القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت دعوى حضانه البارت 10_11بقلم يارا عبد السلام في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله مع البرنس محمد السبكي قصص وروايات كامله يسعدني تواجدكم معنا في المدونه قصص وروايات حصريه فقط عندنا وبس تابعنا ليصلك كل جديد



الاسكريبت الجزء العاشر والحادي عشر ...                  #دعوى_حضانه

عمر راح علي شادي المكتب بتاعه ....

_يا استاذ رايح فين 

يا استاذ مينفعش محدش جوا

دخل واتفاجئ باللي شافه........

الصدمه لجمته ميعرفش اللي شافه دا صح ولا خيال مثلا هيفوق منو...

ريهام اللي المفروض ام ابنه في حض*ن رفيقه!؟

للدرجادي القذ*اره وصلت بيهم ...

_احممم

اتخضوا لما شافوه

_عمر!

_اه عمر يا صحبي اللي بلجألو في ازماتى اللي بحبه زي اخويا اللي خذلني اللي خ*طف ابني اللي عمل اسوا حاجه في الدنيا خلانى اشك في نفسي ...

مع مراتى أو اللي كانت مراتى اللي كانو عاملين رهان عليا اللي كانو اصحابي للاسف ههههههههههههههههه. هوا انتو لي بتعملوا كدا لي ها ...يعني أنا مثلا عمري ماذيت حد فيكوا يعني دائما واقف معاكوا وريهام ضحكت عليا وخلتني اتجوزتها وانت عملت كدا فيا بقالنا سنين مع بعض خداع وبس هي دي الصحوبيه..

_يا عمر انت مش فاهم حاجه انا...

_انت اي يا صاحبي يا عشرة عمري ياللي خدعتني ياللي خلتني ماشي اكلم نفسي انا عملتلك اي ها عملت اي

_عملت انك بقيت احسن مني بعد مكنت عايش في عشه بقيت عندك عماره كامله بقيت عندك شركه وفلوس عايش ملك..

يعنى مكتفتش انك مبقتش معيد لا فضلت لحد موصلت لكدا وانت طول عمرك مكانك علي كرسي السواق لما كنا بنروح مشوار مكانك انك كنت بتلبس الحاجات اللي كنت انا مبلبسهاش انت كنت قد كدا كنت نفسي تفضل كدا علشان احس انى احسن واقوى ..

_انت مريض نفسي يلا 

وقرب عليه وض*ربه بالبو*كس 

دي علشان كلامك دا 

والتاني 

ودي علشان الرهان

التالت 

ودي علشان خط*فك لابني 

وفضل يض*رب فيه (وفين يوجعك يا شادي😂😂😂😂)

والع*قربه ريهام خرجت تص*رخ علشان يلحقوا شادي 

يلحقوا اي عمر خلص عليه خلاص

_انطق ابني فين خلص ابني فين وأما والله اقت*لك يا شادي وانا عند كلامى وانت عارف 

_هتكلم خلاص

_انطق..

_ابنك في مخزن الشركه بتاعتك القديم

_اي!؟

ازاي دانا في الشركه على طول يعنى ابني كان جنبي وانا مش عارف

_ههههههه انها الخدعه يا عزيزي يا صديقي 

قام عمر ض*ربه تاني وت*ف عليه ومشي وقابل ريهام وت*ف عليها وقال

_رخ*يصه

ومشي وسابها...

مشي بسرعه ووصل الشركه 

دخل بسرعه على المخزن القديم اللي تقريبا محدش كان بيروحوا خالص وكان بعيد عن المبني الرئيسي اللي هوا اصلا مفيهوش امن وشادي طلع ذكي في الحته دي🙂😂

وصل المكان كان في ناس واقفه غريبه وشكلهم مجر*مين...

جهز نفسه واتأكد انو لوحده دا مش هيقدر عليهم جاب الأمن وكانوا معاه واتصل بالبو*ليس 

_يارب معانا يارب ...

دخل وبدأ ضر*ب في اول واحد والتاني والأمن معاه وخلصوا عليهم (جامد يا عمر😂)


ووصل لباب مقفول عرف أن يحيي جوا 

حاول يكسره مره والتانيه لحد متفتح..

دخل وقلبه انكسر فجاه لقى ابنه في ركن بعيد طفل عايش لوحده في اوضه ضلمه وهوا عارف أن يحيي بيخاف 

قرب عليه بقلب مكسور 

_يحيي

يحيي بصله

وبدأ يبكي 

وقام وجري عليه

وحضنه وعمر كأن الدنيا ضحكتله تاني بالحضن دا

_وحشتني يا يحيي وحشتني اووي قلب ابوك كان تعبان يا حبيبي والله مش هسيبك تاني يا قلبي 

_ولا انا يا بابا مش هسيبك

_قولت اي يا يحيي انت بتتكلم بقيت تتكلم 

_اه يا يبابا وحشتني اووي الناس اللي هنا شريره خدني معاك متسبنيش تاني بحبك اووي يا بابا 

_وانا كمان بحبك يا قلب بابا 

وشاله وخرج 

والبوليس جه وعمر قابل الظابط 

_مين اللي خ*طفه يا استاذ عمر 

_معرفش ممكن تاخدوهم تعرفوا منهم انا عرفت مكان ابني صدفه مش اكتر 

وسابه ومشي...

*طبعا كلكو مستغربين مني اه يجماعه انا مش بياع ومش هرمي صحابي كدا هتقولولي دول خط*فوا ابنك وبهدلوك بس بيقولك اعرف صاحبك وعلم عليه متأذهوش علشان انت اللي هتتعب مش هوا بس كدا...

خدت يحيي عالبيت 

ونور قابلتنى وهى واخده الشنطه بتاعتها وماشيه

*يخساره يا نور كنت حاسس ان هيكون في حاجه كنت حاسس بشعور غريب ناحيتك بس الحمد لله ..

وقفتها

_نور

_نعم

_هوا انتى كنتي بتداري وشك مني لي وكنتي بتبصيلي النظرات الغريبه دي لي ولي عملتي كدا 

_ملهاش لزوم تعرف 

_لا عرفيني

_انا كنت بنت يعنى كباري*هات وكدا وكل اللي نفسك فيه بس في يوم قابلتك وشوفت حبك لريهام وحقيقي اتمنيت أن حد يحبني كدا الكلام دا كان من حوالي ٦سنين انا بدأت أفكر معقول في يوم من الايام هلاقي حد يحبني كدا ..

وبدأت بقى اتغير لحد مجيت في مرة ولبست في قض*ية اداب من تلات سنين كدا وقابلت شادي اللي كان اصلا شغال مع الناس دي وطلعني بس باتفاق انى اشتغل معاه وبدأت اشتغل معاه في كل حاجه بقيت مساعده ليه لحد محبيته هوا مش حبيته هوا مش لاقيه غيره انا عوزا زي الشخص اللي قابلته بس طبعا انا عمري مهكون نضيفه علشان يجيلي حد كدا فمكنش قدامي الا شادي لحد مجه الدور عليك واول لما شوفتك حسيت اني هضيع اكتر معقول انت اللي هعمل فيك كدا وطبعا بحكم ذ*لي وبحكم شغلي وان شادي كان ماسك عليا فيد*يوهات وماز*ال انا كملت معاه وريم اتصاحبنا في الخطه دي وقالتلي انها هتسفرني وهشتغل معاها في شغل محترم وانا دلوقتي رايحالها يمكن حالى ينصلح

_ياااااه دا كلو مش هقولك غير ربنا يصلحلك حالك ويبعدك عن الحر*ام

_في حاجه كمان 

_اي هي

_في أن ورا شادي ناس كتير وراس كبيره بيحقدوا عليك وعلى شغلك وكل حاجه فخلى بالك أنا بحذرك بس

_تمام شكرا

_باي يا يحيي هتوحشني صدقني انا حبيت يحيي بجد ربنا يخليهولك

*مشيت وانا سرحت اوقات كتير بتحس انك تايه وأن الدنيا جايه عليك وان الظروف بتجبرك انك تتحط في مواقف بايخه اووي وحقيقي الدنيا صعبه والحياه بقت صعبه وصعب جدا انك تقابل صاحب جدع ...!؟

طلعت بيحيي لماما وفرحت جدا وخدته في حضنها وافتكرت كلامها ليا زمان

"يا ابني حب اللي شبهك ومن توبك ملكش دعوة باللي نافخه نفسها دي"

كانت مراية الحب عاميه فعلا كنت تايه وعاندت امي منا ماشي بقلبي وكفى وكنت لسه في أول طريقي وعاوز اعتمد على نفسي في افكاري واختار كل حاجه بنفسي حتى شريكه حياتي !

لقيت نفسي بوطي على أيدها ببوسها

_انا اسف يا امي انى مسمعتش كلامك من الاول اسف انى دمرت حياتى بايدي

_متتأسفش يبني دا قضاء وقدر وربنا شايلك الاحسن صاحب يحبك وبنت تصونك

_لا انا مبقتش عاوز حد خلاص انا تعبت 

_عوض ربنا جاى ...

بعد فتره 

كنت قاعد في المكتب بعد مكنت بكلم ماما وبتطمن علي يحيي فتحت الفون شويه بقلب في الاخبار اليوميه 

انصدمت من اللي شوفته....!؟


الاسكريبت الجزء الحادى عشر.             #دعوى_حضانه

كنت قاعد في المكتب بعد مكنت بكلم ماما وبتطمن علي يحيي فتحت وتيجي شويه بقلب في الاخبار اليوميه 

انصدمت من اللي شوفته....!؟

انصدمت لما شوفت أن الاخبار بتتكلم عن شبكه دعا*ره بيترأسها المحامى المشهور شادى حجازي مع مجموعه شهيره من رجال الأعمال منهم محمود عطاالله اتصدم معقول شادي وحماه أو اللي كان حماه بيشتغلوا الشغل دا وافتكر كلام نور أن شادي مش لوحده وفي ناس أكبر منو وبيساعدوه في دا ..

*لي يا شادي تعمل كدا في نفسك دا كلو علشان الفلوس والشهره يا خساره يا شادي يا خساره ....

في الوقت دا دخل حازم 

اه نسيت اقولكوا أن حازم جالى واعتذر وانا قبلت بس طبعا مش هأمن تاني اعرف صحبك وعلم عليه بس كدا وشغلتوا معايا في الحسابات لانى عارف انو هيفيدني علشان حازم من الناس الشاطرة في الشغل دا وكمان انا متابعه دائما...

_الحق يا عمر شوفت الاخبار

_اه شوفت

_دول حرفيا طلعوا عصابه الحمد لله أن ربنا نجاك منهم وخدلك حقك

_ربنا عمره مبيخذل مظلوم أو بيرد دعوة مظلوم وانا اتظلمت وهم السبب وتعبونى جامد والحق رجعلى وانا قاعد في مكتبي 

_الحمد لله يا صاحبي دول ناس حقوده

_حازم انا قولتلك مليون مره متقولش صحبك دي لانك مش صاحبي ولا بقيت صحبي انت شغال عندى انا سامحتك بس لسه مصفتش من ناحيتك ودا الاهم

_والله يا عمر انا مكنش قصدى حاجه في كل دا انا اسف تاني ونالت وهفضل اتاسف لحد متسامحني

_المهم انا عاوزك تنزل اعلان على وظيفة مساعده او مساعد مش هتفرق المهم يبقى عنده المؤهل لدا 

_وهتعمل اي مع ريهام دا المحكمه بعد اسبوع 

_سيبهالي ابوها اتس*جن وبقاش حد معاها هتاخد قرشين وهتحل عنى وعن ابني والا هفضحها وهي عارفه انا ممكن اعمل اي

_تمام اللي تشوفه

_ماشي خلص الموضوع اللي كلمتك عليه وكلمنى

_ماشي سلام


بعد لما حازم خرج سرحت شويه في المستقبل المجهول اللي مش عارفله مله وتخيلت شويه أن ريهام خدت يحيي وانا اتحرمت منه لقيت نفسي قمت بسرعه وروحتلها انا لازم أوقفها عند حدها وتلغي الدعوى...


نزلت وركبت العربيه ووصلت البيت بتاعها ..

فتحتلي الباب 

_حبيبي عمر كنت حاسه انك مش هتقدر تستغني عنى صح

_استغنى عن مين يا **********"(عمر عيب😳😂)

انا جاي علشان حاجه واحده بس

_اي هي يا حبيبي

_انك تاخدي قرشين حلوين كدا ومشوفش وشك في مصر تاني 

_قرشين بس لا انا عوزا ابني ضنايا

_نعم يا روح امك ضناكي وكان فين ضناكي وانتي بتخ*نوني يا ***""""

انا مش راضي اتكلم بس اقسم بالله انتي لو كنتي لسه مراتي كنت محيتك من على وش الارض انتي فاهمه ولا لا يحيي هيفضل معايا وانتي مش هتقدري تاخديه انا بقولك اهو 

هتاخدي قرشين بالذوق وتتنازلي ولا انا بقى اطلعك***قدامهم وبدل متسافري وتعيشي حياتك كدا مستورة ونقول الواد امك ماتت ولا تقضي بقيت حياتك في السجن تختاري اي وكدا هتبقى ميته وكدا ميته فاخلصي وانفضي هتخاري حياتك. حريتك. لا قبرك ...

_هتدفع كام يعنى

_ايوا كدا تمام انتى كدا عسل شوفي انتى عوزا كام

_تاخدي كام يا ريهام تاخدي كام اه خمسه مليون

_جنيه

_لا يحبيبي انا بتكلم بالجنيهات برضو انا عوزا خمسه مليون دولار علشان يقضوني بس انت عارف بقى متطلباتي

_اه وانتى هتقوليلي دانا فلوسي مش ضايعه الا على المتطلبات دي تمام بكرا الفلوس هتبقى عندك قبلها بقى يا حلوة تعملي تنازل عن الدعوى تمام وبعد متاخدي الفلوس مشوفش وشك في مصر كلها وابقى اقابلك تاني يا ريهام 

سلام كتك القرف ..

نزلت من عندها وانا حرفيا زهقان وقر*فان منها شخصيه زبا*له وبندم في يوم انى حبيتها ولا خليتها تاخد حيز انها تكون ام لابني .....

روحت الشركه وكان عندي شغل كتير وماشي بسرعه وزهقان جدا حقيقي انا كر*هت صنف الحريم دا ...

وانا ماشي ....

في بنت كانت معديه والحمدلله فرملت على اخر ثانيه ونزلت وانا على اخري اصلا

_هوا انتى حيو*انه مش شايفه وانتى يتعدى أن في زفت عربيه جايه عليكي ولا انتى البعيد أعمى مثلا

هى بكل هدوء وبرود بصتلي من فوق لتحت ومشيت ولا كان حد اتكلم ولا كأن حد كان هيخبطها من شويه تركيبه عجيبه 

وقفت مره واحده وبصتلي

_انا مردتش عليك علشان أخلاقي متسمحش انى ارد على واحد زيك سلام

*اي اللي قالته دا اي البت دي لما أشوفها بس كلهم عالم زبا*له اصلا 

وظل يتوعد لها بالكثير .....

ركب العربيه بتاعته ووصل الشركه وهوا مخنوق ومش طايق حد حتى حازم جه بكلمه زهق عليه وفضل يفكر كتير وبعدين اشتغل كتير برضو وروح البيت 

*دخلت البيت ولقيت يحيي بيجري عليا كالعاده علشان الشيكولاته اللي بجيبها معايا ليه ...

_فين الشيكولاته يا بابا

_يوه صدق نسيت

لقيته زعل واتقمص كدا وبعدين طلعتها

_تفتكر أن بابا يقدر يتاخر عنك بحاجه

_انا بحبك اوي يا بابا

_وانا بموت فيك يا قلب بابا

$هتاكل يا ابني

_ايوا يا امي هدخل بس هاخد شاور واصلي واخرج ناكل سوا 

_ماشي يا ابني 

دخلت اخدت الشاور. ولبست وخرجت واتعشيت معاهم وقعدنا شويه

$احنا يا ابني لازم نودي يحيي حضانه 

_طبعا يا امى وهبدا في الاجراءات اول ما موضوع القضيه دا يخلص 

_,اه صحيح عملت اي معاها 

_بوست أيدها ..متقلقيش يا ست الكل ابنك بيعرف يتصرف كويس 

المهم عاوز كوبايه شاي حلوه من ايدك كدا وهاتيهالي البلكونه علشان عندي شغل كتير قاد كدا

_ماشي يا ابني ربنا يوفقك 

*وانا قاعد كالعاده لقيت صوت في البلكونه اللي جنبي ااااه أبتدينا واحده بتغني بصوت عالي 

بصيت لقيت بنت حاطه الهاند فري في ودنها وبتغني معاه وطبعا مش هتسمعني وحسن حظها انها كانت واقفه قريبه مني لقيت نفسي بشد السماعه من ودنها 

قامت بصتلي 

_انتى!؟

يا تري مين 🙈

وتوقعوا اي هيحصل....

واعملوا متابعه من هنا علشان يوصلكم باقي الروايه 


تكملة الروايه من هنا 

 

تعليقات

التنقل السريع