القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية #رواية_جرح_الماضي البارت الثالث والرابع #بقلم_هاجر_محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله د

سارة: انتي لسه حامل!ازاي ومين اللي اجهض*تيه!

حور بصت لسارة بابتسامه بسيطة لكن كانت حزينه وقالت

*flash back

حور فاقت ف الوقت اللي كانت الدكتورة هتبدا الاجها*ض

الدكتورة بصتلها بتوتر وقالت خليني اعمل شغلي صدقيني انا مش قادرة اقت*ل طفل برئ لكن لو معملتش كدا هيقتل*وني انا

حور بصوت ضعيف: اسمعيني انتي مش هيحصلك حاجه وهتعملي كل اللي عليكي

الدكتورة: مش فاهمه

حور: هفهمك انتي هتطلعي دلوقتي وتقوليلهم ان انتي نزلتي الطفل وهما هيصدقوكي علطول لما يدخلوا ويشوفوني نايمه هيصدقوا وبعدها انا هحاول اهرب ومش هقول لحد عليكي ارجوكي ساعديني 

الدكتورة بلعت ريقها بخوف وقالت: ه هساعدك بس انا خايفه

حور: متخافيش انا معاكي اعملي اللي قولتلك عليه بس 


*فالوقت الحالي

سارة حضنت حور وقالت انت مبسوطة اوي لكن لازم نسافر بكرا ضروري علشان لو تميم واهله عرفوا مش هيسوبوكي

حور:معاكي حق بس انا مش هسافر علشان خايفه لا انا هسافر علشان ابني اولا ♡


*فمنزل تميم

سعاد ف التلفون: يعني اي هربت ازاي،مستحيل تهرب قفلت التلفون بضيق

تميم:  يماما سيبك خلاص هنستفاد اي منها مش عملتي اللي عايزاه

سعاد:فعلا بس انا كنت عايزة اعذبها

قاطعها دخول ميرا وهيا بتقول:ليه كل ده!

سعاد بصت لميرا بصدمه لتكون سمعت حاجه وقامت حضنتها وقالت امتا وصلتي

ميرا: حالاً

سعاد:اقعدي هجبلك حاجة تشربيها

ميرا بابتسامه: ماشي

سعاد مشيت وسابتهم.

ميرا: لسه بتحبها!

تميم:انتي عارفه جوابي كويس

ميرا: طب ليه وافقت انك تتجوزني

تميم: موفقتش علشان بحبك انا وافقت علشان ماما مش اكتر

ميرا بزعل:تمام ..


*تاني يوم ف المطار 

ركبت سارة وحور الطيارة 

المضيفة: اربطوا حزام الامان لان هنبدا نطلع

حور وسارة بدائوا ف ربط الاحزمه 

حور رجعت ضهرها لورا وغمضت عيونها وافتكرت ذكرياتها مع تميم 


*فنفس الطيارة 

يزن : كفايه شرب واكل انت من اول ما ركبنا وانت بتاكل

مهند: يعني كمان مستخسر فيا الاكل

يزن بصله بضيق عين وقال: قصدك اي!

مهند: لا ولا حاجه يصحبي !بس فرحان اوي ان رايح بيروت اكيد في بنات هناك حلوة اوي

يزن:مش عارف انت هتهدي امتا

مهند بص ل يزن بابتسامه وحضنه وقال: انت عارف انا بحبك ي يزن انت وقفت معايا بعد ما اهلي سابوني ومكنش ليا حد وكمان بتداري علي غلطي وبتعمل اللي انا عايزة علشان تفرحني انت لو اخويا الحقيقي مش هتعملي كدا ♡

يزن بابتسامه:احنا فطيارة والناس بتبصلنا علفكرة.

مهند بعد وضحك

يزن بحزن بان عليه قال: وانت بقيت معايا دايما بعد ما كنت وحيد نزلت دمعه من عين يزن وافتكر ماضي ليه وسكت

مهند:انسي الماضي وابدا من جديد ي يزن

يزن:بحاول..


* فمنزل تميم

سعاد: احنا اتفقنا هتتجوزوا بعد يومين

ميرا بصت ل تميم اللي قاعد مش بيتكلم وشارد وقالت: تميم

تميم ...

ميرا: تميممم

تميم فاق من شرودة وقال: اسف منتبهتش

ميرا: ماما كانت بتقول ع جوازنا

تميم قام وقال:اللي انتوا عايزينه اعملوه مشي وسابهم

سعاد: هوا بس متدايق شويه بعد ما تتجوزوا هيكون كويس

ميرا بابتسامه:يريت.


*بعد 3 ساعات هبطت الطيارة

ونزلوا سارة وحور

سارة:هنروح شقه عمي هوا ومراته مش موجودين هناك حالياً والشقه فاضية

حور:تمام

سارة: تأكلي شي

حور: لا بس خلينا نروح لان تعبانه شويه

سارة لسه هتتكلم خبطت ف حد

سارة بتسرع:انت مش بتشوف 

مهند بصلها من تحت النضارة وقال: بعد ما اشوفك واشوف الجمال ده ازاي هشوف

سارة:نعم...


يتبع..


سارة: ازاي تكلمني كدا اصلاً

مهند بإبتسامة: اهدي بس 

يزن حس ان مهند هيكتر ف الكلام فقال: خلينا نروح

سارة: استني يروح فين ده، اه انت بقي محاميه مش بيعرف يتكلم وانت بتساعدة

يزن: انا بعتذر منك نيابةً عن صحبي 

حور بصت ل يزن بابتسامه وقالت لسارة: خلاص هوا اعتذرلك خلينا نروح من غير مشاكل

سارة: هروح بس لو شفتك تاني مش هيكون في خير

مهند:طب قوليلي هشووفك فين بس الاول

سارة بعصبية: انتت

يزن مسك مهند من ايده ومشيوا

حور: مكنش لازم تطولي الكلام معاه

سارة:  انتي مشوفتيش بيكلمني ازاي واحد مش محترم

حور:بس ف الاخر اعتذرلك

سارة: لا مش هوا اللي اعتذر،هوا شكله ملوش لسان يتكلم هوووف ……


*فمنزل تميم

سعاد دخلت عند تميم وقالت:انت لسة مجهزتش

تميم: شوية وهكون جاهز

سعاد: تمام علشان ميرا تحت والمأذون وصل

تميم: تمام 


*فمنزل عم سارة

دخلت حور وسارة للبيت وكان مترتب لان عم سارة مسافر من حوالي شهر مش كتير

حور:انتي متاكدة انهم مش هيرجعوا دلوقتي

سارة :اه متاكدة يستي وبعدين مفيش مشكلة لو هما هنا عمي طيب اوي مش شرير زي الافلام

ضحكت حور ودخلت

سارة فعقلها مشوفتش حور بتضحك من زمان صعبانه عليا اوي عايزاها ترجع زي الاول

حور: طب هدخل اخد شاور وانام لان تعبانه

سارة:تمام 


*فالفندق

يزن: انتي شكلك ناوي تعملي مشاكل هنا كتير ليه كلمتها كدا

مهند حط ايده ورا راسة وابتسم وقال: عجبتني بقي اعمل اي

يزن: انت كل يوم بتعجبك واحدة مش هتبطل بقي الي فيك ده

مهند قعد ع السرير وفرد ضهرة وقال: بس المرادي حاجة تانية صدقني

يزن:تمام،انت عارف لو بوظتلي اللي جاي علشانة هعمل منك فته

ضحك مهند وقاال: اهدا ي صحبي...


*فمنزل تميم

المأذون: بارك الله لكما وجمع بينكما 

سعاد قامت بفرحه وحضنت ميرا وقالت: مبروك

ميرا ابتسمت وبصت لتميم اللي مش فعالمهم وقالت:شكرا

تميم قام وسابهم ومشي ....


*تاني يوم فمنزل عم سارة

حور: سارة يلا فيقي انا عايزة امشي

سارة بنوم:عايزة ايه

حور:طب فيقي علشان انا رايحة عند الدكتورة وانتي هتروحي تجيبي شوية حاجات مهمة

سارة: تمام اكتبيها فورقة وانا هروح اجيبها بس سيبيني

حور:حاضر هروح


*فالفندق

يزن:انا هنزل علشان عندي شغل مهم ويريت ارجع ملقيش مشاكل

مهند: حاضر انا طبعا مش بتاع مشاكل انا محترم

يزن: واضح


*فالمستشفي 

الدور وصل عند حور ودخلت عند الدكتورة

الدكتورة بابتسامة: اتفضلي

حور ابتسمت وقعدت 

الدكتورة: فين جوزك ولا جاية لوحدك 

حور بحزن بان عليها بصراحه يعني هوا فشغل النهاردة ومعرفش يجي

الدكتورة: اه تمام، طب تعالي اطلعي هنا 

حور:طلعت وقعدت علشان تكشف

الدكتورة بابتسامة:بصي هنا الطفل عبارة عن نقطة دم حالياً كمان كام شهر هنبدا نشوفه كويس ونحدد لو بنت او ولد

حور بصت للشاشة ونزلت دمعه منها وابتسمت ....


*سارة راحت تجيب الطلبات اللي قالت حور عليها

خلصت وراحت محل هدايا تجيب ل حور هدية علشان تفرحها

كانت واقفة ف جهة وفنفس الجهة التانية كان واقف مهند

بصت حور لقت دبدوب كان صغير وبينور طلبت انها تاخدة

مهند بص لقي نفس الدبدوب وعجبة وطلبه


سارة راحت علشان تاخد الهدية قالت للشاب اللي طلبته منه وقالت: فين الدبدوب اللي اختارته

الشاب: بصراحة في واحد اشتراه دلوقتي ومكنش فيه غيرة

سارة بضيق: ازاي ياخده وانا طلبته الاول

الشاب: احنا اسفين بس مكناش نعرف ان ده اخر واحد بصي هوا ده الشاب روحي خوديه منه

سارة بصت ل مهند ومشفتش وشه وراحت لعندة وقالت:  لو سمحت

مهند بصلها وابتسم لما شافها وقال:الليله طماطم

سارة:انتتت

مهند: شوفتي بقي للاسف

سارة اخدت الدبدوب منه وقالت: ده بتاعي فاهم وانا طلبته الاول

مهند اخده منها وقال: انا دفعت فلوسه يبقي بتاعي

سارة بصوت عالي اخدته تاني وقالت: بس انا طلبته الاول

مهند اخده منها وقال بصوت عالي  : بس انا اللي دفعت فلوسه الاول يبقي بتاعي

الامن: لو سمحتوا بلاش الصور العالي هنا ده مكان محترم ومينفعش كدا يريت تطلعوا برا

سارة بعصبية: وانت مالك بتدخل ليه مشي من هنا

الامن: مينفعش كدا هنضطر نعمل شي تاني

سارة: وريني هتعملوا اي

مهند: بص دي جاية تغتاليني خودوها من هنا

سارة:انت ازاي تتكلم معايا كدا اصلا هعرفك مين انا و…………


-يتبع

(هبدت انزل رواية انتِ وعدي تاني مين كان متابعها وعايزني اكلمها ♥️)

يتبع 


تكملة الروايه من هنا هنا  




 

تعليقات

التنقل السريع