القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت مكرم البارت 4_5_6بقلم سولييه نصار في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


الجزء الرابع♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-بتحبني ؟!

قالتها والصدمة في عيونها ....وشها احمر من كتر الكسوف وابتمست ...كنت فرحان اوووي واعتبرت دي موافقة مبدئية ...بس ملامحها انطفت لثواني وبصتلي وقالت:

-انت عارف انا مستنية الاعتراف ده من امتي ...مستنية تحس بيا من امتي ...أنا حبيتك من زمان يا مكرم حتي قبلها وحبيتك اكتر منها ....ويوم ما بقيت من نصيبها أنا انها*رت ...مكنتش مصدقة أن الإنسان الوحيد اللي حبيته واتمنيته من ربنا مبقاش من نصيبي ...بعدت الفترة دي عنك بس انت ماخدتش بالك كنت مشغول بيها ...كنت بح*سدها علي الحب ده واتمنيت تحبني ربع الحب ده حتي ...

كلامها وج*ع قلبي ....للدرجادي كنت اعمي واذ*يتها ...للدرجادي حب واحدة متستاهلش عماني عن اللي حبتني فعلا...كنت متضايق من نفسي اووي بس قررت اني اعوضها عن كل حاجة حستها مني من غير قصد ...

ابتسمت وقولت:

-لو قولتلك اني حبيتك اكتر منها ...لو اقولك اني مبسوط معاكي اكتر وشايف أن علاقتنا هتكون صحية اكتر ...لما كنت مع شيري كنت أنا اللي بدي بس عشان مقتنع اللي بيحب بيدي عشان كده هي في أول مطب رفضت تديني وسابتني ...انتي أول واحدة تديني اهتمام بالشكل ده يا نيرة ...الحب مبيكونش من طرف واحد بس وانا اقتنعت أن شيري مكانتش بتحبني اصلا وانا بطلت احبها من يوم ما شوفتها مع غيري علي الكوشة ..وبقولك دلوقتي اني هعوضك عن كل ج*رح جر*حتهولك من غير قصد بس لو تديني فرصة ...

مسحت دموعها ووقالت:

-تقصد بإيه عايز فرصة ...

ابتسمت وانا بقول:

-يعني عايز اتجوزك !

......

قررت اتقدم لنيرة لما اكمل كل الجلسات بتاعتي بس في الوقت ده كنت معيشها في الجنة حرفيا ...كنت بشوف السعادة في وشها ...كنت بجيبلها هدايا واكتبلها شعر وبدأت اوضب لينا شقة علي ذوقها ... كانت كل طلباتها مجابة ...اخيرا كملت الجلسات وبقيت اقدر امشي بس طبعا بقيت بتسند علي عصاية ...الدكتور قالي أن دي مؤقتة واني هرجع زي الاول واحسن كمان وباركلي بنفسه علي جوازي لما صارحته أن بنيتي الارتباط ...

....

اتقدمت لنيرة وكنت خايف أن خالتي بشري متقبلش بس خالتي كانت طايرة من الفرحة ووافقت لأنها عارفة قد ايه نيرة بتحبني ...أنا كنت اسعد واحد في العالم ...رجعت اشتغل في شركتي واستلمت الإدارة من عم مدحت اللي كان سكرتير بابا الله يرحمه  كان راجل امين جدا وقدر يوقف الشركة في الفترة اللي غبت فيها وكان بيرجعلي في اي قرار ...قررت أن كفاية كده استلم الشغل واساعده...وفعلا النهاردة كان أول شغل ليا بعد وقت طويل ...كنت بشتغل في المكتب وانا سعيد ...جوازي بنيرة خلاص اتحدد الاسبوع اللي جاي  شقتي جاهزة وانا بقيت كويسة ...الحمدلله يارب بعد ما افتكرت اني خسرت كل حاجة انت برحمتك وكرمك ادتني اللي مكنتش أتوقعه ...الحمدلله ...

..    .

بعد ساعتين ...

كان نيرة قدام باب الشركة وهي مبسوطة ...كانت حابة تخرج مع مكرم عشان يختاروا شوية حاجات ناقصة للشقة طلعت علي مكتبة وابتسمت لما لقت مكان السكرتير فاضي ...دي ساعة الغدا وهو قالها  هيستناها  في المكتب ...كان باب  المكتب مفتوح ابتسمت وهي بتقرب فجأة اتجمدت مكانها وهي شايفة شيري ماسكة ايد مكرم وبتبكي !!!

يتبع

#مكرم

#سولييه_نصار


الجزء الخامس♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-ساعدني يا مكرم ...ساعدني ابوس ايديك 

صوت شيري كان بيرن في وداني وانا سايق عربيتي كنت حاسس كأن حد ضر*بني علي راسي ...جوايا تناقض غريب ...فيه صوت بيقولي وأن دي فرصتي عشان انت*قم منها ...بس انا فعليا مبقاش يهمني حتي مش بكر*هها شيري انتهت من حياتي مبقاش في قلبي ليه الا الشفقة بعد اللي عرفته ...وصوت تاني بيقولي اساعدها...بس قلبي خايف يخسر نيرة ...لما جات شيري فجأة مكتبي كنت مرعوب أن نيرة تيجي ...حاولت اطر*دها بس هي قعدت تبكي وتترجاني اني اسمعها ....

اتنهدت وانا بفتكر اللي حصل لما جات ....

كنت قاعد علي مكتبي بشتغل بحماس ...مستني نيرة بفارغ الصبر لما السكرتير دخلي وقالي أن فيه واحدة مستنياني برة ...افتكرت انها نيرة    طلبت يدخلها فورا ....كنت مبتسم مستعد عشان اشوفها ....بس ابتسامتي اتجمدت مكاني لما شوفت شيري ...اتخشبت مكاني وانا بشوف البنت اللي ك*سرت قلبي ازاي الزمن جه عليها 

..كانت عيونها دبلانة وشها شاحب ...جمالها فعليا انطفي...محسيتش بحاجة وقتها الا التوتر ...الخوف أن نيرة تيجي وتشوفها ...كنت مرعوب من احتمالية اني اخسرها....ياربي ايه اللي جابها دي هنا ...ساعة الغدا قربت ونيرة هتيجي ...قربت من الباب وفتحته وانا بقول :

-لو سمحتي امشي من هنا ...متعملليش مشاكل ...انتي ست متجوزة .. 

قربت مني شيري وهي بتعيط وبتقول:

-ابوس ايديك اسمعني واطر*دني بعدها لو عايز...

كنت مصر أنها تمشي.   كنت متوتر لو نيرة جات هتفهم غلط ...شيري مصرة تد*مر حياتي مصرة تضايقني بعد ما ك*سرتني قبل كده ...

بصتلها وقولت بقوة:

-بصي يا مدام ...خطيبتي دلوقتي جاية مش عايز أنها تشوفك هنا ممكن تتضايق.   فلو سمحتي امشي ولو جاية طالبة السماح روحي ربنا يسهلك أنا مش بكر*هك ولا بح*قد عليكي انا نسيتك من اساسه بس ابوس ايدك امشي من هنا .. 

مسكت شيري أيدي فجأة ووطت عشان تبوسها ...بعدت أيدي بسرعة فقالت وهي بتعيط ...

-مستعدة ابوس رجلك كمان بس تساعدني انا واقعة في ورطة محدش هيساعدني غيرك ...مكرم أنا أح*قر خلق الله اتفق وكمان اذ*يتك بس كله كوم وان شرفي يت*دمر كوم تاني ...انت اخر امل ليا بعد ربنا بالله عليك ساعدني والا فعليا هنت*حر....

بصيت لها بصدمة وكنت مش قادر اتكلم است*غلت هي سكوتي وقالت:

-حسن طلع و*اطي اوووي يا مكرم ...طلع فعلا أحق*ر انسان شوفته في حياتي ...كان بيحاول يتقرب مني وانا معاك ولما سيبتك ووقعت واتجوزته افتكرت اني هعيش سعيدة ...بس للاسف ...

مسحت دموعها وهي بتقول بقهر:

-من فترة اكتشفت أنه مفبركلي فيديوهات مش كويسة وقالي هينشرها علي النت لو منفذتش طلباته ...وافقت وقتها لاني كنت مرعوبة ...طلباته دي كانت ...كانت اني...

مكنتش قادرة تنطق وبان عليها القر*ف ...بس كملت 

-طلب اني ابقي مع حد تاني غيره ويصورني ...انت فاهم .....قالي لو معملتش كده هينشر فيديوهاتي علي النت 

اتصدمت وقر*فت ...ازاي انسان عنده رجولة يطلب طلب زي ده ...اصلا ازاي انسان عنده عقل وطبيعي يطلب من مراته كده ...ده اكيد مخ*تل ...

بصتلي شيري وهي بتبكي وبتقول:

-الراجل اللي بيقول عليه هو شريكه في الشغل وبينهم مصالح  وهيجي بكرة وهو عايز يعمل كده بكرة ...فكرت اهرب بس خوفت وكمان خايفة ابلغ البوليس ...خايفة اتفض*ح أنا دماغي واقفة مش عارفة اعمل ايه ... ساعدني ابوس ايديك ساعدني ...

.....

طلعت من شرودي وانا دماغي متكركبة ومش عارف اعمل ايه بس اللي كنت مقتنع بيه اني مش من النوع اللي اشوف حياة حد بت*تدمر قدامي واسكت لان وقتها ضميري مش هيسكت عشان كده  قررت اساعدها...

.....

دخلت البيت وانا حاسس بتعب لقيت امي في وشي بتبصلي بلوم وقالت:

-عملت ايه لنيرة ؟!

-ايه نيرة؟!مالها؟!

جابت امي علبة من جوا وقالت:

-نيرة جابت الشبكة وبتقول كل شئ قسمة ونصيب!

يتبع

#مكرم

#سولييه_نصار


الجزء السادس♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-ايه الهزار ده ؟!!

زعقت وانا حاسس ان قلبي هيطلع من الخوف ...ازاي ...فجأة لمعت في دماغي فكرة ...اكيد هي جات وشافت شيري معايا ...هو ده اللي كنت عامل حسابه ...جريت وركبت عربيتي وقررت اروح هناك طبعا اخدت الشبكة معايا ...

.....

اول ما روحت هناك قابلتني خالتي بشري وهي بتبصلي بعتاب وقالت:

-عملت ايه للبنت يا مكرم من اول ما جات صممت تودي الشبكة وبعدها جات وقاعدة في اوضتها بتعيط ومش راضية ترد عليا ...قولي عملتلها ايه ؟!!

-خالتي انا عايز اكلمها ضروري بالله عليكي وانا هعرف اتعامل معاها ...

هزت خالتي رأسها ودخلت بسرعة ....

دخلت الاوضة وقلبي اتقبض لما شوفتها قاعدة علي السرير ودموعها بتنزل لوحدها ...اول ما شافتني قامت وقالت بإ*نهيار:

-اطلع برة مش عايزة اشوفك ...

قربت منها وانا بقول :

-انا عارف انك شوفتيها ولاول مرة هترجاكي انك تسمعيني للاخر ...نيرة بلاش التسرع ده ...

-تسرع ايه انت كنت ماسك أيدها 

هزيت راسي وقولت:

هي اللي كانت ماسكة أيدي ..بصي يا نيرة أنا عمري ما بحلف كدب انتي عارفة والله العظيم والله العظيم والله العظيم ...أنا بطلت احبها وبطلت تكون في بالي اصلا ولما شوفتها النهاردة محستش بحاجة ...بس هي في مشكلة كبيرة ...مشكلة متمنهاش لحد حتي لو آذ*اني ...فعلا ربنا ما يكتبها علي حد 

-ايه المشكلة دي ؟!

-مقدرش اقولها ..

-وكمان بقا بينكم اسرار ...خلاص ارجعلها يا مكرم وسيبني ...

ولسه هتطلع من الاوضة مسكت ايديها وقولت:

-اقسم بالله لو مبطلتيش الهطل ده لاخب*طك علي دماغك بحاجة عشان تعقلي ...مقدرش اقول المشكلة لأنها امنتني علي سرها ...أنا هساعدها وبعدين تتكل علي الله 

سكتت نيرة وحسيت أنها اقتنعت ...اديتها الشبكة وقولت:

-خدي يا ام عقل صغير الشبكة لو عملت كده تاني هخبطك بالشبكة في راسك ...هسيبك عشان تلبسي ونروح نشتري باقية الحاجة ....

...

طلعت من بيت خالتي واستنيتها في العربية انت مش مستعد اخسر نيرة بس مقدرش اقولها علي سر شيري محدش ليه حق ولا حتي أنا اطلع سر واحدة امنتني عليه عشان كده قررت اساعدها واطلب منها تبعد ...

جات نيرة وقعدت جمبي وقالت:

-متفتكرش انك اكلت بعقلي حلاوة انت مجبور تقولي كل حاجة ....

ابتسمت وقولت:

-تمام هقولك ...هقول انك الوحيدة في قلبي وعايزاكي تثقي في حبي ليكي يا نيرة أنا كان نفسي اقدر اط*رد شيري بس اللي قالته وضح أنها في كارثة وانا مقدرش اطردها واتخلي عن حد لجأ ليا ...ضميري هيعذبني ...نيرة انتي عارفاني اكتر من اي حد وعارفة اني عمري ما اكدب ...

بصتلي وقالت:

-وانا هثق فيك المرة دي ....

......

جيبنا الحاجات ووديت نيرة البيت وقالتلي هتروح لصاحبتها سارة بعد كده  ....

بعدين قررت اروح لواحد صاحبي معرفة ليه في الكومبيوتر والها*كر وكده وهو اللي فهمني الحوار وقال إن فيه خاصية جديدة ظهرت انك تفبرك فيديوهات وان الموضوع مش محتاج قلق للدرجة بأن شرطة النت هتتصرف ...

طلعت من عنده وانا مقرر اني هبلغ عن حسن قبل ما  يعمل مص*يبة اكبر لشيري بس فجأة تليفوني رن وكان حسن .....

رديت وانا متوتر فقال:

-بتدور ورايا ليه يا مكرم وليه عايز تساعد اللي مفروض خا*نتك 

-حسن اسمعني اللي بتعمله غلط هتودي نفسك ومراتك في د*اهية  . 

ضحك حسن وقال :

-ده أنا اللي هوديك في داه*ية لأن السنيورة خطيبتك معايا حاليا في مكان محدش يعرفه وهتبقي هي بدل مراتي !!!

يتبع

#مكرم

#سولييه_نصار


تكملة الروايه من هنااااااااا


 

تعليقات

التنقل السريع