الفصل الاخير
ما هو ذنبي
عند تميم كان يقف في هذا المكان الواسع الذي يشبه الصحراء بسبب عدم وجود المزارع فيها وريلان بجانبه تبكي بشده فتحدث بلهفه مردفا: انتي مش عايزه تبجي معايا... مش عايزه تكوني جمبي.. لسه بتكرهيني
نظرت ريلان خولها بخوف ثم تحدثت بدموع مردفه: لع والله انا مش بكرهك... صدجني يا تميم انا عمري ما كرهتك انا كنت بكره تصرفاتك بس انت عنري ما كرهتك والله
تميم بحزن: تعاالي معايا يا ريلان انا مش هينفع اعيش لو فضلت عايز هيحبسوني
ريلان ببكاء: لع يا تميم بلاش تعمل اكده بالله عليك..
جاء تميم ليتحدث ولكن وجدوا ريان ومعاذ والجميع ياتون وخلفهم الشرطي فسحب تميم ريان اليه بقوه ومسك المسدس وتحدث مردفا: محدش منكم يجي بدل ما اجتلها واجتل نفسي
تجمد الجميع مكانه وتحدث ريان بلهفه مردفا: تميم... بالله عليك تعالي بلاش تعمل اكده احنا منجدرش نعيش من غيركم
تميم بحزن: لع انتوا هتحبسوني... انا مش عايز اصلا اعيش معاكم اهنيه
محروس بدموع: سيب بنتي يا تميم بالله عليك
ريلان ببكاء: بابا...
ريان بلهفه: تميم تعالي يا اخووي بالله عليك... بلاش تعمل اكده تعالي
صوب العساكر سلاحه تحاه تميم فتحدث معاذ بحده مردفا: محدش يضرب نار
نظر تميم اليهم ثم وجه سلاحه تجاه ريلان واحتضنها بقوه وتحدث مردفا: هتيجي معايا صوح
حاولت ريلان الابتعاد ولكن لم تستطع فصرخ زيدان وتحدث مردفا: تميييم تعالي يا ابني بالله عليك وسيب ريلان.. بالله عليك يا ابني
همسه بدموع: سيب ريلان... سيبها وانا هتنازل
تميم: انتي مستحيل تتنازلي... انا اصلا استاهل اي عقاب يوحصلي... وانا اكبر عقاب اني اموت
همسه بعصبيه ودموع: سييب ريلان.. سيبها بالله عليك
ريلان بدموع: تميم علشان خاطري بلاش
نظر محروس بلهفه وخوف ثم اخرج سلاحه فأقترب منه ريان وتحدث بلهفه مردفا: بالله عليك يا عمب لع... استني تميم هيسيبها انا هخليه يسيبها
محروس بغضب: ابعد يا رياان
نظر محروس الي تميم الذي كان سيطلق علي ريلان فأنتبهت هي لوالدها الذي وجه سلاحه تجاه تميم وقبل ان تصل الرصاصه اليه دفعته ريلان واصابت الرصاصه قلبها فصرخ الجميع واحتضن تميم ريلان وتحدث مردفا: ريلاااان
نظر محروس بصدمه وركض الي ابنته وتحدث مردفا: ريلان بنتي.. مش انتي يا حبيبتي ال لازم تموتي مش اناي والله
ريلان بتعب شديد: بابا...
ريان ببكاء: ريلان متموتيش بالله عليكي بالله عليكي
نظرت ريلان اليهم ثم ابتسمت بتعب شديد واغمضت عيونها مفارقه للحياه فنهض تميم بصدمه واخذ سلاحه وصوبه تجاه رأسه وضرب بسرعه ووقع ايضا غارقا في دماءه فصرخ زيدان واقترب ريان منه واحتضنه فنظر حاتم وتحدث بحزن مردفا: خدتي بتارك؟؟
همسه ببكاء: مكنتش عايزه اخده اكده
بعد مرور 6 شهور في المقابر اقتربت همسه من ريان الذي كان يجلس امام قبر تميم وريلان بحزن شديد وهي تحمل طفلها فتحدث بحزن مردفا: مبسوطه دلوجتي؟؟ خدتي بتارك
همسه بحزن: والله ما كنت عايزه كل دا يوحصل... انا مليش ذنب صدجني
نظر اليها هو ونزلت دمعه خائنه منه ثم تحدث مردفا: وكل ال راحوا ذنبهم اي... وانا ذنبي اي يا همسه وابوي ذنبه اي وريلان ذنبها اي.... انتي خدتي بتارك مننا كلنا
همسه ببكاء شديد: انا مكنتش عايزه كل دا يوحصل... كنت عايزه بس اخد بتاري من ال اذاني ودمر حياتي مكنتش عايزه حد تاني يدفع التمن
ريان بدموع: الكل دفع التمن يا همسه... غلطه واحده من تميم ضيعتنا كلنا وانتجامك الاعمي دمر الكل انا مجولتش ان ليكي ذنب.. بس هما كمان محدش فيه ليه ذنب
همسه ببكاء: انا اسفه سامحني
نظر ريان الي القبر ثم نهض وتحدث بدموع مردفا: ابوي مش هيجدر يتحرك ولا هيعرف يبجي مسؤول عن حد وانا لازم احافظ علي ابن اخوي... خلينا نتجوز
نظرت همسه اليه بصدمه ثم تحدثت مردفه: ازاي؟
ريان بدموع: انا مش هجدر انسي ريلان ولا بجا فيه حاجه تفرح بعد انهارده ومش هتجوز وحتي لو اخوي كان غلطان فهو كان اغلي حاجه عندي وابنه لازم يتربي مع اب وام خلينا نتجوز ونربيه مع بعض
همسه بدموع: موافجه
اقترب ريان منها ثم حمل الصغير وجلس امام القبر مره اخري وتحدث بدموع مردفا: تميم... دا ابنك شكله حلو شبهك بالظبط... ياريت كل دا مكنش حوصل ياريتكم كنتوا معانا دلوجتي... ياريتنا كنا ربيناك صوح... هجيلكم علطول مش هسيبكم...
القي ريان كلماته ثم ذهب هو والصغير وهمسه ووووو
القصه انتهت مش عارفه عجبتكم ولا لا بس كل غلطه وليها عقاب واي غلطه بنعملها بتأذي ناس كتير حوالينا مش احنا لوحدنا بتمني تمون القصه عحبتكم ولو فيه القصه معجبتهمش فمعلش عايزه رأيكم اذا كان ايجابي او سلبي ويا تري مبن ال هيتابع قصتي الجديده؟؟
سلام يا حلوين ❤❤❤
تعليقات
إرسال تعليق