القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت "الأنسة إلى مبتسمة لِ الحياة دى برا" *سمعت الجملة دى وحسيت بالإحراج وحسيت أني مش قادرة أتكلم ولا أتحرك! _مش هنفضل مستنين حضرتك كتير، برا *قومت وكنت عايزة الأرض تتشق وتبلعني ومسكت دموعي بالعافية وكل زمايلي بيبصوا علىّ*بقلم ريم محمد


"الأنسة إلى مبتسمة لِ الحياة دى برا"


*سمعت الجملة دى وحسيت بالإحراج وحسيت أني مش قادرة أتكلم ولا أتحرك!


_مش هنفضل مستنين حضرتك كتير، برا 


*قومت وكنت عايزة الأرض تتشق وتبلعني ومسكت دموعي بالعافية وكل زمايلي بيبصوا علىّ*


_طلعت وقعدت فى حتة بعيدة عنهم وقعدت أعيط 


_بعد كدا أى حد هيعمل زيها ويسرح فى المحاضرة هطلعه برا 

والى ضحكوا حسابهم معايا بعدين 


_أسيل أنتِ بتعيطي؟!


_حقك علىّ أنا 

_أنا أسفة 


_أنتِ ملكيش ذنب يا حنين 


*حنين حضنتني وأنا أنهارت 

قعدنا شوية وبعدين مستحملتش ومشيت 


_حنين:هنقضي أحلى يوم عشان دموعك دى ،معرفش أمير ماله كدا بيتعامل بعصبية 


_أسيل:أنا معرفش عملت إيه ما أنتِ عارفة لما بشوفه فى مكان بفرح وأفضل مبتسمة كدا 

أنتِ عارفة الى فيها 


_حنين:المشكلة أني عارفة 

بس أنتِ عارفة أمير طبعه صعب 

ومبيحبش حد مش مركز معاه


_أسيل:هحاول أني متزفتش أعمل إيه أنا واقعة بسببه مع أنه سبب عياطي بس بحبه


_حنين:فكك منه خلينا نتبسط 


أستني دَ بيتصل 


_حنين:ألو، أنا مع أسيل هنخرج نتغدا فى مطعم ونتمشي شوية


_أمير:أيوا،وكنتِ ناوية تقوليلي أمتى لما تخلصي مع صحبتك دى وبعدها تفكري تقولي؟، خليكوا عندكوا أنا جي 


_حنين بخوف:طب سلام 


_أسيل:فى إيه؟


_حنين:أمير جي وشكله هيديني محاضرة 


_أسيل:بتقولي إيه؟

طب سلام أنا همشي 


_حنين:هتسيبني أتهزأ لوحدي 


*أمير فى اللحظة جه، كنت خلاص مش قادرة أقف قعدت على كرسي كان موجود وعملت نفسي مشغولة فى الفون 

كل لما يقرب بشم ريحة البرفيوم بتاعه ،حاولت أمسك أعصابي قدامه وكأنه مش فارق معايا 


_أمير:يلا يا حنين حسابك معايا بعدين والأنسة إلى  معاكِ يلا  هى كمان 


*قولت بإندفاع:لأ هروح فى تاكسي ومشيت بسرعة ، لاقيت أمير وحنين ماشيين ورايا وحنين بتنادي عليّ 


_حنين:أستني يا هبلة هتروحي فين،تعالي أركبي معانا مينفعش تركبي مع حد غريب؟


*لما بشوفه بحس أني مش قادرة أتكلم ومبعرفش أجمع كلمتين على بعض*


_أسيل:وأخوكِ مش غريب؟ وبعدين أنا هركب تاكسي معروف إن دى شُغلته!


_أمير:يلا يا حنين وكفاية حوارات ومش فاضي لشُغل العيال دَ وأركبوا 


_أسيل بعِند:مع السلامة يا حنين 

أنا ماشية 


_أمير:مش ماشيين من هنا غير لما حضرتها تركب 


*بصلي بصة غريبة خلتني أخاف منه ،ركبت وحاولت أشغل نفسي بأى حاجة*


_حنين بخبث:قوليلي يا أيسل  أمال القمر بطل فيلم المستعصيون كان أسمه إيه؟


_أسيل:أشمعنا؟


_حنين:بدردش معاكِ عادى 


_أسمه "تيو جاميز"


_أمير:ما شاء الله مش شُطار غير فى التفاهات وفاكرين أسماء الممثلين 


_حنين:دَ لو تشوفه يا أمير قمر كدا ،صح يا أسيل ،دَ أنتِ بتكرشي عليه 


*حسيت عايزة أضرب حنين بتحرجني أوى، معرفش بتعمل كدا ليه 


_أسيل:حنين، هوصل بيتي أمتى 


_حنين:بقولك تيو جاميز ،تقوليلي هوصل أمتى؟

ما تقولي دَ أنتِ مهوسة بيه 


_أمير:كفاية بقى بطلوا رغي وبعدين فى أنسة مُتدينة ومُحترمة تحب واحد مسيحي وممثل كمان؟  المسلمين خلصوا؟


*حسيت بإهانة كبيرة أوى وأنا متكلمتش ولا قولت حاجة  وعادى زى ما ممثلة أمريكية تعجب أى شاب مصري بتبقي ساعتها وخلاص، معرفش بيكرهني ليه؟


_أمير:وصلنا ،ممكن تتفضلي يا أنسة أيسل ونصيحة مني ليكِ 

*ركزي فى دراستك وبس*


"فى بيت أمير"

_أمير:إيه العك إلى عملتيه دَ 

مش أستأذنتي ليه أنك ناوية تطلعي دَ غير الكلام الفارغ الى قاعدة تتكلمي فيه؟ ،هى بتفكر زيك كدا؟ 


_حنين:أنا إلى زعلانة منك يا أمير أزاى تحرجها كدا قدام كل الدفعة هيحفلوا عليها وبعدين طلعنا وكنت هقولك قومت أتصلت وكل حاجة باظت 


_أمير:محدش يقدر يحفل عليها 

عشان فى محاضرتي لازم الكل يبقي ساكت والى حفل أو ضحك أنا هتصرف معاه، قولتلك هى زيك بيهمها التفاهات دى؟


_حنين بخبث:زي إيه؟


_أمير:خلاص،أنسي جهزيلي أكل عشان نتغدا 


حنين:ما كنا برا معزمتناش ليه؟


أمير:عشان مكنتش هتعرف تاكل قصدي يعني أحنا عشان فى مكان عام 


حنين بخبث:طيب، ثواني وهجهز أكل 


"الصبح"

صحيت وأتوضيت وصليت 

نص بيقولي أنزل الجامعة وأشوفه ونص بيقولي لأ 


_حنين:يلا عشان نروح الكلية 

وأمير هيوصلنا 


_أيسل:لأ، مستحيل ،خليه يوصلك أنتِ 


_حنين:قبل ما تفكري أحنا تحت يا أيسل يلا 


*بحس حنين بتحطني قدام الأمر الواقع كدا ،نزلت ولبست بسرعة وركبت وأنا متوترة وبتجاهل أبصله ،بس دايمًا بحس حاجة بتشديني له وبتقولي بصي، بس قاومت دَ عشان غض البصر وكفاية أني واضحة  وباين أني واقعة أوى*


_أمير:أتمني متكرريش غلطك تاني وكمان شايف إن لبسك ضيق وأنتوا رايحين مكان عام 

دَ ميطلعش بيه مجرد نصيحة من دكتور لِ طالبة عنده 


_حنين:ما لبسها واسع أهو إيه الى ضيقه 


_أمير:تفهمي إيه أنتِ فى نظرات الولاد ليكوا؟ ،وخصوصًا لما يكون لبس الهانم ضيق؟ دى لو أنتِ كنت عرفتها كويس أزاى تطلع كدا 


_حنين:ما هى لبسها زى لبسي يا أمير وبعدين أنت مأفور أوى 


_أيسل:كفاية، ممكن أنزل هكمل مشي، وقف هنا 


_أمير:تمام،براحتك 


*حسيت فى اللحظة دى أني لا يمكن أخد على الأقل جزء من قلبه نازل فىّ إهانة وبيكرهني معرفش ليه؟*


_حنين:أنتَ قاسي أوى يا أمير ،أنصح بس مش كدا 


_أمير:يلا، هننزل نكمل مشي ،روحي أمشي معاها 


_حنين:أنت بتهزر؟


_أمير:شيفاني عيل، قدامك وبعدين دى صحبتك المفروض تقفي معاها ومش تسبيها لوحدها!

_حنين: عمومًا مكنتش هسيبها دَ شئ بديهي ،ثانيًا أنتَ غريب أوى 


_أمير:أنجزي،لتكون وصلت،أتصلي بيها 


*سمعت فوني بيرن لاقيتها حنين ورديت عليها واستنيتها لما جت ومشينا سوا وكمان أمير ماشي ورانا دَ خلاني أستغرب 

بس أتبسطت أنه ساب العربية بتاعته ومشي معانا*


"فى الكلية"

*طبعًا كالمعتاد البنات كلها معجبة بيه ، رغم أن عمره ما هزر  كل كلامه جد، بحس بغيرة لما يبصوا له أو يتكلموا عنه*


_أمير: طبعًا الموقف إلى حصل إمبارح لو حد عمله هتصرف نفس التصرف وإلى ضحك وقتها مطرود من محاضراتي كلها وممنوع من الإمتحان بتاعي الترم دَ عقابًا له


*قاعدة طول المحاضرة مش مركزة وبفكر فيه وفى كلامه الشيميز بس إلى ضيق شويه*


_أمير:الأنسة إلى سرحانة تركز معايا ، متبصوش لبعضكوا ، هى عارفة نفسها كويس 


*المحاضرة خلصت بس مفهمتش بعض الحاجات أتشجعت  وروحت أسأله لما لاقيته واقف مع شوية ولاد زمايلي ،


_أيسل:أحم أحم، دكتور أمير ،ممكن سؤال 


_أمير بغضب طفيف:لحظة 


*سألوه ومشيوا، فضلت واقفة وندمت أني روحت سألته*


_أمير:إيه الى عملتيه دَ ، فى وحدة مُحترمة تقف وسط شباب كدا عشان إيه شوية أسئلة تافهين؟! أنتِ أتجننتِ 


*مبقتش قادرة أستحمل إهانته وتكلمت ورا بعضه 

وقولت "تافهين دول مستقبلي حضرتك ما أنت مش هامك حاجة ،أحنا الى بنمتحن وبعدين أنا عارفة حدودي كويس ليه؟

"عشان بخاف من ربنا قبل أى حد وبعدين حضرتك مين عشان تتدخل فى حاجات زى دى"


*وسيبته ومشيت والمرة دى بمسح دموعي 


_أمير:ألحقيها يا حنين وطمنيني 


*حنين فضلت ماشية وبتنادي علىّ وأنا مش قادرة أرد، وصلنا البيت وحكيت ليها كل إلى حصل 


_حنين:لأ، أمير أخويا تصرفاته غريبة ما البنات كلها بتبقي سرحانة فيه ،أشمعنا أنتِ يعني هحاول أكلمه 


_أيسل:لأ ،بلاش 


_حنين: خلاص مش هكلمه ،بس لازم نعرف أخرة الموضوع دَ إيه 


_أيسل:مش فاهمة ،هو كدا كدا بيكرهني ،للأسف الى بحبه مش بيطقني 


_حنين:والله هنعرف إذا كان كدا ولا لأ 


*عدى وقت وحنين كانت مشيت لاقيت ريكورد من حنين بتقولي المحاضرة بتاعت أنهاردا كلها إيه

كنت مترددة أسمع صوته ولا لأ وكمان عشان أذاكر ومشلش المادة بتاعته بسببه!*


"الصبح"

قررت منزلش وعرفت حنين بكدا 


"عند أمير"

 _حنين:أيسل مش هتنزل أنهاردا هنروح الكلية علطول 


_أمير:ليه؟ وبعدها شرب


_حنين:عشان ******


_أمير تف المية الى كان بيشربها 


وقال "إيه؟"

#يتبع 

#ريم_محمد


 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع