حين تقع في الحب 2
البارت الرابع عشر
للكاتبه /ندي علي حبيب
في فيلا غسان
غسان قاعد قدام المسبح ماسك الدبله بتاعتها :ليه يا نور دا انا مقدرش اعيش من غيرك ولا لحظه ليه بتعملي كدا بس مستحيل تطلب الطلاق علشان قلعت الدبله اكيد شافت حاجه بس فين
وقام قلع قميصه بغضب :والله هتجنن وطلع علي جناح كبير في الدور التاني في الفيلا غير هدومه ومسك فونه ونام علي السرير
....................
في منزل سكينه
كانو في المطبخ بيحشو محشي
سكينه :يعني ازاي يخونك اصل اسمعي الخيا*نه انواع يا نور وموضوع البت دي مش خيانه يمكن كان بهزر متخربيش علي نفسك يا بنتي
نور بدموع :طيب ولما هو بيهزر بيقلع الدبله ليه وسخت عينها بكم ايدها المهم متشغليش بالك
سكينه طبطبت عليها :خير يا حببتي اللي انتي شيفاه اعمليه المهم متمليش الورقه كتير علشان المحشي ميعجنش وشيلي من دماغك الوسواس وفكري في ولادك
نور :حاضر المهم احنا خلصنا اهو والصبح نقوم نولع الفرن علي الرقاق وخلاص
سكينه :وانا عمله مشمشيه وچيلي ومهلبية وايه حاجه حلوه
نور ببتسامه :ياه علي الروقان المهم انا هدخل انام شويه علشان راسي هتتكسر
سكينه :يلا تصبحي علي خير يا روحي
نور دخلت علي غرفتها ونامت جنب الولاد بدموع وقهر
نور بدموع :غلطتي ايه ان حبيتك علشان سلمتك نفسي وقلبي تدوس علي كرامتي بس لهنا وقف بلا حب بلا وجع
...................
في شقة قاسم
قاسم قاعد علي السرير وحاطط ايده علي خده ونسمه وقفه علي الارض بتشوح بيدها
قاسم:يعني هي زعلانه من جوزها انتي زعلانه ليه
نسمه بغضب :نور زعلت منه من ساعت ما جينا من المول وانت كنت معاه يعني عارف اللي حصل ومخبي عني
قاسم :يا روحي هخبي ليه عنك وهخبي ايه
نسمه بغيظ :عارف واكيد بتخبي علي اخوك اه ماهو انت او قلت هيقول وتتفضح
قاسم بغيظ اتغطي ونام :ياشيخه بلا عيد بلا زفت كل حاجه بتعب بتعب اييييه
نسمه بغيظ منه :احسن برضو نام وراحت نامت جنبه بغيظ بتلعب بالفون
قاسم بغضب :وطي يا هانم ام التلفون لقوم اكسره
نسمه وطت :مش عارفه مش طايق حاجه ليا ليه
.....................
في الساعه 3 صباحاً
المساجد كلها بتكبر تكبيرات العيد والفرحه في كل شوارع القاهره
عاصي بفرحه :يا ماما يلا لبسيني بسرعه انزل اشوف العيد قبل ما يمشي
نور بضحك :يمشي فين العيد هيفضل 3 ايام
عاصي :طب يلا علشان عاوز اقوله يجي تاني ميتأخرش
سكينه بضحك :العيد دا مش بني ادام دا يوم يا عاصي
عاصي بعدم بفهم :مليش دعوه انا عاوز اشوفه بقي
اسر بعد ما لبس هدوم العيد :ايه رأيكم
سكينه :جميل خالص ياحضرت الظابط
نور باست خده :مظبوط عليك ياباشا
سكينه شغلت التلفزيون وكان في اغاني العيد تملئ التلفزيون
نور باست راس امها :كل سنه وانتي طيبه يا ست الحبايب
سكينه :وانتي طيبه يا نور عيوني خد يا عاصي مضيوع اهو خد يا اسر
عاصي بص لامه
نور ببتسامه :خدو الفلوس دي عديه
عاصي اخد الفلوس هو واسر وفضلو يتسابقون مين هيلم اكتر
.................
في الجماليه
وصل غسان بعربيته وكان لابس عبايه بيضه تبرز عضلات صدره وريحت برفانه جميله جداً ومشده وجزمه بيضه وشعره الجميل وكان جنتل ووسيم جداً
قاسم :الكبييييير وصل اللي خلاص كان لسه شويه وهنقول انخطف كنت فين يا بوب
غسان بضيق :كنت في الفيلا المهم يلا علشان ندبح
منير :ومراتك وولادك فين
غسان بكذب :نور حبت تعيد عن امها علشان تعبانه وراحت هناك
منير :كل سنه وانتم طيبين يا حبايب قلبي
قاسم وغسان باسو راسو :وانت معانا بخير وصحه يا غالي
وراحو علشان يدبحو الجواميس وادبحو مع فرحه الجماليه كلها
وبعد الد*بح اللي غسان كان ايده قبل ايد الجزار
قاسم :معلممممم عليا النعمه معلمممم
غسان بغرور : علطول ياض اسمع يا صياد عاوز كل الناس تاخد ومتسبش حد
الصياد :تمام يا حضرت الرائد
غسان :يلا احنا نروح نصلي علشان نروح نعيد علي الولاد
قاسم :يلا يا معلم وراحو علي المسجد يقيمو صلاة العيد
..................
في بيت نورهان
نورهان بضحك :شكلك حلو اوووي بجلابية دي يا عمر
عمر بستغراب :جلابية اسمها عبايه يا نورهان المهم خدي يستي وطلع فلوس
نورهان بفرحه :ايه دا مضيوع وحضنت عمر كل سنه وانت طيب
عمر بادلها الحضن :مش عارف هتوضي كام مره النهارده ابعدي خليني اتوضي علشان اروح اصلي زمان غسان هيقلب العالم عليا
نورهان بضحك :ماشي
...............
في بيت سكينه
عاصي بزعل :ملناش دعوه انا عاوز اروح اصلي
اسر بزعل :وانا كمان بابا قال هيخدنا معاه دلوقتي نروح مع مين
نور بحزن :طيب ايه رايكم نخرج بليل
عاصي واسر بفرحه :اتفقنا احنا هنطلع نتفرج علي العيد برا
نور :بس اوعي حد يقف علي السور علشان محدش يقع
عاصي :حاضر حاضر
.................
وبعد صلاة العيد وفرحه الجميع بدخول العيد عليهم والسلام بين غسان واصحابه وعمر اللي انضم ليهم
محمود صاحب غسان وقاسم وعمر :والله لنتصور يلا اقفو
غسان :مش خساره اقف ياعم نتصور ووققو يتصورو
عمر بضحك :بطيييييخ
غسان بغيظ :انشف ياض ايه بطيخ دي
قاسم بضحك :غسان فاكر العيد اللي فات
غسان بضحك :ينهار اسود علي اسكت يابني الواحد لسه مصلي
عمر :هتعملو ايه
غسان :انا هروح اعيد علي الولاد علشان عند امي سكينه وراجع
عمر :خلاص انا وقاسم هنروح نعد في اي كافيه لحد ماترجع
غسان :تمام وركب عربيته ومشي
.................
في منزل سكينه
نور كانت لبسه ميني درس اسود شفاف من الكم ينصع بياضها الشديد وعملة شعرها ضفيره وخصل نازله علي وشها وكانت جميله جداً
كانت في المطبخ بتعمل بتجهز الاكل وبتدندن مع نفسها :اهلاً اهلاً بالعيد مرحب مرحب بالعيد العيد فرحه هيي الجرس رن وقامت سكينه فتحت
سكينه بفرحه :ادخل يا حبيبي ادخل نورت
غسان ببتسامه باس راسها :كل سنه وانتي طيبه يا امي
سكينه :وانت بخير وصحه
عاصي بفرحه :بابي وحضنه هو واسر
غسان حضنهم وشم ريحتهم :حبايب بابي وعقل بابي وحشتوني
عاصي :انا زعلان علشان مصلتش العيد
غسان :ولا يهمك يا بطل المهم خد يعم انت وهو احلي مضيوع وطلع بعض الفلوس الزياده وادا لاسر وعاصي
سكينه :كتير دول عليهم يابني
غسان بثقه :ولاد غسان الالفي مفيش حاجه كتيره عليهم
نور طلعت من المطبخ وفي ايدها اطباق راحه تحطها علي السفره :مين اللي ايجه يا ماما
سكينه ببتسامه :جوزك جي يعيد عليكم
نور فضلت بصه عليه وعلي شياكته وبعدين كملت طريقها وحطت الاطباق علي السفره
سكينه :يلا يا غسان علشان نفطر
غسان :والله يا امي مش هقول لاء وراحو قعدو علي السفره كلهم
سكينه :خد رقاق يا بني
نور وهي بصة في طباقها:بياكل جلاش مش رقاق
غسان في نفسه ببتسامه :حلو حلو انا هخليكي تيجي لوحدك
عاصي :ماما شوفي بابا جاب فلوس قد ايه ليا
نور ببتسامه :هنحوش الفلوس دي علشان نروح الملاهي بيها تمام
اسر :اتفقنا
نور حسه بتعب :تمام بالهنا عليكو انا هدخل ارتاح شويه يا ماما
سكينه :طيب يا عين امك ادخلي
نور دخلت القوضة
غسان بهمس :بقولك ايه يما انا هدخل اتكلم معاها شويه تمام خلي بالك علي الولاد
سكينه :ادخل يابني ادخل
................
في غرفة نور
نور كانت بتحاول تفتح سويته الفستان اللي هي لبساه وفرده شعرها وعطيه ضهرها للباب
نور بضيق :اووووف يعني مش مفتوح ولا ايه
غسان قرب منها ونور شهقت وغسان شال شعرها علي جنب ونور غمضت عنيها وهي شامه ريحة برفانه المشده والجميله وغسان حط ايد علي ضهرها وايد بدء يسحب السحاب بيها وبعد ما فتحه قرب علي رقابتها وباسها برومانسيه
نور بخجل بعدت ووشها في الارض :انت دخلت هنا ليه انت مش جاي تعيد علي ولادك يبقي تعد معاهم مش معايا
غسان ربع ايده ورفع حاجبه وبص ليها :انا لما لدخل مكان بدخل المكان اللي يخصني و الأوضة دي مراتي فيها
نور :بس انت مش جوزي وان كان علي حبي ليك ولادي يستحقوه ولا عمري هرجع تاني ليك روح بقي عاكس الستات برحتك انت حر
غسان قرب منها ونور بترجع بقلق وخوف لحد ما لزقت في الدولاب وبعدت وشها النحيه التانيه وغمضت عنيها
غسان قرب منها وباس خدها وحط ايده علي وسطها
نور بتشيل ايده :بتعمل ايه شيل ايدك
غسان بيحط ايدها الاتنين ورا ضهرها :مش انتي قولتي روح عاكس الستات انتي مش من ضمنهم ولا ايه
نور بتوتر :غسان ابعد
غسان بر*غبه وهو بيبص علي شفايفها :مش قادر ودفن وشه في رقابتها
نور قفلت بؤها وبتحاول تبعد غسان :غسان ابعد بسرعه وجريت علي الحمام
(انتظرو القادم )بعد عمل المتابعه من هنا هنا
مفااااااااجأة صاااااااااادمة 😈😈😈
البارت 15_16من هنا
تعليقات
إرسال تعليق