نور الادم 11_12_13
وصلنا في الفصل اللي فات، لغايه ما كان آدم وعمر نور مسافرين، وحصل حاجه لنوور...
...................
عند آدم...
" عمر وآدم بيتكلموا في موضوع الشغل والسفررر وفجأة سمعوا صوت عالي..
..: لااااااااا.
..........
عند إسراء وأسوة..
أسوة: هو انتوا لي رجعتوا مصر تاني يا أسوة، مش انتوا كنتو عايشين برا.
إسراء: إحنا كنا عايشين مع بابا وماما برا، لكن بعد وفاتهم، عمر قرر إننا ننزل هو وآدم، بس آدم برضو مش حابب أنو يفضل في مصر مش عارفه ليه مع إني حبيتها.
أسوة: آه، هو مين أكبر، عمر ولا آدم.
إسراء: آدم الكبير، وبعده عمر وأنا الصغننه.
أسوة بضحكة: ماشي يا صغننه.
.......
#بقلم_إسراء_علي
......
عند آدم....
آدم وقف العربية وبيبص يشوف في أي.
عمر: في أي.
آدم: أي لعب العيال ده، مالك في أي.
نور بخضه: أنا آسفة جدًا، لكن من وأنا صغيرة بشوف كوابيس مش حلوه حصلت معايا من الطفولة، آسفة تاني مرة.
آدم: خلاص مش مشكلة، خليكِ صاحية احنا قربنا نوصل.
عمر: ولا يهمك يا نور.
نور: شكرًا.
.....
قدام الاوتيل..
.....
آدم: يلا وصلنا.
..
عمر: أنا كنت حاجز غرفتين بإسم آدم محمد الأدهم.
الموظفة: استني يا افندم...
الموظفة: آه يا افندم ودي مفاتيح غُرف حضراتكم.
..
عمر: نور اتفضلي ده مفتاح أوضتك، هي جنب اوضتنا علشان لو احتاجتي حاجه.
نور: تمام.
آدم: هنرتاح انهارده، ونبدأ شغل من بكرا، تمام.
نور: تمام، عن اذنكو.
......
تاني يوم...
....
#بقلم_إسراء_علي
.....
نور: صباح الخير يا أستاذ عمر، صباح الخير يا أستاذ آدم.
عمر وآدم: صباح النور.
آدم: تعالو نفطر، علشان نجهز للاجتماع تمام.
نور: اووك.
....
عند إسراء وأسوة...
أسوة: يا إسراء اصحي.
إسراء: ماشي يا أسوة، خمسه بس.
أسوة: أنتِ زي نور.
إسراء: أنا حاسه إني أنا ونور أخوات هههه.
أسوة: طيب اصحي بقا علشان نفطر وتاخدي العلاج.
إسراء: حاضر.
.......
عند آدم....
...
نور: أستاذ آدم حضرتك ممكن تشوف الملف ده.
آدم: بتاع أي.
نور: ده ملف لصفقة**.
آدم:تمام.
..
عمر: آدم احنا كده خلصنا مش فاضل غير نحضر المؤتمر بتاع الشركات.
آدم: إن شاء الله.
عمر: لأن في موضوع مهم لازم اتكلم معاك فيه.
آدم: موضوع ايه، طيب ما تقول دلوقت.
عمر: لا مش هينفع.
آدم: براحتك.
....
نور: أستاذ آدم محتاج حاجه دلوقت.
آدم: لا، إحنا كده خلصنا انهارده، جهزي نفسك بكرا علشان نحضر الاجتماع، ونرجع بعدها.
نور: تمام.
...........
مجهول: إحنا كده اتاكدنا إن آدم واللي معاه في الاجتماع، عايزين نبقى موجودين على الوقت.
مجهول2: تمام، بس مفيش أي خطر تاني.
مجهول: متقلقش، كل حاجه مترتبلها.
....
تاني يوم في الإجتماع...
....
نور لاحظت حاجه غريبة..
نور: أستاذ عمر، أنا شوفت حاجه كده وحاسه إن في حاجه وحشه هتحصل.
عمر: زي أي.
نور: في حد غريب أول مرة أشوفه موجود معانا.
عمر: متقلقيش إن شاء الله خير.
نور: يارب.
.......
في آخر الإجتماع..
....
آدم: تمام إحنا كده خلصنا، تقدروا تتفضلوا.
...: تمام يا أستاذ آدم.
عمر: آدم حااسب.
آدم: لااااااا.
......
يا ترى أي اللي حصل..
...
#الفصل_الحادي_عشر
#نور_الآدم
#إسراء_علي
وصلنا في الفصل اللي فات لغايه ما حصل حاجه في الإجتماع...
....
في آخر الإجتماع..
....
وفجأة حركة غريبة داخل الإجتماع، ومرة واحده طلع صوت ضر**ب نا***ر.
آدم: تمام إحنا كده خلصنا، تقدروا تتفضلوا.
...: تمام يا أستاذ آدم.
عمر: آدم حااسب.
نور: لااااااااا.
....
عند إسراء...
إسراء: أسوة، ما ترني على نور أنا برن على عمر وآدم محدش بيرد، أنا قلقانه اوي عليهم.
أسوة: تلاقيهم في الإجتماع دلوقت، متقلقيش.
إسراء: ماشي، بس قلبي مش مطمن.
أسوة: إن شاء الله خير.
.....
#بقلم_إسراء_علي
......
عند نوور..
عمر: مين دول، وليه بيعملوا كده معانا.
نور بعياط: أنا مش عارفه حاجه دلوقت غير إننا نودي آدم المستشفى وبسرعه.
عمر: عندك حق، وكده كده الأمن اخدوا الناس اللي ضربت النا***رر.
نور: طيب يلا بسرعه.
آدم بضعف: أنا كويس يا جماعه، "وبعدين أغمي عليه".
نور: هتكون بخير بإذن الله.
أنا: وه وه يا ست نور، أنتِ بتحبي ولا أي، الحُب ولع في الدره يا ولاد.
عمر: يلا يا نور اركبي.
....
عند إسراء...
إسراء: لا لا، لازم اكلمهم، قلبي مش مطمن.
أسوة: استني برن على نور.
إسراء: ماشي.
...
في مكالمة تيلفوووووون.
أسوة: الو، ايوه يا نور انتو كويسين..
عند نوور..
عمر: متقوليش حاجه عن اللي حصل، علشان إسراء..
نور: تمام..
نرجع للمكالمة..
نور: الحمد لله كويسين.
أسوة: أصل إسراء قلقانه محدش بيرد عليها من آدم وعمر.
نور: يمكن بس علشان كنا في الإجتماع، متقلقوش احنا كويسين.
أسوة: طيب هي عايزه تكلمهم.
نور: ماشي.
نور: أستاذ عمر إسراء عايزه تكلمكم.
عمر: هاتي، ... ايوه يا إسراء، إحنا كويسين.
إسراء: أنت مش بتكذب عليا صح.
عمر: صح يا يا إسراء.
إسراء: طيب اديني آدم.
عمر بقلق: آدم.. آدم، بيخلص ورق وأول ما يجي عندي هخليه يكلمك، تمام.
إسراء: اووك، باي.
عمر: باي.
.......
#بقلم_إسراء_علي
.....
أسوة: ها اطمنتي.
إسراء: ايوه بس برضو لسه قلبي مطمنش.
أسوة: يا بنتي والله هيكونوا بخير.
....
في المستشفى...
الدكتور: هو كويس بس يرتاح انهارده وممكن يخرج بكرا، الحمدلله الرصا**صه كانت سطحية، فَمتقلقوش.
عمر: الحمد لله، ينفع اشوفه.
الدكتور: آه.
عمر: شكرا يا دكتور.
....
عند آدم..
عمر: حمدالله على السلامه يا بطل.
آدم: الله يسلمك يا عمر، عرفتوا مين اللي ورا العمله دي.
عمر: لسه بيحققوا، وبعدين ريح نفسك أنت بس.
..نور دخلت..
نور: حمدالله على السلامه يا أستاذ آدم.
آدم: الله يسلمك يا آنسة نور.
عمر: احنا هنقعد هنا لبكرا، تعالي ارجعك الاوتيل يا نور، وبعدين ارجع أنا لآدم.
نور: ممكن أستنى معاكم هنا، مش عايزه ارجع.
آدم: ماشي، خليكي معانا، ليكون هنطمن أكتر.
عمر بص لآدم: يا راجل ومن امتى الحنية دي.
آدم بغضب لعمر وضربه بايده: أنت غبي يا عمر واللي هاجمونا في الإجتماع دول، مش يمكن يكون ليهم ناس تاني، هي هنا في أمان.
عمر: تصدق عندك حق، بس ايدك تقيله يا عمنا، دا أنت مُصاب.
آدم: خمسه لي عينك بآف.
عمر: يا عم متخافش مش هنحسدك.
نور: طيب أنا هطلع أجيب حاجه وارجع.
عمر: خليكي وأنا اجبلك اللي أنتِ عايزها.
نور: لا شكرا، خليك مع استاذ آدم، وأنا مش هتأخر.
عمر: اوك.
...
#بقلم_إسراء_علي
.......
آدم: عمر أنت كنت هتقولي حاجه، وقلت خليها بعد الإجتماع ايه هيا.
عمر: حاجه ايه.
آدم: يا ابني كنت هتقولي على موضوع مهم، أنت اللي قولت.
عمر: آه افتكرت.
آدم: ايه هو بقا.
عمر: بص يا آدم قبل ما نسافر، أنا كنت موكل شخص يعرف مين هما أولاد عمنا تمام، احنا مكناش نعرف اسماءهم، بس بابا كان مديني سلسلة كده، فيهم صور بنات عمنا وهما صغيرين واسمهم، وانا كنت ناسي خالص، ف لما لقيتهم، اديتهم لشخص وهو حقق وعرف مين هما.
آدم: هما مين.
عمر: هما...
آدم: بتقول ايه، مش ممكن تكون.
نور دخلت: مش ممكن ايه.
......
يا ترى أي اللي مش ممكن...
ويعتذر عن عدم نزول الفصل امبارح بس كنت تعبانه امبارح.
....
#الفصل_الثاني_عشر
#نور_الآدم
#إسراء_علي
وصلنا في الفصل اللي فات لغايه ما عمر حكى لآدم على الموضوع.
.....
آدم: هما مين.
عمر: هما نور وأسوة.
آدم: بتقول ايه، مش ممكن تكون هي نور.
نور دخلت: مش ممكن ايه، وأنا ايه اللي دخلني في الكلام.
عمر: ها ولا حاجه.
نور: لا أنا سمعت بتقولوا نور، في أي.
آدم: ولا حاجه، إحنا كنا بنتكلم في المشروع وأنتِ ليكِ دور فيه، علشان كده قولنا أسمك، ولا لازم ناخد منك إذن.
نور: احم، لا، اتفضلوا أنا جبت دول لينا.
عمر: شكرًا.
....
#بقلم_إسراء_علي
.....
تاني يوم..
آدم: عمر، روح جهز العربية علشان نرجع على الاوتيل، علشان عايزين نرجع القاهرة.
عمر: ماشي يا آدم، هتحتاج مساعدة.
آدم: لا..
...
آدم بوجع: آه.
نور: ممكن اساعدك.
آدم بوجع: متشكر.
نور: ممكن تبطل عِند وتخليني اساعدك لأنك باين إنك تعبان.
آدم: ده إحنا بقينا بنعرف نتكلم اهو، وصوتنا يعلى.
نور: احم، آسفه بس ممكن تخليني اساعدك.
آدم: ماشي.
نور في نفسها: يابي على برودك يا أخي.
آدم: بتقولي حاجه.
نور: ها، ولا حاجه، يلا خلصنا اهو، أسند عليا علشان ننزل بقا.
آدم: مفيش داعي.
نور: معلهش تعالى على نفسك شوي.
.....
عند إسراء..
إسراء: عايزين نعمل أكله حلوه كده يا أسوة، علشان آدم وعمر ونور راجعين انهارده.
أسوة: نعمل نجرسكو.
إسراء: اووك، حلو أوي، ونعمل جاتو حلويات.
أسوة: تمام، يلا بينا.
....
#بقلم_إسراء_علي
...
عند آدم...
آدم: عمر يلا سوق، وبالراحه علشان أنا عارفك مجنون.
عمر بضحكة: ماشي.
آدم: بطل ضحك.
عمر: براحتي هههه.
نور: أنا مش مستغنيه عن حياتي يا أستاذ عمر، بالراحه.
عمر: حاضر حاضر.
....
عند أسوة...
أسوة: ياااختي يا إسراء، مش كده.
إسراء بضحكة: ماشي خلاص مش هعمل حاجه،
أسوة: أحسن حاجه، ايه ده، الله يساعد آدم وعمر عليكِ يا شيخه.
إسراء: ههههه، والله عندك حق، مره عملتلهم رز معجن وفراخ محروقه وكان هيجيلهم تسمم.
أسوة: ربنا يعينهم.
إسراء: على قلبهم زي العسل أسكتِ أنتِ.
أسوة: دول هيرتاحوا لو حد اتجوز فيهم.
إسراء بضحك: عندك حق، خلاص قربنا نجوز واحد.
أسوة: طيب يلا بقا، علشان ننجز ونخلص اللي في أيدينا.
.....
عند عمر...
" عمر بيجري بسرعه بالعربية...
آدم: يا عمر بالراحه، هنموت يخربيتك.
عمر: أسكت بقا خليني اخاد فرصتي.
نور: بالله عليك عايزه أروح سليمة للبت أسوة، ملناش غير بعض.
عمر بتلقائية: متخافيش هترجعي لعيلتكم قريب، ومش هتكوني وحدك.
نور: ايه.
عمر: كح كح.
آدم: جاتك الكحه دلوقت، رد يا اخويا.
عمر: بطل يا آدم، أقصد يا نور هنموت ونروح عند عيلتنا كلنا دلوقت.
نور: لا مش عايزة اموت دلوقت، وعلى ايدك، بالراحه.
عمر: ماشي، ماشي، علشانك يا قمر بس.
آدم بصوت واطي لعمر: عارف لو اتكلمت معاها نص كلمة تاني، هنزلك في نص الطريق واخليك ترجع مشي.
عمر بضحك: اوبا بقا يا آدم، والله ووقعت يا اخويا.
نور: ايه.
آدم: مفيش، عمر بيحب يهزر بس.
....
#بقلم_إسراء_علي
.....
بعد ساعات..
قدام بيت آدم...
عمر بيرن الجرس..
إسراء: عموووري وحشتني يا راجل، كيف حالك.
عمر: يخربيتك متغيرتيش.
إسراء: عيب أتغير في يومين، فين آدم.
عمر: آدم آدم.
إسراء: مالو.
آدم: أنا كويس اهو.
إسراء بفزع: مالك يا آدم ومالو دراعك.
آدم: مفيش حاجه، تعالي ندخل وبعدين نتكلم.
إسراء بدموع: وكنتو بتضحكوا عليا لما كلمتكم.
عمر: والنبي ما تتفتحي دلوقت.
إسراء: أسكت أنت واللي جنبك دي، علشان مش هكلمكم.
نور: عيب يا سووو، ده أنا مسكينة معملتش حاجه، بعدين أنا مردتش أقولك علشان متقلقيش، وعلى العموم هو زي القرد مفيهوش حاجه.
" بعدين أدركت نور إنها قالت على آدم قرد"
نور: ياااختي، أقصد زي الفل.
آدم: يا شيخه.
نور: والله.
إسراء بضحك: الله يهدك يا نور، ادخلوا ادخلوا.
....
بعد الأكل....
عمر: بصراحه الأكل جامد آخر حاجه..
إسراء: تسلم ايدي بقا.
نور: مستحيل ده أكل أسوة، مستحيل تكوني أنتِ.
إسراء: للدرجه دي مفقوسة.
نور: ايوه.
..
عمر: والله يا جماعه إحنا محتاجين بنات في البنات يكونوا شاطرين كده.
آدم: عمر.
عمر: معلش، سوري.
...
بعد الأكل..
...
#بقلم_إسراء_علي
......
أسوة ونور: طيب احنا لازم تمشي دلوقت.
إسراء: خليكوا معايا انهارده.
نور: مينفعش يا إسراء، لازم نمشي بقا.
عمر: خليكوا معانا احنا اتعودنا عليكم.
آدم ضربه...
عمر: احم، أقصد إسراء اتعودت على آنسة أسوة أكيد.
إسراء: ايوه.
أسوة: معلش لازم نمشي، تصبحوا على خير.
آدم: عمر روح وصلهم.
نور: مفيش داعي هناخد اي تاكسي.
آدم: لا عمر هيوصلكم.
أسوة: بس..
آدم: مبسش..
أنا: ياختي خليه يوصلكم حد لاقي😂.
نور: ماشي تمام.
أسوة: هو لازم يعني يا نور يوصلنا م ناخد تاكسي.
عمر بهيام وهو بيبص لأسوة: ايوه لازم اوصلكم، افرض حد اتعرض للقمر.
أسوة: أيه.
عمر: اقصد يعني افرض حد اتعرضلكم، لازم أكون موجود.
نور بضحك: طيب يلا بقا.
آدم: خف شوي يا عمر.
عمر: اسكت أنت.
......
#عمر وصل نور وأسوة على البيت وروح، وهما طلعوا شقتهم وأول ما وصلوا...
نور: وأسوة: مستحيل ايه دا...
....اللي عاوز باقي الروايه يعمل متابعه من هناااااااا
البارت 14_15_16من هنااااااا
#الفصل_الثالث_عشر
#نور_الآدم
#إسراء_علي
تعليقات
إرسال تعليق