القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه سجينه في احضانه البارت التاسع عشر بقلم هدى عبد الحي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


شكل الروايه مطوله شويه 

ـ البارت التاسع عشر

#روايه سجينه في احضانه 

#بقلمي هدي عبد الحي 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تعالو نشوف احداث البارت اللي فات كدا 

ـ كامليا عرفت ان زينب حامل 

ـ نور شافت مراد 

ـ هيثم وعد ريم انو يجيب حقها 

ـ ريم اعترفت بحبها لهيثم وكمان هيثم اعترف ليها بحبه

 ـ الرئيس عاوز يخلص من سيف

ـ عمر عمل اتفاق مع بسمه 

ـ بسمه صدمت من كلامه 

، ـــــــــــــــــــــــ

ـ ام نور مخبيه سر هنعرفه البارت دا 

ـ ياتري كامليا هتظهر لسيف ولا 

ـ ياتري سيف هيعمل اي 

ـ اي هو الاتفاق 

كل دول جوابهم البارت دا

ــــــــــــــــــــــــــ

#سجينه في احضانه 

#بقلمي هدي عبد الحي 

ــــــــــــــــــــــــ

دلفت بسمه وهي شارده القصر من بعدها عمر 

كانت بسمه في عالم اخر حتي انها لم تنتبه لخطواتها فكادت ان تسقط بسبب ردائها الطويل 

امتدت يد عمر لامساكها قبل ان تسقط

فاق بسمه من شرودها ونظر اليه بحزن شديد 

ابعدت يده عنها من ثم همت بالصعود الي الاعلي 

اوقفها صوت الداده التي كانت تتابع ما يحدث من بعيد اقتربت وهي تنظر اليها بحنو وتقول، حمد الله على السلامه

احضرلك الاكل 

بسمه، لا ياداده مش عاوزه 

الداده بيأس، ليه يابنتي انتي مأكلتيش 

من امبارح

نظر عمر الي بسمه بغضب مكتوم 

بسبب عدم تناولها لشيئ من البارحه 

فمن وقت عودتهم امس بعد اتمام الاتفاق لم تتناول الطعام 

عمر للداده، خلاص روحي انتي 

نظرت اليه الداده بحزن بينما بادلها عمر نظره سخريه لا تعرف لماذا 

غادرت الداده الي المطبخ

بينما وقف عمر وهو ينظر الي بسمه بغضب وقال، ازاي مكلتيش لحد. دلوقتي 

بسمه، لا رد

عمر، مش بكلمك ردي 

بسمه، لا رد 

عمر وهو يمسكها من يدها بعنف، هو انا مش بكلمك هاا 

رد.... 

ولم يكمل جملته بسبب سقوط بسمه مغمي عليها 

عمر بصوت عالي قلق، بسمهه

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

في الاعلي 

كانت زينب تجلس علي الفراش وهي تمسد علي بطنها 

زينب، عامل اي ياحبيب ماما كويس صح 

هاا 

سيف وهو يخرج من المرحاض وينظر اليها بيأس، ربنا يهديكي 

زينب وهي تنظر اليه بغضب، هي مين 

سيف بلغبطه، هاا مين انا قولت حاجه 

زينب، لا انت قولت..... 

ولم تكمل جملتها بسبب صراخ عمى بإسم شقيقتها 

نظر سيف الي زينب بقلق وايضا زينب 

خرجو من الغرفه بسرعه وجدو عمر يحمل بسمه ويصعد بها الدرج بتجاه غرفتها 

زينب بقلق وخوف، مالها بسمه بسمه مالها ياعمر 

عمر بقلق، اغمي عليها بس متقلقيش 

ثم اردف، الداده بتقول مأكلتش من امبارح 

سيف، طيب يلا نطلع 

من ثم نظر الي زينب وقال، هكلم الدكتور متقلقيش 

قاطعه عمر مردفاا، دكتوره ياسيف هاا دكتوره 

نظر اليه سيف بغموض من ثم امر بأحضار طبيبه

علي الناحيه الاخري دلف عمر غرفته بعصبيه وقلق وجلس علي فراشه 

دلف سيف خلفه وقام بأغلاق باب الغرفه خلفه من ثم جلس بجانب عمر وقال، متقلقش هتبقي كويسه 

عمر، ان شاءلله 

سيف، الا قولي ياعمر 

نظر اليه عمر بستغراب فأكمل سيف قائلا ببرود، كنت فين امبارح 

عمر بتوتر، ها كنت كنت بجري زي كل يوم 

سيف، امم وبعديها كنت فين 

عمر، ها كنت كنت بوصل بسمه الكليه 

سيف، وبعديها 

عمر وقد فهم ان سيف يحاول ان يعرف ماذا حدث بينهم  

شرد  عمر فيما حدث البارحه 

فلاش باك 

اكمل عمله من ثم عاد الي الجامعه واخذ بسمه وواوقف السياره امام مكان معين وهي ينظر اليها 

بسمه بستغراب، اي وقفت هنا ليه 

عمر، انا هعمل معاكي اتفاق  

عمر، انتي طبعا عارفه انا مين وكمان اختك فين 

اي رأيك لو حد من الكبار عرف انك تعرفي اننا مافيا هيكون اي ردهم 

ارتعبت بسمه ونظرت اليه بخوف شديد 

فأكمل قائلا، اولا كدا هيقتلو اختك واي حد يقربلك او يهمك 

دا غير لو انتي بقا اللي بقيتي عايشه 

دا بردو ان انا ممكن اقلب سيف علي زينب في اي ثانيه 

وطبعا انتي عارفه اننا زي الاخوات 

واي حاجه هقولها هيصدقها 

كان يتحدث بكل ثقه وخبث اما بسمه فكانت في حاله صدمه شلت لسانها عن الكلام 

اكمل عمر كلامه قائلا، دا غير ان اختك حامل ياعيني 

لا وكمان انتو في مكانا

ولو حد عرف من الكبار اللي بنشتغل معاهم 

انك تعرفي او قولتي لحد 

صدقيني سيف او انا اي واحد فينا هيقتلك بدم بارد 

بس في حل لكل داا 

وكمان عشان اضمن انك هتبقي تحت عنيا 

اقترب من اذنها وهو يقول بصوت منخفض، نتجوز 

من ثم ابتعد وهو ينظر الي ملامحها الجامده الممزوجه بالصدمه والقهر والحزن 

عمر ببرود، قدامك خمس دقايق تفكري بس فكري في حيات اختك وحياتك 

من ثم نظر الي الامام وصمت 

عم السكوت في السياره 

لبضع دقايق 

قطع الصمت صوت بسمه المغلف بالجمود، موافقه 

نظر اليها وعلي وجهه ابتسامه خبيثه 

ثم قال، انزلي 

وبالفعل تم عقد القرين في مكتب شرعي 

ــــــــــــــــــ

باك 

فاق عمر من شروده علي يد سيف وهو يلوح بيديه امام وجه عمر ويقول، اي يابني روحت فين 

عمر، مفيش بس قلقان عليها 

سيف لا متقلقش الدكتوره جت براا ودخلت ليها ولما تخرج هنطمن 

متقلقش 

خرج عمر وسيف من الغرفه واتجهو الي غرفه بسمه ووقفو امامها 

بعد قليل خرجت الطبيبه وعلامات التوتر علي وجهاا 

هرول اليها عمر وسيف 

عمر، ها طمنيني مالها 

الطبيبه، لازم تعمل رسم قلب وتحاليل لان فيه شك كبير انها تكون عندها القلب 

عمر بصدمه، ايي 

سيف بقلق، طب يعني هي ممكن تتعالج منه صح 

الطبيبه، كل دا هيبان في التحاليل 

سيف بقلق اكبر، طب انتي قولتي لزينب 

اقصد اختها اللي معاها جوا

الطبيبه، لا يافندم بس ياريت تعملو التحاليل في اقرب وقت 

من ثم انصرفت مع الحارس 

جلس عمر بجانب الباب علي الارض واستند علي الحائط 

والصدمه مازالت علي وجهه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خرجت نور من الغرفه واتجهت الي الصاله من ثم تسمرت مكانها عندما رأته 

مراد وهو ينظر اليها بفرحه، نوور 

 من ثم تقدم اليها بلهفه وهو يقول، وحشتيني ياحبيبتي

نور بصدمه، وحشتك وحبيبتك 

اناااا؟؟؟؟؟؟ 

مراد، ايوا حبيبتي وروحي وعقلي 

ليه يانور مقولتليش انك بتحبيني كنت فضلت هنا ليه يانور 

نور بدموع، عشان عشان انت مش بتحبني انت... 

مراد، انا بحبك يانور بحبك من زمان اووي من وانتي بضفاير 

نور بصدمه، بتحبني.. 

مراد، ايواا 

نور بفرحه وضحك، يعني انت بتحبني زي ما بحبك صح 

هز مراد رأسه بفرحه 

صرخت نور بفرح ودموع وكادت ان تحضنه لكن اوقفها صوت امها 

الام، الله الله ياست نور هتعملي اي هااا 

وانت يااخ مراد واخد الموضوع بصدر رحب كدا ليه هااا 

يلا ياض من هنا وتيجي بكره ومعاك الجاتوه والولد غير كدا متجيش 

ضحك مراد ونور علي حديثها 

مراد،  طب مفيش صوباع محشي ولا كفته هاا ابن اختك واقع من الجوع 

ام نور وقد رق قلبها وقالت، من عيني 

من ثم نظرت الي نور وقالت، نور يلا تعالي نجهز الاكل 

مراد، لا سبيها تسليني 

ام نور، لا تسليك بعد الجواز 

من ثم قامت بسحب نور خلفها 

مراد وهو علي وشك البكاء، اقول اي بس خالتي بردو

من ثم قام بالجلوس في البلكونه 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند كامليا

كامليا، باسل 

باسل، اي ياكامليا 

كامليا بشردو، انا هروح لسيف 

باسل بصدمه، اي اي اللي انتي بتقوليه دا

كامليا، لازم اظهر ياباسل ابني هيتأذي لازم احظره لازم 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 كانت نور ووالدتها في المطبخ 

ام نور، نور 

نور، نعم ياماما 

ام نور، اي رأيك نكتب الكتاب الخميس الجاي 

نور بزهول، اي ياماما دا الاسبوع الجاب انتي عاوزه تخلصي مني ولا اي 

ام نور بشرود، لا يابنتي انا عاوزه اطمن عليكي قبل ما اموت 

نور بسرعه، بعد الشر عليكي ياامي ليه بتقولي كدا 

ام نور، ربنا يباركلي فيكي يارب 

نور، ويخليكي ليا ياامي يااحلي ست في الدنيا 

ام نور في نفسها، اقولك اي يابنتي عاوزه اطمن عليكي قبل ما اموت 

خلاص مفيش امل... 💔

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

#روايه سجينه في احضانه 

#بقلمي هدي عبد الحي

البارت الأخير من هناااااا
 

تعليقات

التنقل السريع