القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الحب في ثلاجة الموتي البارت التاني بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


الحب في ثلاجة الموتي


الجزء الثاني


للكاتبة..حنان حسن


بعدما قدر  عمرو 

انه يكسر الباب...


 علي عزة.... والولاد


اتفاجئنا بكارثة


وهي....

 اننا شوفنا عزة 

 واقعة علي الارض


و غرقانة في دمها...


والمصيبة الاكبر..


ان الولاد مكنش لهم اي اثر


ولما دورنا علي الولاد

 في كل مكان 


ومعرفناش هما فين


ووقفت اكلم نفسي


 زي المجنونة


واقول...

يعني ايه؟


يعني اياد ابني ضاع؟


 ونهي بنت اختي اختفت هي كمان؟


 اختفوا  زي امي وابويا ؟


ومش هيرجعوا تاني؟


و فضلت  الطم... واصرخ


 واقول لعمرو

 انا عايزة ابني وبنت اختي

 يا عمرو


لازم  الولاد يرجعوا  باي ثمن


في اللحظة دي

 عمرو مردش عليا 


لانه كان مشغول بالكلام مع مكرم ابن عمي


 الي كان لسة داخل من بره 

علي صوتنا


ولما مكرم شاف اختة عزة

 غرقانة في دمها ...


و عرف ان بنتة وابني اتخطفوا


صرخ فينا

 وقال...

هي ايه حكاية الناس الي بتختفي في العيلة بتاعتنا دي؟


ازاي البوليس مقدرش يوصل


 لسبب اختفاء عمي... ومراتة

بس لا...

الي حصل دلوقتي لاختي


 واختفاء بنتي

 واياد ابنكم انا مش هسكت عليه

وهقلب الدنيا

وفي اللحظة دي

رد عمرو

وقال

ومين قالك اننا  هنسكت ؟


 وننسي الموضوع زي ما حصل لما حمايا وحماتي  اختفوا ؟


احنا فعلا لازم نقلب الدنيا 


حتي لو هنوصلها لقضية راي عام


في اللحظة دي


رد مكرم

وقال..كلامك صح يا عمرو


احنا لازم  نبلغ البوليس 

وحالا...


وفعلا اتصل مكرم ابن عمي بالوليس 


وبعدما  حضر رجال الشرطة


 شوفت معاهم عربية الاسعاف


الي اخدت عزة بنت عمي للمستشفي


وبعدها ...

وقف حضرة الضابط


ياخد اقوالنا جميعا

وبدء

يستفسر عن الي حصل بالظبط


ولما جه دوري 

وسالني عن حكايتي انا وعيلتي


شرحت للضابط كل الي حصل


 من ساعة ما بابا اختفي


 لغاية النهاردة


وبعدما حضرة الضابط سمعني للاخر


مردش عليا 


وكل الي عملة

 هو انه..

طلب مننا  اننا نروح معاه لقسم الشرطة


 عشان ياخد مننا معلومات اكتر اهلي الي اختفوا


عشان يتمم المحضر


وفعلا..

اتوجهنا احنا الثلاثة مع الضابط  لقسم الشرطة


وقبل اي كلام


بص حضرة الضابط لواحد من مساعدية 


وقالة..جملة كانت غريبة عليا

وهي..


فيش الثلاثة


ساعتها انا مفهمتش يعني ايه فيش الثلاثة؟




 

لكن بعد شوية ..

فهمت

 لما لقيت واحد من رجال الشرطة

 بيقولي ...حطي ايدك هنا علي الجهاز ده

 عشان ناخد بصماتك...


وطبعا عملوا كده مع اكرم وعمرو كمان

واخدوا بصمات الجميع


المهم..

بعدما اخدوا بصماتنا 

كان مفروض نكمل المحضر ونمشي

لكن...

 الضابط اتشغل عننا باكثر من بلاغ جالة 


وفضلنا طول النهار منتظرين الضابط

 لما يفضي عشان ننتهي من المحضر

 الي بنعملة ونروح


المهم..


بعدفترة 

لقيت العسكري جاي بيطلب من

عمرو انة يدخل لوحدة  

 للضابط 


وبدء ب عمرو...


وبعد ما عمرو

 اخد وقتة مع الضابط

وخرج 

جه العسكري تاني طلب

مكرم 


وبرضوا دخل مكرم عند الضابط...

 شوية وخرج


والغريبة ...

ان كل واحد فيهم 

بعدما بيدخل ...ويخرج من عند الضابط 


مكنش بيقول ايه الي حصل معاه جوه


 وفضل فضولي هيقتلني 


وكنت عايزة اعرف 


الضابط عايز كل واحد لوحده ليه؟

وقالهم ايه؟

 خلاهم ساكتين كده؟


لغاية ما جه الدور عليا


واخيرا..دخلت عند حضرة الضابط


الي سالني


وقالي..


انتي قولتيلي اسمك ايه؟


قلت...اسمي سوزان


ابتسم الضابط


وقالي..اه صحيح نسيت


انتي فعلا قولتيلي ان اسمك سوزان


 مع انه اسم حلو ميتنيسيش

قلت...

هو حضرتك هتقدر ترجع ابني؟


 ولا خلاص كده... ابني وبنت خالتوا اختفوا


 ومش هيرجعوا  تاني زي امي... وابويا ؟

في اللحظة دي

سكت حضرة الضابط ومردش عليا

واكتفي بانة..

اشعل  سيجارتة وهو مثبت عنية عليا 

وكانه كان بيتفحصني 


وبعدما اخذ نفس طويل من سيجارتة...


شاورلي بايده


وقالي..اقعدي يا سوزان


فا قربت من الكرسي الي قدام مكتبة

 وقعدت بهدوء 


وفي اللحظة دي


لقيت حضرة الضابط

 بيسالني تاني


وقال..لما حكيتيلي حكايتك


قولتيلي ...

انك روحتي  لواحدة عرافة او عالمة روحانية

 صح؟

 

بعدنا استمعت لسؤال حضرة الضابط


مردتش لاني مفهمتش سؤالة


فا لقيتة بيعيد سؤالة تاني

وقال...

صح ولا انا مسمعتش كويس؟


قلت...ايوه صح

انا روحت لعالمة روحانية


عشان اعرف ايه سبب الي بيحصلي بالظبط


والعالمة دي اسمها (دميانة)



رد الضابط وهو مبتسم

وقالي..


معلش سمعيني تاني قالتلك ايه دميانة ؟


قلت...

قالتلي .. 

ان روح  هيام متجسدة في جسمي...

وبتتحكم فيا...

وهي الي حاولت تقتلني

 وتدمرني....

 وتقتل ابني


بعدما مخلصت كلامي


بصلي الضابط وهو محتفظ علي وحهة  بنفس الابتسامة


وبعدها...لقيتة بيقولي

يا نهار ازرق


ده علي كده 

ممكن تكون روح هيام  هي الي ضربت عزة علي دماغها وخطفت الولاد؟


وقام حضرة الضابط من علي مكتبة


ولقيتة بيقرب مني 

وبيقولي

انتي متاكده ان دميانة قالتلك 


 ان روح هيام شريرة هي الي عملت كل ده


ارتبكت وهزيت راسي


و قلت..ايوه


فا رد الضابط بغضب


 قالي..

طيب وروح خالتك

 انتي كدابة


قلت...ليه كدبت في ايه؟


بصلي الضابط 


وقالي..

كدبتي في كل حاجة

قولتيهالي


قلت...ليه بس حضرتك بتقول كدة؟

رد حضرة الضابط

 

وقالي..

لان مفيش عرافة اسمها دميانة 


وبالتالي مفيش روح هيام


قلت..يبقي اكيد دميانة دي ست نصابة...او دجالة


 واستغلت موت هيام محروقة


 عشان توهمنا 

بان روح هيام هي الي...


وقبل ما اكمل كلامي


رد الضابط


وقالي..بغضب

لو كررتي تاني جملة روح هيام


هطلع روح ....


وبطلي استهبال ...

لانك عارفة كويس اوي ...


ان هيام ممتتش  محروقة

عشان  يطلعلها عفاريت


لما حسيت بنبرة الغضب الي في كلام الضابط 


فضلت اعيط


واقولة...

خلاص مش هتكلم تاني عن الارواح والعفاريت


بس صدقني حضرتك

 هيام اختي ماتت محروقة فعلا


 انا مش بكدب



في اللحظة دي


رد الضابط 

وقالي...

صدقيني انتي... 

لو فضلتي تستعبطي كده كتير ومقولتيش الحقيقة


 انا صبري هينفذ 


وهوريكي وش تاني خالص

 غير الي انتي شايفاه ده


قلت..حقيقة ايه بس؟

هو ليه حضرتك مش عايز تصدق ان هيام ماتت محروقة؟


وفي اللحظة دي


رد الضابط بسخرية

وقالي...


اسكتتتتي مش هيام طلعت عايشة؟


قلت...نعم؟

هيام اختي لسة عايشة؟

ازاي؟ 

الي حضرتك بتقولة ده مستحيل


لان انا بنفسي كنت مدفونة معاها

 ومتاكده  انها ماتت


رد الضابط

وقالي.. ايوه وربنا زي مبقولك كده

 هيام  لسة عايشة 

وبالامارة

قاعدة  ادامي دلوقتي


بصيت للضابط بتعجب


وقلت..

حضرتك بتقول ايه؟


انامش هيام


انا سوزان 

وهيام  اختي هي الي  ماتت


هز الضابط راسة بالنفي


و قالي... تؤتؤ


انتي هيام...

والدليل معايا في ايدي اهوه


وقرب الضابط مني اوراق رسمية


وقالي..

البصمات الي اخدناها منك..


 وطابقناها بالصمات الي في  ببطاقتك انتي ...واختك 


بتقول ..انك انتي هيام 


بصيت لحضرة الضابط بزهول


وفضلت اكلم نفسي


وقلت..ازاي الكلام ده؟


 ده لو انا هيام فعلا؟



معني كده اني هبقي متزوجة من مكرم؟


 وعمرو يبقي جوز اختي؟

مش جوزي؟


ونهي تبقي بنتي؟


 واياد يبقي ابن اختي؟

 مش ابني؟


وسالت الضابط الي كان علي اخره مني تاني

وقلت...


ازاي انا متاكدة اني انا سوزان؟


وبعدين لما هيام عايشة


امال مين الي ماتت محروقة؟


وكانت نايمة جنبي في المقبرة؟


رد الضابط 

عشان يفاجئني بصدمة اكبر

وقال......



لو عايز باقي احداث الرواية

صلي علي رسول الله

وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات مع متابعة للمدونه من هنا 

البارت التالت من هنا 


 

تعليقات

التنقل السريع