وصلنا في الفصل اللي لغاية ما آدم قال لنور وأسوة حاجه، ونور حصلها حاجه....
....
آدم: مين قال انو مينفعش.
أسوة: الدين.
آدم: لا انتو أحق ليكم إنكم تكونوا هنا.
نور: ليه.
آدم: لانكم......
أسوة ونور بصدمه: مش ممكن...
وفجأة..
إسراء: نووووووووور.
...
#بقلم_إسراء_علي
....
بعد شويه..
آدم: فاقت يا إسراء.
إسراء: ايوه.
..
نور: ممكن أعرف أي الكلام اللي قولته ده.
آدم: قولت أي.
نور: قولت إننا بنات عمك.
آدم: ايوه انتوا بنات عمنا.
نور بصدمه: والله.
عمر: ايوه يا نور انتو بنات عمنا، واحنا نزلنا استقرينا في مصر، علشان ندور عليكم وترجعولنا.
أسوة: انتو بتتكلموا جد.
عمر: يعني هنهزر.
نور: وأنتِ بقا يا ست إسراء كُنتِ عارفه وبتتقربي مننا علشان كده.
إسراء بدموع: لا والله ما كنت أعرف يا نور.
آدم: إسراء مكنتش تعرف حاجه ولا أنا كُنت أعرف، إحنا عرفنا من عمر، لأن عمر هو اللي كان بيدور عليكم.
أسوة: ازاي عرفتوا إن إحنا.
عمر بدأ يتكلم وحكالهم اللي عرفه..
نور: وجايين تسألوا علينا دلوقت.
آدم: إحنا زينا زيكم اتحرمنا من عيلتنا.
نور: لا يا أستاذ، مش هيكون زي بنتين عاشوا لوحدهم في الدنيا الصعبة دي.
عمر: إحنا مقدرين ده يا نور.
نور: لا مش مقدرين حاجه.
أسوة: إحنا هنمشي من هنا.
آدم: براحتكم، أنا مش بحب المُحايلة.
نور بغضب: وأحنا مش عايزين حد يحايلنا احنا مش عيال صغيرة، وهنمشي، وشكرًا على كل حاجه عملتوها لينا، وعن نفسي مش هشتغل في شركتك تاني يا أستاذ آدم، أنا استقالت.
آدم: مش هموت عليكِ يعني، استقيلي.
عمر: آدم مينفعش كده، وأنتِ يا أسوة أنتِ ونور مينفعش طريقتكم دي.
نور: عمر لو سمحت متضغطش علينا.
إسراء: خليكم معانا علشان خاطري يا نور، أنا اخدت عليكم.
أسوة: للأسف يا إسراء إحنا هنمشي، مش بعد ما عرفنا أنكم أولاد عمنا يعني هنفضل معاكم.
نور: يلا يا أسوة.
..
#بقلم_إسراء_علي
......
#مشوا نور وأسوة رجعوا البيت...
..
في بيت آدم..
إسراء: ليه يا آدم معرفتونيش من الأول.
آدم: يا إسراء حتى لو قولنلك هتعملي أي.
إسراء: كُنت هتكلم معاهم أنا.
عمر: اللي حصل حصل يا إسراء، إحنا لازم نخليهم يفهمونا.
إسراء: أنا عندي فكره.
عمر: ايه هي.
إسراء:....
....
في بيت نور....
نور: فاكر إننا هننسى كل التعب اللي حصلنا بمجرد ما يقولنا إننا بنات عمه.
أسوة: بس يا نور أنا مش معاكِ في الموضوع ده، لأن هما مش ليهم ذنب في اللي حصل.
نور: لا ليهم.
أسوة: يا نور متخليش الماضي يأثر عليكِ.
نور بعصبية: لا يا أسوة أنا عمري ما هنسى اللي حصل، بعدين أنتِ مش عارفه هو عمل فيا ايه قبل ما يمشي ويسبونا.
أسوة: يا حبيبتي احنا كنا اطفال.
نور بعياط: بس أنا كنت صادقة في كل كلمه قلتها يا أسوة وهو خدعني.
أسوة: يا قلبي ولا يهمك، متفكريش في الماضي أبدًا.
......
عند إسراء...
إسراء: فهمتوا هنعمل ايه.
عمر: تمام، فهمت.
آدم: أنا مش فاضي لشغل العيال ده، أنا هروح الشركة.
عمر: آدم خلينا نصلح العلاقات القديمة بقا.
آدم: براحتك، أنا مش هعمل شغل العيال الصغيرة ده.
إسراء: علشان خاطري يا آدم.
آدم: معلش يا إسراء أنا كده كده، مكنتش عايز أرجع مصر، واحتمال كمان اسافر تاني، ف مش عايز تتعلق مع حد، وبعدين إحنا نديهم حقهم، ونمشي، هي دي وصية بابا.
إسراء: آدم.
عمر: سبيه يا إسراء براحته، ويلا احنا..
آدم: مش هتيجي الشركة..
عمر: هاجي، بس نعمل الخطة الأول، اسبقني أنت يا دومي، هههه.
آدم: سخيف.
......
#بقلم_إسراء_علي
....
في بيت نور..
أسوة: نور حبيبتي، مش عايزه أي حاجه ترجعك زي زمان، أنا ما صدقت إنك بقيتي كده، فرفشي كده.
نور: يا أسوة أنا مش زرار أدوس عليه أنسى، انا إنسانة بحس.
أسوة: عارفه والله يا حبيبتي، بس ده قدر.
نور: ونعم بالله.
أسوة: ايوه شاطرة، ممكن بقا تحاولي تنسي.
نور: حاضر هحاول، بس دول سنين مش سنه ولا اتنين علشان أنسى يا أسوة.
أسوة: أنا معاكي.
نور: ربنا يديمك يا في حياتي يا عمري.
أسوة: ويديمك ليا ي نوري.
نور: أنا خايفه من اللي جاي اوي.
أسوة: متخافيش من حاجه.
نور: ماشي
.......
وفجأة سمعوا صوت خبط جامد على الباب ولما فتحوا.....
...
#الفصل_السابع_عشر
وصلنا في الفصل اللي لغايه ما أسوة ونور عرفوا إنهم ولاد عم آدم وعمر، ومشيوا وسابوا البيت.
..................
في بيت نور..
أسوة: نور حبيبتي، مش عايزه أي حاجه ترجعك زي زمان، أنا ما صدقت إنك بقيتي كده، فرفشي كده.
نور: هحاول....
وفجأة سمعوا صوت خبط جامد على الباب ولما فتحوا.....
....
أسوة ونور: انتوا..
....
في الشركة.....
آدم بعصبية: انتو يلي هنا، يا متخلفين.
السكرتيرة: ايوه يا افندم.
آدم: ايه التسيب ده، إحنا نقفل الشركة وتعملها قهوة بقا.
السكرتيرة: يا افندم.
آدم: بلا افندم، بلا نيلة، مخصوم منكم كلكم أسبوع.
موظف: بس يا افندم احنا معملناش حاجه.
آدم: مش عاجبك امشي من هنا... "وسابهم ومشي"
...
في المكتب...
آدم لنفسه: أنا ايه اللي بيحصلي ده.
قلبه: يمكن بتحب.
آدم: لا لا، مش ممكن.
قلبه: مش ممكن ليه، أنت مش شايف نفسك.
آدم: مالي ما أنا فل اهو.
قلبه: فل ايه، ده أنت شويه تاني وهطلع نار من ودنك.
آدم: بس أنا مش بحب حد.
قلبه: طالما مش بتحب حد بتقول لي إنك مش بتحب حد.
آدم: مش بحب حد، ولا عمري هحب.
قلبه: يعني مش بتحب نور، ولا فرحت لما عرفت إنها بنت عمك، ولا زعلت عليها لما اتخطفت، ورحت انقذتها وانت متصاب، كل ده ومش بتحبها.
آدم: ايوه مش بحبها، ومش هحبها، وأصلا هسافر واسيب كل حاجه.
آدم: بعدين اي الهبل اللي بعمله ده أنا بكلم نفسي، أنا اتجننت.
.....
عند نور...
أسوة ونور: انتوا.
عمر بضحكه صفرة: ايوه.
أسوة ونور: اي اللي جابكم.
إسراء: أصل آدم طردنا من البيت، ف قولنا طبعا بنات عمنا حبايبنا مش هيسبونا في الشارع كده، ولا اي.
نور: ايوه هنسيبكم.
عمر: نور أنا مش متعود عليكِ كده.
نور: مالي.
عمر: مش عارف، ها هتدخلونا ولا نرجع.
أسوة: لا ادخلوا.
..
عمر: تصدقوا الشقة حلوه انا ماخدتش بالي منها لما جيت المره اللي فاتت.
أسوة: ده من ذؤقك.
عمر: بلاش بقا الرسميات دي يا جماعه إحنا أهل.
إسراء: ايوه.
أسوة: ماشي.
إسراء: نور أنتِ زعلانه مني.
نور: ليه بتقولي كده.
إسراء: لأنك مش راضيه تتكلمي معانا من وقت ما جينا.
نور: لا بس أنا تعبانه شوي، بعد اذنكم هروح أرتاح شوي.
إسراء: يعني مش زعلانه مني.
نور: لا.
....
عند آدم....
السكرتيرة: أستاذ آدم في واحد بره عايز يقابل حضرتك.
آدم: خليه يتفضل.
..
أدهم: ازيك يا آدم.
آدم: الحمدلله يا أدهم، أنت عامل ايه.
أدهم: الحمدلله، مالك حالك مش عاجبني.
آدم: والله انا مش عارف مالي، أنا عايز أسافر.
أدهم: تسافر ليه، هو انتو مش نازلين علشان تدور على أولاد عمكم.
آدم: م إحنا عرفناهم.
أدهم: والله مين هما.
آدم: نور وأسوة.
أدهم: أنت بتتكلم جد.
آدم ايوه بتكلم جد.
أدهم: اومال مالك كده.
آدم: أصل...."وحكاله على اللي حصل".
........
عند أسوة...
أسوة: تحبوا تأكلوا ايه بقا يا جماعه.
عمر: أنتِ وذؤقك بقا.
أسوة بضحكة: ماشي، تعالي يا إسراء ندخل نعمل الأكل.
عمر: براحتكم، أنا هسمع شوي عقبال ما تخلصوا.
......
في أوضة نور..
نور بعياط: وراجع ليه دلوقت، راجع علشان يكسرني تاني.
فلااااش باااك...
نور: اادم، ياا آدم.
آدم: ايوه يا نوري.
نور: انا شاطرة والميس ادتني عثره من عثره علشان انا كنت شاطره معاها.
آدم: شاطره نوري حبيبتي، ودي أحلى شوكلات لاحلى نور.
نور ببراءة وباست آدم على خده: ثكرا يا دومي.
آدم بضحكة: يلا روحي نامي بقا.
نور: طيب هو أنا عايزه اقولك حاجه.
آدم: قولي يا ست نور.
نور: أنا بحبك يا آدم.
آدم: وأنا كمان يا ستي.
نور: يعني هتتجوزني لما أكبر.
آدم بصدمة: ايه.
نور: أنت هتتجوزني لما أكبر ومش هتتجوز حد غيري، صح.
آدم: لا مش صح، ويلا روحي نامي، ايه الكلام ده، في طفله تقول كده "وض**ربها وراحت عايطه تنام"
نور: أنا مش بحبك يا آدم، وبكرهك خالص، ومش هكلمك تاني.
باااااااك...
نور: كان بيرجع ليه، تاني، كان بيرجع ليه.
.....
عند آدم...
آدم: أنت كنت عايز حاجه ولا ايه يا أدهم.
أدهم: هو بصراحه يعني.
آدم: في أي يا أدهم، م تتلكم بسرعه.
أدهم: بصراحه.
آدم: لا ده احنا هنام هنا بقا.
أدهم: لا خلاص هقول بس بالراحه ي عم عليا، أنت بتخض لي كد.
آدم: هو أنا هكلك، ما تخلص تنطق.
أدهم: طيب غمض عينك.
آدم: ليه هنلعب استغاميه، احنا هنهزر يا أدهم.
أدهم: اصل أنا خايف منك الصراحه.
آدم: هو أنا عفريت يا ابني قدامك م تتكلم وتخلص.
أدهم: يا آدم بالراحه عليا.
آدم: ماشي يا نغه، يلا ارغي.
أدهم: آدم أنا.....
آدم: ايه....
....
ستووووب...
...
يا ترى أدهم عايز ايه....
...
#الفصل_الثامن_عشر
وصلنا في الفصل اللي فات، لغايه ما أدهم كان هيقول لآدم على حاجه....
............
أدهم: طيب غمض عينك.
آدم: ليه هنلعب استغاميه، احنا هنهزر يا أدهم.
أدهم: اصل أنا خايف منك الصراحه.
آدم: هو الموضوع خط*ير اوي كده.
أدهم: آدم أنا.....
آدم: ايه....
..............
في بيت نور...
...
عمر: انتو يا جماعه يلي في المطبخ، طمنوننا عليكم.
إسراء بضحك: ايوه يلي برا، خمسه ونيجي.
عمر: طيب حاسبي على نفسك يا أختِ.
إسراء: هيهيهيهيهي، عنيا يا أخويا.
أسوة بضحك: يلهوي انتو هتموتوني ايه ده.
إسراء: والله ده جزء بسيط من اللي بيعملوا معايا.
أسوة: هو لسه في اكتر من كده.
عمر: شكلك نسيتي أيام زمان.
أسوة: إحنا مكناش بنطيق بعض أصلا، أنت بتتكلم في ايه.
إسراء: اين الجبهة لا أراها.
عمر: أنتِ مالك يا رخمه أنتِ، وأنتِ يا أسوة، بالله عليكِ م كُنتِ بتطقيني.
أسوة: ايوه، علشان كنت بتفضل لازق لنور.
عمر: قولي كده بقا، أنتِ كُنتِ بتغيري عليا بقا.
أسوة: مقلتش كده.
عمر: اعتبري نفسك قولتي.
إسراء: بس بقا أنت وهي، هروح اصحي نور علشان نأكل.
عمر: هو ده الكلام الصح.
.......
#بقلم_إسراء_علي
....
نرجع لآدم وأدهم....
....
آدم: أنت بتتكلم جد.
أدهم: ايوه.
آدم: طيب وخايف كده ليه.
أدهم: الصراحه أنت مش مضمون وايدك تقيلة يا عم، ابعد عني.
آدم بضحك: واضح إنك رائد اوي.
أدهم: لا عيب عليك أنا وحش في شغلي.
آدم: واضح واضح.
أدهم: طيب ها قولت أي.
آدم: نشوف رأيها الأول.
أدهم: يا رب توافق.
آدم: واقع أنت يا ادهومي اوي.
أدهم: متقلش ادهومي دي تاني، مش بحبها، ده أنت رخم يا اخي.
آدم: هرجع في قراري.
أدهم: لا بالله عليك.
آدم: طيب أنا هعمل مكالمة وارجعلك.
أدهم: تمام.
....
عند نور...
إسراء: يا نور.
نور بتعب: ايوه يا إسراء.
إسراء: أنتِ منمتيش.
نور: معرفتش.
إسراء: هو أنتِ كُنتِ بتعيطي.
نور: لا.
إسراء: لا، كُنتِ بتعيطي.
نور: مفيش يا إسراء.
إسراء: مش أنتِ بتعبريني زي أختك، كلمني على إني إسراء أخت أستاذ آدم، وقولي اللي في قلبك يمكن ترتاحي.
نور: مش قادره.
إسراء: معلش.
نور: أخوكي كسر فرحتي من وأنا صغيرة، أنا بعد سفركم فضلت ساكته ومش بتكلم لمده طويله، وعرضوني على دكاتره كبيرة، وكل ده بسبب أخوكي، ومازال بيتصرف زي زمان، تجاهل واحتقار، أنا عملت اي بس.
إسراء: يا قلبي، كل ده في قلبك، متزعليش، بس صدقيني آدم طيب، والله.
نور: واضح.
إسراء: زي م بقولك يا نور آدم كويس بس من يوم موت بابا، وهو متأثر بيه اوي.
نور: ماشي.
..
#بقلم_إسراء_علي
...
عمر: اي يا بنات اخرتوا لي هنا.
إسراء: جايين اهو.
عمر: ونور مالها.
إسراء: مفيش، كانت بتتفكر أيام زمان.
عمر: آه، خلاص يا نور اللي فات عدى.
نور: ماشي يا عمر.
عمر: تعالو نلعب لعبه.
نور: لعبه.
عمر: ايوه، وبعد م نخلص لعب، نأكل وبعدين نسمع كرتون.
نور: هو انتو ناويين تستقروا معانا يعني.
عمر: انتو وذؤقكم بقا عايزين تمشونا.
نور بضحكة: أنت مشكلة يا عمر، روح اشتغل ممثل أحسن.
عمر: انا محدش يتوقعني، يلا نروح نلعب بقا.
...
عند آدم...
آدم: أنا كلمت عمر، وعملوا اللي دماغهم برضو.
أدهم: يا آدم هما صح، أنا مش عارف مالك كده، انا حاسك مش على بعضك.
آدم: ليه مالي يعني.
أدهم: والله متغير كده، ومتدهول على عينك.
آدم: لسانك يا حلو، بينقط سكر.
أدهم: مقصدش، أقصد إنك بقيت مسه**وك اوي.
آدم: والله.
أدهم: بص يا آدم، هو في حاجه في حياتك وأنت هتقولي.
آدم: انا محتار.
أدهم: احكي، وأنت ترتاح يمكن اكونث سبب حل المشكلة دي.
آدم: ماشي، بص يا سيدي...." وقعد يحكيلة"..
....
عند نور......
نور: يخربيتك يا عمر، أنت مسخ**رة اوي اي دا.
عمر: عيب على فكرة تقولي كده على ابن عمك.
نور: يا عم اسكت.
إسراء: على رأيك ي يا بت يا نوري، أنت مهندس أنت، والله عيب اللقب عليك.
عمر: سووو، اسكتي أنتِ علشان مش بتحبي هزاري وهزعلك.
إسراء: زعلني.
عمر: يا بت اسكتي.
أسوة: بس بقا يا جماعه، اهدوا وبعدين انتو كنتو بتلعبوا برا جاي تلعبوا لي هنا.
عمر: أصل الدكتور قالنا نلعب في حته طراوه.
أسوة بكسوف: طيب أطلعوا برا بقا لو سمحتوا.
إسراء: مش طالعين، ولا اي رأيك يا نوري.
نور: رأيي من رأيكم، يلا الخطه "ج"
إسراء وعمر: الخطه "ج"
أسوة: ايه الخطه "ج" دي.
إسراء ونور وعمر: هتعرفي دلوقت.
نور: لا....
.....
#بقلم_إسراء_علي
.....
عند آدم..
آدم: بس يا سيدي ادي كل اللي حصل زمان.
أدهم: طيب يمكن بتحبها بجد، يا آدم.
آدم: مش بحب حد أنا.
أدهم: طيب غمض عيونك وفكر وشوف مين اللي هيجي في خيالك.
آدم: أنا مش فاضي للعب العيال ده.
أدهم: آدم حقيقي أنت بتحبها فمتضعيش منك أجمل سنين عمرك وبعدين تيجي تندم في الآخر.
آدم: أنا مش عارف أعمل اي.
أدهم: امشي ورا قلبك.
آدم: ماشي، هشوف المره دي.
أدهم: هتكسب بإذن الله.
آدم: ماشي، يلا علشان نروح عند عمر وإسراء.
أدهم بهيام: يلا بسرعه.
آدم: أعدل نفسك كده يا حضرة الرائد.
أدهم: أنا معدول مع الكل إلا عندها هي بالذات.
آدم: طيب امشي بقا لاديك بو**كس.
أدهم: لا لا وعلى أي.
آدم: عسل.
....
عند نور...
نور بضحك: كفايا بقا.
عمر: والله ابدا.
أسوة: والله حسابكم معايا عسير.
عمر: عسير جوافه ولا موز، هيهيهيهيهيهي.
أسوة: بايخ، نينينينينينينيني.
نور: أنتِ اللي بايخه، الجرس بيرن روحي شوفي مين.
أسوة: ماشي.
..
#بقلم_إسراء_علي
....
إسراء: عمر نور، واحد اتنين تلاته هووووب....
..: يا نه*ار أس*ود عليكم.
...: ايه دا.....
.....
يا ترى في أي، واي إللي حصل.
اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه من هناااااااا
....
#الفصل_التاسع_عشر
#نور_الآدم
#إسراء_علي
تعليقات
إرسال تعليق