القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زواج القاصرات و الصعيد البارت 12_13بقلم دعاء احمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


شمس دخل الحمام شاف نجمه نايمه في البانيو ومليه مايه ومفيش اي حركه ليها راح ناحيتها بسرعه و بالقوه شدها نجمه طلعت واخدت نفسها بسرعه وبقيت تتنفس بصعوبه وهي غرقان مايه. شمس قفل المايه وبص لنجمه بعتاب وحده

طلعها من البانيو ووقفها اصاده

مسكها من كتفها بقوه شديده

. انتي كنتي ناويه على ايه انطقي


نجمه فضلت تعيط وتنهج وكانت هتقع لولا شمس حضنها شد بشكير  و لفه حوالينها وشالها وخرج من الحمام وهي دفنت راسها في صدره وفضلت تعيط اوي


شمس حطها على السرير وقعد على ركبته اصادها على الارض.

شمس بخوف عليها ووجع. انتي انانيه اوي يا نجمه


نجمه بانهيار. انا؟انا تعبت اوي يا شمس مش قادره اتنفس انا لوحدي زهره مش اختي بس دي حبيبتي وامي دايما كانت تدافع عني لو مصطفى حاول يضر"بني كانت دايما تقف اصاد الكل ومتخافوش عشان تحميني انا معرفتش يعني ايه ام غير معها كانت صحبتي الوحيده واختي وكل أسراري معها محدش يعرفني غيرها. انا تعبانه اوي يا شمس وخايفه


شمس بحزن. تاب وانا؟


نجمه. انت انسان طيب بس انا


شمس. انتى انانيه يا نجمه عايزه تسبيني فاكره انك لو موِ"تي كا"فره حرام عليكي والله اللي بتعمله فيا دا يا نجمه. ايه محستيش بقلبي اللي حبك وروحي اللي اتعلقت بيكي من اول مره شوفتك فيها. محستيش انك بقيتي حته مني. ايوه بحبك وبعشق عيونك وبحب برائتك وكلامك بحب اسمع صوتك بحب الطفله اللي جواكي معقول  محستيش باي حاجه من دي


نجمه بدأت تحس فعلا انها ظلمته وبتلقائيه ممزوجه بخوف. طلقني يا شمس


شمس بصدمه. بتقولي ايه. انتي واعيه لكلامك دا


عند زين

كان قاعد على البحر و شرب كتير اوي لدرجه انه مبقاش في وعيه  وبيبكي بقلب مك"سور

بيبص لقى بنت واقفه على الشط وبتبص على المايه ولفت ليه وبصتله بصه قويه حاده فيها خوف  ومشيت بسرعه جدا

 ولأن الجو ليل زين مقدرش يميز ملامحها وقام عشان يشوفها وقع من طوله وفقد الوعي نام على البحر

بعد شويه بتظهر نفس البيت وهي لابسه نقاب لقيته واقع من طوله وفقد الوعي


..... يا استاذ انت كويس فوق


زين بدموع و تشويش. زه زهره انا اس ف متمشيش ارجوكي وانا هعملك اللي انتي عايزه

وبسرعه لف ايده حوالين البنت دي وشدها لحضنه وقعها جانبه على الرمل

حسيت بانتفاضه في جس"مها وبسرعه زقته وبقيت تتنفس بسرعه وتوتر من قربه


.... يا استاذ انت! استغفر الله العظيم تاب انت تعمل فيك ايه. شافت نور فيلاته متاض والباب الخلفي  مفتوح نزلت على ركبتها وبتحاول تقومه زين بقى يقوم معها وهي سندته ودخلت الفيلا بخوف بس ما باليد حيلة

دخلت وكانت هتتكعبل وخصوصا لأنها لابسه ادناء طويل وزين اصلا حركته متلغبطه وقفت عند الكنبه و سابته نام على الكنبه


عائش. يارب اعمل ايه دلوقتي


جيت تمشي زين مسك ايديها وبقي يتكلم بهلو"سه. متمشيش يا زهره انا اسف بجد والله انا مش اصدي كل دا ارجوكي ارجعي انا بحب عنادك معايا انتي الوحيده اللي قدرتي تنسيني كل البنات وانا معاكي انا اسف


عائش بصتله بحده و زقت  ايديه بقوه. مجنون دا ولا ايه


لقيته بيترعش قل"عت الجونتي وحطت ايديها على دماغه لقيت حرارته عاليه اوي


عائش. ايه التدبيسه دي يا ربي


راحت ناحيه المطبخ وجابت تلج وبدأت تعمله كمادات لحد ما حرارته نزلت وهي من غير ما تحس نامت على الأرض جانب الانتريه

..................

عند شمس

شمس بحده ورياكشنات وشه كلها اتغيرت. انتي عايزه تطلقي مني


نجمه ببراءه. انا عايزاك تكون سعيد بس طول ما انت معايا وانت زعلان وانا مش هقدر اكون سبب في سعادتك طلقني يا شمس وسبني انت كمان

قالتها بوجع وخوف وحزن ومنتظره رده فعله


شمس مردش على الغباء اللي بتقوله وراح ناحيه الدولاب جاب بجامه قطنيه ليها  وقعد جانبها فك البشكير عنها وبدأ يفك زارير البجامه اللي هي لابسها


نجمه بتعب. شمس انا هغير هدومي لوحدي


شمس بنبره عتاب. ليه مش واثقه فيا كمان


نجمه بسرعه وكسوف. مش اصدي انا بس


شمس بجديه. بصي يا نجمه. والكلام دا نهائي انا لو عايز اقربلك كنت قربت من زمان من اول يوم اتجوزنا فيه كان ممكن اخد كل حقوقي وكان هيبقى بمزاجك كمان لكن انا عارف انك صغيره ومعنديش اي نيه لاني اقربلك فمتخافيش ثانيا انا جوزك ولازم تبقى فاهمه معنى الكلمه دي كويس يعني انا الوحيد على وش الأرض اللي لو قربتلك فدا من حقي ومن حقك عليا وانك مش هتلاقي حد يحبك ولا يخاف عليكي غيري


نجمه بتمسح دموعها وبصتله ببراءه

بعد شويه شمس حطها في السرير وغطها كويس وقعد جانبها

شمس. نجمه عارفه قصه صبر ايوب


نجمه ارخت جسمها و حطه راسها على صدره. لا


شمس. اسمعي يا نجمتي أيوب عليه السلام هو من أنبياء الله  جيه ذكره في القرآن الكريم الكل عارفه لدرجه انهم بقوا يضر"بوا بيه المثل في الصبر وقت الشده بيقولك اصبر صبر ايوب

سيدنا أيوب عليه السلام كان بيعيش هو وزوجته في منطقه حوران ربنا أنعم عليه بالكثير من النعم زرقه اولاد وبنات وزرقه ارض كبيره يزرعها وكان يخرج منها احسن الثمار  زرقه قطعان من الماشيه والاف الرؤس من الأبقار والاغنام والجمال والماعز رزق واسع  وفوق كل دا ربنا اختاره للنبوه. سيدنا أيوب كان ملجأ للفقراء بيته قبله يتوجه ليها كل اللي محتاج. كان يكر"ه ان يشوف فقير وميساعدهوش. كان يؤمر ولاده انهم يحملوا الاكل ويبحثوا عن الفقراء  كان ممكن يعيش في راحه هو عنده الكتير ما يكفيه هو و أولاده لكنه مع ذلك كان يعمل هو و أولاده وزوجته


راح الشيطان موسوس للناس يقول لهم كما ذكر. إن أيوب يعبد الله لانه أعطاه هذا الخير الوفير والفضل الكثير من الأولاد والبنات والماشيه والاغنام والأراضي الخصبه فا يوب يعبد الله لذلك خوفا على المال ولو كان فقير ما كان ليعبد الله

(حاشا لله ان يكون كلام ابليس حقيقه) 


بقى في ناس تسمع لابليس وتصغي لكلامه  فتغيرت نظرتهم لسيدنا أيوب عليه السلام وبقوا يقولوا

(ان أيوب لو تعرض لادني مصيبه لترك ما هو فيه من الطاعه  والاتفاق في سبيل الله الا ترون  كثره اموله وكثره أولاده وكثره أراضيه المثمره. فلو نزع الله منه هذه النعم لترك عباده الله بل سينسي الله

(اعوذ بالله من الشيطان الرجيم)


الناس في حوران تحولوا الي نا"قمين على سيدنا ايوب


في يوم

نزلت الصواعق من السماء واحر"قت كل حاجه الأراضي  والمزارع والحقول


فزوجت سيدنا ايوب قالت. ماهذه المصا"ئب المتتاليه فقال سيدنا أيوب. اصبري يا امرأه هذه مشيئه الله


مشيئه الله


اجل لقد حان وقت الامتحان

نظر سيدنا ايوب للسما وقال اللهم امنحني الصبر


تاني يوم حصلت مصيبه اكبر

مو"ت كل أبناء وأولاد سيدنا أيوب كانت مصيبه كبيره عليهم قلوب اتكسرت كانوا مجتمعين في دار وبياكلوا البيت وقع عليهم


نجمه بمقاطعه. معقول قدر يستحمل كل دا


شمس بابتسامه هاديه. اصبري يا قلبي وانتي تعرفي


زادت محنه سيدنا أيوب وربنا اختبره في صحته وانتشر الدمامل في جسمه

واتحول من رجل حسن المظهر الي رجل يفر الجميع عند رؤيته ومبقاش معه غير زوجته الطيبه

أصبح منزله خاليا لامال .. لا اولاد.. ولا صحه


الشيطان حاول يوسوس لايوب وقاله. ماذا فعلت يا أيوب حتى يمو"ت أولادك. وتصاب في مالك وتصاب في صحتك


نجمه بحماس. استسلم


شمس. فضل يستعيذ بالله من الشيطان الرجيم

لحد ما الشيطان هو اللي ياس من سيدنا أيوب وزوجته

ف راح لأهل حوران

ووسوس ليهم ان سيدنا أيوب اكيد عمل ذنب كبير عشان يحصل معه كل اللي حصل دا

الناس بقوا يتكلموا كتير عن سيدنا أيوب وانه اكيد أذنب ذنب عظيم مرت سنين على نفس الحال وازاداد الفقر


نجمه بكيت من عظمت اللي شمس بيحكيه


شمس بحنان مسح دموعها وهمس في ودنها. ان عوض الله جميل فاصبري يا فتاه


زوجه سيدنا أيوب اضطرت ان تبيع ضفيرتيها قصتهم فعلا  مقابل رعفين خبز


عادت لسيدنا أيوب وقدمتله رغيف ولما عرف اللي عملته غضب و حلف ان يضربها مائه ضر"به كان غاضب من تصرف زوجته

رغم ان زوجته طلبت منه كتير انه يدعو الله أن يزيح البلاء الا انه رفض يعمل كدا وتحمل

الفقر ومو"ت أولاده و المرض

الا ان بيع زوجته لضفيرتها هزه من الداخل فرفع نظره للسماء وقال. يارب اني مسني الشيطان بنصب وعذ"اب. يارب بيدك الخير كله والفضل كله وإليك يرجع الامر

ولكن رحمتك سبقت كل شي

فلا أشقى وانا عبدك الضعيف بين يديك. يارب مسني الضر وانت ارحم الراحمين


هناك كانت مشيئه الله

أضاء السماء بنور شفاف وأصبح هناك رائحه جميله وراي أيوب ملاك يهبط من السماء يسلم عليه ويقول. نعم العبد انت يا أيوب ان الله عز وجل  ارسلني برساله

(دعوته فاستجاب لك وان الله يعطيك اجر الصابرين... اضر"ب برجلك الأرض يا أيوب واغتسل في النبع البارد واشرب منه تبرأ بإذن الله)


وعادت زوجته وبحثت عنه كثير فلم تجده فرات رجل يفيض وجهه بالصحه والنعمه فسالته ألم ترا أيوب... نبي الله؟


فقال. انا ايوب


فقالت انت.. زوجي رجل ضعيف مريض


سيدنا أيوب أمرها بالاغتسال في النبع البارد فاغتسلت فالبسها الله ثوب الصحه والشباب

ورزقهم الله الأموال والأولاد وكان عوض الله جميلا


نجمه بدموع. بس زهره وحشتيني يا شمس


شمس بتنهيده حزن. الله يرحمها يا نجمه ادعيلها واوعي تاني مره تفكري في الهبل اللي كنتي هتعملي دا اوعي تياسي يا نجمه لان حياتك مش ملكك دي ملك اللي خلقها


نجمه. انا اسفه بس انا موجوعه اوي حاسه بنا"ر جوايا


شمس. احتسبيها عند الله ومتخافيش هي مكان احسن بكتير


نجمه بهدو قربت منه وبا"سته من خده. انا بحبك


شمس بابتسامه جميله رغم قلبه اللي بيدق بسرعه اوي. نامي يا نجمه محدش عارف ايه اللي هيحصل


(١٣)

تكملة الروايه من هنا 
 

تعليقات

التنقل السريع