القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المزاج البارت 14_15_16بقلم منار همام في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


الفصل الرابع عشر


يوسف: لسه زعلانه 


اسراء عدلت وشها ليه: لا 


يوسف ابتسم: طاب يلا كدا سمعيني ضحكه تجيب بوليس الأداب


اسراء بيأس: انت كنت فين وهما بيوزعوا الاحترام 


يوسف بيغمزلها: مع وحده


الباب خبط


يوسف: مين


جاسر بضيق: انزل يعم ولا انت هتنفذ كلام أبوك بجد


يوسف: غور ياد من هنا وأنا دقيقه وجاي


اسراء دفنت وشها في يوسف


: دي العليه كلها عايزه إعادة تربيه


***********


يوسف نزل لقي الكل قاعد في المطبخ الشباب قعدين علي تربيزه صغيره موجوده في المطبخ والبنات واقفه تعمل اكل.. ماعدا ميسره قاعده علي الرخامه بتاكل كيك و بتشرب عصير


يوسف: أي يا رجاله هو انتو اللي هتعملوا العشاء النهاره


آدم بص لجاسر: أخوك بقا خفيف اوي الفتره دي


يوسف قعد جنبهم علي التربيزه


: علشان نرضي ناس كدا.... بص علي إسراء.... 


نور وقفت جنب ادم 


: آدم شمرلي الكم............ نور كانت هدومها مليانه عجين بسبب إنها بتساعد إسراء


آدم رفعلها الكم وباسها من خدها


: متوسخيش نفسك يا روحي علشان مفيش هدوم ليكي هنا


نور: حاضر 


يوسف همس لجاسر


: شايف مش جعفر إللي إحنا متجوزينهم


ميسره بقرف: لما بشوفها بشوف كسوفها وأقول يا بت كفايه محن


ادم: جاسر لم مراتك انا مش عارف مستحملك ازاي 


ميسره نزلت من علي الرخامه


: طاب بص بقا أنت وباربي بتاعتك دي


وكبت العصير علي هدوم نور


: شوف بقا هتجبلها لبس منين 


ادم: جاااااسر وربي هزعلهالك


جاسر بحده: ميسره إتلمي..قومي واعمليلي شاي


ميسره: نعم ياخويا تكونش الخدامه الفلبينيه اللي جبهالك ابوك


جاسر: لا دا انتي عايزه تتربي بجد بقا


يوسف مسكه من ايده 


: أهدي يا جاسر اه هي لسانها اطول منها وعايز قطعه وبترفع صوتها عليك من دلوقتي بس معلش


جاسر بصله: ايوه يعني بتهديني ولا بتعصبني 


يوسف: بهدي النفوس


آدم: اقعد يعم خلينا نشوف هنعمل اي


جاسر قعد: هنعمل اي


آدم: اخر حاجه وصلنا ليها قدرنا نلاقي الشخص اللي بيصدر العربيات من فرنسا لهنا


وفي نفس الوقت اكتشفنا إنه بيشحن فيها هروين في العربيه اللي بيصدرها و دلوقتي هو مع البوليس 


يوسف: أهم حاجه ميقتلش نفسه زي إللي قبله


جاسر: لا إحنا إتأكدنا إن ميكونش أي حاجه تساعده


آدم: طاب هنعمل اي دلوقتي 


ميسره بتفكر و قاعده علي الرخامه متربعة وبتاكل مكرونه


: بص هو تقريباً كدا مركز مع جاسر ويوسف أوي وتحسه بيقول ان دا تمهيد لكل اللي بيحصل يعني لسا التقيل مجاش


والحاجات اللي زي دي تقريباً بتبقي ان في حد بيكرهكم بسبب حبيبته اللي اخدتوها منه 


وبما إن كنتو بتقول إن الشخص دا فرنسي وجاسر ويوسف درسوا في فرنسا برضو.. راجعوا نفسكم يا شباب


آدم بسخريه: بقولك اي انتي مش قاعده تطبخي مع باقي البنات ليه... كمل بصوت عالي... ارحميني من الروايات إللي طول النهار تقرأيها


وبعدين استني يا بت انتي مش كنتي بتاكلي كيك اي اللي في ايدك دا 


ميسره: بقولك اي ياد انت قرفتني والله اقوم اجبلك الباربي دي مش شعرها الحلو اييييح يخربيتها دي عليها شوية شعر إنما أي 


كملت وهي بتاكل المكرونه اللي في الطبق بسرعه


وادي الطبق أهو علطول سادين نفسي 


حطت الطبق في الحوض وفتحت التلاجه بقرف


: إنتي يا بت يا سوسو فين الشوكولاته اللي كانت هنا


اسراء:من فوق يا ميسره


جاسر بهدوء: فعلا ميسره عندها حق ولو كان كلامها صح يبقا مفيش غير واحد بس. 


يوسف: اوع تقولي هو


ادم: مين


********


ماك: قبل أن اعرف أنهم اخوتي كنا اعز اصدقاء تعرفت علي جاسر اولا في الكليه وكان دائما ما ياتي يوسف ايضا ليطمئن علي اخيه 


كنت تقريباً في عمر يوسف لأني تاخرت عن الكليه بضع سنوات وهذا ما سهل علينا ان نكون أقرب لي بعض


اسر: وماذا حدث حتي تفرقتم 


ماك: كنت احب فتاه حقآ لقد كنت اعشقها ولكن تلك الغبيه وقعت في عشق جاسر الذي استغل ذلك وقضي معاها بضعت ايام وتركها حامل منه حقآ كنت اريد قتله ولكن هي من منعتني


اسر:هل كان يعرف انك تحبها


جاسر: نعم الجامعه كلها كانت تعرف 


اسر: وما دخل يوسف في ذلك


ماك: بعد حملها من جاسر اتت لي و طلبت مني ان اتزوجها ووافقت ولكن بعدها بفتره عرف يوسف بحملها من اخيه ولذلك طلب منها الزواج كي لا يترك ابن اخيه لاحد ولكن يوسف لم يكن يعرف اني احبها كنت ساذهب ليوسف واخبره اني احبها وعندما تنجب ابن اخيه ساعطيه له ولكنها منعتني واخبرتني إن فعلت ذلك سوف تقتل نفسها


اسر: اكمل


ماك: بعد زواجه بفتره عرفت انها قتلت نفسها اكيد ذلك اللعين من عذبها

لم اصمت بعدها حاولت قتل يوسف وجاسر مرارا ولكن. ولاكن حولو سجني و

عرفوا اني تاجر ممنوعات واخبروا الشرطه 


لم تكن الشرطه لديها دليل عني ولكن هما استطاعوا ودخلت السجن 5سنوات 

كان كرهي لهم يزيد اكثر واكثر وبعد خروجي فورا دبرت ليوسف حادثه كادَ يموت به ولكنه نجا بفقد الذاكره فقط


اسر: ولكن لم افهم بعد كيف انت اخي وتقول انك ابن شاهين


ماك: اووو نعم لم اخبرك فاكيد الأب يشبه ابنه إنهم عائلة كلها عاهره انا اكرههم فقد فعلا الأب ما فعله ابنه


اسر: كيف انا لا افهم


ماك: كان اباك (علي) لديه عمل في فرنسا واصطحب زوجته مع امي كانت علاقتهم متوتره في تلك الفتره وبها بعض المشاكل 


كانت امك تذهب الي البار يومين لتنسي مشاكل ابيك وتعرفت علي شاهين العزيز ولا داعي اخبارك الباقي


ولكن اباك علي لم يصمت وعند عوته الي مصر قتل زوجه شاهين الأولي وهذا ما سأفعله أنا


بعد معرفه اباك علي خيانه أمي ليه انتظر في فرنسا حتى انجبتني وتركني عند صديق له. 


اسر: اتعني انه يوجد عاداوه قديمه بين ابي وشاهين العزايزي


ماك: نعم واز ارت ان تبعد نور عن ادم اخبره انه ابنت اخ الرجل الذي قتل زوجته


اسر: وكيف عرفت انهم اخوتك


ماك: صديق أبي اخبرني كل شئ قبل وفاته


*************


اسراء كانت وقفه في نص لاوضه وصلتله رساله


: بكره اول جلسه هستناكي..... 


اسراء ردت: اكيد هاجي ابعتلي العنوان


اسلام:... بعت العنوان


اسراء: انا كنت كلمت زهراء امبارح وكانت تعبانه لسه قعدا تعبانه 


اسلام: لا بقيت كويسه هي خدت العلاج ونامت وشكرا ليكي علي قربك منها


اسراء: عادى ولا يهمك وانا هحول اتصل بيه بعد شوية تكون صحيت 


اسلام: تمام 


يوسف طلاع من الحمام بينشف شعره 


اسراء قربت منه بدلع ولفه ايديها حوالين رقبته


يوسف رما الفوطه على السرير واحط يدي على وسطها


يوسف: امممم لا اكيد في حاجه 


اسراء: اخص عليك يا يوسف تعرف عني كدا


يوسف قرب منها وحط راسه علي رقبتها وباسه


: مش مهم بس انا هاستغل اللحظه


اسراء: مش مشكله استغله براحتك بس عندي طلب


يوسف اباسم وهو لسه وشه في رقبتها


: الصراحه طول ما في م مقابل اطلب براحتك


اسراء بتزمر: طول عمرك استغلال بس مش مهم في واحده صاحبتي تعبانه و هاروح بكره معها عند الدكتور


يوسف بعد عنها وبصلها باستغراب: 


من امتى وانت عندك صحاب


اسراء: لسه متعرفه عليه من يومين كدا بس معلش البنت مسكينه


يوسف: حاضر هخدك بكره واجيبك


**************


نور قاعده قدام ادم وهي لابسه بجامه اسراء و كبير عليها جدا وادم قاعد وراء بيسرحلها شعرها


ادم: عايزه ضفيره ولا مربوط ولا اسبهولك


نور: زي ما انتا بتحبه


ادم ابتسم وسبله شعرها مفرود.


ادم: يلا ننام بقا


نور جريت علي السرير ونامت وغتط نفسها 


ادم ابتسم عليه وعلي طوفليته. وراح نام جنبها


شويع ولقي نور بتتحرك علي السرير بضيق

ورفعت الغطاء من علي وشها وشعرها متنعكش وخدوده حمره هي بتتخنق من الغطاء بسرعه


نور بترجع شعرها لوره: ادم انت هتنام


ادم شدها ليه: لا يا روحي عايزه تقولي حاجه 


نور: عايزه ازور ماما


ادم: حاضر يا روحي بكره اخدك عندها


نور: وعايزه تلفون علشان اكلم اسراء لما نروح الشقه


آدم: حاضر يا برنسيسه نور حاجه تاني


نور فردت دراعاتها: وعايزه حضنك انام فيه


ادم بضحك ودخله في حضنه: بس كدا 


**********

عماد: اي يا اختي قعدتك طولت عندنا


ساميه: مش عايزه زن يا عماد انت عارف اني ليه في البيت دا


عماد: ولله حد علمي انك اختي ورثك


ساميه: فكك من الحك دا كله و هاديك القرشين اللي انت عايزهم بس قللي عملت ايه في موضوعنا


عماد: متخفيش كل حاجه ماشيه تمام 


ساميه: يوهاااا يا عماد بقالك اسبوع تقول كدا ومفيش حاجه بص انا جبت اخري هخلي الزفت هو واخوه يمضو ان كل حاجه بسم عيالي من غير ميادو بالهم


عماد: ما عيالك هيرجعو كل حاجه ليهم تاني


ساميه: امال اعمل اي 


عماد: خلي القعد بسمك... يتبع


احبكم في لله❤❤❤


Manar hmam❤منار همام


المزاج



الفصل الخامس عشر.... 


آدم: يا صباح الفل علي الجمال 


نور بنعاس: صباح النور. 


ادم: يلا بقا كدا قومي علشان عندنا يوم طويل


نور قامت وهي بتفرد دراعاتها


: هنعمل اي


ادم: هروح الشغل ساعتين كدا علشان هتمم علي كام حاجه وبعدين نروح نزور قبر ابوكي ونتغدي برا وآخر النهارد نروح عند مامتك


نور: دا بجد يوم طويل


ادم: يلا بقا أنا هدخل أخد شاور بسرعه وخلي الخدامه تجيب الاكل هنا


نور: ليه مش هنفطر تحت


ادم: واسيبك بلبسك دا.. منك لله يا ميسره 


آدم بيمسح أيد نور


: بالهنا  يا روحي 


نور: آدم انت لازم تروح الشغل يعني 


ادم: مش هطول يا روحي 


الباب خبط ودخلت ميسره 


ادم: خير يا ميسره


ميسره: ولا حاجه جيت أقعد مع الباربي بتاعتك 


آدم: وإنتي مفكراني هسيبها ليكي


ميسره بجديه: أي دا انت زعلت انا والله كنت بهزر معاها


آدم: عارف يا ميسره والله بس نور خط احمر


ميسره: خلاص اشطا يا باشا روح شغلك ومتخفش عليها


آدم طالع: اياكي يا ميسره تزعليها


**********

إسراء نزلت من العربيه 


يوسف: هستناكي هنا يا روحي


اسراء: ماشي وانا هحاول مطولش


إسراء مشيت شويه ولقيت زهراء واقفه لوحدها تحت المستشفى 


اسراء: زهراء 


زهراء حضنتها: اي دا اسراء بتعملي اي هنا


إسراء: اممم جيت علشان احضر الجلسة مع صحبتي 


زهراء حضنتها بفرحه: بجد


اسراء: بس يا هبله دا انتي صحبتي


زهراء بعدت عنها


اسراء: امال فين اخوكي انتي جايه لوحدك 


زهراء: لا هو راح يجيب اكل


اسراء: اه طاب يلا ندخل احنا ونستناه جوه


كل دا يوسف واقف استني لما أتأكد ان إسراء دخلت ومشي


إسراء و زهراء قاعدين بيتكلموا


إسلام دخل: أي دا يا زهراء أنا قعدت ادور عليكي 


زهراء: لا مانا طلعت مع اسراء


اسلام: ازيك يا انسه إسراء


اسراء ابتسمت ليه


اسلام: تعالي كلي يا زهراء قبل ما تدخلي عند الدكتور 


اسراء: بس دا اكل مش صحي عليها وهيضرها


اسلام بحرج: ما انا مش بعرف اطبخ وكمان زهراء تعبانه  فكل اكلنا من برا


اسراء: اه متشلوش هم من النهارده اكل زهراء عليا


*********


ميسره:  بس يا ستي هو آدم ديما كان وحيد تقريباً كان قريب من يوسف بس ودايمآ  تلاقيه قاعد لوحده وكان عليه برود استغفر لله 


نور: وهو جاسر جوزك 


ميسره بضيق: ايوه يختي جيزت الندامه


نور: هو انتوا مش بتحبوا بعض 


ميسره بهدوء: انا كنت بحبه بس خلاص بقا طلع ميستاهلش


نور: ليه


ميسره: انتي هتسهيني يا بت...مابقولك أنا هقوم اغلس عليه 


ميسره طلعت الفون ورنت علي جاسر


بنت بدلال: الو


ميسره باستغراب: انتي مين يا عسل مش دا تليفون جاسر


البت: اه هو في الحمام اقوله مين لما يطلع


ميسره بدأت تفهم: هو مش جاسر المفروض في الجامعه


البنت: لا يا عسل ويلا علشان مش فاضيه ليكي


ميسره بدأت تعيط


نور: ميسره إنتي كويسه


ميسره بصوت واطي: بيخوني بيخوني


نور: مين هو


ميسره مسحت دموعها: مفيش حاجه


                       *********


إسراء: علي مهلك براحه 


إسلام حط زهراء علي السرير اللي مكنتش قادره تقف من آثار الكيماويات


اسراء: هغير ليها هدومها علشان تعرف تنام وهعملها شربت خضار لما تصحي تاكلها علشان العلاج


اسلام: مش عارف اشكرك ازاي والله 


اسراء: متقولش كدا دي زهراء زي اختي


اسلام:  وانا هروح اغير هدومي 


اسلام مشي واسراء ساعدت زهراء تغير هدومها 

وراحت تعملها اكل. 


اسراء: اي الغباء دا وانا هعرف منين طريق المطبخ


اسراء شافت اوضه مفتوح بابها اسراء دخلت و اسلام جوه


اسراء: اسفه بس هو فين المطبخ 


اسلام: قدامك علي ايدك اليمين وانا قربت اخلص وهاجي علشان ادلك علي الحاجات اللي في المطبخ


اسراء: تمام 


اسراء راحت المطبخ


: هبعت رساله لي يوسف عقبال ما ييجي يكون خلصت 


دخلت المطبخ وبدات تعمل الأكل دخل اسلام


اسلام: احم هتعملي اي


اسراء: شربت خضر 


اسلام بحرج: وهو انا جربت كتير اعملها من اليوتيوب بس كانت ديمآ بتطلع بايظه


اسراء ابتسمت 


: بص هعلمك شوية حاجات كدا هتخليها تحفه


في اللحظه دي دخل يوسف اللي خبط علي الباب كذا مره بس محدش رد لقي الباب مفتوح دخل


اسراء: يوسف


اسلام: مين دا وازي دخل 


اسراء: دا يوسف جوز.. 


يوسف بهدوء: يلا يا اسراء 


اسراء: دقيقه بس يا يوسف هخلص اللي في ايدي


يوسف بضيق: انا قولت يلا يا اسراء 


اسراء مسحت اديها باستغراب: عشر دقايق وطفي علي الاكل يا استاذ اسلام 


***********


يوسف: كنتي بتعملي اي مع راجل غريب لوحديكم في الشقه يا هانم


اسراء: انا قولتلك ان وحده صح... اسراء سكتت فجأة


استني يا يوسف انت بتشك فيا


يوسف: لا مش بشك فيكي بس عايز توضيح


اسراء: توضيح يبقا بتشك فيا يا يوسف


يوسف بصوت عالي: اخلصي كنتي بتعملي اي


اسراء بدموع: طاب تمام دا يبقا اخو صحبتي اللي قولتلك عليها وهي تعبت جامد بعد الجلسه 


******

ميسره: انا مش عايزه اكمل الجوازه دي وهطلق 


قلم نزل علي وش ميسره ومسكها من شعرها جامد


عماد: جوازت اي يا بت اللي مش عايزه تكمليها انتي عارفه الجوازه دي هتنقلنا ازاي 


ميسره: ملعون ابو الفلوس اللي تخليك تهين بنتك وجوزها كل يوم بيخونها وبالنسبه ليك عادي


عماد: عادي لما يبقا جوزك هيعمل اللي يعمله و يرجع  ينام جنبك في الآخر


ميسره: وكرامتي 


عماد: الكلام دا مش بيوكل عيش الأيام دي


ميسره بعدت بغل ايد ابوها


: وانا خلاص تعبت وقرفت الام الحمدلله عايشه بس عمري ما شفت حنيتها ابوي اللي مش بيجري غير ورا الفلوس ما احنا حالتنا الماديه حلوه ليه الطمع 


وعلي فكره عمتي اللي انت ماشي وراها دي هتوديك في داهيه.. وسابته ومشيت


****

جاسر قاعد يقلب في الفون بملل

وشاهين بيتفرج علي التلفزيون جنبه


ميسره دخلت عليهم وهي بتعيط


: انا عايزه اطلق يا عمي


شاهين باستغراب: اهدي بس في أي


ميسره: من غير سبب بس انا عايزه اطلق


جاسر: بطلي جنان يا ميسره


ميسره بصوت عالي: انت بالذات مسمعش صوتك وروح شوف اللي كنت معاها يا بيه انا بكرهك 


شاهين: افهم في اي


ميسره: اسال البيه كان مع وحده وبيخوني من دلوقتي امال هيعمل اي بعدين 


شاهين: ميسره انا عارف ان مش انتي اللي كنتي معاه في اليوم دا بس دي كانت مره  ومش هتتقرر تاني


ميسره: كنت مفكره زيك بس طلع لا للأسف يا عمي اتقررت


شاهين: مش فاهم 


ميسره طلعت الفون وشغلت الستجيل اللي بينها وبين البنت


ميسره: تمام كدا يا انكل


شاهين: الكلام دا بجد يا جاسر


جاسر سكت ومردش


ابوه ضربه بالقلم: يا خساره تربيتي فيك... وطلع وهو متعصب


شاهين وصلته رساله 


"مرات ابنك نور تبقا بنت اخو قاتل مراتك فاعل خير" 


جاسر بعصبيه: اي اللي انتي هببتيه دا 


ميسره: ياااااه زعلان عليها


جاسر: هتفضلي طول عمرك غبيه متشوفيش غير اللي الناس عايزاكي تشوفيه


ميسره بعياط: طب قولي انت الصح خليني اشوف الي مش شيفاه


جاسر: ملوش لازمه... وسابهل وطلع.... جاسر وصلوا اتصال


: دكتور جاسر لازم تيجي تقدم استقالتك بكره


جاسر باستغراب: ودا ليه ان شاء الله 


: وصلتنا صور مخله ليك واحنا آسفين بس دا قرار الاداره


جاسر: بس دي حاجه خصوصيه


: مينفعش حاضرتك تبقي مثل أعلي للطلبه واخلاقك بالمستوي دا 


جاسر ّبضيق: خلاص تمام 


*******


ادم: انبسطي يا روحي


نور: اوي ربنا يخليك ليا يا ادم


ادم بصدمه لقي باباه واقف


: بابا


شاهين بهدوء: تعالي معايا يا آدم ومراتك سيبها هنا


آدم مسك في ايد نور اكتر


علي كان واقف: يا ريت مش هيبقى في الماضي الاب ودلوقتي الابن بس خليك عارف يا اسمك اي انت بعد اللي عرفته بنت اخوي وربي هاخدها يعني هاخدها


شاهين بصوت عالي: اي مستني ابوك يتهان اكتر من كدا


ادم: لا يا بابا بس انا مش هسيب مراتي 


شاهين: هتسيبها يا ادم هتسيبها ولو مسبتهاش هيقتلها زي ماقتل حب عمري


علي: وانت نسيت عملت اي في مراتك ما انا مش هقتلها من طريق ونص


شاهين بص لادم: ادم انت لو مجتش معايا وسبت البنت دي هتبقى ولا ابني ولا اعرفك. 


ادم: اسف يا بابا ولا انت هتخليني ابعد عن نور ولا عمها هيقدر يبعدني عنها


شاهين: انساه ان ليك اب يا ادم


**********


جاسر: بقا يا حيو'انه تريد علي تلفوني وتقولي لمراتي انك معاي


: اااه انا مكنتش اعرف انه مراتك


جاسر: ماك فين انطاقي 


: اااه سيب شعري معرفش هو فين


جاسر:  طاب تمام انا اتعملت معاكي بهدؤ وقضينا ليله حلوه وبرض مش عايزه تقولي يبقا نستخدم العنف 


جاسر زق البنت جامد وقعدت وراسه اتعو'رت


البت بخوف: خلاص خلاص هقول ماك في هنا في مصر بس معرفش نزل ليه


جاسر نزل مستواه


: انتي هتلعبي عليا يا بت دا انتي مع ماك من ايام الجامعه وعارفه كل حاجه 


: ولله مش عارفه بس هو، جه هنا علشان حاجه معينه وكمان ليه اخ مصري بيساعدة 


جاسر وقف ولع سجاره 


: اطلع.. وزي منتي كدا علي اديكي ورجليكي يا كلب'ه


البنت طلع واجاسر طلع قعد مع يوسف وادم


يوسف: عملت ايه 


جاسر: ماك طلع  هنا. وكمان ليه اخ مصري


يوسف: طاب وهنعمل اي


جاسر: مش عارف... كمل وهو بيبص علي ادم... 

ونت يا ادم عملت اي مع بابا


ادم: عايزني اسيب نور. 


يوسف: طاب هو  في سبب اكيد مش هقول كدا من فراغ


ادم: فضل يقول ان عم نور هو الي ق'تل حب عمره وحاجات تانيه تقريباً في بينهم عداوه


يوسف: طاب وهتعمل


ادم: مش عارفه بس مستحيل ابعد عن نور... وانت مزعل اسراء ليه.


يوسف بيأس: مفكراني شاكك فيها وانا ولله كنت بستفسر بس


ادم: بس زعلانه منك جامد لدرجه ان تصر تبات مع نور


جاسر: مالكم يا جماعه كدا دي عين وصبتكم


ادم بسخريه: اسم الله صاينك 


يوسف بضيق: اوي صحيح مش هتبطل عق بقا دا انت بعد كام يوم فرح


جاسر: لا العق حاجه وجواز حاجه تاني


يوسف: جاسر غلط الي انت بتعمله انا كنت ساكت في لاول بس دلوقتي الي انته عايزه من البنات هيبقا معاك


جاسر: وانت مفكر اني بجيب البنات علشان كدا بس ما انت عارف يا يوسف اني برضي الغرور و السادية الي جويه


ادم: يادي نيله عليك وعلي السادية بتاعتك انا مش قتلك اتعالج


جاسر اتجه لي البار الموجود في لاوضه وصب كاس


جاسر:انا مش عايز اظلم ميسره معاي هي مستحيل تستحمل مرا من الي بعمله مع وحده تاني


ادم:قله وهي تقرار يتبع


المزاج

منار همام


الفصل السادس عشر....... 


آدم: اتفضل يعم البيت بيتك


يوسف: تسلملي. احم بس كنت بقولك اي ماتجرب تكلمها يمكن ربنا يهديها وترجع معايا


ادم: أدخل يعم اعمل قهوه عقبال ما أشوفها


يوسف: أشطا


آدم خبط علي الاوضه اللي فيها نور و إسراء


اسراء: مين


آدم: أنا يا إسراء نمتوا


إسراء فتحت الباب: لا أتفضل 


آدم دخل وبص علي نور اللي كانت قاعده علي السرير بكل هدوء ورجع بص لإسراء


: كنت عايز أتكلم معاكي


إسراء: يوسف اللي باعتك


ادم: بعيد خالص عن يوسف يا إسراء بس هو مكنش غلطان يعنى واحد يشوف المنظر دا ويسكت 

انا لو مكانه والله إحتمال كنت جبت نور من شعرها ومحستش بنفسي


إسراء لسه هتتكلم 


آدم قاطعها: ومش، شك مني لأ ممكن تقولي غيره عايز أفهم أي إللي بيحصل دا عايز تفسير

يعني، مثلا يا ستي أفرض شوفتي يوسف في نفس الموقف مش، هنقول يوسف نقول ابوكي أكتر حد بتثقي فيه مش، هتشكي فيه بس هتسالي اي دا يا بابا


اسراء: خلاص يا آدم فهمتك بس برضو مش هرجع البيت ودا درس علشان نبرته في السؤال مكانتش، عجباني


ادم: ماشي يا ستي بس، علي فكره يوسف برا


اسراء: يوهاااا يا ادم جبته معاك ليه


ادم: والله هو اللي جه أنا مجبتش، حد


اسراء: طيب


ادم: اسيبكم انا بقا علشان تناموا متسهروش أكتر من كدا


آدم قبل ما يطلع سمع صوت نور بتنادي عليه نور قربت منه عند الباب آدم وقف


ادم: اي يا روحي كله تمام اتعشيتي 


نور: اه اتعشيت انا واسراء وأنت


آدم: أنا أكلت شويه حاجات صغنين كده عند جاسر  وهروح اعمل عشا حلو أنا و يوسف


نور: طيب كويس إحنا سبنا ليكم أكل في الفرن


آدم: طاب بقولك أدخلي نامي علشان هموت واحضنك واسراء شكلها مركزه معانا أوي


*****

يوسف: أي 


ادم: مش راضيه


يوسف: بقولك اي اعملنا حاجه ناكلها


ادم: ماتقوم تعمل انت


يوسف: انت اللي واقف


ادم: بتستغلوا اللي واقف يعني


يوسف: ايوه وانجز 


ادم بضيق: تمام يخويا


آدم دخل المطبخ جرس الباب رن  يوسف فتح الباب وكان جاسر


يوسف: أي يا باشا خير


جاسر: ابوك كرشني من البيت 


يوسف: ههههههه ادخل يا باشا 


جاسر: آمال فين آدم


يوسف: حماتك بتحبك دخل يعمل أكل


جاسر قعد علي الكنبه وحط رجله علي الترابيزه 


: اشطا أنا كدا كدا جعان


آدم طلع ب الأكل بضيق


:جاسر كمان 


 آدم حط الأكل 


: هو حد عايز حاجه قبل ما اقعد


جاسر: كاتشب و ميه معاك 


آدم قعد، وبدأ ياكل


: اللي عايز حاجه يجيبها لنفسه 


*******


آدم وجاسر ويوسف نايمين علي سرير واحد


آدم زفر بضيق


: جاسر شيل رجلك من عليا


جاسر نايم ولا حاسس بحاجه 


آدم: يوسف يوسف تعالي نام جنب جاسر علشان انا مش عارف انام جنبه


يوسف اتقلب: انا مالي يا حبيبي إحنا رمينا قرعه


آدم زفر بضيق وحاول يبعد رجل جاسر عنه


يوسف حس إن آدم جاب آخره


يوسف قام: تعالي نام يا ادم


ادم ابتسم  و نام مكان يوسف ويوسف نام في النص


يوسف كتف جاسر علشان ميتحركش ونام


*******


: لقد أخبرته بكل شئ ماك


قلم نزل علي وش البت


ماك: ايتها العاهرة كيف فعلتي ذلك


: لقد كان ع'نيف لقد خفت منه سيقتلني حتما


ماك: حسنا حسنا جدا انك لم تخبريه كل شئ يبدو انا اسر عنده حق انا لان اتهاون وسانفذ


: ماذ ستفعل ماك


ماك: لقد قضيت علي ذلك الجاسر في كل ما يحبه عمله وزوجته التي لا اعلم ان كان يحبها تبقي ذلك اللعين يوسف من قتل روحي


: ما زلت تحبها ماك 


ماك: اكيد إنها حب حياتي 


: ماك لقد ضحيت بكل ما املك من اجلك تركت عائلتي 


كملت بعياط: ح.. حتي شرفي اخذته مني


ماك: انا لم اجبرك علي شى كل ذلك بأرداتك


: وهو نفس الشئ كان كل شي بإرادة حبيبتك السابقه هي من عرضت نفسها علي جاسر


ماك: ولما لم يخبرني كان يعرف اني احبها. لما لم يرفض


:  لا تضحك علي نفسك ماك  أنت تعرف جدا حاله جاسر لقد كان رجل شارب حد الثماله وهي لن يرفض امرأة خاضعه له بالتأكيد


ماك: لقد كان صديقي لماذا لم يسيطر علي مرضه من أجل صديقه


: ماك انا لن اجادلك اكثر من ذلك وانت تعرف جدا لقد رفضها مراراً وفي كل مره هي من تطلبه... حظ سعيد ماك


*********

يوسف: يعني أنت متاكد ان هي راحت العنوان دا


: ايوه يا باشا احنا فضلنا مراقبينها الليل كله هي دخلت البيت دا وطلعت بتعيط


يوسف: تمام.. يوسف دخل وقفل الباب دخل وهو بيبص في الورقه


آدم: أي


يوسف: قال إن هي راحت العنوان دا 


آدم اخد الورقه: دا نفس عنوان بيت عم نور


يوسف بتفكير:  هو البيت دا في شباب 


آدم: ايوه إبن عم نور


يوسف:صحي جاسر ويلا إحنا لازم نروح البيت دا ونجيب ماك واتصل بطارق وقوله إننا لقينا كبير عمليات التهريب


جوا... 


نور: هو في أي


إسراء بعدت عن الباب


: مش عارفه تقريباً كدا عرفوا مين إللي ضرب علينا نار


نور باستغراب: نار أي


اسراء بصوت واطي..دا انتي بريئه اوي


: مفيش حاجه يا نور متاخديش بالك


إسراء جاءها اتصال


......... 


اسراء بصدمه: طاب دقيقه وأنا جايه انزل هتله الدوا من الصيدلية وانا مسافت السكه واكون عندم


نور: هو في أي يا اسراء 


اسراء بتلملم حاجاتها بسرعه: مفيش، وقت هحكيلك لما أرجع ولو يوسف جه قبل ماجي قوليليه واني طلعت ومش هطول 


نور: هتسبوني لوحدي 


اسراء وهي طالعه: معلش الموضوع مستعجل


*******

طارق: فتشوا البيت 


علي: هو في أي يا باشا 


طارق: في معلومات بتقول ان فرد مطلوب مستخبي هنا


علي باستغراب: يا باشا اكيد البلاغ غلط........


بص علي ادم..... ولا هو علشان إللي مبلغ ليه سلطه تنفيذ عطول


طارق: دلوقتي نعرف غلط ولا صح


علي فضل يبص علي ادم بغ'ل


يوسف وصلته رساله راح بعيد وفتحها


"مراتك عندي لم الليله اللي برا لو عايزها. وانت عارف كويس انا مش بهدد،صديقك ماك" 


يوسف بقلق: آدم رن علي مراتك وشوف إسراء معاها ولا لأ


آدم: في أي


يوسف: بسرعه يا آدم


آدم أتصل علي نور


....... 


: آه تمام يعني هي نزلت وقالتلك إن الموضوع مضطر


....... 


: طاب اقفلي علي نفسك كويس وأنا شويه وجاي


آدم: بتقول جاها اتصال ونزلت ومتعرفش راحت فين


يوسف طلع جري: آدم خلي طارق يوقف اللي بيعمله بسرعه إسراء في خطر


آدم مش فاهم حاجه بس خلي طارق يسحب العساكر. 


*********


عماد: اي رأيك 


اسر: لا تستاهل كل المبلغ


عماد: بس انتو هتعملوا أي فيها هتموتها


اسر: دي حاجه متخصكش ولا تخصني الكبير هو اللي عارف هيعمل أي


عماد: طاب تمام


أسر: هو آدم لسه قاعد في بيت أبوه 


عماد بيعد الفلوس


: مش عارف بس تقريباً ساب البيت علشان زعلان هو و ابوه


اسر: طاب تمام توصلي كل المعلومات زي ما أنت علي كدا وكل مره ليك نفس المبلغ


عماد: اكيد وصلي سلامي للباشا.... جاسر مشي


ساميه كانت واقفه بعيد مش فاهمه حاجه 


ساميه: هو في اي انا مش فاهمه حاجه 


عماد: أنا يا ستي هحللك كل مشاكلك في ضربه وحده 


ساميه: إزاي


عماد: محمد إسراء يوسف كل دول هنخلص منهم في حجر


ساميه: ما تنطق عملت اي


عماد: الراجل اللي كان واقف من شويه دا خطف إسراء واحتمال كبير تموت تقريباً كدا في حوار بين يوسف والراجل دا وهو بينتقم منه


ساميه: ايوه وانا هستفاد اي


عماد: لو إسراء ماتت احتمال محمد يروح فيها كدا خلصنا من اتنين و اكيد يوسف يا يتجن يا يخسر نفسه وهو بيجيب طاره متخفيش كدا كدا هيضيع


ساميه : طاب هو كان جايب سيرت ابني ادم ليه


عماد: تقريباً كدا البنت الي متجوزه ابنك تخص الراجل دا


ساميه: مش مشكله أهم حاجه أبني كويس


عماد بخبث: طاب بقولك فين تعب الرجاله 


ساميه طلعت فلوس: لا تستاهل 


*********


آدم: طاب اهدأ يا يوسف ان شاءلله الله مش هيعمل ليها حاجه 


يوسف: لا يا آدم ماك عايز ينتقم مني في إسراء هو عارف اني بحبها


ادم: متخفش هو مش طلب منك إنك تمشي رجاله طارق وهو مش هيأذيها


يوسف: وأنا أي اللي يخليني أضمن انه مش هيأذيها حتي لو مشيت طارق وعساكره وهو كدا كدا هدفه يموتها


انا هتجنن يا آدم إسراء لو حصل ليها حاجه هتجنن


ادم أهدي و ان شاء الله خير حاولت تتصل بالرقم اللي اتصل منه بيك 


يوسف: حاولت حاولت ومش بيرد


ادم: طاب هات أجرب من فوني


آدم خد الرقم وجرب من فونه وحد رد 


عند محمد وصلته صور لي إسراء وهي واقعه وفي دم كتير حوليها وسكين...... يتبع اللي عاوز باقي الروايه بسرعه يعمل متابعه من هناااااااا


المزاج

البارت 17من هناااااااااا



 

تعليقات

التنقل السريع