القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق الجاسر البارت الاول والثاني بقلم رقيه عبد الرحمن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#روايه عشق الجاسر# 

#تعريف الأشخاص#

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙🕊️

جاسر:شاب وسيم جذاب عمره ٣٠ وهو الأخ الأكبر يملك الطبع الحاد لا يحب والديه لأنهم لا يملكون الحنان  ،يملك اكبر شركه في البلد ،اعتنا به الجد منذ الصغر ،عندو مرض فقضان حصه المس وهنعرف السبب في الروايه

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙🕊️

آدم:شاب وسيم يملك الطبع الحاد مثل أخيه عمره ٢٨ متزوج يعمل في المخابرات العامة ويحاول أن يقنع أخيه أن يتعالج لاكن يرفض  عندو صديق اسمه زين ودا دراع اليمين لجاسر، ولا يحب زوجته ساره وهنعرف السبب في الروايه

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙🕊️

سيف:شاب وسيم يملك طبع الضحك الدائم يدرس طب اسنان عمره٢٢ ويحب اخواته جداً ،طأش حبتين تلاته اربعه 😂 

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙🕊️

الشرقاوي:الجد يملك الطبع الحاد والكل ميقدرش يرفض طلب ليه عمره٦٥ يحب احفاده لاكن جاسر اكتر  ،نجلاء تبقا مرات ابنه احمد الذين يعملون ممثلين مشهورين في التلفاز  

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙🕊️

عشق:فتاه جميله وبريئه عاشت في دار الايتام خجوله جدا عمرها٢٥ فقدت والديها عن طريق عصابه مافيا منذ أن كانت في سن العاشره ،لديها خالتها صفاء تعمل في قصر الشرقاوي  ..

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙🕊️

#روايه عشق الجاسر#

#part"1"#

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صباح يوم جديد ...

تستيقظ عشق والشمس تداعب وجها بعد فتح الستائر 

صفاء:بت يا عشق اصحي أنا راحه الشغل 

عشق:ماشي يا خالتي متتاخريش 

صفاء:مانتي عارفه يا عشق البيه الكبير مش بينام غير الساعه ١٢ 

عشق:البيه الكبير اللي هو مين يخالتي

صفاء:الجد الكبير الشرقاوي بينام ١٢ والباشا الكبير ربنا يبارك فيه يارب دا بياجي من الساعه ١٠ مفرهد من الشغل والباقي بيبقا في شغلوا  

عشق:نفسي اشوف الباشا الكبير دا اوي يا خالتي من كتر ما انتي بتحكيلي عنو متشوقه اشوفه 

صفاء:هياجي اليوم وتشوفيه يا حبيبتي

يلا انا همشي 

بعد ما صفاء مشت قامت اخدت شاور وأدت فرضها وعملت فطار واكلت 

وفتحت Tv يسليها 

                          *******

علي السفره 

يجلس في الأمام الشرقاوي ومن اليمين آدم ومن الشمال زوجته ساره 

وينزل من علي السلم جاسر بنشاطوا المعتاد بوسامه تخطف القلوب 

الشرقاوي:رايح علي فين كدا

جاسر:هيكون فين غير الشركه يشرقاوي 

الشرقاوي:اصل اللي يشوفك كدا يقول رايح تخطب 

آدم:😂من الجه دي فجاسر في كل حالتوا قمر 

جاسر:الله وأكبر دا انا مش هروح الشركه دا انا هروح الترب من كتر القر يجدع 

الشرقاوي:عاوزين ليك خدامه يا جاسر تجهز ليك العشاء بتاعك وقت ما تاجي بليل لأن كل بيراوح وتجهز هدومك قبل ما تصحا وكدا بدل ما انت متأخر علي كل حاجه كدا 

جاسر بقله حيله:معنديش مانع بس انت عارفه المشكله .. 

الشرقاوي:ياعم اتنيل هو انا بقولك روح احضنها متخفش محدش هياجي يمك 

ساره:احم راعي أن في حريم قاعد يا جدي 

الشرقاوي:😂لا انتي مننا وعلينا 

احمد ونجلاء داخلين من باب القصر 

جاسر:انا بقول امشي علشان أتأخر 

احمد:جاس.. 

مكملش الكلمه وجاسر خرج 

احمد:مش عارف الولد دا هيتعدل امتا معانا 

الشرقاوي:مع الوقت يحمد 

آدم:انا هستاذن علشان متأخرش

ساره:دا انت مأكلتش حلو 

آدم بصلها بقرف ومردش عليها وخرج 

نزل منها دمعه خائنه ومسحتها بسرعه 

احمد:اومال فين سيف 

الشرقاوي:ما انت عارف انوا في الجامعة بتاعتوا ومش بياجي غير كل جمعه 

نجلاء:انا هروح السنتر هشتري شويه فساتين كدا مش هتاخر 

احمد:خدي بالك من نفسك

نجلاء:اوك بيبي سلام 

الشرقاوي:هي لسه صغيره علشان تقول بيبي 

احمد:اسكت لو سمعتنا هتعمل قصه 

الشرقاوي ينادي على صفاء من المطبخ ف هي كبيره الخدم 

الشرقاوي:ما تشوفي لينا واحده كويسه تبقا خاصه لجاسر تساعدوا

صفاء:مافيش غير بنت اختي بدل ما هي قاعده ماسكه الفون اربعه وعشرين ساعة في البيت 

(امي اوي في نفسها😂😂)  

الشرقاوي:خلاص هاتيها بكرا أما تتكلم مع جاسر 

صفاء:تمام يا شرقاوي بيه

.................. ........ ...................

في الشركه تحديداً داخل مكتب جاسر 

مايا:بص يا جاسر انا هجيب الورق وانت تفكر 

جاسر:تمام 

مايا:كفك بقا 

جاسر بصلها بقرف ومردش عليها 

مايا:اووه نسيت 

وخرجت  

دخلت السكرتيرة وقالت 

السكرتيرة:جاسر بيه في اجتماع كمان ربع ساعه

داخل الاجتماع يجلس جاسر ينتظر قدوم حاتم العراقي

دخل حاتم العراقي ومد يده ليسلام 

جاسر:معلش مش بسلم 

حاتم بستغراب:نعمم 

زين:ياريت نتكلم في الصفقة لو سمحت

حاتم بإحراج :احم اه طبعا

جاسر:مبروك الصفقة يا حاتم بيه 

حاتم: الله يبارك فيك

ومد يده ليسلام 

زين:ما قولنا مش بيسلم 😂 

حاتم:اه اه نسيت 

بعد خروج حاتم 

جاسر:عالم غريبه والله 

زين:هما بردو 😂 بقولك اي روح اتعالج قرفتنا 

جاسر بمشاكسه:لو مش عاجبك طلقني 

ثم أكمل بحزن:دا ملهوش علاج يا زين وانت عارف كويس هي بس اللي تعرف تعالجني 

زين:فوق بقا يا جاسر انت تعرف هي عايشه ولا ميته اصلاا 

جاسر:قلبي بيقول أنها عايشه يا زين 

زين:افرض عايشه وقابلتها هتعرفها مثلا 

جاسر بحسره:مش عارف بجد   

زين:قلبنا علي حزن ليه بس بجد انا وحشني حضنك يا جاسر بقالك ٢٣سنه علي الوضع دا  

جاسر:اقفل علي الموضوع 

*هو بيعاني من فقض المس لأن كانت صديقه الطفوله كانت بتمسك أيدوا دائما ولما مشت هو فقض المس ومش بيحب يسلام علي حد إذا كان راجل أو ست و لو حد لمس جاسر غير صديقه طفولته المفقوده يحس بكهربه في جسمه وبيتعب، بيخرج دايما بجوندي بس الشركه لا*

في المساء خرج جاسر من الشركه راح القصر ونام

...في اوضه آدم ...

كانت ساره في الحمام وخرجت لقت آدم نايم علي السرير 

ساره:جيت امتا من الشغل يا آدم 

آدم:ملكيش الحق تساليني خليكي في حالك 

ساره:لا ليا الحق لأني مراتك علشان بحبك لازم اطمن عليك

آدم:وانا مش بحبك تمام خليكي في حالك

وخرج من الأوضه وقعد في الجنينه 

كان في شخص بيراقبوا 

.....يتبع 

رئيكم بقا علي أول بارت ياريت اشوف تشجيع يخليني أكمل الروايه.



#روايه عشق الجاسر#

#part"2"#

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد ما خرج آدم من الأوضاع نزل تحت في الجنينه وكان جاسر بيراقبوا ثم نزل وقعد جنبوا 

جاسر:مالك اتشاكلت تاني مع مراتك 

آدم: الشرقاوي السبب في كل حاجه 

جاسر:ماانت عارف انوا مش هيسيبك في حالك غير لما تجيب حفيد ليه 

آدم:دا مستحيل طبعا طيب انت مش هتتجوز 

جاسر:بضحكني بكلامك والله 

آدم:لا مانت لازم تتعالج مش هتبقا كدا علي طول محدش بيلمسك ولا انت بتلمس حد 

جاسر:سيبك مني المهم روق كدا وروح صالح مراتك بدل ما انت مخليها تعيط صبح وليل 

آدم:اطلع انت نام وانا هروق وهدخل علي طول 

جاسر:ماشي ربنا يهدي احوالك يارب 

وطلع جاسر نام 

.............................................

صباح جمعه جديد يستيقظ جاسر علي صوت مايا  

مايا: جاسر اصحا بقا 

جاسر:انتي ايه دخلك اوضتي

مايا:هما قالوا ليا اطلعي صحيه وبعدين هو انا حد غريب دا انا بنت خالتك

جاسر:تمام انزلي وانا هلبس وهاجي 

اخد شاور بارد ولبس تيشرت ابيض وبنطلون جينز ابيض ونزل كان في قمه الجمال 

..

الشرقاوي:اهلا بأخر لمن  يصحا واخر لمن ينام

جاسر:اعمل ايه بس الشغل 

صفاء:معلش أتأخرت 

الشرقاوي:ولا يهمك فين بنت اختك 

صفاء:تعالي يا بنتي 

وجات عشق وهي في قمه الجمال والإحراج 

جاسر يتفحصها بشده من تحت لفوق 

جاسر:اسمك اي

عشق بتوتر:ع.عشق 

الكل بصلها بصدمه هل هي فعلاً اسمها عشق  

جاسر مصدوم جدا كان فاكر أن مافيش حد اسمه عشق غير معشوقته 

جاسر:اسمك جميل جدا يا عشق 

الشرقاوي:نورتي يا بنتي خديها جوه يا صفاء 

كانت مايا تنظر لها بغضب شديد وغيره لأنها فعلا احلي منها وغاضبه لأن جاسر بيبص عليها كتير 

....................

صفاء:يا بختك دا كل اللي هنا يتمنوا يكونوا مكانك بصي بقا في هنا واحده اسمها شيماء تجنبيها خالص لأنها كانت نفسها تبقا مكانك 

عشق:اسكتي يا خالتي دا بتمنا الارض تتشق وتبلعني دلوقتى

صفاء:دا انتي اللي فافي خالص 

عشق:مين اللي كان بيكلمني برا دا 

صفاء:دا جاسر بيه حفيد الشرقاوي بارد في طبعوا ومش بيهزر غير فين وفين وعندوا اخوات آدم دا شغال ظابط شرطه في المخابرات ومتجوز وعندوا سيف دا في طب ومش بياجي غير كل جمعه يعني هياجي النهارده وابوه وأمه شغالين ممثلين مشهورين احمد ونجلاء هبقا اوريهم ليكي في Tv 

عشق:ايه العيله الملغبطه دي 

صفاء:بصي بقا انتي هتباتي هنا في القصر غيرنا احنا بنروح البيت 

عشق:ليه 

صفاء: لأنك هتبقي تبع جاسر بيه لما ياحي بليل تجهزي ليه العشاء والصبح تطلعي تجهزي ليه بدله والحمام بتاعوا ولو طلب منك اي حاجه اعمليها  واتجنبي لمسه خالص لأنه بيعاني من فقض المس ومش عارفه السبب تمام 

عشق:تمام ربنا معايا 

صفاء:خدي الهدوم دي البسيها وانا هروح اشوف شغلي 

عشق:ماشي يا خالتي 

.....

الشرقاوي:ايه رئيك فيها يا جاسر 

جاسر:اي حاجه يا جدي 

مايا:ما تيجي نخرج شويه يا جاسر 

جاسر:.ل.

سيف:سمعليكووو اذيكم يا جماعه مش محتاج حد يقولي أن القصر وحش من غيري 😂

آدم:ايه الثقه دي يا جدع متخفش محدش فاكر اصلا أنك جاي انهارده 

سيف:اسكت بقا خليني احط التاتش بتاعي كامل لا لازم تبوظوا كل مره 

الكل:😂😂😂 

الشرقاوي: تعاله يا حبيبي قولي عامل ايه في دراستك 

سيف:هو دا الكلام حبيبي انت يا شرقاوي 

جاسر: أهلا بالباشا 

سيف بتوتر:احم جاسر حبيبي عامل ايه كده

جاسر:تمام بس مقولتش ليا كنت...

سيف:احمممم ايه يا جاسر يا قمرز راعي أن الكل قاعد 

جاسر:تصدق صح 

سيف:واو بس مين الصاروخ اللي هناك دي 

الشرقاوي حدفو بالمخده 

ثم قال:احترم نفسك يا سيف شويه دي تبقا عشق هتبقا مساعده لجاسر لأنوا بياجي متأخر والكل بيمشي ومافيش حد هيعمل ليه يأكل 

سيف:اه اه قولت ليا ..طيب ينفع اروح اعاكسها وهاجي معاكسه واحده بريئه والله علشان خاطري 

الشرقاوي:سيييييف 

سيف:انا بقول فين الاوضه بتاعي من ساعتها ومحدش راضي يتكلم 

ثم جرا يبحث عن الاوضه بتاعتوا قبل ما جدو يتهور ويعمل منو بطاطس محمره .دا كان تفكير سيف وهو بيهرب😂😂 

مايا بدلع:انا ماشي يا جاسر هقبلك بكرا في الشركه باي 

آدم:البت واقعه واقعه يا جاسر😂😉 

جاسر:ادددم انت اكتر واحد عارف اني بعاملها زي اختي بضبط وهي عارفه كدا بس مش عارف ليه التصرفات دي 

آدم:معلش احنا علينا الاستحمال لأنها بنت خالتنا 

جاسر:عندك حق يبني والله 

...عند عشق 

وحده من الخدم:انا بكره اليوم اللي بتاجي فيه البت دي

عشق:ليه بتعمل ايه

...:يا بنتي بتاجي هنا بتعاملنا وحش اوي ومحدش بيطيق وجودها بتحاول دايما تقرب من جاسر بيه وهو بيبعد 

عشق:تبقا مين دي 

...:بنت خالتوا وشريكه ليه في الشركه بتاعتوا دا، انتي هتشوفي مواهب هنا كل واحد ليه شخصيه مختلفه 

عشق: أما نشوف  

شيماء:بتتكلموا في اي

محدش رد عليها وراحوا يشوفوا شغلهم 

..في المساء..

جاسر:عشق عاوزك 

....يتبع 

رئيكم علشان اكمل البارت اتمسح واتكتب تاني قدروني بقا الله يخليكم.

Rokaya abdelrhman 💜

تكملة الروايه من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع