القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه سجينه في احضانه البارت 20 الأخير بقلم هدى عبد الحي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


ـ البارت العشرون والاخير

#روايه سجينه في احضانه

#بقلمي هدي عبد الحي

ـــــــــــــــــــــــ

فات شهر كامل علي هذا الحال 

ـ زينب وافعالها المجنونه التي علي وشك ان تفقد سيف عقله 

ـ سيف الذي اصبح يعشق زينب بجنون 

عمر الذي يذهب الي غرفه بسمه كل مساء بعد نوم الجميع 

بسمه التي اصبح تشعر بالاجذاب الي عمر لكن تحاول محو هذا الشعور 

ــــــــــ

مراد ونور

تمت الخطه 

تعلقت نور اكثر بمراد ومراد ايضاا 

قررت والده نور ان تحدد موعد الزفاف مما اربك نور 

وافرح مراد كثيراا 

ـــــــــــ

هيثم الذي ذهب الي المكان الذي تم اختطاف معشوقته فيه وهي صغيره وايضاا تم القبط علي بعض الرجال الذين اعترفو بجرايمهم وايضاا 

ريم اصبحت اكثر تحسن وايضاا اصبحت قريبه من هيثم جداا بعد خطبتهم 

مما افرح والدها برجوع نفسيتها تتحسن 

والان اصبح مطمأن عليها كثيراا 

ــــــــــــــــــــ

ام نور التي اصبحت ترمق ابنتها كثيراا وايضا تشرد فيها مما اقلق نور بعض الشئ وكذالك مراد 

ـــــــــــــــــــ

قررت كامليا الظهور لسيف لاخباره بالحقيقه

ـــــــــــــــــــــــــ

الرئيس الذي اصبح يحسب ايام عمره المتبقيه حسب قرار البوس 

ــــــــــــــــ

عند الرئيس 

كان يتحدث في الهاتف 

الرئيس، التنفيذ النهارده فاهم 

الشخص، حاضر ياريس 

الرئيس، تخطفها وتوديها المخزن واياك اياك تقرب منها غير لما اجي انا فاهم 

الشخص،  تمام ياريس 

اغلق الهاتف وهو يظر امامه بتفشي وانصار 

ــــــــــــــــــــــــــــ

زينب، سيف سيف سيف سيف سيف سيف 

سيف، يازينب مش هينفع والله خليها يوم تاني هنطلع نروح اي حته انتي عوزاها بس النهارده فيه اجتماع مهم 

زينب، طب هروح انا وبسمه والنبي 

والله السواق هيوصلنا 

سيف وهو ينظر اليها بغموض، طيب يازينب 

من ثم توجه الي احد الادراج وقام بأخراج سلسه بها خرزه باللون الازرق متكوره والبسها اياها وقال، دي عشان الحمايه 

زينب بستغراب، حمايه اي 

سيف، ولا حاجه 

هتروحي مع بسمه وهيبقي معاكم حراسه 

ممنوع الحركه الزايده فاهمه 

هزت زينب رأسها بالموافقه 

نظر اليها نظره طويله مما اقلق زينب 

اقترب منها وقام بأخذها في احضانه وشدد عليها 

واغمض عينه بألم 

الم ان يفقدها او يصيبها مكروه 

فهو يعلم ان الرئيس يخطط لشيئ 

وايضاا عليه حمايه صديقه عمر فهو ايضا في دائره الخطر 

سيف بصوت مبحوح، خلي بالك من نفسك 

زينب وهي علي وشك البكاء، في اي ياسيف 

مالك 

سيف، مفيش ياروحي يلا روحي البسي 

هزت زينب رأسها بقلق من ثم ذهبت لارتداء ملابسها 

ــــــــــــــــــــــــ

علي الناحيه الاخري عند بسمه 

كانت شارده في ما سبق من شهر حيث انها رأت الحب في عين سيف لكن كيف كيف تحبه فهو فهو رجل مافيا قاتل اجبرها علي الزواج 

ولكن ولكن هي تحبه اجل تحبه فقد تعلقت به كثيراا 

شردت في احداث اليوم الذي اغمي عليها فيه 

عندما فاقت ووجدت نفسها في المستشفي وهو بجانبها بعد ان اخبر الجميع بزواجه منهاا

فقد صدمت زينب كثيراا لكن هو قال لهم الحقيقه بالاضافه الي سيف الذي ايضاا غضب منه وقرر ان يجعله يتركني وننفصل 

لكن عمر رفض وبشده 

وقال انه يحبني كثيرااا فقد اعترف امام الجميع انه يحبني بل يعشقني حد الجنون

وايضاا عندما اخبرته الطبيبه بأن التحاليل ممتازه ولا يوجد خطر 

كانت السعاده علي وجهه تنيره 

افاقت من شرودها علي دلوف زينب الغرفه وهي تقول، بسمه بس.... 

سكتت قليلا وهي تنظر اليها من ثم جلست بجانبها علي الفراش وهي تقول، مالك يابسمه 

بسمه، مفيش 

زينب، لو عاوزه تنفصلي عن عمر قوليلي 

وانا هخلي سيف يخليه يسيبك 

لم ترد بسمه عليها 

فتأكدت زينب من مشاعر شقيقتها تجاهه 

فقالت، بس تعرفي الواد عمر دا جدع مع اني متغاظه من اللي عمره زعلانه بس هو جدع 

نظرت اليها بسمه ولم ترد 

فأكملت زينب، انتي كنتي عارفه انه رجل مافيا صح 

نظرت اليها بسمه بصدمه 

وقالت بعدم تصديق، انتي انتي عرفتي منين 

زينب بهدؤء، سيف قالي علي كل حاجه يا بسمه 

قالي انو كان بيشتغل معاهم اه بس هو بيساعد البوليس انو يقبضه عليهم وكمان غمر من فتره عمل كدا بردو وادي معلومات للبوليس وبيشتغل مع الخير 

هو مش وحش 

انتي تعرفي ان سيف وعمر كانو الاول اسوء اتنين بس عمرهم ما قتلو حد 

اه عملو حجات وحشه ياما بس عمر عمره ماحب ولا لمس بنت ابداا يابسمه 

سيف غلط كتير بس اتغير وانا حبيته بجد 

وكمان عمر اتغير 

انا عارفه انك كنتي عارفه ومخبيه 

بس انا قولتلك كل حاجه 

وانتي في ايدك القرار 

عاوزه تكملي معاه 

ولا تنفصلو عن بعض بس صدقيني عمر انسان كويس 

كانت زينب تتحدث 

بينما بسمه تبكي بصمت 

لا تعرف اهذه دموع الفرحه ام الحزن ام الصدمه 

زينب بحنو وهي تمسح دموع شقيقتها، بتحبيه صح 

هزت بسمه رأسها بنعم وهي تبكي بصوت عالي وقالت من بين شهقاتها، بحبه اوووي يازينب

انا كنت بموت الف مره بسبب الموضوع دا 

كنت بقول ازاي احبه دا دا مافيا ازاي 

بس بس حبيته حبيته اوووي 

ـ وانا كمان بيحبك اووووي 

توقفت بسمه عن البكاء عند هذه الجمله 

رفعت انظارها اليه فوجدته يقف امامها وهو يفرد يده اليها 

هرولت اليه بسمه وقامت بحتضانه بقوه لدرجه ان عمر رجع حطوتين الي الخلف من احتضانها اليه 

قام بلف يده حولهاا وهو يضمها بشده 

ويدفن وجهه في عنقهاا 

بقيا علي هذا الوضع لدقائق 

حتي فاقو علي صوت زينب 

زينب، احم هو انا شفافه ولا اي 

نظر اليها عمر بمتنان شديد من ثم ابعد بسمه عن احضانه برفق وهو ينظر اليها من ثم ضحك علي منظرها 

فقد كانت مثل حبه الطماطم 

زينب، وسع بقا كدا 

وانتي يابسمه ادخلي غيري عشان تيجي نطلع شوبه 

نظر اليهم عمر بهتمام وهو يقول، هتروحو فين 

زينب، هنخرج ونشتري حجات كتير 

وبعدين هنروح المقابر 

عمر بجديه، خلاص هاجي معاكم 

زينب، لا خلي.... 

عمر بصرامه، لا انا هاجي معاكو يعني هاجي 

زينب، ماشي 

يلا هروح انا بقا 

اجهزي بسرعه هستناكي 

وخرجت من الغرفه 

عمر وهو يقترب من بسمه، ما تيجي نعيد اللحظه تاني عشان اختك قطعتها 

نظرت اليه بسمه بكسوف وهي تقول بس بس ياعمر 

يلا امشي بقاا عشان عاوزه اجهز 

عمر، حاضر همشي دلوقتي بس اوعدك محدش هيعرف يمنعني بعدين هااا

من ثم غمر اليها 

وقام بالرحيل 

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

في هذا الوقت 

كان مراد يضع يده في يد عم نور 

ويردد وراء المأذون 

وبعدها قامت نور بالبصم علي بعض القسيمه وكذالك مراد 

انتهي عقد القرين 

بالجمله الشهيره (بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في الخير) 

ما ان قال هذه الجمله حتي اتجه مراد الي نور وقام بحتضانها بقوه 

من ثم ابعد عنها وهو يمسك يديها ويقول 

،  خلاص ياخالتي بقت مراتي وكلها ساعات وهاخدها اياكي تقولي لا هموت نفسي هنا 

نظر له الجميع لثواني من ثم انفجرو في الضحك 

ابتسمت والده نور ونظرت اليهم بفرحه كبيره 

وهي تقول، ربنا يسعدكم يارب 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خرج عمر مع بسمه وزينب وتوجهو الي المول 

حيث قامت قامت زينب بشراء كثير من الاغراض من مكتن واحد وفضلت الا تتحرك كثير 

خرجو من المول من ثم ذهبو الي المقابر 

حيث دلفت زينب ومعها بسمه التي امتلئت عينيها بالدموع لتذكر والديها وكذلك بسمه 

نظر اليهم عمر وهو يقول في نفسه، كان نفسي ابويا وامي الحقيقين يصرحوني انهم عايشين بس ربنا يسامحهم

بعد قليل خرج عمر من المقابر ومعه زينب وبسمه 

وجدو سباره تقترب منها بسرعه من ثم نزل منها اثنين وقامو بأمسك بسمه لكن عمر كان اسرع منهم عندما قام بأخراج سلاحه وصوب علي ارجلهم مما جعلهم يسقطون في الحال 

في هذه الاثناء ظهر سيف ومعه بعض رجال الشرطه 

اقترب عمر من احدي الرجال وهو يقول،  مين وراكم هاا انطق 

نظر اليه احد. الرجال بسخريه وهو يقول، للاسف السيد الوالد او بالاصح الرئيس 

ابتعد عنه عمر وهو ينظر الي الفراغ

هو كان يعلم ان والده هو الرئيس لكن 

هو يعمل ان حياته في خطر الان 

لذالك قامت مجموعه من رجال الشرطه بالتوجه الي بيته فورااا 

ـــــــــــــــــــــــــــــ

عند الرئيس 

كان ينتظر اتصال من الرجل الذي 

كلفه بالمهمه 

تقدمت الفتاه منه بمياعه وفي يدها كأس الخمر من ثم ناولته له وجلست علي قده وقامت بلف يدها حول رقبته وهي تقول بمياعه، هديي نفسك يابيبي واشرب 

نظر اليها  من ثم قام بشرب الكأس دفعه واحده 

ونظر امامه وهو يقول، بس اتأخر اووي 

المفروض يتصل يقول كل حاجه تمت 

ازاي ا........... 

توقف عن الكلام عندما احس بالم في معدته 

بدأ بالتقيء وهو يشعر بالالم اكثر 

نظر اليها وهو يقول بالم، انتي انتي حطيتي اي في الكأس 

الفتاه بضحك، هيكون اي يابيبي غير سم

الرئيس، هقتلك هقت......... 

من ثم توقف عن الحركه وقد فارق جسده الحياه 💔

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ملخص صغير لما حدث بعد ذالك: 

تم القبض علي الفتاه وايضا اعترفت بكل شيئ وتم القبض علي مجموعه من رجال المافيا ولكن لم يتم الوصول الي البوس بعد 

عاد عمر وسيف الي البيت بعد ان دفنت جسمان والده 

ـ ايضاا ظهرت كامليا واخبرت سيف بكل شيئ وتفاجأت ان سيف كان يعلم بكل هذاا 

ــــــــــــــــــــــــ

في المساء 

في احدي مراكز التجميل يصعد مراد اليها 

دلف الي الغرفه وتوقف للحظات 

فقد وجد نور لكن كانت تعطيه ظهرها وهي واقفه بفستانها الابيض الملاكي 

قام بالالتفاف حولها حتي توقف امامها 

وبدون سابق انظار قام بحتضانها وبشدو وقام بحملها وهو يدور بها ويقول بصراخ، بحبكككككك وربنا بحبككككك 

ـ تسريع: 

تم اتمام الزفاف 

من ثم اخذ نور وذهبو لمنزلهم الجديد 

دلفت نور اولا بتوتر 

من ثم دلف مراد خلفها 

وقفت نور في الصاله وهو تشعر برتباك وتوتر شديد 

وقف انامها مراد وهو يقبل رأسها ويقول، خايفه صح 

نظرت اليه بتوتر وهي تهز رأسها 

مراد ببتسامه، طب بذمتك اللي بيحب حد بيخاف منه 

هزت نور راسها بمعني لا

مراد، طيب خايفه ليه 

طب اي رأيك نصلي هاا 

وبالفعل توضأت نور وارتدت اسدالها وخرجت وجدته قد ابدل ملابسه وجالس بأنتظارها  

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

بعد انتهاء الصلاه اقترب منها وقام بوضع يده علي رأسها وقال الدعاء من ثم اقترب منها و.... 

(وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح) 

وهنا تمت قصه حب طالت مابين عذاب ودموع وفراق لفرحه وحب❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

ــــــــــــــــــــ

بعد اسبوع 

تم اتمام عقد قرين ريم وهيثم 

وتم الزفاف 

وبين لحظات الحب والدفئ 

ابتعد هيثم عنها وعلي وجهه ابتسامه واسعه 

نظرت اليه ريم بصدمه 

فقد كانت عذراء هذا يعني يعني انها انها لم يحدث لها شيئ 

هيثم، هشششش هقولك كل حاجه بعدين 

من ثم اقترب و..... 

وايضاا انتهت قصه حب دامت مابين الالم والحب 

وانتهت بفرحه لم تكن في الحسبان 

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في غرفه عمر كان يجلس علي فراشه وهو ينظر الي الفراغ 

دلفت الداده بهدوء وجلست بجانبه من ثم قامت بحضانه وهي تبكي 

عمر، ليه ليه خبيتي كل دا ليهه 

الداده، كنت خايفه يابني سامحني ياحبيب امك سامحني يابني 

عمر بدموع و يزيد في احتضانها

الداده، مش هبعد ابداا يابني خلاص اللي كان مانعني رااح مش هبعد. ابداااا 

❤❤❤❤❤❤❤

اظن كدا اتفهمت ولا اي 🙂❤

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد عدت ايام 

دلف عمر الي غرفه بسمه وهو يقول بجديه،  هتيجي واحده دلوقتي هتجهزك وكمان تلبسي الفستان اللي هتدهولك 

ولم يمهلها الرد وخرج مسرعاا 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند سيف وزينب 

سيف، زينب هتيجي واحده تجهزك دلوقتي عشان في مفاجأه 

وكمان البسي الفستان اللي هتدهولك 

يلا همشي بقا واه خلي بالك من نفسك كويس 

وغادر الغرفه مسرعااا 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في المساء 

وقف سيف وعمر ينتظران بسمه وزينب

ظهرو اخيراا علي الدرج وهم ينظرون اليهم بدموع فقد قام سيف وعمر بأحضار فساتين زفاف لهم 

صعدو اليهم وقام كل منهم بأمساك يد حبيبته 

ونزل بهاا 

من ثم صعد كل منهم سيارته 

وقادها الي مكان الحفل 

في الحفل كانت القاعه كبيره جدااا 

وايضا يوجد بها كثيراا من الناس 

ذو الطبقات العاليه والمتوسطه 

تقدم كل منهم الي ساحه الرقص 

وبدأت الرقصه بأغنيه (مكتوبه ليك) 

بعد انتهاء الحفل 

ذهب كل منهم لجناحه الخاص 

دلف سيف وزينب الي جناحهم 

زينب وهي تنظر اليه بدموع، انا بحبك اوووي ياسيف 

سيف بحب، وانا كمان ياعيون سيف 

من ثم اقترب منها وقام بحملها 

زينب، لا ياسيف نزلني 

سيف، لا انا عاوز اقولك سر 

ضحكت زينب عليه 

قام سيف بالاتجاه الي الفراش من ثم وضعها عليه واقترب و..... 

❤❤❤❤❤❤❤❤❤

عند عمر وبسمه 

دلفو الي الجناح 

عمر، نصلو 

وبالفعل قامو بأيداء الصلاه وبعد الانتهاء اقترب منها وقام بوضع يده علي رأسها وقال الدعاء من ثم بدأ في الاقتراب 

بسمه، عمر 

عمر، امم 

بسمه، انا بحبك اوووي 

عمر وانا كمان ياعيون عمر من ثم قام بتقبيلها من ثم حملها واتجه الي الفراش و

(سكتت شهرذاد عن الكلام الغير مباح) 

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

تمت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شكر لدعمكم لياا ❤كمان

بحبكوو اوووي 

#روايه سجينه في احضانه 

#بقلمي هدي عبد الحي❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤


 

تعليقات

التنقل السريع