القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الحب في ثلاجة الموتي البارت التاسع بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


الحب في ثلاجة الموتي


الجزء التاسع


للكاتبة..حنان حسن


بعدما فتحت العلبة...

 وشوفت الحاجة الي فيها

اتصدمت صدمة عمري

لاني شوفت بين ايديا 
(تمثال فرعوني)

بيحمل زهرة عباد الشمس

 وطبعا التمثال...

بيرجع عمره لالاف السنين

وفضلت ابص للتمثال ...
وانا مش مصدقة 

وبسال نفسي

معقولة؟
يعني بابا كان بيتاجر في التهريب؟

طيب ازاي؟

ده بابا كان راجل امن؟

يعني مفروض انة يطارد الحرامية والمهربين؟

لا مش ممكن
 ان مش قادرة اصدق 

واثناء ما كنت ماسكة التمثال...

 وبحاول استوعب
 الي انا شيفاه

سمعت صوت حد طالع علي السلم ...
وجاي علي السطح

وفهمت ساعتها ...
ان عمرو جاب اياد وطالع

فاقررت اخد معايا التمثال للشقة تحت

 واخفية في مكان جنبي في الشقة
عشان ميبقاش
 عرضة للسرقة ع السطح

وبسرعة اخفيت التمثال
 في ملابسي
  
وفضلت انتظر ظهور عمرو
 علي السطح

لكن... عمرو مطلعش

وفجاءة
لقيت ادامي بنت
 شكلها مبهدل

اول مره كنت اشوفها

طالعة عندي علي السطح

ولقيتها واقفة تبصلي

فسالتها

قلت..انتي مين؟

قالت..انا هنومة...الي بشتغل عند جيرانكم

فسالتها..

قلت...انتي طالعة هنا ليه يا هنومة؟

قالت...في واحده ست بعتالك معايا رسالة

قلت..الست الي انتي بتشتغلي عندها؟
 بعتالي انا رسالة؟

قالت..لا
مش الست الي بشتغل عندها

الرسالة من الست المنقبة

 الي بتيجي تقعد في الاوضة دي وانتوا مش موجودين

في اللحظة دي 

افتكرت الست المنقبة 

الي شوفتها هنا علي السطح ساعة ما رجلي اتكسرت

 والي هاجمت عزة ...
وحاولت تقتلها..

 والي خطفت الولاد قبل كده

واتنبهت لكلمة (رسالة)

فا سالتها

قلت...رسالة ايه؟

قالت...
الست بتقولك...
لو عايزة توصلي لاسرار اكتر...

دوري في ثلاجة الموتي

بصيت للبنت بدهشة

وسالتها تاني

وقلت.. بتقولي ايه؟

ردت البنت 
وكانها حافظة الجملة ...

وبتكرر الجملة الي حفاظاها

وقالتلي..
لو عايزة توصلي لاسرار
 اكتر...
دوري في ثلاجة الموتي

فسالتها
قلت..مش فاهمة؟

 يعني ايه الكلام ده ؟
واسرار اكتر ايه؟

ردت البنت 

وقالتلي..معرفش

 الست المنقبة هي الي قالتلي اقولك كده

قلت..انتي قابلتي الست دي امتي؟ وفين؟

ردت البنت

وقالتلي..
انا قابلت الست المنقبة 
 وانا ماشية في الشارع

وهي وقفتني...

 وطلبت مني ...
 اوصلك الرسالة اول ما اشوفك

وبعدها الست سابتني ومشيت

بعدما البنت قالتلي علي الرسالة

سابتني ونزلت تجري
 من علي السطح

وكنت عايزة افهم منها اكتر

لكن...
قبل ما استفهم  من البنت 
عن معلومات اكتر

كانت البنت اختفت
  من علي السطح

وفضلت افكر في الرسالة

لغاية ما طلع عمرو...

ولقيتة بيقولي..

حبيبتي لازم ننزل دلوقتي

 عشان اياد ابني حرارتة عالية

 ولازم اخده اكشف عليه

فا وافقت طبعا اني انزل

 عشان نطمن علي الولد

وحملني عمرو علي زراعة كا العادة..
عشان يساعدني علي النزول 

لكن قبل ما ننزل من علي السطح...

لاحظت حاجة غريبة لفتت نظري

وهي..
اني شوفت جملة مكتوبة علي برميل 
من البراميل  الي كانوا  علي السطح

والجملة المكتوبة

كانت عبارة عن...

( ثلاجة الموتي)

وبالرغم من اني استغربت من الجملة
 الي شوفتها مكتوبة
 لاول مره علي البرميل

الا اني ...
مبينتش اي حاجة لعمرو

ونزلت معاه تحت


وانا عمالة افكر في الي حصل علي السطح

وعن السر الي في ثلاجة الموتي

زي الثلاجة ما بتقول..

المهم...

بعدما عمرو اخد اياد وخرج عشان يكشف علية 

وقعدت انا في البيت لوحدي
فضلت افكر

و لقيتني بقول لنفسي..

معني اني الاقي تمثال فرعوني في العلبة

والرسالة بتقول...

اني لو عايزة اعرف اسرار تاني ...
يبقي لازم افتح...

 وادور في ثلاجة الموتي

ومعني كده
ان الست المنقبة عارفة بموضوع التهريب

ومعني الرسالة..
 ان في تماثيل تانية في البرميل

 والست المنقبة عارفة بكدة...

بدليل انها مسمية البرميل بثلاجة الموتي

و هي الي كاتبة كده  علي البرميل

 عشان تنبهني علي المكان الي فيه 
باقي الاثار... والتماثيل

والسؤال هنا بقي

ليه الست بتقولي علي مكان التماثيل ؟

واشمعني بتقولي انا؟

ولما فكرت شوية

فهمت.... ان في حاجة مش مظبوطة بتحصل

اصل معني ان الست المنقبة
 موجودة قريب مني...

 وبتراقبني...
وبتحطلي بلوة علي السطح

يعني عايزة تجيبلي مصيبة 
 انا وعيلتي

ومش بعيد يكون الموضوع كله خطة من مكرم


ومعني كده
 اني انا وعمرو وعزة  كلنا  في خطر
لانها ممكن تكون ناوية تبلغ عننا

وبصراحة الموضوع ده رعبني

ولقيتني بفكر اني ابلغ حضرة الضابط ماهر

وابقي انا الي بدات بالبلاغ

وفعلا انصلت بحضرة الضابط

وقولتلة علي موضوع الرسالة فقط

ومذكرتش اي حاجة عن موضوع التمثال (عباد الشمس)

ولا قولت ان ابويا طلب مني اخفية

عشان ملوثش سمعة ابويا

المهم ...

بعدما حضرة الضابط سمعني للاخر

سالني
وقالي..

متعرفيش مين الست دي؟

قلت..لا
قال..

هي فعلا حاجة تقلق

والرسالة ليها اكتر من معني

ممكن تكون الست بتحاول تخوفك

وبتفهمك ان البيت فيه مشرحة
وعفاريت

بس مش دي المشكلة

المهم دلوقتي
 اننا نفتح البرميل

 الي مكتوب عليه الرسالة...عشان نتاكد

وبعدها نجيب هنومة الشغالة

 عشان نعرف منها مين الست المنقبة دي ؟

ونوصل لها من خلالها

وتوقف الضابط عن الكلام شوية
وبعدين 
قالي...

لكن انا مش هقدر افتش السطح
في وجود اهلك فيه

لاني ممكن ملاقيش اي حاجة

وساعتها عمرو هياخد بالة انه متراقب

عشان كده

 قبل ما اجي... وافتش البيت

لازم ميكنش في حد في البيت غيرك انتي فقط

قلت..وحضرتك ده هيحصل ازاي؟

اذا كانوا كلهم بيبقوا متواجدين في البيت علي طول

قال..
بالنسبة..لمكرم ...واختة عزة

 فا سهل اني اخلي ضابط من عندنا 
يتصل بيهم دلوقتي ...
ويجيبهم علي القسم

 بحجة بلاغ كيدي
متقدم ضدهم من اي حد

وهطلب من الضابط ياخرهم في القسم شوية

وبالنسبة لعمرو

فاانا ممكن اعطله شوية عند الدكتور

وفعلا 
قدر الضابط يخلي البيت تماما

 من الجميع

ولقيتة جاي هو وكام ضابط معاه

وطلعوا علي السطح

واخدوا البرميل

ودخلوا بيه  بداخل الاوضة
الي علي السطح

وبعدما تفحصوا البرميل

لاحظوا جميعا 
ان البرميل ثقيل

وكان واضح انهم قلقانين

من الي هيلاقوه جوه البرميل


لان البرميل كان مبرشم...
 ومغلق بمادة لحام قوية

وبالرغم من كده

كان واضح ان رجال المباحث جاهزين 
ومعاهم ادواتهم 

الي هيفتحوا بيها البرميل

وبداؤا يفتحوا البرميل
 بالفعل..

استعملوا الة الصاروخ في فتح البرميل

وبعد شوية

نجحوا انهم يفتحوه

وبعدما فتحوا البرميل

لقيت رجال المباحث بيبصوا لبعض بفزع 
 وبعدها رجعوا يبصوا ناحيتي

ولقيت حضرة الضابط 
بيقولي...

البرميل فيه جثة 

اترعبت من كلامة

وقلت..جثة ؟
جثة مين؟

رد الضابط 

وقالي...
منتي بقي الي عليكي تساعدينا...

 وتقولي لينا دي جثة مين؟

وشاورلي الضابط بايده

وقالي...

تعالي قربي يا هيام

وحاولي تتعرفي علي الجثة؟



بعدما سمعت طلب الضابط

حسيت اني جسمي كلة اتجمد في مكاني
  وبقيت مش قادرة اتحرك

فا قرب مني الضابط

واخدني من ايدي

 وقربني من البرميل

ولما بصيت جوه البرميل

حسيت ان الدنيا بتلف بيا

لاني عرفت الجثة بتاعة مين فعلا
وساعتها...

مصدقتش عنيا...

ولقيت الارض بتلف بيا..

وكنت هموت من صدمتي

اصلكم مش هتتخيلوا

 الجثة طلعت بتاعة مين.....؟




لو عايز باقي احداث الروايه اعملوا متابعه من هناااااا

تعليقات

التنقل السريع