القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت صعيدي البارت الاول والثاني بقلم كوكي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



الجد هاشم : فيروز 

فيروز : نعم يا جدو 

الجد هاشم : انا قررت اجوزك لقاسم ابن عمك محمد اللي عايش في الصعيد 

فيروز : الصعيد !!  و بعدين انا مش عايزه اتجوز دلوقتي

الجد هاشم: ده قراري يا فيروز عايزه تنزلي كلامي الأرض 

فيروز: مش قصدي يا جدو بس يعني انا مش عايزه اتجوز حد من الصعيد و بعدين انا عمري ما شوفت عمي محمد ده ولا حتي شوفت ابنه علشان اتجوزه

الجد هاشم: اللي عندي قولته و هما جايين انهارده علشان يكتبو الكتاب 

فيروز : اللي تشوفه يا جدي 

مشيت فيروز و هي بتفكر في اللي جاي ليها ازاي تتجوز حد مشفتوش و ازاي هتسيب مكان و تروح مكان تاني متعرفش عنه حاجه 


________في مكان تاني في الصعيد ________


قاسم : كيف يعني يا بوي عايزني اتجوز وحده معرفهاش وانت عارف اني بحب سمر

محمد: جدك خد قراره و مينفعش أقوله لا 

قاسم : واني مش موافق يابوي 

محمد: مش بمزاجك يا قاسم واتفضل جهز نفسك علشان مسافرين القاهره انهارده كتب كتابك علي فيروز بت عمك جلال 

قاسم : تمام 

بيمشي قاسم و هو بيطلع شرار من عينه و بيتوعد لفيروز


عند قاسم راح لسمر 

قاسم : سمر انا هتجوز

سمر : ازاي يعني وانا 

قاسم : سمر افهمي ابويا غاصب عليا و ده أمر جدي

سمر : انتي مش بتحبني 

قاسم: بحبك و انتي عارفه كده وانا مش هسيبك و هتجوزك 

سمر : وانا اللي مش عايزاك يا قاسم بيه سلام 

و سابت قاسم و مشيت 

سافر قاسم و أبوه للقاهره

"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"

فيروز: يارب عيني علي اللي جاي

الجد: خلي بالك من فيروز يا قاسم يابني هي طيبه و غلبانه 

قاسم بحده : تمام يا جدي 

محمد: مش هتجي بلدك بقا يا بوي 

هاشم الجد: قريب يابني قريب 

محمد: ماشي يا بوي نستاذن احنا 

محمد: خد فيروز معاك في عربيتك و امشي انت يا قاسم انا هاجي في عربيتي 

قاسم : تمام يا بوي 

مشي قاسم هو و فيروز و فيروز طول الطريق ساكته 

قطع السكوت ده قاسم 

قاسم : اسمعي احنا ايوا اتجوزنا بس مش تستني مني حاجه

فيروز بقوه مزيفه : تمام و متفكرش اني ميته عليك انا اصلا مجبوره علي الجوازه دي 

قاسم : تمم

و بيمشي بسرعه اكتر لعند ما بيوصل الصعيد و بتكون فيروز نامت 

قاسم فضل يدقق في ملامحها و بعدين فاق من تفكيره 

قاسم : انتي انتي يابنتي 

فيروز: هاا في اي مين 

قاسم : لا حول ولا قوه الا بالله وصلنا ياما 

فيروز: هو انت ازاي بتتكلم كده 

قاسم : انا قعدت في مصر ٦ سنين 

فيروز: تمم 

قاسم : اتفضلي ادخلي 

دخلت فيروز هي و قاسم 

قاسم بصدمه : اي اللي بيحصل هناااا ده 

#احببت_صعيدي 

اكملها ولا لا🙂


التاني 

قاسم : اي اللي بيحصل هنا ده 

سمر : مش تباركلي يا قاسم بيه مش انا و زياد اخوك قررنا نتجوز 

"ملحوظه زياد كان بيحب سمر اصلا و سمر عملت كده علشان تنتقم من قاسم " 

قاسم : انتي بتقولي اي و انت يا زياد اي ده 

زياد : ف اي يا قاسم انا بحب سمر و ده قراري 

قاسم بص سمر و رجع قال : تمام شوفو هتعملو الخطوبه امتا و انا بنفسي اللي هشرف علي التحضيرات ده مهما كان فرح اخوي 

زياد بفرح : بجد يا قاسم يعني انت مش زعلان

قاسم : ازعل ليه اه صح نسيت دي فيروز مراتي

فيروز كانت باصه لقاسم و سرحانه فيه 

قاسم : فيروز فيروز 

فيروز : هاا

قاسم : سلمي علي امي 

ام قاسم : كبرتي يا فيروز و بقيتي شبه القمر 

فيروز بكسوف : شكرا 

ام قاسم : خد مرتك يا ابني و اطلع شكلكو تعبانين من السفر 

قاسم : ماشي و خد فيروز و طلع 

 طلع قاسم و هو مضايق و فيروز عايزه تعرف في اي و مين سمر و لي قاسم مضايق كده 

 ‏فيروز : قا قاسم ممكن اعرف في اي 

 ‏قاسم بغضب و صوت عالي : عايزه تعرفي في اي انا هقولك سمر دي حبيبتي و سبتني بسببك بسببك انتي و بس و هتتجوز اخويا وانا مقدرش امنعه لأن زياد بيحبها انا بكرهك بكرهك ياريتني ما شوفتك ولا عرفتك غوري من وشي

 ‏فيروز دخلت الحمام و قعدت تعيط فيه و مش عايزه تتطلع خايفه من قاسم 

 ‏فيروز : يارب انت وحدك عالم بحالي خليك معايا يارب و قعدت تعيط 

 ‏بعد حوالي نص ساعه 

 ‏قاسم و هو بيخبط علي باب الحمام : اي هتنامي جوا افتحي 

 ‏قامت فيروز فتحت الباب بعد ما اتوضت 

 ‏قاسم دخل الحمام و فيروز راحت تصلي و تدعي و كانت بتعيط خرج قاسم شافها 

 ‏قاسم لنفسه : زي القمر بس انتي السبب في اني ابعد عن حبيبتي بكرهك و هتشوفي مني اللي عمرك ما شوفته 

 ‏خلصت فيروز و كانت رايحه تنام 

 ‏قاسم : انتي  يبتاعه انتي رايحه فين 

 ‏فيروز : هنام 

 ‏قاسم : نامي علي الارض

 ‏فيروز : ايي 

 ‏قاسم : كلامي مش بيتقرر مرتين نامي علي الارض و من غير غطا كمان 

 ‏فيروز بدموع : بس الجو برد اوي 

 ‏قاسم : اسمعيي الكلام 

 ‏فيروز راحت نامت علي الارض و قاسم راح نام علي السرير 

 ‏بعد حوالي تلت ساعات من محاوله فيروز أنها تنام بس مش عارفه قامت بصت علي قاسم لقيته نام 

 ‏فيروز : انا هنام جنبه و اصحا قبله انام مكاني علشان ميزعقليش و كمان علشان انا سقعانه اوي و هو معندوش دم ده كان لازم يسموه قاسي مش قاسم 

 ‏راحت فيروز و نامت جنب قاسم و قاسم حس بيها بس سابها تنام جنبه 

 ‏فيروز : الله اخيرا بطنيه و سرير أما انام بقا

 ‏الساعه ٧ الصبح قامت فيروز من جنب قاسم نامت مكانها 

 ‏بعدها بنص ساعه قام قاسم دخل الحمام و خرج 

 ‏قاسم بمكر : ياترا نمتي كويس امبارح 

 ‏فيروز وهي مركزه في ملامحه : هاا

 ‏قاسم : هاا اي انتي هبله 

 ‏فيروز : لا دنا حتي معرفتش انام طول الليل 

 ‏قطع كلامهم صوت دق الباب 

 ‏قاسم : مين 

 ‏الخدامه : الست الكبيره بتقولك يلا علشان الفطار جاهز 

 ‏قاسم : قوللها جايين 

 ‏قاسم : قومي ادخلي الحمام و يلا علشان ننزل نفطر

 ‏فيروز : تمام 

 ‏دخلت فيروز اتوضت و صلت و لبست بنطلون بوي فريند و تيشيرت ابيض بكم و جاكت اسمر عليه و كوتش ابيض و كانت سايبه شعرها

 ‏قاسم اول ما شافها سرح في جمالها و فاق علي صوتها 

 ‏فيروز : انا خلصت 

 ‏قاسم : اي ده أن شاء الله هتنزلي بشعرك فين طرحتك يا هانم في رجاله تحت 

 ‏فيروز : بس انا مش محجبه 

 ‏قاسم : ده كان زمان دلوقتي انتي مرات قاسم المهدي انتي عايزه الناس تقول عليا اي اتفضلي البسي طرحه حالا و بعد كده بلاش الهدوم دي لبسك يكون كله دريسات 

 ‏فيروز : تمام .... دخلت لبست طرحه و طلعت 

 ‏قاسم لنفسه : يلهوي دي احلوت اكتر هو في كده و فاق من شروده و قال تمام يلا و كلامي كله يتنفز بالحرف الواحد

 ‏فيروز بتهز رأسها بمعني حاضر 

 ‏و بينزلو بيلاقو الكل قاعد 

 ‏ام قاسم : يلا يا ولدي انت و مرتك علشان تفطرو 

 ‏بيقعد قاسم و فيروز و بتكون سمر موجودة

 ‏سمر : الا قولي يا ولد خالتي هتبدا في تحضيرات فرحي انا و اخوك زياد امتا 

 قاسم بيبطل اكل : من دلوقتي حالا  و الفرح هيكون اكبر فرح في البلد كلها لأن هعمل فرحي انا و فيروز معاكو و بيمسك قاسم فيروز من أيدها و بيضغط عليها : مش كده يا روزه 

 ‏فيروز بوجع : كده كده بتفهم فيروز أن قاسم عمل كده علشان يغيظ سمر و يتضايق

 ‏سمر لما شافت قاسم و فيروز فعلا اضايقت و قررت تنتقم من فيروز 

 ‏قاسم : الفرح هيكون علي الخميس الجاي 

 ‏بيخلص الكل اكله و بيمشي كل واحد علي شغله 

 ‏ام قاسم سميه : تعالي يابنتي اقعدي معايا 

 ‏فيروز : حاضر يا طنط 

 ‏سميه : لا طنط لي قوليلي يا امي 

 ‏فيروز : حاضر يا ماما 

 ‏سميه : طالعه من بوقك زي السكر 

 ‏فيروز  بتضحك بكسوف 

 ‏سميه : عايزه اقولك حاجه

 ‏فيروز : خير يا ماما 

 ‏سميه : انا عارفه أن قاسم عصبي بس قلبه طيب والله وانا متاكده انك هتخليه يحبك اما سمر بت اختي دي حيه من تحت الارض معرفتش توقع قاسم وقعت اخوه و زياد بيحبها قوي قوي ربنا يستر علي اللي جاي 

 ‏فيروز : كله خير ان شاء الله يا ماما 

 ‏سميه : يسمع من بوقك ربنا يابتي

 ‏بتعدي الايام و بيجي يوم الفرح 

 ‏و الكل بيكون جاهز 

 ‏سميه للخدامه : خدي العصير ده يا فاطنه طلعيه اوضه قاسم لفيروز 

 ‏الخدامه : امرك يا ستي 

 ‏سمر بتشوف الخدامه و هي رايحه تودي العصير 

 ‏سمر : العصير ده بتاع مين 

 ‏الخدامه : ده لستي فيروز 

 ‏سمر : تمام هاتيه انا هوديه و روحي انتي شوفي شغلك 

 ‏الخدامه : امرك ياستي 

 ‏بتاخد سمر العصير و بتحط لفيروز في العصير حبوب هلوسه و بتستغل أن فيروز في الحمام و بتحطه علي المكتب و بتطلع 

 ‏يتبع...

 ‏#احببت_صعيدي 

تكملة الروايه بعد قليل 


 

تعليقات

4 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع