القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المشوهه البارت 22بقلم نهاد محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#آلمـشـوهہ‏‏ة🖤

#الفصل #الثاني #والعشرون 🤎

#بقلم #نهاد  #محمد 🌺


وصل عادل وتقي وجميله وريهام للملاهي.... 

جميله بطفوليه.... عاوزة غزل بنات يا عادل 

عادل بصلها ببعض الحب... تماما تعالوا نشتروا غزل بنات ونبدا هتبدوا تلعبوا اي سمعوا كلهم صوت صراخ جامد بصوا ورهم ريهام وهيا تشاور عليها هنبدا بدي

تقي وهيا تتسحب بهدؤء من خلفهم مسكتها جميله يلا يا توتو عشان نبدا بيها.. 

تقي.... لا لا مبحبش الكلام ده دي لعبه للعيال الفافي عاوزه حاجه اقوي

ابتسمت ريهام باتساع.... ندخل بيت الرعب 

تقي بفزع..... هااا بيت اي رعب اي يا شيخه حرام عليكي بصوا روحوا انتوا وانا هروح اشتري الفشار واجي

ريهام.... فشار في عينك يا بابا يلا عشان نبدا 

تقي وهيا تمتم بغيظ منهم... طيب ياختي

لس هيتحركوا رن هاتف تقي... 

تقي..... الووو

عاصم... انسه تقي

تقي بايماء.... اهاا مين

عاصم.... انا عاصم اخو مراد 

تقي مرحبه بيه..... اه اخبارك ايه 

عاصم... الحمدلله بخير وانتي اي دنيتك

تقي... تمام الحمدلله اهي ماشيه

عاصم....... انا يعني كنت عاوزك في موضوع 

تقي باستغراب.... موضوع اي

عاصم.... احم موضوع مهم 

تقي... امم خلاص تمام بعد المغرب بس فين

عاصم.... هبعتلك اللوكيشن للكافيه اللي هروحوا في رساله دلوقتي 

تقي.... خلاص تمام 

واغلقت تقي المكالمة نظر لها عادل بتساؤال.... موضوع اي اللي عاوزك عاصم فيه

تقي... مش عارفه والله 

جميله.... ان شاءلله خير يا جماعه يلا نبدا باللعب

ريهام..... فعلاً يلا

ذهبوا ولعبوا السيارات المتصادمه وبداء المرح واللهو كان عادل يتفادا دون الصدامات اما تقي كانت لا تجيد اللعبه فكانت كل حركه تصددم بكل شي امامها ريهام وجميله كانوا يلهون ويصدنمون بمرح بعد وقت امسكت ريهام بطنها بالم اتجهت لها تقي بخوف..... مالك في ايه 

ريهام ببعض الدوخه.... لا مفيش حاجه يلا نكمل ولكنها لم تستطيع التحرك بسبب شعورها بالغثيان ورغبتها بالتقيئؤ هرورت بسرعه لاقرب دوره مياه وافرغت ما بمعداتها وامسكت بطنها بالم وبدات بالبكاء. 

بالخارج لحقت بها تقي وجميله... 

تقي... في اي مالك يا ريهام 

ريهام بتعب.... شكلي خد برد 

تقي... طب ارتاحي 

جاء عادل وهو يمد لها بعلبه عصير... اشربي ده وتعالي هكشفلك

ريهام باعتراض.... لااا لاا كشف اي انا انا كويسه بس هو شويه برد وكده

عادل بحنان... نطمن بس

ريهام وهو تحاول الخروج من هذا المازق.... صدقني مفيش حاجه انا كويسه اوي ولو تعبت تاني نروح انت عارف مبحبش جو الدكاترة 

تنهد. عادل بياس.... تمام بس لو تعبتي تاني هوديكي

ريهام وهيا تبتلع ريقها بخوف.... اه تمام خلاص حاضر 

عادل.. يلا هنرجع البيت 

ريهام باعتراض.... لا احنا لسا مكملناش حاجه بعدين 

عادل... انتي تعبانه 

ريهام بطفوله... بقيت كويسه والله 

عادل... طب تعالوا ناكل ونشوف هنعمل ايه 

ريهام... خلاص تمام 

تقي بصت لريهام بحيره بعض الشيء... ربنا يبعد عنك كل شر يا اختي وغادرت خلفهم


وصل مازن للمنزال وعلي وشهه علامات الحزن ودلف لغرفته دون ان يذهب ليطمئن علي اخته... 

بالغرفه سهيلة ونهاد يرتشفون العصير ويتحدثون بامور عديده... 

سهيلة... هااا كملي وعملتي اي وقتها

نهاد.... ولا حاجه يختي المهم اتخمدي شويه عشان عاوزه انام انا كمان ووسعي كده هنام جمبك

سهيلة بتاففف... اهوا اتخمدي يختي هو مازن جاء ولا لسا

نهاد... منا معاكي يا عبيطه اش عرفني نامي دلوقتي وبعدين نشوف 

سهيلة... يا ستي احنا لسا الضهر نوم اي بس 

نهاد وهيا تضربها بالمخده.... اتخمدي بقاا صدعتيني 

بعد وقت ذهبت نهاد لنوم وخرجت سهيلة متسنده عاي حيطان البيت لكي تذهب للمطبخ للشرب ولكنها سمعت صوت بكاء وشهيق اتجهت لغرفه اخاها فالصوت كان يخرج منها فتحت الباب بهدوء لكي ترا ما يحدث وجدت اخاها يمسك صورتهم العائليه ويحضنها ويبكي بشده ويقول انه ظلمها.. 

مازن وهو يبكي ومنهار... انا اسف اسف سامحيني يا سهيله سامحيني ظلمتك نفذت وصيتك يا جودي سامحيني يا اختي سامحيني يا ماما مكنتش سند لاختي اتاذت ومعرفتش احميها معرفتش احميها ولا اكون سند ليهااا ياارب انت القادر علي كل شيء 

اقتربت سهيله ببطئ منه والدموع تلمع بعيونها.... في اي يا مازن مالك 

مازن وهو ينظر لها وبخذلان... انا اسف يا سهيله سامحيني اسفف يا اختي اسف يا حبيبتي 

سهيله بعدم فهم ودموع.... في اي واسف علي اي مالك

مازن ببكاء... سامحيني ضيعت حقكك من ايدي

سهيله وهيا تحضنه.... في اي يا مازن وحق اي

بصلها مازن بتردد لعدم. اخبارها... هو هو يعني 

سهيله.... يعني اي يا مازن 

مازن وهو ينزال راسه لاسف ويبدا يحكي كل شيء لها ووصيه جودي ودموع سهيله تنزال بصمت تام نظرت له سهيله ببسمه حزينه كسرت قلب مازن.. 

سهيله.... ادهم معاهم دلوقتى 

مازن هز راسه بنعم... 

سهيله... انتقامي مش مع شخص مريض نفسي هنتقم بنفسي لما يبقا بصحته 

مازن بتردد..... سامحيني 

سهيله بمرح رغم وجعها.... اسامحك علي اي انت عملت حاجه انت طول عمرك معايا وسندني بس القدر هو اللي عمل فينا كده 

مازن اخدها بحضنه...... سامحيني سامحيني 

سهيله..... هسامحك بس بشرط.

مازن... شرط اي

سهيلة...... هموت واكل ايس كريم 

ضحك مازن.... ماشي يا ستي بس نروح للدكتور نطمن عليكي وبعدين نروح ناكل احلا ايس كريم

سهيله... يعم انا لسا خارجه من المستشفى انهارده الصبح

مازن.... برضو اطمن عليكي 

سهيله... اوووف طب يا سيدي تمام 

مازن... قومي طب جهزي نفسك 


في هذا المنزل التي يملؤءه الاطباء وهذا الجسد امامهم وييده انه يحارب لكي يخرج من غيبوبته..... 

ماكس.... لقد فحصتها يا ايفان اشعر انها ستخرج لوعيها مره اخرى باقرب وقت 

إيفاان... اتمني هذا يا صديقي لكي ننتهي من هذه المهمه 

ماكس...... لقد اخبرني السيد انه سيأتي طبيبان مصريان لكي يفحصها بعد ان تخرج من غيبوبتها

أيفاان..... مصريون غريب هذا

ماكس..... هذان الطبيبان ماهران بحق عندما اطلعت علي ملفاتهم ايقنت انهم سيكونون سبب رئيس في تحصن هذه السيده

إيفاان بتفكير... اتمني هذا 

بدات السيده المستلقي علي السريره وتربطها الاسلاك من كل النواحي تهمهم ببضع كلمات منها...(دم، بابا، رجب، ترنيم، ت ت تقييييييي) وفتحت عيونها بقوه وهيا تصرخ باسماهم اقترب ايفان وماكس وباقي الاطباء اها بسرعه.. 

ظلت تنظر لهم وهيا تتمتم بنفس الاسماء ولا تفهم ماذا يحدث من حوالها ولا تسطيع تحرك جسدها. 

.. بابا بابا

ماكس... افحصوها جيدا وساجري اتصال بالسيد. اخبره انها خرجت من هذه الغيبوبه بعد كل هذه السنين 

إيفاان..... حسنا اذهب وبداو في فحصها كل اشارءاتها ممتازة ولا يوجد اي شي للقلق اطمن إيفاان وبداء بتغير بعض المحاليل والعلاجات... 

ماكس علي الهاتف... مرحبا سيدي 

معتز من الجهه الأخرى.... مرحبآ ماكس هل يوجد اي شئ جديد 

ماكس بفرحه عارمه.... اجل لقد اصبحت بخير وخرجت من هذه الغيبوبه

معتز غير مصدق لما يسمعه..... ماذا انت تتحدث بجدية يا راجل الليس كذللك

ماكس... اقسم لك انها خرجت من غيبوبتها واصبحت بخير ولكنها للان تحتاج لبعض العلاجات من انواع مختلفه ومن اهم العلاج الطبيعي لتستطيع السري مره اخرى 

معتز.... انت ساتي بقرب وقت سابعث لكم ما تحتاجونه من اموال لكي تبقي بخير لاني ذاهب لمصر اليوم 

ماكس... حسنا سيدي 

معتز.... اراك لاحقا ماكس... واغلق المكالمه وهو يبتسم بفرحه.. الحمدلله يارب انها أخيرا خرجت من الغيبوبه بعد مرور 36سنههه الحمد لله


انتهاء يوم المرح واللهو بين عادل واخواته وجميلته أيضا وغادى الي المنزل دون تقي فهيا ذهبت لعاصم لكي ترا ماذا يريد منها فهيا قلقاه منذ ان اتصل بيها.. 

وصلوا جميعا للمنزال وبعد ان قام عادل بفتح الباب صدرت صرخه من جميله وهيا تزيح جسده من امامها وتجري مهروله لهذا الشب التي يقف امامهم يبتسم بحب.. 

جميله بصرخه.... عاااا جميل

جميل ببسمه حب.... قلبه

القت جميله بجسدها علي جميل واحضتنته بحب وصارت تقبله بكل انش من وجهه..... وحشتني وحشتني اوووي يا جميل 

جميل وهو يشدد علي احتضانها..... وانتي كمان يا جميلتي وحشتيني 

كان عادل يقف خلفهم ينفجر من الغيره والبركان التي بداخله لقد عرفه انه اخاها وابن خالوا ولكنه يغار اجل هز يغار علي جميله فمنذ ان جات وهو كل يوم يغرق بحبها اكثر واكثر.. 

جميلة وهيا تجذبه لكي يجلس.... أقعد هنا واحكيلي كل حاجه حصلت معاك

ضحك جميل ضحكه عاليه بعض الشئ مما جذب نظر ريهام له وسرحت بضحكاته هذه... 

جميل..... احكيلك اي ولا اي ثانية مانتي كل يوم بتتصلي وعارفه يومي

جميله.... يعم بتختلف وريني جبتلي اي وكمان فين الموزه بتاعتك هاا وهديتي اللي طلبتها غير اللي جبتوا وو.. 

جميل وهو يكمكمها حتي لا تتكلم اكثر.... اي كفايه استني اقولك جبت اي واي كفايه لوك لوك يخربيتك 

جميله بغيظ.... طب وريني 

جمال.... استني لما يرحب بولاد خالته الأول 

جميله بتذاكر... اه صحيح اسفه

ابتسم جمال لها وذهب جميل ورحب بعادل... ازيك يا عادل بابا حكالي عنك كتيرر بس اظاهر انك احسن من اللي اتحكا عنك

ابتسم عادل بود.... وانت كمان مصر نورت

جميل بغمزه وعيونه مثبته علي ريهام... طول عمري نفسي اشوف الجمال الشرقي وخصوصا المصري

عادل بعدم فهم.... نعممم

جميل ببسمه.... لا شيء 

واتجهت ريهام له ورحبت بيه... اهلا بيك في مصر يابن خالي نورت والله 

جميل.... هيا منوره باهلها يا قمر

ريهام ببعض الخجل.... هاا اه شكرا وتركت يده وذهبت

جميل بداخله.... امم شكلنا هنتسلاا حبيتك يا مصررر 


وصلت تقي للمكان المحدد. التي ستقابل بيه عاصم...

تقي ببسمه عندما وجدت عاصم يجلس... السلام عليكم 

عاصم... وعليكم السلام 

نيار وهيا تحضن تقي.... وحشتيني يا توتو

عاصم.... انا جبت نيار معايا عشان متبقاش خلوه وعشان تصدقي كل كلمه هقولها

تقي ببعض الخوف.... شكرا ليك بس في اي وموضوع اي

نيار.... اقعدي بس استريحي نطلب حاجه نشربها ونتكلم

تقي بنفي... لا لا مفيش داعي نتكلم عاي طول 

عاصم وهو ينظر لنيار بتردد ولكنه اخذ قراره... بصي يا تقي محناجين مساعدتك عشان ناخد حقنا وعشان نقدر نحميكي

تقي بعدم فهم...... مش فاهمه حاجه 

نيار.... بصي ده موضوع طويل اوي بس عشان واثقين فيكي هنحكيلك كل حاجه 

عاصم... الحكاية ابتدت من سبع سنين كنت انا ونيار وسيلاا و.... بدأ يحكي كل شي حدث بالماضي لهم من سبع سنوات.... كب هذا وتقي تستمع له وعيناءه تدمع ونيار تحاول ان تتمسك بعض الشئ.. انتهاء عاصم من سرد كل شيء حدث... بس كده ودلوقتي زبيده مصره انه مراد. يتجوزك بس مراد سافر يعمل العملية احنا مصدقنا انه وافق يعملها عشان كده يعني انا انا 

تقي باستفهام.... انت اي

عاصم..... انا عاوز اتجوزك 

اردف عاصم بهذه الكلمة وسهيله تقف خلفهم راتهم صدفه وهم ياكلون الايس كريم اقتربت منهم وكل ما سمعتوه هو عرض جواز عاصم لتقي نظرت سهيله لهم بوجع كبير لا تدري سببه ونزلت دمعه هاربه منها ولكنها جففتها دون ان يراها احد.. 

سهيلة... احييي يا بت يا تقي هتتجوزي الواد واخوه

انتباه عاصم لهذا الصوت الذي خلفه فهو يعرفه جيدا اغمض عيونه بوجع..... سهيله 

سهيله ببسمه... انا سمعت عرض جواز هنا مين هيتجوز هاا اه يا خلبوصه يلا رسوني علي الحوار

نيار وهيا تنظر لعاصم بوجع.... مفيش حاجه يا سهيله 

سهيله.... لا يابت دانا سمعت بيقولهت انا عاوز اتجوزك

اقترب مازن لهم وهو يحلم الايس كريم لسهيله.... في اي ومي هيتجوز 

سهيله..... عاصم عرض الجواز علي تقي

مازن بصدمه... ازاي وهيا خطيبه اخوك

عاصم ببعض الغضب... انتوا مالكم دي حياتي ومحدش ليه داخل فيها معلش يا نيار خليكي معاهم هنا تعالي يا تقي نكمل كلامنا في مكان تاني 

سهيله وهيا تنظر له بكره.... لا مفيش تاعي وجذبت يد مازن وذهبت وقلبها يؤلمها.. 

نيار وهيا تنظر لعاصم بغضب.... ارتحت كده 

عاصم... معلش يا نيار مش وقته خلينا في المهم

تقي... بس انا مش موافقه علي عرضك

عاصم.... احنا مش هنتجوز دي مجرد كدبه قدام الكل 

تقي بعدم فهم... إزاي

عاصم.... يعني نجيب مازون مش مازون وكتب كتاب مش كتب كناب مجرد صوره قدام النااس 

تقي... وبعد كده 

عاصم... بعد كده هتيجي عندنا ليكي اوضك الخاصه لانه وانتي بعيدة زبيده بتحطما قدام الامر الواقع ولازم افهم

تقي.... موافقه عن اذنكم

غادرت تقي وهيا تبكي فقصتهم تشبه قصتها كثيرا ولهذا ستساعدهم وايضا لانها تشعر ان والدها هو من ذكره عاصم لها ويها تريد ان تتاكد. من هذا الشي..

وصلت تقي للمنزال وجدت العائله كلها متجمّعة نظرت لهم بأستغراب ولهذا الغريب التي يجلس بينهم.. 

نظر لها جميل ببسمه ونهض..... تقي انتي تقي صح

تقي باستغراب.... ايوا انا 

جميل... اكيد مستغربه انا مين طب بصي ركبي شنب ودقن لجميله وانتي تعرفي

ضحكت تقي... جميل تؤام جميلة صح

جميل...... صح الصح 

تقي وهيا ترحب بيها.... ازيك اخيرا نزلت دي جميلة مصدعاني بيك

جميل بضحك.... والله انتي الي بابا بيحكيلنا عنك كتيرر وكنت متشوق لرؤيتك اوي والحمد الله شوفتك

تقي ببعض الحزن علي شكلها... هاا شكرا 

جميل... بتداري وشك لي دي مش حاجه حرام تداري منها دي خلقه ربناا سبحانه وتعالي محدش يخفي من حاجه خلقها ربنا خصوصا لو حاجه مميزه زايك

نظرت له تقي بامتنان علي كلامه.... شكرا ليك

جميل..... علي اي العفو انتي تتحرجي لما تعملي حاجه مش كويسه وقتها بس تظاري غلطك غير كده فانتي قمر يابنت عمتي

وقتها ريهام انتبهت لهذه الجمله وابتلعت خصه الم في جوفها واحتضنت بطنها بيداها وهيا تدعي ربنا ان ينجيها من القادم

جميله وهيا تجذب جميل مره اخرى بجانبها... اقعد جنبي بقا وحشتني 

جميل بضحك..... بتغيري عليا يا هبله

جميله..... اه

سميره خرجت من المطبخ... طب يلاا العشاء جاهز يلاااا 

اتجمعوا كلهم حوالين سفره الاكل وبداوا بتناول العشاء... 


زبيده وهيا تجهز حقائبها وتضع بعض الاوراقه المهم... كده تمام 

ووضع الساق الحقائب بالعربية واوصلها الي المطار.. 

وصلت زبيده للمطار واجرت عده اتصالات.. 

زبيده... الوو يا اسماعيل عاوزة اقابلك

اسماعيل بغضب..... بقولك اي يا زبيده فكك مني انا مش فضيلك

زبيده بغضب..... بقولك اي سيلاا ماتت بنتك ماتت

اسماعيل بلا مبالاه.... وبعدين يعني هيا ميته من زمان 

زبيده بصرخ... غبي انت ناسي الخطه 

اسماعيل بتافف... اووف يا زبيده عاوزة اي بالظبط

زبيده... هوصل بكره فرنسا واتمني الاقي إجراءت الامان وتجهظ الدنيا عندك 

اسماعيل... طيب طيب لما نشوف اخرتها

زبيده بخبث... 

متخافش انا مش جايه عشان سيلا وبس

اسماعيل... اومال 

زبيده بضحك..... رجب

اسماعيل.... هنا صح دانتي شيطااان يا شيخهه

ضحكت زبيده بشر.... هو اللي لعبب يبقا يستحمل كل اللي جاااي

اسماعيل.... مدام كده هبقاا مستنيكي يا زبوده


مراد في المشفي بعد ان تجهز لاجراء العملية.. 

الطبيب امامه ببسمه... ستدخل غرفه العمليات الان هتريد ان نفعل لك شيء 

مراد... اها اريد ان اكلم اخي 

الطبيب... حسنا الممرضه ستساعدك 

ممرضه ميونو.... اهلا بيك سيدي ماذا تريد 

مراد... اخرجي رقم اخي يسجل باسم عاصم

الممرضه... حسنا ها هو 

أجر مراد الإتصال بعاصم... 

رد عاصم تعب وضوت اشبه بالبكاء.. الو مراد 

مراد.... عاصم مالك في اي وصوتك مالو

عاصم... وصلت ولا لسا وفينك وحشتني 

مراد... هدخل العمليات دلوقتي ادعيلي 

عاصم... بدعيلك وهدعيلك ابعتلي اسم المستشفى اجيلك 

مراد برفض... لا عاصم دي حربي انا وبس اه صحيح عرفت انك عرض الجواز علي تقي

عاصم. بتوتر.... هاا هو يعني 

مراد.... متاخدش الخطوه دي. متخليش زبيده تتحكم فينا احنا مش تحت رحمتها هرجع يا عاصم وهنتقم من كل حاجه حصلت نيار حكتلي كل حاجه حصلت بلاش خطوه جوازك من تقي 

عاصم... ركز انت في العمليه وكل حاجه هتتحل يا مراد

مراد ببسمه... تار مراتي سيلا محدش هياخدوا غيري

عاصم وعيونه حمرا... وتار جودي 

مراد... انت قتلت عيد متنساش

عاصم بنفي... تارها هيخلص لما اخدها حقها من الكل

مراد... مصر اقفل دلوقتي هكلمك لما ابقا كويس سلام 

عاصم... في رعاية الله... 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


                         ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


يريد. تقولوا توقعاتكم باللي جااي 🌚

والله مينفعش كده بدال ما التفاعل يزيد بيقل جدا 🥲💔

تكملة الروايه من هناااااااا
 

تعليقات

التنقل السريع