سكريبت♥️بقلم سولييه نصار♥️
-انا عايزة اتجوز خلاص قر*فت منك ...وكر*هتك
زعق فيا معتز وانا نايمة علي السرير وتعبانة ...بصيتله بعيون دبلانة وعيطت ....نفخ بقر*ف وقال:
:هو ده اللي فالحة فيه ...
-حرام عليك يا معتز حصلك ايه انا بمو*ت اتقي الله عايز تتجوز اتجوز بس بطل تك*سرني ...حرام عليك خلاص أنا فيا اللي مكفيني ....
بصلي بكره ...كنت مصدومة ...معقولة الإنسان اللي حبيته ميتحملش مرضي ....اللي مفروض كان بيعشق التراب اللي أنا بمشي عليه يكر*هني كده لاني تعبت ومش قادرة اديله حقوقه ...معقول أنا رخ*يصة كده بالنسباله ...معقول. ....
-انا مش مصدقة حبك ليا اختفي كده بالسهولة دي يا معتز ...ايه اللي غيرك كده مرضي ؟!!مش مفروض انت بتحبني ...مفروض تقف جمبي
-لاني تعبت ...تعبت من اللف علي الدكاترة وانا مش عارف انت عندك ايه ...تعبت اننا عايشين زي الاخوات ...تعبت وقر*
فت ....حتي حتة عيل مقدرتيش تجيبيه انا عايش معاكي ليه عايز افهم ....أنا ايه اللي خلاني اتجوزك انتي ...ايه اللي خلاني اصبر ده كله ...بس لا يا مي خلاص كفاية كده انا هتجوز عاجبك عاجبك مش عاجبك خلاص نتطلق وتروحي لحالك كده كده مفيش عيال بيننا والحمدلله ...
قعدت ابكي وانا مش مصدقة اللي بيحصل معايا ....بصلي هو من غير شفقة ومشي ....انهارت علي السرير وحطيب ايدي علي وشي وبدأت ابكي ...كل حاجة انتهت... معتز هيسيبني خلاص ...قلبي كان واجعني اوووي ....أنا ومعتز اتجوزنا عن حب ...معتز كان بيحبني اوووي ...قضينا اول ست شهور واحنا مبسوطين مع بعض ...كنت حاسة أنه العوض اللي ربنا شايلهولي بس للاسف فجأة حياتنا اتقلبت لما تعبت تعب شديد ...تعب مش عارفة هو ايه بالضبط ...لفينا علي الدكاترة وكل دكتور يقول مرض معين ...اته*لكت أدوية وتحاليل بس مفيش فايدة كنا هنتجنن ...قعدنا تلات شهور واحنا بنلف علي الدكاترة وبعدين بدأت افقد الامل وقعدت في البيت أنا ومعتز ...تعبي كان بيزيد وانا مش فاهمة أنا مالي اصلا ...بعدين لاحظت أن معتز زهق وبدأ يبعد عني ...كنت حاسه أنه بدأ ينفر مني ويق*رف بعدين اكتشفت أنه بيكلم بنات ...وطبعا مقدرتش انطق وانا شايفة جوزي كل يوم بيتسحب من ورايا بالليل عشان يكلم ستات غيري ...كنت بنام كل يوم دمعتي علي خدي ...لكن النهاردة هو كسرني مرة تانية لما واجهني بوضعي ...واجهني أنه مش هيقدر يتحمل ...قالها صريحة أنه عايز يتجوز ...حطيت ايدي علي قلبي وانا حاسة نفسي هموت غمضت عيني وانا بدعي ربنا أن يصلحلي حال جوزي ويشفيني ....
....
مرت الايام ومعتز متجاهلني كان بيدور علي عروسة وكنت عارفة كده بس صبرت ...بس في يوم جاني وقال:
-انا لقيت العروسة اللي هتجوزها يا مي !
بصيتله بإنك*سار فكمل :
-وانتي اللي هتطلبيها كمان ...مش عايزة تعرفي العروسة مين
مردتش عليه فابتسم وقال:
-العروسة تبقي مروة صاحبتك!!!
يتبع
الجزء التاني♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️
-صاحبتي ...ملقيتش الا صاحبتي
صرخت بتعب فبصلي ببرود وقال:
-بحبها اعمل ايه هي اللي هتسعدني بما انك فشلتي ...هي اللي هتجيب ليا الطفل اللي أنا عايزة ...واحدة سليمة مش واحدة بجري بيها علي الدكاترة ...
دموعي نزلت كنت هتجنن ...ده مش جوزي ...مستحيل ده معتز اللي حبني وحبيته ...اكيد في حاجة ....
قومت بتعب وقربت منه ومسكت ايديه وقولت:
-معتز مالك ...لا بجد مالك أنا مي حبيبتك حصلك ايه
-معرفش بس انا كا*رهك فعلا مش طا*يقك ...وجودك خانقني .. أنا عايزة اطلقك بس عامل حساب انك مريضة ...أنا عاوز اتجوز يا مي وده حقي ...
بعدت وانا ببكي وقولت بحزن؛
-طيب عايز ايه مني
-تقنعي صاحبتك أنها توافق عليا ...اكيد هتر*فضني عشانك ...انتي اقنعيها...
كنت مك*سورة ومق*هورة ...كان نفسي اصرخ واقوله طلقني ...بس هروح فين وانا مريضة بالشكل ده بصتله وقولت بتعب :
-حاضر يا معتز ...
ابتسم بسعادة ...وشه نور حرفيا ....يااه للدرجادي حبها ...طب حبها امتي ...مروة اصلا ملهاش تعامل مع معتز ...
تاني يوم طلبت مروة تيجي وجات وكلمتها بهدوء عن طلب جوزي ...
-انتي مجنو*نة صح ....عايزاني اتجوز جوزك ازاي
زعقت فيا مروة ...
-يا مروة اسمعيني
-لا اسمعك ايه ....عايزاني اتجوز جوز صاحبتي ...عايزاني اك*سرك بالطريقة دي ...انتي مجنونة ...قوليلي بجد مش فاهماكي ...
بكيت علي حالي ...قربت مروة وحضنتني وقالت بشفقة:
-يا حبيبتي انا عارفة انك حاسة بالذنب بسبب جوزك بس ربنا إن شاء الله هيشفيكي متقلقيش أنا واثقة في كده وهترجع قصة حبكم زي الاول واكتر كمان ...لكن أنا مقدرش اك*سر سعادة صاحبتي بالشكل ده ...ابوس ايديكي متحطنيش في اختيار زي ده . .
-عشان خاطري وافقي ...ابوس ايديكي يا مروة لو ليا معزة عندك وافقي ...لو بتحبيني ...
بكت مروة وهي بتشوف حالي ...مسكت ايديها وكنت هبوسها ....بس هي بعدت ايديها وقالت:
-بس يا مي كفاية !
بكيت فبكت وهي بتبصلي وقالت:
-حاضر ...حاضر موافقة ...
وبعدين حضنتني جامد وهي بتبكي هي كمان ...
.........
مرت الايام وبدأ جوزي يجهز لجوازه منها وانا بتقطع من جوايا وكل يوم تعبي بيزيد وحاسة نفسي هم*وت ...
قبل الفرح بيوم اتصلت بيا مروة وهي بتبكي وبتقولي أن حالة امها فجأة بقت وحشة وأنها بت*موت وطالبة تشوفني ...دي غريبة اووي هي مكانتش تعبانة اصلا ....جيت علي نفسي ولبست وروحت ...
لقيت مروة بتبكي وبصتلي بحزن وقالت:
-امي عايزاكي يا مي ملهاش سيرة الا انتي ....معرفش فيه ايه بس بتقول انها عايزة تك*فر عن ذ*نبها ...أنا مش فاهمة حاجة ...هي بقالها فترة مش طبيعية والنهاردة بقت كده ...ذن*ب ايه ده يا مي اللي عملته معاكي
- معرفش ..يالا نشوفها وهنعرف
دخلت لقيت وشها مس*ود وباين عليها انها تعبانة ... بصتلي وانفجرت في البكا وقالت:
-سامحيني ...سامحيني أنا بتعذ*ب...
-اسامحك علي ايه
قولتها بصدمة وخوف وانا شايفاها بتتعذ*ب ...
بلعت ريقها وقالت:
-بنتي مروة كانت بتحب جوزك قبل جوازكم ...كانت فاكرة أنه هيتجوزها بس هو مكانش شايفاها اصلا ..كان شايفك انتي ...هي مقالتلكيش كده عشان متزعليش
-ماما
زعقت مروة بس انا شاورت لمروة تسكت وانا بتوصل لحاجة ...اتنهدت ام مروة وقالت:
-هي مقالتش لحد علي مشاعرها بس انا حسيت بيها ...شوفتها بتبكي ليلة فرحكم عشان كده ...عشان كده ...
قعدت تبكي وتقول :
-عشان كده عملتلك سح*ر بالمر*ض والمو*ت وان جوزك يكر*هك ودفن*ته في قب*ر واحدة ..
-ايه ... عملتي ايه
صرخت مروة وهي بتلطم ..قعدت علي الكرسي بتعب ...قربت مروة من امها وهي بتصرخ :
-حرام عليكي ...حرام عليكي ده كف*ر ...هي ذنبها ايه ...
قعدت ام مروة تبكي ...قربت أنا منهم وقولت:
-الق*بر فين ...لازم نفك الس*حر ده والا همو*ت ...
-الق*بر في....
وقبل ما تكمل ام مروة كلمتها غمضت عينيها وما*تت ومقدرتش اعرف مكان الق*بر!!!
يتبع
الجزء الاخير♥️شكرا علي تفاعلكم السكر ♥️بقلم سولييه نصار♥️
-ماما
صرخت مروة وهي بتبكي ....قعدت علي الكرسي وانا بعيط وم*نهارة...أنا هم*وت خلاص ...حياتي هتنتهي ...مش مصدقة أن الست اللي كنت بعتبرها امي تعمل فيا كده تأذ*يني بالشكل ده ...ده احنا اكلنا مع بعض ...دي كانت بتقولي انتي زي مروة ...ازاي تعمل كده ....راسي لفت ومسكتها ...مقدرتش حتي اواسي مروة اللي بتصرخ علي امها قدامي ...
........
مر تلات ايام عقبال ما مروة فاقت ...جابت ساعتها جوزي وحكتله علي اللي عملته امها ...أنا عرضت عليها انها تستر عليها ومتتكلمش لكن مروة أصرت تحكي كل حاجة ...كانت مصممة أنها تفوق معتز ...تقوله أن شعوره ناحيتي طبيعي لانه مس*حور هو كمان ....
بعدها قررت تروح لشيخ الجامع وتحكيله علي كل حاجة ...واخدتني أنا وجوزي معاها ...
....
-لازم نلاقي القب*ر عشان نفسد العمل
قالها الشيخ بعد ما سمع القصة ...
فركت مروة كفها وقالت بتوتر :
-بس يا شيخ امي ما*تت قبل ما تقول المكان فياريت تساعدنا ...
-يا بنتي في الحالة دي لازم نلاقي القب*ر عشان نبطل الس*حر ...والا القصة محتاجة شيخ اقوي مني لانه صعب نفكه من غير ما نلاقي الق*بر ...
مسحت مروة دموعها وهي بتمسك أيدي وبتطمني :
-طيب متعرفش شيخ يساعدنا لو سمحت
فكر الشيخ شوية وقال:
-ايوة فيه شيخ طيب اسمه حسن ...بيعالج بالقران وعالج ناس كتير
-شكرا يا شيخنا
قالتها مروة بإمتنان ..بعدين سكتت شوية وقالت بإنكسار:
-هو ممكن ربنا يسامح امي يا شيخ ...ممكن تدخل الجنة ومتتعذ*بش
بصلها بشفقة وقال،:
-الله اعلم يا بنتي ...
......
ودانا الشيخ للشيخ حسن اللي فضل يقرا عليا أنا وجوزي ويرقينا. ....طلب مننا أننا نشرب ماية مقري عليها. ..ونقرا قران قبل ما ننام ..ونصلي كتير عشان نعدي المحنة دي ...نفذنا اللي طلبناه...احيانا كنت بحس بخنقة بس كنت بكمل ...مروة مسابتنيش وقتها ...كنت ممنونة ليها جدا ...أنا عارفة أنها مكسوفة بسبب اللي عملته امها بس هي ملهاش ذنب بالعكس هي اللي ساعدتني ...واحدة واحدة بدأت افوق واخف ومعتز كمان ....وكمان بدأت اشفي من مرضي وشي رجع نور ومعتز رجع يتعامل معايا زي الاول واحسن كمان ...بقينا نحافظ علي الصلاة بتاعتنا ونقرا قران ونتقرب من ربنا قد ما نقدر ....مروة حاولت تبعد لأنها كانت مكسوف مني بعد اللي عملته امها بس انا مسمحتلهاش بكده بالعكس قربت منها اكتر وساعدتها عشان تتجاوز وفاة أمها زي ما ساعدتني ...
.....
وبعد سنة اهو احنا معزومين في فرح مروة علي واحد بيعشق التراب اللي بتمشي عليه ...كنت ماسكة ايد معتز جوزي وحاطة ايدي علي بطني اللي بدأت تكبر بسبب الحمل ...طلعت وسلمت علي مروة :
-ام عتريس جات بنفسها
قالتها مروة بمرح وهي بتحضنني
حضنتها وقولت :
-عتريس في عينك انا هسميه مراد ...
باركتلها وانا بضحك ونزلت ووقفت جمب جوزي معتز قرب عليا وقال:
-فيه حامل قمر كده ♥️
-اه فيه أنا يا بيبي
ضحك وقال:
-بتعجبني ثقتك في نفسك يا حبيبتي عشان كده بحبك ♥️
-وانا كمان بحبك♥️
تمت
#يحيا_العشق
#سولييه_نصار
تعليقات
إرسال تعليق