القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جذبتني بعيونها الخضراء البارت29_30_31_32_33 بقلم نوسه حماده في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


جذبتي بعيونها الخضراء

الفصل التاسع وعشرون الفصل الثالث من الفصل الواحده وثلاثون الفصل الثانيه وثلاثون الفصل الثالثه وثلاثون

الكاتبه نوسه حماده

اتجهت ناحيه المصعد

اسيل:صباح الخير 

محمد:صباح الخير 

اسيل بغيظ:هو الاجتماع هيبدا دلوقتي 

محمد:ايوه 

دلفوا الي الشركه 

ندي:الاجتماع حضرتك دلوقتي 

محمد:تمام يا ندي 

اسيل:استني يا ندي انا عايزه اقوللك حاجه 

ندي ببرود:ايوه 

اسيل:هيا بسمله بتعمل اي هنا 

ندي بغيظ:بسمله خطيبته محمد باشا هتكون بتعمل اي بعد اذنك عشان الاجتماع 

اسيل بصدمه:خطيبته هو رجعلها 

ندين:ياسمين هانم انتي مش هتروحي الاجتماع 

ياسمين:بتسالي لي 

ندين:الاجتماع بدأ 

ياسمين:ومحمد 

ندين:ايوه اجي هو بسمله لتتابع بخبث:سمعت ندي بتقول لاسيل أنهم رجعم لبعض

ياسمين:انتي متاكده من الكلام دا 

ندين:ايوه 

دلفت الي قاعه الاجتماع 

لتدلف بمرح:اسفه علي التاخير 

محمد:بعد كدا دا ميتكررش فهمتي 

ياسمين ببرود:حاضر

ندي:دي حضرتك الملفات الي طلبتها 

رن هاتف 

ياسمين بخبث:موبايل مين الي بيرن دا احنا في اجتماع المفروض الموبيلات تتقفل 

رن الهاتف مره ثانيه 

ياسمين:موبيل مين الي بيرن 

بسمله:اسفه جدا تلفوني 

ياسمين:لو سمحتي اقفليه مينفعش كدا مش عارفه اي دا 

........................

في شركه التصدير والمعمار 

نيره:جوان 

جوان:ايوه 

في رحله تحبي تيجي معانا 

جوان:اسفه بس 

نيره:لاء انا ازعل منك كدا 

جوان:مش عارفه اقوللك اي بس 

نيره:طب بس فكري كدا 

جوان:تمام 

دلفت خارج المكتب 

نيره انتي بتقوليلها اي 

نيره:اي مبقلهاش حاجه يا بنتي 

.......................

دلفت الي الشركه لتتابع بشهقه:بقوللك نور باشا ايجي 

السكرتيره:في مكتبه 

دلفت الي المكتب لتتابع بشهقه:اسفه جدا..........

نور:اهدي بس مفيش حاجه 

دلفت السكرتيره الي المكتب:حضرتك طلبتني 

نور بجديه:ميار خليها تيجي

السكرتيره:حاضر 

ميار:ممكن اسال حضرتك سوال

نور:اسالي 

ميار:هيا ميار دي يعني هيا مصممه زيك كدا مثلا 

نور:ايوه طبعا 

ميار:ايوه يا نور باشا حضرتك طلبتني 

نور بجديه:وريني المجموعه الازياء 

ميار:اتفضل حضرتك 

وهو ينظر في الورق اتفضلي انتي يا ميار علي شغللك

ميار:حاضر 

نور:جميله التصاميم دي 

ميار:شكرا 

..........................

تامر ببرود:محمد في مكتبه 

ندي:ايوه 

دلف الي المكتب ليتابع ببرود:اي يا محمد ياسمين القاعه 

الي بتقول عليها حلوه دي زوقها مش حلو خالص 

دلفت الي المكتب 

تامر:ممكن افهم بقاا اي دا زوقك جميل اووي

خالد:انتو هتتشكلوا 

ياسمين:علي فكره بقا هيا حلوه 

تامر:يا محمد القاعه دي مش عجباني 

ياسمين بخبث:لي بقا تقصد زوقي وحش 

تامر:ايوه اقصد كدا 

محمد:انتوا بتعملوا اي اهدو شويه 

تامر:انا مش هصور يا محمد 

خالد:خلاص محمد يشوفها بعدين يقول رأيه 

ياسمين:انا متاكده انها هتعجبه 

تامر:واثقه من نفسك اووي ياختي 

خالد:خلاص خلاص

محمد:انا مش عاوز غلط في الشغل فهمتوا 

ياسمين:خلاص يا محمد يلا عشان تشوف القاعه 

محمد:تمام 

بعد قليل دلفوا الي القاعه 

اهلا محمد باشا 

ياسمين بخبث:محمد انا مش فاهمه هيا دي وظيفتي انا تامر بيدخل لي 

محمد:فعلا هو عندو حق 

ياسمين:مش فاهمه 

محمد:يعني القاعه مش حلوه 

ياسمين:بجد 

محمد:ايوه 

دلف بالخارج 

ياسمين:يعني تامر الي الي هيختار القاعه 

محمد:هو وخالد 

امسك بهاتفه ليجيب بجديه:ياخالد خلي نور يجي الشركه عشان هنبدا في المجموعه 

خالد:تمام يا محمد

......................

علي الناحيه الاخري في الشركه

بسمله:ندي ممكن تفهميني هو لي شركه نور العشري بتشتغل مع الشركه دي 

ندي:شركه نور العشري دي للأزياء واحنا الاحذيه 

بيبقا عرض الأزياء واحذيه مشتركين يعني 

بسمله:ايوه فهمت 

خالد:محمد انت جيت اي رايك في القاعه 

محمد:بقوللك نور 

خالد:هو قال إنه هيجي 

محمد:تمام تعالي علي المكتب 

بعد قليل دلف الي الشركه 

ندي:اهلا نور باشا اتفضل محمد باشا مستنيك في المكتب 

خالد:نور ايجي اهو 

محمد بجديه:وريني التصاميم 

ندين:مين القمر دا 

تسنيم:معرفش 

دلفت الي الشركه لتتابع بمرح:لو سمحتي مكتب محمد

 فين 

 ‏ندي:اقوله مين حضرتك 

 ‏دلف سيف الي الشركه 

 ‏ليتتابع بمرح:نانسي انتي جيتي امتي 

 ‏نانسي بمرح:من شويه يا سيف 

 ‏سيف:طب اتفضلي 

 ‏نانسي:تمام

 ‏ندي:دي بقا نانسي

 ‏دلفت ندين الي المكتب لتتابع بجديه:ياسمين هانم نانسي ايجت في مكتب محمد باشا 

 ‏ياسمين:بجد 

 ‏ندين:ايوه يا ياسمين هانم 

 ‏نانسي بمرح:اهلا

 ‏خالد:نانسي 

 ‏نانسي:اخباركوا اي بجد 

 ‏خالد:ايي بقول نبدا في الشغل

 ‏نانسي:عايزه اشوف التصميم وكدا لو سمحتوا 

 ‏لتتابع بمرح:جميله التصميم يا نور عايزه اشوف بقا تصاميم محمد ابلكجي اكيد جميله يعني 

 ‏خالد:دي التصاميم 

 ‏..........................

 ‏ساره بمرح:بسمله 

 ‏بسمله:اسكتي 

 ‏ساره:في اي 

 ‏بسمله:مفيش ياختي 

 ‏ساره:بجد في اي 

 ‏بسمله:ساره انا تعبانه مش قادره اتكلم 

 دق الباب لتدلف بمرح:ايوه

 ‏ميار:بسمله فين 

 ‏ساره:في اوضتها فوق 

 ‏دلفت ميار الي الغرفه لتتابع بمرح:اي يا بسمله روحتي الاجتماع 

 ‏بسمله:................

 ‏ميار:بسمله انا بكلمك

 ‏بسمله بشهقه:بتقولي اي 

 ‏ميار:انتي مش معايا خالص بقوللك روحتي الاجتماع 

 ‏بسمله:ايوه 

 ‏ميار:طب اي انتي عايزه تقولي حاجه 

 ‏بسمله:ميار هو انا غبيه لما قولت كدا 

 ‏ميار:قولتي اي 

        Flash back

 ‏بسمله:ايوه 

 ‏محمد:موافقه تتجوزيني

 ‏بسمله:...............

 ‏محمد:مبترديش لي 

 ‏بسمله:يعني الموضوع دا عايز تفكير 

 ‏محمد ببرود:تفكير

      Back

 ميار:انتي غبيه اوووي كمان ومش غبيه بس 

 ‏بسمله:يابنتي يعني اقوله ايوه بس جدتي متعرفش حاجه 

 ‏ميار:متقوليلها يا بسمله 

 ‏بسمله:قولها اي بس 

 ‏ميار:قوليلها أن محمد عايز يرجعلي تاني يا جدتي 

 ‏بسمله:هيا هتوافق

 ‏ميار:اومال هتقول لاء لتتابع بمرح:بسمله قوليله اي ايوه انا موافقه مش انتي يا بنتي بتحبيه 

 ‏بسمله:ايوه طبعا 

 ‏ميار:اومال بتقوليلي هفكر لي 

 ‏بسمله:جدتي لسه هقولها يا بنتي 

 ‏ميار:قوليله الاول بعدين قولي لجدتك 

 ‏امسكت بهاتفها:بقوللك

 ‏بسمله:اي

 ‏ميار:اي دا مين القمر دي 

 ‏بسمله:بتقولي اي 

 ‏ميار:سيف حاطط صوره ليهم هما في الشغل علي الانستجرام 

 ‏لتتابع بمرح:في وحده كدا زي القمر متصوره مع محمد لوحدهم 

 ‏بسمله بغيره:نعم بتقولي اي 

 ‏ميار:بقوللك متصورها معاه اسمها نانسي استني كدا أما افتح الاكونت بتاعها 

 ‏بسمله:غريبه دي 

 ‏ميار:ليه

 ‏بسمله:أصله مبيحبش يحط الصور علي النت ولا الحاجات دي اشمعنا دي انتي قولتي اسمها اي 

ميار:نانسي 

بسمله:امم عرفتها انا 

ميار:مين دي بعدين انتي غيرانه لي 

بسمله:ونا هغير لي يعني 

ميار:طب هيا مين دي 

بسمله:ندي قالتلي قبل كدا أنها مصممه الازياء بتشتغل معاهم 

ميار:بقولك اي سيبك منهم انتي هتقوليله اي 

............................

في الصباح 

لارا ببرود:عارفه يا رنا الكتاب الاي كنت عايزها في واحد كدا اسمه سيف صاحب اخويا محمد اخد الكتاب دا قالي هقراو وهجبهوللك 

رنا:تقصدي سيف العشري 

لارا:معرفش الي اعرفه انه صاحب محمد بس 

لتتابع بمرح:بقوللك انا بحب الأزياء وكدا 

رنا:يعني انتي عايزه تكوني في الازياء 

لارا:لاء يا رنا عايزه ابقي مصممه

رنا:ومحمد اخوكي هيوافق 

لارا:مش عارفه

علي الناحيه الأخري في الشركه 

نسمه:جوان ماجد باشا عايزك انتي وبشمهندس ادهم 

دلفت الي المكتب لتتابع بجديه:ايوه حضرتك 

ماجد:حضرتك 

جوان:ايوه لازم في الشغل اقوللك كدا 

ماجد:ممكن حضرتك تجي معانا انا وبشمهندس ادهم عشان تشوفي تصاميم العماير وكدا 

جوان بمرح:تمام يا بابا اي اقصد حضرتك نسيت 

بعد قليل دلفوا الي العماير 

ماجد:جوان دي تصاميم البشمهندس ادهم اي رايك انا راي أنه جميل اووي 

ادهم:شكرا لحضرتك  دا من زوقك 

جوان:جميله اووي يا بشمهندس ادهم لتتابع بمرح بابا الكره السياحيه هنا جميله 

ماجد:طب اي رايكوا انا مستني حد يعني بخصوص الشغل 

هنركب السفينه دي 

جوان:تقصد اجتماع حضرتك 

ماجد:ايوه اقصد كدا 

دلفوا الي السفينه 

جوان بمرح:جميل اووي المنظر 

ماجد:طب انا نسيت حاجه هجيبها

جوان:تمام 

ادهم:احم هو انتي لي بتقوليلي حضرتك مش هو باباكي 

جوان:ايوه بس في الشغل بقوله كدا 

لتتابع بمرح:امم بتحب الصيد وكدا

ادهم:ايوه طبعا 

جوان:بابا بعت مسدج وقال إنه الاجتماع هيبقا جوا

واحنا ملناش دعوه في الاجتماع دا 

ممكن مسال علي اما بابا يخلص الاجتماع انت بتحب الصيد 

ادهم بخبث:ايوه بحبه 

جوان بمرح:ممكن تيجي تصاد معايا انا بحب كدا اوووي

ادهم:يلا بينا 

دلفوا الي الصيد لتتابع:انا زهقت بجد 

ادهم ببرود:نعم يا ختي زهقتي بعد كل دا والمشي الي مشناه دا زهقتي 

جوان:متزعقليش بعدين اعمل اي ممكن نرجع السفينه تاني 

دلفوا الي السفينه مره ثانيه 

ادهم ببرود:بقوللك اي 

جوان بمقاطعه:نعم انتي بتزعقيلي كدا لي ثم وقفت علي ناحيه السفينه 

ادهم:انتي بتعملي اي 

جوان:لو سمحت عااااااااااا 

ادهم :جوان 

جوان ببرود:انت غبي انتي زقتني في المياه 

ادهم:انا برضو لي غبي يا غبيه انتي 

جوان بشهقه:انا مبعرفش أسبح 

ادهم:بجد ولا بتهزري 

جوان:انا مبهزرش 

قفز في الماء 

جوان بشهقه:بسببك انت انا وقعت 

ادهم:يا بنتي اسكتي انتي كويسه

 جوان:كويسه 

 ‏ماجد:نيره شوفلي جوان والبشمهندس ادهم هما في السفينه 

 ‏نيره:تمام يا فندم 

 ‏دلفت الي السفينه لتتابع بشهقه:اي دا دنتي طلعتي مش سهله يا ست جوان 

.............................

دلفت الي المكتب 

بسمله:ممكن نتكلم معاك شويه

دلفت الي المكتب نانسي بمرح:محمد التصاميم اهي ونور جاي دلوقتي هو انتوا اخترتوا القاعه 

محمد:مش دلوقتي يا بسمله عندي شغل مهم

نانسي:التصاميم كلها جاهزه تمام 

محمد بضحكه وسيمه:هو انا قلتلك اي 

بسمله بغيظ:قولت اي انت 

محمد:قولتلك عندي شغل 

بسمله:تمام 

دلفت خارج المكتب وأغلقت الباب بعنف 

نانسي:اي دا في اي 

محمد:مفيش كنتي بتقولي اي بقا 

بسمله بتريقه:هو مش قلتللللللللك عندي شغل 

ندي:في حاجه يا بسمله 

بسمله:لاء مفيش 

ندين:يا ندي ادي التصميم دي محمد باشا بسرعه 

ندي:استني يا ندين اعمل اي بس انا 

بسمله بحب:تحبي اساعدك 

ندي:معلش يا بسمله ممكن تدي التصاميم دي محمد باشا عشان خالد باشا عيوني مش عرفه ليه 

بسمله بخبث:اكيد طبعا 

دلفت الي المكتب لتتابع بجديه:ممكن ادخل 

محمد:اتفضلي 

بسمله:دي تصاميم الي طلبتها من ياسمين 

محمد:وندي فين 

بسمله بغيظ:يعني انت مش عايزني اجيبهم 

نانسي:انتي بتشتغلي في التصاميم معنا ولا اي

محمد:لاء يا بنتي دي مديره الأعمال اللوچستيه

نانسي:بجد هههههههه 

بسمله بغيظ: هو اي الي بيضحك 

نانسي:انتي زعلتي انا مقصدش كدا 

وضعت التصاميم علي المكتب دلفت وقفلت الباب بعنف 

نانسي:مالها دي بعدين هيا ازاي تقفل الباب كدا دنتا المدير يعني 

خرج من مكتبه ودلف الي المكتب واغلق الباب بعنف

جذبتي بعيونها الخضراء

الفصل الثلاثون

في شركه نور العشري 

دلف من السياره صعد الي المصعد الخاص بالشركه 

ريناد:صباح الخير

ميار:صباح الخير 

نور:صباح الخير يا ريناد

ريناد بجديه:خالد باشا اتصل وقال إنه التصميمات تروحله الشركه دلوقتي وحضرتك كمان لأن محمد باشا ونانس في الشركه هناك 

نور:تمام ليتابع بجديه ميار  تيجي مكتبي 

ريناد:حاضر 

ميار:اي دا هو يقصدني انا ولا 

ريناد:ميار التانيه وانت تعملي فنجان قهوه 

ميار:بس هو مطلبش 

ريناد:مش لازم يطلب 

ميار:بس انا 

ريناد بمقاطعة:مفيش بس

.......................

ياسمين بخبث:في اي 

ندين:محمد باشا دخل مكتب بسمله ومتعصب اوي 

ياسمين:وهيا عملت اي دي 

ندين:معرفش 

محمد ببرود:انتي ازاي تقفلي الباب كدا كام مره تقفلي الباب كدا 

بسمله بغيظ:ونت متعصب عليا كدا لي اشمعنا دلوقتي متعصب من شويه كنت حلو 

دلفت ندي الي المكتب لتتابع بجديه:حضرتك اسيل مجتش ونت طلبت أنها ترتب الارشيفات وكدا ممكن انا اعملهم 

محمد بخبث:لاء انتي شوفي شغللك 

ليتابع ببرود:سمعتي هيا قالت اي 

بسمله:ونا مالي بالارشيفات دي انا معرفش حاجه فيهم اصلا بعدين دا مش شغلي 

محمد:انا الي قوللك شغللك اي ومش شغللك اي 

بسمله:طب حتي قولي الارشيفات دي اعمل اي مش فاهمه 

محمد:اسالي انا معرفش 

دلف من المكتب 

بسمله:يعني اي دا 

بسمله بجديه:يا ندي لو سمحتي الارشيفات دي اعمل اي فيها 

ندي:بترتبيهم 

بسمله:طب هيا فين دي 

ندي:شايفه المكتب دا الي جنب ياسمين هانم علطول 

بسمله:تمام 

دلفت الي المكتب لتتابع بغيظ:طب انا اطولهم ازي يعني

ثم وقفت علي سلم 

رن هاتفها لتجيب:اي يا ميار 

ميار:بت يا بسمله القهوه دي بتتظبط ازاي 

بسمله:قهوه هو انتي بتشربيها 

ميار:لاء طبعا مش ليا دي لنور باشا 

بسمله:معرفش عشان مبعملهاش قبل كدا 

ميار:طب انا مش عارفه اظبطها خالص اعمل اي لتتابع بمرح:بقوللك اي عملتي اي قولتيله 

ياسمين:محمد 

محمد:خالد فين 

ياسمين:مش عارفه بس باين كدا في مكتب بتاع الارشيف 

دلف الي المكتب 

بسمله بغيظ:لاء ياختي انا روحت عشان اقوله بعدين لقيت 

نانسي دي قاعده جمبه انا اضيقت جدا بصراحه مش عارفه لي بعدين بقوله عيزه اتكلم معاك قالي لتتابع بتريقه 

مش دلوقتي يا بسمله انا عندي شغل 

كان يكتم ضحكاته بما تقوله 

ميار:يعني انتي يا بسمله عيزاه يقوللك وحشتني انتوا في شغل 

بسمله:يابنتي انا بقوللك عايزه يقولي وحشتني بقوللك روحت علشان اتكلم معاه لقيته بيقولي مش دلوقتي عندي شغل 

ميار:طب ميمكن عندو شغل فعلا 

ريناد:ميار بتعملي اي اخلصي انتي لسه معملتيش القهوه 

ميار:منا مش عارفه اظبطها 

ريناد:مالها مهي جميله 

ميار:تمام 

بتعملي اي 

بسمله:عااااااااااا قبل أن تقع امسكها بسرعه  

ميار:بتقولي اي بقوللك انا هقفل دلوقتي وكلمك بعدين 

محمد:هو انا قلتلك رتبي الارشيفات ولا اتكلمي في التليفون 

بسمله بشهقه:انا اسفه بس 

محمد: كملي شغللك

بسمله بهمس:انا مش عامله حاجه 

محمد:بتقولي اي 

بسمله:مبقولش حاجه 

محمد:لا بجد بتقولي اي مش عامله حاجه 

بسمله بتوتر:لا .........مقلتش حاجه 

.....................

دلفت بالقهوه الي المكتب لتتابع بجديه:اتفضل 

حضرتك تطلب حاجه تانيه 

نور:كنت قولتلك اتفضلي علي شغللك 

ميار:تمام 

ريناد:ممكن ادخل

نور:اتفضلي 

ريناد بجديه:ميار مجتش لسه 

نور:ازاي يعني هيا مش عارفه أن في شغل عندها 

ريناد:حضرتك انا رنيت عليها كتير بس مردتش 

دلفت ميار بشهقه:انا اسفه يا نور باشا اني اتاخرت 

نور:متتكررش تاني 

ميار:حاضر انا نسيت التصاميم في المكتب هجيبها وجي

دلفت خارج المكتب 

ميار ببرود:انتي ميار 

ميار :ايوه انا 

ميار:انتي اي الي انتي بتعمليه دا الحركات دي انا محبتهاش خالص

ميار بعدم فهم:تقصدي اي 

ميار:بطلي تقربي من نور فهمتي 

ميار ببرود:نور باشا بيكون مديري في الشغل وبس اصلا انتي مين عشان تتكلمي بالاسلوب دا معايا كدا 

ميار:ههههههه بجد انا حبيبت نور فهمتي 

ميار ببرود:يعني انا اعمل اي 

ميار:يعني بطلي تقربي منه فهمتي  بس انا هخليكي تترفدي من الشغل 

ميار:احترمي نفسك انتي بتقولي اي انا بشتغل وبس 

ميار بخبث:يعني انتي تقصدي أن انا مبشتغلش انا هرد علي نور باشا علي انتي بتقوليه دا  انتي بتكلمي كدا انا كنت جايه اشكرك علي الي

ميار بمقاطعة:انتي بتقولي اي 

ميار:نور 

ميار:نور باشا 

نور:تعاليلي المكتب بسرعه 

دلفت ميار الي المكتب 

ريناد ببرود:انتي عملتي اي يا ميار انتي عملتي فيها كدا 

ميار:انا عملت اي 

ريناد:انا سمعت انتي قولتلها اي انا هقول لنور باشا الي انتي قولتلها 

ميار:ريناد ملكيش دعوه انتي ممكن اخليكي تترفدي زيها 

نور:انتي اي الي عملتيه دا 

ميار:انا معملتش حاجه حضرتك هيا قالت 

نور:برأي الي سمعت كفايه كدا 

ميار:حضرتك اسمعني الاول

نور:انا معنديش حد يتكلم كدا وبأسلوب دا معتيش تعملي كدا تاني اتفضلي علي شغللك ومتكررش تاني 

...................

بسمله:احم اي ندي ممكن تساعديني في حاجه 

ندي:حاجه اي 

بسمله:شوفي كدا الارشيفات دي كدا صح ولا لا 

ندي:حاضر

بسمله:انتي بتعملي اي 

ندي:مفيش بس بشوف الاجتماعات والي حاجات دي 

بسمله:هو محمد عندي اجتماع  دلوقتي 

ندي:لاء 

بسمله:طب هيا نانسي دي لسه جوه 

ندي:لاء خرجت 

بسمله:خلصوا الشغل والتصميمات 

ندي:لاء هيكملوا في البيت 

بسمله:تمام............اي بتقول اي في بيت مين 

ندي:في بيت محمد باشا هو قالها كدا عشان بتعلم برضو لارا في الأزياء وكدا هيا برضو صحبه لارا 

بسمله بغيظ:طب ممكن تشوفي الارشفات دي 

ندي:تمام يا بسمله 

دلفت الي المكتب لتتابع بجديه:انا خلصت الارشفات 

محمد:                              

بسمله:اسفه مكنتش اعرف انك بتتكلم في التلفون 

محمد:مفيش مشكله كنتي بتقولي اي 

بسمله:انا خلصت الارشفات 

محمد:تمام 

بسمله ببرود:هو انتي بتعملني كدا لي 

محمد:مش فاهم تقصدي اي 

بسمله:يعني انت بتتكلمي باسلوب مش حلو 

محمد:احنا في شغل عايزني اكلمك ازاي بعدين انتي عايزاني اكلمك لي 

بسمله:هو يعني عشان قلتلك اني عايزه افكر في الموضوع وكدا يبقا متكلمنيش 

محمد:ونتي فكرتي 

بسمله:اي..................

محمد:مش عايزه كلام 

بسمله:هو انا اتكلمت انت بجد غريب اووي 

محمد:اتفضلي علي شغللك 

......................

في بيت بسمله 

الجده:ساره انتي متذكريش لي 

ساره:منا ذكرت من شويه انا برسم 

الجده:بترسمي 

ساره:اه برسم 

الجده:بسمله حبيبتي انتي جيتي من الشغل 

بسمله بتعب:ايوه 

ساره:عارفه يا جدتي انا برسم اي 

الجده:بترسمي اي 

ساره:برسم زي المصمم محمد ابليكجي انا بجد نفسي اكون مصممه مشهوره زيه 

بسمله:انا هروح لميار 

الجده:تمام يا حبيبتي 

الجده:انتي يا بت يا ساره 

ساره:هيا زعلت  بعدين هيا غبيه اووي 

الجده:ساره

ساره بغيظ:حاضر هسكت 

........................

لورا:يعني هيا قالتلك حبيبته 

ميار:اومال انا بحكي اي 

لورا:طب هيا ازاي تتكلم معاكي كدا لاء وهو كمان بيدافع عنها 

ميار:الي ديقني أن انا قولتله صباح الخير ومردش عليا 

لورا:مش انتي بتقول أنه رد

ميار بغيظ:مش ليا لريناد بس 

ميار:بسمله 

بسمله:ايوه 

لورا:في اي 

بسمله:مفيش 

ميار:لاء في قولي  طب انتي اتكلمتي معاه

بسمله:لا

ميار:لي يا بسمله لي 

بسمله:يابنتي انا روحت عشان أكلمه بس مش مديني فرصه اتكلم خالص

ميار:طب لما كلمتني كانت نانسي دي لسه قاعده معاه 

بسمله:دي كمان هتروح البيت عنده 

لورا:بجد 

ميار:لي 

بسمله:ندي قالتلي كدا 

ميار:طب اي هتقعدي كدا 

لورا:اي يا ميار اهدي كدا 

ميار:انا من رأي أن نانسي دي شكلها كدا 

بسمله:لا متقليش 

ميار:لا هقول وتبقي غبيه بجد لو مقلتلوش دي فرصه تقولي 

لورا:اه ميار عندها حق 

بسمله:اقوله دلوقتي 

ميار:ايوه قوليله 

ميار:انتي بتعملي اي 

بسمله:هقوله 

ميار:لاء يا غبيه مش في التلفون 

لورا:اومال اي يا ميار تروحله البيت 

ميار:ايوه 

بسمله:انتي بتقولي اي ازاي يعني دلوقتي 

ميار:خلاص متقلولوش يا حبيبتي لتتابع بخبث:سيبي نانسي وديلها فرصه تكلمه 

بسمله:اسكتي 

ميار:ها تعملي اي 

..............................

لارا بمرح:بجد انا ممكن اكون مصممه ازياء وكدا 

نانسي:ولي لاء يا لولو انتي بجد شاطره 

نانسي بضحك:هو محمد فين 

لارا بايماء:في مكتبه بيشتغل 

نانسي:تلفونك بيرن باين 

لارا:اه دي مسدج ثواني كدا 

مسدج:لارا انتي فين اطلعي كدا 

لارا بضحك:دي صحبتي 

لارا:هفتحلها بس 

دلفت لتتابع بمرح:اي يا بت في اي بعته مسدج لي يعني ادخلي 

لارا:دي رنا صحبيني 

نانسي:اهلا وسهلا 

رنا:اهلا بيكي 

كان يجلس في مكتبه

محمد:اي الصوت دا 

دلف ناحيه الحديقه 

ميار:ها يا بسمله عملتي اي انتي فين اصلا 

بسمله:اسكتي يا ميار انا مش عارفه انتي خليتيني اعمل اي 

لورا:انتي بتعملي اي دلوقتي طيب 

بسمله:انا في الحديقه

ميار:ونتي بتعملي اي في الحديقه 

بسمله:بصراحه كدا انا مش هقولك حاجه انا متوتره مش عارفه اقول اي 

ميار:يعني اي 

بسمله بهمس:يعني اسكتي كان في المكتب وخرج في الحديقه 

لورا:بعدين يعني هتقوليله ولا لاء 

بتعملي اي هنا  

بسمله:اي دا انت كنت 

محمد:بتعملي اي هنا 

بسمله:انا كنت جايه عشان اسالك عن حاجه في الشغل 

محمد بخبث:طب منا كنت معاكي في الشركه مقلتيش لي 

ميار بهمس:اقفلي الفون دا عشان مديقنيش راحت تقولي عشان الشغل الغبيه دي 

محمد:طب اي سوال دا 

بسمله:اي............

محمد:ها يا بسمله سوال اي عشان عندي شغل مش فاضي 

بسمله بغيظ:شغل اي دا بقااا بعدين لما انا بكلمك تسيب الشغل وتكلمني متقليش عندي شغل يعني هو الشغل أهم مني  

محمد:طب متجي جوه وقوليلي عايزه تسالي سوال اي 

دلفوا الي المكتب ليتابع بمرح:سوال اي 

بسمله بتوتر:كنت عايزه اقوللك يعني 

محمد:ها قولي 

بسمله:انا موافقه اني اتجوزك 

اتجه ناحيه باب المكتب 

بسمله بهمس:في اي لتتابع بجديه:انت هتقفل الباب لي يا محمد 

قفل الباب بعنف 

رنا:في اي 

لارا:مش عرفه يا رنا

جذبتي بعيونها الخضراء

الفصل الواحد وثلاثون

بسمله بتوتر:احم......هوا هوا....في اي 

محمد هو يقترب منها ليضع يده الاثنين علي المكتب وبسمله في المنتصف:بتقولي اي قولي تاني 

بسمله:...............

محمد:في اي سكتي لي كدا لي ليتابع بمرح:انت بتتكسفي 

بسمله:لاء بس......

محمد بضحكه وسيمه:ازاي بس خدودك احمرم اهو قوليلي بقا كنتي بتقولي اي 

بسمله:كنت بقول أن................

لارا:محمد انت كويس انت قفلت الباب لي كدا في حاجه 

ابتعد عنها قليلا:لاء مفيش حاجه

دلف ناحيه الباب 

لارا:ازاي بس..............لتتابع بشهقه:اي دا بسمله انتي

محمد:مفيش يالارا بس هيا مفكره أن الباب من هنا  من الحديقه يعني 

لارا:......................... 

محمد:في اي 

لارا:انا مش فاهمه حاجه خالص يا محمد طب يعني هيا

اقصد انتوا يعني 

دلفت نانسي لتتابع بمرح:في اي كدا..................اي مش دي بسمله في شغل ولا اي 

محمد:لاء مفيش شغل ولا حاجه مستغربه كدا لي 

نانسي بضحك:اومال اي طيب صحبه لارا مثلا  

لارا:بسمله.................

محمد:خطيبتي 

لارا:بجد يا محمد 

نانسي بصدمه:احم........بجد يامحمد انت....انت خطبت 

محمد:ايوه 

............................

في بيت ميار

لورا:اي يا ميار في اي ممكن اتلغبطت مثلا في الكلام لتتابع بمرح:يعني هتعمل اي

ميار:هو اي الي هتعمل اي دي بتقوله عشان شغل 

لورا:يعنني لو مكانها ومثلا..........اي......يعني هتتلخبطي في الكلام ولا لا

ميار:بس اسكتي انتي كمان متلغبطه لي في كلامك 

لورا:طب رني كدا تاني شوفها كدا 

ميار:تاني يا لورا 

لورا:اسكتي يا ختي تلفونها مقفول 

لورا:تلفونك بيرن 

ميار:مش عايزه ارد 

لورا:يابنتي ردي وريني كدا الي بيرن لتتابع بمرح ردي يا ميار دا نور 

ميار:هيكون عايز اي يعني اسكتي اقفلي الفون دا 

فتحت لورا المكالمه لتتابع بهمس اتكلمي 

ميار بهمس:انتي عملتي اي..............لتجيب:الوا 

زينه:اخبارك اي يا حبيبتي 

ميار:الحمد الله اخبارك انت اي 

زينه:الحمد الله معلش بقا برن من تلفون نور 

ميار:لاء عادي ولا يهمك 

لورا بهمس:بتقول اي بتقول اي يا بت قولي 

دلف سيف الي الغرفه ليتابع بجديه:ماما تلفون نور 

زينه بهمس:هس اسكت اطلع برا 

سيف:يا ماما 

دلف نور الي الغرفه أيضا ليتابع:في اي 

زينه:طيب يا ميار يا حبيتي هكلمك بعدين 

ميار:تمام 

قفلت الهاتف لتتابع ببرود:اي انت هوا في اي ياستاذ سيف 

نور:مش دا تلفوني بتكلمي مين 

زينه:كنت بكلم ميار يا حبيبي 

نور:لي يعني في حاجه 

زينه:لاء مفيش يكلمها عادي 

نور:طب مكلمتهاش من تلفونك لي 

زينه:يعني انت يا نور هتقولي كلمي مين ومتكلمبيش مين 

نور:ياماما مش قصدي اقوللك كدا 

لورا:بتقولك اي 

ميار:مقلتش حاجه بس باين كانت عايزه تقول حاجه بس مش عرفه 

................................

نانسي انتي كويسه 

نانسي:اه مفيش حاجه 

ساندي:بجد متاكده من كدا يا حبيبي لتتابع بمرح:بعدين قوليلي بقا التصميمات محمد شكلها اي عجبتك اكيد جميله طبعا 

نانسي:اه 

ساندي:في اي يا نانسي قولي في بجد 

نانسي:مش محمد خطب 

ساندي:اسيل دي 

نانسي:لا مش اسيل 

ساندي:امال مين بعدين انت زعلانه عشان كدا انتي بتحبي محمد صح 

نانسي:......................

ساندي:لأن لما كنتوا برضو بتعملوا التصميمات لما كان خاطب اسيل دي كنتي مدايقه جدا وزعلانه برضو بس يا نانسي 

نانسي:معلش يا ساندي ممكن تسكتي انا تعبانه اووي 

ساندي:تمام

.......................

في الصباح 

ميار:بسمله فين يا ساره 

ساره بمرح:عند ادهم فوق 

دلفت ميار الغرفه لتتابع بمرح:صباح الخير 

بسمله:صباح الخير 

ميار:بسمله ممكن اقوللك حاجه كدا بس 

الجده:ادهم 

ادهم:حاضر 

دلف خارج الغرفه 

ميار بمرح:ها قوليلي عملتي اي ...............يابت قولي في اي قولتليه

بسمله:ايوه قلتله بس جدتي 

ميار:انا ونتي وادهم هنكلمها 

بسمله:يعني هتقولوا  اي بس

ميار:الوقتي شغل عشان نور بيك ميزعقش

بسمله بتريقه:نور بيك 

ميار بضحك:ايوه 

بسمله:تمام

.........................

علي الناحيه الأخري في الشركه 

خالد بجديه:محمد في المكتب ولا لسه هجاش

ندي:في المكتب يا خالد باشا 

دلف الي المكتب لتيابع بجديه:بقوللك اي يا محمد متتعصبش عليا بعدين نور ولا سيف لسه مجوش و............

محمد انت كويس 

محمد:اه في حاجه 

خالد:اصل مستغرب يعني 

محمد:من اي يا خالد

خالد:مفيش خلاص بقوللك اي رن علي نور كدا

محمد بخبث:متتهربش من الموضوع يا خالد في اي 

خالد بايماء:اصل..........انت يعني مزعقتش أن سيف اتاخر ولا نور وكمان ولا نانسي 

محمد:مفيش يا بني 

دلفت الي المكتب:صباح الخير 

خالد:صباح الخير نانسي ايجت اهي مفيش الا صحابك الفاشلين 

محمد:طب رنلي عليه انت عارف اني مبحبش كدا  مترنش علي سيف علشان لسه  هيتكلم رن علي نور كدا

خالد:نور مبيردش 

نانسي:انا هرن علي سيف امسكت بهاتفها لتجيب بمرح

اي يا سيف انت فين 

سيف:في النادي لي 

نانسي:نادي اي يا بني انت مش عارف ان عندنا شغل والحلفه الأزياء وكدا انت بتهزر يا سيف ولا اقوللك اخلي محمد يكلمك عشان تتعدل ونور كمان فين معاك في النادي 

سيف:لا مش في النادي في الشركه 

نانسي:تمام يا سيف أغلقت هاتفها:انتوا شفتوا القاعه 

خالد:ايوه وياسمين وتامر ومهندس الديكور ..........يا 

محمد انت عايز ياسمين وتامر يروحوا مع بعض هيتشكلوا مش هيعملوا حاجه 

محمد:خلاص ياسمين مش لازم يعني انت وتامر 

لتدلف بمرح:بتقول اي يا محمد تامر الي مش لازم بعدين زوقه مش حلو في القاعه

خالد:خلاص يا ياسمين اهدي كدا 

دلف الي المكتب ليتابع بخبث:بتقولي اي انتي 

محمد ببرود:في اي في ايبييي انتوا هتتشكلوا 

خالد:خلاص يا محمد اهدي مفيش حاجه تعالي بس يا تامر انت وياسمين 

نانسي بضحك:دول فظاع اووي هههههه 

.....................

هوا في ياندي اي الدوشه دي 

ندي:عشان التصميمات وكدا وعروض الأزياء 

بسمله:اه لتتابع بمرح:اومال محمد ايجي 

ندي:ايوه هو ونانسي في المكتب لتتابع بجديه:نور باشا محمد باشا مستني حضرتك في المكتب

نور:تمام 

....................

يابني اهدي بطل بقاا

سيف:اهدي اي اخلص يا عم 

إياد  بإعجاب:بقوللك اي يسيف شايف القمر الي هناك دا 

سيف:قمر انت جاي تعاكس يا بني يلا عشان الشغل 

نور اخويا متعصب اووي.............ليتابع ببرود:هو انا مش بكلمك 

إياد:معقول في جمال كدا 

التفت سيف ليتتابع بحب:لارا 

إياد:اسمها لارا 

سيف بعصبيه وغيره: امسكه من باقه قميصه بقوللك اي لم نفسك 

إياد:اي يا عم مالك اتعصبت كدا لي انت تعرفها 

رنا بمرح:لارا مش هودا الي قاللك هديكي الكتاب لما اقرائه

التفت لارا الي كانت جالسه:ايوه هو 

رنا:دا سيف العشري صح 

لارا:معرفش الي اعرفه انه اسمه سيف بس 

رنا:امم طب مقتقوليلي  بقا هو محمد اخوكي الكلام الي قالوا دا بجد 

لارا:اومال هيهزر يا بنتي لتتابع بمرح:بقوللك اي انا عايزه الكتاب بس بصراحه الي اسمه سيف دا بارد مفيش احترام قالي هقرا الكتاب وهجبهوللك ومجبش حاجه انا اصلا بدايق منه لما بكلمه 

رنا:طب هتعملي اي 

لارا بضحك:عندي حل 

رنا:اي هو يا جميل 

لارا:هكلم أخته 

رنا:أخته هو لي اخت 

لارا:ايوه يا بنتي صحبتي 

رنا:ونا بقول برضو مين نورهان العشري دي الي بتكلميها علطول 

لارا:انا اصلا مكنتش اعرف انه اخوها الي اعرفه ان نور بس الي اخوها معرفش سيف دا 

رنا:طب هتتقوليلها اي فهميني بقااا ياجميل 

لارا:هقولك لما اكلمها  

.........................

في قاعه جميله وفخمه للغايه 

ياسمين:زوقها مش حلو 

تامر ببرود:انتي اشفهمك في الازواق انتي 

خالد بضيق:خلاص بقا انتوا عايزين محمد يرفدكوا شوفوا شغلكوا واسكتوا  ليتابع بجديه:اهلا يا بشمهندس 

كريم:اهلا بحضرتك 

خالد:دي القاعه الي هيتعمل فيها عرض الأزياء تمام 

كريم بجديه:زوقها جميل جدا 

 كريم فؤاد شاب في أوائل الثلاثينات يمتللك عيون زرقاء وشعر اسود وعضلات مشدوده بقامه طويله جداا أنه شخص  وسيم للغايه 

.......................

في القصر 

نرمين:انا عايزه اعرف اي هما سابوا بعض 

تسنيم:معرفش يا نرمين هانم 

نرمين:انتي عرفتي انهم سابوا بعض 

تسنيم:انا سمعت ياسمين بتقول معرفش بقا 

نرمين بضيق:خلاص خلاص اسكتي 

...............

حور بمرح:ماما متعرفيش عرض الأزياء والأحذية بتاع نور ومحمد...............ماما انتي كويسه

رزان:مفيش يا حبيبتي

حور:طب في اي قوليلي ماما  

رزان:فارس مش عارفه مالو كدا 

حور:ماما لما راح الشركه بتاع محمد وشوف ندي دي هو علطول زعلان ومدايق ومش عايز يكلم حد 

رزان:مش بيتكلم معايا خالص 

حور:ماما كلمي محمد يشوفه ماله انتي عارفه أن فارس بيحب محمد وبيحب يحكيله كل حاجه ياماما 

رزان:طب يا حبيبتي سيبك بقا من الكلام دا عامله اي في شغللك بس............

حور:ماما انا بحب شغلي انتي عارفه كدا كويس 

رزان:تمام يبشمهندسه 

.....................

نيره ملكيش دعوه بيها تمام والي هحكتهولي دا انسيه 

نيره: ولي بقااا يا يارا 

يارا:انتي عرفه انتي بتقولي اي هيا مرتبطه بادهم 

نيره:انتي غبيه يا بت انتي هو انا قلتلك أنها مرتبطه بيه 

يارا ببرود:اومال اي بعدين متقليليش غبيه 

نيره:انا غلطانه اني كلمتك وحكتللك حاجه يا يارا 

يارا:طب اسكتي عشان المدير ايجي 

نيره بخبث:بقوللك اي انتي مش شايفه أن المدير بسحبها اووي وبيحترمنا 

يارا:يعني امجد باشا مبيحترمناش يعني ولا اي 

نيره:مش بقوللك غبيه 

جوان:صباح الخير 

نيره:اهلا

يارا بمرح:صباح الخير يا قمر 

جوان:تسلملي يا جميل كلامك قمر زيك 

نيره بضيق:تقصدي اي يعني 

جوان:انا.........انا مقصدش حاجه انا بس...........

نيره:خلاص انتي هتصحبيني دلفت خارج المكتب

جوان:مالها دي هو انا كلمتها

يارا:سيبك منها 

......................

في بيت محمد 

لارا بمرح:احم احم محمد 

محمد مركز ببعض الاوراق بيده:اي يا لارا 

لارا:ممكن ادخل 

محمد:منتي دخلتي اهو لسه هتستاذني 

لارا بتريقه:بقوللك اي يا بيبي براحه عليها كدا في الكلام اي دا 

محمد:هههههه عايزه اي يالارا اخلصي 

لارا:مش عايزه حاجه يا محمد جايه اقعد معاك شويه يعني في حاجه دي يا عم 

محمد:لاء مفيش حاجه 

لارا وهيا تغمز له:بقوللك اي من سندريلا دي الي انت قلت عليها انها هتكون في حفله الازياء دي 

محمد:هتعرفي بعدين 

لارا ببرود:عارفه أن انت مش هتقول 

........................

في بيت نور العشري 

نورهان:ماما بتتكلمي بجد انتي بتقولي اي بعدين نور اخويا مبيفكرش في الجواز الوقتي 

زينه:استاذ سيف قاعد معايا 

نورهان:ههههه خلاص يا ماما بس مين دي الي هتجبيها لنور اخويا 

الي هو يعني مبيفكرش في الجواز 

نورهان:استاذ سيف اجي اهو 

سيف:ماما

زينه:اي يا سيف عايز اي 

سيف:مش عايز حاجه 

نورهان:اسكت كدا يا سيف ماما انا عايزه اشوف ميار دي 

سيف:عايزه تشوفي صورتها يعني 

نورهان:اه 

سيف:لاء يابنتي انا هوصفهاللك 

نورهان بايماء:اوصف اوصف 

سيف:هيا عسوله اووي 

نورهان:انتي بتعاكس مش بتوصف 

سيف:اسكتي بقا ومحجبه زيك كدا

.................. 

نورهان العشري في اوائل العشرينات تمتللك عيون بنيه وشعر اصفر طويل جسد متناسق يجمع بين الانوثه النحافه تمتللك خفه الدم 

 باااااااااااك 

 ‏سيف:هيا ونور اخوكي كل شويه شكل شكل 

 ‏نورهان:لي كدا يابني 

سيف:كدا وماما بتقول انا عيزها لنور 

زينه:وفيها اي يعني 

سيف:بس هو مش موافق يا ماما 

زينه:انت شوفت هو موافق ولا مش موافق 

زينه:انا هقوله انا ملكش دعوه بالموضوع دا 

بعد قليل من الشغل في الشركه دلف البيت 

زينه:حبيبي انت جيت 

سيف: انا..........

نورهان:ونا ونا...........

دلفوا الي الحديقه 

سيف:ماما هتقوله 

نورهان:ايوه طبعا

نور:مالهم دول 

زينه:مفيش يا حبيبي لتتابع بجديه:انا عايزه اتكلم في موضوع كدا 

نور:اتفضلي

جذبتني بعيونها الخضراء

الفصل الثانيه وثلاثون

زينه:الموضوع الي هتكلم فيه بخصوص الجواز

نور:امم ماما............

زينه بمقاطعه:ومتتكلمش لما اكون بتكلم وكلم كلامي الاول بعدين انت تتكلم 

نور:تمام يا ماما بس انا مش عايز اتكلم في الموضوع معلش ياماما عن اذنك عشان تعبان 

في الحديقه

سيف:مش بقوللك هو قافل الموضوع دا 

دلفوا داخل البيت 

سيف:اي ماما............

زينه بمقاطعه:بس يا سيف اسكت 

نورهان:ماما في اي انتي كويسه 

زينه:هو انا مش بقلقوا مش عايزه حد يتكلم اسكتوا 

في الصباح 

نور:يابني انت اصحي بقا 

سيف:اي يا عم في اي

دلفت نورهان الي الغرفه بمرح:صباح الخير يا عيال 

مين سندريلا الحفله دي 

سيف:معرفش 

نورهان:مين يا نور هيا اكيد تعرف طبعا محمد قللك صح 

نور:معرفش مقلش 

نورهان:طبعا يعني انا مش فهمه اي سندريلا دي يعني هيا الي هتبقا عارضه الازياء وكدا 

سيف:يابنتي لاء مش كدا طبعا 

دلف نور خارج الغرفه ليتابع بجديه:اخلص يا عم سيف 

نورهان:كمل يا سيف كنت تقول اي 

............................

في بيت بسمله 

بسمله:يا بني متاخرنيش ارسمللك اي 

ساره:يعني هتبقي سندريلا الحلقه يعني يا بسمله

بسمله:سندريلا سندريلا اي  وبعدين انتي عرفتي منين 

ساره:ها...........اي انا بقول عادي يعني مقصدش حاجه لتتابع بخبث:طب قوليلي اي سندريلا الحفله دي 

بسمله:يعني يا سوسو.....................

الجده:بسمله 

بسمله:حاضر بقولك يا ساره سندريلا الحفله دي زي ما بيقولوا يعني معفرش محمد يعني مصمم حذاء مخصوص للبنت الي هتبقا سندريلا الحلفه دي 

ساره بخبث:مين البنت دي هو بيحبها يعني ولا اي 

بسمله بغيره:نعم يا ختي 

ساره:اي في اي 

بسمله:مفيش 

...............................

في القاعه 

ياسمين بجديه:ها يا خالد كدا تمام 

خالد:تمام كمان شويه العرض هيبدا......هو محمد ايجي ولا اي 

محمد:لسه مجاش 

خالد:طب انا هرن عليه 

بعد قليل

بدأ الحفل بعروض الازياء والاحذيه 

ياسمين:خالد كلمت محمد العرض بدأ 

خالد:مبيردش رنيت كتير مبيردش

سيف:لسه مجاش ولا اي 

خالد:لاء مجاش 

ياسمين:احم......انا معرفتش من سندريلا الحلفه دي 

خالد:معرفش حاجه عن كدا 

في خارج القاعه

نور:اي يا محمد انت فين

محمد:كمان شويه وهجي

نور:تمام 

دلفت الي القاعه بجمالها كانت ترتدي فستان من اللون الكشمري يجعلها غايه في الجمال والوسامه 

ندي بمرح:اي الجمال دا قمري انتي 

بسمله:انتي الاجمل 

ندي:هو انتي بتعملي اي هو مش انتي هتكوني سندريلا الحلفه

بسمله بعدم فهم:سندريلا انا لاء مش انا 

ندي:انا مفكره انت انتي الي هتكون السندريلا 

بسمله:لاء 

ياسمين:مين الي هتكون سندريلا دي 

ندين بخبث:انا كنت مفكره بسمله 

ياسمين:ونا برضو كدا 

.................

في مكان جميل وفخم للغايه 

محمد بإعجاب:اي الجمال دا انتي عارفه لولا أنك صغيره شويه كنت اتجوزتك 

البنت:بجد طب وحبيبتك يا محمد بيك هههههههه

محمد بمرح:بجد الفستان تحفه عليكي يا سندريلا الحفله انتي 

البنت:احم.......فعلا انا تحفه بس احسن من حبيبتك 

محمد:لا لا محدش احسن من حبيبتي 

البنت:امم 

في القاعه

ياسمين بخبث:اي يا خالد محمد مردش عليك 

خالد:رد وهيجي كمان شويه 

ياسمين:يعني اي كدا 

لارا بمرح:اي بتدوري علي حد 

بسمله:لاء 

لارا بتغمز لها:بجد 

بسمله:احم...........ايوه لي 

لارا:اصل...........ثم رن هاتفها طب انا هرد علي الفون وجيللك تاني

بسمله:تمام 

رزان:انتي نستني خالص 

بسمله بضحك:انا لاء طبعا اخبار حضرتك اي 

رزان:الحمد الله انتي اخبارك اي 

بسمله:الحمد الله 

رزان:اومال محمد فين مش شيفاه يعني 

بسمله:مش عارفه 

حور:ماما لو سمحتي ثواني كدا 

ياسمين:كمان شويه اي ياخالد عرض الأزياء خلص وكمان نور مش هنا ...............اي دا في اي 

خالد:مش عارف 

ندين:ياسمين هانم بيقولوا سندريلت الحلفه هيبدا دلوقتي التصوير 

اشتغلت الاضواء الهادئه 

لتدلف الجميله بالفستان الازرق الفاتح من الاسفل بالون الازرق الغامق وحذاء بلون الازرق الفاتح الجميل ويوجد به لمعه بسيطه جدا  ولكن شكله رائع وشعرها البني المفروض علي خصرها وعيونها الزرقاء كما أنها تبدو جميله ووسيمه 

حور باعجاب:ماما شايفه البنوته دي جميله اد اي زي سندريلا بالضبط 

ندين:هيا دي سندريلا 

ياسمين بإعجاب:اد اي هيا جميله بجد 

ندين:دي بنوته صغيره بس جميله اووي 

بسمله بشهقه:ساره.................اي ساره 

بدأ التصوير 

اتجه محمد ناحيه بسمله وقد اشتاق اليها كثيرا 

بسمله:بجد ساره اختي هيا سندريلا انا مش فاهمه حاجه 

محمد:ايوه هيا بعدين انتي مستغربه كدا لي 

Flash back

ندي:حضرتك في بنت اسمها ساره عايزه حضرتك 

محمد:خليها تدخل

دلفت الي المكتب لتتابع بمرح:طبعا فاكرني 

محمد:اكيد طبعا 

ساره:بصراحه انا جايه اقعد معاك كنت جايه لبسمله بس هيا مش هنا عندها شغل 

محمد:يشرفني طبعا انك تقعدي معايا 

ساره بإعجاب:اي الصور دي 

محمد:امم بتسالي لي 

ساره:عجبني اووي فستان سندريلا دا 

محمد:الصور دي لسندريلت الحفله للأزياء 

ساره:ومين الي هتبقي سندريلت الحفله 

محمد:لسه مفيش 

ساره بمرح:امم طب يعني مين دي برضو معرفتش 

محمد بمرح:انتي 

Back

بسمله بضحك:انا مش فاهمه حاجه خالص طب هياا.........

نانسي:بجد يا محمد دي سندريلا بس جميله البنوته دي 

بعد انتهاء التصوير 

ساره بمرح:بسمله بسمله 

بسمله:بقا كدا يا ساره متعرفيش وتقوليلي من سندريلا دي ونتي عارفه كل حاجه امسكت ساره بيد اختها لتتابع بمرح:اي يا سوسو في اي ولا انتي غيرانه مني 

نظرت نانسي بيد بسمله التي يوجد بها هذا الخاتم 

في بيت بسمله

بسمله بهمس:بقوللك اي يا سوسو فهميني انتي انا مش فاهمه حاجه 

ساره:مش هفهمك خليه هو يفهمك 

بسمله:ساره ساره 

دلفت ساره خارج الغرفه بقوللك أنا مش كل شويه هقوللك تلفونك ونازل رسائل رسائل 

امسكت بهاتفها فتحت الواتس 

دلفت ساره مسرعه الي الغرفه لتتابع بشهقه:بسمله بسمله 

بسمله:اي يا بت في اي 

ساره:في واحد قاعد تحت مع ادهم وجدتك 

بسمله:مين دا 

ساره:سمعت بيتكلموه وبيقول انا طالب ايد الانسه بسمله 

بسمله:اي بتقولي اي 

ساره:زي ما بقوللك كدا وجدتك بتقولك انزلي بعدين اقفلي تلفونك دا صدعني 

.........................

في بيت نور العشري 

نورهان:يانور يا نور ماما تعبانه أووي 

نور بشهقه:بتقولي اي طب هيا فين.............

سيف:في اي 

نورهان :انا اتصلت بالدكتور 

بعد قليل رن جرس الباب 

دلفت لتتابع بشهقه:اتفضل حضرتك 

سيف:طب هيا كانت مالها يعني يانورهان 

نورهان:مفيش يا سيف هيا................

دلف الدكتور خارج الغرفه 

سيف:طمني يا دكتور في اي 

الدكتور:مفيش هيا كويسه 

نورهان:شكرا يا دكتور 

دلف نور مع الدكتور بالاسفل ليتابع الدكتور:بقوللك اي يانور هيا كانت زعلانه من حاجه او متعصبه من حاجه 

نور:مش......مش عارف 

الدكتور:هيا كويسه يانور بس ياريت محدش يزعلها ياريت

بعد اذنك 

سيف:انتي كويسه ياماما 

زينه بتعب:كويسه يا حبيبي 

نور:ماما 

زينه:لو سمحت يا نور متكلمنيش وابعد عني 

نورهان بشهقه:اي ............ماما في اي 

نور:انا اسف ياماما بس انا مش قصدي............

زينه:سيف انت واختك اطلعوا بره دلوقتي 

دلفوا خارج الغرفه 

زينه:عايز اي يانور عايز تدايقني تاني يعني 

نور:لاء طبعا مقصدش كدا الي انتي هتقوليلي عليه هسمعه بس بلاش تزعلي ولا تديقي 

زينه:انا مش عايزه حاجه منك انت حر انا غلطانه اني بكلمك في الموضوع دا طبعا انت حر 

نور:ياماما منا قلتلك هسمع الي انت هتقوليلي عليه 

زينه:تخطب ميار 

نور:ميار 

زينه:اي يا حبيبي مالها بعدين فكر كدا وابقي قولي

........................

ميار:بتقولي اي طب مين دا 

بسمله:مش عرفه 

ميار:طب اي هتنزلي 

بسمله:لاء 

ميار:بسمله انا كنت عايزه اقوللك حاجه 

بسمله:حاجه اي 

ميار:اي.............زينه هانم اتصلت عليا من شويه

بسمله:ايوه وبعدين 

ميار:بتقولي أن.............

بسمله:اي يا ميار اتكلمي 

ميار:ابنها متقدملي 

بسمله:ابنها ابنها نهو 

ميار:نور 

الجده:بتعملي اي 

بسمله:جدتي انا قلت اني مش بفكر في الجواز دلوقتي 

الجده:لي لي ها قوليلي كدا 

بسمله:كدا 

الجده:بس انا مصممه علي العريس دا يا بسمله 

بسمله:يعني اي 

الجده:يعني تنزلي دلوقتي 

دلفت خارج الغرفه 

.........................

في الصباح 

جدتي انا اسفه بس 

الجده:انتي تسكتي خالص فهمتي اي الي انتي عملتيه امبارح دا 

بسمله:انا............

الجده:انت عندك شغل شوفي شغللك 

بعد قليل دلفت الي الشركه 

ندي:بسمله بسمله 

بسمله:ها..........بتقولي اي 

ندي:لاء انتي مش معايا خالص

بسمله:معلش اي في اي 

ندي:محمد باشا عايزك وبيقوللك هاتي قائمه 

بسمله:تمام يا ندي 

..........................

زينه:صباح الخير يا حبيبي

نور:صباح الخير ليتابع بجديه:ماما انا فكرت بالموضوع الي قولتلي عليه 

...................

جذبتني بعيونها الخضراء

الفصل الثالثه وثلاثون

زينه:يانور يا حبيبي براحتك انت الي تقول رايك انا مش بقوللك وافق غصب عنك لتتابع بحب:حبيبي لولا شايفه أن ميار كويسه ومحترمه مكنتش قولت عليها اي رايك 

نور:انا.............

سيف بمرح:مورنج 

زينه:صباح الخير يا حبيبي........ها يا نور كنت بتقول اي 

نور:كنت بقوللك................

نورهان:ماما ماما.............

زينه بضيق:بس بقاا عايزه اسمع اخوكم هيقول اي 

نور:انا موافق 

سيف:علي اي 

زينه:نور انت متاكد 

نور:ايوه متاكد 

سيف:في اي عايز افهم 

زينه:نور هيخطب

........................

دلفت الي المكتب لتتابع بجديه 

بسمله:ممكن ادخل 

محمد:اتفضلي 

بسمله:اتفضل القائمه الي انت طلبتها ودا كمان قائمه الاستهلاك و................

محمد وهو يركز ببعض الورق:و اي كملي 

بسمله:مفيش انا جبت الي انت قولته عايز حاجه تانيه 

وقف من مكانه واتجه إليها ليتابع بحب:انتي كويسه شكللك تعبانه 

بسمله:اه كويسه مفيش حاجه 

محمد بخبث:علي فكره انتي بتكذبي 

بسمله:ا.........انا 

محمد:ايوه بتكذبي وبطلي كدا عشان مبحبش كدا وقولي في

بسمله:مفيش حاجه

اتجه ناحيه المكتب:طيب عملتي اي يعني في العريس الي جاللك 

بسمله بشهقه:ها..........عريس اي 

محمد بضيق:بقوللك اي بطلي تقولي ها ونت عارفه كل حاجه 

بسمله:ونت عرفت منين أن............

محمد ببرود:ملكيش في

بسمله:هو انت بكلمي كدا.........متكلمني حلو 

محمد:اطلعي بره عشان متعصبش عليكي اطلعييييي

بسمله:لاء مش هطلع.................ممكن افهم بقاا انت بتتكلم كدا لي شويه تبقا معايا حلو وشويه لا 

محمد بهدوء:مقلتيش لجدتك لي 

بسمله:انا كنت هقولها بس....................

محمد:بس اي سكتي لي..............

بسمله:...........

محمد:تمام كدا فهمت مش عايزه تقوليلها  ليتابع بجديه:اتفضلي علي شغللك 

بسمله:لاء طبعا عايزه اقولها 

محمد:مقلتييييييش لييي يعني انا عايز اعرف انتي مقلتيش 

بسمله:انت بتزعقلي كدا لي 

محمد:هو انا مش قولتللك شوفي شغللك 

.........................

في بيت بسمله 

ساره:جدتي ممكن اقوللك حاجه 

الجده:عايزه تقولي اي 

ساره:يا جدتي بسمله مش عايزه العريس دا 

الجده:انتي ملكيش دعوه بالكلام دا 

ساره:لا ليا دعوه وبسمله مبتحبش..................

الجده:مبتحبش اي كملي

ساره:مف......يش

الجده:ساره في اي 

ساره:بصي انا هقولك كل حاجه انا مش قادره استحمل ونا كتمه الكلام كدا  بسمله بتكلم محمد ولسه بتحبه وكمان هو بيقولها أنها تكلمك في الموضوع تاني بس بسمله كانت هتقوللك وعشان كدا مرضتش تنزل للعريس 

الجده بصدمه:بتكلمه.........بسمله بتكلمه طب ازاي ومن غير منا اعرف 

...................

كانت تجلس في حديقه المنزل 

لارا:بجد يا رنا يعني اي سبتوا بعض

رنا:كدا احنا مش متفاهمين مع بعض اصلا 

لارا:طب انتي كويسه يعني 

رنا:كويسه يا لارا كويسه لتتابع بمرح:ها عملتي اي كلمتي نورهان دي 

لارا:انا مش مصدقاكي لا لسه مكلمتهاش انا يكلمها يعني بس بصراحه يا رنا هقولها اي بعدين اخوها دا بارد 

رنا:سيف العشري بارد 

لارا بتريقه:اي ياماما انتي محسيساني أنه مهند في اي

..........................

دلفت رزان الي شركه لتتابع بخبث:لو سمحتي انا عايزه ندي الشامي 

ندي:حضرتك انا ندي 

رزان:اهلا بيكي انتي عرفاني 

ندي:لاء بصراحه معرفش ح?

يتبع 

تكملة الروايه الجزء الثاني البارت الاول من هناااااااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع