القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية فارس أحلامي البارت الاول رانيا محمود في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله




قصة جديدة باسم 

فارس أحلامي 

الأبطال

1_فارس -اسم على مسمى فارس وهو فارس يملك كل أخلاق الفرسان بس فيه عيب عصبي بزياده يمكن لأنه دقيق بزياده ..فارس شاب مواصفاته الجسمانيه رياضي بامتياز بيعشق الخيل والعربيات بس الخيل ليه معزه خاصه عنده .هو الأخ الأكبر لاختين عليا ونيره أبوهم مات وهو في سنه أولى في كليه الزراعة دخل الكليه دي لأنهم يمتلكوا مزرعه صغيره والده حببه في الزراعه والفلاحه وهو عاشق للأرضه 

2ّّ_والده فارس سميره ليها أخ وأخت ..ست بيت مصريه كماقال الكتاب  ....


3_فريده( خاله فارس) وزوجها محمد وعندهم بنت اسمها سلمى وهم عايشين  معاهم في مزرعه ابو فارس لأن محمد زوج فريده مهندس زراعي وكان على علاقه جيده جدا بأحمد زوج سميره 

4_سلمى بنت خاله فارس كانت بتعشقه وديما بتسميه فارس أحلامي ...أما فارس فشيفها أخته الثالثه وبس


سميره وفريده ليهم أخ واحد

5_ عبد الحميد راجل عصامي عنده شركه مقاولات كبيره زوجته رقيه ست جميله جدا وعندهم بنت واحده اسمها ساندي للأسف ماتت والدتها وهي عندها 10سنين ولم يتزوج والدها لأنه كان بيحب زوجته جدا 

6_ساندي ..مش هنقول بنت مستهتره ولا أخلاقها وحشه بس هي حقيقي اتربت على العز وأن أحلامها أوامر وأنها عارفه ان والدها عايش علشان يسعدها وبس وهي نسخه مصغره من حبيبته وزوجته رقيه.الله يرحمها 

(الأحداث)


الحلقه الاولى 


في مزرعه فارس في البحيره كان يوم صعب علي   فارس اوي كان يوم  عزاء والده كان واقف  يتلقى العزاء بكل حزن وانكسار داخلي أما أمام الناس فكان أسد واقف راجل بمعنى الكلمه 

بعد العزاء .

.فارس ..-: شكرا يا جماعه علي و قفكم جنبي وربنا يجعلها آخر الأحزان .

 بيخرج فارس من صوان العزاء و بيدخل بيته

  فارس -:..عليا نيره حضروا العشا للناس ..هي ماما فين مش شايفاها من بدري 

عليا .بدموع :_..اه يا فارس ماما تعبانه اوى من كتر العياط ومش بتاكل وكمان مش عاوزه تاخد الدوا 

فارس .:_..ازاي سيبنها كده انتي واختك حسابكم معايا بعدين 

دخل فارس في غرفه مامته  وجد الكل فيها خالته فريده وسلمى ونيره وساندي وعمه على وابنه جمال وزوجه عمه زينب .طبعا لم يتكلم أمامهم ولكن طلب من الجميع التوجه العشا فرفضوا ولكنه أصر ...

فارس :_...لازم ناكل لأن ما ينفعش الحزن يسيطر علينا..يا جماعه الحياه لازم تستمر و مش الجوع هو اللي يرجع اللي راح ..


ساندي كانت أول واحده قامت وقالت -: فعلا انا جعانه وتعبانه


 .لم يستغرب أحد من كلامها لأن الكل يعلم طبعها .ذهب الجميع إلى منازلهم... نام فارس في غرفه مامته بجوارها لكي يطمئن عليها لأنه يشعر أنها ستتعب فهذه أول ليله لها تنام بمفردها 

سميره ..:_.قوم يا فارس نام في سريرك  يا ابني 

فارس:_ ابدا يا ست الكل انا معاكي وهنام جنبك مش هسيبك ابدا وماتحوليش 

سميره -: يا بني انا لازم اتعود و بعدين مش انتي اللي قايل بنفسك ان الحياه لازم تستمر ..انا راضيه بقضاء ربنا و الحمد لله علي كل حال ...قوم بقى ماتتعبنيش معاك 

فارس -: معلش يا ماما سبيني النهارده انام في حضنك ...( واكمل بدموع ) علشان خاطري يا أمي أنا اللي محتاج وجودك معايا ..علشان خاطري 

سميره بتمسح دموع ابنها -: خاطرك غالي عندي يا حبيبي..تعالي يا فارس في حضني ونام يا ابني ..ربنا يصبرنا جميعا و يعدي الايام الجايه برحمته الواسعة 


تاني يوم وكأن لم يحدث شئ قام فارس بصمود قرر ان البيت يمشي بنفس نظام ابوه وانه لازم يكمل مسيره ابوه مع أمه و أخواته البنات واتجه إلى الأرض والاصطبل والحظيره  يباشر عمله بكل نشاط ...اخر اليوم اجتمع مع عيلته الصغيره  و طلب من أمه وأخواته الاستعداد للذهاب للمحامي 


سميره:_ ليه يا فارس الموضوع مش مستاهل أنتم الوراثه الشرعيين لابوكم فامافيش داعي  للمحامي 

فارس -: ماما معلش دي حقوق لازم نعمل اعلام وراثه و ننهي الإجراءات بسرعه و كمان حضرتك هتكوني الوصيه علي البنات و محتاجين فعلا نروح للمحامي 

سميره-: طيب يا فارس اللي تشوفه بكره الصبح من بدري نروح يا ابني و ربنا يقدر لنا الخير و يعينك يا حبيبي علي الحِمل التقيل اللي وراك 

فارس باس ايد مامته -: طول ما احنا حواليكي و راضيه عننا ربنا يساعدني و نقدر نعدي من الحزن ده علي خير ..انشالله يا ماما مافيش حاجه هتتغير بموت بابا و هنكمل حياتنا ..انا عندي امل فالله كبير ..بس انتي ارضي عني يا امي و ادعيلي ..انا ماشي في الدنيا دي ببركه دعاكي 


مرت السنين وأنهى فارس دراسته والتحقت عليا بكليه السن جامعه القاهره واضطرت تسافر إلى القاهر  


سميره -: لا مافيش سفر انتي بنت وانا اخاف عليكى 

عليا بحزن -: ارجوكي يا ماما بلاش تقفي قدام مستقبلي انا جبت مجموع كبير و عاوزه ادخل الكليه دي وانا شايفه ان فيها مستقبلي ..انا بحب اللغات و كل صحباتي بيحسدوني ان جاتلي كليه السن ..من فضلك وافقي و بعدين انا هقعد في المدينه الجامعيه متخافيش ..ارجوكي يا ماما 


فارس -" خلاص بقي ياست الكل وافقي علشان خاطري انا كمان و ياستي احنا هنبقي نسافر ليها نطمن عليها و هي كمان تبقى تجلنا في الاجازه ..والله ماهسبها ابدا متخافيش و ده وعد مني .وحقيقي كليه الألسن ماتتعوضش و انشالله تتفوق فيها كمان 


عليا بفرحه (-:  ربنا يخليك ليا يا ابيه وانا اوعدك اني كل سنه هجيب تقدير محترم واخليكم كلكم تفتخروا بيا 


سميره بزعل مكتوم -: خلاص سيبوني افكر و بكره انشالله نبقى نتصرف ...المهم دلوقتي روح يا احمد لعمك محمد كان عاوزك في المزرعه ..وانتوا يا بنات علي المطبخ قدامي علشان نحضر الغدا 

عليا بزعل -: حاضر يا ماما بس ارجوكي انا ...

سميره -: خلاص يا عليا انا قولت بكره الصبح نبقى نتكلم وهقولك هنعمل ايه و صدقيني انا اكتر حد في الدنيا دي بيخاف عليكي و عاوز مصلحتك و عمري ابدا ما هقف قدام مستقبلك بس كله بالعقل ..نحسبها بس كويس واللي فيه خير ربنا يكتبهولك انتي و اخواتك 

نيره بتطبطب علي كتف اختها -: متزعليش انشالله ربنا مش هيزعلك ابدا ..يلا اختي علي المطبخ علشان ماما متزعلش مننا و اضحكي كده و فرفشي و الله كله خير 

عليا بأمل في ربنا -: ياااارب 


سميره ..-: الله يبرك فيك يا اخويا تسلم يا حبيب اختك 

 عبد الحميد-: ومالك كده يا أم فارس بتقوليها وانتي مش مبسوطه ليه ده حتي البت عليا بسم الله ماشاءالله عليها جابت مجموع ميحلمش بيه ابن وزير وجالها كليه ممتازه وهي الشهاده لله ماخلتكيش تدفعي فلوس كتير في الثانويه العامه ..بت بميه راجل صحيح مش زي الخايبه ساندي اللي دخلت الجامعه الامريكيه بفلوس و تعليمها كله فلوس وبس ولا بتذاكر ولا فالحه في حاجه غير في الفساتين و الفسح والنافخه الكدابه..للأسف دلعت اوي و كنت فاكر اني بعوضها عن وجود امها بس انا للأسف اللي جنيت نتيجه الدلع ده ..

سميره -: ما تقولش كده علي ساندي حبيبتي و روحي كمان اوعي تزعلها انت عارف دي غاليه عليه قد ايه .و بعدين و ماله لما تدلع في خير ابوها و لو متدلعتش في حياتك تدلع امتي بقى.. بقولك ايه ماتتكلمش عن ساسو حبيبتي كده فاهم 

عبدالحميد ضاحكة-: يا دي الخيبه بدل ما توقفي معايا و تقوليلي لا يا اخويا شد علي البت ساندي دي شويه ..عاوزاني اكمل دلع فيها 

سميره -: طبعا دي الغاليه بنت الغاليه الله يرحمها 

عبدالحميد-؛ الله يرحمها و يجمعني بيها على خير -" المهم انتي زعلانه ليه بقي 

سميره -: مش زعلانه بس الدنيا عندي هنا مش مظبوطه وانا مش عارفه اتصرف

عبد الحميد-: خير فيه ايه عاوزه فلوس 

سميره -: لا يا اخويا انشالله يخليك مستوره والله والحمد لله..بس انت عارف لو عاليا دخلت السن هيحصل ايه 

عبدالحميد-: هيحصل كل خير .عاليا بنت شاطره و مايتخافش عليها في الدراسه 

سميره-: مش في الدراسه قصدي لو دخلت الكليه دي هتضطر تسافر القاهره و فكره أنها تسافر لوحدها حتى لو هتقعد في المدينه الجامعيه بردوا مش هبقي متطمنه عليها دي هتبقى اول مره تنام بره بيتها

عبدالحميد-: ومين يا هانم هايسمح لبنت تعيش في مدينه جامعيه ولا بيت طالبه هي مالهاش حد في القاهره ولا ايه انتوا مش معتبريني في مقام ابو عاليا ولا ايه... بقى يكون ليكي أخ من دمك عايش في فيلا طويله عريضه في القاهره و لمة بنتك تيجي القاهره او اي حد من ولاد اخواتي يجوا علي القاهره .يدورا علي مكان يباتوا فيه ..لا بجد زعلت منك يا سميره و من فارس و من عاليا ..اقولك انا زعلت منكم كلكم 

سميره بضحك -: اهدي يا عبده يا اخويا والاه ماجاش في بالنا كل اللي انت بتتكلم عنه ده 

عبدالحميد-: و كمان ماجتش في بالكم ده عذر أقبح من ذنب لا انا مش هسكت ..انا جايلكم البحيره بنفسي و لينة كلام تاني 

سميره بفرحه -: بجد صحيح يا اخويا 

عبدالحميد-: ايوه بكره الصبح هنكون عندكم وعاوز فطار معتبر من ايدك الحلوين دول بس بردوا انا زعلان منك 

سميره بضحك -: والنبي ما اقدر علي زعلاك يا نور عيني ..اللي انت عاوزه هيحصل بس تعالي وهات البت ساسو معاك ..مستنايكم نفطر سوا يا عبده ..مع السلامه يا اخويا 

فارس كان واقف وارا مامته وعرف ان خاله و ساندي جايين بكره ..وحس قلبه هينط من مكانه من الفرحه 

فارس -: بجد يا سوسو خالي و ساندي جايين بكره فعلا 

سميره بابتسامه-: ايوه يا ابو الفوارس مالم كده الفرحه هتنط من عنيك 

فارس -: طبعا يا سوسو مش خالي حبيبي جاي وانتي عارفه انا بحبك قد ايه 

سميره -: بتحب خالك ولا بنت خالك 

فارس بيهرش في شعره-: الاتنين يا ام فارس ..مش قالوا الخال ولد وبنته دي تبقي بنت ابويا يعني اختي 

سميره -: لا مش اختك ..وانشالله يا حبيبي ربنا ينولك اللي في بالك وبالي يارب ..ده هيبقى يوم المنى يا حبيبي 

فارس بإحراج -" هو ايه ده يا ست الكل اللي بتقوليه ..المهم سيبك من الكلام ده دلوقتي..انا سمعتك بتقولي لخالي اللي انت عاوزه هيكون ..ايه بقى اللي عاوزه 

سميره -: عاوز عاليا تعيش معاه في القاهره وهي بتدرس في الجامعه هنام و ماتروحش ولت مدينه جامعيه ولا بيت طالبه و زعل اوي لما انا ماطلبتش منه كده 

فارس -: والله كتر خيره ..انا موافق و ماعتقدش ولا انتي ولا عاليا نفسها ترفض 

سميره -: لا انا مش معترضه ياريت بجد ..انا كده هكون مرتاحه ..حتي لو سافرت كل أسبوعين اطمن عليها ماحصلش  هم هبات فين 

فارس -: طل تمام نبلغ بقى الست عاليا 

سميره -: لا استني لنا يجي خالك بكره و الكلام يبقى قدامها خاليها مفاجأه 

فارس كان اسعد انسان بالقرار ده لانه هيقدر يكون علي اتصال ولو غير مباشر بساندي وخصوصا ان فارس عاشق لساندي بكل تناقضتها فهو يعلم أنها مدللة ولكنه كان يراعي ظروف تربيتها فكانت فرصه لكي يسافر إلى القاهره يطمأن على أخته ويقدر يشوف  ساندي ...أما ساندي فكانت لا تهتم غير بساندي فقط علاقتها بأهل والدها تكاد تكون سطحيه


حضر الخال و ساندي و كانت مفاجأة رائعه لعاليا و استعدت بكل حماس للسفر للقاهره وتحقيق حلمها 


ومرت أعوام الدراسه  وانهت عليا دراستها وكذلك ساندي اتخرجت من الجامعه الامريكيه اداره أعمال ولكن لم تكن ساندي وعليا أصدقاء


ولكن الأيام لم تترك الأحداث تمر بسلام 

كان لعبد الحميد صديق يدعى عيسى المصري كان رجل الأعمال ولكنه كان سئ السمعه الماليه ولكن مع ذالك كان عبدالحميد يحبه فهو صديقه يتقبله بيعيوبه ومميزاته

 وفي احد الايام 

عيسى .:_.عبد الحميد انا عندي مشكله وأنا واثق انك هتقف جنبي انت الصديق الوحيد الوفي عندي 

عبدالحميد .-:. طبعا ياعيسي انت كمان ربنا يعلم اني لو كان ليا اخ ما كنش هيبقي قريب ليا  ذيك كده ..المهم قولي مالك فيه ايه..و مشكله ايه اللي عندك  

عيسى .:_..انا عندي مشكله سيولة وعاوز منك انك تضمني في البنك علشان اخد قرض 

عبدالحميد .:_..طيب وليه قرض ما انا موجود عاوز كام 

عيسى ..:_.لا يا عبدالحميد المبلغ كبير اوى 5مليون دولار

عبدالحميد..:_. كام ده مبلغ كبير ليه يا عيسى 

عيسى...هدخل مشروع كبير في دبي مع ناس  عرب وأجانب وأنا مش معايا سيوله وفي ظرف سنه ال 5مليون دولار  هيكونوا 10 مليون  دولار ..

عبد الحميد-" ليه يا عيسى تدخل نفسك في متاهات ذي دي ..النوع ده من الشغل مابيكونش مضمون ولا حلال كمان. الشركات دي بيكون فيها رؤوس أموال مشبوهه ..غسيل أموال و تجاره مخدرات و دعاره ..صدقني حتي لو كانت تجارتك فلوسها اقل منها بس كفايه انها فلوس حلال معروف مصدرها ..فكر كويس يا عيسي يا اخويا .مش كل حاجه الفلوس وبس ..فيه حاجات اهم بكتير وأهمها الأخلاق و الضمير  

..


.لم يقتنع عبدالحميد ولكن عيسى ظل لأكثر من شهر يتحدث معه ولا يترك له فرصه يفكر  كأنه مثل الشيطان الذي يوسوس له طوال الوقت وللأسف استجاب عبدالحميد وذهب إلى البنك وكان ضامن لعيسى الذي أخذ المبلغ وهنا كانت بدايه النهايه.


بعد 6شهور انقطعت أخبار عيسى ولكن عبدالحميد لم يكترث كثير فالقد التمس الأعذار لصديقه ولكن بعد فتره ليست بالطويله ابتدأ البنك يطالب بالاقساط وهنا ابتدت المشاكل

عبد الحميد-: اذاي يا فهمى يعني ايه عيسي مختفي ومافيش حد عارف عنه حاجه ..

فهمى سكرتير مكتب عبدالحميد-: والله يافندم انا مكلف صديق ليا في الشرطه يبحث عنه حتى أنه اكدلي ان عيسي بيه ماخرجش بره مصر خالص ..اسمه مش مدرج فى سجلات مطار القاهره 

عبدالحميد-: طيب يبقى راح فين ..مات يعنى...ابنه فين شركته ...مافيش حد من مواظفيه يعرفوا عنه حاجه 

فهمى ينظر في الأرض ولا يتحدث 

عبدالحميد-: في ايه يا فهمى شكلك عارف حاجه قول بسرعه اعصابي مش متحمله 

فهمي بحزن شديد-: أصله يا فندم باع الشركه والفيلا و كل ممتلكاته في مصر و حتي فلوسه ماحطهاش في اي بنك و فيه كلام انه حول فلوسه دي لدهب و هربها و فيه ناس بتقول انه اشتري بيها عقارات في أمريكا يعنى مالوش اي راس مال فى مصر نهائي 


عبدالحميد لم يستطع تحمل ماسمعه وفقد وعيه مباشرا 

 اختفى عيسى نهائيا وعبدالحميد لم يعرف ماذا يفعل فهو الضامن وتوالت الأحداث بشكل سريع ومخيف انتهى الأمر بأن حجز البنك على كل املاك عبدالحميد وأعلن  إفلاسه وانتهى كل شي

 

في المزرعه عبدالحميد جالس مع أخواته البنات في شبه غيبوبه من أثر الصدمه 

سميره .:_..يا اخويا لازم تقوم وتفوق بنتك محتجالك واحنا اخوات كمان محتاجينك مالناش غيرك 

فريده:_ ...يا حبيبي احنا كلنا جنبك وقبل كل ده ربنا موجود وهو اللي رزقك قبل كده وهو اللي هيرزقك تاني خزائنه ما بتخلصش لازم تقف على رجليك من تاني بلاش وضعك كده بنتك حبسه نفسها في اوضتها ضيعه من غيرك يا اخويا 


عبدالحميد...بصوت ضعيف للغايه بسبب المرض:_ ...انا مش معايا أي فلوس حتى مجوهرات بنتي ومراتي كل شي كل شي ضاع راح

 

سميره .:_...لا يا اخويا انت نسيت الخمس فدادين اللي انت كتبها باسم ساندي 

عبدالحميد:-....لالا إلا الأرض دي دي أرض ساااندي لا يمكن انااا اموت ولا الأرض دي تروح من بنتي لا وألف لا 

فريده وسميره:- خلاص يا خويا اهدي خلاص كفايه صحتك 

عبدالحميد-: ممكن اطلب منك طلب ..لا هو مش طلب هو رجاء ..اتوسل إليكم خالوا بالكم من ساندي ..ارجوكم انا خلاص مش هقدر اكمل ..انا حاسس أني هروح لرقيه 


فارس يسمع كلام خاله -: ارجوك انت يا خالي متقولش كده انت هتخف و هتقوم وانشالله ماحدش هياخد باله مننا كلنا غيرك 

عبدالحميد بيمسك يد فارس ويهمس في اذنه -: ارجوك يا فارس خالي بالك من ساندي ..اتجوزها وحافظ عليها ..انا عارف انك بتحبها كنت دايما بشوف ده في عيونك ..و انا كنت اتمنى اكون عايش و اسلمهالك بأيدي بس للأسف مافيش وقت 

فارس بدموع تملأ عيونه -: خالي ارجوك بلاش الكلام ده ..ساندي في عنيا انت متعرفش مكانها في قلبي عامل اذاي 

عبدالحميد-: عارف يا ابني و متأكد كمان ..ربنا يبارك في حياتكم انشالله..انت عارف هي عنيده و متدلعه كمان ..بس انت قدها يا حبيبي. ماتخذلنيش 

فارس يقبل يد خاله -: من عنيا يا خالو بس يلا قوم لنا بالسلامه ..علشان احط ايدي في ايدك و تسلملي ساندي 


عبد الحميد ابتسم وهز رأسه بالموافقه و طبطب علي يد فارس .عرفانا منه بالجميل 

وفي المساء تدهور حاله عبدالحميد أكثر وينقله فارس للمستشفى ولكن يكون كل شي قد  انتهى 

ساندي في حاله حزن شديد وصدمه لقد مات الأب و السند و الأمان..لقد أصبحت مثل فرع الشجره التي قصت من جذرها و عصفت بيها الرياح والقاتها علي الارض وقد دهساتها الدنيا بلا رحمه ولا هواده


فجأه وهي  في العزا اختفت تماماوكان الجميع يبحث عنها  لكن فارس كان مطمأن لأنه الوحيد الذي يعلم مكانها 


ساندي فيها عاده غريبه جدا وهي لما تكون تحب تبكي أو تكون حزينه اوى لدرجه هي مش قادره تستحمل كانت تنزل تحت السرير وتبكي براحتها

...فارس انسحب و دخل غرفه ساندي دون أن يشعر بيه احد و نظر تحت السرير بهدؤ 


فارس :_"انتي هتفضل عندك كتير

ساندي :_وانت عرفت مكاني اذاي

فارس :_لان دي عادتك

ساندي :_وانت تعرف عاداتي!؟

فارس :_طبعا عارفها كلها

ساندي :_عارف ايه مش فاهمه

فارس :عارف انك لما بتعيطي وتكوني متضايقه بتجري تحت السرير وده حصل لما كونا في اوضتك   وانا كنت معاكي بنلعب  بالكوره وبعدين الكوره نزلت تحت السرير ولما نزلتي تجبيها سمعنا  الداداه بتصرخ لما مامتك ماتت وقتها حسيت انك  اتجمدتي  تحت السرير وكانت صدمه رهيبه  وفضلتي تبكي وانتي  تحت السرير ولأن انا اللي  كنت موجود معاكي فشوفت ده   وكان فيه أكثر من موقف كنتي بتعملي نفس الحركه ... لما خالي الله يرحمه بيزعلك كنتي بردوا بتهربي تحت السرير وكأنه أمان ليكي وانا  كانت حاضر معظم المواقف دي وعارف مكانك بس عمري ما قالت لحد عليه

ساندي تبكي في صمت وتنظر لفارس


# فارس أحلامي 


#رانيا محمود

تكملة الروايه بعد قليل 



 

تعليقات

التنقل السريع