القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ليست ابنتي البارت 1_2_3بقلم دينا عبد الحميد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


*ماما ماما وحشتيني قوى بابا قال انك هتسافري وتسبيني بلاش والنبي يا ماما انا مليش غيرك 

# ماما مين يا بنتي انتي اكيد غلطانه في العنوان 

&ست كبيره ليه كده يا بنتي مش صعبان عليكي دموعها 

# يا حاجه معرفهاش دى.....

&اتقي ربنا بقا دموعها دي عادي عندك ؟

+معلش يا حاجه أصلها زعلانه مني ومش عايزه تكلمني وانا جبت بنتنا يمكن تسمعها

# مش بنتي والله ما بنتي احلف على مصحف انت عايز تقنعني اني ام وعندي بنت عمرها ٥ سنين وانت ابوها وانا معرفش 

+اه يا سها امال انتي سبتي فرحك وهربتى ليه ؟


بدموع عشان مستقبلي وحياتي.....قطعها راجل من بتوع الجوازات 

انتي سها سليم 

# أيوه يا أفندم انا 

حضرتك ممنوعه من السفر لان في ورق ناقص

سها أزاى  يعني؟

المفروض يبقي في إقرار ممضي من الزوج عشان تاخدي المنحه 

# أيوه بس انا مش متجوزه 

والله يا أفندم مليش علاقه ظهرلي في السيستم انك متجوزه 

+أهو حتي فى السيستم طلعتى متجوزه يلا يا

سها اسمعي الكلام وانا افهمك مش كل شويه تعملى كده وتهربي من البيت  عشان بنتنا حتى

يالا يا جميل تعالى معايا بدون اعتراض 


سها بغضب :خلى عندك عقل مينفعش اروح مع واحد غريب 


+ هو انا غريب برضوا ؟! ده انا جوزك 


سها: جوزى ازاى وانا مش عرفاك


بصي يا ستي انا ياسين جوزك ودي كندا بنتنا ودي المره المليون إلى تهربي فيها مني وتلبسي فستان العروسه ده وتيجي هنا وبرضوا يقولك لازم موافقة جوزك 

كان يوم اسود يوم مسبتك تخرجي لوحدك  

ثم اقترب منها بحنان واحتضنها قائلا أناسف اني سبتك ثم قبل جبينها


سها بخوف ازاى انا كان فرحي ........ 

قاطعها ياسين بسرعه فرحك النهارده وهربتي عشان مش عايزه تتجوزي واحد مقفل ودماغه ناشفه ولو كملتى الجوازه دى هتضيعي منحة تندمي عليها كل عمرك فجهزتى الورق وهربتي منهم  لأن الفرح كان في يوم قبل  سفرك فضلتي تماطلى عشان تخليه النهارده وتهربي وجيتي عشان تركبي الطياره قبل  ميعرفوا  صح ؟


سها بذهول أيوه 


ياسين بغضب دي المره المليار إلى تعملى فيها كده من يوم الحادثه  


سها حادثة ايه دي؟


ياسين بهدوء وحب تعالى معايا وانا افهمك وشيلي كندا في حضنك عشان تبطل عياط لأن كل مره بتعيط فيها مبتسكتش غير في حضنك 


سها بصت للبنت الصغيره لقتها بتعيط 

سها شايلتها بحب وقالت لها اهدي يا روحي ومتعبطيش


كندا بصوت طفولة انتي هتسبيني عشان مش بقيتي تحبيني ؟

انتي زعلانه مني عشان لعبت انا ومشمش النهارده في اوضتك وبوظنا السرير وقطعنا الستائر انا اسفه بس مش تمشي وتسبيني تاني


سها بهدوء وهي تحاول تهدأت الطفله رغم عدم تصديقها لحديث ياسين  لا ياروحي انا معاكي بس انا مش ماما 


كندا بدموع مش ماما ازاى انتي لسه زعلانه مني 


ياسين بلطف ماما معاكي ومش هتسيبك خالص هي بس تعبانه شويه  يلا نروح 

ركبت سها معهم السياره بخوف وبعد مده وصلت إلي ڤيلا غريبه وجميله 

دخلت سها بخوف فوجدت الجميع يرحب بها بحب واقتربت منها ست كبيره يبان عليها الغني والشباب رغم كبر سنها وقالت بهدوء هي مشيت تاني ؟ 


بصلها ياسين بغضب وقال أمي فسكتت 

بص ل ست كبيره وقال خدي سها وكندا على فوق يا دادا على ماتكلم مع ماما شويه وبص للخدم وقال كل واحد يروح على شغله 


طلعت سها ودخلتها المربيه ل أوضتها عشان تغير الفستان ده ودخلت هي اوضة كندا عشان تنيمها دخلت سها بخوف واتصدمت لما لقت الأوضه كلها صور ليها هي وياسين وصور ليهم مع كندا بنتهم وبتفتح الدولاب لقت لبس من إلى لبسته في الصوره   ولبس كتير مقاسها 

خرجت جرى ونزلت على تحت تنسحب فسمعت صوت ياسين بيتكلم بغضب 

مشيت أتجاه الصوت ولقت ياسين بيقول مليون مره قولتلك مراتي وبنتي خط احمر انتي هنا ضيفه يومين وماشيه ولحد الوقت ده اوعي تتخطي حدودك 


الام بغضب ايه جبرك على واحده مجنونه كل يومين تلبس فستان فرح وتطلع تجري على المطار لدرجة ان الموظفين هناك عرفوها 

متوديها مستشفي وتخلص منها 


ياسين بغضب أمي مسمحلكيش اوعي في يوم تفكري تنطقي حرف في حق مراتي أو بنتي عشان وقتها مش هيبقي ليكي مكان بينا ده بيتهم وانتى عايشه معاهم فأوعى في يوم تفكرى تعملى حاجه تضرهم قال كلمته الاخيره وكان هيخرج حست سها بكده فجريت على أوضتها تغير الفستان وعملت نائمه دخل ياسين عليها وبصلها بحب وقال اسف اني مش عارف اساعدك والحقك من إلى انتى فيه يا سها بس انا حقيقي بحبك وغصب عنى 

ليست ابنتى



سها بخضه انت مين؟

ياسين 

سها وبتعمل ايه في سريري ؟

ببرود :نايم

سها بغضب قوم هو ايه الي نايم ونايم ليه؟

عشان جوزك وتعبان مثلا ...نامي يا سها ربنا يهديكي

بدموع يلهوي جوزي ازاى ! أبوس أيدك سبني أروح وأستر عليا ربنا يسترها عليك 

ياسين بغضب استر ايه يا بنتي انتي ليه محسساني أننا غلطنا سوا انا جوزك وعندي منك بنت 

سهايلهوي كمان بنت أزاى وأمتى انا عندي سفر ومنحه 

ياسين وهو بيمسح وشه وبيحاول يهدأ بدأنا تاني 

انا ياسين جوزك ومتجوزين من ٧ سنين والي في الصوره دي كندا بنتنا وأبوس أيدك فوقي شويه البنت متعلقه بيكي وكل متشوفك كده بتعيط وتخاف  عشان خاطري وخاطر بنتك فوقى 

سها بعيط شديد  بس وانا مش فاكره  

ياسين بحنان عشان خاطرى اهدي كلها يومين وهتفوقي تاني 

سها بتعب وكندا؟

ياسين بحب انا قولتلها انك تعبانه شويه متخفيش

سها احنا اتجوزنا ازاى 

ياسين بضحك موضوع طويل هاشرحهولك بعدين هتعمل مكلمه وارجعلك 

سها لاء احكيلي الاول 

ياسين بضحك حاضر انتي ايه اخر حاجه فكراها؟

 سها اني هربت من الفرح

ياسين في الطريق عملتى حادثه ودخلت العمليات وبعدين غيبوبه وورقك كله كان ضايع وانا كنت الدكتور بتاعك خطفتيني اول مشوفتك وفضل تتعلق بملامحك البريئه وبعدين فوقتي واتكلمنا واتعلقت بيكي وحكيتي ليا موضوع فرحك وهروبك وعرضت عليكي الجواز واتخطبنا بس اكتشفت انك بتنسي حاولت كتير اساعدك مقدرتش رغم اني شاطر في مجالي بس عجزت قصاد حالتك وكان الحل الوحيد التعايش معاها واتجوزنا وجبنا كيندا ومتعايشين سوا

دخلت كندا بحب وندهت مامي

قامت سها بحنان وحضنتها واستاذن ياسين وسبها تلعب مع بنتها ونزل يرد على الفون وفجأه خرج بسرعه وهو بيلف حوليه ويتأكد أن مفيش حد شايفه 

وخرج لقي شاب متوسط الطول والعمر وقال بغضب ايه الي جابك 

الشخص جاي اطمن عليك 

ياسين بره

الشخص أيه خايف السنيوره تسمع 

ياسين مسكه ضربه بغضب وسحبه من الجاكت وكان لسه هيرميه لقي سها وراه وبتساله مين ده وبتعمل ايه انت وهو هنا؟

ياسين بتوتر وصدمه ده ...قبل ميكمل دخل الشخص 

وقال أنا ابقي :......


لو التفاعل حلو هنزل بارتين النهارده أو بارت كبير 

ليست أبنتي 

الثانيه 

دينا عبد الحميد



انا أبقي ....سكت ثواني وقال لاء خلي ياسين يقولك 

ياسين بغضب يزن بلاش انا 

يزن باستهزاء الله مالك يا ياسين انت لسه زعلان مني ده انا حتي اخوك 

ياسين باعين يتطاير منها الشرر كان هيتكلم بس سها صدمته وقالت بجد اخوك يا ياسين 

ياسين ببرود مصطنع ايوه 

سها وواقفين كده ليه ؟

ياسين اصلي من زمان مزرتهوش ولا كلمته فكان زعلان مني وعشان كده كان بيتخانق معايا

سها  لا يا ياسين مينفعش كده  ثم نظرة ل يزن بود وقالت اتفضل يا يزين نورتنا 

يزن بابتسامه تسلمي يا مرات اخويا كلك زوق 

ياسين بغضب وبعدين 

يزن بضحك بيغير يا. سوسو

ياسين بانفعال سوسو

يزن اه دلع سها 

ياسين وتدلعها ليه 

يزن عشان مرات اخويا مثلا

ياسين بغضب وانا بقول متدلعهاش 

يزن لا هدلعها 

سها بضحك بطلوا خناق ويلا ندخل عشان كندا لوحدها 

دخلت سها  وسبتهم عشان تشوف كيندا الي كانت بتلعب لوحدها فمسك ياسين يزن من ياقة قميصه وقال اقس،م بال.له لو عملت حاجه كده او كده لاقت.لك وادف.نك عادي

يزن ببرود لو تقدر كنت عملتها قبل مالسنيوره بتاعتك تشوفني لكن انت مكنتش تقدر ودلوقتي كمان زاد سبب من اسباب عدم مقدرتك 

ياسين فاكر أنه صعب اقت.لك وادف.نك وافهم سها انك سافرت ؟

يزن لا مش صعبه بس سها هتصدق لكن سريا هانم هتصدق؟

بصله ياسين بغضب وقال مجبره تصدق

يزن وليه كل ده عشان واحده رخي.صه كانت......

قبل ميكمل مسكه ياسين وض.ربه جامد  وقاله مش عايز اسمع حرف بنات الناس مش لعبه فاهم !

مسح يزن د.م مع بوقه واتنهد  فسأله ياسين ودخل يشوف مراته وبنته

كانت سها بتلعب مع بنتها وبتعلمها  ازاى تنطق لغات فدخلت سريا حمتها وقالت بقرف كانت فين الحنيه دي إمبارح لما لبستي فستان فرح وطلعتي تجرى في الشارع زي المجانين وكل يوم كده وهي وابني الغلبان يتبهدلوا وراكي 

حست سها بنغزه في قلبها وبعدين اتنهدت وندهن على المربيه وقالت خدي كندا على أوضتها تجيب كتاب الرياضه على ماخلص كلام مع طنط وفعلا مشيت فقامت سها بهدوء وقالت كملى 

سريا بقرف اكمل ايه ؟

سها كملى كلام بسمع من حضرتك يمكن اعرف وجهة نظر حضرتك في كرهك ليا بس المهم ميبقاش الكلام قدام كندا عشان لي طفله 

سريا بعجرفه انتي فاكره نفسك ايه ومين عشان اناقشك؟

سها مرات ابنك مثلا ؟

او انك زي امي...

سريا امك اه الي هربتي وسبتيها هي والوكيل يتفضحوا في يوم فرحك صح؟

خلصت سريا كلام ودخلت أوضاعا بغضب وسهل فضلت مكنها والدموع في عيونها وهي بتفكر  الي حصل 

فلاش بااااك.......

كانت سها لبست فستان الفرح ووقفت على الشباك عشان تنط فدخلت اختها بتوتر بتعملى أيه؟

سها بغضب ههرب 

سما أولى ابوكي هيتفضح 

سها مفيش حل ابوس أيدك ساعديني 

اتنهدت سما وسعادتها تخرج ونزلت تغطي غيابها

تحت...

المأذون أين العروس 

روحى يا حاجه شوفيها 

الام بصراخ الحق يا حاج البت مش هنا 

الاب اختك فين يا سما 

سما بتوتر اصل هي هر ..هر 

الام بغصب اختك فين 

سما بتوتر مهو اصل 

الام بغضب انطقي مش كانت معاكي 

سما بتوتر سها هربت 

الاب نعم يا فضحتك يا سليم  

دخل والد العريس بهدوء وقال مالك يا سليم 

بص سليم بحزن وقال الحفني يا سالم البت هربت 

بص سالم بصدمه  وبعدين ده حسام لو عرف هتبقي مصيبه 

الاب بتعب مش عارف مش عارف انا فعلا 


باااااك 

فاقت سها من شردها ودموعها على أيد ياسين محطوطه على كتفها  وهو بيقول أيه إلى حصل 

سها مفيش 

ياسين يبقي هي تاني 

دخل بغضب على أوصى سريا وانفعل وق سرياااااا......

يتبع

#ليست_أبنتي

#الثالثه

#دبنا_عبد_الحميد

تكملة الروايه من هنااااااا



 

تعليقات

التنقل السريع