القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشقتك يا مكانيكيه البارت الاول والثاني بقلم شمس العمراوي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

بسم الله الرحمن الرحيم 
 عشقتك يا مكانيكيه بقلم شمس العمراوي
البارت لاول 
بسم الله الرحمن الرحيم  

  قمر ياقمر 
قمر برقه: نعم يابابا 
حسن: تعلي يابنتي معيا الورشه 
قمر برقه: حاضر يابابا هلبس بس هدوم الشغل وانزل مع حضرتك 
حسن ماشي يابنتي 
استوب ( قمر البطله عندها 17سنه بتشتغل مع باباها في ورشه مكانيكي  الالات الثقيلة 
بتحب شغلها جدا 
في الصف الثالث الثانوي 
بتحب الهدوء وهي هدي جدا عيونها رمادي فاتح 
وبشرتها بيضه 
وانف صغير  وشفاه صغيره ممتلاءه طولها 150سم +)
ارتدات قمر ملابس العمل وهي عباره عن بنطال من قماش الچنس واسع وبلوزه زرقه  من قماش الچنس تصل إلى الركبه وحجاب اسود  
ونزلت الي ورشة 
دخلت قمر الي الورشه 
قمر بصوت هادي جميل:السلام  عليكم ورحمة الله وبركاته  
كل الي في الورشه وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  
قمر ازي حضرتك يا عمو محمد 
محمد: كويس يابنتي 
قمر:ديم يارب تكون كويس قولي بقا مالو الجرار 
 محمد: لما اجي اوقف الجرار مش بيقف 

حسن وهوا بيعين الاله 
قمر هتي العده من عندك عشان هنحلها الاسطوانه عوزه تتغير 
قمر حاضر يابابا 
وبدا كل من قمر وحسن في تفكيك الجرار وتغير الاسطوانه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في احد لاحياء الرقيه نجد شاب يتوسط طاولت الطعام ونجد بجواره اخاه لاصغر 
اخته توام اخاه 
ريحم: ملك انتي و مالك جهزو نفسكم عشان اوصلكم للمدرسه عشان  طلبني في المدرسه

 استوب ( رحيم الشملي 
يبلغ من العمر 28 
وسيم شعر كثيف وعيون زرقه  و دقن خفيفه 
ثري جدا عند شركات الشملي للمعمار اهلو اتوفو معندوش غير اخواته مالك وملك توم  وعموه )
 
وقف الطعام في حلق مالك ونظر الي اخاه  لاكبر نظر مالك الي رحيم وهوا يسعل: خير يارب عوزينك ليه 
رحيم وهوا ينظر الي ملك: لما نروح هنعرف ولا ايه يا ملك 
ملك وهي تنظر الي رحيم بغباء: اي 
رحيم بنظره تخوف: اي 
ملك وهي تبتلع ريقها: هقر يابشا مالك اتخانق مع سيف وصحابه في المدرسه وكسرو الجهاز الكمبيوتر 
مالك وهوا ينظر الي رحيم بخوف ويبتلع ريقه: الله يحراق ياملك يابنت سعاد 
بعتني من اول قلم 
رحيم: امم كسرت الاجهزة 
مالك: والله مش انا دا سيف هوا الي كسرهم 

رحيم: امم سيف اي سبب الخنقه ياملك
ملك: عشان بنت شغاله في ورشه معدات ثقيلة علي طريق المدرسه 
رحيم بنظره تخوف: عشان بنت وانتا بقا عوز تبقا البطل قدمها وانتا متعرفش ان كانت كويسه ولا شمال
مالك و اول  مره يرد علي اخوه : لو سمحت ممكن متجبش في سرتها وهي مش شمال 
واخذ حقيبة المدرسه وخرج من المنزل وذهب الي المدرسه سير علي القدام 

ملك: متزعليش يارحيم من رد  مالك اصل بيعز البنت دي جدا هي وباباها وكمان هي كويسه جدا انا هستنا حضرتك في السياره
اوام رحيم برأسه  وذهب الي غرفته احضر ملافات وخرج من المنزل وذهب الي السياره 
رحيم الي السائق 
روح انتا ياعمي مسعد انا الي هوصل ملك المدرسه 
مسعد: حاضر يا رحيم بشا 
ركب رحيم السياره وذهب الي المدرسه…


ابسم الله الرحمن الرحيم 
البارت الثاني 
عشقتك يا مكانيكيه  بقلم شمس العمروي 

في الورشه 
قمر: بابا فين السطوانه الجديده 
حسين: عندك يا بنتي
ذهبت قمر لي احضار الاسطوانه 
رات مالك وهوا يمشي من امام الورشه 
قمر برقه: صباح الخير يامالك عامل ايه 
مالك ببتسامه: صباح النور كويس الحمدلله وانتي 
قمر: الحمدلله بخير 
قمر: ماالك  
 مالك: مافيش متخانق مع رحيم 
قمر: روح المدرسه وانتا رجع ابقا تعلي اتغدا معنا 
مالك: هتغدني ايه حلو 
قمر: هعمل مكرونه بشاميل وبنيه 
مالك: ايوا بقا احبك ونتي فكرني كدا 
قمر ابقا هت معك ملك شوقتني اشفها من زمان 
رحيم:ربنا يسهل سلملي علي الاسطا حسن  
قمر: يوصل  
 ورحل مالك 
ودخلت قمر الي   الورشه وهي تحمل أسطوانة الاله 
وكل هذا  تحت نظر  رحيم وملك ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند رحيم  وهوا في الطريق رأي مالك يقف مع فتاه لم يرا في جمالها  ملامحها طفوليه ورقيقه 
نظرة ملك الي قمر وقالت:  يخربيت حلوتك ليه حق مالك يتخنق عليكي 

رحيم: وصلنا 
نزلت ملك وذهبت الي الصف 
استوب (مالك يبلغ من العمر14سنه عيون خضر 
بشره بيضه 
وشعر كثيف اشقر 
شخصيه هديه   بيحب ملك   اخته ورحيم و قمر وهنعرف بعدين اتعرف علي قمر ازي 
........  ملك نسخه من مالك في الشكل بس هي بملامح انوثيه وشعرها طويل  مرحه بتحب اخووتها وبتحب تعمل  مشاكل ومالك هوا الي يقع فيها عشان ميعقبهاش رحيم) 
نزل رحيم وذهب الي مكتب المدير 
مدير المدرسه: اهلا وسهلا بحضرتك يا رحيم بشا 
جلس رحيم: وقال اي سبب  استدعاء 

المدير: بص يارحيم بشا مالك علي طول بيعمل مشكل مع زميله وتسبب في كسر الاجهزه 
رحيم بيبرود: شفته وهوا بيكسرها 
المدير: كل زميله قالو انو هوا الي كسرها 
رحيم:طيب ممكن تستدعي  زميله الي قالو كدا عوز اسمعهم بنفسي 
المدير: تمام 
طلب المدير الطلاب الي  مكتبه    مر بعض الوقت ودخل مالك وسيف وبعض من الطلاب 
المدير: حد يح....
اوقفه رحيم عن الحديث 
وقال: هتعامل معاهم انا 
نظر مالك الي رحيم   وتخذ الصمت عنوانه 
رحيم وهوا ينظر الي سيف 
رحيم بنبره خوفت المدير والطلاب 
:حد يحكي الي حصل بداق التفصيل والي هحسه بس بيكدب يبقا ميلمنيش علي الي هيحصل 
سيف وهوا يبتلع ريقه بخوف: ماهوا الي غلط لاول 
 رحيم: غلط من نفسه مافيش سبب 
سيف: هوا هوا الي بدأ لاول 
رحيم: اتكلم يامالك ايه الي حصل 
مالك: هوا الي بداء يغلط في الكلام  وهوا الي استفزني  ف ضربته 
لاكن انا مكسرتش لاجهزه
 
واحد من الطلاب وانا شاهد هوا مكسرش الجهزه وكمان سيف غلط في اخوات مالك قمر وملك 
نظر رحيم الي مالك 
ثم نظر الي سيف انتا غلط في حق اخواتي 
حضرتة المدير يخد فصل من المدرسه هوا وزميله عشان يتعلمو ازي يكدبه 
ويكفي انو حضرتك تخد لفت تنظر عشان تبقا تصدق 
حاجه مشفتهاش بنفسك  وبعد كدا لو حد جه جنب حد من اخوتي مين ماكان او كان عمره  ايه هنسفه من وش الارض  وترك رحيل المكتب بال ومن المدرسه  وصعد الي سيارته 
وفي طريق نظر اتجه ورشه التي تعمل فيها قمر 
رحيم وهوا يتلزز في نطق اسمها: قمر ايه حكيتك 
ورحل رحيم الي شركته 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 وبداؤ الطلاب في العودا الي منازلهم 
عند مالك وملك 
ملك: مالك ريح فين  
مالك: عند قمر هتغدا هناك 
ملك ماتخدني معاك عندها انفسي اقالبها 
مالك: لا 
ملك: ليه؟
مالك: مش عوز اختي الكبيره اخلقها تبوظ 
ملك وهي تضع يدها علي خصرها: ليه انشاء الله وهوا حد قلك اني ببوظ اخلاق اناس 
مالك: انا بقول 
ملك وهي تصتنع البكاء: يعني مش هتخدني معاك انا مخصماك واخذة تسير خطوات بطيئة 
مالك:  ماشي تعلي بس مش عوز حركه  كتير
ملك وهي تقفّز بسعاده.
: هاااااا اخيرا هقبلك يابت ياقمر 
مالك: صوتك ياملك ولا متجيش 
ملك: خلاص ماشي سكت اف منك
وذهب كلا من ملك ومالك الي ورشة 

توضيح (قمر وحيدة اهلها ومامتها متوفيه وهما سكنين في قريه جنب مدينه والورشه في طريق الفصل بين القريه والمدينه والمدرسه قريبه من القريه-)
 نكمل وصل كل من مالك وملك الي ورشه
 مالك: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك يا سطا حسن 
حسن: الله يسلمك ويحفظك يابني عامل اية 
مالك: الحمدلله بخير دي ملك اختي 
حسن: مشاءالله تبارك الرحمن قمر ياملك عمله ايه يابنتي 
ملك:ميه ميه ولا فراخ الجمعيه 
ضرب مالك علي راس اختو وقال: رضي عدل 
ملك: انتا ملك ياعم انتا انا بكلم عمو حسن ولا ايه ياعمو ياقمر انتا 
حسن بضحك: صح ياقلب عمو حسن 
ملك: هوا دا عمو حسن قولي ياعمو سمعت انو عندك بنت موزه اوي متعرفني علها ينوبك ثواب اصل كل صحابي شبه الرجاله اكتر من ملك 
مالك: مهوا وضح من اسلوبك في الكلام مصحبه سواقين تكاتك 
حسن هوا يضحك من قلبه 
:ههههههه انتي بجد عسل ياملك 
ملك بغرور مصتنع:مش بحب اتكلم عن نفسي كتير............


تكملة الروايه من هنا هنا  

تعليقات

التنقل السريع