القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت مكرم البارت السابع والثامن الأخير بقلم سولييه نصار في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


الجزء السابع♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-نيرة !!

قولتها وانا حاسس ان قلبي وقع في رجليا ... للحظات اتخشبت مكاني وانا مش مستوعب ...نيرة دلوقتي وقعت بين ايدين حسن ...قعدت علي الأرض ودموعي نزلت لوحدها ...مخي وقف مش عارف اروح منين ولا اجي منين أنا لو خسرت نيرة همو*ت ...

قومت بسرعة ...مفيش وقت للي أنا بعمله ده  قررت انقذ نيرة من بين ايدين حسن ....ركبت عربيتي بسرعة وانا بتصل بشيري ...هي مراته أكيد هيكون عندها فكرة عن المكان ....

أول ما ردت قالت بسرعة:

-حسن اخد نيرة يا مكرم ...أنا سمعته بيكلم شريكه وبيقول ان بدالي أنا هتكون هي ...

كانت بتبكي وهي منه*ارة...بلعت ريقي وقولت:

-وانتي فين دلوقتي ...

-انا سيبت البيت وقاعدة في الشارع ...

-طب انا جايلك قولي انتي فين بالضبط ...

قالتلي هي فين وروحت بسرعة ...مكانش في بالي الا نيرة هنقذها ازاي من الانسان الوا*طي ده ....مكنتش اصدق ان حسن يكون بالب*شاعة دي ...ايه كمية الحق*د والغ*ل اللي جواه دي ده أنا كنت بعتبره اخويا ...ده أهلي هما اللي اتكلفوا بتعليمه ...معقول يقابل الاحسان بالج*حود ده ...اتصدمت فيه ودي كانت أكبر من صدمتي لما اخد شيري وصورها وهد*دها ...هو أكيد عارف نيرة ايه عندي ورغم كده هيعرضها لده...بس لا أنا هقت*له قبل ما يعمل كده ....شوفت شيري من بعيد ووقفت بالعربية فركبت بسرعة ...وقبل ما تاخد نفسها قولت :

-هو فين. ..اخدها فين 

-انا بقول نبلغ....

صرخت فيها وزعقت:

-مش هبلغ زف*ت أنا هق*تله ...

اتوترت شيري وقالت:

-ده انسان و*اطي مضيعش نفسك عشانه يا مكرم بلغ البو*ليس ...

ضر*بت الدريكسيون بغضب وقولت:

-مش هستني البو*ليس يا شيري هيكون عملها حاجة ...

-طيب بلغه واحنا نسبقهم ابوس ايديك خلي البوليس يتدخل المرة دي

هزيت راسي وبلغت صديق ليا في مركز مهم وفهمته الوضع وبعدين شيري قالتلي علي المكان ...البية طلع معاه شقة مشب*وهة وبيتا*جر بالست*ات...شيري كانت بتبكي وهي بتحكي انها اكتشفت ده من قريب وانها كانت مجرد طعم عشان يشغلها معاه ....وانه ميعرفش انها اكتشفت ده ومكانتش اصلا هتكتشف لولا سمعت تسجيلات ليه علي تليفونه لما سابه مفتوح بالصدفة وسمعته كمان بيكلم شريكه ...

روحت بسرعة علي المكان ...كنت بسوق بأقصي سرعة لحد ما وصلت ...كان شارع فاضي كأنه مقطوع فيه بيت واحد بس شكله عشوائي ومتواضع ...

-متطلعيش من العربية ...

قولتها لشيري بس هي رفضت وقالت:

-لا أنا هاجي معاك ...

وصممت وطلعت معايا ....جريت علي البيت وفتحت الباب برجلي اتك*سر لانه كان باب هش ووضعيف ...أول ما دخلت حسيت بحد ضر*بني علي راسي واغمي عليا .....

.....

فوقت وانا حاسس بألم في راسي حاولت اقوم بس فشلت ...لكن بمعرفتي ان نيرة معتمدة عليا قومت ...لقيت حسن واقف وبصصلي بخب*ث وماسك نيرة اللي بتبكي وشريكه ماسك شيري ...

ابتسم حسن وقال:

-حظك في السما يا فرج بيه بدل ما تكون معاك ست بقوا اتنين اهو....وانا بقا تحت ايدي اللي اتمنيته من زمان 

-هقت*لك ...هقت*لك يا حسن 

قولتها بغيظ وانا حاسس اني دايخ من الضربة ...ابتسم حسن وطلع مسد*سه وقال:

-الاصح اني أنا اللي هقت*لك يا مكرم 

وبعدين ضرب الر*صاص عليا 

صرخت نيرة وهي بتحط ايديها علي وشها وبتقول:

-مكرم 

يتبع

#مكرم

#سولييه_نصار



الجزء الأخير♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-شيري؟!!!!

قولتها بصدمة وانا شايف شيري هي اللي اخدت الرصا*صة بدالي وانقذتني ....اتصدم حسن للحظات ...كان الكل مصدوم مفيش صوت ...نزلت وانا بحاول اوقف النز*يف وبقول:

-اطلب الاسعاف يا حسن ...انجز ...

حسن كان واقف ببرود صحيح مصدوم بس كنت شايف في عينيه لا مبالاة ...مسكت شيري ايدي وقالت:

-انا خلاص هم*وت أنا حاسة بكده ....أنا بس كنت برد دين فاكر انت وقفت في وش الم*وت عشان خاطري وانا النهاردة سددت ديني خلاص فاضل بس تسامحني ....

نيرة قعدت تبكي ...هزيت أنا راسي بعنف وقولت:

-بطلي تخلف هتعيشي بإذن الله ....

قومت وخرجت تليفوني راح حسن ضر*ب الن*ار وقال:

-محدش هيخرج من هنا 

-انت مجنون مراتك هتمو*ت 

زعقت  فيه راح رافع المس*دس ...رجعت لورا بخوف بس فجأة سمعنا سارينة الشر*طة ....وابتسمت لحسن اللي كان مصدوم وخايف ...

......

اللي حصل وقتها حصل بسرعة ....الشر*طة قبضت علي حسن وشريكه اللي كانوا اصلا شاكيين فيهم وقدروا يلاقوا عليهم ادلة...والاسعاف نقلت شيري المستشفى ..

كنت في المستشفي مستني الدكتور يطمنا عليها أنا ونيرة ...طلع الدكتور وقال بصوت حزين :

-البقاء لله المريضة ما*تت...

صرخت نيرة وعيطت وانا عيوني دمعت ...كنت بلوم نفسي ان أنا اللي حطيتها في الخط*ر ده ...دموعي نزلت وانا بقول :

-ان لله وان إليه لراجعون 

......

مر  اسبوع ...كانت شيري اتدف*نت وقررت اشوف حسن. ...وده كان قبل الحكم عليه بسبب جر*ايم كتير منها قت*ل شيري الله يرحمها ....

....

-ايه اللي جابك هنا ..جاي تشمت يا مكرم؟!

قالها بغ*ل وح*قد ....بصتله بصدمة وقولت:

-نفسي اعرف ليه الك*ره ...ليه السو*اد ده جواك ...يا بني ده انت خو*نتني واخدت خطيبتي مني ورغم كده سيبتك محاولتش انت*قم ولا أذ*يك ...قولي انت ليه كده ....

صرخ فيا بقهر وقال:

-لانك فاكر نفسك احسن مني ...انت عشان معاك شوية فلوس وكنت بتساعدني كنت فاكر أنك كده احسن مني واعلي مني ومستني اظهر الامتنان صح؟!!

بصتله بصدمة فكمل بنفس الحقد ..:

-انت متستحقش الفلوس والعيشة اللي عايشها لأنك انسان غب*ي وساذ*ج ...أنا استحق الفلوس دي ...استحق ابقي صاحب الشركة مش انت ....عشان كده عملت جهدي اني اد*مرك يا مكرم ...سر*قت منك شيري اللي انت كنت بتحبها ومش عايز اقولك اني أنا اللي بعت المج*نون ده وراها واللي بسببه مكنتش قادر تمشي ....متتخيلش كنت فرحان قد ايه وانا شايفك عا*جز وم*نهار وانبسطت اكتر لما لقيت شيري سابتك بس انت برضه ...

سكت وهو بيجز علي سنانة وكمل:

-بس انت مرة تانية قومت علي رجلك ووقفت وبنت تانية حبتك ...نفسي أعرف انت فيك ايه عشان تتحب ...ليه دايما ربنا بيكرمك بالاحسن وانت متستحقهوش ....

صدمة كانت قليلة علي الشعور اللي انا حاسه ...هو فيه انسان في قلبه مر*ض بالشكل ده ...يعني هو طول عمره بيكر*هني...قدامي عامل انه بيحبني ومن ورايا بيشوف هيط*عنني ازاي ....

بصيتله وقولت :

-للاسف يا حسن حق*دك هو اللي وصلك هنا ربنا بيرزق اللي عنده نوايا سليمة وانت  نواياك مش سليمة ...عقا*بك الاكبر هو حق*دك اللي هيفضل ين*هش في قلبك لحد ما تم*وت ....

سيبته ومشيت بس مكنتش زعلان من اللي قاله لانه ببساطة مبقاش يهمني ...هو مكانش في يوم صاحبي.....

......

مر خمس شهور  ...

كنت قاعد في بلكونة اوضة النوم ..بفكر في اللي حصل في الوقت ده كله ... حسن اتح*كم عليه بالاعد*ام وانا اتجوزت نيرة وعشت اجمل ايام حياتي معاها ....كنا متفاهمين اوووي ومبسوطين مع بعض ...اتنفضت لما حسيت بحد بيحط ايديه علي عينيا ...

-اتأخرتي عليا محستكيش لما جيتي...

قولتها بإبتسامة ...فحضنتني نيرة وقالت:

-الله مش كنت بجهزلك مفاجأة ...المهم تعالي معايا يا حبيبي ...

وبعدين اخدتي من ايدي وقفلت عينيا ...وقفنا في الصالة وهي بتقول:

-مفاجأة ...

فتحت عيني وذهلت لما لقيت تورتة عليها صورة.طفل رضيع ...بصيت لنيرة فضحكت وقالت:

-كل سنة وانت طيب يا حبيبي ...النهاردة عيد ميلادك ...

مسكت ايدي وحطتها علي بطنها وقالت:

-واعلان لوجود  حد جديد...جزء مني ومنك ...أنا حامل 

ضحكت بصوت عالي وحضنتها وقعدت ألف بيها وانا بقول:

-بحبك يا ملاكي ...بحبك♥️

-نزلني يا مج*نون دوخت يخربيتك 

مسمعتش كلامها وفضلت ألف بيها برضه وانا بقول بحماس:

-هبقي اب خلاص 

ضحكت نيرة وحضنتني وقالت:

:واحلي اب كمان♥️

تمت 

#مكرم

#سولييه_نصار



 

تعليقات

التنقل السريع