القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المشوهه البارت 25الاخير الجزء الأول بقلم نهاد محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#آلمـشـوهہ‏‏ة🖤

#الفصل #الخامس #والعشرون #الاخير (الجزء الاول) ❤

سميره.. .... رجب 

رجب.... اي يا جمال انت وسميره مرحبتوش باخوكم لي ولا خايفين مني اكنش بعض مثلا وضحك باستهزاء

سميره وهيا تقترب وتحضن تقي بخوف وحمايه... امشيي من هنااا امشييي يااا رجببب مش عاوزينك امشييي يا مجررم والا هبلغ عنك

تجاهلها رجب ونظر لتقي بحب... مش هتحضني ابوكي واظن انك عرفتي كل حاجه عني

تقي وهيا تنظر له ببكاء وخوف وتشدد. بحضن امها اكثر

جمال... رجب تعال شقتي نتكلم بلاش قدام العيال

رجب بضحك... عيال اي ما هم كبروا وعارفين كل حاجه

جمال.... ارجوك يا رجب كفايه اللي هماا فيه

رجب بضيق.... علي العموم انا كنت جااي عشان اعرفكم الحقيقه بس هستنا لغايه ما تتجمعوا كلكم عشان افهمكم كل حاجه 

نظرت تقي لعادل باستغراب.... قصدك ريهام 

رجب نفي.... مش ريهام بس ناس كتيره لازم تفهم وتعرف الحقيقه وانتي اولهم. يا سميره همشي بس هرجع تاني هكون جمعتكم 

سميره... مش عاوزين نعرف حاجه ولا عاوزينك ترجع 

نظر لها رجب بغضب.... مش بمزاجكك يا سميره مش بمزاجكك خسرت كتيرر كفايه عليا كده 

جميل متدخلا...  خلاص مينفعش كده وصوتكم العال

نظرت له سميره بحنق.... اتفضل اطلع من بيتي

غادر رجب دون ان يقول اي كلمه

رمت تقي نفسها في حضن عادل وظلت تبكي لبعض الوقت حني هداءها جمال وطمئنها انهم سيكونون بخير... 


عاصم واقف مستني سهيله تخرج من كليتها وبعد وقت خرجت نظرت له دون اي اهتمام وغادر المكان.... 

نظر عاصم لاثرها بحزت ولكنه اثر الان يستسلم فلحقها بها وهو ينادي باسمها... سهيله يا سهيله استني

سهيله... نعم يا عاصم في اي وجااي هناا ليي

عاصم وهو يتنفس بعنف.... معلش كنت عاوزك في موضوع مهم

سهيله وهيا متحاهله وتعبث بهاتفها.... موضوع اي

عاصم بضيق.... ممكن تسيبي الفون وتبصيلي طيب 

سهيله برفع حاجب.... نعم يا عاصم عاوز اي

عاصم...... عاوز اتجوزك

نظرت له سهيله لبعض الوقت وانفجرت بضحك وهيا تقول.... تتجوزني مره واحده ههههه لا بجد ضحكت معلش وعاوز اي تاني 

عاصم.... انتي بتتريقي

سهيلة وهيا تتفخ بضيق.... بقولك اي انا مش فاضيه عن اذنك 

عاصم. مسك بيداها وشدها لاتجاه فقابلت سهيله عيونه.. 

سهيله بنفسها... عيونك جميلة اووي فيها سحر خااص ولكنها انتبهت علي الوضع الذي هم بيه فاردفت بغضب.... سيب ايدي يا عاصم الزفت

عاصم بعناد..... مش هسيب ايدك غير لما تقبلي تتجوزيني

سهيله بغضب.... انت مجنون جواز اي وبعدين اصلا انت مش كنت هتتجوز تقي

عاصم..  طب تعالي نشرب حاجه وهحكيلك كل حاجه حصلت 

سهيله وهيا تتحرك بتجاهل.... مش فاضيه

عاصم..... تعالي نشرب قهوه يمكن تكون بدايه لقصه جديده 

سهيله... لا خليها نهايه ومفيش قهوه سلاموا عليكو 

عاصم وهو يتافف.... استني بس اوووف يا بنتي انتي مش فاهمه حاجه وجوازي من تقي كان عشان احميها

وقفت سهيله مكانها وهيا تنظر له بفضول لمعرفه السبب.... ازاي يعني تحميها

عاصم... تعالى نشرب كوبايه قهوه وهحكيلك علي الموضوع من الاول خالص 

هزت سهيلة راسها بالموافقه وذهبت معه لاقرب كافيه... 

سهيلة بفضول... هاا احكيلي كل حاجه 

عاصم وهو يتنهد بتعب.... بصي يا ستي الحكاية ابتدات لما اتعرفت علي جودي بنت عمك

سهيله بصدمه... انت انت تعرف جودي 

عاصم بحزن.... ايوا دي كانت اعز صديقه ليا واختي الرابعه بس الغاليه 

سهيله بدموع.... مالها جودي بيك انا مش فاهمه حاجه 

عاصم.... الحكاية ابتدات لما قابلت جودي في الكليه هيا وسيلا وو...... قص لها ما حدث منذ سبع سنوات. 

سهيلة وهيا تحاول التحكم بنفسها وبدموعها.... جودي ماتت مقتوله جودي 

عاصم بحزن... انتي مكنتيش تعرفي 

سهيلة بانيهار... مازن مازن مقالش قالي انها ماتت بحادثه جودي جودي لااااا اه يا قلبي قتلوها عشان وقفت قدام الحق لييييي لييي حرام عليهممم 

عاصم وهو يحاول ان يهداها.... سهيله اهدي بس خليني اكمل

سهيله وهيا تجذب حقيبتها.... معلش نتكلم بعدين لازم ارجع البيت سلام ومشت

عاصم وهو يلحق بيها..... سهيله استني بس رايحه فين

تجاهلته سهيله وركبت سياره اجره وذهبت لمازن.... 


في الغرفة ريهام تنكمش علي نفسها وتبكي بحزن شديد علي حالها وعلي ما اوصلت نفسها له فهيا السبب بكل ما يحدث لها هيا تستحق ذالك تستحق اي عقاب بالدنيا.. 

دخل منصور الغرفه وجدها بهذا المنظر امامه تنهد بحزن عليها ولكنه نظر لها بجمود... ريهام 

ريهام رفعت راسها ونظرت له دون ان تردف. باي كلمه.. 

تنهد منصور بغضب.... مش قولتلك لما اكلمك تردي عليا

ريهام بتعب.... عاوز اي يا منصور 

منصور.... قومي نضفي البيت وخدي الهدوم دي عشان هتطوالي معانا هنا

ريهام بسخريه.... شايفني خدامه هنا 

منصور باستهزاء.... هو انتي متعرفيش مانتي فعلاً خدامه واكمل كلاكه وهو يقول بصوت عالي قومي يلااا نضفي البيت 

انتفض جسد. ريهام من مكانها وندرت له ببعض الخوف ولكنها باينت غيرت ذالك..... لا مش هقوم وانا مش خدامه 

جذابها منصور من شعرها بحده..... وانا مش باخد رايك انا امر وانتي تنفذي يا ريهام هانم يا انسه اووبس ههه انسه اي بقا اقصد يا مدام 

نظرت له ريهام بدموع ووجع ولكنها صفعته عاي وجهه بغضب..... اخرس بقااااا

تحولت عيون منصور للون الحمر فقد. اقتسا الغضب وجههه...قرب منها وجذبها من شرها وصفعها اكثر من مره حتي نزفت من وجهاا ورامها علي الارض وبصلها باستحقار.... اظاهر انه العاهرات بقا ليهم لساان.. واقترب عليها مره اخري واردف بغضب... اقسم بربي يا ريهام لو مقومتي عملتي اللي قولت عليه لتشوفي مني حاجه تانيه خالص ولو حابه تعيشي كويسه نفذي كلامي بالحرف فاهمهههه

ريهام بخوف وبكاء.....  ف ف ف اهمه

منصور.... برافووو يلا وريني شطارتكك يا انسه وضرب راسه مره اخري اقصد يا مدام وضحك بسخريه وهو يخرج

ريهام وهيا تبكي..... حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا شيخ منككك لله ياارب انا عارفه اني غلط كتيرر بس توبت والله والله توبت ارحمني برحمتك. يا ارحم الراحمين ياارب الطف بياا يا حي يا قيوم.. وقامت خرجت من الغرفخ وبدات بتظيف البيت... 

دخل منصور غرفه ووضع يده علي وجهه بغضب... غبيييي غبيييي لييي بتعمل كده ليي استفاد اي دلوقتي هااا قولي استفد ايي ياارب انا مووجووع اوووي ريح قلبي انا تعبتت بس غصب عني مش قادر اتحمل


يوسف وهو بيتناقش مع الاطباء بخصوص حاله تسنيم ويتحدث فيما سيحدث وماذا سيفعلوا حتي تتحسن باسرع وقت.. 

إيفاان... احسنت يا فتي كلامك صحيح 

معتز ببسمه.... كلامك صح يا يوسف وانا معاك واي حاجه عاوزها تحت امرك فيها

يوسف.... اهم حاجه تكون التفسيه كويسه وكل اللي بتحبهم يكونوا جمبها ده هيحسن حالتها باسرع وقت

معتز بحزن.... مينفعش حد منهم يبقا موجود 

يوسف باستغراب.... لي مينفعش وخصوصا انه هيبقا حاجه كويسه ولو كانوا موجودين حواليها اثناء الغيبوبه كانت فاقت باسؤع وقت 

معتز هز راسه بحزن... عارف بس غصب عني 

يوسف..... امممم بس بنتها تقي لازم تبقاا معاها 

نظر له معتز بصدمه وابتلع لعبه بخوف...... تقي تقي مين

يوسف وهو ينظر له بخبث...... تقي بنتها 

معتز وهو ينهض... طب معلش يا جماعه محتاج اتكلم مع الدكتور يوسف شويه 

هز الدكاتره كلهم راسهم بايماء وخرجوا ومعتز بص ليوسف بتساؤال.... اهلا يا استاذ يوسف انا شوفتك قبل كده بالمستشفى 

هز يوسف راسه....ايوا وانا كمان شوفتك

معتز وهو يجلس مكانه.... اه انت عايز تعرف اي بالظبط

يوسف وهو يجلس ببرود امامه.... اعرف اي علاقه تقي بمدام تسنيم

معتز.... بصفتك اي اكيد مش بصفتك دكتور يعني 

يوسف بصله.... بصفتي اني هخطب تقي بعد نا اخلص علاج المدام 

معتظ بتفكير وهو ينظر له بصمت وبعد وقت رد عليه.... عوز تخطبها لي

يوسف بحب.... عشان بحبها

معتز باستغراب... بتحبها 

يوسف..... ايوا

معتز.... امم شاكك

يوسف... ميهمنيش المهم هيا تصدق انا مستني اخلص وارجع اتقدملها

معتز... واي اللي يخليني اثق فيك

يوسف... انا في بيتك وحضرتك عارف كل حاجه عني

معتز... ماشي يا يوسف تسنيم تبقا ام تقي

يوسف.... عارف بس عاوز افهم ازاي والمدام سميره امها افهم الحكاية 

ضحك معتز.... لا ذكي بس دي قصه طويله

يوسف... اسمعها

معتز.... بص يا ابني الحكاية ابتدات لما رجب ابن عم تسنيم اتقدملها عشان يتجوزها بس اختها ترنيم كانت بتحب رجب و......... اناهاء معتز من سرد ما حدث ليوسف وهو يبكي... 

يوسف بحزن.... البقاء لله 

معتز.... الدوام لله وحده عشان كده بعتنا تقي عن الكل

يوسف بحزن علي تقي كل هذا حدث لهذه الصغيره وهذه العائلة 

.... يعني تقي متبقاش بنت الاستاذ سمير او المدام سميرة وهيا بنت اخو سميرة وامها اللي جوه دي والكل مفكر انهاا ماتت

معتز.... ايوا  بالظبط

يوسف...... نقدر نخليها تشوفهم من غير ما يشوفوها يمكن تتحسن اكتر وهيساعدنا

معتز بلهفه.... ازاي 

يوسف..... سهل جدا صور وفيديوهات ليهم. تتصل بيهم تكلمهم قصادها وهكذا

معتز بتفكير.... معاك حق فعلاً 

يوسف وهو ينهض.... وانا هعمل كل للي هقدر عليه عشان تبقا كويسه 

معتز ببسمه.... متاكد انك بتحب تقي

يوسف وهو يغادر.... تؤتؤ بعشقها 

نظر معتز لاثره وابتسم بسعاده... فهو قد. راءه الحب بعيناءه فهذا العاشق الاربعيني قد. تخطاا مراحل الحب منذ زمن.. 


كان فهد يجلس بمكتب مازن يتناقشون بقضيتهم وتفاجوا بدخول سهيلة كالقذيفه بالغرفه وهيا تبكي... 

انفزع مازن من مكانه وانتفض وذهب اتجاه سهيلة بخوف ان يكون قد اصابهاا شئ..... مالك يا سهيله في اي وبتعيطي لي

سهيله ببكاء...... هيا جودي ماتت ازاي

خصه وقفت في حلق مازن ونظر لها بصدمه واجابه بتاتا.... م ماتت بح ادثه

نظرت له سهيلة بوجع...... مش عشان اتقتلت مثلا

فهد.... سهيله اهدي واقعدي

سهيلة بصراخ...... لا مش ههدا ولا هقعد غير لما افهم كل حاجه 

مازن بتالم.... اقعدي يا سهيله وهفهمك كل حاجه 

سهيله..... انا عارفة انها اتقتلت وماتت ازاي عاوزة اعرف لي خبيتوا عنيي

مازن بغضب وعصبيه.... كنتي عاوزاني اقولك اي وانتي لساا خارجه من غيبوبه اقولك اختنا ماتت مقتوله ولا اقولك اي خبيت عنكك عشان متتالمش كفايه اللي حصلك

سهيلة بانيهار...... ليي خبيت وخبيت عن ادهم الحقيقه عشان كده هو مفكر اننا السبب في موووت جودي هو بينتقم عشان كده 

مازن بوجع..... مش ده بس سبب انتقامه في اسباب كتيره 

سهيله نظرت له بوجع.... كان لازم نعرف 

مازن بنرفزه.... اديكي عرفتي هتعملي اي هااا قولي خلاص اللي قتلها مات مبقاش موجود 

سهيله بصراخ..... للااااا موجود وانا اللي هنتقم وهجيب حقها

مسكها فهد من ايدها..... سهيله اهدي انتي دلوقتي متعصبه وبعدين هتجيبي حقهاا من مين انا مش فاهم حاجه 

سهيله.... مش عارفه ومبقتش فاهمه حاجه 

اقترب مازن وحضنها.... سامحيني بس مكنتش هتقدري تتحملي

سهيله بسخريه.... طول عمري متحمله حاجات كتيره 

بنفس الوقت دخلت نيار مكتب مازن وهيا بتقول... مازن هو فين ملف القضيه ونظرت اتجاه سهيلة باستغراب من حالتها.. اي ده هو في ايه 

سهيلة بصتلها... انتي تعرفي جودي 

نيار...... مين حكالك 

سهيله.... عاصم فهمني كل حاجه عاوزة اعرف فين مكان رجب ده

مازن باستغراب.... رجب مين

نيار.... سهيلة دي قضيتنا احنا

سهيله بصراخ... حق بنت عمي 

نيار... حقها رجع من وقتها اللي قتلها اتقتل

مازن.... نتكلم بعدين في الموضوع ده يا سهيله 

سهيله بصعف... رجعني البيت انا تعبانه 

مازن بص لفهد وفهد فهم. نظراته... خلاص امشي انت يا مازن وانا هستاذن ليك وهخلص كل حاجه 

مازن وهو يشتال سهيلة بحنان.... شكرا ليك. يا فهد 

فهد.... مفيش شكر بينا روح سهيلة وخليك معاها... 

غادر مازن بسيله تنهدت نيار بحزن اقترب منها فهد... دلوقتي احكيلي سهيله كان قصدها اي

نيار بتعب.... بعدين يا فهد. هحكيلك كل حاجه 

فهد.... تمام اتفضلس علي شغلك.. 


بعد مرور شهران تمت نجاح عمليه مراد واصبح يرا مره اخرى وعاصم دائما ينتظر سهيله امام جامعتها ويعرض عليها الجواز كل مره وترفض سهيلة عرضه وتغادر دون اي كلمه اخري ومازن بداء يتقرب من نيار وبداء ينجذب لها وقد اخذ قراره بان يتجوزها فهو اجل لقد. عشقها... وتقي مازالت علي حالتها لا يوجد شيء جديد بحياتها وحزينه علي اختها التي لا تعرف عنها شئ وتركت عملها وعادل دائماً بعد عمله يخرج ليبحث عن. اخته فلا يهمه شيء سوا ان يجد. ريهام.... منصور بدأ يتعامل بطريقة كويسة مع ريهام منذ أسبوعين فهو قد لحظ تغيرها وانتظامها بالصلاه والدعاه ان يقبل ربنا توبتها.. ورجب يخطط كيف يعرف عائلته حقيقه ما حدث له حتي اخذ قراره ان يقول لهم كل ما حدث وسميره وجمال خائفون من رجوع رجب مره اخري يفكروت كيف يحمون اولادهم منه.. وجميل بداء ينجذب لاسيل ويحادثه طوال الوقت رغم انها كانت تصده فهيا كانت تحتاج لصديق ووجدت صديقها وبدات بالاعجاب بيه.. وحاله تسنيم قد. اصبحت احسن من الاول بكثير فيوسف قد فعل ما بوسعه لمساعدتها وهذا بفضل الصور والفيديوهات التي يجلبها معتز لتسنيم لرؤيه تقي واخواتها ويوسف مازال يبعث رسائله لتقي وايضا يراءها من خلال الصور ويطمئن قلبه انها بخير ولكنه حزين علي حزنه بعد ان علم بموضوع ريهام.. 


ريهام بغرفتها علي سجاده الصلاة تصلي وتبكي وتترجا ربها ان يغفر لها دخل منصور الغرفه وجدها هكذا خرج حينما تنتهي سيدخل مره اخرى بعد وقت انتهت ريهام من صلاتها واقترب منصور منها ومد. يده لها بكيس وهو يقول لها.... دي هدوم جديده اللبسيهم انهارده عشان هنخرج

ريهام بتعجب.... هنخرج فين

منصور.... هرجعك بيتك

انتفض جسد ريهام من مكانها.... لا لاااا انتي سيبني وانا همشي

منصور بحنق.... هتمشي تروحي فين وبعدين لازم ترجعي البيت عشان في حاجات مهمه هتحصل

ريهام بدموع.... مترجعنيش البيت مش هقدر اتحمل نظراتهم ليها انا جبتلهم العار وكمان هربت ارجوك مترجعنيش

تنهد. منصور بوجع لرؤيته دموعها..... طب يا ريهام هتروحي تعرفي اللي بيحصل ولو مش موافقه تقعدي هناك هوديكي المكان اللي عاوزه

هزت ريهام رأسها بالموافقه.... تمام شكرا ليك شكرا ليك بجد

منصور....... طب غيري هدومك ويلا عشان نروح عندهم هطلع انا برا لغايه ما تخلصي 

ريهام.... تمام.. 

ابتدات ريهام تغير هدومها وبعد ان انتهت وجدت نقاب استغربت من وجوده ولكنها انتبهت علي صووت منصور وهو يقول لها... ريهام انا جبتلك نقاب ابقي البسيه

ريهام باستغراب.... نقاب لي هو في حاجه 

منصور بسخريه... هو لازم يكون في حاجه عاوزك تلبسيه

ريهام باستغراب اكتر.... عاوزني اللبسوا لي

منصور... هتفهمي كل حاجه يريت تنجزي بس 

ريهام بايماء... حاضر 

ارتدت ريهام النقاب وخرجت لمنصور لكي. يذهبوا ذهل منصور من جمالها بهذه الثيات ومن جمال عيونها في النقاب... 

منصور في نفسه..... سبحان الله ربنا يحفظك.... وبعدين بصوت عالي... يلا يا ريهام عشان منتاخرش.. 

غادر كلا من ريهام ومنصور وركبت ريهام العربيه مع منصور ولكن اثناء طريقهم العربية عطلت بيهم.... 

منصور حاول يشغلها كذا مره مشتغلتش تافف منصور بغيظ..... اووووووف ده وقت تعطلي انتي كمان 

ريهام... في اي مالك  وقفنا لي

منصور بضيق.... قولت اريح شويه هكون وقفت لي العربيه عطلت.. 

ريهام.... طب. ما تصلحها

منصور بصوت عالي نسبيا..... شايفاني ميكاني يعني 

ريهام بدموع من تحت نقابها....... انا انا اسفهه😥

منصور بغضب من نفسه لانه صرخ عليها..... انا اللي اسف بس كده هنتاخر 

ريهام.... مفيش مشاكل 

وقفت عربيه جمبيها.... في حاجه يا استاذ 

منصور... العربيه عطلانه

البت اللي جمب السائق...... انزل ساعدوا يا عمرو

عمرو بايماء.... منا نازال يختييي

ضحكت ليلو بدلع.... ماشي يا خويا يلا وانتي يا عروسه وهيا بتشاور لريهام. تعالي اقعدي هنا لغايه ما يخلصوا

نظرت ريهام لمنصور اوما لها بالموافقه وذهبت وجلست بحانب هذه ليلو.. 

ليلو.... اسمك. اي يا قمر 

ريهام بتوتر.... اسمي. ريهام 

ليلو ببسمه... اسمك. جميل اوووي

ريهام... وانتي اسمك. اي

ليلو..... انا اسمي ليله وبيقولولي يا ليلو

ريهام بنحنحه.... عاشت الاسامي اسمك. جميل 

ليلو.... بس مش زاي حظي انتي منتقبه من امتا يا جميل 

ريهام.... احم. من انهارده 

ليلو... اه يا جميل اكيد جوزك هو اللي قالك علي فكره معاه حق الراجل عارف نيه الراجل اللي قدامه عشان كده بيخبيكي. عنهم

دق قلب ريهام بسرعه عند. ذكر كلمه زوج وابتسمت من. تحت التقاب بحب ولكن عبست مره اخرى فهو لن.يتزوج بواحده فرضت بڜي عزيز مثلها..... فعلاً معاكى حق

ليلو... ربنا يسعدك ومتبقيش زاي

ريهام باستغراب... زايك. ازاي 

ليلو ببسمه بهاته.... زاي الزمن جاي عليا كتيرر ادعيلي بس ربنا يدلني علي الطريق الصح

ريهام..... ربنا يعوضك. خير 

ظلوا يتحدثون بامور كثيرة حتي انتهاء عمرو من. تصليح. سياره منصور وغادر. هو وليلو وركبت ريهام مره اخرى السياره.... 

*(معلومه كده ليلو بطله روايه معجزات العشق اللي هنزالها ان شاءلله بعد روايه ثار الماضي)*


في بيت سميره يجتمع الجميع باستغراب وعاصم ومراد التي رجع بصره مره اخري واسيل التي تقربت من جميل كثيراً وتكن له بعض المشاعر الاعجاب ونيار المستغربه ولكنها كانت تساعد. سميره بالمطبخ وتقي التي يبده علي وجهها الارهاق وجميله وجميل التي يتسغربون افعال والدهم وسهيله اللي مستغربه لي خال تقب اتصل بيها هيا واخوها عشان يجوا واي الموضوع المهم ده..... 

وبعد وقت جرس الباب رن فتح عادل. الباب وجد خاله رجب يقف امامه. بكل شموخ.... 

عادل بصدمه فقد. ظن انه لن يراءه مره اخرى.... خاليي رجب

رجب بابتسامة... مش هتدخلني

جاء صوت جمال من خلف عادل... خليه يدخل. يا عادل 

عادل افسح له الطريق باستغراب.. 

نظرت له تقي بصدمه والم  اما الاخرون فنظروا له بتساؤال من هذا الشخص.. 

خرجت سميره من المطبخ ونظرت بغضب اتجاه رجب ولكنها لم. تقول اي شيء فقد. حظرها جمال من. ان تقول شي يغضبه 

واثناء نظراتهم. له رن جرس الباب مره اخري فتح عادل الباب وصدم بوجود شخص وفتاه منتقبه بجانبه.... مين 

ريهام وهيا تحضن عادل وتبكي.. وحشتني وحشتني اوووي يا عادل 

عادل وهو لا يصدق اذنه هذا صوت اخته الصغيره ريهام... ريهام انتي 

ريهام ببكاء... وحشتني انا اسفه اسفه 

عادل وهو يحضنها ويعاتبها علي غيابها هذا.... كنتس فين ولي سبتينا

تقي سمعت اسم ريهام خرجت له بهرواله ونظرت بدموع لها... ريهام 

عادل وهو ياخذ تقي بحضنه ايضا فكانوا الثلاثه يحضنون بعض ويبكون بالم... 

ريهام.... اسفه اسفه سمحوني

تقي... مسامحينك بس متسبناش تاني 

ريهام.... مكنتش عاوزة اسببلكم مشاكل انا غلط غلطه كبيره 

عادل وهو يمسح دموعها.... اخوكي موجود وكان هيصلح. كل حاجه 

نزالت ريهام راسها للاسفل بخجل.... اسفه والله سامحوني

جمال... ادخلوا واتكلموا جوا وبعدين انا مليش حضن

دخلت ريهام وحضنت جمال... انت العشق يا جيجي

ضحك. جمال... عشان كده سبتينا ومشيتي

ضحكت ريهام.... محبتش اتقل عليكم

جميل وهو يسلم عليها... يختي ليكي وحشه كنت واخد. منابك في الاكل والله 

ضحكت ريهام... واضح اني ليا واحشه بتقولي ياريت ما جيتي

جميل.... يعني يرضيكي بعد ما اتعود. علي الزياده تيجي تاخديهم

ريهام... خدها يا عم بالهنا

ابتسم لها جميل ورحب بيها.... كل هذا تحت نظرات الغيره من منصور فلو كانت النظرات تحرق لكان رماد الان احكم منصور علي قبضته وحاول التحكم بغيرته... 

رحب الجميع بعوده ريهام.. واستغرب ريهام من وجود رجب ودق الخوف قلبها علي اختها من ان يحدث شي 

سهيله... وحشتيني يا معفنه

ريهام... علي اساس انك كنتي طايقاني

سهيله... ولا طايقاكي دلوقتي كمان 

ريهام.... حب الناس ده نعمه

ابتسمت سهيله.... بس والله ليكي وحشه

ريهام... وانتي والله ومصايبك

تقي... كنتي فين كل ده 

رجب تداخل بالكلام.... يريت تاجلوا اي عتاب لغايه ما اخلص كلامي.. 

سميره.... يريت بسرعه عشان مش فاضين

أقترب منصور من رجب وقبل يداءه.. ابتسم رجب له وبداء بالكلام.. 

نظر لها رجب بغضب ولكنه نظر لتقي بحب... احب قبل ما اقول اي حاجه سامحيني يا تقي علي كل حاجه عملتها سامحيني يا بنتي.. الحكاية ابتدات لما ترنيم هربت من البيت وقتها كانت حياتنا مستقره لغايه لما جالي نقل في شغل سافرت وسبت تسنيم مراتي وقتها قبلت ترنيم بس معرفتهاش بسبب التشوه بتاعها اختفاء وقتها كنت بعيد. اوي عن تسنيم فقدرت تسيطر عليا بطرق كتيرر اوي واستخدمت علم النفس فانها تنيمني تنويم مغنطيسي لغايه ما فوقت يوم لقيت نفسي معاها في اوضه واحده لفيت عليا زاي الحيه وقتها كانت تسنيم حامل حامل فيكي يا تقي عطتني حبوب عشان تنزال الحمل انا رفض. هددني انها هتقول لتسنيم كل حاجه بينا نفذت اللي قالتلو واستغربت من عدم نزال الحمل في الاخر اكتشفت انه مش برشم عشان تسقط براحه ومن غير شك اكتشفت انه علاج عشان يشوهه الجنين😔

نظرت له تقي بدموع وصدمه... اي

اكمل. رجب بدموع... ولما اكتشف كانت ترنيم. اختفت من حياتى تانى ورجعت البلد. تانى كنت مخنوق ومدايق من اللى عملته وقتها مكنتش عاوزك تيجى الدنيا فضلت اضرب بتسنيم. عشان تنزال الحمل مكنتش في وعي الغضب عماني لغايه ما تبعبت تسنيم في يوم وراحت المستشفى كان يوم ولادك يا تقي جيتي انتي لدنيا وقتها بابا كان مجهز اوراق بكل ممتلكاته وكتبها باسمك ولو حصلك حاجه الورث يروح لملجا ايتام ومستشفيات عرفت ترنيم بكده بعتت رجلتها لقتل تيسير اختي موتتها بس موت بطئ كانت بتتعذب وهيا بتموت.. شهقات رجب خرجت بقوة ف فمكنش قدامي غير اني اقتل اختي بايدي لانه كده كده محدش كان هيعرف يتقذها قتلت تيسير بايدي تموت باسرع وقت بدال ما تتالم وبنفس الوقت كانت هيا قتلت ابويا الحج ابراهيم وحاولت تقتل سميره بس سميره خسرت طفلها.. 

وقتها حاتلي حاله نفسيه فضلت في مستشفى الامراض العقليه تلات سنين كنت بحاول اتعالج وبعد ما اتعالجت خرجت وقررت اني اخد. تاري من ترنيم فضلت ادور عشان اعرف طريقها فين معرفتش وقتها كانت سميرة هربت بيكي هيا وجمال قولت اخلص من ترنيم وارجعلك عدا عشر سنين وانا معرفش عنها حاجه لغايه ما قابلت زبيده واعجبت بيها وقتها اتجوزت انا وهيا وجبنا عيد ومنصور وفجاه لقيتها مقتوله ووشها كانه اتسلخ اتشال من مكانه عرفت انه اخوها إسماعيل هو اللي قتلها عشان ترنيم وقتها ترنيم عملت عمليه نقل وجعه كامل اخذت شكل زبيده.... اكمل وهو مازال يبكي.. وكذالك منصور وقتها لقيتها لفت عليا تاني بس كانت نار الانتقام شعللت قلبي عملت نفسي مصدقها وانضميت للمافيا وكنت بعمل كب حاجه وبحاول اجمع دلايل عليها عشان انتقم منها لغايه من سبع سنين ظهرت محاميه اسمها جودي.. 

نظرت سهيله له وابتلعت ما بجوفها بخوف من حديثه القادم... 

جودي قدرت تجمع اكتر من دليل يدينهم ويديني انا كمان بس وقتها عيد كان كل همه الفلوس مشي وراء كلام زبيده وقتلها وبنفس الوقت اتقتل هو كمان.. 

كانت ملامح عاصم. غاضب جداً.. 

اكمل رجب كلامه.... ابني غلط وخد عقابه بنفس الوقت كبر منصور وفهمته كل حاجه عشان ميبقاش زاي اخوه.. 

اما بالنسبة لسيلا فهيا ماتت من شهرين يا مراد 

نظر له مراد بصدمه وكانه لا يصدق.. 

رجب... ايوا ماتت من شهرين سبع سنين وهيا بتعاني من مرضها وتعبها حبسها ترنيم في مخزن لغايه ما روحها فارقت الحياة سيلا ابوها اسماعيل كان هيبيعها للمافيا عشان ينقذ حياته بس مرضها كان عائقه بالنسبة ليه وبالنسبه لزبيده انها مرات مراد. وهيا عارفه انه مراد. بيحبها فلم. اتخطفت مع جودي وقتها هيا اخدتها وحبستها.. 

 كانت مفكره انها هتقدر. تعيد الماضي كانت عاوزه تعمل في تقي زاي ما عملت في زبيده الله يرحمها بس سيلا ماتت قبل ما تخطط وندر رجب لتقي مش هيا اتفقت معاكي لو وافقتي علي جوازك من مراد هتعملك عمليه تجميل تغير شكلك نهائيا

هزت تقي راسها بنعم.وتتذكر حديثها مع زبيده عندما اتت لها واقنعتها بالجواز من مزاد ولكنها مصدومه بكل ما يحدث..

اكمل رجب كانت خطتها انها تجوز تقي لمراد وتحول تقي لسيلا ولو تقس بقت في بيتها كان هيبقا سهل جدا تاخد. كل املاك تقي وهيبقا سهل تخلص علي الكل من غير اي مجهود وقتها انا بعت منصور برجالته يراقبكم في كل مكان وييقوا حواليكم يحمكوا وبنفس الوقت كنت بفكر أعمل اي مع زبيده لغايه ما توفت سيلا وجات لفرنسا كنت مجهز لكل. حاجه وتم القبض عليها وانتهيت منها.. 

نياؤ بتساؤال... انتهيت ازي

ابتسم. رجب بفرحه... اصلها انتحرت

صدمت احتلت ملامح عاصم ومراد. هل حقا والدتهم انتحرت.. 

رجب  .. كده انا خلصت كل اللي عندي عارف اني غلط كتيرر بس مكنش في حاجه في ايدي ايام ضاعت من عمري وخسرت الناس اللي بحبهم. مبقتش عارف اعمل ايه سامحوني.. 

مراد غادر المكان بغضب...

كانت تقي لا تستطيع ان تستوعب ما يحدث هل حقا كل هذا حدث مع عائلتها يا الله 

اقترب عادل منها واخدها بحضنوا وظلت تبكي... 

وكانت نيار تبكي بوجع وتصرخ.بحده  يا سيلاااااااا جوديي باباا عاصم بابا  اقتربت منه وارتمت باحضانه بوجع...

كان جسد عاصم. متجمد مكانه لا يدري ماذا يفعل هل حقا حدث كل. هذا ووالداته انتحرت يالله اتمني ان يكون حلم. كان يدري ان. والدتها سئيه ولكنه تمني ان تتغير يوما وتصبح اما افضل.. 

نيار تبكي بحضن عاصم ولا تدري ماذا تفعل فهيا أيضا موجوعه... 

اما سهيله استندت علي مازن واستاذنت بالخروج فهيا لا تسطيع الوقوف اكثر ولن تسطيع التحمل... 

اشتالها مازن وخرج بها وهو ايضا موجوع مما عرفه.. 

كانت ريهام تبكي بزاويه علي عائلتها وما يحدث لها اقترب منصور منها واعطاءها منديل وظل يهداءها ببضع كلمات... 

سميرة كانت ملامحها لا توحي بشئ سوا الصدمه والحزن علي عائلتها جميعا حميعهم قتلوا بسبب هذه الشيطانه ترنيم. 

اغلق جمال المكالمه التي كان يفتحها من اجل. ان يستمع معتز لكل شيء يحدث واقترب مت سميره ونظر لها بوجع ووضع راسه علي قدامها وظل يبكي.. 

تنهد. رجب بوجع وهو يرا ما يحدث حوله هو حقا وعدهم بالانتقام فكان يعتقد. ان جمال من فرق بينه وبين ابنته وهو من. ابعتهم ولكن عندما علم. انه كان يحميهم فقط نسي كل شي وقرر اخبارهم. الحقيقه... 


خرج مراد مسرعا من بيت تقي وظل يقود سيارته بسرعه هائله وهو يتذكر سيلا وضحكاتها وكل ما حدث معهم حتى توقف عند. مكان امام النهر ونزال وجلس عنده وانكمش علي نفسه وظل يبكي ويصرخ هل حقا كانت مازالت عايشه وكانت تعاني... يااااارب سيلااااااا خدينييي معاكيييي سبتينييي لييي سبتيي مراد حبيبك لييي 

كانت هناك فتاة تجلس خلفه ومعاها بعض البلونات وظل تنظر له بحزن هيا لا تعرفه ولكنها حزينه من اجله 

عدا بعض الوقت علي مراد وهو مازال علي حاله اقتربت منه بهدوء وهناك ابتسمه جميله علي شفتاءها... 

.. احم لو سمحت.. 

نظر لها مراد بدموع وصوت مبحوح.... ن نعم

امل ببسمه.... ممكن اقعد معاك 

نظر لها مراد باستغراب ولملامحها هذه وهذه الوحمه التي تحتل نصف وجهاا ولكنها جميله.. 

امل بإبتسامة.... باصص علي وحمتي لي اوعا تكون خايف

تذكر. مراد وقتها تقي وضحك. بخفه... نعم 

امل وهيا تجلس بجانبه.... تعرف يا اسمك اي انه الدنيا حلوه اوووي رغم كل حاجه بتحصل فينا ربنا دايما بيبعت ابتلاءات لينا كتيرر في حياتنا عشان يشوفنا هنفضل ماشين ع الطريق الصح ولا ندخل في الطريق الغلط بيختبر ايمانا بيه دايما ربنا بيبعتلنا اختبارات وكل اختبار هنجتازوا بالصبر والحمد هيبعتلنا هديه علي صبرنا اما اللي اختار الطريق الغلط بيدهم فرص كتيرر بس البشر هو اللي بيختار.. 

نظر لها مراد. باستغراب من كلامها ولماذا تقول له هذا.

اكملت امل كلامها بابتسامة..... لي مش نستمتع بحياتنا ودنيتنا لي نعيش حياتنا في حزن او لي نحط في قلبنا كراهيه ضد. حد او زعل من حد لي منقولش لاي مصيبه لعلها خير خير ان شاءلله يارب وفقنا يارب لي منحمدش. ربنا 

مراد.... الحمدلله 

امل... تعرف يا اخ انا حياتي كانت عبارة عن تنمر الرايح والجاي بيتنمر عليا وعلي شكلي بس بابا كان دايما في ضهري وسندي.وقف قدام الكل وبقا هو مصدر قوتي وخلاني واثقه في نفسي وعرفني انه  كل حاجه بتحصل لينا بتبقا اختبار من ربنا سبحانه وتعاله

كانت نظرات مراد لها بها لمعه اعجاب.... 

اكملت بابتسامة.... يعني يا سيدي يا نكدي يالي مش عارفه اسمك استبشر خير واعتبرني اشاره من ربنا ليك. 

ابتسم مراد لها... شكرا ليكي

امل بيسمه... العفو يا اخ اسمك اي

... مراد اسمي مراد 

امل... وانا اسمي امل شوفت يا عم اسمي. بيدي امل ازاي 

ضحك مراد... فعلاً 

امل وهيا تعطيه بلونه..... خد دي يا عم اهوا 

مراد... اعمل بيها اي

امل... طيرها مع كل همومك

مسك مراد البلونه وتركها عشان تطير لفوق وترك كل همومه بيها وقرر ان يبدا من جديد وحياه جديد نظر لامل لبعض الوقت وابتسم في سره.. 


يوسف ببسمه لتسنيم..... لا كده عال العال بتداتي تمشي بس مش اوي فلازم تحسني حالتك اكتر عشان تقدري تروحي لبنتك

تسنيم ببسمه وهيا تنطق ولكن بصعوبه.... م معاك حق انا لازم  اتحسن ع عشان تقي

يوسف بايماء وهو يسندها جيدا.... ايوا عشان تبقى معاها 

دلف معتز للغرفه وعلي وجهه علامات الحزن والبكاء.. 

اتخضت تسنيم من هيئته هذه واردف بخوف.... في  اي مالك يا معتز تقي حصلها حاجه 

معتز وهو يرفع عيونه ببكاء لها.... رجب 

دق قلب تسنيم بعنف لذكر اسمه..... مالوا عمل حاجه  في بنتي

معتز هز راسه بنفي..... لااا رجب كان

تسنيم... في اي انطق

فتح معتظ المكالمه المتسجل وسمعت تسنيم كل شيء من رجب وعيونها تهبط بشده مما يحدث هل حقا اختها فعلت كل هذا..... ترنيم ماتت

معتز بسخريه... انتحرت عاشت شيطانه وماتت برضو شيطانه 

لم تسطيع تسنيم التحمل أكثر من هذا فقد وعيها جري عليها معتز وحملها فحصها يوسف جيدا... مكنش ينفع تتعرض لصدمه هيا لسا ببتعالج

معتز بحزن... اظن بقيت تعرف كل حاجه عننا وعن تقي 

يوسف بحزن... لازم اروح لتقي

معتز... اخواتها معاها لو عاوز تساعدها لازم تسنيم تتحسن باقرب وقت

هز. يوسف راسه.... هعمل كل اللي عليا والباقي علي ربنا 

معتز وهو يغادر الغرفه... تمام عن اذنك... 

جلس يوسف يفكر ماذا سيفعل من اجل. ان. يسعدها يريد. الانتهاء باقرب وقت من اجل ان يجعلها علي اسمه امسك هاتفه وارسل لها رساله من رقمه المجهول.. 


كانت تقي تجلس بغرفتها بحضن عادل هيا وريهام.. 

عادل.... لازم تهدوا عشان نعرف نفكر

تقي بدموع... هو السبب في اللي انا فيه

عادل.... لا دي ترنيم مش هو 

ريهام.... تقي حبيبتي اللي حصل ده ماضي وكل حاجه انتهت دلوقتي لازم نبدا حياه جديده والحمدالله انه محصلش نصيب بينك وبين حد من عيالها

تقي بسخريه... علي اساس حد اتقدملي غيرهم

ريهام بحزن... ربنا هيرزقكك بالاحسن منهم. والاي يعوضك

تقي... معاكم حق بس انا تعبانه اوي. هو كان السبب في تشوهي انا مكنش ليا ذنب

حضنها عادل.... عيطي يا تقي خرجي. اللي في قلبك 

تشبتت بيه تقي وظلت تبكي علي حالها وبعد وقت خرجت ريهام لكي تاتي لهم بالطعام وتقي مازالت بحضن عادل وصل لهاتفها رساله  فتحت تقي رساله فقد. ادمنت هذه الرسايل التي تاتي لها يومياً.. 

(وكم من الظلم أن يقارنوكي بالقمر وانتي إذا سيرتي علي الارض اهتزت أغصان الشجر ولو تعلمي كم من الوقت والعناء حتي اجعلكي اميره علي كل النساء).... 

نظرت لها وابتسمت بخفه واخفت هاتفها مره اخرى... 


مازن وقف في مكان بعيد علي جبل بسيارته وسيهله بجانبه ولكنها كانت تنظر امامها دون اي كلمه.. 

مازن بهدوء..... انزالي يا سهيله 

لم تكن. منتبه له.. 

مازن... سهيله انزالي

نظرت له سهيله لبعض الوقت  ونزالت من العربيه. 

مازن.... اصرخي

سهيله بضحك.. هصرخ لي

مازن بحزن فهو يعلم ان اختها ستدخل بانيهار كبير... اصرخييي يا سهيله طلعي اللي في قلبك 

كانت سهيله تتكلم بضحك ودموعها تنهمر علي وجنتهااا. اصرخ ليي مجنونه انا هاا انا خسرت بس حياتي واخت وابن عمي خسرت كل حاجه عادي يعني وعلا صراخهااا.. عاااادديييي ادمرررررتتتت خلاص كلهم سابووونييي ومشووا وكلهم مظلومين زاااييي لييي حظناا عملنا اي لكل ده واخذت تشهق ببكاء عالي... انا انا مكنتش اتمني ادهم يعمل كده انا كنت شرفوا لييي يكسرني كده واللي وقفت جمبي اتقتلت ليييي ظلت تصرخ وصوتها يعلا وتبكي حتي فقدت قوتها واشتالها مازن ووضعها بالسياره وغادروا بيها.. 


مرر اسبووعاان كاملان علي ابطالنا وتغيرت كبيرة حدثت تقي قد بدات تتابع جلسات مع طبيبه نفسيه حتي تحسن نفسيتها وثقتها بنفسها وهذه الطبيبه هيا جميله التي هيا اليوم سيتم عقد. قرانها هيا وعادل بعد ان طلب يداها ورفض ان تكون خطوبه فقد. اصر علي كتب كتاب وايضا طان عقد. قران آسيل وجميل التي وافقت علي جوازها منه من اجل ان يكون معاها محرم من اجل سفرها للعمليه ولم. تجد شخص يحبها ومناسب اكثر من جميل وتقبل جميل كل شيء ووعد. نفسه انه سيجعلها تحبه وتعترف بهذا يوماً ماا.. 

اما مراد. فمازالت مقابلته هو وامل مستمر وكل يوم يزادت اعجابه بها فهو صار يعشق كلماتها التي تهون عليه كل شيء صعب... 

*في بدايه يووم جديد واحداث جديده فليوم ليس يوماً عاديا بل يوم عقد. قران الثلاث شباب عادل ومازن وجميل فالجميع يعمل بجهد. تام... 

عادل بصراخ.... اعدل الزينه كويس يا موكوس

عاصم بحنق....... يعم تعال اعدالها انت وبطل صريخ

عادل... والله انت اللي طويل فينا يلا يا بابا بلاش لكعه

عاصم.... والله العظيم لو نزلت يا عادل ما هخلي مكان في وشك سليم وابوظلك الليله

ابتلع عادل ريقه بخوف..... يعم انا بهزر معاك اعمل اللي عاوز انا رايح اظبط نفسي 

ضحك مراد علي ما يحدث وربط علي كتف عاصم.... روح انت شوف نيار وانا هظبطها

عاصم... اتفضل يا خويا ايكش سي عادل يرضا علينا

مازال مراد. مستمر بالضحك.... خلاص يا عم روح بقاا 


وبالشارع كان صوت جميل يجلل.... بس يا عم حط الكراسي هناا اه اه اه هنااا انا انا العريسس

نظر له الرجال باستغراب لماذا يغني وهو يكلمهم... 

جميل بغباء..... اي مش عاجبكم صوتيي؟!! 

إحدي الرجال... هاا

ضحك جميل واكمل بغناء..... انا انا انا انا العريسسس اه اه هتجوز هتجوز لولولولولييي انا العريسسس اه يا عريس ولم يدري بنفسه سوا وبخف جمال علي وجههه.... غور يلا بصووتك الجعره ده صدعتنا

جميل بغضب... جرا اي يابا دانتا ابويا حتي

جمال باستفزاز... ابو مين يا شحط. انت دانا اصغر منكك 

سهيله وهيا ومازن من خلفهم بضحك... اقسم باالله قولتها قبل كده اي رايك يا عمو تتجوزني انا كمان مش معني اخويا هيتجوز وانا لا

جمال بغمزه.... مبحبش الفرح الجماعي نعمل فرح لينا بعدين

سهيله بتفكير... معاك حق فعلاً خلاص احنا لوحدينا

مازن ضربها علي راقبتهاا... يا شيخه بقا 

ضحكت سهيله وغمزت لجمال... نبقا نتكلم من وراء مازن عشان بيغير

جمال بضحك..... خلاص يا عومري😹

ذهبت سهسله لشقه تقي حيث يوجد الفتيات ويو. معاهم. فتيات الميكب... 

سهيلة بزغؤوطه....... لولولولولييي💃💃

نظر لها الجميع ببسمه... 

اقتربت سهيلة من نيار.... مباااارك يا روح مبارك يا حبيبتي 

نيار... الله يخليكي عبالك يا قمر 

سهيله... اخيرا هتتجوزوا دانتوا طلعتوا عيني

ضحكت نيار.... ده مجرد كتب كتاب

سهيله وهيا تهز. كتفها بدلال... عبال الفرح وذهبت ناحيه اسيل... مبارك يختي خدي الواد اللي عيني منوا هو وابوه

اسيل بضحك.... هديكي ابني يختي 

سهيله بفرحه... بجد كده سلالتي انا اللي هتتحسن خليك علي وعدك بقاا 

اسيل... عيوني ليكي.. 

كانت ريهام تضع الميكب لاسيل.... بت يا سهيله ابعدي بقاا خليتي البت تتحرك مش عارفه اكمل 

سهيله بجنق... هتمحري البت لي ما هيا حلوه 

ريهام... يختي خلاص يا سهيله اسفين ممكن بقاا تقعدي عشان اعرف اشتغل

سهيله وهسا تنظر لاسيل... هو ده شغلك

ريهام برفع حاجب شغلي

سهيله.. اقصد الميكب

ريهام ببسمه.... اه انا 

سهيلة... قظيع اوووي سيميل كده انتي هتحطيلي ميكب

ريهام بغمزه... اشطات روحي شغلي اغاني بقاا 

سهيله... اشطا يا جمرر

كانت تقي وجميله بالغرفه وتقي تساعد. جميله باتدراء فستانها.. 

جميله ببسمه... هاا اي رأيك 

تقي بفرحه اكبر.... بسم الله ماشاء تبارك الرحمن جميله اوووي يا جميله عادل هينبهر اكتر ما هو منبهر بيكي

توردت خدود جميله عند. ذكر اسم عادل فهيا كانت تراه اخاها واليوم زوجها فشعروها يختلف. تماما 

نظرت لها تقي بتفهم... ربنا يسعدكم يا روحي هروح اجيب البنات عشان يجهزوكي

هزت رأسها جميله بتمام.. 

وخرج للصاله للبنات وجدت سهيله تتراقص مع الانغام وتفعل بيداها سلوموشن مضحك... 

ضحكت تقي وشاركاتها بعض الرقصات واخذت الفتيات لغرفه جميله من اجل تزينها...


تجهزات الفتيات وكذالك الشباب ووصل الماذون خارج المنزال... 

بداء المازون بعقد قران مازن ونيار.. 

فكانت نيار خجله جدا ولا تصدق هل حقا ستكون علي اسمه بعد كل هذا الوقت 

انتهاء المأذون من كتب الكتاب بكلماته المشهورة (بارك آلله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خيررر) 

خرجت الزغريط من افواه الجميع... 

جلس عادل وبداء عقد قرانه هو وجميله وهو مازال لا يصدق عيناه من هذه الحوريه التي امامه فاليوم ارتدت جميله الحجاب فكانت جميله بكل معنى الكلمه وانتهاء عقد قرانهم بنفس الكلمات وبدا عقد قران جميل واسيل.... 

الزغاريط والفرحه تعوم الكل.... 

اشتال جميل اسيل من عجلات الكرسي المتحرك وذهب بيها بعد ان استاذن مراد وعاصم... 

نظالت سهيله بفرحها بفستانها الذهبي وحجابها الجميل والميكب التي يزينها فكانت حقا جميله للغايه 

نظر لها عاصم فقد كان فكه يصل للارض بجمالها.. 

ذهب ومسك يد الماذون.... اقعد يا عمنا

نظر له المأذون باستغراب... في اي يا ابني

عاصم... هكتب كتابي 

نظر له الجميع باستغراب. 

جمال.. كتب كتابك علي مين يا ابني

عاصم لمازن.... جوزنيي اختكك يا مازن 

سهيله بصدمه... اي اللي يجوزك اختوا ده

عاصم..... اتجوزيني يا سهيله ونبي والله ما هستحمل اكتر من كده انا بحبككك اووي بحبكك

خجلت سهيلة من كلمته وابتسمت ولكن كانت ستعترض قطعها كلمات مازن... اديه فرصه يا سهيله وحاولي تنسي الماضي 

سهيله... مازن بسس

مازن... الفرصه بتيجي مره واحده بس 

نظرت سهيله لعاصم وهزت راسها بالموافقه. 

جذب عاصم. مرفق يداها وذهب بيها بجانب الماذون وبداء بعقد. قرانهم وانتهت بزغروطه من تقي... لولولولولييي 

بدأ الجميع بالاحتفالات والرقص..

وصل رجب ومنصور فقد. تقبل الجميع الحقيقه واعطوه فرصه اخرس ذهبت تقي باحضانه.. وحشتني يا بابا اخرت لي

رجب... والله  صفيت كل شغلي وجيت علي طول 

تقي ببسمه... ماشي يا سيدي ماشي 

منصور بضيق... وانا مليش حضن يا ست تقي

ابتسمت تقي بفرحه من حب اخيها لها... لا طبعا ليك دانت ليك حياتي كلها 

ربط منصور علي ظهرها... ربناا يخليكي ليا يا ست البنات 

تقي... تعالوا باركوا للعرسان يلا

ذهب رجب ومنصور وبارك للجميع وكانت انظار منصور متعلقه بريهام وقد. كانت نظرات غيره فقد كانت عيون الناس عليها بسبب جملها ولبسها التي يبين تناسق جسدها فقد كانت ترتدي. فستان أسود يبرز جمالها اكثر وضع بعض لمسات الميكب وتخفي شعرها بالحجاب وتتحرك بخفه مع الموسيقى مع البنات... 

مال منصور لتقي بغضب.. لو عاوزه الفرح يتم علي خير خلي اختك تبطل رقص وتطلع تغير الفستان 

نظرت له تقي... روح قولها انت

منصور... اقسم بالله هدربك الفرح علي رأسها 

ضحكت تقي علي غيرته هذه وذهبت ناحيه ريهام التي نظرت بغضب لمنصور ولكن بداخلها تتراقص فهيا ترا غيرته عليها هناك امل ان يتقبل بيها احد. مره اخرى ذهبت وغيرت فستانها واستمر. الاحتفال والرقص بين الجميع.....


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

                ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كده فاضل بارت والروايه تخلص 🌚❤

عجبكم البارت❤

تكملة الروايه من هناااااااا

 

تعليقات

التنقل السريع