القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified


سكريبت♥️بقلم سولييه نصار♥️

-شبكتك اهي 

قالتها شيري وهي بتبصلي ببرود ....الدموع لمعت في عيوني وانا بقول :

-بعد اربع سنين حب وسنتين خطوبة    تقولي شبكتك اهي يا شيري ...بعد الحب ده كله ..بعد 

قاطعتني ببرود وقالت:

-انا مقدرش اكمل مع واحد عاجز يا مكرم أنا حبيتك لما كنت سليم وقادر تمشي بس دلوقتي انت عاجز  وانا مش مضطرة اخدم فيك أنا صغيرة وعايزة اعيش حياتي  ...أنا مش هتجوز عشان اخدمك مش هي دي الحياة اللي وعدتني بيها 

قولت بصوت مخنوق :

-نسيتي أني اخدت الرصا*صة دي بسببك ...أنا حطيت نفسي في خط*ر عشان المجنون ده ميعملكيش حاجة ده جزاتي ...

-والله مش مشكلتي يا مكرم...أنا كأي واحدة أصيلة جيبتلك شبكتك اهي مع أن كان من حقي احتفظ بيها خصوصا انك بقالك ست سنين موقف حالي بس انا عملت بأصلي ....يالا دلوقتي سلام ....

وسابت الشبكة جمبي ومشيت .....

......

-خير يا بنتي فيه ايه 

قالتها والدة مكرم لشيري...بصتلها شيري ببرود وقالت:

-فسخنا الخطوبة يا طنط 

حطت والدة مكرم ايديها علي بوقها فراحت شيري تمشي مسكتها نيرة بنت خالة مكرم وهي بتزعق فيها:

-بالسهولة دي تفسخي الخطوبة بعد كل اللي عمله عشانك ...انتي ايه 

زقتها شيري وقالت:

-مش مضطرة اتجوز واحد عاجز  

وبعدين سابتها ومشيت....

اتصدمت نيرة من جحو*دها وخرجت من صدمتها لتكس*ير في اوضة مكرم ...جرت هي ووالدته ناحية الاوضة لقوني مكس*ر الحاجات اللي علي التسريحة وواقع علي الأرض ببكي ....قلبي كان واج*عني أن الإنسانة اللي كنت هضحي بحياتي عشانها باعتني بالسهولة دي ....جروا عليا  الاتنين وشالوني من علي الأرض بصعوبة وقعدوني  علي الكرسي بتاعي ...كنت ببكي حالتي سيئة ...مكنتش عايز حد يشوفني بالشكل ده لا ماما ولا نيرة ...حاولت امسح دموعي مقدرتش كل اللي قدرت عليه اني عليت صوتي وانا بقول بتعب :

-امشوا من هنا سبوني لوحدي ....

حاولت امي تعترض بس نيرة كانت شايفة حالتي وفهمت ...طبطبت عليا واخدت امي بهدوء وطلعت برة ووقتها انها*رت بحرية من البكا ....بكيت لحد ما حسيت أن قلبي هيطلع من مكانه ...

....

مرت الايام وانا حاسس بسواد ....رافض العلاج تماما ...حاسس اني عايز امو*ت الخي*انة صعبة اوووي لو جات من اكتر شخص بتحبه .....كنت دايما بسأل نفسي هي ليه عملت كده لييه....اللي بيننا كان حب كبير معقول محبتنيش ولا أنا انا*ني عشان بفرض عليها واحد مش قادر يمشي بس انا بقيت كده بسببها هي لأن الر*صاصة اللي اخدتها اثرت علي العمود الفقري ...يعني ده جزاتي في الاخر ...

كنت دايما بفكر ...صحيح ساكت كل الوقت باكل بالعافية بس مخي شغال وحاسس اني هتج*نن لحد في يوم عرفت الحاجة اللي ك*سرتني تماما ....هو أن شيري هتتجوز صاحب عمري حسن  ...لما سمعت الخبر سكتت ودخلت اوضتي بهدوء ....قعدت ساعات ساكت ومصدوم وانا بشوف أن المقربين ليا خا*نوني...بصيت علي الدرج الخاص بيا بتصميم وروحت فتحته لقيت مس*دس ...مسكته وعمرته وحطيته علي دماغي وانا بستعد للموت ..فجأة دخلت نيرة وصرخت برعب وقالت:

-مكرم لا لا...

حسيت راسي وانا بعيط وقولت:

-خلاص انا انتهيت يا نيرة ...محدش بقا يحبني وبقيت عالة عليكم ...

ولسه هضر*ب النا*ر صرخت وقالت بإنهيار:

-انا بحبك والله بحبك ...حتي اكتر منها ابوس ايديك متسبنيش!!

يتبع

#مكرم



الجزء التاني♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-ايه ؟!!انتي بتقولي ايه ؟؟

قولتها بصدمة وانا ببص لنيرة اللي بتبكي ... كلامها شتتني للحظة وهي قدرت تجري عليا وتاخد المسد*س مني ...بصتلي وقالت:

-هي  متستاهلش تنهي حياتك عشانها متستاهلش تقابل ربنا علي معص*ية عشان خاطرها خلاص انساها وارم*يها ورا ضهرك ...

دموعي نزلت وانا بقول :

-صعب ...صعب يا نيرة...قلبي محر*وق انت متعرف...

قاطعتني وقالت :

-عارفة والله عارفة بس اي حد ميتساهلش تمو*ت عشانه ...

-انا مي*ت ...قت*لتني خي*انتها ...

دموعها نزلت وهي بتقول بصوت مخنوق:

-لا انت عايش وهتقاوم عشان خاطرك انت تستحق السعادة وعشان خاطر والدتك اللي ملهاش غيرك ...

سكت خالص ومشيت بالكرسي ناحية السرير جات نيرة وساعدتني لحد ما قدرت انام بصتلها بتفكير وقولت فجأة :

-الكلام اللي قولتهولي ساعة ما كنت هن*تحر كلام صحيح 

وشها احمر وارتبكت بس برضه مردتش ومشيت بسرعة ....

حطيت راسي علي المخدة ونومت  وقررت مفكرش في حاجة ...

..

مر يومين وانا هادي تماما لحد ما طلبت من اهلي طلب غريب وكان رد فعل امي صعب 

-عايز تروح الفرح ...ليه يا ابني كده ...ليه تعذب نفسك بالشكل ده ...

بصيت لامي وقولت:

-محتاج اشوفهم يا ماما افهميني ابوس ايديكي ...لو مرحتش ممكن يحصلي حاجة من التفكير. ..اوعدك لو روحت هكمل علاجي وامسح شيري من حياتي للابد ....

امي اضطرت ترضخ ليا وشرطت أن نيرة هي اللي هتروح معايا ....

....

في الفرح كانت نيرة بتزقني علي الكرسي المتحرك ...الكل اتص*دم لما شافني  حتي هي وصاحبي ...كان علي وشي ابتسامة باردة اووي ...قربت منهم عشان اسلم عليهم ...كانت نيرة معايا وفي ضهري ابتسمت لما لقيت وش حسن شحب وقولت:

-ايه يا ابو علي مش تيجي تسلم علي صاحبك ...

وقف حسن وهو بيترعش وسلم عليا ابتسمت وقولت:

-تصدق فرحتلك يا صاحبي بسبب فس*ادك كنت بخاف علي بنات الناس منك وكنت دايما انصحك انك تتقي ربنا عشان ميجيش حد يعمل في أهل بيتك كده ...

سكت شوية وبصيت لشيري المتوترة وابتسمت وقولت:

-بس تخيل يا حسن ربنا اداك واحدة شبهك بالضبط ...سبحان. الله يا اخي نفس الر*خص ...مبروك عليك انت خس*رت صاحبك وكسبتها ...

وبعدين طلبت من نيرة نمشي وفعلا مشينا ...كنت ارتحت نسبيا بعد ما رميت الكلمتين دوول في وشه ...اتعمدت اني معاتبش ولا حد فيهم ومكلمش شيري ...مكنتش عايزاهم يشوفوني ضعيف والحمدلله قدرت أثبت ده ...من النهاردة شيري خرجت برة حياتي تماما وانا هكمل حياتي وهرجع اقوي من الاول ...

اول ما روحت البيت طلبت من امي تح*رق كل صورنا أنا وشيري ...كل ذكرياتنا سوا...كنت حابب امحيها نهائيا من حياتي...

.....

مرت الايام والتزمت بالعلاج ونيرة وامي مسابونيش لحظة ...سبحان الله ربنا بيبعد عنك الناس الخبيثة ويراضيك بناس طيبة واكبر نعمة كانت هي امي ونيرة اللي حرفيا ناسية حياتها وواقفة جمبي ....بجد كبرت في نظري وقتها وحسيت اني بدأت اميل ليها بس كدبت شعوري وحاولت اقاومه هي متستاهلش ترتبط بواحد عاجز زيي هي تستاهل واحد سليم يعيشها ملكة مش واحد تخدمه ...صحيح الكلام ده كان قا*سي لما قالته شيري بس دي الحقيقة للاسف  ..لحد ما في يوم حصلت حاجة قلبت حياتي ...

...

قعدت امي جمبي وانا بقرأ كتاب من كتب التنمية البشرية وقالت:

- مكرم خالتك بشري اتصلت وقالت أن نيرة متقدملها عريس!!!

يتبع

#مكرم


الجزء التالت♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-ايه

قولتها بصدمة ووشي شحب...كنت حاسس بنا*ر الغيرة في قلبي  أمي بصتلي وقالت بتعب :

-اللي سمعته يا مكرم متنساش نيرة خلاص كبرت ودلوقتي هتبتدي العرسان تجيلها...العريس ده كويس ومرتاح ماديا وخالتك طايرة بيه ...

اول ما امي قالت الكلام ده حاجة جوايا انطفت ...طبعا لازم تفرح بيه اومال هتفرح بيا أنا لو فكرت أتقدم ...فوق يا مكرم ومتبقاش انا*ني انت مش مناسب ليها هي تستحق واحد سليم ..فوق بقا فوق ...

بصيت لامي وابتسمت وانا وشي شاحب وقولت:

-ده خبر حلو يا ماما ...

بصتلي امي بذهول وقالت:

-بس انت ...

هزيت راسي وقولت:

-تفتكري أنا انا*ني لدرجة اني ادخل واحدة كويسة ومثالية زي نيرة حياة واحد نا*قص زيي وعا*جز ...

بكت امي بحر*قة وقالت:

-يا بني متقولش كده ...

-دي الحقيقة يا امي ...انتي لو عندك بنت مش هترضيهالها ... وانا مش هرضاها لنيرة ....نيرة بنت حلال تستاهل اللي احسن مني مليون مرة وانا مش احسن حد ليها ...

سيبت الكتاب وزقيت الكرسي بنفسي ودخلت اوضتي ....روحت للكومدينو وطلعت صورة ليا أنا ونيرة اتصورناها زمان ...بصيت للصورة وانا ببتسم علي قد وج*عي أنها هتبقي لغيري بس فرحان أنها علي الاقل هتكون سعيدة مع انسان مرتاح وكويس يعيشها ملكة ..دخلت الصورة مكانها تاني وروحت علي السرير وحاولت لحد ما نومت عليه بس الغريبة كنت بحس بإستجابة في رجلي بس محطتش الموضوع في دماغي ونومت ...

......

مر يومين ونيرة اخيرا جات بيتنا ...قلبي دق بسرعة واتوترت  وانا بشوفها بس بصيت للأرض وانا بفتكر أنها خلاص هتبقي من نصيب واحد تاني...ابتسمت وقالت:

-طبعا في اليومين اللي غبتهم أهم*لت في العلاج بس خلاص أنا جيت ويالا نروح نكمل جلساتنا ونشوف الدكتور بتاعك ...

امي مقدرتش تروح في اليوم ده عشان كده روحت مع نيرة ....

الاول روحت للدكتور عشان يشوف فيه تحسن ولا لا والدكتور بشرنا أن فيه تحسن كبير ورجلي فيها استجابة كبيرة ...

نيرة فرحت  وقررت تعزمني علي  حاجة حلوة عشان التقدم ده ...

كنت قاعد معاها في كافية صغير لطيف وهي كانت بتبصلي بإبتسامة ..كنت بهرب من عيوني منها فجأة بصيتلها وقولت بحزن:

-صحيح امتي خطوبتك ؟!

-خطوبتي 

قالت بحيرة 

بلعت ريقي وقولت :

-ماما قالت إن فيه عريس متقدملك ...

هزت راسها وقالت :

-رفضت العريس ...

مقدرتش امنع الراحة والسعادة اللي بانت علي وشي ...وكان فيه ابتسامة كبيرة علي وشي ...اتكسفت لما شوفتها بتضحك عليا ...حطيت وشي في الأرض وانا مش اقادر اوقف ابتسامتي ...

...

روحنا البيت وكنت مبسوط اووي وده اداني دافع اني اكمل جلساتي كلها ...بدأنا نكثف في العلاج الفيزيائي وكان جسمي بيستجيب بسرعة كبيرة جدا ..قررت متقدمش لنيرة الا لما اقدر اقف علي رجلي عشان اكون مناسب ليها وفعلا بعد شهرين بما تحسني كان واضح وكان فاضل كام جلسة وابقي طبيعي عزمتها في الكافية اللي بتحبه...

...

-مكرم انت بقالك نص ساعة ساكت من اول ما جينا وقولتلي انك عايز تقول حاجة مهمة ايه هي ؟!

بصيت لعينيها وقولت :

-انا بحبك يا نيرة !

......

كانت حاطة ايديها علي بوقها وبتعيط بصوت عالي وهي بتشوف الفيديو ...جوزها الحق*ير فبرك ليها فيديو وهي في اوضاع مش كويسة مع رجالة متعرفهمش اصلا ...كانت مصدومة ازاي يعمل كده ...

بعد حسن الموبايل وقال :

-ها يا روحي هتعملي اللي أنا عايزة ولا انزل الفيديوهات علي النت!

يتبع

#مكرم

#سولييه_نصار


التكملة من هناااااااا

 

تعليقات

التنقل السريع