القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الحب في ثلاجة الموتي البارت العاشر بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



الحب في ثلاجة الموتي



الجزء العاشر



للكاتبة...حنان حسن



بعدما شوفت الجثة ...

الي في البرميل..


حسيت بان الارض مش شيلاني


 والهواء بقي يدخل لصدري بصعوبة


وده طبعا

من شدة الصدمة...


لان  للاسف

 الجثة كانت (لبابا)...


ايوه هو بابا

 برغم ان الجثة متبهدلة 


لكن ...ده بابا ...

ودي هدومة


ولقيت الضابط

بيسالني؟


وبيقولي


اتعرفتي علي الجثة؟


فا هزيت راسي


وقلت..ايوه


فسالني تاني


وقالي ..

مين ده؟


قلت..

 ده يبقي بابا 


وبمجرد ما نطقت كلمة بابا


كنت عايزة اصرخ


 لكن ساعتها

 مكنتش قادرة حتي اعيط


وفضلت اترعيش... وجسمي بقي ينتفض


وكنت خلاص علي وشك اني

 اقع علي الارض


 لولا الضابط 

 كان واقف جنبي وساندني بذراعية 

  كان زماني وقعت علي الارض

فعلا


ولما  الضابط لاحظ اني هيغمي عليا


اخدني...وساعدني ... ونزلني لغاية شقة عمرو


وبعدما قعدني علي الكرسي الي في الصالة


سالتة وانا بعيط بحرقة


وقلت..

ليه بابا يحصلة كدة؟


ومين الي ممكن يكون عمل في ابويا  كده؟


بصلي حضرة الضابط باسف


ولقيتة بيقولي...


انا عارف ان المنظر الي شوفتية صعب عليكي ...


وعارف كمان...


 انك مصدومة


لكن...

انا عايز اطلب منك طلب مهم


فا بصيتلة...

 وانتظرت اسمع هو عايز مني ايه؟


ولقيتة بيقولي


انا مش عايز اي حد يعرف


حاجة من الي انتي شوفتيها دلوقتي


بصيت للضابط بزهول

وسالتة


وقلت..يعني ايه؟


هو احنا مش هندفن بابا ...


ونتلقي فية العزاء؟


رد الضابط


وقالي..

لا للاسف

 مش  هينفع دلوقتي


لاننا لازم الجثة تتشرح


عشان نعرف مين الي عمل فيه كده؟

وعموما احنا هنرجع كل حاجة زي ما كانت


وهنلحم البرميل تاني بعدما ما ناخد الجثة


عشان  محدش يعرف اننا اكتشفنا الجثة


فا بصيت لحضرة الضابط


وبعدما فقدت السيطرة علي نفسي

فضلت اعيط


وقلتلة...


انا لاخر لحظة 

كان عندي امل اني الاقي بابا عايش


وكان اقصي افتراض سيئ

 ليا ...

هو...انه يطلع مسافر


لكن مكنتش اتخيل اني اشوفة.......


فا  رد الضابط 

قبل ما اكمل كلامي


وقالي...ايوووه 


مهو انا بقي 

بطلب منك انك تنسي الي شوفتية دلوقتي...


 ومتعرفيش حد باننا اكتشفنا جثة والدك 


عشان اقدر اجيب حقة 


وسالني الضابط


وقالي...


انتي فاهماني يا هيام؟


فا هزيت راسي باسي


وقلت...

انا عارفة الي عمل كدة في ابويا


رد الضابط


 

وسالني


وقالي..مين؟


قلت..

( مكرم )


ايوه مكرم هو المتهم الاول


 وانا عايزة اقدم بلاغ ضده


فا رد الضابط


وقالي..

قولتلك مية مره 

مينفعش نتهم الناس بدون دليل


وخصوصا اننا عندنا اكتر من متهم


واولهم..

الست المنقبة... وعمرو جوز اختك 

ومكرم طبعا


 ومتنسيش كمان...

 ان اختك سوزان وراد جدا تكون عايشة


 وهي كمان  متهمة 


لكن عموما... اوعدك


اني هجيب القاتل والمتهم الحقيقي


وهقدمة لحبل المشنقة 


بعدما سمعت وعد الضابط بالانتقام


اترجيتة

وقلت...


ايوه ارجوك

 انا عايزة حق ابويا يرجع 


والي عمل كده في بابا ياخد جزاءة..وبسرعة



رد الضابط وهو بيستعد انه يرجع لشغلة


وقالي...اوعدك انه هيحصل وقريب جدا


وبعدما مشي الضابط


فضلت افتكر منظر بابا وانا منهارة من العياط 


المهم...عدي الوقت


وبعد اكتر من ساعة 

رجع عمرو من بره ومعاه اياد ابنة


وطبعا مبينتش اي حاجة لعمرو


ولا عرفتة الي حصل لبابا


وفضلت اعاني لوحدي 


من الحزن... 

والقهرة علي ابويا


 وكنت علي يقين ان الي عمل كده في ابويا


 واحد من الي قال عليهم الضابط  


يا اما الست المنقبة... اومكرم ابن عمي....اواختي سوزان..او عمرو...


عشان كدة ...


مبقتش طايقة

اني ابص في وش حد منهم


ونار الثأر لمقتل ابويا 


شعللت في قلبي


ولو كنت اقدر انتقم من الي قتل ابويا 

كنت هنتقم


 لكن  هنتقم ازاي؟


 بدون ما اتاكد  بالدليل القاطع مين الي عملها


وفجاءة


خطرت علي بالي فكرة


اعرف بيها مين فيهم

 الي قتل ابويا؟


والفكرة كانت 


اني اجتمع مع الجميع 

في مكان واحد

 


واقولهم..اني شوفت شاب من ولاد الجيران


 بيخزن المخدرات علي السطح بتاع البيت بتاعنا


وعشان كده 

انا بلغت حضرة الضابط


والضابط  وعدني


 انه جاي يفتش السطح

الصبح

 

وساعتها طبعا  القاتل هيطلع علي السطح


 عشان يتخلص من الجثة

 الي في البرميل


 وينقلها لاي مكان تاني


او علي الاقل


هيطلع عشان يتاكد


 ان كان البرميل في مكانة

 او لا؟


يعني الي هيطلع السطح بعد الكلام الي هقولة...


 هيقي هو الي قتل ابويا


وساعتها انا الي هنتقم منه بنفسي 


او علي الاقل هقدمة للعدالة


وفعلا


طلبت من عمرو انه يعزم عزة ومكرم

 علي اكلة سمك


عندنا هنا في العشاء


بحجة ان بنتي وحشتني


 وعايزاهم يجوا عشان يجيبوها معاهم


وفعلا 

عمرو سمع كلامي و عزمهم 


وانا انتظرت لغاية


ما قعدنا كلنا علي تربيزة السفرة

وفجرت المفاجئة


وقلتلهم اني بلغت الضابط 


عن جارنا الي بيخزن المخدرات علي سطحنا


والضابط هيجي الصبح...

 ومعاه قوة 

عشان يفتش السطح


ومكتفتش بكده بس

لا

دنا استاذنت بعد العشاء من الجميع 

وقولتلهم اني داخلة انام


والحقيقة اني..


دخلت بعد العشاء و اتحاملت علي نفسي


وقطعت الجبس الي في رجلي بالسكينة


عشان ابقي خفيفة


واقدر طلع اتسند لغاية السطوح


وفعلا اتحاملت علي نفسي


واخدت معايا سك..ينة المطبخ


وطلعت للسطوح بدون ما حد  ياخد بالة


ودخلت اتدارت في الاوضة

الي في الروف


وبعدما دخلت للاوضة


فضلت اراقب من ورا شباك الاوضة 


عشان اشوف مين فيهم الي هيطلع السطح؟


ومرت نصف ساعة  تقريبا 


وانا قاعدة بنتظر ورا الشباك

 في الاوضة


وكنت قافلة النور


عشان محدش ياخد بالة 


ان في حد في الاوضة


وفضلت قاعدة في الضلمة


وبالرغم من اني ...

 كنت مرعوبة


لكن فضولي

 اني اعرف مين الي قتل ابويا 


 كان اقوي من خوفي


وفضلت انتظر ...وانتظر


لغاية ما سمعت اخيرا صوت رجلين شخص


طالع علي السطح 


وفضلت اترقب بتركيز 


عشان اشوفة لما يظهر 

ادامي


وبالفعل..


ظهر الشخص الي طلع علي السطح


 وتوجة  مباشرة

 ناحية البرميل


وده طبعا اكدلي...


 ان ده هو الشخص الي قتل ابويا 

بدون اي شك


ولما اتحققت من الشخص ده


زادت حالة الرعب

 الي كنت فيها ...


وتسارعت دقات قلبي


وكنت في حالة من الرعب.... والهلع 

عمري ما عيشتها قبل كده 


لاني اكتشفت ان الي كان علي السطح


هي الست المنقبة


وفضلت متنحة شوية 


ومش عارفة اعمل ايه؟


لكن...بعد ثواني


قررت اني اتماسك ...

واستجمع شجاعتي


واخرج عليها فجائة 


وانزع النقاب من علي وجهها


قبل ما تاخد بالها مني..


او تحاول تهرب....

 او تقاومني


وكل ده...

 عشان اعرف 

مين دي؟ وبتعمل كده ليه؟


حتي لو هموت بعدها



وفعلا..

واربت باب الاوضة بهدوء... وبطء 


ولحسن الحظ...


 ان البرميل كان جنب باب الاوضة 

الي انا فيها مباشرة



 فا انتظرت لغاية...

 ما شوفتها  اقتربت من باب الاوضة


 اثناء ما كانت  بتتفحص البرميل 


 واثناء ما اعطتني ظهرها


فاجئتها من الخلف


ونزعت النقاب الي علي راسها


فا رفعت المراة المنقبة راسها  بسرعة

 وهي مذعورة


عشان تعرف مين الي موجود معاها 

 علي السطح ؟


ومين الي عمل فيها كده؟


وبمجرد ما اترفع النقاب 


شوفت وجه الشخص فعلا


ودي كانت دي اول مرة


 اشوف فيها شكل الشخص

 الي كان لابس النقاب 


واللحظة دي بالذات 


اصيبت بصدمة 

 اصعب من صدمتي في مقتل ابويا


لانكم

 مش هتتخيلوا


مين الي كان لابس النقاب......؟




لو عايز باقي احداث القصة

صلي علي رسول الله

وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات مع متابعة للمدونه من هنااااااا

البارت 11من هناااااا


 

تعليقات

التنقل السريع