الحب في ثلاجة الموتي
الجزء الثامن
للكاتبة..حنان حسن
بعدما رجعتلي الذاكرة
طلبت من عمرو
انه ياخد الولاد
ويسيبني انام شوية
ولما قعدت لوحدي
افتكرت كل الي حصلي في الماضي
وفضلت اعيط
لاني افتكرت بلاوي كتير حصلتلي
والذكريات كلها كانت فظيعة
وعشان تفهموا قصدي
لازم احكيلكم علي
ابشع ذكرياتي من الاول
و هحكيهالكم....
بناء علي الي افتكرتة حالا ...
وحكايتي بتبدء
من بعد جوازي من مكرم...
جوازي الي كان
كلة غم... وخناق ...
ونكد
بسبب شخصية مكرم الزبالة
وافتكرت كمان
يوم ما جاني بابا الله يرحمة
لشقتي
وهو خايف وقلقان...
معرفش من ايه
ولقيتة بيديني علبة كرتون
وقالي...
خدي خبي العلبة دي بسرعة واخفي بيها الارض
ومتقوليش علي مكانها لاي حد
حتي لو كنت انا الي بسالك
عليها
ساعتها طريقة بابا في الكلام قلقتني عليه
فسالتة
وقلت...في ايه يا بابا ؟
هو ايه الي حصل؟
واية حكاية الكرتونة دي
رد بابا
وقالي...
الكرتونة دي
فيها شوية موبيلات
اخدتهم من واحد تخليص حق..
وهو دلوقتي بيتخانق معايا...
وعايزني ارجعله
الموبيلات...
لكن انا طبعا مش هرجعهم
غير لما يجيبلي الفلوس الي كنت مسلفهم لة
عشان كده...
مش عايز اي حد يعرف مكان الامانة دي ...
مهما حصل
بعدما سمعت رواية بابا
صدقتها
وقلتلة ...حاضر يا بابا
متشلش هم
انا هخفي الامانة ومفيش حد هيعرف طريقها
وفعلا...
خفيت الامانة
الي ادهالي بابا... بدون ما افتحها...
ولا اعرف جواها ايه؟
وفات يومين ...
بدون ما بابا يجي يسترد الامانة بتاعتة
فا اتصلت بيه عشان اسالة
هيجي امتي ياخد الامانة بتاعتة؟
فا رد بابا عليا
وقالي...يومين كده وهبقي اخدها منك
بس اسكتي خالص
ومتجبيش سيرتها زي ما قولتلك
فا قلتلة حاضر
وانتهت المكالمة علي كدة
وبعدما قفلت الموبيل
اكتشفت ان مكرم سمع مكالمة الموبيل
الي بيني وبين بابا
فا لقيتة
بيسالني...
وقالي..
هو عمي سمع كلامي...
وساب معاكي انتي الامانة يا هيام؟
فا رديت عليه بحسن نية
وقلت..
ايه ده؟
هو بابا قالك علي موضوع الامانة انت كمان؟
رد مكرم
وقالي...ايوه طبعا
بقولك انا الي طلبت منه انه يخليها معاكي
بس خلي بالك
اوعي حد يعرف مكانها
قلتلة...لا متخفش
انا مخبياها في مكان امين هنا في البيت
فا رد مكرم
وقالي..
في انهي مكان في البيت بالظبط؟
في اللحظة دي
حسيت من اسالة مكرم الكتير
انه كان بيحاول يوقعني في الكلام
عشان يعرف مكان الامانة؟
فا خدعتة...
وقلتلة ...علي مكان وهمي غير المكان
الي انا خبيتها فيه
وفهمتة كمان..
ان ماما تعرف بامر الامانة... وتعرف مكانها
وهي الي مخبياها معايا كمان
فا سابني مكرم وخرج
بدون ما يتكلم
وبالرغم من اني
قلقت من مكرم ...
وشكيت فيه
لكن...
مقولتش لبابا
ان مكرم عرف
ان الامانة معايا
عشان بابا ميزعقليش
وكبرت دماغي ...وسكت
علي امل
ان كلها كام يوم ...
و بابا هينزل من الاوضة بتاعتة الي علي السطح
و ياخد الامانة
لكن ...الي حصل
ان بابا اختفي بعدها...
ولما دورنا عليه
مكنش له اي اثر
ومعرفناش هو فين ؟
وبعدها بفترة
في يوم...
كانت سوزان اختي بايتة عندي
عشان كانت تعبانة
وبالصدفة
كان ده ميعاد تطعيمات ابنها... وبنتي
وكنت انا ساعتها قاعدة في الصالة
وبنظم ....وارص حاجات في النيش بتاعي
فا سالني مكرم
عن سوزان اختي؟
فا قلتلة...
سوزان في الحمام
بتاخد شاور
فا رد مكرم
وقالي...
طيب هاتي عباد الشمس
عشان ارجعة لصحابة
فا استغربت من طلبة
وقلت...
يطلع ايه عباد الشمس ده؟
رد مكرم
وقالي...
انتي هتستعبطي؟
..هاتي الامانة الي ادهالك ابوكي
ساعتها بس فهمت
ان الامانة
تبقي هي ....عباد الشمس
وفهمت كمان
ان بابا خبي عليا حقيقة الامانة
و مقليش الحقيقة
وفهمني ان الي معايا شوية موبيلات مش اكتر
وبالرغم من كدة
مفكرتش برضوا
اني افتح الامانة واعرف حقيقتها
عشان كان لازم اسمع وانفذ وصية بابا
واتعصبت علي مكرم
وحاولت اصعبها عليه...
وافهمة...
ان ماما عارفة بموضوع الامانة

فا قلتلة...
علي فكرة انت لازم تنسي موضوع الامانة
لاني لو انا وافقت
اديلك الامانة
فا ماما هترفض انك تاخدها
في اللحظة دي
فضل مكرم يبصلي بغيظ
وانا بدات اقراء في عنية انه ناوي علي الشر
ومعرفش ايه الي خلاني اربط بين الامانة
وبين اختفاء بابا؟
ولقيتني بسال مكرم
سؤال مباشر
وبقولة...
فين بابا يا مكرم؟
فا رد مكرم
وقالي..
بتساليني عنه ليه؟
انا معرفش مكانة
فا رديت عليه بغضب
وقلت..
بس انا متاكدة
انك ليك صلة با اختفاء بابا
والدليل انك جاي عايز تاخد حاجتة بعدما اختفي
فا بصلي مكرم بخبث
وحاول يكشملي
عشان اخاف مته
وجرب انه يعلي صوتة عليا
وهو بيقولي..
ابوكي طول عمره قارفني في عيشتي...
عشان كده
كان لازم اخلص منه
و هاتي الامانة بقي احسن ما اخلص منك انتي كمان
في اللحظة دي
مخفتش من تهديد مكرم
بالعكس..
دنا لقيتني بعلي صوتي عليه انا كمان... وبهدده
وقلت...
خلاص انا بقي هبلغ البوليس... وهقولهم
الي انت قولتهولي دلوقتي
فا رجع مكرم في كلامة
وهو بيضحك
وقالي...
انتي صدقتي يا ام نهي؟
دنتي طلعتي هبلة بجد
هو انا اقدر اقتل عمي؟
وجد بنتي بردوا؟
طيب وهقتلة ليه؟
دنا بضحك معاكي
وعموما خلاص
مش عايز الامانة
ولا هسالك عنها تاني
فا بصيتلة بغضب
وقلتلة..
وانا بقولك برضوا
لازم اعرف ابويا فين يا مكرم ؟
يا اما هروح اقول للبوليس علي قصة الامانة
في اللحظة دي
مكرم جاب ورا
ولقيتة بيغير الموضوع
وبيقولي...
انتي باين عليكي اتجننتي...
ومفيش فايدة من الكلام معاكي
وبدء مكرم ينادي
علي عزة اختة
و طلب منها ...
انها تجيب الاولاد
عشان...
ياخدوهم هو واختة
عزة
و يروحوا...
يطعموهم بدري في ميعاد
تطعيمات الخاصة
باالاطفال (اللقاح )
فا وقفت ابص لمكرم
هو واختة
وهما خارجين بالولاد
بدون ما اتكلم
وبعدما خرجوا
بقيت هتجنن
من الشك الي ملي دماغي من ناحية مكرم
وبقيت اسال نفسي
وياتري مكرم كان بيتكلم جد؟
لما قالي انه خلص من بابا فعلا؟
ولا كان بيهرج زي ما قالي؟
معقولة مكرم قتل بابا زي ما قال؟
لكن هيقتلة ليه؟
وفضلت قاعدة محتارة
لكن كنت شبة متاكدة
ان مكرم هو الي وراء اختفاء بابا
وبعد خروج مكرم واختة بالولاد
بقيت حاسة ان الدم بيغلي في
نفوخي
ولما لقيتني قليلة الحيلة ...
ومش عارفة اوصل للحقيقة...
ولا قادرة اقول لحد
علي الشك الي جوايا
من ناحية مكرم
حسيت اني عاجزة ...وضعيفة
وسيبت الي في ايدي و قعدت علي الكرسي...
وفضلت اعيط
المهم..
بعد دقيقة بالظبط
لقيت سوزان اختي خرجت من الحمام
وهي بتسالني
وبتقولي..
فيه ايه؟
بتتخانقوا ليه انتي ومكرم؟
فا قلتلها..بصوت مخنوق
مفيش خناق ولا حاجة
فا ردت عليا سوزان
وقالت...
ازاي مفيش حاجة؟
دا صوتكم خلاني اخرج من الحمام
قبل حتي ما اخد الحمام بتاعي
في اللحظة دي
صعبت عليا نفسي وعيطت
فا لقيتها بتطبطب عليا
وبتقولي...
احكيلي حبيبتي وفضفضي
...كنتوا بتتخانقوا ليه؟
فا ارتبكت
وقولتلها...
مفيش كنا بنتخانق علي مصروف البيت
فا مسحت سوزان دموعي
واخدتني في حضنها
وقالتلي...
متزعليش نفسك
كل البيوت فيها مشاكل
وغيرت سوزان الموضوع
وهي بتحاول تخفف عني
وقالتلي...
ايه رصة النيش الزبالة دي؟
روحي يلا اغسلي وشك
وتعالي اتفرجي عليا...
واتعلمي
رصة النيش بتبقي ازاي؟
وفعلا..
سيبت سوزان مكاني في الصالة
ودخلت الحمام...
وقفلت الباب عليا
ولما انفردت بنفسي
انفطرت بالعياط
واثناء ما كنت بعيط في الحمام
فجاءة
شميت ريحة دخان قوية...
وبعدها.. سمعت سوزان وهي بتصرخ بره
فا حاولت افتح باب الحمام
عشان اروح... اشوف اختي حصلها ايه؟
...
لكن...
بمجرد ما فتحت باب الحمام
لقيت السنة اللهب
في كل مكان
وكانت ثواني وهيشتعل الحمام
كمان
فا قفلت الباب علي نفسي تاني بسرعة

وقلعت هدومي ... وبلتها مية
وبقيت اتنفس من خلال الملابس
..عشان اخفف من حدة الدخان
الي داخل علي صدري
لكن الدخان فضل يزيد في الحمام
وانا مبقتش قادرة اتنفس
وفضلت بحاول اخد نفسي لاخر لحظة
لغاية ما حسيت
اني غيبت عن الوعي
وطبعا لما رجال الاسعاف
دخلوا الحمام
لقوني بدون ملابس...
وعلي ما وصلوا لسوزان في الصالة
كانت جثتها اتفحمت
عشان كده
اعتقدوا كلهم
ان الي كانت في الحمام
هي سوزان
والي كانت في الصالة واتشوهت
هي هيام....
وده كان بناء عن شهادة مكرم وعزة ولاد عمي
وطبعا انا لما فوقت في التربة
فضلت اصرخ...
لغاية ما خرجوني ...
وبعدما خرجت
لقيت نفسي مش فاكرة اي حاجة
والكل اتعامل معايا علي اني سوزان
ودلوقتي
انا متاكدة ان مكرم
هو الي ورا اختفاء( ابويا)..
واكيد هو الي قتلة
ووارد جدا كمان
يكون هو الي قتل (امي)
لانه كان فاهم انها تعرف مكان الاماتة
.. او
(عباد الشمس)
ودلوقتي كمان
انا بدات اشك في كلام مكرم عن تهديد اختي له ولينا
وده لسبب واحد
وهو..ان مكرم دلوقتي فاهم اني سوزان
وطالما مكرم فاهم اني سوزان
فا ليه بيحاول يفهمني
ان هيام عايزة مني
عباد الشمس
مع ان مكرم فاهم كويس اوي
ان سوزان متعرفش اي حاجة عن عباد الشمس
وده معناه
ان مكرم بيلعب لعبة ما...
وممكن ميكنش في سوزان اصلا
او ممكن تكون سوزان موجودة
لكن...
ممكن مكرم يكون ضغط عليها
عشان تعمل الي بتعملة ده
ولقيتني فكرت بسرعة
وقلت...
يبقي انا لازم ابلغ حضرة الضابط عن مكرم فورا
لكن .. تراجعت تاني
ورحعت اقول لنفسي
لكن ازاي؟
ده مكرم كان جسمة مكسر فعلا
وواخد علقة موت؟
يعني انا لو بلغت ممكن سوزان تتاذي
ياتري فعلا سوزان عملت كده في مكرم؟
عشان توصل عباد الشمس؟
يعني انا لو بلغت هبقي ببلغ في اختي
وبلبسها مصيبة
يارررربي
انا مبقتش فاهمة حاجة
لكن...كل الي متاكدة منه
هو ان...
الي حصلنا ده كلة
كان بسبب (عباد الشمس)
ايه اصلا عباد الشمس ده؟
وياتري عباد الشمس ده حاجة مهمة اوي كده؟
لدرجة انه
يخلي مكرم يقتل... ويسرق... ويحرق...
بيت ويدمر اسرة كاملة
عشان يحصل عليه؟
وفي اللحظة دي
لقيت عندي فضول غير عادي
اني اعرف ايه هو عباد الشمس ده؟
لكن ازاي؟
انا افتكرت اني مخبية العلبة
الي فيها عباد الشمس
علي السطح...
وتحديدا
في قصرية زرع فوق
ودفنت فيها العلبة تحت الطين الي في القصرية
لكن ازاي
هطلع علي السطح لوحدي
وانا رجلي متجبسة؟
عشان اجيب الامانة؟
واثناء ما كنت بفكر
لقيت عمرو جنبي و بيكلمني
بس مركزتش
ولا سمعت الي كان بيقولة
لاني كنت شاردة بذهني
فسالتة
وقلت...
كنت بتقول حاجة يا عمرو؟
رد عمرو
وقالي...
بقولك مالك قاعدة مسهمة
كده ليه ؟
قلت...
مفيش يا عمرو
اصلي نمت شوية
وحلمت ب بابا
ولقيتة جاني في المنام
ولما شوفتة
قولتلة انت وحشتني اوي يا بابا
فا لقيت بابا رد عليا
وقالي...
انا موجود علي السطح...
لو واحشك... وعايزاه تطمني عليا
تعالي اقعدي شوية علي السطح
في اللحظة دي
بصلي عمرو بشفقة
وقالي...
ياااه يا هيام
اد كده انتي مفتقدة والدك؟
قلت...ايوه
من فضلك ساعدني اني اطلع علي السطح يا عمرو
فا بصلي عمرو بحنية
وقالي..
طلياتك اوامر
يلا بينا
وفعلا حملني عمرو بين ايدية
وطلعنا علي السطح
وطلبت منه يقعدني جنب قصرية الزرع
وبعدها...
طلبت منه ينزل تاني
عشان يجيب اياد من تحت
وبمجرد ما عمرو نزل
وبقيت جنب القصرية
فضلت احفر فيها بايدي
لغاية ما وصلت للكيس
الي فيه العلبة...
فا فتحت الكيس..
وبعدها.... فتحت العلبة
عشان اتصدم صدمة عمري
عارفين العلبة كان فيها ايه.....؟
لو عايز باقي احداث الرواية
صلي علي رسول الله
وطبعا مش هننسي
نضع عشر ملصقات...مع متابعة المدونه من هنااااااا
البارت التاسع من هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق