادتك

حمدي:علي بركه الله روح استعد وهنخطرهم هناك يتعاونو معاك وتدينا التفاصيل اول باول

................

في سينا

الضابط مجدي :الداخليه مش واثقه فينا وبعتالنا المقدم نور يشرف علينا قال

الضابط:خليه يجي اما نشوف هيعمل ايه  بسلامته اكتر من اللي بنعمله

.............

شد نور الرحال لسينا ليبدا رحلته الشاقه 

وعندما وصل الي هناك لم يجد الترحيب كما يجب ولا التعاون كما يجب

فاتخذ قراره ان يتعامل وحده وبلغ هذا رؤساءه

نور:انا حاسس مش مرحبين بيا هنا وحاسين اني جاي اخد مكانهم بس ماتقلقش انا هحاول افتش بنفسي ف اماكن الجبال كاني من بتوع الرحلات عشان مانكشفش 

حمدي:ربنا يوفقك انا حاطط فيك امل كبير مش عاوز تكسفني

نور:ربنا معانا

اخذ نور يبحث ف الاماكن التي كان يداهمها ايام خدمته وكان يتخفي بها المهربين ف الصحراء في كهوف الجبال

وبعد فتره من المتابعه  راي كهف وعليه حارسان مسلحان

واحد بجهه والاخر بجهه فاحس انها فرصته فلم يتصل بقوه لتاتي

ولكن ذهب خلف احدهم وكسر رقبته والقاه من فوق الجبل ولف للاخر  وكرر الشيء نفسه

ودخل وجدها مربوطه وهناك شخصان ناءمان بعيدا عنها نوعا ما ففك وثاقها وتسحبا ليخرجان ولكن لن يذهب من الطريق الذي جاء منه لانه الطريق الذي يبحثون فيه ولا بد من الالتفاف حول الجبل وهو طريق صحراوي لا يعلمه ولكن لابد من المغامره والا سيقبضون عليه وعليها اذا قابلهم احد

وفعلا فعل هذا واخذا يمشيان ف الصحراء وهي لا تستطيع ان تمشي بهذا الكعب واحيانا تغرس واحيانا تلتوي قدما

لينا:اف بقي انا مش قادره امشي 

فلاحظ نور الكعب العالي

نور :طب ممكن الشوز لو سمحتي

فاعتطه لها فكسر الكعبين واعطاه لها 

اتفضلي كده تقدري تمشي

لينا:انت ازاي تعمل كده انت عارف دي تمنها كام

فلم يعيرها اهتمام واكمل طريقه فاضطرت تلبسها لتسير وراءه

واحس نور انهما تاها فالصحراء واخذ يبحث حوله المكان كله صحراء

فلفت نظره ساعتها

نور:ممكن اشوف الساعه دي 

لينا :ايه عجباك واعتطه اياها دي ب50 الف ....

ولم تكمل ووجدت نور فتحها واخرج العقارب واخذ غطاءها وعمل بوصله ليستكشف المكان

وهيتصيح فيه ان مجنون دي ماتحلمش بيها اصلا ماعملتش ببتاعتك ليه

نور :اصل بتاعتي ب2500 مش هعرف اجيب غيرها لكن انتي ابوكي يبقي يجبلك غيرها

لينا :حيوان سافل سوفاج بيتش

فاخرج نور مسدسه وعمل زر الامان والله لو سمعت صوتك لافرغه ف نفوخك وادفنك هنا واقولهم العصابه قتلتها

فانكتمت لينا وقعدت تبرطم مالقوش الا الرذل ده اللي  يبعتهولي والله لاقول لبابي لما ارجع  يرفده خالص

يتبع



بنت الوزير 

الحلقه التانيه

وبعدها انطلقا ف السير مره اخري فترات طويله ف الصحراء بشمسها وحرها ورمالها فلم يجد لينا بجواره فقد خارت قواها ووقعت مغشي عليها فذهب لها وحاول ان يضع علي فمها بعض قطرات ماء من زجاجته وحملها بين زراعيه وهي بين افاقه واغماء واستمر فتره حتي خارت قواه ونزل علي ركبتيه ف الرمل ووضعها امامه واغمي عليه هو الاخر لا يدري الي متي ظل هكذا ولكنه فتح عينيه علي ناس تحاول افاقته في خيمه

الشيخ مساعد:شوفي في يابني شو اللي صار انت شنو مسوي ف الصحراء هاد

نور:انا فين وفين هو لم يتذكر اسمها 

اللي كانت معايا

الشيخ مساعد:تقصد مرتك هاد جمبك انت مو فقت للحين

فنظر بجواره فشاهدها تستفيق

لينا:انا فين

الشيخ مساعد:انت ف قبيله العبابده وانا  زعيم القبيله 

نور:مش كان الشيخ مناع باين

الشيخ مساعد:هاد والدي الف رحمه ونور عليه من كام سنه وانا مسكت بداله

وانت اش عرفك ببوي

نور:لم يرد كشف هويته

مانا توهت من فتره هنا بس كنت لوحدي وكان الشيخ مناع هو اللي انقذني

مساعد:هههههه انت متعود تتوه بقي مابتحرم

نور:اه متعوده دايما هههههه

مافيش اي وسيله تطلعنا القاهره

مساعد:كل العربات طلعت بالبضاعه للقاهره وموبترجع الحين سبوعين علي ماتحمل بضاعه تاني وتيجي انتو تجلسون عنا ف ضيافتنا لحين تيجي العربات توصلكن

مساعد :انا هجول لبنيتي تجيب لكم ماي وطشت عشان مرتك تغسلك رجلك وتتحممو

وجد لينا ستنطق وتسب وتسخط فكتم فمها

اصل احنا كنا جايين هنجوز هنا نوع من التغييروحبيت افرجها ع المعالم السياحيه والمفروض الحفله معموله بس توهنا كان زمانا مجوزين حالا

مساعد:بس هيك مابيصير تجلسون سوا

نور:لا معلش ماقدرش اسيبها دي عهده

مساعد:واش عهده هذه شو حد قالك اني اريل واسيبكو سوا بدون زواج

نور:اصلها مريضه وماقدرش اسيبها لوحدها

مساعد:هاد مابيصير اما تتزوجون او كل واحد ف خيمه

انا بجيب الشيخ مرزوق يكتب ونشهر وابقو اعملو حفلتكو لما تروحو لكن جلوس هون بدون زواج مع بعض مابيصير  وانا بتركو تتقررون

لينا:انت اكيد جرا حاجه ف دماغك انا اتجوزك انت

نور :يعني انا اللي عاوز اجوزك بس ماقدرش اكشف هويتنا افرضي حد من افراد العصابه من ضمن القبيله وبلغهم وخطفوكي  وطخوني وانت شايفه الشيخ مساعد مش هيوافق افضل معاكي اسيبك انا ف خيمه مفتحه اي حد يخطفك بسهوله ويجري انا مش هبوظ عمليتي عشانك

هنريح الراجل وخلاص علي مانمشي بدل مايرمينا بره ف الصحرا تاني وهو ورقه اما نروح بطلقك لا من شاف ولا من دري

لينا:بس انا مخطوبه

نور:لما نرجع نفهمه الظروف واكيد هيتفهم طالما ع الورق

فاستسلمت لينا لهذا الحل

وخرج للشيخ مساعد خلاص جيب الشيخ مرزوق

مساعد:خدي ياهند شويه مايه لها تتحمم

هند:لا يابوي هاخدها النهر  تبقي براحتهااوريهولها وتبقي تاخد زوجها معها بعد كده

مساعد وعطيها عبايه وبرقع من عندك

واخذت هند لينا للنهر 

وخلعت ملابسها ودخلت النهر

oh myGod

فعلا كنت عاوزه شاور زي ده من التراب والرمل والارف وارتدت العباءه وغسلت هند لها ملابسها 

هند:ولا مابعرف كيف تلبسون هيك

ورجعت مره اخري وقد عرفت الطريق



بنت الوزير 

الحلقه التالته

رجعت لينا الي خيمتها بجلبابها وبرقعها

نور مخنوق حتي لا موبايلات ولا شواحن مافيش كهربا اصلا عايشين ازاي دول

وخرج لمساعد يكتبو الكتاب ويشهرو 

الشيخ مساعد :شنو هاد المسخره اللي لابسها

نور :دا باعتبار انك مطقم

مساعد:ايه سروالي وجلبابي وعبايتي وشماغي خد هادول البسهم دا عرسك ياولدي كيف تجوز هيك

نور:اه والله مايصحش بس الظروف بقي

وارتدي زيه وخرح لهم


مساعد:وانا ولي امر العروس يعني بتي لو زعلتك ولا عملت شيء تجولي وانا اعلجهالك ف النخله دي

وكتب الشيخ مرزوق الكتاب واشهرو بين القبيله زوج وزوجه

دخل نور  علي زوجته:روحي هاتلي المايه يلا ادعكيلي رجلي زي ابوكي ماقالك

لينا:رجل مين وابويا مين انا بنت الوزير انت نسيت نفسك

ابوكي دلوقت اللي اجوزتك منه هو الشيخ مساعد لو ماعملتيش اللي بقولك عليه هقوله وانتي حره هيعلقك ف النخله

لينا :انت مجنون ولا اتهبلت  انت ناسي انا مين اغسل رجل جربوع زيك

فلم تجد غير قلم علي وشها من نور

نور:شوفي بقي انا اهلي صعايده مش عشان عشت ف القاهره هنسي اصلي عندنا لو حرمه علت صوتها علي رجلها بتتدبح ويشير علامه الذبح

اي حاجه جوزك يقولها تسمعيها بدون نقاش ومش عاوز رغي كتير روحي هاتي المايه بشخط

فجرت لينا تحضر الماء وهي خائفة وتقول متوحش والله لاوريك والله لاقول لدادي لما نرجع

واحضرت الماء وغسلت له قدمه ثم ذهبت لتنام ويجب ان تخلع عباءتها فلن تستطيع ان تنام بمثل هذه العباءه

لينا:دور وشك عشان اقلع

نور :وضع يده علي وجهه فقط

لينا:لا بقي وبعدين تفتح صوابعك عرفاها انا الحركات دي

نور :خلصي قبل مااشيلها  وانتي حره 

لينا خلعت بسرعه  وظلت بالبكيني فه مالديهاوتدثرت بالغطاء

وخلع نور  جلبابه وسرواله وشماغه وظل ببكسره

وهي لم تره فقد اعطت له ظهرها فشد نور الغطاء من عليها ففزعت وقالت انت قليل الادب ايه اللي بتعمله ده

نور:هااااا هاااا هنقل ادبنا عاوزه القلم التاني اهو قله ادبك دي هتخليني اعمل حاجات انتي في غنا عنها اولا الغطا ده لنا احنا الاتنين انتي وخداه لوحدك ليه وفرشه عليهم سوياواعتطت له ظهرها ونامت وهو اعطي لها ظهره ولم يستطع النوم

فانقلب علي الجهه الاخري ووجدها تنقلب هي الاخري اثناء نومها فاصبحا متقابلين هو مستيقظ وهي ناءمه فازال بعض شعيرات من علي عينها ونظر لصدرها العاري واذ بها تستيقظ 

لينا:هاااا انت بتعمل ايه

نور :هعمل ايه يعني ببص علي مراتي

لينا :قله ادب واستدارت 

فوجدته من الخلف يمسك بها  ويهمس في اذنها 

مش قادر

ففزعت من الكلمه فهي تفهم قصده

لينا:انت اجننت دا اتفاقنا

نور:اعمل ايه مراتي جمبي بالشكل ده مش قادر ابعد هو احنا هنعمل حاجه ف الحرام انتي مراتي والقبيله تشهد دا اتضربلنا 100 طلقه حتي نحلل طلقه منهم

لينا:والله لو قربت مني لاصوت

نور:صوتي عشان عم مساعد ينفخك ويربطك ف الشجره لو قلتله مابتدنيش حقوقي

اولا انا مابستاذنكيش الموضوع عندي منتهي شءت ام ابيت

وفعلا لن تستطيع انثي مقاومه رجل ذو شهوه جامحه فالغلبه للاقوي بالتاكيد

وبعد ان انتهي:روحي هاتي بقي المايه والطشت عشان تحميني

لينا: نعم

نور:يلااااا

وفعلا اتت بالماء وليفته وتحمم 

نور:ارمي المايه بقي وهاتي مايه عشان احميكي شكلي جاي انشفلهم البير بتاعهم هههه

لينا:لا مش عوزاك تحميني انا هبقي اروح النهر

نور :امشي هاتي المايه 

وبالفعل حممها 

شوفتي بقي ننام علي نظافه كده واحتضنها مره اخري مش قادر 

فما من لينا الا وامسكت مسدسه ورفعت الامان لو قربت مني تاني هقتلك يانور

نور:خلاص خلاص السلاح يطول هاتي انا كنت بهزر

واخذه تحت مخدته واحتضنها

لينا:هااااة

نور :خلاص بقي نامي ماتطلعهاش ف نفوخي تاني


تكملة الروايه من هنا هنا  




 

تعليقات

التنقل السريع