القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية همس القلوب البارت 7_8_9 أحببت فاقد الذاكره 2 بقلم يارا عبد السلام في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله




_نور فاقت ولا لسه 

_الدكتور قال هى فاقت بس لسه عالاجهزه عقبال ما الأجهزة تشتغل والجهاز العصبي اهم حاجه والبصر 

_طمنى عليها يا كريم اول باول علشان انا قلقت

_متقلقش يا بابا هتبقى كويسه متقلقش

_ماشي

_عن اذنك

_خرج كريم من الغرفه كان قد وصل احمد ويارا ومعاهم سارة

احمد:ابوك بقى عامل اي يا كريم

كريم:كويس الحمد لله فاق

يارا:ونور عامله اي طمنى

كريم:فاقت بس لسه تحت الملاحظه

_كويس الحمد لله

مليكه:اتطمنوا هم بخير ناقص بس ماما نور تصحى

متقلقيش يا سارة هم كويسين

ساره:الحمد لله يا مليكه

الدكتور جه 

_مدام نور فاقت وهننقلها غرفه تانيه بس هتفضل تحت الملاحظه

_هى كويسه يا دكتور

_اه الحمد لله

كلهم فرحوا وحمدوا ربنا

ساره:طيب انا كليه طب وممكن ابقى جنبها يا دكتور

الدكتور بإعجاب:انتى كليه طب

ساره:اه 

_طيب تعالي معايا

خدها ودخلت معاه الغرفه اللي فيها والدتها

_بصي هى حالتها اتحسنت وشويه وهتفوق خلى بالك من اى انفعال من ناحيتها

_حاضر يا دكتور

_دكتور اي بقى احنا زملا اسمي زين وكمان الفرق بينا مش كتير انا لسه متخرج من سنتين بس اكتسبت خبره واشتغلت في كذا مستشفى في كذا بلد 

_ربنا معاك وعقبالي هكون زيك كدا

_يارب أن شاء الله هتبقى احسن كمان بس لما تدربي تحت ايدي😎

_ههههههه أن شاء الله

خرج الطبيب زين وعلى وجهه ابتسامه رائعه كم انتى جميله يا سارة!


في منزل حسن

سلمى:انا نازله يا حسن هزور اخويا وانت روح المستشفى وخد همس في طريقك عندها تدريب عندك النهارده

_ماشي متقلقيش وابقى طمنيني على يحىى

_حاضر

همس:يلا يبابا انا جاهزة

_يلا يا بنتى 

في الطريق

_انتى لسه زعلانه منى

_لا طبعا يبابا انت اكيد عارف مصلحتى

_هتعرفي أنى اختارتلك الشخص الصح

_ربنا يخليك ليا يا بابا

وهم ماشيين

كان في كمين 

وقفوا

كان ياسين

_اهلا يا عمى صباح الخير وبص لهمس معقول اصطبح بوش القمر كدا قلبي مش هيستحمل

حسن :نعم!

_ازيك يا عمى يا حبيبي عامل اي 

همس فرحت اووي جواها أن ياسين قال كدا بس هوا ممكن يكون في امل!؟

_عاوز تشوف الرخص

_لا عاوز القمر

_يا ابنى أهدى 

_حاضر

_نمشي

_ينفع كدا تاخد قلبي وتمشي اتفضل قريب هيكون القمر بتاعى تمام

حسن بضحك:ماشي يخويا سلام

حسن :عاجبك اللي حصل شايفك مبتسمه

همس:ها لا خالص يا بابا مفيش حاجه خالص

حسن سكت وهوا مبتسم وهمس راحت في عالمها الخاص...


كان مالك قاعد في كافيه عالنيل وفجاه سمع صوت بنت بتزعق مع حد بص ناحية الصوت

وشاف البنت

_سهيله!؟

قام من مكانه وراح ناحيتها

_سهيله!؟

في اي وبتزعقى لي كدا ومين دول

_دي ناس بتعاكسنى ومش عاوزين يسيبونى في حالي

_طيب ممكن تروحى عالترابيزه اللي هناك دى

_حاضر


راحت عالترابيذه ومالك بدأ يتكلم

بصوت واطي

_بصوا انا مش ههدد بس ولا عاش ولا كان اللي يبص بس لحاجه تبع مالك الباز

_اها هى المزه بتاعتك يعنى طيب مكنت تقول كنا ظبطناك معانا

عندما سمع مالك هذا الكلام فار الدم في عروقه 

وبدأ بالضرب فيهم وظهرت قوة مالك وأثبت مقوله اتقى شر الحليم إذا غضب ..

اخذ يضرب فيهم حتى فروا من أمامه هاربين

عاد إلي سهيله 

_انتى كويسه

_انت اللي كويس انت اتخرشمت خالص

_كلو لجل القمر هخف متقلقيش المهم انك كويسه

_شكرا جدا يا مالك على مساعدتك ليا

_ولا يهمك المهم انك بخير انا فداكى

_ها 

_اي

_اي!؟

_بقولك تعالى اوصلك

_احم مش هينفع معلش اصلى من حى شعبي والناس وكدا وانا عارف

_محدش يقدر يبصلك حتى انتى معايا

_معاك بس مش هتعرف تحمينى من عيون الناس

_لا هعرف احميكي

_ازاي!؟

_في قلبي...

_اي مش فاهمه

_بصي انا الصراحه معجب بيكي من اول مشوفتك دا غير كلام مليكه عنك خلانى احبك اصلا من غير مشوفك فاي عمى يقوم بالسلامه وهتقدملك اي رايك

_احم هفكر عن اذنك

سهيله مشيت وهي متلغبطه يعنى الدنيا ابتدأ تبتسملها ابوها عاوز يجوزها غصب عنها هى كمان بتحبه بس هتعمل اي!؟

لازم اطفش العريس دا


جت في بالها فكره تطفش بيها العريس وتخلى ابوها يعاملها حلو..

يا تري سهيله هتعمل اي...


#يارا_عبد_السلام

#همس_القلوب

#البارت_السابع


_انتى كنتي فين بقى كدا

سهيله:كنت برا يا بابا هكون فين في الكليه

_واتاخرتي في الزفت لحد دلوقتي لي هوا انا مش قولت أن في عريس متقدملك

سهيله:انا قولت لحضرتك انى مش هتجوز وتشتغل وانت ساومتنى على. كدا

_بقولك اي انا اللي اقوله يتنفذ وإدخلى اجهزى بقى علشان زمانه جاى جتك القرف بومه 

سهيله:هوا انت لي بتعاملنى كدا دانا بنتك 

فين حنيتك عليا فين حضنك فين دعمك فين كل دا فين اشمعنا اختى بتعاملها حلو وانا لا اشمعنا مخلينى انا عالرف بتصرف عليا وقولت ماشي بس لي بتعاملنى كدا لي القسوة انت مفكر انك كدا بتحمينى مثلا مفكر انك كدا بتحبنى انت لي بتعاملنى كدا لي لي قاسي لي لي عاوز ترمينى كدا قولي يا بابا هوا انا مش بنتك لي بتعاملنى كدا

بانفعال:علشان انتى شبهها شبه امك شبهها نفس كل حاجه طيبتك وحنيتك وكل حاجه نفس كل حاجه امك ما متتش امك عايشه بس مشيت مشيت وسابتنى راحت وانا عاوز اخلص منك علشان كل لما اشوفك احس انك هى مش عاوز اشوفك قدامى انتى هى 

سهيله:لا ماما معملتش كدا ماما ماتت صح

_في نظري ماتت وهى ماتت اصلا 

سهيله قربت عليه ومسكت أيده 

_يبابا طيب انا اي ذنبي انا عملت اي يبابا انا بحبك صدقنى يبابا انا بنتك لحمك متحكمش عليا بكدا 

وظلت تبكى حتى رق قلب الاب 

فمهما حدث فهى ابنته وسيظل يحبها 

مسك يدها وكأنه يحتضنها وضمها إليه وبكى نعم بكى فمهما كانت الظروف سيظل بجانبها ندم على ما فعله معها وعلى ما توصلت إليه 

_انا اسف يا بنتى سامحيني انا اسف انى خدتك بذنبها اسف على حاجات كتير اووي 

_متتاسفش يا بابا المهم انك هتحبنى تانى صح صح يا بابا ومش هتجوزنى غصب عنى صح يا بابا

_صح يا قلب بابا أنا اسف يا بنتى انى خدتك بذنبها ربنا يسامحها

سامحيني على اي حاجه عملتها وانى كنت عاوز اخد قرار غصب عنك وكنت هضيعك


فرحت سهيله جدا أن ابوها رجعلها وكمان مش هيجوزها غصب عنها وفرحت انها عملت كدا من غير تخطيط ولا مجهود وشكرا للظروف اللي عملت كدا معاها ....


دخلت سهيله غرفتها 

_الحمد لله يارب على اللي حصل الحمد لله بابا رجعلى وكل حاجه بقت تمام ...

رساله جاتلها كالعاده على صراحه من الشخص المجهول دا 

*كنتى قمر اووى النهارده ربنا يجعلك من نصيبي يا نصيبي❤️❤️..

*يا تري مين دا معرفش لي حاسه انو مالك!؟


نروح المستشفى

في غرفة يحىى كان الجميع موجود 

_حمد الله على السلامه يا يحىى انا مكنتش عارف ممكن كان يحصلي اي يا اخويا من غيرك

يحىى:الله يسلمك يا احمد يا اجدع اخ ربنا يديميك ولا يحرمنى منك يا اخويا..

احمد:تسلم 

يارا :هنقضيها كدا شد حيلك بقى يا يحىى علشان نعمل فرح كريم ومليكه

يحيي:الا هم فين صحيح

ساره:معرفش هخرج تشوفهم


عند كريم ومليكه بقى😂

_يا كريم حد يشوفنا

_بوسه واحده وهعديكي انتى مراتى محدش هيتكلم ولا حد هيشوفنا

_لا يعنى لا لما نتجوز

_امال يا روح امك احنا عملنا اي من يومين 

_اتجوزنا

_بت انتى هتجنيني 

ينهار ابيض اي اللي علي وشك دا

_فين

_ياااه اي دا استنى كدا 

_في اي يا كريم خوفتنى 

وفجاه أخذ كريم قبلته الذي يريدها (خطفها منها ابن اللذينه😂😂 كداب)

مليكه زقته

_ماشي يا كريم متكلمنيش تانى

_وهوا انا أقدر على زعلك برضو

وقرب منها اكتر 

_انتى مالك حلوة كدا 

_ها 

_حلوة

_كريم 

_نعم

_ابعد 

_لا

بحبك

قلبها وقع 

_كريم ارجوك

_هاتى بوسه

هتجيبي بوسه باردتك ولا أخدها غصب

_طيب 

وقفت على طراطيف صوابعها لحد مبقت في مستواه وباسته من خده هل كريم يسيب الموقف كدا خطفها في قبله عميقه تحمل الكثير من المعانى 

وفجاه..

_احمممممم

مليكه زقته بصت لقت ساره

ساره:انتو بتعملوا اي

كريم :انتى مالك يبت دي مليكه كانت تعبانه يخفف عنها بس

ساره:بس طيب عالعموم بابا بيسأل عليكو 

_ماشي امشي انتى واحنا هتيجي وراكي

مليكه:عجبك اللي حصل شكلى عامل اي دلوقتي

_عادي واحد بيبوس مراتو ومتقلقيش ساره مش هنتكلم

كانت متعصبه

_بقولك اي 

متيجي نكمل

مليكه بعصبيه زقته ومشيت وسابته

وهوا فضل يضحك


عند همس 

كانت يتدرب وكانت شارده في ياسين يادي ياسين اللي مش قادره أطلعه من دماغى وعقلي دا...

_بتفكري فيا صح

_ياسين

انت بتعمل اي هنا

_جاى للقمر قصدي جاي لعمى حسن حبيبي

_الظاهر انكوا بقيتوا اصحاب

_والظاهر أن هيجمعنا بيت واحد قريب

_مين!؟

_انا وعمى حسن هوا فين

_في الدور الرابع انا لسه تدريب 

_ياااه يبخت المجانين اللي بيشفوكى انا بشفق عليهم

_لي 

_علشان اللي يشوفك بتجنن اكتر 

_نعم قصدك اي

_هتفهمى قصدي بعدين..

وسابها ومشي...


ساره كانت معديه في الممر وقابلت الدكتور

_عامله اي يا انسه ساره

_الحمد لله يا دكتور زين

_قولتلك شيلي التكاليف احنا دكاتره زي بعض وقريب هنبقى واحد

_نعم

_لا متاخديش في بالك انتى كنتى رايحه فين

_رايحه اشوف ماما

_وانا كمان تعالي نروح سوا...


امام احدى المدارس 

كانت تقف براء مع زميلتها فبراء في الصف الثالث الثانوي

_عاوزين حاجه 

_سلام باااى

كانت تسير فاوقفتها عربيه 

_انت جيت

_مقدرش اتاخر عالقمر اركبي

_ماشي

يا تري مين الشخص اللي براء ركبت معاه!!!


#يارا_عبد_السلام

#البارت_الثامن



كان مالك خارج من الكليه وواقف مع أصحابه كان في عربيه ماشيه قدامه واتخيل انو شاف حد بص لقاها براء راكبه جنب حد هوا ميعرفهوش وشكلو كبير في السن 

اتعصب وركب عربيته ومشي وراها وهوا متعصب وباقصى سرعه ليه !

واتصل بيها

_الو انتى فين يا براء

_انا مروحه

_منين 

_من المدرسه

_طيب اصل انا كنتى جيتى على بالي قولت لما اسال 

_اه الحمد لله يا مالك عن اذنك علشان انا في الطريق

_طيب خدي بالك من نفسك

قفل معاها وفضل ماشي وراهم


_كنتي بتكلمى مين

_مالك ابن خالي

_وعاوز منك اي

_كان بيسأل عليا 

_طيب تحبي نروح فين الشقه ولا مطعم

_لا دا ولا دا انا عندى امتحانات بعد شهر ومذاكرتش حاجه طول السنه ومفكرين انى هطلع دكتورة زي اختى

_مانتى دكتوره برضو دكتورة قلبي انا بصي هنقسم البلد نصين نجيب الاكل ونطلع عالشقه ناكل وتمشي على طول

_ماشي موافقه بس بسرعه

عند مالك لسه ماشي وراهم ولاقاهم وقفوا عند مطعم وطلبوا تيك اواي ومشيوا

وقفوا قدام عمارة ونزلو واطلعوا 

هوا وقف ونزل من العربيه 

*طيب انا هعمل اي دلوقتى اكلم مين مجاش في باله غير ياسين!

اتصل بيه 

_الو يا ياسين انت فين

_في الشغل يا ابنى

_طيب كنت عاوزك في حاجه هبعتلك الابليكيشن ومتتأخريش

_طيب انا جايلك 

نزل ياسين وراح لمالك حسب الابليكيشن

وصل ونزل قابل مالك

_في اي يا مالك

_تعالى معايا

قرب على البواب

_لو سمحت صاحب العربيه دى في الدور الكام

_مخبرش

_ارجوك قولي

_برضو مخبرش

مالك بص الياسين

ياسين طلع المسدس

_هتقول صاحب الزفت في الدور الكام ولا افراكلك دماغك

_هقول في الدور التامن

_اتزفت افتح لنا الاسانسير

_حاضر

طلعوا 

_في اي يا مالك

_هتعرف دلوقتي

في الداخل 

الجرس رن

براء:مين جاى يا عماد!

_متقلقيش هتلاقيه البواب

قام راح ناحية الباب وفتح لقي مالك وياسين

_مين حضراتكوا

_حضراتنا اخوات الهانم اللي جوا 

_مين انا معنديش حد

مالك:طيب وسع علشان انا متاكد انها جوا

ياسين:متوسع يا حاج انت قد والدي!

_مفيش حد

ياسين:طيب

وزقه ودخل هوا ومالك

براء بصدمه:مالك!؟

مالك:ايوا يا بنت عمتى ممكن اتفضلي ولا عوزا فضائح اكتر من كدا

قامت براء وخرجت ومالك متعصب وياسين متسغرب ومش عارف اي اللي بيحصل 

ياسين:انت عارف لولا أنك قد ابويا كنت فرتحتك يا والدي ولو معايا إذن نيابه كنت خدتك تحري وبترتبط بقا*صرات يشيخ.روح شوفلك تربه!

ومشي


عماد*ههههههههه ولا وبقى عندكوا عيال وبيحاربوا وجماد وظباط والعيشه فل رجعت من السجن يا سلمى انتى ويارا واحمد ويحيي ونور كمان وحشتوني اوووي هههههههههه.....


تذكر الطريقه اللي اتعرف عليها على براء

Back

بعد مخرج من السجن بعد حبس ٢٥سنه برضو كان مصمم عالانتقام ووجمع معلومات عنهم وعن والادهم وشاف أن الطريق هوا براء 

فجمع عنها شويه معلومات وعرف انها مش محبوبه وسط اصحابها وكمان أهلها مش بيهتموا بيها زي همس!فعلشان كدا كان سهل يسطادها وتكون فريسه للعبته وأخيرا كلمها ولعب عالوتر الحساس الشئ اللي ناقصها حاول يلعب من ناحيته وبدأ يهتم بيها وباكلها وشربها ويحسسها انها جميله لحد محببها فيه مفرقتش معاها وقتها انو اكبر منها ولا قد والدها لا اللي كان قدامها انها شايفه حد مهتم بيها وبس!

*ودي حاجه بتحصل مع بنات كتير جدا لما بيفتقدوا الحب والحنيه وبيبقوا منبوذين من صحابهم أو منتقضين وكلامهم غير مقبول بيحسوا نفسهم وحشين جدا ولما بيجي شخص يحسسهم بشويه اهتمام مع شويه حنيه خلاص بيقعوا في فخ اي مصيده جايه من الجنس الآخر اللي هوا عدو المراه دا في حال مكنش في بينهم حاجه حلال تحسم الموقف ودا اللي بيحول العداوه لحب حاولوا يجماعه متحسسوش ولادكم باي نقص في حياتهم لان دا بيأثر على نفسيتهم وحياتهم عموما...


نرجع لموضوعنا.....

عماد بشرر:انا وانتو والزمن طويل بحق رميتى في السجن لازم اقهركوا علي عيالكوا


_انتى تعرفي الراجل دا منين يا براء انتى لولا انى شوفتك وجيت عارفه كان اي ممكن يحصل

_براء انتو مالكوا سيبونى في حياتى من امتى وانا مهمه عندكوا من امتى وانتو مهتمين بوجودى

مالك:احنا لو مش مهتمين بوجودك مكنتش جيت وراكى دلوقتى

براء:لا انت خايف عالعيله وكرامتها عيله الباز اللي انت شخص منها وكلكوا منها لكن انا مش عوزا ابقى معاكوا انا هامش بالنسبه ليكوا حياتى ولا ليها اي لازمه كل واحد هموا نفسو وبس براء مش موجوده حتى بابا وماما مفيش الا همس في حياتهم هوا انا مش بنتهم!

مالك:دى اوهام في دماغك هم بيحبوكي لكن انتى اللي مريضه للاسف ودا مش مبرر انك تعرفى واحد قد ابوكى

ياسين:خلاص يا مالك تعالى يا براء توصلك

مالك:ماشي بس ليا كلام تانى مع عمى حسن الراجل الطيب اللي انتى بتستغفليه دا

براء:ماشي بس مش هيصدق حد لانوا بيثق فيا 

مالك:ههه ياريتك قد الثقه دى

ياسين:يلا يا مالك

مشوا ووصلوها البيت 

وطلعت

ياسين:انا مش متخيل اللي بيحصل دا ولى الراجل العجوز دا 

_مالك اهو النوع دا يستاهل إعدام اللي بيح*رض القا*صرات دا

_اصبر بس عليا وانا هظبته

.......

بعد مرور عدة أيام 

_نورت البيت يا يحيي يا اخويا

_بنورك 

يارا_نورتى البيت يا نور والله كان البيت وحش 

نور بتعب:كفايه انتى موجوده يا حبيبتى انتى ام الاولاد كلهم

كريم:نتجوز بقى

مليكه:لا طبعا انا مش هتجوز الا مع سهيله دا اتفقنا

كريم:نعم يا اختى

مليكه:دا اللي عندى

احمد:مش قولتلك هتتعب اشرب بقى يا حلو دور لسهيله على عريس

كريم:بسيطه وجوزها لمالك

مالك:كحكحكح الصراحه انا معنديش مانع

احمد:البت داخله دماغك بقى

_اه والصراحة كدا بحبها 

احمد:ماشي وانا موافق بس تخلص الامتياز الاول علشان تشتغل

مالك:انت كدا يتعطل على كريم يا بابا

احمد:دا اللى عندي

مليكه:شكرا يا احسن اب في الدنيا

كريم:ومالك مبسوطه كدا 

يرضيك يا عمى اقضيها مع بنتك قطاعى كدا 

احمد:ازاي

مليكه:مش قصده حاجه يبابا كريم بيهزر

تعالى معايا ياللي فاضحنى

وخدته ومشيت


يوم الرؤيه الشرعيه بتاعت همس

كانت حاسه براحه وزعلانه في نفسي الوقت يا تري مين الشخص اللي بيحبها اوووي دا...


دخلت وهي حاطه راسها في الأرض وبتقرا المعوذتين وقربت وقعدت مكان ما حسن قالها 

قعدت ومازالت باصه في الأرض

حسن:طيب نسيبكوا بقى 

:ازيك يا همس

:انت!

_اه انا ياسين اللي بحبك طول عمري من اول ما شوفتك

_وانا كمان!

_وانتى كمان اي 

_بحبك منذ نعومه اظافري

_يااه دانتى شاعره بقى

_كاتبه فيك قصائد واشعار لا تعد ولا تحصى 

"كلما مسكتُ قلمى لم ياتى في بالي سواك اتحدث عنه لرفيقي كتابي ولقلبي الذي يدق بهواك فكلما يراك يخرج من مأواه ويذهب اليك لكي يراك ويتشبع بملامحك الرجوليه ويسأل قلبك .هل تحبني فلا يعرف بماذا يتحدث لكنه كان يطمئنه بعينيك التى كانت تحمل كثيرا من المعانى فكلما اراك يزيد حبي وتتراكم زكراك لذا لا يجف قلمى عن الحديث لهواك....


في منزل سهيله

جاءت إليها رساله

*قريبا ستكونين زوجتى يا حرمى العزيز بحبك❤️

ابتسمت وقالت

*مجنون!؟


في منزل يحيي

كان يجلس يحيي يراجع بعض الأعمال فهوا تحسنت صحته بعض ما 

_الو

_اي ومالك وياسين راحولها وعرفوا وانت كنت فين

تمام أخفى دلوقتي وميغبش عن عينك لحظه

*يا تري راجع وعاوز اي مننا يا عماد الك*لب


#بقلمى_يارا_عبد_السلام

#همس_القلوب

#البارت_التاسع


تكملة الروايه بعد قليل 


 

تعليقات

التنقل السريع