القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قدري الأسود البارت 11الي 16 الأخير بقلم غاده رجب في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


قدري الاسود البارت الحادي عشر تسلمولي ع تفاعلكم ياقمرات

احمد: علشان انا مش حابب حد يقف ف طاريقنا انا وانتي وعلشان انا بحبك ومش عايز حد يقول عنك حاجه 

رحاب: احم احم بتخاف عليا ولا اي 

احمد: لا بحبك 

سبت احمد ومشيت وانا حاسه اني فرحانه اوي هو دا اللي يتقال عليه الحب ولا ايه والنبي شكلي هحبه رجعت البيت فضلت اتصل ب مي مش بترد ولا رحمه الله الناس دي ماتت ولا ايه 

_____

لكن الدكتور فضل يدور ع الاسم لقاه فعلا قالي اه موجود

_ازاي موجود يعني ايه 

الدكتور: يعني عنده ايدز من زمان من اربع سنين بياخد العلاج دا 

_انت متاكد انت بتقول اي 

الدكتور: والله بياخد العلاج دا من زمان بس مش هيصرف العلاج  دلوقتي لانه لسه واخده الاسبوع اللى فات بس انتي مين

_انا مراته انا البنت الهبله اللى ضحك عليها واتجوزها وهو عارف انه مريض ايدز عرفت انا مين انا اللى دمر حياتي كلها 

_سبت الدكتور ونزلت وانا بعيط بهستريه شديده انا مستهلش منه كدا يامي انا معملتش حاجة انه يعمل معايا كدا ليه دا كان جاي مقرر انه يتجوزني ليه يامي وجعني كدا ليه حرمني من اني اكون ام ليه وفضلت اعيط لكن مي فضلت حضناني جامد اوي قالتلي احنا لازم ننزل للدكتور 

الدكتور: لازم تعملي تحليل وتشوفي انتي عندك المرض ولا لا 

مي بخوف: يعني ايه  يعني ممكن يكون عندها ايدز هي كمان

الدكتور: دا اكيد لان الايدز بينتقل بالعلاقات الزوجيه وهي كانت ع علاقه بيه يعني اكيد هتبقي اتعدت ربنا يستر 

_عملت التحاليل والدكتور قال انه مش هيظهر دلوقتي رجعت البيت وانا منهاره كنت حاسه اني بموت انا حاربت كتير علشان اكون بخير واكون عندي بيت وحياه لكن دلوقتي ولا كسبت حربي ولا بقيت بخير جه حاتم من الشغل لقاني مرميه ع الارض مغمي عليا 

حاتم بخوف: رحمه مالك ف ايه انتي كويسه فوقي يابنتي انا مقدرش اعيش من غيرك فوقي ياحبيبتي حقك عليا اكيد تعبتي بسببي فوقي طيب 

_فوقت لقيت حاتم حاضني جامد لكن زقيته من حضني وانا بعيط جامد ليه ياحاتم؟! 

حاتم بتوتر: ليه ايه ياقلبي 

_ليه تعمل فيا كده ليه حرام عليك 

حاتم بتنهيده: عملت ايه 

_ليه اتجوزتني وانت عارف انك مريض ايدز ليه كنت حابب تنهي حياتي معاك اشمعنا انا وانت مكنتش تعرفني ليه متجوزتش واحده غيري ليه خلتني احبك وليه ماقولتش من اول يوم اتقابلنا فيه ليه اخترتني انا بالذات علشان اشيل حاجه زي دي ليه حرام عليكي ليه كنت بتحس ب ايه وانا بعيط قدامك ليل نهار ونفسي ابقي ام كنت بتفرح صح كنت بتقول ايه ف نفسك وانا ف حضنك وموافقه ع وضع مفيش بنت ترضي بيه كنت بتفرح صح كنت بتفرح اول مالكانديوم يتقطع او يسرب مكنتش بتخاف عليا انت اناني اوي ياحاتم انت اناني بجد انا بكرهني اوي علشان صدقت وحبيتك ياريتني ماكنت حبيتك وفوق كل دا تخوني انت عارف المرض دا بينتقل ازاي ولا اعرفك ساكت ليه اتكلم اتكلم متوجعش قلبي اكتر من كدا

_لكن الغريب انه فضل ساكت بيسمعني بس كان بيعيط ع عياطي بدء يتنهد ويقول

انا عارف انك شيفاني وحش اوي واني مستهلش ابقي ف حياتك وان انا السبب اللى دمر حياتك لكن والله مقصدش منكرش اني كنت عارف اني تعبان وعندي ايدز بس انا مكنتش مخطط عليكي انتي انتي اللى ظهرتي ف وشي مكنش ذنبي والله 

_امال ذنب مين انطق ذنب مين وجعي دا كله 

حاتم بعياط: ذنب بابا هو اللى قالي عليكي قالي دي بنت مكسوره وكبرت ولسه متجوزتش  يعني هتقبل هتقبل من غير تفكير انت اكبر مهندس ف البلد واي بنت تتمني انك تبقي جوزها والله قولتله حرام ندمر حياتك قالي انك تعبانه ف بيت اهلك ومن نظره الناس ليكي انا قولت هتجوزك ومش هقرب منك والله لكن 

_قطعت عليه كلامه كله وقولتله انت كنت بتشفق عليا واي خلاك قربت مني 

حاتم بنفس صوته المكسور: علشان انا شاب وطبيعي مراتي معايا لازم اقرب منك وانا كنت بدأت احبك والله ومعملتش حاجه غير برضاكي 

_رضايا ايه انت فهمتني انه مرض مش معدي وانك بتعمل كده علشان خايف عليا مش اكتر

حاتم: ولسه خايف عليكي انا حبيتك اوي منكرش اني اذيتك بس اديتك مقابل الاذي دا حب واهتمام وحنيه مكنتيش هتلاقي حد يديكي نصها انا والله مش وحش انا مخنتكيش  زي م انتي فاهمه

_امال اي كنت بتلعب استغمايا وجالك المرض يعني 

حاتم: لا والله انا كنت افشل وانجح واروع شاب ممكن تقابليه كنت عايز يبقي معايا فلوس كتير واحافظ ع الشركه بتعتي 

_تحافظ عليها ازاي بقي احكيلي يمكن تعرف تكفر ذنبك

_بدء يتنهد ويقولي.... 

#قدري_الاسود

#بقلم_غاده_رجب


قدري الاسود البارت الثاني عشر تسلمولي ع دعمكم ياقمرات متابعه بقي علشان الجديد

بدء يتنهد ويقولي: انا كنت لسه متخرج من كليه الهندسه وبابا كانت الوقت دا الشركه بتخسر الاسهم بتاعتنا وانا كنت عيل طايش ف بدايه عمره لقيت  واحده ست كبيره كانت شريكه بابا كان اسمها رشا بتطلب مني اللى عمري ماكنت اتخيله

رشا:علشان امضي الاسهم ماتنزلش اكتر من كدا لازم تيجي تسهر معايا 

حاتم:اجي اسهر معاكي ليه بقي 

رشا: كدا علشان تنقذ اسهمك 

وفعلا روحت سهرت معاها لكني مكنتش معني كلمه عشا عمل كنت صغير وفعلا حصلت بينا علاقه كامله بس انا كنت صغير 

رحمه بستحكار:يعني اي كنت صغير مكنتش فاهم يعني اي بيحصل انت بتقول مبرر اوسخ من الذنب نفسه ومن هنا بقي انتقل المرض

حاتم:لا انا لقيتها شغلانه حلوه ف كنت دايما مع رشا دي ولو فيه اي حاجه مش بتتقضي كنت بعمل نفس الحوار دا كنت حبيت الموضوع

رحمه بعياط؛اخرس ياحاتم 

حاتم بعصبيه:لا مش هخرس فعلا كنت حبيت الموضوع نقذت شركتي وكنت بعمل كل حاجه بنفس الطريقه حبيتها لحد مافي يوم تعبت جامد كنت ف حضن بنت وكنت بموت تقريبا سابتني مرمي ونزلت من كتر تعبي اتصلت ب بابا وبعد تحاليل وتعب اكتشفت اني عندي الايدز جالي من اي واحده فيهم منيش عارف بس وقتها قررت هنقل المرض لكل بنت كنت معاها 

رحمه بعياط؛ طيب ليه اخترتني انا وانا عمري مكنت اعرفك ليه قررت تنهي حياتي معاك 

حاتم: انا مكنتش اعرفك والله فيه واحده قالت لبابا انك انتي بنت مكسوره ومالكيش حد وكل الناس بتعايرك بكبر سنك والناس ف البلد بتقولك عانس كنت فاكر انك وحشه او كبيره بقي وباين عليكي سنك كنت بقول اي بنت والسلام اهي بنت تأدي الغرض والناس تقول اني متجوز كنت جاي عندكم وانا كاره نفسي لكنك دخلتي عليا لقيتك قموره وشكلك اصغر  من سنك بنوته كيوت ومثقه اول ماتكلمت معاكي حسيت برتياح كنت شافك ملاك قولت لبايا هي القمر دي ليه متجوزتش لحد دلوقتي 

رحمه بعياط: ماصعبتش عليك وانت شايفني قدامك مظلومه طول حياتي 

حاتم: لا مصعبتيش قولت  هعوضك حب وحنان وحنيه قولت هخليكي اسعد واحده ف الدنيا قولت كدا كدا مش هطلقك فهتفضلي ف حياتي 

رحمه: وماصعبتش عليك وانا بتعذب قدامك ونفسي ابقي ام زي باقي الناس نفسي اسمع كلمه ماما نفسي اخدها ف حضني واشوفهم قدامي بيكبروا ويروحوا المدرسه نفسي انا اتعب الاقي ايد ولادي بطبطب عليا انت وسخ اوي ياحاتم 

حاتم: ياست مايمكن يكون مش عندك المرض 

_كنت لسه مخلصناش كلامنا ولقيت الباب بيرن حاتم حاول يلم شتاته ويرجع طبيعي ويفتح الباب لقيتها مي صاحبتي

مي بعياط وخضه خدتني ف حضنها: التحاليل ظهرت وانتي طلع عندك المرض 

_فضلت باصه ل مي وانا مصدومه 

مي باحتواء:ماخفيش والله هتخفي هتاخدي علاج وهتبقي كويسه 

_كويسه بعد اي كويسه وانا بدمر 

حاتم بعياط:انا اسف ليكي يارحمه حقك عليا 

_تعرف انا لو قبلت اعتذارك دا ابقي انا قليله قيمه ماهو مينفعش ترشق سكينه ف قلبي وتقولي اسف اسف ع ايه ولمين اسف ع كدبك ولا ع حياتي اللى دمرتها اسف ع ايه خد اسفك واطلع بره ياحاتم سيبني لوحدي ولا اقولك خليك دا بيتك انت اولي بيه انا هنزل اقعد عن ماما 

حاتم بخضه:هتروحي فين ابوس ايدك خليكي انا ماليش غيرك خليكي والنبي انا بحبك انا معترف بغلطي انا عمري ماعرفت اخلي حد يحبني ويفضل فى حياتي انا فاشل جدا ف كدا معاده انتي انتي كنتي سندي وبيتي 

_بصتله كدا وقلت؛...

______

احمد:وبنت قلبي سرحانه ف ايه 

رحاب بضحكه؛انت هنا من امتي

احمد:انا هنا من اول مابدأتي تضحكي لنفسك 

رحاب بتوتر:كنت بفتكر حاجه علشان كدا ضحكت

احمد:انا جاي اقولك حاجه مهمه اوي بالنسبالي 

رحاب:قول ياعم 

احمد:انا عايز رقم بابا عايز اتقدملك

رحاب بفرحه:نعم انت قولت اي 

احمد:قولت عايز اتقدملك اتجوزك يعني يابت 

_طيب طيب ممكن تقعد مع اختي الاول تتعرف عليها هي مش اختي هي صحبت اختي وبحبها اوي

احمد:ماشي ياست البنات خديلي منها معاد هي الاول 

تعرفي يارحاب 

_٠قول 

احمد:انا بحبك اوي كتت حاسس ان كل اللى فات من عمري كان انتظار ليكي 

_ايه ياعم الكلام الجامد دا 

احمد:الكلام الجامد دا مش بيطلع غير ليكي 

_لسه قاعد وهرد عليه لقيت فوني بيرن مي بتتصل 

رحاب: اهي اختي اللى كنت بكلمك عليها بتتصل

احمد:هو دا وقته برضو مترديش

رحاب:لا طبعا هتقلق دا يمكن تكون عند رحمه اختي 

_الو ايوه يامي عامله ايه

مي:الو يارحاب انتي عامله اية كنت عايزه اقولك حاجه مهمه

رحاب:وانا كنت عايزه اقولك حاجه اهم انا فرحانه اوي يامي فرحانه بغباء انا.اخيرا قلبي دق بصي لا اخيرا حبيت بجد 

مي بعياط:وانا عايزه اقولك ان رحمه تعبانه اوي 

رحاب بخضه:تعبانه ازاي انتي بتقولي اي انتي فين يامي انطقي

مي:احنا عند رحمه ف البيت تعالي حالا 

_طيب سلام سلام دقيقه وهبقي عندك

وبالفعل قفلت مع مي لكن احمد اثر انه يوصلني لاني كنت منهاره عياط ع اختي هي رحمه مش بس اختي دي سندي وضهري دي امي وصاحبتي دي كل دنيتي 

احمد: قولي العنوان بسرعه 

رحاب:خلاص انا هركب التاكس وهوصل امشي انت 

احمد: لا طبعا امشي واسيبك ازاي 

رحاب: انا خايفه اوي يااحمد

احمد: متخفيش ياقلبي

وبالفعل احمد وصلني لحد البيت ولسه طالعين انا واحمد عند مي ورحمه برن الجرس لقينا صدمه مكنتش متوقعه انها تحصل... 

#قدري_الاسود

#بقلم_غاده_رجب


قدري الاسود البارت الثالت عشر اسفه ع تأخير البارت

لقيت مامه احمد بتتصل بيه ان والده تعبان اوي ولازم ييجي علشان يشوفه 

احمد: معلش يارحاب انا لازم امشي اشوف بابا 

رحاب: اه امشي انت وابقي طمني يااحمد اول ماتوصل وخلي بالك من نفسك 

احمد: حاضر وابقي طمنيني ع رحمه 

___

 رحاب بصدمه: مالها رحمه يامي حصلها ايه 

مي بعياط: دي عرفت ان عندها ايدز ف دخلت ف حاله نفسيه وحاله صرع زي م انتي شايفه كدا 

رحاب بعياط: ايدز اختي انا عندها ايدز منك لله ياحاتم انت السبب لازم ناخدها مستشفي بسرعه طيب اعمل حاجه بدل م انت واقف زي الصنم كدا 

حاتم بعياط شديد: انا حاسس بالذنب انا السبب انا مش مسامح نفسي انا مني لله

رحاب بعصبيه: مش وقت الكلام دا ياحاتم يلا ننزل المستشفى 

وبالفعل نزلنا المستشفى الدكتور قال ان عندها حاله نفسيه وصرع ولازم تاخد مهدء وترتاح ومفيش حاجه تأثر عليها ولا تزعلها لانها متعرضه لضغط نفسي شديد

_عدا يومين وانا فوقت فوقت لكني مش طايقه حاتم ولا نفسي اول مافتحت عيوني لقيت حاتم جمبي بيعيط

رحمه: طلقني يااحاتم 

حاتم: لا يارحمه انا مش هطلقك انا بحبك بحبك ومقدرش اعيش من غيرك انتي بنتي وامي ومراتي 

_انا قولت طلقني ياحاتم علشان متوصلش بينا لمحاكم 

حاتم: لا انا هسيبك اسبوع اتنين تفكري وتهدي كدا بس امانه عليكي بلاش تظلميني وبلاش يكون ردك قاسي بالنسبالي 

_فعلا خرجت من المستشفى ع بيت ماما لكني اول ماشوفت ماما مقدرتش امسك نفسي 

:تعرفي ياماما انك السبب الرئيسي ف وجعي وتعب قلبي دا انت ازاي ام وتعملي ف بنتك كدا انت السبب كنتي بتعيريني ان نصيبي لسه مجاش ميت مره احاول اشرحلك اني مسميش عانس اسمي اتإخرت اسمي لسه مجاش اللى يستاهلني كنتي محسساني اني عندي ميت سنه ليه يامي تعملي فيا كدا مش حرام عليكي اللى انتي عملتيه دا 

ماما: وانا مالي انا كنت زي اي ام نفسي افرح بيكي واشوفك ف بيتك وعندك حياتك واسره كان نفسي اشيل ولادك كنت بتعب من نظره الناس ليكي وازاي وصلتي للتلتين ولسه متجوزتيش

_ودلوقتي فرحتي بيا وشلتي ولادي اتمتي نظره الناس تكون لسه فارقه معاكي دا انتي ياامي وافقتي وشجعتيني اني اوافق ع الكانديوم والعيشه الهباب دي انتي اللى خلتيني كدا حرام عليكي انا عمري ماحسيت بحنانك انتي عارفه يامي انتي عمرك ماحضنتيني زي اي ام عمرك ماسمعتيني كنت دايما بحسك عدوه ليا مش امي عاجبك حالي كدا ياامي عاجبك مرضي اللى هفضل عايشه بيه عمري كله دا 

ماما: يااه انتي شايله ف قلبك كل دا ليا حرام عليكي وجعتي قلبي انا كنت بخاف عليكي كنتي عايزه اطلع منك بنت قويه مش بتتهز

_ايه ياامي وطلعتيني قويه لكن بدون قلب طلعتيني معنديش ثقه ف نفسي انا بكره نفسي لكن معرفتش اكرهكم انا حياتي ادمرت انتوا السبب انتوا السبب

_وفضلت اعيط كتير اوي اعيط ع سنيني وع تعبي وع ايامي و حياتي ال ادمرت بعيط علشان انا مش قادره انسي  بعيط علشان انا حاسه اني عايشه ف صراع مع قلبي وعقلي قلبي يقولي سبيني اجرب مره كمان لاني محبتش حد زي ماحبيته انا شايفاه مختلف عن اشباه الاربعين ودي اوحش حاجه ف العالم ان قلبي لسه شايفك احلي حاجه رغم كل الاذي دا 

اما عقلي بقي بيلومني ع كل يوم وكل لحظه حبيتك فيهم عن اهتمامي الغلط وبيقنعني اني استاهل حد يحبني ويحب قلبي يحب خوفي وضعفي حتي سكوتي وكلامي حد يشوفني اكبر احلامه وانا لحد دلوقتى مش عارفه اسمع لمين اسمع لقلبي ال واجعني عليك ولا اسمع لعقلي ال بيلومني عليك وكأني واقفه ع حفر من نار والاحساس دا قاتلني انا انتهيت ولسه واقفه ولقيت رحاب بتحضني جامد

رحاب: عيطي يارحمه انا حاسه بيكي حاسه انتي قد ايه تعبانه ومكسوره حاسه بضعفك وقله حيلتك بس لازم تقوي وتعدي وتفكري هتعملي ايه

_انا موجوعه اوي يارحاب موجوعه اوي

رحاب: انا معاكي لحد ماتبقي كويسه بس لازم تنزلي تتعالجي يامي لازم نبدء ف العلاج انا هنزل دلوقتي احجزلك عن دكتور كبير وهتخفي ماهو لازم تخفي 

وبالفعل اخدت شنطتي ونزلت جري اشوف دكتور لكن وانا ف الطريق لقيت مي بتتصل بيا

______

مي: الو يارحاب انتي فين 

رحاب: انا كنت جايه من عند الدكتور كنت بحجز لرحمه 

مي بخنقه طيب تعالي الكافيه عايزه اشوفك

_روحت ليها بسرعه ماهي اكيد تعبانه لكن روحت لقيتها بتعيط 

مالك يامي فيه اي

مي بخنقه: موجوعه اوي يارحاب احمد واجع قلبي اوي يارحاب انا حاسه انه متغير معايا احمد مبقاش بيحبني 

رحاب: مالك بس حصل اي قوليلي 

مي بتنهيده: انا تعبانه اوي انا ايديلي فتره حاسه ان احمد متغير انا ف وقت كنت محتاجه وجوده كنت محتاجه عنه يطمني انا المفروض اقوي بيه مش سهل عليا ان صحبه عمري تبقي تعبانه كدا المفروض يبقي سندي ف فتره زي دي لكن احمد قالي انه مش فاضيلي وانه مشغول واني اعتمد ع نفسي بقي وقالي كلام كتير وحش

رحاب: طيب وهو ليه يقول كدا 

مي: مش عارفه اشمعني دلوقتي بالذات محتاجه وجوده رغم انه عمره مكان موجود اصلا انا دايما لوحدي بعدي لوحدي انا دايما  كنت السند ليه ليه هو ميبقاش سندي لو لمره انا كنت ببقي تعبانه ولازم احل مشاكله او اسمعه كنت ليه ام مش بس حبيبه 

_متزعليش والله اكيد هيعرف غلطه وجايز يبقي مشغول فعلا 

مي بعياط: انا حاسه ان فيه واحده ااني ف حياته

_ليه بس بتقولي كدا وبعدين انا عايزه اشوفه عمري ماشوفته

مي؛ بقول كدا يارحاب علشان قلبي بيقولي ان تغيره دا سببه واحده تاني دا بيبقي اونلاين طول اليوم واجي اكلمه يقولي اقفلي او باي 

_عايزه اشوفه يابت

لقيتها بطلع صور ليهم مع بعض انا كنت فرحانه ان اول مره اشوفه لكني شوفت صدمه عمري لقيت احمد دا هو نفسه احمد اللى بحبه طلعت انا البنت الخاينه اللى بتخلي مي تعيط انا البنت اللى خطفت حبيب اختها 

مي بستغراب: مالك يارحاب وشك جاب اللوان ليه 

رحاب بتوتر: هقولك ياست اصل... 

#قدري_الاسود

#بقلم_غاده_رجب



قدري الاسود البارت الرابع عشر

رحاب بتوتر: هقولك ياست اصل لازم امشي حالا علشان اروح مع رحمه عند الدكتور 

مي: لا لا استني انا جايه معاكي 

حاولت امسك نفسي من العياط وبدأت اسألها 

_مي هو انتي بتحبي احمد من امتي 

بدأت تتنهد واترسمت ضحكه ع وشها وقالت: بصي انا اعرف احمد من ست سنين هو مكنش حب ف الاول كان صداقه هو كان اخويا وصاحب عمري لحد مافي يوم قالي بحبك تعرفي ان قلبي كان بيرقص من الفرحه مكنتش متخيله ان بعد العمر دا كله اتحب واعيش زي البنات واتحب من مين من واحد زي احمد

_طيب هو عمل ايه علشان يثبتلك انه بيحبك مجاش ليه اتقدم ولا طلبك ف الحلال

مي: علشان هو مكنش جاهز يتجوز دلوقتي هو كان لسه متخرج يعني كانت حياته بايظه ساعدته كنت بعمل كل حاجه علشان يبقي ناجح كنت بشوفه مسؤول مني مش العكس 

_طيب وهو دلوقتى حياته اتظبطت ليه ماتقدمش

مي: علشان انا بدأت انشغل مع رحمه وف شغلي علشان كدا بقولك احمد فيه بنت تاني بتلعب عليه احمد بيتسرق مني تعرفي احساس اما حب عمرك تشوفيه بيتسرق منك ع الجاهز 

_مين اكدلك بس انه بيحب غيرك مايمكن تكوتي غلطانه

مي بكسره: لا مش غلطانه يارحاب اما حب عمرك ينسي عيد ميلادك ويبعد عنك ف يوم زي دا يبقي انا مش غلطانه اما تتصلي بيه وتقوليله انا محتاجه لوجودك وانا بحبك يرد عليكي وانا مش فاضي يبقي مش غلطانه احمد كسرني ف وقت انا محتاجه فيه سند 

_كنت بسمع كلام مي وقد ايه هي بتحب احمد وكسرها ووجع قلبها كنت بعيط بعيط ع وجع مي ووجع قلبي ماهو انا كمان بقيت بحب أحمد اوي هو شاطر اوي في شقط البنات بسهوله

_____

رحاب: يلا يارحمه معادك جه عند الدكتور

_حاضر  يارحاب بلبس بس 

مي بستغراب: وايه القرف اللى انتي لابساه دا محسساني انك عندك ميت سنه

_مبقاش ليا نفس البس ولا انزل ولا اشوف حد يامي والله انا انطفيت اوي انا بقيت نسخه بايخه اوي مني 

_لقيت مي حضنت رحمه وفضلوا يعيطوا قلبوها دراما 

رحمه:مالك ياامي انتي مش بخير

مي:انا مكسوره اوي يارحمه موجوعه بجد 

رحاب: معاش ولا كان اللى يكسركم وانا موجوده يلا يابت منك ليها ننزل للدكتور ونخرج نغير جو ياولاد مصاحيه اتنين مطلقين 

____

الدكتور: انتي يارحمه عندك نسبه بسيطه من الايدز يعني بالعلاج والنفسيه تتظبط والامتناع عن حاتم باذن الله هتخفي 

رحمه: بجد يادكتور ممكن اخف والنبي 

الدكتور: اه والله يامدام رحمه بس لازم تمشي ع العلاج بالظبط واهم حاجه النفسيه 

رحاب: طيب يادكتور: هو المرض ممكن ينتقل من التعامل عادي يعني مثلا لو حد اتعامل معاها او حاجه 

الدكتور: تقصدي يعني لو انتي اتعاملتي معاها او ماما مثلا لا اطمني هو شبه المرض الجنسي كدا بينتقل من العلاقات الزوجيه فقد متقلقيش هي هتاخد العلاج دا وهتخف باذن الله

_شكرا اوي ليك يادكتور وشكرا انك طمنتني 

______

رحمه: بالمناسبه الحلو دي هنخرج نتمشي ع الكورنيش زي زمان 

مي: بس انا ماليش نفس اخرج انا عايزة ابقي لوحدي 

رحمه: نعم استاذه مي تبقي لوحدك واحنا هنا تعالي احكي مالك

رحاب: تشربوا حمص شام وتاكلوا بطاطا معايا ياولاد

رحمه: ياااه والله زمان ياجدعان وحشني كورنيش اسكندريه والمشي معاكم 

مي: عايزه اكل ترمس هات ياعمو حبه ترمس 

_اكلنا وفضلنا نتمشي لحد ما رحمه اخدت مي ف حضنها وقالتلها احكي

مي: لا مش هحكي دي اختك اللى هتحكي مالها البت دي بتحب يارحمه من ورانا 

رحمه: ياسلام ياسلام احكي ياختي بتحبي مين

رحاب بتنهيده مش مفهومه: تعرفي اما تشوفي واحد وتقولي هو دا عوض ربنا ليا اما تحبي من كل قلبك اما يجيلك العوض مره واحده بدون استأذان هو دا بالظبط اللى حصل معايا اه اعرفه من اربع شهور لكني حبيته اوي حبيت يامي حبيت حبه ليا اهتمامه حتي خوفه عليا 

مي: الله الله ياست رحاب قولي اسمه او هاتي صورته

_تعرفي ان احمد عمره ماتصور معايا ولا حتي فكر يتصور معايا تعرفي ان احمد غير كل الشباب بحسه بابا مش حبيبي يعني عنده 32سنه ناضج وكبير وفاهم

مي: الله ياست وهيتقدم امتي 

_مش عارفه بس هيتقدم قريب اوي 

______

رحاب:الو ايوه يااحمد

احمد:ايوه يارحاب عامله اية ياقلبي

_بخير ياحبيبي

احمد:كنت لسه هكلمك دلوقتي فيه مفاجأةعايزه اقولك عليها

_قول يابني دا انا نفسي ف مفاجأة

احمد بفرح:انا بحبك اوي يارحاب اوي بجد انا جاي اتقدملك بكره انا فرحان اوي بيكي 

_اقسم باالله بجد انت بتقول ايه يافرحه قلبي بيك انا صبرت ونولت بجد انا فرحانه اوي احمد انا بحبك

_قفلت معاه وقولت للبيت كله ان احمد جاي يتقدم بكره وعزمت مي وكل اصحابي اخيرا هعمل النهارده هكلم ابوكي بقي 

_انا فرحانه اوي اوي ياولاد 

مي: ربنا يفرحك ع طول ياقلبي 

رحمه: ربنا يجعله زوج صالح ليكي 

_وبالفعل جه احمد واصحابي كانوا بيصوروا ولسه بيخبط فتحت مي الباب اتصدمت اوي وفضلت باصه عليه

احمد.... 

#قدري_الاسود

#بقلم_غاده_رجب



قدري الاسود البارت الخامس عشر دعم ليا لاني فقدت الشغف معلش

احمد بصدمه شديده: مي بتعملي اية هنا 

مي بزهول واستغراب: انت بتعمل ايه هنا وجاي هنا ليه وايه ال ف ايدك دا مش انت قولت انك نازل المنوفيه علشان ماما تعبانه انطق بتعمل اي هنا 

احمد بارتباك: اهدي وانا هفهمك كل حاجه بلاش تعملي مشاكل خلي اليوم يعدي ابوس ايدك 

مي: يعدي اي وزفت اي ايه جايبك هنا انطق 

لقيت احمد اتوتر والكل طلع يستقبله لكن مي معرفتش تداري دموعها قدامهم لقت الكل بيرحب اوي بااحمد وبإهله لكن اول ما مامت احمد شافت مي 

طنط: انتي تاني البت الملزقه دي ايه جابها هنا 

ماما: دي مي صاحبه رحمه ورحاب بناتي انتي تعرفيها

طنط: طنط اه اعرفها دي زميله احمد اتقابلنا قبل كدا لكن محبتهاش

ماما: بس دي مي قمر وتتحب 

لقيت ميت داخله عندي انا ورحمة بتعيط بهستريه

رحمه: مالك يامي ف ايه 

مي بكسره وعياط: انتي عارفه مين ال بره دا 

رحمه:اه الشاب ال جاي يتقدم ل رحاب وحبيبها انتي بقي بتعيطي ليه 

رحاب:بتعيط ومكسوره لان الشاب دا يبقي احمد هو هو اللى مي بتحبه من ست سنين هو هو الشاب ال اختارني انا وسابها 

رحمه بصدمه:انتي متخلفه انتي بتقولي ايه وازاي تقبلي ع نفسك انك تحبي حبيب اختك انتي فاهمه ان مي دي اختك زيي ولا لا 

رحاب وهي بتخرج من الاوضه:اه عارفه ان مي اختي واكتر وبحبها لكن انا اما حبيت احمد مكنتش اعرف ان مي بتحبه ولا كنت اقصد اخده منها هو ال خاين هو قدر يحبني ويخطبني ومحبهاش هو حب ال كان بياخده منها لكن محبهاش هي وانا حبيته ومش هخسره

مي بصدمه:صدقيني مش هتعرفي تفهميه ولا تفهمي دماغه ولا هو امتي بيبقي مبسوط او امتي بيبقي زعلان بلاش تعملي ف نفسك وفيا كدا انتي لسه عيله قدامك الطريق طويل 

رحاب:افهمي بقي هو مش بيحبك وبعد اذنك علشان متأخرش 

_وبالفعل خرجت ليهم لكن اول ما مامت احمد شافتني فضلت تقول قد ايه انا حلوه وقمر ولايقه ع ابنها انا كنت شايفه الخوف والتوتر ف عيون احمد وكأنه عيل صغير

_مالك يااحمد

احمد:ماليش قلقان احس عمي يرفضني 

_لا ياقلبي مش هيرفضك هو عارف اني بحبك

وبالفعل عدا اليوم وكلهم كانوا فرحانين لكن انا مكنتش فرحانه ولا زعلانه كنت عاديه كنت بفكر ازاي هبص ل مي بعد كدا لكن برضو انا حبيت احمد اوي مش هسيبه علشان مي يعني اصلا احنا حددنا معاد للخطوبه بعد اسبوعين

______

مي:ليه يااحمد تعمل كدا ليه

احمد:انا مش عايز اكمل ف حياتك 

مي:مالقتش غير رحاب دي عيله قدرت تضحك عليها 

احمد:انا حبيتها مضحكتش عليها انا لقيتني بنشد ليها اوي هي عندها كل حاجه انا بدور عليها

_طيب وانا دا انا حبيتك بطريقه لو لفيت عمرك كدا مش هتلاقي حد يحبك قدي انا عملت كل حاجه اقدر عليها او مقدرش عليها علشان تبقي مبسوط انا ضحيت بكل حاجة علشانك ليه 

احمد:انا منكرش انك عملتي كثيرعلشاني لكن انا محبتكيش حبيتك ف الاول لكن بعد فتره لقيت نفسي مش بحبك كزوجه انا بحبك ك ام ك اختي لكن انتي نسيتي نفسك انك بنت كنتي بتجبيلي كل حاجه لكن نسبتي الدلع نسيتي اني شاب وهزهق

_كنت بعمل كدا علشانك طيب هي هتعرف تحتويك هتعرف امتي بتزهق وتقفل وامتي بتبقي بتهزر هتعرف تعملك ام اما تغلط ولا اخت اما تتعب ولا هتعرف تعملك صاحب اما تحتاج فلوس يمكن قصرت ف شكلي بس علشان اهتم بيك انت وبشغلك 

احمد:مي انا مليت بعد ازنك سبيني اعيش ف سلام وبلاش حد يعرف اننا كنا نعرف بعض وبالذات رحاب انا بحبها ومش عارف اطلقها

_انا بكرهك يااحمد حقيقي بكرهه وحقيقي بكره هترجعلي لكن وقتها هيكون الوقت اتأخر 

______

رحمه:الو ي مي عامله اي

مي:عامله نفسي بخير يعني حاسه ببرود ف قلبي وف مشاعري حاسه اني مشلوله يارحمه تعرفي الشلل  عارفه اما الضربه تجيلك من اقرب اتنين ليكي يبقي هتقسم الوسط

رحمه:حاسه بيكي والله ومعرفش ليه رحاب تعمل كدا

مي بعياط:متقوليش حاسه بيكي انا محدش حاسس بيا انا ف الدايره دي لوحدي انا كنت ومازلت لوحدي 

_انا بس نفسي اساله ليه؟؟

هو انا استاهل منه كل دا!؟؟

_٠طيب قوليلي يارحمه انا عملت ايه وحش علشان احبه كل الحب دا ويسيبني؟

_انا مش لاقيه حاجه  حلوه عملها هو عمل كل الوحش ال ف الدنيا هو كسرني اوي ومش عارفه  اكرهه تخيلي ان بعد كل اللى عمله دا انا لسه بحبه  انا عملت كل حاجه  ف ايدي علشان متبقاش دي النهايه يارحمه انا موقفه حياتي عليه انا خسرت انا خسرت نفسي 

رحمه: طيب حاولي تهدي والله  ربنا هعوضك كفايه زعل عليه لحد دلوقتي فكري ف نفسك شويه هو مكنش يستاهلك هو ماحبكيش  

مي اتنهدت وقالت: محدش ليه الحق مهما كان مين يقولي كفايه زعل او عديها لان محدش مكاني انا مش زعلانه ع حد انا زعلانه ع نفسي اوي زعلانه ع كرامتي ال بقت ف الارض زعلانه ع تعبي النفسي والجسدي ال حصلي زعلانه ع خذلاني زعلانه ع عياطي طول الليل لوحدي خايفه امي تسألني مالك ومعرفش ارد زعلانه ع طاقه الحب ال كانت عندي زعلاني اني حبيت زعلانه من الوم والعتاب ونظره الانتصار وطريقه كلام الكل اني انا كنت غلطانه.من الاول  زعلانه اني حسيت نفسي رخيصه وانا السبب ودي اول مره احس بكدا زعلانه ع ست سنين  راحوا ع الفاضي واخدوا جامد من طاقتي ومني زعلانه اني متقدرتش حتي بكلمه زعلانه اني هونت انا من حقي اكمل حزني ع نفسي للاخر من غير مايتقالي كفايه وهو مش كفايه انا لسه تعبانه مخفتش منه

رحمه: حقك عليا انا حقك عليا بجد

_________

رحمه: انتي ليه عملتي كدا يارحاب؟! 

_علشان  بحبه 

=بس انتي عارفه انه بيحب مي ومي بتحبه

_لا استني بس هو مابيحبش مي هو كان بيضيع وقت معاها لحد مايلاقي الحب ال بجد واهو لقاني 

=انتي بتتكلمي كدا ليه انتي بعقلك يابنتي مالك مكنتيش كدا 

_وبقيت كدا حد عنده مانع بعد اذنك بقي علشان نازله  اشتري الدبله

_وبالفعل سبتها ونزلنا نشتري الدبله كان باين ف عيون احمد الحب والفرحه والانتصار كان باين انه بيحبني  اوي تفتكروا هو دا اللى اسمه الحب الحقيقي

احمد: انا فرحان اوي بيكي 

_وانا فرحانه اكتر بيك وبحبك

احمد: انا بحبك من قبل ماعرفك اصلا

_رجعنا البيت وجه اليوم اللى كنت مستنياه طول حياتي يوم خطوبتي ع احمد لكني انا اثريت ان مي لازم تحضر مش علشان  اكسرها لا ولله  علشان  بحب وجودها 

مي: مبروك ياعروسه 

_الله يبارك فيكي  ياقلبي عقبالك

ولسه مي هترد لكني انا كنت عامله مفاجأة  غير متوقعه للكل خلت الكل ف زهول... 

#قدري_الاسود

#بقلم_غاده_رجب


قدري الاسود البارت السادس عشر ميرسي لدعمكم وحبكم للقصه

_اول مااحمد جه والكل اتجمع انا اثريت ان الكل لازم يشوف فيديو انا مصمماه مخصوص علشان خطوبتي ل احمد 

احمد: عملالي مفاجأة ولا اي

_يابني انا بحبك معنديش اعز منك ف حياتي 

احمد: انا مش عارفه انا حبيتك ازاي كدا رحاب انتي العوض اللى بجد 

_كانت مي وافقه تسمع ودموعها نازله هستريه غصب عنها بصيت ل امي بعيوني كدا اللى روحي احضني مي 

_بدء الفيديو يشتغل ف الاول صوت احمد بس لكن مش كلام حلو دا كان بيقول انا عمري ماحبيت مي انا لاقي واحده تصرف عليا مي دي بالنسبالي فلوس وشهره وبس احب واحده قدي ليه انا بس حبيت اهتمامها انا لقيت نفسي ف بلد غريبه وهي دي كانت ليا مصلحه تعرف يامعتز انا زهقت من مي دي انا بقيت مشهور ليه اتجوز ولا احب واحده كنت ببين ليها ضعفي وكسرتي ليه اتجوز واحده بضحي علشان مايمكن هي كدا مع الكل

_لقيت احمد بيبصلي بعصبيه شديده

_انتي جبتي الكلام دا منين انطقي 

رحاب:استني بس اهدا ع نفسك كمل الفيديو

_لقي بعد الكلام دا بصوته لقي فيديو صوت وصوره 

هو ومعتز

معتز:حرام عليك يااحمد  متكسرش البنت اللى حبتك ووثقت فيك

احمد: لا يامعتز انا زهقت منها انا مش  بحبها انا محتاج بنت ابقي قدامها الراجل  الناجح مش العيل اللى كان مش لاقي شغل

معتز: يابني ماهي ساعدتك وماقلتش انها عايزه مقابل دا مي دي شكلها بتحبك 

احمد: بس انا شوفت بنت وشكلي بقيت مشدود ليها

معتز: اتقي الله ف البنت اللى حبتك انا مش هقولك اكتر من كدا 

احمد: احمد هي حبتني لكن انا محبتهاش ولا هعرف احبها طب اقولك انا بكره مي علشان  بحس معاها بضعف انا عايز اعمل معاها  علاقه كامله دا ليه بقي علشان تتكسر ومتقدرش ترفع عينها فيا بعد كدا

معتز:اتقي الله ف البنت حرام عليك لو هتعمل كدا يبقي ولا انت صاحبي ولا اعرفك

_انا سمعت الكل لحد هنا وقفلت الفيديو لقيت مي بتعيط بهستريه شديده وبدأت تعيط جامد وتتكلم

مي: ليه ياااحمد عملت كدا ليه 

احمد بصدمه: انتي جبتي الحاجات دي منين  يارحاب انطقي

_انطق ايه ياازبل واحد شوفته ف حياتي انطق اقول ايه انت كنت فاكر اني عمري هكسر بخاطر ولا قلب اختي 

احمد: بس انا حبيتك بجد يارحاب حبيت اوي ليه تعملي كدا

_انا عملت كل دا علشان تحبني واعرف اجيب حق اختي منك والله انا مكنتش اعرفك لكن ف يوم يشاء القدر وانزل الكافيه اللى انا متعوده عليه الاقيك قاعد انت ومي ومي فرحانه وبتكلمك بلهفه وانت بارد فعرفت ان انت حبيبها محبتش ازعج مي فمشيت من غير ماتحس 

لكن يشاء القدر تاني بعدها باسبوع او اكتر انزل الاقيك انت كنت نسيتك بصراحه لكن كلامك عليها خلاني اركز لقيتك بتقول مي افتكرت وقتها انا شوفتك فين لكن وقتها وبعد كلامك الزباله زيك ع مي قررت اراقبك واعرف انت ناوي ع ايه وف يوم لقيتك بتكلم واحد صاحبك اللى هو معتز صورتكم لكن وقتها لقيت معتز خايف ع مي اكتر منك هو سابك وخرج وانا خرجت وراه ع طول 

_بعد اذنك لو سمحت  ممكن اخد من وقتك دقيقه

معتز: اه طبعآ  اتفضلي 

_انا رحاب اخت مي اللى انتوا كنتو بتتكلمو عليها دي 

معتز بارتبتك: نعم والله انا ماليش ذنب دا احمد اللى حيوان وعايز يكسر قلب اختك

_طيب ممكن تساعدني اعتبرها اختك انا مش عارفه اتصرف لوحدي

_وبالفعل معتز وافق وساعدني كان معايا ف كل خطوه حتي الصدف اللى كنت بشوفك فيها كنت ببقي مرتبه ليها انا قررت انك لازم تحبني ودا حصل فعلا ماخدتش ف ايدي شهرين ولقيتك بتحبني ومن هنا بدأت خطتي ونجحت فيها اديك اهو انت اللى مكسور قلبك  وواقف قدامي هتعيط اهو

مي: انا يااحمد تعمل فيا كدا دا انا اللى كنت بعمل كل حاجه  علشانك علشان اسعدك دا انا نسيت نفسي اني بنت معاك 

احمد: انا اسف ياامي حقك عليا مكنتش اقصد بس انتي اللى عملتي كدا حبتيني بزياده اوي

مي: اسف ع ايه هو انت دوست ع رجلي غصب عنك ولا كسرت ايدي وانت بتهزر معايا دا كان قلبي اللى انت كسرت دا كان شرفي اللى كنت مقرر تاخده دا انت حيوان

_فجأة لقيت مامت احمد ضربته بالقلم وباباه انت مش ابني ياحسره ع ابني اللى تعبت فيه وربيته يطلع خ...ل ياخساره نربيتي فيك حسبي الله ونعم الوكيل فيك انت ترضي حد يعمل ف اختك كدا علشان تعمل ف بنات الناس كدا 

احمد كان واقف مكسوف من نفسه وف نفس الوقت مكسور من ال عملته فيه ولان ابوه قاله مترجعش بيتي تاني روح شوفلك بيت واب يلمك انا متبري منك ليوم الدين  لسه الكل بدأ يمشي لكن سمع صوت معتز

ركع معتز ع رجله وف ايده ورد ودبله: تقبلي تتجوزيني من قبل ماتردي والله انا من كتر مابراقبك حبيتك وسألي رحاب 

مي بصدمه وهي بتمسح دموعها: بس انا لسه ماخفتش انا مبقاش عندي القدره اني اثق ف حد تاني

معتز: اوعدك اني هفضل معاكي لحد ماترجي تبقي كويسه والله  انا بحبك وع فكره انا طلبت ايدك من اهلك والحفله دي كلها كانت لينا احنا وانا اللى مجهزها ليكي

_مي لقتنا كلنا بنقول وافقي وافقي وافقي

مي بتنهيده: انا موافقه لكن لو معرفتش انسي هسيبك

معتز: وانا بحبك وهتنسي

__________  

مي:بت يارحاب شكرا اوي ليكي ولتعبك وانك عملتي كل دا علشاني بجد لو اختي مش هتعمل كدا 

رحاب:بس ياهبله انتي مش بس اختي دا انتي والبت رحمه بحس انكم امي دايما معايا وف ضهري 

مي:طيب هاتي حضن بقي

رحمه بفرحه شديده اوي:وانا عااايزه حضن ياولاد 

رحاب:انتي فرحانه كدا ليه فيه حاجه حصلت

رحمه وهي بطلع ورقه من الشنطه وبتتنطط غمضوا عيونكم بقي 

مي:ياست انجزي فرحينا معاكي وقولي اي دي

رحمه:دي دي  دي نتيجه التحاليل بتعتي انا انااااااا خفيت من الايدز انا خفيت بجد 

_طلعت اجري عليها انا والبت مي وحضناها وفضلنا نضخك جامد ونرقص ونتنطط وكنا مهيبرين من الرقص

_______

الو انت بتقول ايه وازاي دا يحصل طيب هو فين انطق

_فيه ايه يارحمه مالك ف اي

رحمه بعياط: بيقولوا ان حاتم مات بس مش فاهمه فين ولا ازاي 

مي: ياحول الله يارب طيب يلا بسرعه نشوف 

_نزلنا نشوف حاتم مات ازاي نزلنا ع العنون لكن لقيت صدمتي لقيت الشخص ال كان متجوزني وبيقول انه ندم ميت ف حضن بنت ميت بيزني ياجدعان ازاي دا حصل

الدكتور: الموت كان سببه سكته قلبيه والبنت ال كانت معاه ادتله علاج غلط ف مات بسرعه

رحمه: يعني عاش عمره كله بيخوني وبيعمل كدا يموت وهو كدا عملت اي ياحاتم يخلي اخرتك كدا 

رحاب: انتي لسه بتسألي عمل ايه ظلمك وظلم الف واحده معاكي بيدمر حيات الف بنت انتي لسه بتسألي ربنا اخد حقك وحق كل بنت وكانت لازم تبقي دي اخرته

_بس يارحاب بس كفايه انا مكنتش عايزه تبقي دي اخرته

فضلت ف صدمه كتير اوي لكن مكنتش لسه اطلقت من حاتم ف انا كنت الوريثه الوحيده ليه هو كان كاتبلي كل حاجه الشركه والبيت وليقته سايبلي ورقه ومكتوب فيها 

رحمه يااجمل بنت عرفتها انا معرفتش اني عايش غير اول ماقبلتك وحبيتك انتي كنتي امي واختي وبنتي انا بحبك انا عملت كدا علشان  تفضلي ف حياتي انا نفسي اعوضك عن كل الوجع اللى حصلك  بسببي يارحمتي من الله انا عارفه انك مش طايقه تشوفيني ولا تسمعي صوتي ف كتبتلك الرساله دي ياجنتي ع الارض يابنتي ياملاكي انا بعتذرلك انا مش سايبلك الشركه دي علشان ظلمتك انا سبتها علشان تعوضك حبي بعدي واتجوزي وعيشي حياتك لانك تستاهلي تتحبي بجد بحبك يارحمه

_كنت بقرا الرساله وانا بعيط بس مكنتش وحش معايا ياحاتم بس دمرتني انا اول مره  اقولها من قلبي انا سامحتك ياحاتم  حق ربنا اخدته منك ف موتك 

________

عدا سنه كنت انا بقي بدأت اعشق معتز الواد طلع بيحبني اوي انا اتحبيت بالشكل دا انا اسعد بنت ف العالم بحب معتز ليا اي دا الناس مش  مصدقه مي العانس اللى مكنش بيتقدم ليها حد بقت محبوبه من ارجل واحد ف الدنيا انا حبيت بجد انما احمد  دا كان غلطه العمر اللى كنت فاهمه انها هتفضل معايا لكن انتهت وانتهي وجعها بحبي لمعتز انا حبيت

معتز: واخيرأ جه اليوم اللى كنت مستنيه 

مي: اخيرأ طليت بالابيض انا حلوه صح

معتز: لا بصراحه مش  حلوه

مي بزعل: نعم يعني  انا وحشه 

معتز: انا بعشق ملامحك وبحبها لكن الميك اب دا مداري عليا جمالك وجمال تفاصيل وشك

مي: معتز ممكن اقولك حاجه 

معتز: قولي ياقلب معتز 

مي: انا بحبك

معتز: وأخيراً ياناس وانا بعشقك 

_____

رحاب: بت يارحمه بصي ع الشاب القمر اللى هناك دا 

رحمه: فين دا مش شايفه 

رحاب: الراجل اللى عيونه هتتخلع عليكي دا 

رحمه: اه اخدت بالي 

رحاب: دا مركز معاكي من وقت ماوقفتي يابت الحقي دا جاي علينا 

رحمه: احيه ودا جاي بيضحك لسه كدا 

رحيم: رحمه تقبلي تتجوزيني 

رحمه: نعم..... 

______

تفتكروا رحمه هتتجوز ولا لا ودا مين وعرفها  ازاي دا باقي الجزء التاني من قدري الاسود بس شكله هيبقي قدرها ابيض

#قدري_الاسود

#بقلم_غاده_رجب

الجزء الثاني قريبا ان شاء الله 




 

تعليقات

التنقل السريع