القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية نور الادم البارت 8_9_10بقلم إسراء على في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



نور الادم8_9_10


وصلنا في الفصل اللي فات لغايه ما أسوة خرجت من أوضة العمليات وحصل حاجه تانيه...


.....


نور: أسوة، طمنيني هي هتفوق.


أسوة: متقلق..نوورر." ولسه هتكمل"..


عمر: حصل أي...


أسوة: تعالى شيلها معايا لو سمحت.


عمر: ماشي.


آدم: هي مش بتسمع الكلام قالولها هتتعب، ابعد أنت يا عمر هشيلها أنا.


أنا: وه أنت بتغير ولا اي يا سي آدم، احنا بنحب ولا أي.


أسوة: أي حد يشيلها معاايا هنسيبها تموت التانيه يعني ولا أي.


....


في أوضة نور..


..


أسوة: اي اللي عملتيه ده يا نور.


نور بدموع: يعني اسيب إسراء تموت يعني، دي بقت زيك خلاص، انا اتعلقت بيها، وكأنها أختِ.


أسوة: ربنا يديمكو لبعض يا قلبي.


عمر: يعني ينفع كده يا آنسة نور، تقلقينا عليكِ.


آدم: مش بتسمع الكلام، دماغك ناشفة ليه.


نور: يعني اسيبها تموت، وبعدين علشان أقولها أنتِ خدتي نص دمي واذلها بيهم.


عمر بضحك: حتى وأنتِ تعبانه بتهزري.


آدم: احنا هنقضيها ضحك ولا أي.


عمر: مالك يا آدم ما تضحك معانا.


آدم: أنا طالع برا.


....


#بقلم_إسراء_علي


......


عمر: سيبك منه يا نور، هو آدم كده، أنا رايح اجيبلكو حاجه علشان تأكلوا أنتِ تعبانه.


نور: مش هاكل حاجه غير لما إسراء تفوق.


عمر: مينفعش كده.


نور: مش هآكل.


أسوة: خلاص يا أستاذ عمر، هي لما بتحط حاجه في رأسها مش بتعمل غيرها.


عمر: عنيدة زي آدم يعني، على العموم لو احتاجتو أي حاجه إحنا برا.


.....


تاني يوم...


نور: أسوة روحي شوفي إسراء.


أسوة: ماشي.


....


#بقلم_إسراء_علي


......


عمر: يا آنسة أسوة إسراء فاقت.


أسوة: ايوه الحمدلله بس هننقلها الأول، وكمان لازمها راحه ومتتكلمش كتير.


عمر: الحمدلله.


آدم: طيب عايزين نشوفها.


أسوة: لما ننقلها الأول.


آدم: تمام.


......


#بقلم_إسراء_علي


.......


في أوضة إسراء...


....


آدم: حبيبتي، قلقتينا عليكِ.


إسراء: حبيبي يا دومي، متقلقش أنا بقيت زي القرد اهو.


عمر: الله الله، دومي، وأنا ايه.


إسراء بضحكة: عووووومري.


عمر بضحكة: ايوه كده، رجعتي إسراء بتاعتنا.


نور: عامله ايه يا قلبي.


إسراء: حبيبتي الحمدلله.


أسوة: والله يا آنسة إسراء أنتِ تعبتينا جدا امبارح، بس الحمدلله إنك بخير.


إسراء: أنتِ أسوة، اللي علمتني الطبخ.


أسوة بضحكة: ايوه يا ستي.


إسراء: استني بس أرجع لصحتي وأنا اقرفك.


نور: الله الله، انتوا هتتصاحبوا ولا ايه، ده أنا متبرعالك بنص دمي يا بت لمي نفسك.


إسراء: أنتِ قلبي يا بت.


.......


#بقلم_إسراء_علي


......


تسريع الأحداث...


بعد أسبوع، رجعت إسراء البيت وكان لازمها لسه راحه،  وكامل اتحبس طبعا بعد شويه ضرب حلوين من آدم.


...


في الشركة...


نور: أستاذ آدم، أنا حضرت للمشروع بتاع الصفقة الجديدة بنفسي، ممكن حضرتك تشوفه غير اللي اتسرق، لأن الإجتماع بكرا، ولأن حضرتك كنت مشغول بتعب إسراء فأنا جهزته.


آدم: وأنتِ تعرفي اي بقا علشان تجهزي المشروع.


نور: شوف بنفسك يا أستاذ آدم.


آدم: ماشي، بس بما أنك أنتِ اللي جهزتي للمشروع، يبقى أنتِ اللي هتقدمي المشروع بكرا.


نور: أعتبر ده أمر.


آدم: اعتبريه أمر اعتبريه تحدي تبيني فيه جدارتك، براحتك.


نور: تمام يا افندم.


.......


في بيت نور.... 


نور: الحقيني يا أسوة.


أسوة: في ايه.


نور: المغرور بيقولي إني بما أنا اللي عملت المشروع يبقى أنا اللي هقدمه، أنا متوترة.


أسوة بضحكة: متقلقيش تعالي بس صلي، ونأكل، وبعدين اعتبريني الشركة اللي هتقدمي المشروع قدامهم، واعرضي المشروع.


نور: اووك.


...........


#بقلم_إسراء_علي


.......


تاني يوم....


..........


في الشركة....


عمر: نور اتاخرت اوي.


آدم: أنا كنت عارف، إن هي مش هتقدر تعملها.


عمر: الإجتماع هيبدأ دلوقت، مفيش وقت.


....


الموظفة: أستاذ آدم الشركة المنافسة وصلت والاجتماع بدأ، وبيسألوا عليكم.


...


....: يا نهااار اسوود......


.....


ستووووب...


...


#الفصل_الثامن

#نور_الآدم

#إسراء_علي



وصلنا في الفصل اللي فات، لغايه م الاجتماع كان هيبدأ ونور،  اتاخرت، وآدم اتعصب...


.....


في الشركة....


عمر: نور اتاخرت اوي.


آدم: أنا كنت عارف.


عمر: الإجتماع هيبدأ دلوقت، مفيش وقت.


....


الموظفة: أستاذ آدم الشركة المنافسة وصلت والاجتماع بدأ، وبيسألوا عليكم.


...


....: يا نهااار اسوود......


.....


في الاجتماع..


شخص: يا أستاذ آدم، شركة**** قدمت عرضها، وأنتو قلتوا إن عرضكم هيجهز خلال ربع ساعه، وعدى من الوقت نص ساعه، ومفيش حاجه، ف هنضطر ندي المشروع لشركة**


...: لا استنى لو سمحت، العرض جهز خلاص، وممكن أبدا فيه، أولا بعتذر عن تأخيري، كان غصب عني.


نفس الشخص: تمام يا آنسة، تقدري تتفضلي.


" طبعا الآنسة دي كانت نور..." 


نور: طبعا اعتذر مرة تانية عن تأخيري، ثانيًا إحنا عمرنا فكرنا******* " وبدأت في عرض المشروع، والكل كان قاعد مبسوط بالعرض".


نور: وده كان مشروع شركتنا، أتمنى أكون وفقت في عرضه.


بعد تقييم الشركات..


شخص آخر: طبعا إحنا شوفنا عرض الشركتين، ولكن شركة واحده بس هي هتاخده، والمشروع هيبقى من نصيب شركة الأستاذ آدم؛ لأنهم كانوا الأحسن.


....


#بقلم_إسراء_علي


......


بعد الإجتماع...


عمر: عرضك للمشروع كان رائع يا نور، وكمان أنتِ طلعتي ممتازة.


نور وهي بتبص لآدم: ده من ذؤقك يا أستاذ عمر.


عمر: بس أنتِ اتأخرتي ليه.


نور: أنا فضلت الليل كله سهرانه بقدم المشروع لنفسي علشان أقدر أقدمه بالشكل ده انهارده.


عمر: آه تمام.


....


عند نور...


نور في نفسها: هو أي الغرور ده، ده حتى مقالش شكرا، طيب والله متكبر.


آدم: طيب استني لما ترجعي البيت، واشتمي براحتك.


نور: ماا...هووو.. أصل.


آدم: أنتِ هتماهمي خلاص، كنت جاي أقول، إن إحنا هنروح إجتماع مهم في السخنه، وأنتِ لازم تروحي معانا، ف جهزي نفسك.


نور: اشمعنا أنا.


آدم: لأن إسراء تعبانه مش هتقدر تسافر.


نور: آه تمام.


.........................


#بقلم_إسراء_علي


.......


في بيت نور...


أسوة: يعني كده أنتِ هتسافري بكرا.


نور: ايوه.


أسوة: وأنا هكون لوحدي.


نور: ايوه، لا..هو هو.


أسوة: يبقى عملتي مصيبة، احكي.


نور: عمر عرض عليا إنك تروحي تباتي مع إسراء وأنا وافقت الصراحه لأنها هتكون تعبانه ومينفعش تكون وحدها، اوعى تضربيني.


أسوة بضحكة: هبلة اضربك ليه، موافقه، أنا أصلا حبيت إسراء.


....


في بيت آدم.


آدم: طيب كده أنا مش هبقى مطمن إنك تكوني لوحدك.


إسراء: يا آدم مش هتخطف والله عادي.


آدم: لا برضو.


عمر: مين قال إنها هتكون وحدها.


آدم: اوومال ايه ي ذكي.


عمر: أنا عرضت على نور إن إسراء تيجي تبات مع إسراء يومين السفر.


آدم: بتتصرف من دماغك أنت، وافرض هي موافقتش.


عمر: أكيد هتوافق.


إسراء: يا رب توافق.


......


في مكالمة تيلفوووووون....


عمر: أنت بتقول ايه....


:.....


عمر: طيب سلام..

...


عمر: هعمل اي دلوقت في المصيبة دي...


....


يا ترى مين اللي كان بيكلم عمر، وأي هي المصيبة..


....


#الفصل_التاسع

#نور_الآدم

#إسراء_علي



وصلنا في الفصل اللي فات لغايه ما عمر كان بيكلم حد...


.....


عمر: أنت بتقول اي..


:...


عمر: طيب سلام..


...


عمر: طيب أنا أعمل ايه دلوقت، يا ترى هيصدقني، أنا مش هقول لآدم الحقيقة بعد السفر...


...


تاني يوم...


نور: أستاذ عمر، أنا قدام البيت ممكن تنزلي.


عمر: تمام ..


...


عمر: صباح الخير، أخبارك يا نور، أخبارك يا آنسة أسوة.


نور: الحمد لله بخير.


عمر: تعالو ادخلوا، واحنا هنمشي دلوقت يا نور.


نور: تمام...


عمر: يا آدم، يا إسراء، تعالو يلا.


إسراء وآدم: صباح الخير يا جماعه.


نور وأسوة: صباح النور.


نور: اديني جبتلك أسوة تونسك اهو يا ست إسراء.


إسراء بضحكة: ميرسي يا قلبي.


آدم: شكرا جدا ليكِ يا آنسة أسوة.


نور في سرها: اي دا اي دا، بقا تشكر أسوة ببساطة كده، وأنا اللي بناهد معاك من يوم م اشتغلت مش عايز عليك تقولي شكرا حتى من غير جدا.


أسوة: على ايه أنا حبيت إسراء زي نور بالظبط.


إسراء: قلبي وأنا كمان.


آدم: يلا بقا...


أنا: يا عم بطل العصبية دي بقا مش حلوه علشان صحتك.


.....


بعد م آدم ونور وعمر سافروا....


...


إسراء: تعرفي يا أسوة أنا حبيتك زي نور بالظبط.


أسوة: وأنا كمان، حاسه إني أعرفك من زمان.


إسراء: هنهيص اليومين دول.


أسوة: أنتِ زي نور باين عليكِ.


إسراء بضحكة: ايوه.


.....


#بقلم_إسراء_علي


.....

عند عمر ونور وآدم..


آدم: عمر حجزت في الاوتيل اللي هننزل فيه.


عمر: ايوه حجزت غرفتين.


آدم: تمام.


نور: هو فاضل كتير على ما نوصل.


عمر: ايوه.


نور: هو ليه سافرنا بالعربية.


عمر: لأن الأستاذ آدم عايز كده.


آدم: خلاص يا أستاذ عمر، وأنتِ يا آنسة نور مش عايزين نسمع صوت لحد ما نوصل.


نور: حاضر.. " وبعدين طلعت سندوتشات من شنطتها...


نور: أستاذ آدم اتفضل، أستاذ عمر اتفضل.


عمر: تصدقي إني جعان هاتي، تسلم ايدك.


آدم: متشكر مش عايز.


نور: أستاذ آدم إحنا في سفر زي بعض اتفضل.


آدم: ماشي.


نور: أنا هنام بقا لحد م نوصل.


....


#بقلم_إسراء_علي


......


عند إسراء.....


إسراء: والله أنتِ شيفه في عمل الأكل اي الجمدان ده..


أسوة: مش للدرجادي.


إسراء: أكتر من كده.


أسوة بضحكة: ماشي ماشي.


إسراء: تعرفي يا أسوة، أنا حاسه إن في علاقة بتربطنا ببعض غير إننا بقينا أصحاب، قلبي حاسسني كده.


أسوة: ده بس إننا اتقربنا من بعض في فترة صغيرة خالص.


إسراء: مش عارفه بس أتمنى إننا نكون اكتر من أصحاب.


....


عند آدم...


عمر: آدم على فكره إحنا كان ممكن نسافر من غير نور عادي.


آدم: قصدك ايه يا عمر متلفش وتدور عليا.


عمر: مش قصدي حاجه، بس حاسس إن نور هتغيرك.


آدم: مفيش الكلام ده.


عمر: لا فيه أنت مشوفتش نفسك، لما نور تعبت مردتش تخلي حد يشيلها غيرك حتى أنا، شكلك بتغير.


آدم: عمر، أنا مش بحب أهزر في المواضيع دي، أقفل على الموضوع ده.


عمر: ماشي، بس خليك فاكر كلامي.


آدم: ماشي، قولي بقا عايزين نبدأ في المشروع علشان نخلص...


....


عند أسوة..


إسراء: تعالي بقا نسمع فيلم كرتون، فيلم الجميلة والوحش شغال.


أسوة: لا أنتِ فعلا فعلا زي نور، حتى الكرتون بتحبيه.


إسراء: يعني أنتِ مش بتحبيه.


أسوة بضحك: بعشقه، هروح أعمل فشار واتنين عصير واجي.


أنا: يا بختكم ما تخلوني أسمع معاكم الكرتون اصل أنا طفله كبيرة بتحب الكرتون لسه😂😂.


.....


عند آدم...


" عمر وآدم بيتكلموا في موضوع الشغل والسفررر وفجأة سمعوا صوت عالي..


..: لااااااااا.


......


يا ترى أي اللي حصل....

اللي عاوز يعرف يعمل متابعه من هناااااااا

...


#الفصل_العاشر

#نور_الآدم

#إسراء_علي


تعليقات

التنقل السريع