القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عروس الصعيد البارت 16_17_18_19_20بقلم نورهان اشرف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



16=البارت السادس عشر 


نورهان اشرف 


جنه ببرود: طب ممكن تخرج عشان عايزه انام


 نظر لها رحيم باستغراب لماذا يشعر بغضب تجاهه بسبب تلك الكلمات البسيطه التي قالته لا يعرف ماذلك الشعور الغريب الذي انتابه ولكن خرج من الغرفه دون ان يقول اي كلمه اخرى 


اما جنه جلسه على الفراش وهي تحاول ان تضبط انفاسها لا تعرف لماذا شعرت بكره وحقد لا تعرف لماذا شعرت بالغضب تجاه ولكن ايضا تشعر براحه لان كلماته التي قالها جعل منها تعلم انه لن يقترب منها ابدا ولذلك شعرة ببعض الراحه والسعاده


 ما عند رحيم خرج من الغرفه وذهب الى زوجته وحبيبته الاولى والاخيره ذهب الى نواره قلبه دخل و على وجه ابتسامه ولكن اختفت تلك الابتسامه عندما وجدها تجلس على فراش تبكى ذهب اليها بسرعه وهو يقول: ايه يا نواره فيكي ايه بتبكي لها 


نواره باستغراب وهي تجفف فى دموعها: انت ايه اللي جابك دلوجتي يا رحيم كيف تسيب عروستك وتيجي 


رحيم بسخريه: عروستي اى و هيبقي اى انا عاوزه اعرف ايه سبب الدموع دي عاوز اعرف بتبقى ليه ايه اللي حصلك يا حبه الجلب خلاكي تبكي وخلي الغاليين ينزلوا من عيونك مش انا جلتلك جبل كده بلاش تبكي لان دموعك بتقطع في قلبي 


نواره بحب: تسلملي يا رحيم من كل شر بس ايه اللي جابك دلوجت كيف تسيب عروستك في يوم زي ده هو انت مش عارف ان اليوم ده مهمه عند اي بنت 


رحيم بابتسامه: اليوم ده مهمه عند كل الستات بس مش مهم عندي يا نواره اليوم ده كان مهم عندي يوم ما اتجوزتك انتى


 نواره بسخريه: ما كفاياك بجى يا رحيم كلام حلو يدوب الجلب


مسح رحيم دموعها التي كانت تنزل من عيونها وهو يقول: عايزاني اعيش يوم حلو ازاي يا نوراه ودموعك عم تنزل من عيونك انا لو النهارده يوم فرح يبجى يوم فرحي عليكي يا نواره جلبي وبس مش يوم فرحي على اي احد تاني 


ارتبط نواره داخل احضانه وهي تقول: باحبك يا رحيم باحبك جوي بس برده زعلانه منك البنت غلبانه وملهاش يدي في اي حاجه عشان كده عايزاك تروحلها وتجعد معها تقول لها كلام حلو ويبسطها و يخليها تحس نفسها سعيده هي ملهاش ذنب في اي حاجه حصلت معها وانت كمان مش لازم تعاجبها على حاجه هي ملهاش يد فيها 


رحيم بغضب: انتي بتجولي ايه انتي عايزه تجننيني عايزه تموتيني ناقص عمر يا نواره ايه اللي انتي بتقوليه ده باقولك ايه يا نواره انا مش هخرج من هنا غير الصبح اخرج اروح لها عشان امي ما تتكلمش لكن اي حاجه ثانيه لع ملوش لازمه عندي عشان كده هدى نفسك وريحي بالك انا مش خارج من هنا 


نظرات لو نواره بغضب وهي تقول: وحياتي عندك لو كان ليا عندك خاطر تروح لها يا رحيم بلاش تبقى قاسي عليها انا على طول عارفه انك حنين وتتمنى الخير الغريب قبل القريب عشان كده اخرج اخرج يا ود عمي و روحلها 


نظر لها رحيم بحزن وهو يقول: ليه عايزنى ادوس على جلبك وعلى جلبي ليه عايزه توجعيني وتوجعي نفسك هترتاحي كده هترتاحي لما تشوفيني مع ست تانيه


 نواره بهدوء:اه هبجا مرتاحه ومبسوطه كمان هارتاح و هابقى مبسوطه ملكش انت اللي صالح يلا يا رحيم


 رحيم بغضب: حاضر حاضر يا نواره


قال ذلك وخرج من الغرفه اما نواره شعرت بوجع في قلبها لاجل المسكينه ولاجلها لا تعرف ماذا صنعت لتك المسكينه لكي يحدث معها كل ذلك واخذ تدعو تقول: يارب وحياه حبيبك النبي اقف معها باين عليها غلبانه وملهاش حد يا رب خليك جنبها وسعدها وخلي جلب رحيم يدجلها كيف مدجلي


😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍


اما عند رنا كانت تجلس على الفراش بكل خجل وتوتر تشعر بمشاعر كبيره داخلها ومضطربه ايضا تشعر ان قلبها كده ان يتوقف ولكن اخرجها من كل ذلك دخول حمزه وعلى وجهه ابتسامه وهو يقول: الف مبروك


 رفعت رنا اعيونها اليه وعلى وجهها ابتسامه متوتر: الله يبارك فيك


 حمزه بابتسامه: بسم الله ما شاء الله عليكي زي القمر 


نظرت الى الارض بخجل واخذت تقول شكرا


 حمزه بابتسامه: شكرا على ايه بجد انتي حلوه جدا وانا ربنا بيحبني عشان خلي زوجتي احلى من حور الجنه كمان


 تلك كلمات البسيطه التي خرجت من فم حمزه جعلت منه رنا طاتير في السحاب 


رنا باستغراب: انت بتقول كلام حلو قوي 


حمزه بابتسامه: عشان خارج من القلب بيكون حلو ثم اكمل بابتسامة انتي اكلتي


 هزت رنا راسها وهى تقول مليش نفس


 حمزه بابتسامه: لا تعالي كلي معي وبعدين انا اريد امراتي تكون بتاكل حلو


 رفعت هنا رنا عيونها مره اخرى وهي تقول: انت غريب اوي 


حمزه بابتسامه: ليه غريب ليه كنتي رايد اني اجولك انك مش امراتي واني مش باحبك واني مغصوب على جوازي منك مين اللي جال كده يا بنت الناس انت رزق ربنا كاتبه لي وانا راضي بيه وعارف ان ربنا بيكتبلي كل خير وكل حاجه حلوه واكيد انت حاجه حلوه عشان كده ربنا كاتبك لي 


رنا بصدمه:انت متاكد انك بجد 


 مسح حمزه على راسها وهو يقول: ايوه بجد المهم يا دلوك تعالى يلا كلي 


قامت رنا وجلست بجوار حمزه على الاريكه كان حمزه يطعمها في فمها مثل الطفل الصغير ويهتم بها الى درجه كبيره كل تلك الاشياء جعلت من رنا تشعر ان هذا الحمزه كثير عليها اكثر مما تتخيل 


اما حمزه كان ينظر لها بحب بعد ان اطعمها حمزه نظر لها بجديه وهو يقول: رائده تعملي اي حاجه تحبي اعملك اي حاجه


 رنا بابتسامه انت بتعملي كده ليه 


حمزه بهدوء مش قلتلك اني باحب الرسول صلى الله عليه وسلم وبحب اعمل كل حاجه هو كان بيعملها والرسول صلى الله عليه وسلم كان بيحب زوجته وانا كمان باحبك باحبك من قبل ما اعرفك عارفه يا رنا انا عمري ما كلمت ولا بنت مش لاى حاجه والله بس كنت دائما باقول انا باحب امراتي و باحبها قوي كمان ومش رايد اعمل اى حاجه تزعلها منى وصل 


رنا بابتسامه: انت بجد كل دقيقه بتثبتلي انك مش حقيقه انا عارفه ان الرجاله الصعيد بيحبوا مراتهم بس مش للدرجه دي الصراحه 


كوب حمزه واجه رنا بين يده وهو يقول: بعشق بصي يا بنت الناس انا قلتلك شروطي الاول وانتي وافقت وافقت انك تكوني معي في الصراء قبل الضراء عشان كده انا كمان هاكون واقف جنبك و سندك وظهرك في كل حاجه انت عايزاها وعايزه تعمليها احنا ملناش غير بعض


 رنا بخجل: ممكن احكيلك حاجه 


حمزه بابتسامه: اتفضلي انا سامعك


 رنا بهدوء: انا البنت اللي انت خبط فيها في السوق بصراحه كده لما شفتك حسيت بحاجه غريبه جويا حسيت باني مبسوطه وانبسطت اكثر لما لقيتك انت العريس اللي متقدملي عارف اكثر حاجه عجبتني فيك انك مرفعتش عينك فيا بل العكس تماما


ضمها حمزه الى صده بحب 


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


اما عند جنه دخل رحيم الى الغرفه بكل غرور وتكبر وجدت جنه غيرت ملابسها وجلسات علي الاريكه تاكل بكل هدوء نظر لها باستغراب كان يظن انها سوف تبكي وتنهار ولكن لم يحدث ذلك تحدثت جنه وهي تملا فمها بالطعام وتقول : ماتجيء تاكل 


ضغط حمزه على شفايفها بغضب ونظر لها بقرف وهو يقول: مش عايز حاجه


 حركت جنه كتفها وهي تقول بهدوء: براحتك 


ثم عادت الاكل مره اخرى اما عن حمزه جلس ينظر لها بغضب لا يعرف ما سببه ولكن يشعر بغضب


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


كانت تجلس جانيت على الفراش بكل غضب وشراء لا تعرف ما الذي يحدث معها ولكن قطعها دخول زوجها الساخر وهو يقول: كل اللي عملتيه باظ برافو عليكي يا جانيت بجد اللي انتي عملتيه ماستفدتش حاجه غير انك ضربتي ابن اخوكي لا اكثر من كده ولا اقل بجد انا مبهور بيكى


 جانيت بغضب: على الاقل انا حاولت ادافع عن بنتي على الاقل انا حاولت انقذ بنتي لكن انت كانت مستسلم في ارجوك ما تتكلمش معي 


طارق بسخريه: اه وعملتي ايه بقى ماعملتش حاجه بجد يا جانيت انا بقيت مستغربك بس على العموم اعملي اللي انتي عايزاه بس اعرفي انك لو عملتي حاجه ثانيه هيكون طلاقك هو الحل الوحيد قال ذلك ودخل الى المرحاض دون ان يضيف اي كلمه اخرى


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


بعد مرور اسبوع كان يسير فيه كل شيء على النحو الطبيعي لا يحدث اي جديد في العلاقات ولكن الجديد ان الجنه اصبحت متعوده على كل شخص في العائله حتى انها اصبحت صديقه لنواره بشكل غريب في المساء كان يدخل رحيم الى الغرفه وجد كل من جنه ونواره ينامون على الفراش وهم يشاهدون التلفاز وامامهم طبق كبير من الفشار كانوا يشاهدون فيلم قديم وصوت الضحك ياعم ارجاء الغرفه


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


اى رايكم


17= روايه عروس الصعيد الحلقه السابعه عشر بقلم نورهان اشرف

نظر لهم رحيم بكره وحقد وهو يقول :خير ايه اللي مجعدكم مع بعضيكم

نواره بابتسامه: تعالى رحيم في فيلم حلو جوي جوى كمان تعال اقعد اتفرج معنا عليه

رحيم بسخريه : لاه مش عاوزه اتفرج على حاجه ويلا تعالى عشان عاوزك في حاجه مهمه

نواره بابتسامه: لاه انا مش هاقوم من هنا قبل ما اشوف اخر الفيلم

نظر  رحيم بسخريه الى الفيلم وهو يقول: بقى انتي مش عارفه اخر الفيلم يعني   نواره متضغطيش على اعصابي اكثر من كده اللى اجوبه يتنفذ يلا جوامى جدامى

قامت نواره من على الفراش وهي تقبل جنه وتقول لها :هاشوفه عايزاه وهاجيلك على طول

هزت جنه راسها بابتسامه :وهى تقول ماشي وانا مستنيكى

يقسم  رحيم انه اذا قال له أحد ان في زوجه تعامل زوجه زوجها بتلك الطريقه كان  يقول انها مجنونه ولكن الذي يحدث امامه جنون بالفعل دخل الى غرفته وهو ينظر  الى نواره بغضب ويقول: انا عاوز افهم حاجه واحده انت مش بتحبيني مش  رايدتى  مش عاوزاني

نواره باستغراب: ليه بتجول كده بس يا ولد العم هو انا اتكلمت ولا فتحت بجي حته

رحيم  بستغراب: ما هو اللي انتي بتعمليه ده جنون يا نواره بتعملي كده ليه معي يا  نواره ليه عاوزه تضايجني و تحرجي دمي ليه عاوزه تخليني احس اني مليش لازمه  عندك ليه  عايزه تحسسيني كده

نواره بستغرب :مين جال كده بس ده انت كل حاجه في حياتي

رحيم  بسخرىه :كل حاجه في حياتك كيف بس نواره انتى مش بتحبيني لان اللى  انتي  بتعمليه ده مش حب خالص لان اللى بيحب حد بيغير عليه من الهواء لكن انتى لا  انتى بتعملى جنه كانها اختك كانك بتقوليلها شكرا لانك خدته

نواره  بابتسامه :عشان البنت غلبانه وحيده وفيها ايه لما اعملها كويس هو انا لازم  امسكها من شعرها وامسح بها بلاط الدوار كله عشان ترتاح

رحيم بسخريه  لا ماتمسحيش بها بلاط الدوار بس على الاقل عامليها على انك بتغيري علي على  الاقل عشان ما تقولش انك ما بتحبنيش نواره انا عايزه افهم حاجه لو انت مش  بتحبيني جولي لكن بلاش اللي انتي بتعمليه ده حرام عليكى عشان بتحطي في قلبي  100 سهم واسهم يا نواره

كتبت  نواره وجه رحيم بين يده  وهي تقول  :من قال كده بس الحب لو مخلوق لحد مخوقلك العشق لو لحد ليك انت  ده انت  عشقي وحبي وكل حاجه في حياتي

رحيم بسخريه: افعالك غير كلامك يا بنت  عمي افعالك بتقول انك مش بتحبيني بتقول انك بتكرهيني على العموم يا نواره  انا هريحك مني وها حط على قلبي مئه حجر وهاعمل جنه بما يرضي الله و هتبقى  مراتي وانا مش هادخل الغرفه دي ثاني واصل خليكي انتي هنا قال ذلك وخرج من  الغرفه ترك تلك المسكين تبكي بقوه لا تعرف لماذا شعرت ان قلبها انخلع من  صدرها وذهب مع رحيم  لا تعرف ماذا عليها ان تفعل حتى انها غفت على الارض من  كثره البكاء

🌺🙈🌺🙈🌺🙈🌺🙈🌺🙈🌺🙈

اما عند رحيم اذهب الى  غرفه جنه والشياطين تتراقص امام اعينه يقسم انه يريد ان يقتل احد الان لكي  يشفي غليله مما تفعله تلك المجنونه ولكن يقسم انه سوف يجعلها تحترم نفسها  يقسم أن يعلمها ان  الزوج شيء مهم في حياه اي فتاه ليس شي يمكن لها أن  تعطيه لى اى احد  دخل  الى غرفه جنه وجد انها مازالت تجلس على الفراش لم  تتحرك ولو خطوه واحده نظر اليها بغضب وهو يقول: قومى حضري الحمام

تنفست جنه بغضب: وهي تقول باقولك ايه مش ناقصه قرف انا زهقانه ومش عايزه اهب عليك في احسن لك تنزل من على دماغي

نظر لها رحيم بغضب وهو يقول :انتي بتقولي ايه يا مجنونه انتي احترمي نفسك واشوف انتي بتتكلمي مع مين

جنه  بسخريه :وانت شكلك ناسي انا المره إللى فاتت عملت معاك  المره دى انا ممكن  اولع اولع في البيت باللي فيه اه لحسن اقسم بالله انا مجنونه اوع تفتكر ان  انا  مبسوطه بجوازه دى ولا يمكن فكرنى ضعيفه لا ده انا عافيه ذوق وإذا انت  بتكرهنى قيرط انا بكرهك ٢٥  اذا كانت بتكرهني انا مش طايقاك اذا كان انت  ماكنتش عايز الجوازه دي انا برده مش عايزها  ولو عاوز تطلقني يبقا اريح ليك  وليا

رحيم بغضب بقولك ايه احترم لسانك الاحسن انا اقسم بالله  جناني يطلع عليكي

جنه بسخريه :يعني هتعملي هتضربني اعملها اعملها عشان دلوقتى اخد نفسي واروح القسم وارفع عليك قضيه واحبسك

رحيم بسخريه لا دي القطه طلع لها ضاوفر وبقت تخربش كمان

جنه بسخريه: ليه هو انت فاكر القطه هتفضل قطه على طول هيجي لها يوم وتخربش فبلاش بقا تخربشك انت اول واحد

قالت ذلك واندثرت تحت الفراش لم يتحمل رحيم برودها الى تلك طريقه مسكها من ذراعيها وشدها بقوه و صفعها بقويه

توسعت  اعين جنه بصدمه حتى ترقرت الدموع في عينيها وهي تقول  انت مجنون بتضرب مين  رحيم بسخريه بضربك انتي لو انتي  عاوزه تروحي القسم تعالى انا اوديكي  لحد  عنده على العموم انخمدي مش عاوز الدوشه ولا قرف

جنه بغضب :القلم ده هتدفع ثمنه غالي قوي قالت ذلك ونمت على الفراش بهدوء

اما رحيم نظر لها بسخريه وهو يقول لما نشوف هتعملي ايه اعلى ما في خيلك اركبه

قال ذلك والتوجه الى المرحاض لكي ياخذ دش يزيل عنها اعباء اليوم وقرفه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما  في غرفه محمدي دخل طارق الى غرفه والده وهو يقول بجديه:  عملت كل اللي  اتفقنا عليه وافقت ان بنتي تتجوز واحد انا مش عاوزه بس انت وعدتني ان بنتي  هتطلق و هاخدها وامشي وان كل حاجه هتنتهي بس ده ازاي بعد ما اتجوزت انت  قولت انك هتوقف موضوع الجواز لكن ده محصلش يعنى انا ضحيه بابنتى

محمدي  بغضب :كله من ابن الكلب حمزه هو اللي عمل كده و بوظ كل حاجه لو كانت اختي  رحيم هي اللي رفضت كنت كل حاجه خلصت بهدوء لكن ازاي الشيخ حمزه محبش يطلع  نفسه وحش ودمر كل حاجه

قطعهم دخول  حمزه الذي نظر الى عمه بغضب وهو  يقول: بقا انت يا  عمي توافق انك ترمي بنتك بقا انت توافق على الجنون اللي  جدي بيعمله دوت

محمدي بصراخ: ايه اللي انت بتقوله ده

حمزه  بغضب انا باقول الحقيقه يا جدي اللي انت بتعمليه ده جنون مش اكثر من كده  على فكره انا عملت كدا وكلمت رنا بطريقه كويسه عشان اقف ضدك  عشان اعرفك ان  الحياه مش بتمشي زي ما انت ما فاكر وزي ما انت عاوز لا لا احنا مش لعبه  بين يدك عشان تعمل فينا اللي انت عايزه ولا عمرنا هنكون لعبه ثم نظر الى  طارق بقوه وهو يقول وانت يا عمي عمري ما فكرت انك ممكن تعمل كده في بنتك  يعني انت ضحيت بكل حاجه عشان خاطر مراتك وما عرفتش تضحي بكل حاجه عشان خاطر  بنتك تنقذ الناس ومش عارفه تنقذ بنتك وسلسال دم اى اللى يقف  انت عارف  اللي مات دوت مات بسبب ايه بسبب ان انسان مش محترم بسبب انه كان بيلعب قمار  يعني انت وديت بنتك ضحيه لواحد بيعمل حاجه حرام لا بجد برافو عليك يا عمي  انا بجد مبسوط ومبهرو بيك انا مش عارف ازاى انت عملت كدا فى بنتك ومش فاهم  ازاي جدي قدر يخليك توافق انك تدمر حياه بنتك مش فاهم ازاي قدرت تعمل كده  كنت متوقع ان اي احد يعمل كده او اي احد يقف مع جدي غيرك انت يا عمي دمرت  حياه بنتك عشان واحد ما يستهلش طب تمام والف مبروك ليك استحمل بقى وشوف ايه  اللي هيحصل واحب اقولك ان اللي جوزتله بنتك مش بيحب امراته ده بيعشقها  بيموت فيها زي ما بيقولوا بيغنوا بحكايته في البلد وازاي اتجوزها شوف بقى  هتنقذ بنتك من يده ازاي شوف هتعمل ايه عشان تعرف تنقذها مع اني متاكد انا  خلاص بنتك ضاعت ومهما جدي حاول يعمل عمره ما هيعرف يرجعها ثاني قال ذلك  وخرج من الغرفه

اما طارق نظر الى محمدي بغضب وهو يقول: بنتي ترجع لي سليمه ازاي مش عارف قال ذلك خرج

من  غرفه محمدي الذي اخذ يتحسس راسه بغضب لا يعرف هل هذا حفيده ام عدوه فتلك  الاشياء التي يفعلها حمزه لا يدل الا على كره وحقد كبير ليس اكثر من ذلك

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في  صباح اليوم التالي استيقظ رحيم من النوم وذهب الى المزرعه الخاصه به لكي  يباشر الاعمال ولكن قطعه دخول احد الحراس او الغفر كما يقولون عنها في  الصعيد وهو يقول بجديه :رحيم بيه رحيم بيه

رحيم بغضب: عاوز ايه في حاجه

الغفير بهدوء: في واحده ست بره عايزه حضرتك في حاجه مهمه

رحيم بغضب وهو يقول :خليها تتنيل تدخل

دخلت  ريم وهي تنظر حولها بتوتر وخوف ف اول مره ترى رحيم فهي نعم صديقه زوجته  ولكن لا تعرفه قبل ذلك نظر لها رحيم باستغراب وهو يقول :خير حضرتك عاوزاني  في ايه

ريم بهدوء :انا الدكتوره اللي ماسكه حاله زوجه حضرتك نظر لها

رحيم باستغراب: انهي واحده فيهم

ابتلعت  ريم رايقها  بتوتر وهي تقول: نواره انا ابقى صديقه نواره بس كمان ماسكه  الحاله بتاعتها حضرتك نواره مكانتش عايزه تقولك على اللي عندها بس انا  ماحبتش انك تفضل ما تعرفش الموضوع وكمان لان حرام انك ما تعرفش

رحيم بجدية وخوف: في ايه نواره ماله

الطبيبه  بخوف :نور امراه حضرتك تعبانه و عندها مرض في القلب وطبعا المرض دوت هي  بتاخذ علاج ليه ولان الحمل والخلفه غلط عليها انا كنت مانعها انها  تحمل  وكنت بديها حبوب عشان توقف الحمل و عشان ما يحصلش بس نوراه من فتره لما  حضرتك كنت عايز تتجوز وقفت الحبوب ديت وجاءت سحبت كل الورق بتاعها اللي كان  عندي وقالتلي ان هي مش عايزه تتابع حالتها ثاني وهي عايزه تخلف وساعتها  انا قلتلها ان انا هاجي لحضرتك بس قالتلي لو جئتلك هتقطع علاقتها بي و  قالتلي ان هي عايزه تخليك مبسوط وعاوزه تجيب ولد عشان تفرح  تفرح قلبك  وتخليك مبسوط وقعت تلك الكلمات على اذن رحيم  لا يصدق ما تفعله نواره معه  في نواره كل لحظه تريد ان تجعله يشعر بالغضب عارم تجاهه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

رايكم يهمنى



18= روايه عروس الصعيد الحلقه الثامنه عشر بقلم نورهان اشرف

نظر لها رحيم بغضب وهو يقول: انا عاوز افهم حاجه ازاي تبقى مراتي عيانه  ومعرفش  مع أن المرض اللى عندها خطير وممكن تروح من ايدى فى اى لحظه

ريم  بتوتر :انا قلتلها كذا مره اني لازم انها تقولك وان ليك حق انك تعرف ان هي  عيانه وتعرف ان هي مش هتقدر تخلف بسبب ده بس هي دائما كنت  خايفه على  مشاعرك كانت خايفه لاحسن تزعل

نظر لها رحيم بغضب وهو يقول لها :يعني  هو انا ممكن ازعل لانى عرفت ان مراتى مش هتخلف وزعلش لم اعرف  ان مراتي  هتموت وانا ماعرفش عنها حاجه حته معرفش اسعدها انا عايز افهم انتم كنتوا  بتفكرو ازاي انتي وهي بس مش مشكله ممكن تديني كل الورق بتاعت حالتها

ريم بتوتر :انا معيش الورق بس معي نسخه منه  لان هي خدت كل الورق من عندي

رحيم بغضب: طب ابعتلي نسخه اللي معاكى او هاتيها دلوقتى

اخرجت  ريم نسخه من الشنطه بياد مرتعشه وهي تعطيها لي رحيم وتقول له: دى كل  الاوراق بتاعتها وكل الاشعات والتحاليل حتى التحليل اللي لسه عامله  من  اسبوع اهو ثم أكملت باتوتر و اسف: انا اسفه بس هي كانت طالبه مني ان انا  ماقلش لحضرتك وصدقني انا كنت عاوزه اسعدها بس هي دماغها قفلت أن هى لازم  تخلف طفال  لحضرتك وحتى مش فارق معها اي حاجه غير انها تجيلك  بيبي

نظر لها رحيم بجديه وهو يقول: مش خلاص خلصت كل اللي  عندك اتفضلي امشي قال ذلك وانظر اليها بغضب

خرجت ريم من القصر بخوف وقلب مرتعش

اما  رحيم جلس على الاريكه بغضب كبير تجاه تلك نواره لا يعرف ماذا يصنع معها  نعم هو يعلم ان الحب يجعل الانسان يصنع كل ما بوسعه لاجل حبيبه ولكن هل تلك  الدرجه نعم هو يعشقها و يريد ان يفعل اى شئ يتمنى أو حته  ان ينفذ لها اي  شيء لكن هل نواره تحبه الى ذلك الحد الكبير جلس ساعه كامله يقرا كل  التحاليل والاوراق الخاصه ب نواره لا يصدق ان حبيبته تريد ان تموت وترحل  لاجل طفل

خرج من المزرعه بالقوه وسرعه وذهب الى الدوار بعد مرور 10  دقائق كان يدخل الدوار بكل غضب وهو يبحث بعينه عن نواره لم يجدها في الاسفل  علم انها بالتاكيد في غرفه جنه صعد على الدرج وتجه الى غرفه جنه بسرعه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

قبل مرور ساعه كانت تدخل نواره الى غرفه جنه وعلى وجهها ابتسامه بسيطه

جنه بفرح: كنت بحضر الفطار بس لقيتك تاخرت

نواره بتاعب: معلش راحت على نومه

نظر له جنه بستغراب وهي تقول: مالك شكل عينيك بتقول انك معيطه

مسحت نوراه واجهه وهى تقول :ابدا مفيش حاجه انا كويسه المهم انتي كويعس امبارح نامتى كويس

نظرات لها جنه بهدوء وهي تقول : مش احنا قولنا احنا هنكون اصحاب

نواره بجديه: اه طبعا يا قلبي واكثر من الاصحاب كمان واكثر من الاخوات كمان

جنه  بجديه : يبقى تحكيلي مالك وفيكي اى  انا عارفه ان انتي زعلانه زي اي ست  زعلانه او متضايقه عشان جوزها اتجوز عليها بس انا عاوز افهم انتي ازاي  تعملي حاجه زي دي  يعني ازاي تقبلي ان جوزك يتجوز عليكي حتى لو انا بحب  جوزي بس عمري ما هاقدر انه هيتجوز على عمري ما هاقدر ان هو يجيبلي  ضره  بصراحه انتي انسانه غريبه اوي

نواره ببكائه: انا هاقولك على حاجه يا  جنه محدش يعرفها غيرك انتى وصاحبتي انا عندي مرض فى القلب قلبي العضله مش  شغال غير بنسبه 30 في المئه عشان كده  ماخلفتش لغايه دلوقتي وةوالده رحيم  نفسها و من  عينها تشيل ابن ابنها على أيدها

جنه بصدمه :طب وما قلتيش ليه رحيم باين عليه بيحبك يعني لو هو عارف اكيد هيقف قصاد اهله عشان خاطرك

نواره بابتسامه :انا كده كده هاموت طول العمر او قصر هاموت عشان كدا انا قولت اجبله   البيبي اللي هو نفسه فيه وفرح قلبه

جنه  باستغراب :تفرحي قلبه ت ازاي هو في واحد بيبقى مبسوط ان امراته هتموتوا و  تسيبه وبعدين بيبي ايه اللي انتي بتتكلمي عليه يعني تجيبيله عيل وتموتي  انتي بعد العيل على طول طب ازاي ما تنفعش يبقى حرام اللي انتي بتعمليه في  نفسك دوت انا من رايي تشوفي بدل دكتور واحد واثنين وثلاثه وتقولي لرحيم لان  هو الوحيد اللي يقدر يساعدك وان شاء الله خير

نواره بجديه: لا مينفعش اقوله حاجه وعشان كده انا عاوزاكي  متقوليش لرحيم حاجه انا اتمنتك على سري بلاش تخليني اندم انى قولتلك  حاجه

هنا  صدح صوت رحيم الساخر وهو يقول: اتمنتى واحده غريبه على سرك ومرضتيش تقولى  لجوزك  للدرجه دي انتي ما عندكيش ثقه فيا للدرجه دي انتي ما بتفكرش غير في  نفسك ماقلتيش ليه لو كنتي قلتيلى  كنا هنلاقي حل لو كنت قلتلي كنت اكيد  هاعمل اي حاجه عشان انقذك ولحقك من الموت ما انا مش اقبل انك تروحي  وتسبيني

خرجت جنه من الغرفه وتركت رحيم مع نواره لوحدهم

تحدثت نواره بدموع وهي تنظر الى  رحيم :افهمني

رحيم  بغضب :افهم  ايه افهم انك كل مره بتفاجاء بيكى انت ليه بتحسسيني ان انا  مليش اهميه في حياتك ليه دائما بتحاولي تحسسيني انى ولا حاجه للدرجه دي  انتي شايفاني اني مليش لازمه للدرجه دي شايفه انى مش فارق معاكى.

نواره بدموع: انا ما رضيتش اقولك الان خايفه عليك خايفه لحسن تعرف وتزعل

رحيم  بسخريه :يعني لما تموتي قدام عيني مش هازعل يعني لما تروحي ما بين يدي مش  هازعل يعني لما تبعدي عني وتسيبيني قلبي يبكي عليكى بدل الدموع دم مش هازعل  بتفكري ازاي عقلك ده شغال ازاي ولا انتي يمكن مش مشغلاه كل لحظه بتثبتلي  انا مليش اهميه عندك كل لحظه بتثبتلي ان ولا في فارق معاكي ط انا عملت  معاكى  ايه عشان تعملي معي كده

نواره بدموع :مش قصدي حاجه انا كل اللي كان قصدي اني اجبلك اللى نفسك فيه ويكون منى مش انت نفسك ان يكون اول ابن منى انا

رحيم  بغضب: وانا هاعمل ايه بيه لو انتي مش معي هستفاد ايه هستفاد ايه لو البيبي  معي وامه مش معي هستفاد ايه انه يعيش وحيد هستفاد ايه لو عاش من غير ام  يبقى كل عيل عنده والدته وانا ابني معندوش انا مش موافق على اللي انتي  هتعمليه دوت واكمل بغضب مفيش حمل يا نواره ومفيش اولاد هتفضلي عايشه معي  غصبا عن عينك

نواره بجديه  انا خلاص قررت يا رحيم و مش هارجع فى قرارى ابدا

امسكها  رحيم من ذراعها واخذ يحركها بغضب وهو يقول: لا مش انت اللي هتقرري هنا انا  هنا اللي بيقرر وانا هنا لا هنفذ ما فيش حمل حتى لو عملتى اى حته لو  مقربتش منك خالص ونعيش اخواتك  بس كفايه عندي اللي انتي تفضلي جنبي

نواره  بغضب:مش هتعرف تعمل كدا يا رحيم لانى حامل  قالت ذلك ببرود شديد كانها  تخبرها انها ليست سوف تموت نظر لها رحيم بغصب وكره  لاول مره تحولت نظراته  العشقه الى كره  لاول مره يشعر انه يكره نواره نظر لها بغضب وخرج من الغرفه  صفع الباب خلفه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما عند رنا  كانت تجلس تستمع الي تلاوه حمزه العطره حيث كان يقرا القران بصوته الرخيم  كان يقراه بكل خشوع جعل من رنا تبكي من كثره الخشوع

انتهي من قراءه القران ونظر الى رنا بهدوء وهو يقول لها: مالك يا رنا بتعيط ليه

رنا بابتسامه: صوتك حلو اوي في القران يا حمزه حلو بطريقه غريبه حسيت ان هو دخل الراحه على قلبي

حمزه بابتسامه: بجد يعني انا صوتي حلو عجبك

رنا بابتسامه: اه حلو جدا كمان

حمزه بجديه: قوليلي  بقى انتي حافظه كم جزء من القران

رنا بهدوء: انا حافظه 20

حمزه بابتسامه :حلو جدا بس ليه مش حفظاه كله

رنا  بهدوء: مش عارفه انا حفظت ال 20 جزء وما عرفتش احفظ ثاني اصل اللي كان  بيحفظني قران كان رحيم كان هو اللي بيحفظني لما بدا يخرج ويشتغل مع بابا ما  بقاش يحفظني اوي يعني زي ما تقول كده انجزنا ال 20 جزء دول بصعوبه

مسح  حمزه على راسها وهو يقول: خلاص ما تضايقش نفسك انا هاحفظك القران كله عشان  تحفظي لاولادنا عشان انا عاوز انهم يكونوا اولاد صالحين  ومن حفظت القرآن

رنا بابتسامه: اكيد هيكونوا من الصالحينى عشان اولادك

وضع  حمزه قبله على راسها وهو يقول :ربنا يخليك لي يا نور عيني المهم دلوقتى  تعالي ننزل نتغدى مع العيله عشان ماينفعش نتغداء لوحدنا اكثر من كده

هزت  رنا راسها بهدوء ونزلت هي وحمزه الى الاسفل في تلك الاثناء كانت تجلس  جانيت امام محمدي و طارق بغضب على السفره عندما رات رنا تنزل مع حمزه من  على السلم  نظرت لها بقرف وقامت من على السفر وهي تقول:دى بقت حاجه تقرف

ترقرقت الدموع في عيون رنا فقال لها حمزه بهدوء :مالك فيكى ايه

رنا بجدية:مفيش حاجه انا كويسه

حمزه بابتسامه: طب يلا تعال ناكل

كانت مائده الطعام مشحونه بالكثير من النظرات منها البعض الكره ومنها الفرح

حيث  كان ينظر طارق الى رنا بغضب وكره لانه يعلم معمله حمزه لها ولا يعرف كيف  ابنته تتعامل في ذلك البيت ولكن حسم قراره انه سوف يذهب لها اليوم

رايكم



19=روايه عروس الصعيد الحلقه التاسعه عشر بقلم نورهان اشرف

نزل رحيم من على الدرج بكل غضب وقهر لا يعلم لماذا تفعل معه نوار هكذا  في تلك الاثناء كانت تقف جنه في اخر الدرج وجدت رحيم ينظر لها بوجه غاضب

فقالت له بجديه: ممكن اتكلم مع حضرتك شويه

رحيم بغضب: بقولك ايه انا مش طايق نفسي ابعدي بقا  عن خلقتي عشان ما طلعش جنانى  عليكي

جنه بجديه: طب بعد اذنك ممكن نتكلم مع بعض شويه   في حاجه مهمه جدا

رحيم بسخريه: ايه المهم عند حضرتك احب اعرفه

جنه  بهدوا :انا فاهمه شعور حضرتك اكيد انت متضايق و زعلان عشان مراتك لان انا  عارفه ان حضرتك بتحبها بس انا عايزه اسالك سؤال اللي انت بتعمله دوت هينفع  معها في حاجه يعني انت هتفدها في حاجه المفروض انك تكون واقف جنبها في  الوقت ده مش تكون انت بعيد عنها او بتفكر تجرحها

رحيم بغضب: باقولك ايه ابعدي عن خلقتي انا مش طايق نفسي بقولك وبعدين مش انتي اللي هتيجي تقوليلي انا اعمل ايه ولا ما عملش ايه

جنه  بسخريه: فعلا مش انا اللي هاقول لحضرتك تعمل ايه ولا ما تعملش ايه بس انا  عاوزه افهم هتستفاد ايه يعني الانسان بيستفاد حاجه من كل حاجه بيعملها  حضرتك هتستفاد ايه من اللى انت بتعمله ده هيخسرك مراتك مش اكثر من كده وانت  مش هتستفاد حاجه غير انك تخسر امراتك روح وجسد نواره دلوقتى عايزه اللي  يقف جنبها ويطبطب عليها ويحسسها بالامان ويحسسها انه معها ماشي اللي يزعلها  ولا يضايقه لا بالعكس دي عايزاك تكون جنبها عاوزك تكون معاها فى كل لحظه   وتحسسها انك سندها وظهرها تديها احساس انك كل حاجه في حياتها ولو دى ايامها  الاخيره اكيد هتبقى محتاجه راحه وحب مش هتحتاج زعل

احمره اعين رحيم  بالغضب فهو لا يريد ان يسمع أن تلك ايام حبيبته الاخيره تحدثت جنه وهي  تنظر داخل عيونه: استاذ رحيم انا عارفه انك اكيد زعلان زي اي واحد حبيب  بيزعل على حبيبته بس والله انا باتكلم دوت عشان خاطرك وعشان ما ينفعش انك  تازيها او تدوس على مشاعرها قف معها طبطب عليها عرفها انك جنبها حسسها انك  معها خليها تحس انك واقف معها وبعدين كل اللي بتعمله نواره يدل على حبها  الكبير ليك يدل ان هي فعلا بتحبك ومش عايزه حاجه في الدنيا دي غير انك تكون  مبسوط واحده مستعده تدمر  حياتها لمجرد ان هي تجيبلك البيبي اللي نفسك فيه  تبقى الست دي عايزه تمثال واكيد هيكون قليل اوي عليها لان هي تستحق اكثر  من كده بكثير

لم يرد عليها رحيم بل خرج من البيت دون ان يضيف اي  كلمه اما عن جنه هزت راسها بتعب من ذلك الرحيم  التطبيق و صعدت الى نواره  فهي تعلم ان الان قلبها مجروح للغايه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما عند حمزه كان يجلس على طاوله الطعام يضع الطعام امام زوجته ويعاملها بكل هدوء والابتسامه لاتغيب عن وجه

اما  رنا كانت تشعر ان طاوله الطعام ما هي الى ساحه للحرب من النظرات ليس اكثر  من ذلك انهت طعامها وقامت واتجهت الى غرفه جانيت تحت انظرات حمزه المبتسمه  طرقاا على الباب بهدوء ف اذنت جانيت لها بالدخول دخلت رنا الى الغرفه ولم  تغيب الابتسامه عن واجهه

نظرات لها جانيت   بغضب وهى تقول: انتي داخله هنا ليه وعايزه ايه

رنا بابتسامه: عايزه اتكلم مع حضرتك شويه طبعا ده لو مش هيضايقك

جانيت بغضب :لا هيضيقنى اطلعي بره احسنلك وياريت ما تدخليش الاوضه دي ثاني

رنا  بهدوء: انا عارفه ان حضرتك متضايقه وزعلانه منى و اكيد ده شعور اي ام بس  ممكن اتكلم معكي شويه ثم أكملت برجاء والله ما هضايقك بالكلام  بالعكس انا  عايزه اتكلم معاكى اعرفك حبه حاجات على اخويا

جانيت بسخريه: تعرفيني  ايه انا مش عاوزه اعرف  حاجه خالص اصل كل حاجه واضحه انتى جوزك بيحترمك  حته لو مش بيحبك بس فى احترام انتى مش زوجه  تانيه ولا كل الناس بيحلفوا  بقصه حب جوزك مراته السابقه شوفى بقا الفرق الكبير بينك وبين بنتى انتى  جوزك بيعملك احسن معامله وانا بنتي مش عارفه جوزها بيعملها ازاي وبعدين  انتي رضيتي انا بنتى  مجبوره و مش موافقه انت الفرق مش كبير بينك وبين جوزك  انا بقا فى فرق بين بنتى و جوزها كبير انتى سنك مناسب لجوز انا بنتى عياله   ما تعرفيش حاجه   انتي عايشه هنا في وسط البلد والارياف  من زمان يمشي  عليكى سلوهم لكن بنتى   انتي كل حاجه في صالحك وانا بنتي كل حاجه في ضدها

رنا  بجديه: يا هانم انا عارفه   ده كله و ده حقك ومحدش يقدر يقول غير كده بس  ده كله   مليش ذنب في اي حاجه انا ما عملتش حاجه عشان  تعاقب عليها بالعكس  لو بنتك مجبوره انا كمان مجبوره بس الفرق ان انا ربنا جبر بخاطرى زاى ما  اكيد هجير بخاطر بنتك   بس انا والله مليش ذنب زي ما بنت حضرتك ملهاش ذنب  زاى

جانيت ببكاء: بس انا صعبان علي  بنتي انا مش عارفه حتى اسعدها  مش عارفه اعمل معه حاجه انتي تجوزتي واحد بيعاملك بما يرضي الله بلاش بيحبك  لكن انا بنتي مش عارفه عنها حاجه مش عارفه جوزها بيعملها ازاي ومش عارفه  هي مبسوطه ولا لا بس حتى لو هي مش مبسوطه وكرها كل حاجه حتى ماتقدرش تقول  لا لان خلاص هي اتجبرت

قالت ذلك وهي تنهار في البكاء لا تعرف ماذا عليها ان تفعل لكي تنقذ ابنتها

نظرت  لها رنا بضعف وهي تقول: طب اهدي ارجوكي ما تضايقيش ما تزعليش وانا والله  عارفه ان اخويا عمره ما هيضايق بنت حضرتك بالعكس اخويا طيب و كويس وحنين  وحته مراته والله وانا متاكده ان امراته بتعامل بنت حضرتك كويس نواره  غلبانه و طيبه وبتحب الخير لكل الناس وما بتحبش غير ان هي تعمل حاجه تبسط  الناس كلها ما تحبش تزعل حد ولا تضايق حد عشان كده انا واثقه ان هي بتعمل  بنت حضرتك كويس

هزت جانيت راسها بتاعب وهي تقول :انا مش مهمه عندي تعامل بنتي كويس ولا لا انا مش عايزه غير ان اخذ بنتي وامشي من البيت دوت

رنا بحزن ياريت اقدر اساعد حضرتك كنت عملته والله يا ريتني كنت قادر اقف مع حضرتك واشوف  الحاجه اللي تساعدك انتى وبنتك واعملها

جانينطت بسخريه :انا وبنتي لينا ربنا ملناش اي احد ثاني حتى جوزي ماعرفش يسعدنى

ثم  نظرت الى رنا بحزن : انا اسفه انا برده غلطت شعوري كام خلاني مش عارفه  اتصرف ازاي بس اكيد مامتك دلوقتي برده حاسه نفس الشعور ده  اللي انا حاسه

رنا بسخريه: اه طبعا اكيد كنت تقول هذا بسخريه كبيره كانها تقول هل انتي تصدقي ما تقوليها

ثم اكملت بابتسامه: انا هخرج بعد اذنك هزت جانيت راسها بجدبه وهي تقول: اتفضلي خرجت رنا من الغرفه

اما جانيت  ظلت تفكر ماذا تفعل

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما  عند رحيم كان يجلس في المزرعه بكل غضب بعد ان اخذ تحاليل نواره الى اكثر  من طبيب لا يصدق ان كلهم اجمعوا ان حالتها ميئوس منها وانا الحمل مضر جدا  لها لا يعرف ماذا عليها ان يفعل في معذبه قلبه كما يقول هل يصمت ام يستمع  اليها حتى انها لم تترك له خيار بل اجبرته هي حامل في طفله بين احشائها لا  يعرف هل يشعر بالكره تجاه ذلك الطفل الذي ينمو بداخلها ام يشعر بالسعاده  لان يوجد طفل داخلها فا نواره وضعته امام مشكله صعبه لا يعرف كيف يحلها  وضعته امام اصعب مشكله يمكن ان يكون امامها رجل مثل رحيم او يواجهها نعم  الان يريد ان يذهب وينزع ذلك الطفل من رحمها ولكن كيف فاذا الحمل مضر عليها  للغايه فان اسقاط هذا الطفل ايضا مضر يعني رفض او قبل ذلك الطفل في تلك  الحالتين  خطر عليها شيء مؤلم للغايه لا يصدقه عقل بشر او لا يصدقه رحيم  اساسا فرحيم الذي كان ينتظر ان تحمل نواره داخل احشائها ابن له الان اصبح  يكره الموضوع هو يريد قتله لا والاكثر من ذلك انه لا يعرف كيف يقتله اذا  قتله سوف يقتل نواره وطفله واذا وافق ان يتم حملها سوف تموت نوار شيء صعب و  محزن للغايه جلس يفكر حتى الفجر عاده الى دوار وجد امه تجلس تنتظره وهي  تنظر له باستغراب وتقول له :خير يا رحيم فيك ايه

رحيم بحزن : نواره حامل ياما

امه  باستغراب :وهي دي حاجه تخليك زعلان بدل ما تفرح ان مراتك حامل مش دى نواره  حبيبه القلب اللي كنت رايد يكون اول عيل منها اهو ربنا كرمك زعلان ليه  بقى

رحيم بغضب: نواره هتموت لو كملت الحمل و لو سقطت هتموت راخر هي  والجنين اعمل ايه ياما من ساعه ما عرفت الخبر وانا قلبي وجعني مش عارف اعمل  ايه

بهيه مستغرب :انت بتقولي ايه يا ولدي رحيم نواره عمرها في يوم ما اشتقت من قلبها ولا قالت ان هي تعبانه ولا فيها شيء

نام  رحيم على قدم امه وهو يقول بتعب: ماحبتش انهي تخبرنا ياما نواره ماحبتش  تقول على تعبها لنا عشان مانزعلش عليها فضلت هي تعاني مع المرض لوحديها  واحنا منعرفش عنها حاجه قوليلي ياما اعمل ايه في المصيبه دي مش انتي كنتي  دائما تقولي انك دائما واقفه جنبي ومعايا قوليلي بقى اعمل ايه اتصرف ازاي  ياما

مسحت بهيه على وجهها وهي تقول :ومين قال بس يا ولد ان هي ممكن  تموت مش يمكن ربنا مش رايد ان يحصلها حاجه مش يمكن ربنا يجبر بخاطرك  وخاطرها و يتمم حملها على خير

رحيم بحزن :طب ولو ماتت اعمل ايه لو  راحت من بين أيدى انا عمره العيل ده اللى أحدها منى ثم أكمل بدموع انا اخذت  الورق ورحت لكذا دكتور وكلهم قالوا نفس الكلام محدش قال كلام غير التانى  كانهم متفقين وحافظين الكلام

مسحت امه على راسه وهي تقول: ادخل نام  يا ولدي ادخل نام و باذن الله خير و ربنا يجبر بخاطرك وخاطرها ادخل نام يا  ابني نور عيني و روح قلبي

صعد رحيم الى الاعلى وهو يبكي بدل الدموع دماء على نواره


20=روايه عروس الصعيد الحلقه العشرون بقلم نورهان اشرف

الحياه ماهي الا حروب وصراعات يعيش فيها كل انسان ويختار الانسان الجزء المريح  بالنسبه له في صباح اليوم التالي

كانت  تنام نواره على الفراش وهي تنظر الى السقف بكل هدوء كانها تريد ان تتحدث  وتخرج ما في قلبها ولكن كيف في حتى هي لا تعرف كيف تتحدث وكيف تتكلم فاكل  لحظه تمر عليها تشعر بالالم كبير الم بسبب بعد حبيبها عنها و الم لانها  تعلم انها سوف تموت سوف تبتعد عن ذلك الصغير الذي ينمو داخل احشائها مسحت  على بطنها بحب وهي تقول :عارفه انك ممكن تزعل مني وعارفه انك ممكن تقول  عليه ان انا انانيه  وما بفكرش غير في نفسي بس انا باحبك انا باحبك اوي  بحبك من قبل ما تيجي على الدنيا ديت عارف لما عملت تحليل الدم وعرفت انك  موجود جواي وبتكبر حسيت ان روحي بتروح مني حسيت اني اسعد واحده في الدنيا  ديت حسيت ان الشعور اللي انا اتحرمت منه بدا يكبر جوايا وينمو عمري ما كنت  سعيده زي الوقت دوت لحظه ماحسيت ان حياتي احسن بكنير من اللي انا فيه  اللحظه دى حسيت ان مرتاحه جدا حسيت انى مش عاوزه حاجه تانى من الدنيا من  حاسه انى طائره   طائره في السماء بين السحاب بس بعديها رجعت تاني لى واعي  وعرفت وفهمت   اني ممكن اسيبك ساعتها قلب اتقبض وحسيت ان  لا مش عايزه  اسيبك عايزه افضل معك في احساس كثير اوي متلخبطه جوايا بس انا عايزاك  تعرفوا ان انا هابقى معك في كل لحظه لان روحي هتكون جزء من روحك اصل انت  حته مني و حته من قلبي و حته من عمري انت مش مجرد نطفه صغيره زرعت جوه بطني  لا ده كل حاجه حلوه جوايا انت عمري اللي راح وعمري اللي جاي عشان كده انا  باتكلم معك نفسي قبل ما اموت انى ابص عليك ونفسي احس بدقات قلبك لو عايزه  اطلب من ربنا حاجه مش هاطلب غير اني ابص في عينك ولو مره واحده قبل ما اموت  لو اطلب من ربنا حاجه ان يطول في عمري لحظه عشان اعيشها معك عشان تصبر  قلبي على فراقك كنت دائما اسمع ان امي تقول ان الضنا غالي وبيوجع وانت وجعك  ولا اي وجع ده انت كل حاجه كل الامهات نفسهم يطمنوا على عيالهم يبقوا  قدامهم وانا اتمنى من ربنا انى يطول في عمري يوم عشان اخذك في حضني وحساسك  بحبي ليك

قطعها دخول جنه عليها وهي تنظر لها بابتسامه وتقول: ايه يا مامي عامله ايه هتفضلي نائمه على ظهرك كده ولا ايه

نواره بابتسامه: عاوزنى اعمل اى يعنى يا جنه انا تعبانه  توي كنت فاكره ان رحيم هينبسط لما يعرف ان انا حامل

جنه  بحب :عارفه نواره انت كل شويه بتكبري في نظري اكثر من الاول بس انا زعلت  منك زعلت منك لما عرفت انك ممكن يحصلك حاجه بعد الشر عليكى  طبعاً و رغم  كدا كملتى الحمل ليه عملت كده

نواره بحزن :وانتي عاوزاني اعمل ايه لو انتي مكاني هتوافقي انك تموتى  ابنك او بنتك ولا هتعمل. اى

جنه بجدية: لا طبعا مش هعرف اموت ابني بس برضوا هفكر  ان انا اموت نفسي

نواره  بحزن: انا فاهمه انك عايزه تسيبي لرحيم حته منك بس انتي فاكره انو هيبقى  مبسوط لما انتي تعملي كده نواره على فكره رحيم من امبارح ما بيعملش حاجه  غير ان  هو قاعد في البلكونه بيفكر فى موضوعك مانمش اصلا نواره انتب الحاجه  الوحيده اللي ممكن تخلي رحيم ينسى كل الهم والحزن اللي فيه

نواره  بدموع وهي تقولها :انا خلاص مليش وجود رحيم لازمه يتعود على غيابي لازم  يبدا يحس بغيابي  لازم  يتعود ان انا مش هابقى موجوده معاه ومش ها طبطب  عليه زي كل مره لازم يتعود ان انتي اللي تكوني واقفه جنبه عشان كده انتب  اللي لازما تروحيله و تقفي جنبه و تطبطتبي عليه

جنه بسخريه: اه  والمفروض ان انا اعوضه صح يعني انتي قررت ونفذتي وما فكرتيش في اي احد هو  انت متوقعه ان انا اللي ممكن وافق على  الجنان اللي انتي بتعمليه دوت ولو  انا وافقت رحيم مش  هيوافق ولو رحيم وافق انا مش  مستعده انى اوفق  نواره  انا مكاني مش هنا وانا  عمري ما هاعيش هنا انا هنا عشان انقذ حياه ابويا  وعمري ما هتقبل انى اعيش في بيئه انا مش حباها عشان كده ريحي نفسك ده بيتك  انتي و رحيم ولازم تحافظ عليه انا ممكن اساعدك في اي حاجه غير اني اكون  زوجه ثانيه فعلا لجوزك ثم أكملت بهدوء انتى عارفه  اسعد لحظه في حياتي امتى  لما جوزك جاء وقالي انه مش عايزني  زوجه ليه كنت حاسه ان انا مبسوطه جدا  وكنت حاسه ان انا طايره من الفرحه واكيد مش هضيع نفسي واقوله لا انا عايزه  ابقى زوجه ليك وحطيها حلقه في ودنك يا نواره اني مش هعيش هنا كتير  قالت  ذلك وخرجت من الغرفه وتركت نواره تنظر الى طيفها بهدوء

وتفكر ماذا عليها ان تفعل في القادم من حياتها

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما  جنه خرجت من الرواق وهي تقف تقسم ان كل من في ذلك البيت مجانين ليس اكثر  من ذلك فكل ما يحدث يؤكد جنون ما في ذلك البيت ليسوا سوى مجانين لا اكثر من  ذلك ولكن اوقفها صوت بهيه وهي تقول لها بجد ايه تعالى يا جنه عايزكى فى  حاجه جنه بجدية: حاضر يا ماما

دخلت بهيه إلى غرفتها ودخلت جنه الى الغرفه خلفها

فقالت لها بهيه بهدوء : اقفل الباب وتعالى اجعدى إدامى

اغلقت جنه الباب بهدوء وجلست على الفراش : خير يا ماما تحيه بهدوء: انا عايزه اعرف  ايه اخبارك انت و رحيم ولادي

جنه باستغراب :الحمد لله بخير

باهي  بهدوء عاوزه اعرف حاجه كنت بتعملي ايه في اوضه نواره نظرت لها الجنه  بابتسامه وهي تقول وفيها ايه بطمن عليها نواره زي اختي وانا باحبها  وباحترمها

بهيه بسخريه: اول مره اشوف  ضره بتحب ضرتها

جنه بسخرية:وفيها اى هو لازما عشان احنا ضراير نمسك في راس بعض ونضرب بعض لا بالعكس وبعدين انا بحترم نواره قلت لحضرتك

بهيه بسخريه طب انتي عرفتي انا نوره تعبانه

نظرت لها جنه بهدوء وهو تقول :ربنا يشفيها وان شاء الله تقوم بالسلامه لابنها وجوزها

بهيه  بهدوء: يارب بس انا عاوز افهم برده انتي اكيد لكي رايي يعني انتى اكتر  واحده مستفاده فى الموضوع ده لان جوزك هيبقا ليكى لوحدك عايزه تقولي انك مش  مبسوطه

جنه بهدوء: استغفر الله العظيم فى  ايه بالضبط هي حاجه  تساعدني بالعكس دي حاجه تحزني عمر ما حد يشمت في المرض وانا عمري ما هفرح  في المرض وانا زعلان على دواره و امنيه حياتي ربنا يتمم لها على خير وتشيلي  ابنها بين يديها لكن اي حاجه ثانيه لا طبعا وبعدين حضرتك انا مش وحشه اوي  كده  انا واحده عمري ما حبيت الشر لحد بالعكس انا بتمنى الخير لكل الناس مش  اكثر من كده

بهيه بجدية: طب جهز نفسك عشان نروح بيت ابوكي اى رايك

نظرت  لها جنه باستغراب في تلك الامراه غريبه بنسبه كبيره بالنسبه لها فقالت  بهدوء حاضر هاطلع احضر نفسي قالت ذلك وخرجت من الغرفه دون ان تقول اي كلمه  اما بهيه نظرت الى طيفها بهدوء وتفكر مع نفسها في ما يحدث معها

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما  عند حمزه كان يحضر نفسه لكي اذهب الى عمله كان ينظر الى المنظار وهو يعدل  الكرفته الخاصه بها ولكن قطعته يد رنا التي التفت حول خصره وتريح راسها على  ظهره وهي تقول لها: هتوحشني الحبه دول

حمزه بابتسامه: وانتي اكثر مش هتاخر عليك هاخلص الشغل واحى جارى

رنا بحب:وهتحفظنى  الاجزاء اللي فاضله

مسح حمزه على راسها وهو يقول: من العين دي قبل العين دي هو انا يجيني اغلى منك

نظرات له رنا بحب وهي تقول: بحبك

حمزه  بستغراب: استعجلتي ليها و قلتيها بس انا مش هستعجل واقولها زايك لا انا  بعملك  بما يرضي الله بس الحب كلمه كبيره بس اللي اقدر اقولهلك ان قلبي  بيدق ليكى

هنا وضعت رنا اصبعها موضع قلبه وهي تقول: وانا متاكد انه بحيني وه ينطق باسم كمان و متاكده انك هتيجي تقولي باحبك زي ما بقولها

حمزه بحب طب وبتقوليها كلام ولا انتي حساها فعلا

رنا  باعشق عمري ما حسيتها غير دلوقتى عارف يا حمزه انت عوض ربنا ليا انت احلى  حاجه فى حياتى انت الحاجه اللي عوضتني عن كل حاجه وحشه شفتها في حياتي

حمزه  بحب: الجاي احلى باذن الله ثم اكمل بهدوء انا ما سالتكيش انتي دخلتب كلمت  مرات عمي فيه لاني مش عاوزه ادخل في اي حاجه تخصكم بس اللي عايزه اقولهلك  ان امراه عمي طيبه وغلبانه بس خايفه على بنتها

رنا بهدوء: انا بقى   عايزه اسالك انت دمرت خطه جدك ليه اصلا كنت معديه قدام باب الاوضه وسمعتكم  وعايزه اعرف انت عملت كده ليه يعني اي واحد ثاني هينقذ بنت عمه

حمزه  بهدوء: ممكن تقولي على اناني وممكن تقولي على ما بحسش بس انا مش عارف انا  حسيت اني لازم اعمل كده لازما افوق جدي من اللي بيحصل معاه جدي غلط لما فكر  ان الدنيا هتمشي بتفكيره وبرايه فكر ان هو ممكن يمشى كل الناس على دماغه  على هواه انا بقا حبه اثبت العكس  مفيش احد بيمشي على هواء الثانى

رنا بهدوء :تمام يا حمزه بس انا برده عايزه اقعد معك بعد ما تيجي من الشغل وتفهمني كل حاجه تفهمني كل حاجه من اولها لاخرها وتعرفني

هزا حمزه راسه بهدوء وهو يقول تمام يا روحي ثم يوضع قبل وراسها وهو يقول  لا اله الا الله

رنا بابتسامه: محمد رسول الله

اخرج حمزه من الغرفه وترك رنا تنظر له بهدوء ثم دخلت الى المرحاض لكي تجهز نفسها لكي تذهب الى الاسفل

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما  عند جنى صعدت الى غرفتها هي ورحيم لكي تبدل ملابسه اخذت تختار ملابسها  بعنيها ولكن اوقفها صوت رحيم الغاضب وهو يقول: رايحه فين يا هانم

جنه بستغراب: ايه في ايه بتزعق لي

رحيم بغضب: لما الهانم تبقي عايزه تنزل وتحضر هدومها من غير ما تستاذن جوزها تبقى دي قله ادب ولا انتي ما اتعلمتش كده في بيت ابوكي

استغفرت  جنه ربها وهي تقول له صوتك يكون واطي اكثر من كده انت مش بتتخانق معي انت  بتسالني السؤال يبقى باحترام يا اما لو السؤال مش باحترام يبقى بلاش منه و  احسن حاجه ما نتكلمش مع بعض لو كلامك هيكون كله شخط ونطر

رحيم بغضب وهو يقترب منها انتب اللي صوتك ما يعلاش وتعرفي انتي بتكلمي مين عشان انتي الوحيده اللي هتندمي

جنه بسخريه هندم على اى ان شاء الله اللي هتعمله هتخليني اندم عليها

لم  تتحمل جنه كل ذلك في دخلت المرحاض دون ان تضيف كلمه ذهب خلفها رحيم واخذ  يطرق على الباب بكل قوه كانه حتى انه كاد ان يكسره على جنه من كثره غضبه  ولكن اوقفه

يتبع 

تكملة الروايه من هنااااااا





 

تعليقات

التنقل السريع