القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

سكريبت فيروز البارت التاني#بقلمي_ميسون_عبدالمجيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

فيروز بصدمة:هو زين خطب اصلا!!

الام بخبث:ايوا مالك كدة وشك جاب ميت لون ليه

فيروز بأرتباك:لا عادي يعني وانا مالي بيه هو حر يخطب يتجوز ان شاء الله حتي يطلق انا مالي

الام:ي ساتر علي كلامك انا مشيا

مشيت مامتها وفضلت فيروز لوحدها 

خرجت البلكونة وقعدة تتأمل الورد والنعناع بتاعها 

وفاتكرت

____________________________فلاش باك

زين:انتي ايه اللي عجبك في النعناع دا 

فيروز بقرف:علي الاقل بيدي ريحة جميلة مش ملوش فايدة زيك

زين ضحك:لا بجد والله

فيروز:ي سيدي انا بحبه لونة جميل ريحته سواء كدة او في الشاي جميلة بيديني طاقة كدة بص النعناع دا روحي روحي روحي

زين بأبتسامة مستفزة: خلاص اول ما نتجوز هعملك بلكونة مخصوص كلها نعناع

فيروز :بجد ورمت جردل النعناع من البلكونة انا مش بكره حاجة في حياتي قد النعناع

ودخلت

زين وهو ماشي وراها:خلاص هملالك البلكونة ورد بلدي ي ي بلدي ي قمر انت

فيروز بقرف:بلدي اوي

زين:بحبك والمصحف بحبك

___________________________بااااالك

فيروز كانت بصا للنعناع ومبتسمة بخفة فاقت من شرودها وعمالة تفكر مدام زين فعلا بيحبها للدرجة دي ليه هيخطب 

حاولت تطير الافكار دي من دماغها لان هي كدة كدة مش بتحبه ودخلت نامت

صحيت بعد كام ساعة علي رنت تليفونها

فيروز بنوم:اوووف الرزل اللي بيرن دا وردت

فيروز بنوم ونرفزة:ايه ي زين كام مرة اقلك اني في الوقت دا ببقي نايمة مترنش عليا

كريم بذهول:زيين!!

فيروز فاقت بأحراج:اللو ي كريم انا اسفة بس كنت نايمة ومش مركزة

كريم بعدم راحة:لا عادي براحتك بس هو مال زين بالموضوع

فيروز بضيق:كان بيفضل يرن عليا كتير المهم انت بترن ليه عايز حاجه

كريم بضيق:في ايه ي فيروز بتكلميني كدة ليه علي فكرة انا خطيبك ومن حقي نقضي وقت نتعرف فيه علي بعض اكتر من كدة

فيروز بزهق:ماشي ي كريم

كريم بضيق:تمام بكرة هعدي عليكي بكرة بعد العصر سلام

وقفل وفيروز كملت نوم

تاني يوم فيروز صحيت بنشاط وقررت انها تنسي زين وان تبعد الافكار دي عن دماغها لان زين طول الوقت دا جنبها محستش بيه غير دلوقت

اخدة شاور ولبست دريس بيج عليه طرحة بيضة وشوز بيضة ونزلت لقيت كريم مستنيها ومكشر

كريم مكلمهاش وفتحلها الباب

فيروز بضيق مصطنع:سلم طيب ايه واحدة من الشارع انا

كريم بضيق:اهلا ي فيروز

فيروز بغيظ:اتكلم عدل هااا

كريم مردش عليها وساق واتجهو للمطعم

دخلو الطعم وقعدو وطلبو اكل وكانو قعدين وكلو تمام فجأة

ندي:ايه دا فيروز تعالي نسلم عليهم

زين مكنش اخد باله وكان بيتكلم في الفون ومسمعش كلام ندي

ندي:فيروز ازيك عاملة ايه

فيروز بصت عليها وفي اللحظة دي زين قفل الفون وبصلهم

فيروز بدهشه:ايه دا ندي ازيك

زين:احم مساء الخير

كريم بضيق:اهلا

زين بصله بضيق وكريم كذلك

فيروز:انتو تعرفو بعض منين

ندي مسكت ايد زين بضحكة:نعرف بعض اي بس ي  بنتي انا وزين خطوبتنا الاسبوع الجاي

فيروز بلعت ريقها بصعوبة:اي دا بجد مبروك الف مبروك

زين:احم الله يبارك فيكي ي فيروز عن اذنكم احنا بقي

وسبوهم وقعدو علي تربيزة تانية

وفيروز مركزة معاهم وبصلهم بقهر

كريم بحدة:فيروز يلا عشان نمشي

فيروز بتوتر: ماشي هدخل التويلت لحظة

فيروز دخلت التويلت وكريم نزل استناها في العربيه

فيروز وقفة قدام المرايا وبصا لنفسها وكتمة دموعها بالعافيه فجأة دخلت ندي بصتلها وابتسمت وفيروز بتحاول متبينش حاجة

ندي بأبتسامة:ايه يبنتي هتتجوزي امتي بقي

فيروز بتحاول تضحك:اتجوز ايه بس انا خطوبتي كانت لسة اول امبارح

ندي ضحكت  

فيروز بأرتباك:بس قوليلي ايه اللي وقعك علي زين

ندي بأبتسامة:مش عرفة كنت ديما بشوفه معاكي وحبيته اوي مصدقتش نفسي لما اتقدملي وعلي فكرة زين بيقولي انو لو عنده اخت بجد مكنش هيحبها زيك كدة

فيروز بتبتسم بوجع:بجد طيب تمام

وخرجت بسرعة ونزلت

ولسة بتفتح باب العربية

كريم بيضحك:ماشي ي ريري تمام هنتقابل كمان ساعة وقفل

كانت فيروز ركبت

فيروز بهدوء:مين ريري دي ي كريم

كريم بتوتر وانتباه:هاا دي وحدة صحبتي

فيروز برقت بذهول:لا ي جدع صحبتك!!؛

كان كريم بدء يسوق

كريم بضيق:فيروز بالله عليكي متكبريش الموضوع دي واحدة صحبتي وعيزاني في شغل بما اني مهندس ديكور

فيروز بعصبية:لا ي شيخ وريري وهنتاقبل كيس جوافة انا ولا ايه

كريم بحدة:لا يختي منتي اللي استاذ زين بيعمله معاكي دا غير اللي عمله معاكي يوم الخطوبة وانا عديته كل دا وانا مستحمل وساكت

فيروز بصدمة:انت انت ازاي تتكلم معايا كدة

كريم نفخ بضيق ومكمل سواقة

فيروز بحدة:كريم اقف كريم اقف نزلني هنا

كريم وقف في نص الشارع:اتفضلي

فيروز بصاله بذهول:لا حقيقي طلعت راجل اوي

وقلعت الدبلة:اتفضل ورمتها في وشه ونزلت وهو ساق بمنتهي البرود

وفيروز وقفة في نص الشارع تعيط

فيروز مشيت شوية وراحت تقعد علي البحر وعمالة تعيط

قرب منها راجل عجوز جدا وقعد قدمها

الراجل بحنية:انا عارف الشباب اتعمو في عنيهم اما يسيبو قمر زي كدة يعيط 

فيروز رفعت وشها وبصتله بأستغراب

الراجل:لا ميغرقيش الشعريتين البيض دول انا شباب اوي وبصراحة معجب

فيروز ضحكت بين دموعها بخفة

فيروز:ي عم الحج والله انا ما طايقة نفسي

الراجل العجوز:بتحبيه

فيروز بأستغراب:هو مين

الراجل:ردي عليا بس بتحبيه

فيروز بعفوية:لا

الراجل:كذابة الدموع اللي في عينك دي دموع حد عاشق مش بس بيحب

فيروز بعياط:انا انا متشتته مش عرفة اعمل ايه هو كان قدامي العمر كله وبيتمنالي الرضا ارضا وانا برفض لما لقيته بيبعد وانا هبعد فجأة حسيت بشعور غريب كدة ومش طايقة اشوفه مع حد غيري او بيتغزل في حد غيري

الراجل: اقلك انا الخلاصة انو كان ديما معاكي وزي ما قلتي بيتمنالك الرضا وانتي اللي بترفضي عشان هو ديما كان معاكي يعني تحت طوعك  لما حسيتي انو خلاص نسيكي وبعدك عن دماغه حسيتي انو خلاص مبقاش ليكي قيمة عنده وانو مبقاش يحبك

فيروز:ولا انا بحبه

الراجل:متضحكيش علي قلبك انتي بتعشقيه بس عرفتي دا متأخر حاولي تراجعي عقلك واوزني كل حاجة من الاول

فيروز بدموع:بس حتي ولو هو هيخطب

الراجل:وانتي ايش عرفك اللي هيجرا كمان نص ساعة سبحان مغير الاحوال يبنتي دا نصيب ومكتوب

فيروز بأبتسامة وفرحة:بجد شكرا ليك كلامك ريحني اوي حقيقي شكرا

فيروز رجعت البيت وفضلت قعدا في اوضتها طول الاسبوع لا بتخرج ولا بتنزل الكلية وفاصلة عن العالم الخارجي

واخيرا خرجت

فيروز بحزن:انتي لسة ملبستيش

مامتها بعدم فهم:اللبس ليه

فيروز:مش النهاردة خطوبة زين

مامتها ضحكت بخفة:هه ي قلبي عليه راح لابو البنت وقله مفيش نصيب وكل حاجة خلصت

فيروز بفرحة مش قدرة تمنعها:بجد طب هو فين دلوقت

مامتها:سافر اسكندرية وقال هقعد فيها قد ست شهور سنة علي قد ما يرتاح وهيرجع

فيروز ابتسمت ودخلت اوضتها وفضلت تتنطت علي السرير بفرحة كبيرة

مر شهر علي نفس الحال زين في اسكندرية وفيروز في اوضتها بس هي خلاص عرفت قلبها فين ومحتاج ايه وقالت لمامتها انها هتسافر اسكندرية بحجة تزور خالتها

بعد وقت طويل

فيروز وصلت علي الشاطئ في مكان معين كانت بتقعد تلعب في هي وزين لما يسفرو

وفعلا لقيت زين قاعد علي كرسي ومرجع ضهره لورا وساند راسه ومغمض عينه

فيروز قربت منه بهمس وقعدة علي كرسي جنبيه وكان بينهم مسافة حوالي نص متر فيروز بصتله وهو مغمض عينه وابتسمت وفضلت تتأمله

زين وهو مغمض عينه:جيتي ليه ي فيروز

فيروز رفعت حاجبها بدهشه:يااه طيب كويس اديك لسة بتحس بوجودي

زين فتح عينه وبصلها بأبتسامة وسخرية:طبعا يبنتي مش اختي والأخوات مش لازم يحسو ببعض ولا ايه

فيروز بتجز علي سنانها:اممم ايوا فعلا الاخوات بس احنا مش اخوات ي زين

زين بأستهبال:اهاا لا بجد مش انا كنت اخوكي الكبير والكلام دا

فيروز بغيظ:لا انت ابن عمي تخيل

زين بنفس الطريقة الباردة:لا بجد تصدقي كنت قربت انسي

فيروز ضربته بعلبة جنبها:زين بطل استفزاز

زين ابتسم ببرود وغمض عينه تاني

فيروز بأرتباك:زين

زين ببرود:بصي بصي استجمي البحر كدة مع نسمة الهوا السقعة دي حاجه عظمة مددي هنا جنبي مددي

فيروز بعصبية وغيظ:زين

زين:زين زين زين نعم

فيروز بتوتر وارتباك شديد: بصراحة كدة انا انا بحبك

زين:وانا بموت فيكي زي اختي ي روزة

فيروز جابت اخرها:انت مش اخويا ي زين ولا انا اختك بقلك وانا بجد بحبك واسفة علي كل مرة كنت بكسر بخاطرك فيها انا عرفت متأخر اوي اني بحبك 

زين بتأثر:اسف ي فيروز مبقاش ليكي مكان في قلبي

فيروز رفعت حاجبها بذهول وحست ان انها بتهين كرامتها

فيروز: تمام ي زين

وقامت ومشيت خطوتين

زين وقف وراها:بس ممكن قلبي يرجع يحبك من تاني واكتر بس بشرط

فيروز بصتله:واللي هوا

زين بغرور:تيجي قدام الشاطئ كله وتقولي بحبك ي زين بصوت عالي

فيروز بغيظ وصوت شبه عالي:بكرهااا*ك ي زين

ومشيت بغيظ

زين بيجري وراها:خدي ي بت ي بت خلاص هتنازل واحبك

وجري وراها مسكها

بعد مرور ايام علي البحر

المأذون (بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)

عليت صوت الزعاريط

وزين بيحضن فيروز جامد

زين بأبتسامة:بعشقك ي اجمل حاجه في حياتي

فيروز بأبتسامة:بحبك

زين بفرحة:يااااااه اخيرا

فيروز ضحكت

#تمت

#اتمني_تكون_عجبتكم




 

تعليقات

التنقل السريع