القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقتك يا مكانيكيه البارت الثالث والرابع والخامس بقلم شمس العمروي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



بسم الله الرحمن الرحيم  عشقتك يا مكانيكيه  البارت الثالث والرابع والخامس 


عند رحيل 

يجلس رحيل في مكتبه ودخلت عليه السكرتيره جميله:   بشمهندس رحيل  ماجد بشا عوز ياقبل حضرتك 

طرق رحيل الملف من يده وقال: بعد خمس دقيق دخليه. 

جميله: تمام يفندم 

رحيل في ذهنه:ماجد ظهرة تاني علي الساحه وهيبداء الحساب 

وبعد مرور بعض الوقت دخل ماجد

ماجد: رحيل عاش من شافك تصدق وحشتني  قال هذا الكلام وهوا ينظر الي رحيل بطريقه مليئه بالخبث 

رحيل  بخبث: انتا الوحشتني اكتر يا عمي نورة شركتي المتوضعه بس عندني فضول اعرف اي سبب الزياره دي 

ماجد: اخرج من المنقصه 

رحيل: انتا فيها 

ماجد: اخرج من المنقصه 

رحيل: وان مخرجتش 

ماجد: هتندام 

رحيل: اتشرفت بزيرتك  

ماجد وهوا يخرج من المكتب 

ماجد: ابقي سلميلي علي مالك وملك 

وذهب ماجد من الشركه 

رن رحيم علي سائق مالك وملك 

ايوا يعم مسعد مالك وملك وصولو البيت ولا لسه 

مسعد: لا يارحيم بشا انا رحت لهم المدرسه ملقتش ملك وقفه 

رحيم: ازي يعني ملقتش ملك وقفه اسبقني عند المدرسه و

وقفل رحيل التصال وخرج رحيل من المكتب بل من الشركه وهوا  خائف علي اخوته ان يحصل لهم شيء ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الورشه 

مالك: فين  قمر يا عم حسن 

حسن: رحت تجيب الاكل من البيت وجيه 

مالك: ماشي تحب اسعدك علما تجي 

حسن: شكرا يا ابني    روح اقعد جنب ملك شكلها ملت من القاعده 

مالك: وهوا يرفع اكمامه 

ويعطي لعم حسن المفتاح المطلوب: ههههه ايوا هي مش متعوده علي القعده عمله شبه فرقع لوز 

حسن: ههههههه ربنا يخلها لكم 

واثناء حديث دخلت قمر  وهي تحمل حقائب الطعام 

قمر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

ووضعت حقائب الطعام علي الطاوله وقبل ان تكمل تفاجئة بشخص يحتضي*نها من الخلف 

ملك وهي تحض*ن قمر من الخلف: اخيييير جتي كنت هم*وت من الملل 

قمر وهي تعتدل وقالت: انتي ملك مشاء الله انتي اجمل من الي قاله عنك مالك 

ملك: انتي اجمل انتي شبه القمر فعلا اول مره اشوف اسم متطابق مع الشكل 

قمر برقه: تسلميلي ياقلبي 

ملك:  انتي بقتي صحبتي خلاص اشطا ‌

قمر:هههه اشطا 

ملك: انا شمه ريحه حلو اوي وعصفير بطني بتصوصو 

قمر: روحي اغسلي ايدك وتعلي كولي معنا 

وبداءت قمر في تجهيز طاولة الطعام وشاركها مالك 

مالك: عامله ايه 

قمر: الحمدلله بخير 

انتا الي عامل ايه حساك مديق 

مالك: متخانق مع رحيم وزعلته مني 

قمر: من غير معرف السبب اخوك الكبير بيخاف عليك واسمع كلامه واول مترجع البيت لزم تعتزر منه ولزم تعرف اسبابه الاول وانتا كمان لزم تحترم اي كلمه هوا يقولها 

مالك: تمام ربنا يسهل 

وبداء الكل في الطعام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

عند ماجد 

ازي ملقتهمش مش هما بيخرجو في الوقت ده من المدرسه 

شخص: ايوا يابشا بس روحنا ملقنهمش 

ماجد: تشفهم فين لو في البيت هتم من هناك رحيم مش مامن البيت ادخل البيت وهتهم اتصرف لزم يكونو عندي النهردا وقفل ماجد الاتصال وقال: ماشي يا رحيم زي ماضمرة ابوك زمان هضمرك 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

عند رحل وصل الي المدرسه وجدها مقفله 

وذهب الي المنزل وجد باب المنزل محطم

دخل رحيم الي المنزل وجد امنزل كانه دخل اليه عاصفه 

بداء القلق ينه*ش قلبه 

رحيم: مالك ياملك 

مالك ياملك بداء في القلق علي اخوته  

افتكر رحيم ان اخوته معهم تلفون 

رحيم:رن رحيم علي مالك   

رحيم:رض رض هوا بيغيب كدا ليه علي ما يرض 

...:السلام عليكم 

وجد رحيم صوة فتاه رقيق 

رحيم:وعليكم السلام

دا تلفون اخويا وصل لك...

وثناء الكلام سمع صوت ملك وهي تتكلم وتجادل مالك علي طبق المكرونه البشامل 


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

أثناء تناول الطعام رن تلفون مالك 

ملك: تلفونك بيرن يا مالك 

مالك: شوفي مين 

ملك: متقوم انتا انا جعنه وبكل 

مالك: وانا مش قيم 

قمر: هههه خلاص كملو اكلكم وانا هشوف مين 

ملك: ابقي رضي انتي 

قمر: السلام عليكم 

رحيم: وعليكم السلام دا تلفون اخويا وصل لك...


البارت الرابع  


صلو علي رسوال الله ♥


في الورشه 

حنين  : الو متقلقش حضرتك مالك وملك بخير 

رحيم: انتي مين 

قمر: انا قمر 

رحيم: ماشي ياقمر متخلهمش يخرجو من عندك انا الي هجي اخدهم تمام 

قمر: تمام 

رحيم: قمر 

قمر: نعم 

رحيم: لو غبت عنهم خلهم عندك لحمد مبعت حد هوا الي يخدم اسمو يوسف 

قمر حست انو في حاجه هتحصل: انشاء الله كل حاجه هتبقا تمام وانتا الي هتجي تخد اخواتك 

رحيم وكان كلامات قمر أزحت هم  من همومو 

رحيم: أنشأ الله

وغلق رحيم الاتصال 

مالك: مين كان بيرن

قمر: رحيم وبيقول متخرجوش هوا الي هيجي يخدكم 

مالك: تمام 

قمر: بقلكم ايه تجو نلعب 

ملك: انا موفقه اخيرا حاجه بعد الملل دا هنلعب ايه 

قمر هنلعب: ببجي 

ملك: ايوا بقا تعلو ياله 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند رحيم. 


اغلق رحيم لاتصال مع قمر وقام بالاتصال علي يوسف صديقه 

رحيم: الو يا يوسف 

يوسف: ايوا يارحيم عامل اي

رحيم: يوسف ابعت حد يجهز البيت الاسواد 

يوسف باستغراب: ليه انتا ولا مره روحته ومقفول من ساعة ما بنيته وانتا مدخلتوش 

رحيم: ماجد رجع تاني وكان عوز يخطف مالك وملك 


يوسف: هوا ماكفهوش الي عمله زمان 

رحيم: انا مش هسيبه لزم اندمه علي كل حاجه عملها ولسه هيعملها 

يوسف: انا معاك ياصحبي

رحيم: يوسف اعمل الي قولتلك عليه 

يوسف: تمام   

استوب * يوسف  صديق رحيم من الطفوله 

عيون بني فاتح وشعر زي القهوه 

وعمره 28سنه *

واغلق رحيم لاتصال 

وجلس شارد فيما يفعلوه مع عمه وقطع عليه سلسلة افكاره 

ماجد: ايه يارحيم مش هترحب بعمك في بيته 

رحيم: هلا وسهلا بيك ياماجد بشا نورت 

ماجد: اومال فين مالك وملك عوز اسلم عليهم والله وحشوني الولاد دول مشفتهش من وهما ولا اسبوع 

رحيم: ولا عمرك هتشفهم وان كنت مفكر انك تقدضر تخدهم مني تبقا غلطان 

ماجد بضحكه خبيث: هخدهم متقلقش وهح*رق قلبك عليهم زي محرقة قلبك علي ابوك وامك فاكر 

ورحيم مش هتنهض 

واثناء الحديث دخل رجال من الشرطه وقال: رحيم بشا حضرتك لزم تسلم اخواتك لعمك 

رحيم وهوا ينظر اليهم بستهذاء: وانتم الي تجبروني اني اديه اخواتي 

الشرطي : ماجد بشا عمل بلاغ انك مهمل اخواتك وانك مش قد مساليتهم 

رحيم وهوا ينظر اليهم ببرود:  عندو دليل 

الرجل: ايوا يابشا انتا بتقضي اكتر وقتك في الشركه ومهمل لخواتك وانك تسيب طفلين في البيت لوحهم دا خطر عليم 

رحيم: امم وان مدتلوش اخوتي هتعمله ايه 

الشرطي: هنديك موهله يومين  تعطي اخواتك لعمك يااما تتجوز واظن حضرتك مش متجوز اوخاطب ولازم تتجوز عشان المدام تهتم بخوتك ياكدا هنخدهم منك بالجبار  

ماجد: ياحضرة الشرطي هوا مش هيتجوز  لانو مش بيحب اي شيء مؤنث   وانا مش همشي من هنا غير لما اخد ولا اخويا 

رحيم........

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  عند قمر  

ملك: هوا رحيم غاب كدا ليه 

مالك: مش عارف قمر هوا انتي متاكداه ان هوا قالك 

انو هوا هيجي يخدنا 

قمر وهي قالقه بس لم بتبين وتكالمت بلا موبالاه:

ايوا والله هوا قلي كدا متقلقوش هتلقيه جي دلوقت 

مالك: لا انا هخد ملك ونروح احنا 

قمر: لا مش هينفع ينفع اوعد اخكم واخلف بوعدي 

ملك:انتي وعدتيه 

قمر: ايوا وبعدين مترنو عليه 

مالك:تمام رن مالك علي رحيم وجد الغط مغلق او غير متاح 

مالك: مغلق انا روح انا وخليكي ياملك  هشوف في البيت يمكن وجي 

ملك: وانا كمان مش هسبك

قمر: لا خليكم انتم لاثنين وانا هروح هشوف ان كان في البيت واجيبه واجي ماشي  بعد ازنك يابابا 

حسن: ماشي يابنتي خلي بالك من نفسك 

قمر: حاضر يابابا متخليش مالك وملك يخرجو من الورشه ثم نظرة الي مالك توعدوني انكم مش  هتخرجو غير لما اجيب اخاكم يخدكم 

مالك وملك: وعد  

وذهبت  قمر الي منزل الشاملي 


وصلت قمر الي المنزل وجدات سيارة للشرطا في الخارخ قلقلت اكثر وقالت الحمدلله اني اصريت انهم ميجوش 

ودخلت قمر الي المنزل ووجدات رجال الشرطه وشخص يتحدث عن 

ورحيم يق يستمع وفجئه نظر اليها رحيم وقال 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند رحيم 

وقف يستعم رحيم الي عمه 

وفجئه ظهرة قمر امامه 

وفكرا قليلا 

ثم قال........ 


البارت الخامس 

رحيم: ومين قلك اني مش متجوز 

ماجد بستغراب: انتا اتجوزة امتا ومين دي 

رحيم: دا شيء ميخصقش ومين دي 

وقطع عليه حديثه رنت تلفون قمر التي لم يلاحظها احد 

نظر كل من ماجد والشرطي الي قمر 


قمر بربكه فتحت لاتصال وقالت بصوت رقيق: الو السلام عليكم 

الشخص: ........ 

قمر: ايوا 

الشخص:......... 

قمر: تمام 

نظرة قمر الي رحيم وقالت بصوت رقيق تلفون علي شانك واعطته التلفون 

اخذ رحيم التلفون من قمر وانظر الي شاشه التلفون وجد اسم مالك

رحيم: الو 

مالك: رحيم انتا كويس قلقتنا عليك ليه مجتش ختنا قولت لقمر متروحش انا كنت هجي انا وملك لوحدنا وهي مرضتش

رحيم: متقلقيش شويا وهكلمك وقفل الخط واعطي التلفون الي قمر ونظر الي الشرطي وجده ينظر الي قمر بطريقه لم تعجب رحيم 

اخذ رحيم قمر في حض*نه وقال احب اعرفكم علي زوجتي 

تفاجأت قمر عندما وجدة رحيم ي إخذه في احض*انه وتفاجأت اكثر عندما قال انها زوجته 

قمر بصوت لم يسمعه غير رحيم: ابعد عني وامتا اتجوزنا عشان تقول كدا رحيم وهو ينزل الي مستوي وجهاها ومن ينظر اليهم يعتقد انهو يق*بل خدها وقال: عشان مالك وملك متتكلميش انا الي هتكلم 

صمتت قمر ونظر رحيم اليها وجد وجهاها يشع احمرار من الخجل بدأت له مثل الفراوله القابله للاكل ثم نفض هذه الفكار ونظر الي الشرطي وجده متاضيق وهوا ينظر اليهم فنظر رحيم اليه واخذ قمر في احض*انه اكثر وقال: كدا بقا اظن ملكوش حق ان ماجد بشا يخد اخواتي ولا ايه 

ماجد: وايه الدليل الي يذبت انها زوجتك عوز اشوف العقد 

الشرطي وهوا ينظر الي قمر وقال: انتي مراته 

قمر وهي حائره لا تعلم ماذا تفعل الان هي لا تحب الك*ذب انقذها رحيم من الموقف وقال: مرتي مش بتحب تكلم حد متعرفهوش 

والنسبه يامجد بشا عقد ازواج مش هيخرج من المحكمه في خليل يومين ولا ليه 

ماجد بستغراب: انتا متجوز بقالك يومين في السر وبنظره خبيثه اتجاه قمر قال: ولا عشان مش قد المقام ما اعلنتش انها زوجتك 

رحيم: ماقمها اعلي منك 

اما الفرح في نهية السبوع 

اغتاظ ماجد من رحيم 


نظر ماجد الي رحيم وهوا يضغط علي اسنانه 


ترك رحيم قمر وذهب الي عمه وقال بصوت لايسمعه غير ماجد 

رحيم: بعد كدا ابقا خططها صح اخواتي مش هتقضر توصلهم وانتا هتندم علي كل حاجه حصلت زمان مش رحيم الي يسيب حقه نورت ياماجد بشا 

كل هذا والشرطي ينظر الي قمر لا يقضر علي احاشة نظره عنها 

نظر رحيم الي الشرطي وجده ينظر الي قمر اغتاظ من الشرطي وجه نظره الي قمر وجدها تنظر في هاتفها 


ذهب رحيم الي قمر ونظر الي الشرطي وقال نورت يا بشا نظر الشرطي الي رحيم وجد في عينه تحزير ان يبعد نظره عنها 

ذهب كلامن ماجد والشرطي وتبقي قمر ورحيم 


قمر بصوت عالي نسبين والدموع ترقرق في عينها : انتا ازي تحض*ني كدا وازي تقول اني مراتك 

رحيم بهدواء: انتي اي الي جابك 

قمر ودموع تنزل علي وجنتها واحمر انفها واعيونها: لو سمحت ممكن تجوني ليه عملت كدا 

انا جيت عشان ملك ومالك مصرين انهم يجو هنا وانتا قولتي مخرجهمش الي اما انتي تجي وانتا غيبت وهما قلقو عليك ومالك رن عليك كتير وانتا تلفونك مغلق فقولتهم اني انا الي هجي اشوف انتا عامل ايه ثم مسحت دموعها بظهر يدها وخلاص 

رحيم ياله عشان اروحك 

قمر: انا عوزه افهم انتا عملت كدا ليه ذهب رحيم الي سياره وذهبت قمر ورائه ومسكت زراعه وقالت: حضرتك مش هتمشي غير لما تفهمني 

نظر رحيم االي يدها التي متسك بي ذراعه 

احست قمر بحرج وتركت ذراعه وقالت: لو سمحت فهمني 

رحيم: اركبي 

قمر وهي تنفخ: اف منك مش هتقولي 

رحيم: لا 

قمر وهي تنفخ خديها مثل الاطفال: ماشي وركبت السياره وهي لا تنظر الي رحيم 

نظر رحيم الي قمر وابتسم وركب السياره وذهب الي منزلها

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في منزل قمر 

ملك: طمني 

مالك: متقلقيش هوا بخير وجي دلوقتي 

ملك: الحمد لله مش عارفه ليه كنت حاسه بخوف 

مالك ولديه نفس الشعور ولاكن لم يقول مالك بمزاح: 

ايه دا انتي طلعتي بتحسي زينا اهوا

ملك بتخميس: الله اكبر وانا بقول الحساس بتعي بيبوز ليه اتريك بتقر عليه 

مالك: لا لالاء 

ملك وهي ترق*ص: تبقا معديه لالالاء 

مالك: ياشيخه روحي احفظيلك حاجه في المنهك تنفعك 

ملك وهي تطع يدها علي خص*رها: لو مش عجبك طلقني 

مالك: ياريت والله كن.... 

قطع عليه الحديث صوت جرس المنزل 

ملك: شكله رحيم جه 

فتحت ملك الباب وجداة رحيم وقمر 

قفظت ملك في احض*ان رحيم وقالت: قلتني عليك اوي يارحيم 

رحيم وهوا ياخذ ملك في احض*انه متقلقيش عليا انا بخير 

ملك: مش عرفه ليه حسه انك مش بخير 

رحيم وهوا يخرج ملك من احضانه: متقلقيش عليا انا تمام وكل حاجه هتبقا بخير 

مالك عشان يطلع اختو من هذه الحاله 

ايه يا اخت ملك من شويه كنتي بتغني وترق*صي ودلوقتي قلبها درام 

ملك: اسكت انتا ياهدام الذات ومفرق الجمعات 


احسن اتفضل يابني 

رحيم: ممكن حضرتك اتكلم معاك علي انفراد شويه 

حسن: ماشي اتفضل.......

تكملة الروايه من هنا


تعليقات

التنقل السريع