القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جحيم الفهد البارت التاني بقلم حنان سلامه

التنقل السريع

    الفصل الثاني

    و من كثرة  البكاء ذهبت في غفوة و رأته يتسلل إلي أحلامها 

    كانت تراقبه حتى أقترب نظرت إليه بتمعن لتعلم إين رأت هذه الملامح من قبل  ، و لكن للأسف باتت محاولتها بالفشل  مثل كل مرة، تراه أمامها ولا تستطيع معرفته، 

    و مثل كل يوم  يأخذها بعيدًا و يحلق في كل مكان، و تستمتع بوجوده ولا شعر بالأمان مع أحد بقدر ما شعرت معهُ و بين ذراعيه

    و كأنها تلجأ لعالم الخيال التي تمنت يوم أن يكون واقع و هو جزء منه مش مجرد خيال يُرسم داخل عقلها.

    و عندما فتحت عيناها الصغيرتين وجدت أمامها من  يُعطي له الشعوربالأمان في الحياة هالة (والدتها) 

    _ مالك يا جنة... راجعة من الشغل بدري ليه 

    _ لا يا ماما مفيش  حاجة مجهدة شوية 

    _ ارتاحِ يا حبيبتي لحد ما أحضر الأكل 

    _ ماما عايزة أقولك حاجة.... أنا تقريبًا سِبت الشغل أو بمعني أوضح ها نطرد 

    _ نعم ليه شكلك عملتِ مصيبة صح! 

    _  ليه يا أمي أنتِ تعرفي  عني كده... أنا مش بحب المشاكل 

    _ طبعا... يا قلب ماما يعني طالعة لحد غريب 

    _ لو سمحتِ يا ماما بلاش نتكلم في الموضوع ده

    _ طيب اروح أنا أحضر الأكل 

    •في اللحظة التي سمعتِ فيها طرقات الباب •

    _ أستنى يا ماما أنا أفتح الباب و جايه اساعدك 

    _ أنتِ تاني..! 

    _ أنتم حد يعرفكم غيري يا ماما 

    _ الحقيقة لا 

    _ في ريحة حاجة بحبها أوعي كده طنط هالة أنتِ فين 

    _ أدخلي... بحس أنك كائن عايش عشان يأكل و بس يا ندى 

    _ و هو في أحسن الأكل في الدنيا 

    _ أقولك حاجة يا طنط هالة أنتِ بتعملي أكل أحسن من ماما 

    _ أنا هاقول لمامتك يا ندى 

    _ أنا صديقة عمرك يا جنة 

    فتضحك هالة على هذا الحوار و تقول 

    _ أنتِ حبيبتي يا ندى جهزوا السفرة أنتِ و هي 

    _ حاضر  يا ماما 

    _ اه صح مستر عاصم سأل عليكِ

    _ ندى أوعي تكوني بعتِ صاحبة عمرك

    _ دلوقت صاحبة عمرك... ماشي يا سيتي قولتله والدتها مريضه 

    _ حرام عليكِ يا بنتي أمي ذنبها ايه! 

    _ أنك بنتها....  ايه بقى اللي حصل 

    هالة بصوت عالي من الداخل 

    _ بلاش الرغي ده و اخلصوا 

    _ نفسي أعرف مستحمله صوت أمك ده  أزاي 

    _ يا ماما سمعه ندي بتقول ايه

    _ كده يا جنة   اسكتِ والله أمك تطردني و بعدين مش أنا صديقة عمرك ينفع تخلي الأكل الحلو ده يروح عليا 

    _ ماشي نعديها المرة دي عشان طلعتِ جدعة بس

     وفي مكان أخر 

    يرقد هو على فراشه مغمض العينان قليلًا فيأتي طيفها و هي  تهدده

    يبتسم  علي براءته و تمردها و غباءها  حينما  صدمت رأسها و عندما اربكها كلامه فوقعت منها القهوة عليه وهو كان متعمد ذلك ليفتح عيناه ويقول لنفسه •أكيد مش البنت دي اللي تشغل تفكيري •

    و يبدل ملابسه كي يلتقي ببعض من أصدقاءه

    يدخل والده بعد إن طرق الباب 

    _ ايه الشياكة دي رايح على فين كده

    _ أنت اللي بتتكلم عن الشياكة  يا عاصم باشا

    أنا بتعلم منك   

    عاصم بابتسامة 

    _ ماشي يا سيدي أنت و  بكل فخر ابني

    مش تقولي رايح فين 

    _ خارج شويه اشوف أصحابي

    _ براحتك يا حبيبي بس لازم نعمل حفلة عشان المنافسين  يعرفوا  أن ابني رجع 

     بالسلامه  

    _ مع اني مش بحب الأجواء دي بس اللي تحبه

    _ ماشي يا حبيبي 

    وفي مكان اخر 


    و بعد أن تناولوا الغداء و قصت جنة ما حدث صباحًا

    _ بجد القهوة وقعت عليه؟! 

    _ يا بنتي هو أنا بهزر معاكِ...  انا خايفة يطردني و أنا تعبت في الشغل ده 

    _قلبي معاكِ أنتِ  أوعي تخافي هو أكيد ها يطردك بكره و ها يطردني معاكِ

    _ده بني أدم رخم و مغرور 

    _ حرام عليكِ  ده جان كده و قمر 

    _ فين هو القمر... ده مستفز جدًا

    _ أنا امشي دلوقت و أشوفك الصبح تمام 

    _ تمام أنا بقرأ في روايةرومانسية ها كمل قراءة الرواية

    _ قراءة و رومانسية  ايه يا بنتي أنتِ فاضية

    _ القراءة أحلي حاجة يا أم جهل أنتِ 

    _ ماشي يا سيتي سِبت ليكِ  الثقافة  نلتقي غدًا يا أختاه عربية فصحى اهووه عشان أم جهل دي، باي يا طنط هالة 

    _ كده فصحى ربنا يصبرني

    _باي سلامي لماما يا ندى. •تقولها هالة و هي تتابع الأخبار في التلفزيون •

    _ يوصل يا عسل أنتَ و شكرًا علي الأكل الحلو ده 

    و تخرج وتغلق الباب خلفها و تترك جنة و هي تقول 

    _ ماما أنا أدخل اقرأ شويه 

    _ براحتك يا حبيبتي 

     و هي على فراشها  تقرأ وتقلب صفحات الكتاب و تتذكر نظراته الحاده التي  تشبه نظرات أمير  الأحلام

    غلب عليها النعاس لتلتقي به فقد حان موعد لقاء الحبيب. 


    تشرق الشمس تعلن عن بدء يوم جديد 

    و في الصباح الباكر 

     ذهب كل منهم  إلي العمل  ما عدا جنة فكانت خائفة من ردة  فعله و أنه من الممكن أن يقوم بطردها فقررت عدم الذهاب و الإنتظار لما يحدث  

    أما هو و من داخل الشركة و بخطوات كلها ثقة يذهب إلى مكتب والده حتى وصل إلي مكتب جنة و لم تكون هناك 

    يدخل إلي المكتب و هو غاضب من قلة أحترام مواعيد العمل 

    يدلف إلى مكتبه و يحمل الهاتف 

    و بعد وقت تطرق الباب و يسمح لطارق بالدخول 

    _تعالي يا أنسة ندى

    _ صباح الخير يا فندم تؤمر بأي حاجة

    _صباح الخير كُنت محتاج أعرف تفاصيل كل الصفقات و أسماء العملاء 

    _تؤمر يا فندم بس  أنسة جنة ها تفيد حضرتك أكتر 

    _ و هي فين بقى حضرة السكرتيرة أنا وصلت و هي لسه، ايه الإهمال والامبالاة دي 

    _دقايق يا فندم و تكون وصلت أنا أروح أتصل بيها 


    _كلميها هنا و حالا و خلي الصوت عالي عايز أسمع 

    _ بتقول ايه يا فندم

    _ كلامي يتنفذ من غير نقاش يا أنسة 

    •ترفع ندى الهاتف لتحدث صديقتها أمامها•

    _ الو...  أنتِ فين يا جنة 

    _ في حد يتكلم كده على الصبح قولي صباح الخير مش ها قولك حلمت بايه 

    _جنة مش وقته...  اتأخرتِ على الشغل ليه

    _ مش جايه الشغل ده 

    _ جنة بلاش دلع مستر فهد في الشركة 

    _ يا بنتي هو أنا أخلص من هولاكو يطلع ابنه   ابو لهب 

    _أسكتِ يا جنة هي ما تقصدش يا فندم

    يحمل الهاتف 

    _ نصف ساعة و تكوني هنا  فاهمة 

    _مين بيتكلم... 

    _ أبو لهب.. يا جنة هانم 

    قذف الهاتف علي مكتبه 

    و هو يقول  بصوت عالي 

    _  لما توصل الهانم دي عندي  هنا اتفضلي على مكتبك


    تفتكروا ايه ممكن يحصل 🤔🤔

    تفااااعل عشان الفصل اللي بعده ينزل اليوم +متابعة لو سمحتوا ليصلك الفصل الجاي

    تكملة الروايه من هنااااااا



     

    تعليقات