القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الانتقام الحلو البارت 14_15بقلم ياسو محمود في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


البارت14🥀🥀

الانتقام الحلو 💔🔏

--—---------------   

حمزه: يلا يا لي لي علشان نشوف مراد و ساندي 

لينا: اوووووف ده انت رخم، يلا يا خويا 

حمزه: مين اللي رخم يا بت انتي ده انا لو كنت اتحوزت كنت خلفت قدك جتك القرف في حلاوتك 

لينا بضحك: قرف و حلاوتي الاتنين مع بعض امشي قدامي يا عم هههه 

عند مراد و ساندي 

مراد: هاا يا حبيبتي خلصتي 

ساندي: ايوه 

مراد: ايه اللي انتي لبساه ده 

ساندي: مال 

كانت لبسه بنطلون اسود ضيق ولابسه تيشرت ابيض كات وفارده شعرها 

مراد: ساندي حبيبتي انتي كنتي في غيبوبه مش فاقده الذاكرة انا كنت قلتلك مش تلبسي ضيق تاني قومي غيري الارف ده 

ساندي بنرفزه: اوووف انت بااارد انا عاوزه البس كده 

بعد ساعه خناق ما بينهم ساندي غيرت هدومها لبست بنطلون بوي فريند وعليه تيشرت بنص كم اسود 

ساندي: يلا 

مراد وساندي قابلو حمزه و لينا وبعدين طلعو علي الفندق اللي نرمين واحمد فيه وبعد كده راحو المطار علشان يرجعو مصر بالطياره الخاصه بتعتهم 

في قصر حسام 

-----------

حسام: انا عاوزه اعرف كل تحركاتهم و هخليهم يندمو و حتي لو وصل الامر اني اقتل مراد نفسه 

سعد: ذي ما حضرتك طلبت يا باشا بعت شويه من رجالتنا يرقبو مراد و ساندي و محمود باشا 

حسام: تمم يا سعد اما نشوف اخرتها ايه 

في مصر و بالاخص في فيلا بتاعت مراد

--------------------------؛ 

مراد: اتفضلو ، اعملو حسابكم هتقعدو معانا انهارده 

احمد: بس يا مراد 

مراد: مفيش بس ولا غيره 

احمد: طيب يبني 

مراد: طب يلا اطلعو استريحو ولينا هتعرفكم الاوض وانا هاخد ساندي عشان تستريح 

الجميع: تمام 

في غرفه مراد 

مراد: اخيرا بقينا لوحدنا يا روحي 

ساندي: ولااا بقولك ايه لا اتعدل كده ولم نفسك انت بقيت قليل الادب اووي 

مراد بصدمه: ينهار اسود، بت انتي فين ساندي مراتي اللي كانت بتنكسف وتبص في الارض لما اعكسها لا انا عاوز مراتي 

ساندي بضحك: ايه يبني انا بهزر معاك ههههه 

مراد: اوباااا ضحكت يبقي قلبها مال طب بقولك ما تيجي اقولك علي كلمه سر 

ساندي: لا انا تعبانه ولسه خارجه من المستشفي وبطل قله ادب 

مراد و هو بيحضنها: بس انتي وحشتيني جامد يا حبيبي وحشني حضنك وكلامك وكل حاجه فيكي انتي مش عارفه الشهر ده عدي عليا ازاي انا كنت بموت من غيرك 

ساندي بدموع: الحمد لله علي كل حال المهم اننا مع بعض 

مراد: ساندي انتي مش زعلانه لان يعني بنتنا اتوفت 

ساندي بحزن: طول ما ربنا رايد كده يبقي خلاص الحمدلله على كل حال 

مراد: ونعم بالله، طب مش يلا علشان نجيب نونو تاني 

ساندي وهيا بتلف ايديها حوالين رقبته: اممم لا نفكر في الموضوع ده وقامت هو ضرباه في بطنه 

(احنا بنتنا محترمه يا جماعه اله) 

مراد: اه بطني يا بت المجنونه وفضل يجري وراها لحد ما مسكهاا و وقعها علي السرير ونسبهم يعيشو مع بعض شويه 

في غرفه لينا 

-------------

انا خلاص داخله 3ث ولازم اذاكر حلو بس هعمل ايه في الدناميكا ديه صعبه مش مشكله هروح لحمزه يشرحها ليا وفعلا لينا راحت لحمزه وفتحت الباب من غير ما تخبط 

لينا: اعاااااااااا استر نفسك يا كابتن وقامت حاطه ايديعا علي عنيها 

حمزه: وهو بيلبس التيشرت قال الله يحرقك في حد يدخل غرفه شاب وكمان اعزب من غير ما يخبط 

لينا وهيا علي نفس الوضع: في حد يقعد في بيت في بنات من غير تيشرت 

حمزه: شيلي ايدك، اه انا من صغري مش بعرف انام غير لما اكون قالع التيشرت،  المهم كنتي جايه ليه 

لينا: احم احم الصراحه كنت عوزاك تذاكر ليا دناميكا 

حمزه: بس الدراسه لسه هتبدأ كمان شهر 

لينا: انا بذاكر قبل ما الدراسه تبدأ علشان اكون متفوقه 

حمزه: اممممم طب هاتي الكتب وتعالي وبالغعل حمزه فضل يذاكر ل لينا وهيا مش كانت مركزه غير في ملامحه وبس 

حمزه: هاا فهمتي ولا اعيد تاني 

لينا بتوهان: انت حلو كده ازاي 

حمزه بصوت عالي نسبيا: لينا احترمي نفسك انتي لسه صغيره المهم فهمتي ولا اشرح تاني 

لينا بخوف: ا اسفه، وايوه فهمت بعد اذنك لازم اروح علشان انام 

حمزه: تمم اصبحي علي خير بعد خروج لينا والله ما في حد قمر ذيك بعيونك الخضر وشفايفك الحمرا اللي مجنناني دي وبعدين قال حمزه فوق كده يا بابا ديه لسه صغيره وحقها تحب واحد من سنها 

عند ساندي ومراد

-------------

كانت ساندي نايمه علي صدره وهو حاضنها 

مراد: تعرفي انك كنتي وحشاني اووووي 

ساندي: اومال لو كنت مت كنت هتعمل ايه 

مراد بعصبيه: مش اسمعك تقولي كده تاني فاهمه انتي لو حصل ليكي حاجه انا هموت انا مليش غيرك انتي 

ساندي: للدرجه دي بتحبني 

مراد: كلمه بحبك ديه حاجه بسيطه انا بعشقك من اول مره شفتك فيها، واللي عملته معاكي ده كان غصب عني لما شفتك بتحضني الواد اللي اسمه حازم ده ولما كنتي بترقصي مع زمايلك والفستان انا كنت هموت من الغيره


ساندي بدموع: خلاص اللي حصل حصل انا عاوزه انام 

مراد متفهم الموقف: تمم تصبحي علي خير واخدها في حضنه 

في مكان اخر

-----------

الزعيم: عاوز ورق الثفقه الجديده بتاعت مراد وحسام  معايا بكره لان اللعبه هتبدأ

الرجل: مش تخاف يا باشا كل تحت السيطره

الزعيم: سلام،  والله وجي الوقت اللي ادمرك يا حسام وهندم مراد علي اللي عمله بس علي الهادي 

خلص البارت عارفه اني مقصره معاكم بس غصب عني والله 

#يتبع 

#بقلمي 

ŸÄŚÖÖ MÄȞMÖŮĐ 

تاني يوم الصبح 

---------

مراد: ساندي ساندي انت يا بت اصحي بقااا 

ساندي بنوم: اممم سبني شويه ونبي 

مراد: قومي يلا يختي علشان ورايا شغل كتير في الشركه 

ساندي: خمسه بس وهصحي والله 

مراد: هدخل اخد شاور وهاجي القيكي صاحيه  مفهوم 

ساندي: طيب طيب غور بقااا 

في غرفه لينا 

------------

لينا وهيا بتكلم نفسها :؛ يا رب بقا انت قاعد طول الليل ساكت وتيجي وقت المذكره و تجيلي افكار هبله وافكر في زفت حمزه

عقلها / يا سيتي وانا ايش عرفني ان احنا بالنهار

لينا :  فكره تحترم بردو اديك عرفت

قلبها/ لا ممكن تروحي لحمزه يذاكر ليكي ديناميكا

لينا؛:  الله يحرقك يا بعيد هو مش شايفني غير طفله

معدتها/ طب بقولك ايه دول عالم قلق والله قومي اتعشي او افطري يعني واجبه ايه دي معرفش بس انا جعانه 

؛لينا:  ارحمني يا رب ارحمني 

قلبها/ طب ما ترتبطي بحمزه ده عسول وجنتل وحاجه جمدااان

عقلها/تؤتؤ ده عيل رخم و سئيل

قلبها/ لا ده عسل ولا عيونه تشدك كدهووو يا لهووووي

معدتها/ انا جعانه والنبي عاوزه اكل والله هيجيلك هبوط الله يخربيتك

لينا :  يا رب انا تعبت بقا والله 

(نسيب بنت الهبله دي لوحدها شويه لانها هتجننا معاهااا) 

عند حمزه 

-------

حمزه اطلعي من دماغي بقاااا ازاي قدرتي في يومين تخطفي عقلي وقلبي كده ازااااااي ازاااي طفله قدرت تعمل كده يا رب انا مش عاوز اظلمها معايا يا رب ساعدني وبعدين قام اخد شاور 

(الحب مش بالسن ولا بالشكل الحب عبارة عن حنان وثقه و اهتمام الحب ده اجمل حاجه انك تلاقي حد شبهم وبنفس مستوي تفهتك او حتي بيكون عصبي مع الناس كلها ومعاك انت بيكون طفل اعرف انه بيحبك اصلا الجزء التافهه والطفولي مش بيطلع لغير شخص احنا بنحبه) 

في شركه مراد 

-----------

ساندي: اووف عايزه انام يا مراد انا تعبانه والله 

مراد: بت انتي بطلي دلع وقومي هاتي الملفات انجزي 

ساندي: طب والله لاوريك يا مراد 

مراد: روحي يا قلب مراد خلصي ملفات الشركه بتاعت****

ساندي: طيب، هو عادي لو طلبت طلب 

مراد: اتفضلي

ساندي: ممكن بكره نجتمع كلنا مع بعض ونبعت ل همس وحازم وجيهان ومعاذ اصلهم وحشوني اوووي 

مراد: لا 

ساندي: ونبي يا مراد وهعملك اي حاجه 

مراد بخبث: ازاي كان كده ماشي بس عندي شرط 

ساندي: ايه هو 

مراد: عارفه لو شفتك بتهزري مع اللي اسمه حازم ده هقتله واقتلك مش كافيه سيبك براحتك مع حمزه علشان بس مش ازعلك 

ساندي: اوك موافقه+وانت اصلا غيور بزيادة 

استوووووووب لحد هنا هكمل بكره علشان تعبانه 💔+رايكم يهمني اوووي 

#يتبع 



البارت 15 

الانتقام الحلو 🥀💔

----------------

تاني يوم كان اجازه ومراد اتفق مع حور انه هيعزم صحابهم بتصحي ساندي وبتلاقي مراد مش جمبها بتنزل تدوو عليه تلاقي في المطبخ وانصدمت من شكله 

ساندي بصدمه.. ايه ال انت عامله فى نفسك ده 

فكان مراد يلبس المريوله بتاعت المطبخ وكان يرتدى قبعه الطبخ فكان شكله مضحك بشده وكان يقلى البطاطس. 

ساندي . ههههههههههه اه اه مش قادره ههههه 

مراد بضحكة ومزاح.. كايده العزال انا من يومى ايوه اه 

ساندي بضحكه .. هههههههه اه اه اه مش قادره يخربيتك 

مراد وهو يتجه جهه الثلاجه ليتكعبل في الاطباق المرميه علي الارص ويقع على وشه 

مراد بتالم. .اه اه طب حشينى حته وبطلى ضحك 

ساندي بضحك..اه اه مش قادره هههههههههه 

حمزه.. فى ايه 

ساندي: هههه ابدا  أصل مراد بيقلى بطاطس

لتقوم با المشاوره على مراد الواقع على الأرض 

حمزه بضحك..هههههه ايه ال انت عامله فى نفسك دا يالا 

مراد بتالم .. طب قومونى حته 

لينا من خلف حمزه  .. استرجل يا ابيه هههه 

ساندي بضحك.. اهاه استرجل أسد يالا فى ايه ههههههه 

مراد قام جلس على ارضيه المطبخ ليقوم بخلع القبعه الزى يلبسها ليقول

مراد.. خلعت راسى ودعيت عليكم واحد واحد 

ساندي و لينا وحمزه .. هههههههههههههه

نرمين .. ايه ده فيه ايه بتضحكوا كده ليه 

ليقوم  ساندي و لينا وحمزن يا المشاوره على مراد 

نرمين بصراخ.. اعااااا المطبخ بوظت المطبخ منك لله 

ليقوم مراد من على الأرض وهو يقول استهدى لا الله كدا يا حجه في ايه 

نرمين وهى تخلع ابو ورده (الشبشب) لتقول..صلى على رسول الله 

ومراد يجرى وهى تجرى وراءه وروح وساندي والباقي  مش قادرين يسكتم عن الضحك

ليجلسوا جميعا على السفره 

ليقول مراد. . با الهنى والشفا 

ليبتسموا له ويقوموا بالأكل ويخلصوا الأكل لتقوم ساندي و لينا بلم الأطباق من على السفره و يدخلو المطبخ 

في الصالون 

---------

احمد: لا بجد يا مراد طبخك حلو احسن من طبخ نرمين 

نرمين بغضب طفولي: اله اله دلوقتي اكلي وحش اومال مين اللي بيخلص صنيه المحشي والبشاميل


مراد بضحك: مش تقول كده يا عمي خالتو اكلها تحفه والله 

حمزه من الخلف: ديه عليها صنيه بسوسه انما ايه حاجه اخر جمداان 

نرمين: حبيبي طول عمري بقول مش خلفت غير حمزه 

حمزه بضحك: مانتي فعلاً مش خلفتي غيري يا ماما هههه 

ساندي من الخلف: انا اتصلت بيهم وهما هيجو الساعه 6 

لينا: انا جبت العصير 

احمد: بقولكم يا شباب انا هسافر تاني 

ساندي: ليه يا عمو انت لسه راجع من شهرين بس او اقل 

احمد: عارف والله بس لازم اسافر وهاخد نرمين معايا، وانتي

اهو في بيت جوزك وحمزه يعرف يخلي باله من نفسه 

ساندي: تمام يا عمي 

نرمين: معلش يا حبيبتي انتي عارفه اني ورانا شغل ياما وبالذات انا 

ساندي بتفهم: طيب يا خالتو 

مراد: خلاص حمزه يقعد معانا لانه هيروح يقعد لوحده هناك يعني 

حمزه: عادي يا معلم مش لازم اتقل عليكم يعني 

مراد: ولا تقل ولا حاجه ده انت اخو مراتي هههه 

حمزه: طيب يا خويا 

لينا: احم حمزة لو سمحت ممكن تذاكر ليا 

حمزه: تمم، قومي هاتي الكتب و حصليني علي الجنينه 

لينا: تمم شكرا وفعلا طلعت لينا الاوضه وفجأه صوت،

اعاااااااااااااا الحقونااااااااااي مراااااأااااااااد 

فزع جميع من في الاسفل وقامو جري علي اوضه لينا وكان اولهم حمزه 

حمزه بخضه:لينا في ايه انت كويسه 

ليناوهيا بتمسك فيه وبتحضنه: الحقوني هتموتني اعاااااا 

مراد: اهدي يا لينا في ايه يا حبيبتي ردي 

لينا: صر صرصار يا ابيه وبيطير هيموتني قالت لينا هذه

الجمله التي جعلت جميع من في الغرفه يموت من الضحك 

احمد: ربنا يهديكي يا بنتي والله انتي هتجننينا 

مراد: هو انتي يا زفته مش هتحرمي بقاا

ساندي: ما براحه شويه علي البت دي من حقها تخاف اصلا 

دي بتقول بيطير 

لينا وهيا لسه في حضن حمزه: الله ينور عليكي انتي الجدعه الوحيدة اللي فيهم وبعدين قالت بغباء هو ازاي ابيه مراد واقف هنا وبتشاور عليه وانا المفروض اني حضناه 

حمزه: لا حضرتك في حضني اناا مش في حضن مراد 

لينا بخجل شديد وهيا بتبعد عنه: احم انا اسفه بس انا 

حمزه مقاطع لكلامها: انا اسفه والله بس لما بخاف بحضن اللي قدامي وبعدين نزل ل جمب ودنها وقال بعد كده ركزي لاني مش هسمح تكوني في حضن حد تاني غيري فاهمه 

لينا:اسفه وبعدت عنه 

عند الساعه السادسه مساءا 

-------------------

رن جرس الفيلا فقام مراد بفتح الباب فوجد انه عمه محمود ومعه باقي الاصدقاء 

مراد: منورين اتفضلو 

وبالفعل دخلو الجميع اللي الصالون ما عدا محمود الذي كان يقوم بعمل مكالمه تخص العمل و في نفس وقت دخوله كانت تحمل نرمين صنيه لتقديم المشروبات وعند رؤيته وقعت منها الصنيه



نرمين بصدمه: ا انت بتعمل ايه هنااا 

محمود: هو حضرتك تعرفيني؟! 

نرمين: ايوه انت السبب في موتها 

محمود بعدم فهم : موت مين 

ساندي: خالتو في ايه وحضرتك تعرفي عمي محمود منين 

نرمين: ده يبقي والدك 

ساندي ببرود: مانا عارفه 

محمود: والد مين انا مش فاهم حاجه 

ساندي: و علشان كده انا مجمعاكم كلكم هنا علشان نخلص العبه ديه وقامت قاعده علي احدي الكراسي و وضعت قدم فوق الاخر وقالت لهم اتفضلو استريحو علشان افهمكم كل حاجه وبالفعل كلهم قعدو 

مراد: ساندي في ايه انا مش فاهم حاجه 

ساندي: انا مش اسمي ساندي محمد الرفاعي انا اسمي ساندي محمود الحديدي بنت محمود الحديدي اللي هو انت يعني 

محمود بصدمه: بس انا بنتي ماتت من 6سنين 

ساندي: لما انا اتكلم كله يسكت مفهوم وكملت كلمها الموضوع كله حصل من 24 سنه تقريبا، لما حضرتك اتجوزت من ناردين اللي هيا امي وحكت ليهم اللي حصل واللي احنا عرفينه 

مراد بذهول: ازاي عرفتي انه ابوكي 

ساندي: تؤتؤ مش دلوقتي لان لسه في ضيف هيوصل كمان نص ساعه بالظبط وده ضيف الشرف 

استوب خلص البارت😢

يا تري مين هو ضيف الشرف، وايه ردت فعل مراد لما يعرف باقي القصه كل ده هنعرفه البارت الجاي 

#يتبع 


تكملة الروايه من هنا 



 

تعليقات

التنقل السريع