القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الحب في ثلاجة الموتي البارت الاول بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



الحب في ثلاجة الموتي



الجزء الاول



للكاتبة...حنان حسن



هعرفكم بنفسي


انا اسمي سوزان


من القاهرة


السن ٢٤ سنة


الحالة الاجتماعية


متزوجة... وعندي ...ولد

 اسمة.. اياد


شكلي مقبول الحمد لله


كان ليا اخت


 واحدة تؤام وهي شقيقتي


وكان اسمها (هيام)


لكن الله يرحمها ماتت في الحريق


هيام كانت تؤامي 


وكانت مخلفة بنوتة اسمها نهي



اما ابويا ..


فا بابا  كان بيشتغل امين شرطة


لكن اختفي بقالة فترة كبيرة


 و منعرفش راح فين؟


 وبالنسبة لامي ...


فا اختفت هي كمان

 لكن ...

اختفائها كان بعد موت اختي هيام


ومن يوم ما امي  اختفت

فضلنا ندور عليها


لكن...مقدرناش نعرفش هي فين لغاية دلوقتي



ومن هنا بتبدء حكايتي


وهحكيها لكم باختصار...


زي ما عزة بنت عمي حكتهالي


انا كنت عايشة زمان


مع بابا ..وماما ...واختي هيام التؤام بتاعي



ولما كبرنا انا وهيام

بداؤا العرسان يتقدمولنا


انا.. اتقدملي عمرو 

جوزي بواسطة واحدة خاطبة


لان عمرو شغلة كان في الخارج وديما مسافر


 وبابا وافق عليه فورا بدون تفكير

لان عمرو 


  كان انسان محترم... وشهم... وكلة رجولة.... وكمان كان ميسور الحال


ده غير انه كان بيشتغل في الخارج 

شغلانة محترمة ومجزية ماديا



وبعد ما  اتجوزنا انا وعمرو

خلفنا اياد ابني...


وبعد الجواز....

اكتشفت ان عمرو شخص اكتر من رائع


وفي نفس التوقيت الي انا اتقدملي فيه عمرو

 تقريبا


اختي هيام 

اتقدملها ابن عمي مكرم...


وبالرغم انها كانت 

  مش بتحبة


الا ان بابا اقنع هيام بانها تقبل تتجوزة


 بحجة انه عايز يطمن علينا قبل ما يموت


 


وفعلا اتجوزت هيام من مكرم


وعيشنا كلنا في بيت بابا


زي ما بابا كان عايز


وكتب لكل  واحدة فينا شقة في البيت


المهم....


بعدما هيام خلفت بنتها من مكرم


وانا خلفت اياد من عمرو


واستقرت حياتنا


زي ما يكون بابا ما صدق انه خلص من مسؤليتنا...

وسابنا واختفي بعدها


 ومن يوم ما بابا اختفي


 محدش عرف هو راح فين ؟

 ولا سابنا ليه؟


المهم...


بعد اختفاء بابا بفترة 


حصل ماس كهربائي نتج عنة حريق كبير في بيتنا 


وفي الوقت ده


مكرم جوزي وعزة اختة

مكنوش موجودين معانا في البيت


لان يومها كان ميعاد التطعيمات بتاعة الولاد


فا اخدوا اياد ابني....

.. ونهي بنت هيام 


وراحوا بيهم للصحة

 في ميعاد التطعيمات  


 وده كان بناء علي طلبي انا


لاني كنت تعبانة يومها ...


وجوزي عمرو كان مسافر


م الاخر


 مكنش في حد في البيت

غيري

 ..انا ..واختي... هيام  ....وماما


ولان ماما في الوقت ده...


 كانت واقفة  في البلكونة

بتنشر الغسيل


لما شب الحريق في البيت


فا قدروا رجال الاطفاء ينزلوا ماما من البلكونة بواسطة 


سلم المطافي


 بدون ما يجرالها اي حاجة


لكن الي اتضر في الحريق

 انا... واختي هيام 


بس ساعتها انا حظي كان كويس


 لاني كنت باخد دش في الحمام


والنار مطالتنيش 


لكن حصلي اختناق قفل مجري التنفس عندي


اما هيام...


فا النار مسكت في جسمها بالكامل 

قبل ما رجال الاطفاء يوصلوا لها


و لما رجال الاطفاء وصلوا


 كانت  جثتها اتفحمت تماما


يومها انا كمان  كنت قطعت النفس

 وخرجونا انا ...واختي هيام علي نقالة 


والكل اعتقد اننا متنا فعلا


لان رجال الاسعاف قالوا كده


ولان سيارة الاسعاف مش بتشيل اموات


فضلت جثثنا ادام امي  في الشارع علي الارض


فا اقترح شخص علي امي...


 انها تسارع بدفننا


 قبل ما البوليس يتدخل ...


ويبقي في مشرحة وبهدلة


امي ساعتها اتجننت


 لما قالولها ان بناتها ممكن  يروحوا المشرحة

 ويتبهدلوا ...


وبسرعة طلعت تصريح دفن بالفلوس


ودفنتنا انا واختي مع بعض

بسرعة

 

وطبعا امي اتسرعت...


لان لو كان في اي دكتور كشف عليا تاني


 كان هيقولها اني لسة عايشة


المهم...


 نزولنا المقابر باليل


وفضلت .. 

 ليلة كاملة نايمة جنب جثة اختي هيام


وانا تقريبا في غيبوبة


ولما فوقت

واستوعبت المكان الي انا نايمة فيه

وشوفت جثة اختي جنبي


انتابني هيستريا صراخ


وفضلت اصرخ...اصرخ


لغاية ما حارس المقابر

 سمع الصوت


 وجاب ناس وخرجوني 


وبعد ما خرجت لقيت نفسي مش فاكرة اي حاجة قبل الحادثة وكأن الخضة افقدتني الزاكرة

وكل الي سردتة ليكم من شوية


عرفتة من عزة بنت عمي


المهم...


يوم ما خرجت من المقبرة ورجعت للحياة تاني


 الناس كانوا بيتعجبوا


وبيضربوا كف علي كف 


وناس كتير كانوا بيهنوا امي برجوعي للحياة تاني


وكان مفروض ان امي تفرح برجوعي ليها تاني


وتنسي شوية الماساة الي حصلت


لكن ده محصلش


لان امي فضلت حزينة برضوا


وقفلت علي نفسها


ومبقتش تكلم حد ولا تشوف حد

 وبعد فترة ...


صحينا من النوم وملقنهاش


واختفت امي من يومها هي كمان 

زي ابويا ما اختفي


وبرضوا دورنا في كل مكان 


وفي الاقسام والمستشفيات


وللاسف...   

معرفناش هي راحت فين


وبالرغم من اننا...


مسيبناش حتة مسالناش فيها


 لكن ...برضوامكنش لها اي اثر


وكنا هنتجنن 

واحنا مش عارفين سر اختفاءها هي وابويا


لغاية ما في يوم


بدات انا كمان ...

تظهر عليا تصرفات غريبة


وبقيت اعمل حاجات خارجة عن ارادتي

زي مثلا..


اني كنت بشعر بان في شخص نايم جنبي 


وكمان كنت بمشي وانا نايمة


 وافضل اكسر... 

واخرب ...وادمر

كل حاجة تيجي تحت ايدي


وده كلة كنت بعملة

بدون ما اكون واعية 


ده غير...

 ان عزة انقذتني  ...


اكتر من مره 


وانا بحاول  اقت..ل نفسي


في الوقت ده


 في ناس قالوا ...

اني عليا عفريت...


وناس تاني قالوا ...

اني مريضة نفسيا..


لكن ...

مكرم جوز اختي هيام  ايامها

 قال...


اني يمكن اكون بمر بحالة اكتئاب


 بسبب بعد جوزي عني


وبالفعل اتصل   بعمرو جوزي 


وطلب منه يجي


 لان حالتي النفسية تقريبا متدمرة


وبالفعل..حجز عمرو وقال انه هيجي قريب


طبعا حوار الدكاترة النفسيين ده انا ياست منه


 لاني حاولت اتعالج نفسيا


و روحت لاكتر من دكتور نفسي


لكن ..

زياراتي المتعددة للاطباء كانت

 بدون اي فايدة


وفي الاخر


ولاد الحلال


 شاروا علينا اننا 

نروح( لعالمة روحانية)



عشان تشوف مالي؟


وفعلا روحنا لواحدة اسمها

(دميانة)


وقالتلي..

اني اصابني مس من الجان

لما كنت في المقبرة


وان روح هيام اختي 



 اتجسدت في جسمي


 ومش هتفارقني غير 

 بالدم


فسالتها 


وقلت.. يعني ايه مش هتفارقني غير بالدم؟


ويعني ايه روحها اتجسدت في جسمي؟


ردت دميانة

وقالت..

يعني انتي دلوقتي ملبوسة


وروح هيام

معاكي وحواليكي في كل مكان


يعني لما حاولتي تنتحري


 هيام هي الي كانت بتحاول تقتلك 


ومش كده وبس


 هيام موجودة في كل تفاصيل حياتك


وعايشة معاكي في نفس البيت 


يعني مثلا


لما بيبقي نفسك تاكلي حاجة


 هيام هي الي بتبقي نفسها فيها


 ولما بتتعصبي 

 هيام هي الي بتكون متعصبة


وواضح انها عايزة تدمر حياتك


لانها بتدمر علاقتك بالي حواليكي 


ده غير انها حاولت تقتللك


يعني هيام بتتحكم في كل حاجة بتعمليها


وهنا سالتني دميانة

وقالتلي...


فين جوزك؟


قلت..جوزي مسافر بره وجاي قريب


قالت..احسن انه ميرجعش دلوقتي


قلت..

ليه مش عايزةجوزي يرجع دلوقتي؟


ردت دميانة

وقالت


اصل ...

حتي في اللحظات الحميمة مع جوزك


 هيام بتكون متجسدة في جسمك

وهي الي... هتكون معاه و.....


عشان كده 

لازم جوزك يفضل بعيد


 لغاية ما ابعدها عنك



بعد ما سمعت الهري الي قالتة

دميانة..


 انا طبعا مصدقتش اي حاحة من الي سمعتها منها... 


وضربت بكلامها عرض الحائط


ورفضت كمان اني اروحلها تاني


لكن عزة كانت مصدقاها


وعشان كده 


عزة جت عاشت معانا في بيت

 بابا


وتحديدا في شقة اخوها مكرم


ووجودها في بيتنا كان لاكتر من سبب

اولا...

عشان تاخد بالها من نهي بنت اخوها 



وكمان  عشان تبقي جنبي...


 وتحميني من الي ممكن يحصلي

بعد الي سمعتة من دميانة


وخصوصا ان جوزي كان مسافر


بصراحة

انا كنت بسخر من عزة في قرارة نفسي 


واقول...

 ازاي عزة المتعلمة...


بنت المدارس تصدق في التخاريف دي؟


لكن ...

الليلة دي

 انا وصل بيا الامر


 اني  

 اثناء ما كنت بمشي وانا نايمة

كنت هقتل ابني

 

وطبعا كنت هقتلة بدون ما ادري



ولولا عزة دخلت عليا وانقذتة  متي

كان زماني اذيت ابني


وعشان كده ...

انا دلوقتي اتاكدت...


 ان كلام دميانة صح


وممكن تكون  روح هيام تؤامي في الموضوع فعلا


وعشان كده


 لازم اروح لدميانة 


 عشان احمي ابني


 الي ملوش ذنب في الي بيحصل 


وفعلا

بسرعة روحت لعزة الاوضة بتاعتها 

 قبل ما تنام


وقلتلها...


انا موافقة اروح لدميانة بكره معاكي


عشان اطرد روح هيام من حياتي... وانقذ ابني


 وهنفذ كل الي هتقولي عليه


فا ردت عزة

وقالتلي...


هتروحي بكرة ازاي؟


انتي ناسية ان عمرو جوزك راجع من السفر بكره؟


ولازم تروحي تستقبلية في المطار؟


قلت...لا لا لا مش مهم


انا هروح معاكي لدميانة

 ويبقي...

مكرم اخوكي يروح يستقبل عمرو في المطار


في اللحظة دي



طبطبت عزة عليا


وقالتلي...خلاص ماشي


روحي نامي والصبح نروح لدميانة

عشان نشوف حل للي بيحصل ده


فا هزيت راسي


وقلت...

طيب ممكن اخد اياد ابني في حضني

 وابوسة قبل ما اروح انام؟


رفضت عزة 


وقالتلي..لا


اوعي تقربي منه...


 انا مصدقت اني نيمت الولد


 بعدما كان  ... مفزوع منك


فا بصيتلها بحزن


وقلت.. ماشي


وبالفعل رجعت اوضتي




وفضلت اعيط لغاية ما روحت في النوم


والصبح صحيت علي ايد

بتصحيني


ولقيتني بتنفض من مكاني وانا في عز نومي


وانا بقول..


حاضر يا عزة 

حاضر انا هقوم البس اهوه


وفي اللحظة دي


سمعت صوت عمرو جوزي


بيقولي...

معقولة عزة شاغلة تفكيرك اكتر مني يا قلبي؟


في اللحظة دي


برقت عنيا...

وانا بصرخ 

وبقول...


 عمرو حبيبي

اخيرا جيت؟

الحمد لله


 واترميت في حضنة...

وفضلت اعيط


فا حضني عمرو بقوة


ولما لاحظ الحزن والتوتر الي

 انا كنت فيه



سالني ...


وقالي..


مالك حبيبتي؟


هو في حاجة حصلت؟


قلت...انا مريضة يا عمرو 


وبعمل حاجات غريبة 

غصب عني


وعزة  بتقول....

 اني ممكن اكون مجنوتة او ... عليا عفريت


رد عمرو


وهو بيحاول يهديني

وقال.. 


بس....بس.. بس 


اهدي كده... واتكلمي بالراحة عشان افهمك


ولقيتة بيسالني باهتمام


وقالي...مريضة ازاي ؟


وعفريت ايه الي  عزة بتقولك عليه؟


اهدي ...

 وفهميني بالراحة 


قلت...حاضر


وفعلا...

شرحت كل الي حصل لعمرو


وبعدما ما قلتلة علي كل حاجة


بصلي عمرو


وقالي...

انا عرفت دلوقتي مين ورا كل الي بيحصل ده؟


قلت...مين؟


قال ..اكيد  عزة بنت عمك

قلت..

انت بتقول ايه؟


رد عمرو 

وقال...

اكيد عزة  بتعمل عليكي  حوار


قلت...وعزة هتعمل عليا حوار ليه؟

رد عمر

وقال.. 


مش عارف...

بس يمكن في حاجة في دماغها من ناحيتك


و ناويالك علي الشر

 


عشان كده 

بتحاول تشكك في نفسك


والدليل...

 انك بتقولي... انك لما بتجيلك الحالة الغريبة دي

بتكوني نايمة


و لما بتصحي من النوم


 بتلاقي عزة معاكي في نفس المكان 


وممكن تكون عزة ...

بتوهمك


 انها بتنقذك ...


او بتنقذ ابنك

عشان شيئ خبيث في نفسها


ووارد جدا

 ان تكون هي...

 الي بتعمل كل الحوارت دي 


وانا هعرف

ليه عزة  بتعمل  كده معاكي بالظبط؟


قلت...

ايوه بس معقولة تكون  عزة هي  السبب في كل الي..... 


وقبل ما اكمل اعتراضي


سالني عمرو 


وقالي..

استني هنا...

انتي ازاي تسيبي ابننا ينام عندها؟


وفجاءة ..

صرخ عمرو فيا


وقال..تعالي نروح نجيب الواد من عند عزة بسرعة


قلت..حاضر


وفعلا جرينا انا ...وعمرو علي اوضة عزة 


وفضلنا نخبط 

لكن عزة مفتحتش


فا فضلنا نرزع علي الباب

 وبرضوا مفتحتش


فا فتح عمرو الباب بالقوة


وبعدما الباب اتفتح ...


بصينا جوه الاوضة  


عشان نتفاجئ

بمصيبة كبيرة


ومش هتتخيلوا اكتشفنا  اية......؟




لو عايز باقي احداث الرواية

صلي علي رسول الله وطبعا مش هننسي 

نعمل متابعه من هنا 

البارت التاني من هنا 



تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق
  1. اللهم صلي على سيدنا محمد قصة جميلة والله الموفق

    ردحذف

إرسال تعليق

التنقل السريع