القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية دعوى حضانه البارت19_20بقلم يارا عبد السلام في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

التنقل السريع

    الجزء التاسع عشر.   والعشرين 

               #دعوى_حضانه
    حازم وقف مذهول من اللى حصل ...
    اي دا هوا خيرا تعمل شرا تلقى والتفت علشان يشوف البنت دي ملقهاش  ولا لقى حد مش عارف يعمل اي ...
    طلع على المركز يقدم شكوي بس هوا معقول هيلاقى عربيته تاني!؟
    واتصل بعمر وحكاله علشان هوا اصلا ميعرفش غيره ...
    _,عمر الحقنى عربيتي اتسرقت
    _ازاي وانت كنت فين
    وحازم حكاله اللي حصل..
    وعمر فضل يضحك 
    _انت بتضحك لي
    _علشان انت مغفل انت مفكر نفسك في امريكا وهتقف تساعد وتشوف اللي بيتخانقوا!؟
    _امال اهو اللي جه في بالي انا معرفش أن الموضوع سئ كدا انا كنت شايفها بنت وبتتخانق بحسبهم بيتعرضولها يعنى اللي يعمل خير في البلد يبقى دا جزاته!؟.
    _لا بس اختار اللي تقفله وتساعده أو متقفش لحد خالص لو ملقتش ناس كتير في المكان متقفش لأن في ناس كتير بقت تستغل اي حاجه وانا هحاول اجيبهالك..انت اكيد عارف شكلها 
    _اه طبعا
    _كانت شكلها عامل ازاي ولا لابسه اي
    _كانت قمر!
    _اي يا روح امك هوا اي اللي قمر
    _البنت قمر اووي يا عمر ودي استحاله تسرق اكيد مغصوبه على كدا
    _يبنتى احنا مش في فيلم الفاتنات احنا دلوقتي عاوزين نعرف هي مين علشان العربيه بتاعتك تجيلك مش كدا ركز شويه ...
    وانا متاكد أن العربيه اتسرقت بسبب سرحانك دا مانت مش هتتغير ..
    _يوووه خلاص ماشي طيب تعالى خدني طيب انا واقف في الشارع مش عارف اعمل اى
    _ماشي جايلك...
    انت فين
    _في*******
    عمر كان في البيت وامه مش هنا كانت عند شهد وكان عاوز يقولها أنه هيروح يجيب حازم ..
    خرج وبتوتر خبط عالباب ...
    هوا متوتر لي كدا !؟
    مش معقول يعنى يكون حبها مثلا ولا معقول أن قلبه بيدق لما بيشوفها انو كدا خلاص ولا معقول انو بيتلغبط لما بيتكلم معاها تكون دي نهاية العالم مثلا طبعا هوا مش بيحبها ولا هيحبها كفايه اللي حصل!
    فتحت هى الباب ...
    يوووه هوا انا اتوترت لي دلوقتي تمالكت نفسي
    _احم ممكن امى ..
    _اها اتفضل 
    _لا معلش انا بس عاوزها في حاجه علشان ماشي
    _طيب ثواني
    *اي دا هي مش كانت تعبانه وبتعيط دلوقتي شكل امى حطط السحر بتاعها ...
    هوا نفسه لما بيكون زعلان ومهموم أمه السحر اللي بيداويه ويخليه يبتسم ودعا ربنا أنه يحفظها ليه ويديمها في حياته
    _اي يا عمر في اي
    حكالها اللي حازم فيه وقالها انو هيخرج ومش عارف هيرجع امتى 
    _خلي بالك من نفسك ويحيي ماشي
    _ماشي يا حبيبي ربنا يحفظك وترجع بالف سلامه
    شهد سمعتها
    _انا متخيله أن اللي عمر فيه دا بسبب دعوتك ورضاكي عليه
    $عمر دا ابني الوحيد جبته بعد لما فضلت خمس سنين مخلفش وبعدها بكام سنه جوزي مات كأن ربنا رزقني بيه علشان يبقى ونسي وضهري في الحياه بعد أبوه لما مات.  
    اشتغلت عندكوا بعد جوزي وعمر اتربي مع شادي اخوكي وكان مذاكرتهم وكل حاجه سوا وحازم التلاته كانو. اصحاب اووي بس الزمن اللي دار والدنيا غدرت بيهم وفرقتهم ...
    انتى تعرفي انك اتولدتي على ايدي اه والله انتى كنتى الورده بتاعت البيت وعمر كأن فرحان بيكي اووي بس بعدها ابوكى مات وامك فضلت عايشه شويه وبعدين ماتت وبعدها انا طبعا سبت الشغل وعمر اللي بدا يشتغل ويذاكر والحمد لله اتخرج ووصل المكانه دي بفضل دعواتى لي ونجاحوا...
    شهد فرحت اووي بعمر وحست انو فعلا يستحق اللي هوا فيه دا ومتعرفش هى حبته ولا اي نظامها بس برضو بتحس بتوتر ولغبطه لما بتشوفه بس هل هوا ممكن يحبها اصلا بعد كل اللي شافه!؟
    .عمر وصل لحازم اللي كان واقف حاسس انو تايه
    _امال بقى لو مكنتش من هنا 
    _يبني الدنيا اتغيرت انا مش عارف اي اللي بيحصل دا دول لو متصلطين عليا مكنوش عملو كدا
    _خلاص أهدى وانا هشوفلك الموضوع دا تعالى معايا...
    وصلوا المركز اللي حازم قدم فيه بلاغ..
    وقابلوا الظابط
    $للاسف العصابه دي تخصص عربيات اصلا وكل يوم يعملوا نفس الشو دا في نفس المكان وياخدوا العربيه ويمشوا احنا حتى مش عارفين نوصلهم 
    عمر _يعنى هيفضلوا يسرقوا كدا وانتو قاعدين تتفرجوا ازاي مش بتتحركوا يعني الناس اللي بتتسرق عربياتها دي تموت وهم مفكرين انكوا بتدوروا وانتوا قاعدين في مكاتبكوا
    الظابط :واحنا نعمل اي مجتلناش اوامر باي حاجه
    عمر:اه واحنا مطلوب مننا نقعد حاطين ايدينا على خدنا علشان حضراتكوا مفيش اوامر انتو مصدقين نفسكوا!؟
    مش المفروض انتو اللي بتساعدونا ولا احنا نروح نساعد نفسنا وتقولوا علينا بنخالف اللوايح والقوانين ...
    _انت عاوزنا نمشي ورا كل واحد نحرسه
    _لا طبعا انا عاوزك تبقى معانا ونشوف مين بيعمل كدا ونوصله
    _تمام انا هاجى معاك وملهوش لزوم اي حاجه من اللي انت قولته دا 
    _تمام يلا بينا
    راحوا وشافوا المكان والظابط عاينه واتفقوا أن عمر هيقف بكرا في نفس المكان بالعربيه بتاعته ودا الامل الوحيد أن عربيات الناس اللي اتسرقت ترجع ...
    عمر روح البيت وكان اليوم متعب ومرهق اووي بالنسبه ليه ...
    ودا كان بليل ...
    عمل كوبايه شاي ودخل البلكونه يشربها...
    وهوا بيتنفس الهوا ومن الخنقه اللي هوا فيها اتنفس بقوة..
    _شكرا على كل اللي عملته معايا النهارده
    فتح عنيه على صوت شهد اللي بيزود من ضربات قلبه ...
    بصلها وهي كانت واقفه وبسيطه جدا وشعرها ديل حصان ودا اللي زاد من جمالها...
    _على اي مفيش شكر وبعدين تقريبا كدا انتى بقيتي مسئوله منى
    _لا انا مش مسئوله من حد وانا كبيره كفايه علشان اعتمد على نفسي وابقى مسئوله عن نفسي
    _اممممم برافو انا بحب الاسترونج وومان جدا واثقه في نفسك
    اتوترت شويه
    _احم ايوا جدا وعندى احلام كمان كتير قاد كدا ..
    يصلها باهتمام كدا وقال
    _اي هى
    _اولهم انك تحبني!؟
    استوووووووب..
    اي اللي حصل دا 😂😂😂
    شهد هتولعها 😂😂


    الجزء العشرون..         #دعوى_حضانه
    _اممممم برافو انا بحب الاسترونج وومان جدا واثقه في نفسك
    اتوترت شويه
    _احم ايوا جدا وعندى احلام كمان كتير قاد كدا ..
    يصلها باهتمام كدا وقال
    _اي هى
    _اولهم انك تحبني!؟
    _اي!؟
    برقت كدا اي اللي هى قالته دا ...
    وسابته ودخلت على جوا من غير كلام..
    وهوا فضل باصص في أثرها ...
    _معقول دا يحصل ...
    انتى كنتي صغيره اووي لما شوفتك يعنى بالنسبه ليا هتفضلي صغيره ...
    شهد دخلت..
    وفضلت تعيط على اللي عملته..
    هوا هيفكر فيها اي معقول عفويتها الزياده توديها في داهيه وتخليه يظن فيها وحش ...
    ولا علشان هي دبش ومش بتفكر في اي كلام قبل متقوله..
    *يارب ميكون خد باله من اللي قولته !؟
    خد باله اي دا الكلمه رنت في ودانه ..
    اه يحستي السوده يانا ياما اه يانى يا فضيحتك يا شهوضه يا فضيحتك يا اختى انا مش عارفه اي اللي هببته دا لا دانا مش هوريه وشي تاني دانا مش هخرج من باب الشقه ..دانا مش هخرج من الأوضه اصلا...
    انا هبله وعبيطه وجموسه ..
    وقامت بصت علي شكلها في المرايا ...
    *انا سو كيوت اووي وانا بعيط (مش عوزا اقول ان كلنا بنعمل كدا😂)
    وفضلت تكلم نفسها 
    هوا معقول عمر ممكن يحبني ...
    اااااه يواد يا عمر يا ابن ام عمر ياللي خاطف قلبي انت مش عارفه حبيتك ازاي بس قلبي اتعلق بيك من اول مره شوفتك فيها واتأكدت النهارده بعد اللي حصل حسيت انك الامان وانك اللي فاضيلي فعلا بعد اللي حصلي وانك هتكون العوض...
    وبعدها افتكرت اللي عملته..
    يختاااااي عوض اي دا عوض مات دا ممكن عمر لما يشوفني يعملني كفته...وانا بحبها محمره ام صوابع دي ...
    انا هبله ...
    بذمتك هوا ممكن يحبك اصلا بهبلك دا ..
    _لي لا انا حلوة وعسل ..
    يختااي دانا هتلبس خلاص دانا هيجيلي هسهس...انا هدخل انام احسن...
    نامت على السرير..
    وهى كل شويه بتفكر في اللي عملته وبتفكر في اللي هببته مش عملته...
    _يارب عمر ينسى يارب كأنى مقولتش حاجه انا غلبانه ...
    وفضلت تكلم نفسها لحد منامت ...

    عمر فضل صاحى بيفكر في كلمتها...
    هي فعلا بتحبه ولا احساس الامان والسند اللي شافته هوا اللي عمل كدا ...
    لا وانا استحاله احب تاني لان الحب كدبه وانا مش عايز تاني...
    انتي طلعتيلي منين يا شهد انتى كمان ...
    عفويتك دي اللي تخلي اجدعها جبل يلين قصادك ...
    يا تري هتعملى اي يا شهد...
    وازاي انا في احلامك واولهم...ناويه على اي يا بنت حجازى...
    وهوا كمان فضل يكلم نفسه شويه لحد مراح في النوم من التعب...
    في صباح يوم جديد..
    عمر صحى ..
    هوا متاكد ان شهد مش هتيجي الشغل النهارده ومتأكد انها مش هتخرج من شقتها اصلا ..ومتخيل شكلها وهي مكسوفه فابتسم ..
    _سر الابتسامه ...اخيرا يا ابني بعد الفتره دي كلها شوفتك مبتسم
    _صباح الخير يا امي عامله اي
    _صباح الفل الحمد لله يا ابني بخير طول مانت بخير
    _وانا هفضل بخير طول مانتى راضيه عنى وباس ايديها...
    _روح يا ابني الاهى يجعلك في كل خطوه سلامه وينولك اللي في بالك والإبتسامة متفرقش وشك يارب
    _اللهم امين يارب...
    المهم خدي بالك من نفسك ومن يحيي ...
    _وانت خلي بالك من نفسك ويارب ينولك اللي في بالى
    ضحك وقال:منتيش سهله يا امى..
    _بذمتك البت مش قمر
    _سلام يا امي سلام ...
    خرج من باب الشقه ..
    وبص علي شقتها ...
    وتخيل طيفها واقف ورا الباب ...
    وضحك على كسوفها دا ...
    قرب من الباب ..وتتكلم..
    _على فكره هروبك دا مش هيحل المشكله انا من رايي تنزلي الشغل علشان متخصمش فلوس من مرتبك..
    وابتسم ومشي..
    شهد جوا انصدمت ...هوا ازاي شافها ...
    ولما سمعت انو هيخصم من مرتبها...
    جريت على الأوضه وليست ونزلت ولازم توصل قبله .
    عمر وصل الشركه ..
    وهوا حاسس ان كل مشاكله انحلت خلاص والدنيا هتبدا تضحكله من جديد ...
    دخل المكتب وهوا مبتسم ...
    وملقهاش...
    بس هوا متاكد أنها هتيجي...
    قعد واشتغل شويه على المشروع الجديد ...
    وبعد شويه..
    لقاها جت وهى بتقدم رجل وتأخر التانيه وداخله وهى متوتره
    _صصصباحح الخير
    من غير ميبصلها...
    مخصوم من مرتبك على التأخير دا وتانى مره متتكررش واتفضلي هاتى ملفات المشروع الجديد من عند حازم وتعالى...
    رمى كل كلامه من غير ميبصلها..
    وهي عماله تدعى أن الارض تنشق وتبلعها...
    مشيت وهي بتكلم نفسها...
    عمر رفع رأسه وهوا مبتسم 
    وبيقول...ماشي يا شهد والله لربيكي...
    شهد جت ومعاها الملفات..
    ومن غير ميعيرها اهتمام..
    _روحي هاتيلي قهوه وتعالى .
    راحت من غير كلام وجابت القهوه..
    وحطتها..
    وهوا مد أيده وشربها..
    _تؤ مش حلوه عاوز واحده تانيه ..عاوزها زي بتاعت اخر مره لو سمحتى..
    كل دا وهوا مش باصصلها..
    وهى من غير كلام ...
    راحت وعملت غيرها..
    وهي متعصبه وهوا مبسوط انها متعصبه بس مش قادره تتكلم ..
    جابتهاله وبرضو معجبتهوش ولسه هيعترض
    قامت اتكلمت
    _لا بقى كدا كتير كدا استغلال انت بتستغل اني مش هعرف اتكلم يعني وادافع عن نفسي..
    بصلها..
    باستفهام:تدافعى عن نفسك ازاي ...
    هى اتوترت:يعنى يعني علشان اللي حصل انا انا ...
    _انتى اي..
    _انا ليا حقوق هنا زي اي موظف ..
    _طبعا واي كمان
    وهي اتعصب من بروده
    _انت بارد ومعندكش دم ومش بتحس وانا غلطانه
    ولفت وشها علشان تخرج لقت اللي بيقفل الباب ..
    حست انو واقف وراها..
    لفتله ووشها قابل وشه..
    هوا وهوا حاطط أيده عالباب
    _ها كملي خناق ..عاوز اسمعك 
    هي حست أن روحها انسحبت منها اول مره تتحط في الموقف دا..
    _انا انا ..
    ممكن تبعد ..
    _تؤ مش هبعد عاوز اعرف تدافعي عن نفسك ازاي وانا يستغل اي..
    _ها طيب ممكن تبعد وانا اقولك ..
    _خايفه 
    _لا انا مش بخاف..
    _واااو دانتى استرونج بقى امال مش بتواجهى لي 
    _بواجه اي ..
    _الحقيقه..
    _حقيقه اي
    قرب من ودنها وهمس
    _انك بتحبيني..
    هى اتوترت اكتر ودلوقتي فعلا عوزا الارض تنشق وتبلعها فعلا ...
    _لا لا محصلش دي كلمه كدا طلعت غصب عني انا احبك لا طبعا قال احبك قال ...ممكن تبعد كدا علشان الأكسجين
    _لا مش هبعد
    قامت زقته بعيد...وخرجت..
    وقال..
    _مسيرك تعترفي...

    وحازم جه وهوا بيقول كدا وشاف شهد وهى وشها احمرر وكأنها خارجه من فرن ..
    وغمز لعمر..
    _اي دا هي الصناره غمزت ولا اي
    _مش عارف ...
    _بس الصراحه شكلها بتحبك
    بصله
    _فعلا
    _اسألني انا...
    _اه صحيح بإمارة البت اللي سرقت عربيتك روح كدا وانت اهبل 
    _انا عارف انى هفضل اتعاير يبني قولتلك البت قمر قمر ...
    _طيب اسكت يا فالح
    _طيب دلوقتي الظابط كلمنى علشان ننفذ الخطه..
    _طيب هخلص اللي في ايدي ...
    وجايلك..
    _طيب هستناك...
    وخرج حازم ...
    وهوا ماشي فى الطرقه..
    سمع بنت بتغني. في مكتب المهندسين...
    الصوت لفت انتباهه جدا ...ودخل ...
    لان الصوت جذبه...
    واتصدم لما شافها..
    _معقول هى....


    البارت الاخير من هنا 



    تعليقات