القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية صغيرتي نور البارت 11_12_13_14_15بقلم هدير أحمد



البارت الحادي عشر

صغيرتي نور

كارم:مسك ايد نور جامد وبدأت نور تتأ*لم من شدة قبضة يده 

كارم بغضب:انا ممكن اقت*لك هنا دلوقتي 

نور :وانت بقي فاكرني هخاف وهترجاك انك متق*تلنيش تبقي غلطان انا عندي امو*ت بشرف ولا اني اتذ*ل قصاد واحد زيك 

كارم:ابن الدمنهوري كده دائما متعود ياخد الحاجات اللي مفيش منها اتنين يعني بصي للملاك اللي قاعده هناك دي وشاور علي كارولين 

ليكمل حديثه دي بقي كانت حبيبة مراد بس انا خدتها منه ثم ضحك بصوت عالي ليكمل حديثه وانتي علي الرغم انك مش حلوه بس شكلك من النوع المحترم اوي ومش هخليه ياخدك بردو اصل انا حابب ادوقه نفس الا*لم والذ*ل من تاني هو وابوه 

كانت تسمعه وهي مصدومة بشده فهي لم تعرف ان مراد قد عاني بهذا الشكل وانه لديه اعد*اء هكذا


كارم :روحتي فين ي قطة اي مكونتش تعرفي ماضي حبيبك الاسود

نور:ده مش حبيبي افهم احنا اتقابلنا بالصدفه مش اكتر

كارم :ده بالنسبالك انتي ي قطه 

ابن الدمنهوري قالب عليكي الدنيا برا علشان يوصلك 

نور :فرحت لما سمعته وتمنت ان يصل لها مراد

كارم :يلا ي حلوه بقي ارجعي اوضتك من غير كلام


عند مراد 

بيحاول في السجن انه يعرف مين اللي حاول يق*تله 

مراد :خلاص متتكلمش بس هنحبس مراتك بته*مة الاتجار في المخ*درات وكده عيالك اتشر*دوا   

وقام مراد ليخرج 

لياتيه صوت من خلفه استني 

انا لو قولتلك هو هيق*تل عيلتي كلها برا 

مراد :قولي وعيالك ومراتك هسفرهم برا البلد خالص وهعيشهم عيشه مكنوش يحلموا بربعها 

طيب اسمعني يا بيه انا مقبلتهوش ولا مرا كل تواصلنا كان تليفونات بس و وقت ما كان بيدفعلي كان بيبعتلي حد من رجالته 

وكان دايما بيتواصل معايا من رقم معين موجود علي تليفوني 

مراد :تعرف توصلني بالراجل اللي كان بيديك الفلوس ؟

مستحيل ياباشا لان احنا كنا بنتواصل عن طريق الرقم اللي قولتلك عليه اعرفه ك شكل بس 

مراد :تمام ثم خرج وهو لا يدري ماذا سيفعل


في منزل عائلة نور 

كانت والدة تبكي بشدة وهي تصلي وتناجي ربها ان يحمي لها ابنتها 

ووالد نور :يفعل نفس الشيء علي النحو الاخر 


وصل مراد منزله 

والدة مراد :طمني يابني عملت ايه 

مراد :ولا حاجه يا ماما كل حاجه معقدة جدا للاسف احنا بنتعامل مع حد ذكي جدا وسابقنا بكذا خطوه 

انا حاسس اني عا*جز ومش عارف اعمل حاجه 

والدة مراد استهدي بالله يابني هتتحل إن شاء الله 


جاء يوم ترحيل المتهم بمحاولة قت*ل مراد 

وهو ينزل من العربيه الي المحكمة اخذ سلا*ح احد الظباط وفر هاربًا 


الو كارم بيه الحقني انا هربت من البوليس وعايز اي مكان آمن اعقد فيه ومحتاج فلوس 

كارم :جدع قولي عنوانك وانا هبعتلك حد من رجالتي يجيبك 


اغلق كارم الهاتف ثم ضحك بشده 

كارولين :اي اللي مفرح حبيبي كده 

كارم :اخر خيط كان في ايد مراد راح بح ثم ضحك بشده ليقول كده بقي جه وقت تنفيذ الضربه القا*ضية اللي هتنهي مراد تماما

كارولين :اي هي بقي الضربه دي يا بيبي 

كارم :هطلع نور قدامه بنت خا*ينة 

كارولين :وده هتعمله ازاي 

كارم :هحطلها منوم في الاكل والباقي بقي هيعمله حد من رجالتي وهصورهم وهبعتله الصور 

كارولين :ايه الدماغ دي انت عالمي 

كارم بفخر :ده اقل حاجه عندي 


تفاجئوا بنور امامهم وهي تبكي 

نور بصراخ :انتوا لا يمكن تكونوا بشر 

انا هسمحلكم تعملوا كده فيا ابدا انا عندي امو*ت ولا ان حد يلمس شعره مني ثم توجهت الي طرف القارب 

نور :انا مش مسمحاكم وهقتص منكم يوم القيامة 

كارم بفزع :نور اهدي خلاص مش هخلي حد يلمسك بس انزلي من عندك 

نور:وتفتكر اني هصدق حد حق*ير زيك 

كارم بترجي :والله ي نور ما هخلي حد يقربلك انزلي

نور:اشهد ان لا إله الا الله واشهد ان محمدًا عبده ورسوله 

ثم القت جسدها في الماء ليصرخ كارم صرخه عارمة 

……


البارت الثاني عشر.التفاعل وحش

صغيرتي نور

القت جسدها في الماء ليصرخ كارم صرخة عارمة وما هي الا ثواني حتي قفز خلفها 

تتابع كارولين هذا المشهد بصدمة 

نور مبتعرفش تعوم مقدرتش تقاوم المياه اكتر من دقيقة 

لكن كارم وصل ليها وانقذها 

صعد كارم بنور علي السفينة وهي فاقدة الوعي 

كارم بخضه:نور نور اصحي افتحي عيونك 

كارولين:مالك مخضوض عليها كده ليه ما تسيبها تم*وت ولا تغور في داه*يه حتي 

كارم :اخرسي ومسمعش صوتك 


بعد عدة محاولات فاقت نور 

نور بذعر:سيبني بالله عليك بص مو*تني بس متعملش اللي في دماغك ده بالله عليك 

كارم حاول انه يهديها 

كارم :مش هعمل حاجه والله خلاص 

نور كانت بتترعش لان كلها غرقان مايه 

كارم :انزلي غيري هدومك خدي اي حاجه من عند كارولين 

كارولين :انت عايز تلبس دي من هدومي انا 

نور :لا طبعا انا مش بلبس بواقي الهدوم زيك انا هدوم كاملة مش لبس الاطفال اللي انتي لابساه ده 

كارم :نور مينفعش تفضلي يهدومك دي كده هتاخدي برد جامد


نور:انت مالك مره واحده كده بقي قلبك عليا وبتخاف عليا 

كارم :لا يا حلوه قلبي مش عليكي انا بس عايزك تفضلي سليمة 

خلاص لو مش عايزه تلبسي لبس كارولين خدي اي لبس من عندي 

تركتهم نور ونزلت للاسفل ثم فتحت الدولاب لتجد امامها ثياب كارم 

اخرجت منه بنطلون جينس وقميص كان القميص طويل عليها والبس كان واسع وخدت من عند كارولين اسكارف ولبسته بدل طرحتها اللي اتبهدلت 

كان شكلها طفله جميلة بهذه الملابس 

فضلت نور قاعدة في الاوضة لحد ما سمعت صوت دوشه فوق طلعت من اوضتها براحه وابتدت تسمعهم اتفاجئت لما شافت اللي حاول يق*تل مراد موجود وفهمت علي طول انه تبع كارم 

لمحها كارم واقفه 


كارم :نووور تعالي مفيش داعي تتصنتي من بعيد 

نور بشجاعة:انا مش بتصنت انت خطفني وانا عايزه اروح عند اهلي 

كارم عندما رأها بهذه الملابس اعجب باحترامها وطفولتها وابتسم في داخله علي طريقتها في الكلام 

كارم ببرود:واي كمان 

نور :بس روحني عند اهلي قاطع كلامها وصول الشرطة البحرية ومعهم مراد 


كارم بذعر :ايه ده هو عرف مكانا منين ووجه نظره ناحيته انت انت اللي بعتني ثم امر رجاله ان يلقوه في الماء 

كارم مسك نور ووجه المسد*س عليها 

كارم :هتمشي معايا بهدوء والا هتق*لك 

نزل كارم وكارولين ولبسوا لبس السباحة وخدوا كل احتياطاتهم وخرجوا من مخرج سري بس نور كانت من غير اي حاجه مكنش معاها امبوبة اكسجين او لبس سباحه زيهم 


نور :سيبني ارجوك وانا مش هقول عليك حاجه بس سيبني 

كارم بصلها بنظرة طويلة هو عارف لو خدها معاه هيكون بياخدها للمو*ت ف سبها وخرج هو وكارولين 


مراد والشرطة بقوا علي السفينة 

مراد بلهفة :نوووووور نور

نور سمعت صوت مراد وكأن الروح ردت فيها طلعت جري علي فوق وتقابلت اعينهم في نظره طولية نظرة لن يفهمها سوي من يعشق 

تريد ان تجري عليه لتضمه وتشعر بامان العالم معه وكان هو يريد ان يطمئن علي من سكنت قلبه ولكن هناك حاجز يقف بينهما



البارت الثالث عشر😘

البارت الرابع عشر😘

 تفاعلوااا 

صغيرتي نور

مراد يلهفه:انتي كويسه


نور ببكاء مانعها انها تتكلم ولكن هزت دماغها بالايجاب 

مراد وقد لاحظ الثياب التي ترتديها


مراد بخضة :نور حد عملك حاجه 


نور وقد بدأت تهدأ :لا لا بس يلا نمشي من هنا 


مراد :طيب تعالي يلا ويريد ان يعرف سر هذه الملابس التي ترتديها 


كانوا علي السفينة ولاحظ مراد ان نور ترتجف من شدة البرد 


فاعطاها الجاكيت بتاعه ووافقت بعد اصرار شديد من مراد 


وصولوا للشاطئ واحضر احد حراس مراد سيارته 


ركبوا العربية ومازال الصمت سائد الموقف ومراد لا يريد ان يزعجها بكلامه


نور ركبت في الكرسي الامامي جنب مراد 


غفت نور اثناء الطريق 


نور وهي نائمة:لا لا لا متعملش فيا كده لا ارجوك سيبني امو*ت احسن وبدأ صوتها يعلوا لا لا ارجوك 


مراد :حاول ايقاظها نور نور فوقي انتي كويسة نور اصحي ثم وجد زجاجة ماء وايقظها بها 


نور فاقت ولكن كان يبدو عليها الذعر 


مراد :نور اهدي انا هنا وانتي في امان دلوقتي 


ولكن في هذه اللحظة انفجرت نور في البكاء كان بكاء ممزوج بوجع وخوف لم يكن بكائها عاديا كانت شبه تصرخ وهي تبكي تبكي علي ما كان سيحل بها تبكي علي ما حدث لها تبكي بشده لانها تريد ان تريح قلبها

 

مراد كان يعتصره الا*ام في داخله علي هذا المشهد 

مراد:نور طب فهميني طيب عملوا فيكي ايه ارجوكي 


اهدي انا مش قادر اشوفك كده واقف اتفرج عليكي اهدي ارجوكي 


نور ببكاء:كان كان عايز وانفجرت في البكاء من جديد 


مراد :ارجوكي فهميني طيب 


نور :كان كان عايز يخلي واحد من حراسه يعمل فيا حاجات وحشه ثم بكت بشده 


مراد وقد فهم قصدها وبدأت روحه تغلي ثم فهم لماذا ترتدي هذه الثياب 


مراد لنفسه معقول معقول يكونوا نجحوا في ده وعلشان كده هي لابسه كده 


قاطع تفكيره بكاء نور 

مراد طب اهدي ارجوكي اهدي كل حاجه وليها حل 

نور :انا محدش قربلي 


ارتاح مراد وكأن هم العالم كله انزاح من فوق صدره 

اكملت نور ببكاء انا لما سمعتهم بيقولوا كده نطيت في البحر 


مراد بخضة :بتقولي ايه نطيتي في البحر ازاي تعملي كده يا نور افرضي حصلك حاجه كنت هعمل ايه انا 


نور وقد توقفت عن البكاء بعد كلمته الاخيره 


نور :مش فاهمه 

مراد :قصدي ابوكي وامك مفكرتيش فيهم 


نور :انا مفكرتش غير فيهم لما بنتهم تموت احسن ما تعيش بعار حاجه زي دي 


مراد:اسكتي ارجوكي

مراد :طيب انتي طلعتي ازاي من البحر 


نور :الحيو*ان اللي كان خاطفني هو اللي انقذني 

مراد بضيق:ازاي يعني 


نور :مش فاكره انا نطيت وفضلت اقاوم البحر لحد ما تعبت ف سبت نفسي للماية ولما صحيت لاقيت نفسي علي السفينة بس كده 


مراد وقد فهم كل شيء وفهم لماذا ارتدت هذه الثياب ولكن كان يريد هل هي من ارتدتها ام احد البسها اياها 

مراد خايف يسأل ليجرح احساسها 


مراد بخفه :بس حلوه الهدوم اللي اختارتيها دي 

نور بضحك :اعمل اي اكتر حاجه شوفتها مناسبه عليا 


ارتاح مراد لما سمعه وتعجب من ابتسامتها بالرغم من كل ما عاشته 


انطلقوا من اسكندرية للقاهرة متجهين نحو منزل نور ……

البارت الرابع عشر 

صغيرتي نور

وصلوا منزل نور وكان مراد يسير علي وصف عبد الحق له وكانت نور نائمة تغفو وكأنها لم تنام منذ عام كامل 


مراد بهدوء وصوت منخفض:نور نور اصحي اصحي يا نور وصلنا البيت 


ولكن لا توجد اجابة من نور 

بدأ مراد يبص علي نور وهي نايمه وفضل سرحان فيها وبدأ يفتكر كل اللي حصل معاهم من اول يوم قابلها فيه لحد النهاردة 


مراد لنور وهي نائمة :انا ليه بخاف عليكي كده تعرفي اني منمتش وانتي مخطوفة خالص 


ازاي هيجيلي نوم وانا كنت حاسس ان روحي مسروقه مني 


خايف امشي ورا احساسي اتعب واتكسر تاني مش عايز اتكسر تاني يا نور كل هذا ونور مازالت نائمة


مراد :كارولين كسرتني كسرتني 

عارفه يا نور كان فرحنا فاضل عليه يوم يوم واحد بس تخيلي عملت ايه 


نزلت دمعة من عين مراد واكمل بصوت مهزوز :بعتتلي رسالة قالتلي فيها انها عمرها ما حبتي وانها كانت بتنسي بيا حبيبها الاول ولما رجعلها عرفت انها محبتنيش ولا يوم 


تخيلي لما اكون واقف بشتري بدلة فرحي والاقي رسالة زي دي من واحدة محبتش في الدنيا قدها 


عمرها ما شافت معايا يوم وحش كنت دائما بحاول اكون معاها شخص كويس وكنت بجهز نفسي اني اكون احسن زوج بس…


توقف عن الكلام عندما شعر ان نور تتحرك وبدأت تستيقظ 


مراد بصوت منخفض:نور اصحي وصلنا اصحي يا نور 


استيقظت نور 


نور بفرح:احنا وصلنا البيت وهمت لتنزل من السيارة ولكن اوقفها صوت مراد 


مراد :طب مش هتقوليلي اطلع 


نور :اسفه جدا بس من فرحتي نسيت حالي اني اعزمك 


مراد فرح لفرحتها :لا عادي ولا يهمك 


نور :طب يلا بينا نطلع


قفل مراد السيارة وتوجهوا ناحية المنزل 


صعدوا السلالم ثم دقوا الجرس 

فتح الباب والد نور 

وما ان فتح الباب حتي قفزت نور الي حضن ابيها ذلك الحضن الذي تشعر فيه بالامان 


احتضنت أيضًا والدتها التي استقبلتها بدموع عينيها 

والدة نور ببكاء :طمنيني عليكي يابنتي حد عملك حاجه حد اذاكي يا قلب امك 

نور ببكاء :لا يا امي محدش عملي

 حاجه 


ام نور :بتعيطي ليه يا قلب امك طيب 

نور ببكاء :انتو وحشتوني اوي مش عايزه اسيبك انتي وبابا ابدا عايزه افضل هنا معاكم 


والدة نور:انتي وحشتينا اكتر والله الحمدلله انك جيتي رديتي فينا الروح 


والد نور:انا مش عارف اشكرك ازاي يابني مهما اشكرك مش هوفيك حقك 


مراد :انا معملتش حاجه يا عمي اهم حاجه ان نور بخير 


والدة نور:الله يكرمك ويرضي عليك يابني 


عبد الحق :يلا ي نور ي حبيبتي قومي غيري وانت يابني تعالي معايا اطلعلك حاجه تنام بيها 


مراد :مش هينفع ابات ياعمي انا جيت بس علشان اوصل نور وطلعت اسلم عليكم 


عبد الحق :والله يابني مانت ماشي انت مجنون هسيبك امشي في الليل كده وتسوق وانا عارف ان ليك تلات ايام مش نايم 


مراد :بس 


والدة نور:مفيش بس هتبات والكلام انتهي هنا 


قامت نور علشان تدخل اوضتها  بس داخت جامد وكانت هتقع لولا مراد سندها 


والدة نور بخضه :مالك يا حبيبتي 


نور:اطمني يا ماما انا بخير بس دوخت بسبب قلة الاكل انا بقالي يومين ماكلتش يا ماما 


اعتصر قلب مراد لما سمعه 


والدة نور :يا قلب امك هعملك احلي اكل حسبي الله في اللي كان السبب 


اتجهت والدة نور نحو المطبخ وبدأت في تحضير الطعام 

بعد فترة قليلة انتهت من تحضير الطعام 


جلسوا يتناولون الطعام وكانت نور تأكل بشراهه انتهت من الاكل ثم قالت تسلم ايدك ياماما 


والدة نور :كلي ياحبيبتي انتي ماكلتيش حاجه 


نور بضحك :ماكلتش حاجه ده انا ناقص اكلك انتي والحاج والاستاذ اللي قاعد مش بياكل ده 


ضحك الجميع علي كلامها ثم انهوا طعامهم وتناولوا الشاي 


مراد :نور هتقدري تيجي معايا بكره النيابة 


نور:لازم بكره 


مراد :لو مش هتقدري تتأجل مفيش حاجه لازم 


نور:لا خلاص نروح بكره علشان نخلص 


والدة نور :ما بلاش بكره انا خا*ئفة عليها 


مراد :اطمني يا امي هتبقي معايا وهيكون معانا حراس 


عبد الحق :يلا بقي ننام والصبح نشوف الموضوع ده 


ثم توجه الجميع للنوم


البارت 15


صغيرتي نور

توجه الجميع للنوم

نور اول ما دخلت قعدت علي السرير وبدأت تفتكر كلام مراد في العربية عن كارولين


نور لنفسها:انت لسه بتحب كارولين يا مراد بس عايز تنساها بيا كلامك عليها وطريقة وجعك في الكلام بتقول انك لسه بتحبها


ذرفت دمعة من عين نور وهي تتحدث


مكنتش عارفه اني حبيتك بس انا مش هقبل علي نفسي اني اكون مجرد شخص تنسى بيه حبك القديم ثم غفت


في الصباح

استيقظ الجميع وكانت نور لا تزال نائمة

احضرت والدة نور الفطار وذهبت لتوقظ نور


استيقظت نور وذهبت لتتوضئ لتصلي فريضة الصباح


ثم جلست معهم ليتناولوا الفطار جميعًا


كان مراد يتابعها واعجب بالتزامها كان مراد يوم عن يوم يزداد اعجابه وتعلقه بنور اكثر فاكثر


مراد :هتقدري يا نور نروح النيابة

نور :اه هقوم البس عن اذنكم


عبد الحق :هقوم البس واجي معاكم

والدة نور :وانا كمان جاية

لم يعترض مراد


ذهب الجميع الي النيابة

اول ما مراد دخل حظي بترحيب الجميع


مراد لاحد الحراس:شوفلي اللواء امجد جوا ولا لا


ذهب الحارس ثم عاد

الحارس لمراد :اللواء في انتظارك يا باشا

دخل الجميع للداخل

سيادة اللواء سلم علي مراد بحرارة بالغة ورحب بالجميع


امجد:اهلا يا استاذه نور تشربي ايه

نور :الف شكر ولا اي حاجه


امجد :طلب للجميع قهوه ونور ووالدتها ليمون بالنعناع


امجد :بهدوء كده عرفيني ايه اللي حصل معاكي


نور :انا الاول كنت مع الخاطف في مصنع مهجور وبعدين في ناس جم قت*لوه وخدوني


صحيت لاقيت نفسي علي سفينة مع واحد اسمه كارم وبنت اسمها كارولين


هنا انتفض مراد عندما سمع ذلك الاسم


مراد لنفسه :اكيد مش هي اكيد


ثم استكملت نور حديثها اللي اسمه كارم ده بيكره مراد جدًا كان عايز كان عايز ثم انفجرت في البكاء


امجد:اهدي يا نور اشربي الليمون لو سمحتي


كان مراد يسمعها وقلبه يعتصر عليها وعلي ما كان سيحل بها


هدأت نور قليلا ثم اكملت حديثها انا لما سمعته بيقول كده نطيت في البحر وبعدين محستش بحاجه غير وانا علي السفينة اول ما فوقت


امجد :انتي قولتي انه بيكره مراد جدا


نور:ايوه


امجد :اي خلاكي تقولي كده


نور :لان هو فاكر ان مراد ان هو يعني


لاحظ امجد ان نور مش مرتاحة في الكلام ومش واخده راحتها قدامهم


امجد :لو سمحتوا ياجماعة ممكن تستنوا برا شوية


قام الجميع رغم اعتراض مراد انه يخرج بس وافق بعد اصرار امجد


امجد لنور:دلوقتي تقدري تحكيلي كل حاجه بصراحة


نور بخجل :هو كان فاكر مراد بيحبني


امجد :وحتي لو كده متعرفيش عايز يأذيه ليه


نور :معرفش بس البنت اللي كانت معانا دي خطيبة مراد السابقة


امجد بصدمة: …….


تكملة الروايه بعد عمل متابعه من هنا 

باقي الروايه من هنا هنا 

تعليقات

التنقل السريع