القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية انتقام من نوع خاص البارت 1_2_3_4_بقلم امل صالح

- حماتي بتخون حمايا..!!

- أنتِ بتقولي إي..!!


- دي فرصتي عشان أمسك عليها حاجة، أنا زهقت من اللي بيحصل فيا يا شهد..!!


- من ستر مسلم ستره الله في الدنيا والآخرة، حرام عليكِ يا شروق.


- وهي حلال اللي بتعمله فيا..!! حلال اللي بيحصل فيا من ساعة ما اتجوزت..!! أنا مِش هتراجع عن فرصة دي دي وبعدين أنا مِش هفضحها، أنا عايزاها تعرف إني عارفة عشان تلم نفسها معايا.


- أنا حذرتك ومليش دعوة باللي هتعمليه.

- أنا عملت خلاص.


- تقصدي إي يا شروق..!

- أنا عرفتها إني عارفة....


..... من 3 شهور .....


بدأ الموضوع واحنا بنشتري جهاز بيتي، أنا وماما وخطيبي "حسام" وأمه، وقفنا في محل أدوات منزلية وبدأنا ندور على آخر حاجة في الجهاز "التلاجة".


الأسعار كانت غالية بشكل كبير، فَـ كنت حريصة شوية بما إنها آخر حاجة، اخترت تلاجة ما بس اتفاجأت باعتراضها - دا..! دا مِش مقامنا يا حبيبتي، بعدين مَـ تصرفي من الفلوس اللي على قلبكم دي..!


بصيت لحسام بصدمة من كلامها، مِش أول مرة تتكلم كدا بس في موقف مشابه للموقف دا لما كان هو اللي بيجهز العفش واعترضت على حاجة زعقت وقالت إن كل واحد على قده وبتاع..


بصلها - خلاص يا ماما، دي آخر حاجة في الجهاز كله وفي فلوس كتير صرفوها على باقي الجهاز.


لوت شفايفها وهي بتبص الناحية التانية - اللي تشوفه سِت الحسن ياخويا.


ومواقف كتير من دا، وفي يوم تاني كنا بنتغدي أنا وهو في مطعم بعد كتب الكتاب بفترة، يعني بعد ما خلاص بقى جوزي ومفهمني إن الشقة خلصت، إتفاجأت بيه بيقولي..


- إحنا هنعيش مع أمي في بيتها.


أمل_صالح

إنتقام_من_نوع_خاص


يتبع...



#التاني

- إحنا هنعيش مع أمي في بيتها.


اتصدمت من كلامه ولقيت نفسي بزعق - نعم.!! أنت اتهبلت يا حسام.!! الشقة اللي بنجهز فيها من 3 سنين دي فين.!! 


مسك ايدي وقال بصوت هادي - يا شروق يا حبيبتي اهدي، والله حصل ظرف اضطريت فيه أبيع الشقة وبدل ما نوقف الجواز أهو نعيش مع أمي.!! 


- إي السهولة اللي بتتكلم بيها دي.!! دا تعب وشقى عمر..!! 


ولأني كنت ساذجة عرف يضحك عليا ويقنعني أوافق بل وكمان اقنعت اهلي بدا.!! هه مِش بقولكم ساذجة.. 


اتجوزنا ومن غير اي مشاكل لمدة أسبوع، هي في بيتها تحت واحنا في بيتها برضو، بس اللي فوق، لحد في يوم جمعة كان هو نايم وأنا في المطبخ اتفاجأت بصوت ورايا بيقول - بقولك يا شروق. 


اتخضيت، واللي في أيدي وقع مني وأنا بلف - طنط..!! 


- مالك يختي شوفني بعبع.!! 


- أنتِ .. أنتِ دخلتي إزاي..! 


ردت عليا بكل بجـ ـاحة - إي اللي إزاي.! بيتي وبيت ابني يعني معايا نسخة من المفتاح يا حبيبتي. 


سكتت وعديت، بس سكوتي خلاها تعمل اكتر من كِدا، الاقي مرة أخته طالعة بنفس المفتاح تاخد حاجة، الاقي حاجتي تنقص، هدومي مرة، أكل من التلاجة وهكذا. 


لحد ما في يوم اكتشفت إنها عايزة تعمل اللي كانت عايزة تعمله قبل ما نتجوز..!! سمعتهم الاتنين وهما بيتكلموا وبيتفقوا عليه...... 


أمل_صالح

إنتقام_من_نوع_خاص


يتبع...♥️


انتقام من نوع خاص 3


سمعتهم الاتنين وهما بيتكلموا...


- سيبيني بس يا ماما اظبط اموري عشان اعرف اقسم وقتي بين عُلا و شروق. 


- اوعا بس تتكلم قُصادها بحاجة .. ولا تفتح موضوع الشقة اللي أنت مفهمها إنك بعتها دي لأحسن نروح كلنا في داهية. 


- لأ لأ متخافيش، دانا حُسام يعني.! 


من صدمتي حسيت برجلي ثابتة مكانها ومش عارفة أحركها، بيتفقوا على جوازه من بنت خالته اللي فهمني إنه نساها وإن أمه خلاص مبقتش حاطة الموضوع في دماغها، مبقتش عارفة اسكت ولا اعرفه إني سمعت ولا اعمل اي بالظبط. 


بصعوبة طلعت الشقة تاني وأنا لا طيقاه ولا طايقاها، بفكر في الشقة اللي تعبت فيها أنا وهو وفي الآخر بكل سذاجة صدقت إنه باعها. 


بفكر في أمه اللي معيشاني في غم بقالي شهرين من ساعة جوازي، بفكر إزاي اخد حقي منهم وهخده فعلًا، بس كله على الهادي. 


وفي يوم تاني من الأيام السودا اللي أنا عايشاها كنت قاعدة ماسكة تلفوني لما لقيتها داخلة البيت عندي كالعادة بالمفتاح اللي معاها. 


مبقتش اتفاجئ، هه منا أصلي اتعودت. 


اتصدمت لما لقيتها راحت وقفت قصاد مستحضرات التجميل بتاعتي وشالت منها حاجات كتير، معرفتش اعترض، معرفتش اعمل اي حاجة.!!! 


نزلت وأنا نزلت وراها، مَـ هو لي هتاخد حاجة زي دي وهي في سنها دا..! 


دخلت براحة البيت وسمعت صوتها في الأوضة وهي قاعدة قصاد المراية بتحط من اللي خدته وبتتكلم في التلفون وهي بتضحك بصوت مِش العادي بتاعها - دا الأحمر طِلع حلو أوي.....!!! 



إنتقام_من_نوع_خاص_4


- دا الأحمر طلع حلو اوي. 


حطيت إيدي على بُقي وأنا مِش عارفة، أضحك على منظرها وهي في السن دا وبتعمل الحركات دي ولا اتصدم فيها.!


عملت نفسي داخلة الأوضة وأنا بنادي عليها - يا طنط..


التلفون اللي في إيدها وقع ووشها اتلغبط من اللي كان في إيدها من خضتها وأنا سألتها - بتكلمي مين يا طنط..؟! وبتعملي اي بالحاجات دي.! مِش ليكِ دي يعني.!


وطت بسرعة تجيب التلفون وهي بترد بارتباك - هكون بكلم مين يعني..؟ دي حنان بنتي..؟


وفي لحظة واحدة قلبت الترابيزة عليا ووقفت زعقت - بعدين يا بجـ ـحة أنتِ إزاي تخشي كدا..؟ قلة أدب بصحيح..! يلا غوري جتك قـ ـرف.


معرفتش أرد "كالعادة" وبصمت أخدت نفسي وطلعت فوق تاني، الغريب اللي بدأ يحصل بعد كدا، بدأت تيجي معايا وأنا بشتري حاجات لنفسي زي الميك اب وتسألني إي الأحسن.


بدأت تهتم بنفسها وتصبغ شعرها، حاجات اللي في سنها ميعملوهاش.! ورغم شكي في المكالمة وربطي للأمور ببعضها إلا إني سكت لأني بكل بساطة معييش اللي يثبت..!!


وفي يوم لقيتها جت وهي ماسكة تلفونها وبتطلب مني أعملها حاجة فيه، أخدت التلفون منها وبدأت أعمل اللي هي عايزاه وهب جنبي مستنية أخلص.


جه إشعار من واتساب برسالة صدمتني واكدتلي شكوكي من رقم مِش متسجل كان محتواها "وحشتيني"، وقفت وانا لسة ماسكة تلفونها وشدتيها من دراعها الأوضة وأنا بيني وبين نفسي قررت إني دي لحظة الإنتقام....!!


#أمل_صالح

#إنتقام_من_نوع_خاص_4


طيب في ناس كتير استنكرت ردة فعل شروق في أفعال حسام ومامته وإنها دايما ساكتة ودا لأن واضح إن شخصية شروق مش الي هي قوية عشان تدافع عن نفسها، هي زي ما بيتقال لسان على الفاضي يعني متعرفش تدافع عن نفسها.


معظمكم دا إن مكنش كلكم لاحظ إن شافه القصة دي مسرودة قبل كدا؛ فَـ أنا عايزة أوضح عزيزي القارئ إني اكيد مِش هسردها بنفس الشيئ يعني لازم أضيف لمستي كَـ كاتبة فانتظروا اللمسة دي 😂♥️.


اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط

تكملة الروايه من هناااااا




 

تعليقات

التنقل السريع