القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جحيم الفهد البارت التاني بقلم حنان سلامه

الفصل الثاني

و من كثرة  البكاء ذهبت في غفوة و رأته يتسلل إلي أحلامها 

كانت تراقبه حتى أقترب نظرت إليه بتمعن لتعلم إين رأت هذه الملامح من قبل  ، و لكن للأسف باتت محاولتها بالفشل  مثل كل مرة، تراه أمامها ولا تستطيع معرفته، 

و مثل كل يوم  يأخذها بعيدًا و يحلق في كل مكان، و تستمتع بوجوده ولا شعر بالأمان مع أحد بقدر ما شعرت معهُ و بين ذراعيه

و كأنها تلجأ لعالم الخيال التي تمنت يوم أن يكون واقع و هو جزء منه مش مجرد خيال يُرسم داخل عقلها.

و عندما فتحت عيناها الصغيرتين وجدت أمامها من  يُعطي له الشعوربالأمان في الحياة هالة (والدتها) 

_ مالك يا جنة... راجعة من الشغل بدري ليه 

_ لا يا ماما مفيش  حاجة مجهدة شوية 

_ ارتاحِ يا حبيبتي لحد ما أحضر الأكل 

_ ماما عايزة أقولك حاجة.... أنا تقريبًا سِبت الشغل أو بمعني أوضح ها نطرد 

_ نعم ليه شكلك عملتِ مصيبة صح! 

_  ليه يا أمي أنتِ تعرفي  عني كده... أنا مش بحب المشاكل 

_ طبعا... يا قلب ماما يعني طالعة لحد غريب 

_ لو سمحتِ يا ماما بلاش نتكلم في الموضوع ده

_ طيب اروح أنا أحضر الأكل 

•في اللحظة التي سمعتِ فيها طرقات الباب •

_ أستنى يا ماما أنا أفتح الباب و جايه اساعدك 

_ أنتِ تاني..! 

_ أنتم حد يعرفكم غيري يا ماما 

_ الحقيقة لا 

_ في ريحة حاجة بحبها أوعي كده طنط هالة أنتِ فين 

_ أدخلي... بحس أنك كائن عايش عشان يأكل و بس يا ندى 

_ و هو في أحسن الأكل في الدنيا 

_ أقولك حاجة يا طنط هالة أنتِ بتعملي أكل أحسن من ماما 

_ أنا هاقول لمامتك يا ندى 

_ أنا صديقة عمرك يا جنة 

فتضحك هالة على هذا الحوار و تقول 

_ أنتِ حبيبتي يا ندى جهزوا السفرة أنتِ و هي 

_ حاضر  يا ماما 

_ اه صح مستر عاصم سأل عليكِ

_ ندى أوعي تكوني بعتِ صاحبة عمرك

_ دلوقت صاحبة عمرك... ماشي يا سيتي قولتله والدتها مريضه 

_ حرام عليكِ يا بنتي أمي ذنبها ايه! 

_ أنك بنتها....  ايه بقى اللي حصل 

هالة بصوت عالي من الداخل 

_ بلاش الرغي ده و اخلصوا 

_ نفسي أعرف مستحمله صوت أمك ده  أزاي 

_ يا ماما سمعه ندي بتقول ايه

_ كده يا جنة   اسكتِ والله أمك تطردني و بعدين مش أنا صديقة عمرك ينفع تخلي الأكل الحلو ده يروح عليا 

_ ماشي نعديها المرة دي عشان طلعتِ جدعة بس

 وفي مكان أخر 

يرقد هو على فراشه مغمض العينان قليلًا فيأتي طيفها و هي  تهدده

يبتسم  علي براءته و تمردها و غباءها  حينما  صدمت رأسها و عندما اربكها كلامه فوقعت منها القهوة عليه وهو كان متعمد ذلك ليفتح عيناه ويقول لنفسه •أكيد مش البنت دي اللي تشغل تفكيري •

و يبدل ملابسه كي يلتقي ببعض من أصدقاءه

يدخل والده بعد إن طرق الباب 

_ ايه الشياكة دي رايح على فين كده

_ أنت اللي بتتكلم عن الشياكة  يا عاصم باشا

أنا بتعلم منك   

عاصم بابتسامة 

_ ماشي يا سيدي أنت و  بكل فخر ابني

مش تقولي رايح فين 

_ خارج شويه اشوف أصحابي

_ براحتك يا حبيبي بس لازم نعمل حفلة عشان المنافسين  يعرفوا  أن ابني رجع 

 بالسلامه  

_ مع اني مش بحب الأجواء دي بس اللي تحبه

_ ماشي يا حبيبي 

وفي مكان اخر 


و بعد أن تناولوا الغداء و قصت جنة ما حدث صباحًا

_ بجد القهوة وقعت عليه؟! 

_ يا بنتي هو أنا بهزر معاكِ...  انا خايفة يطردني و أنا تعبت في الشغل ده 

_قلبي معاكِ أنتِ  أوعي تخافي هو أكيد ها يطردك بكره و ها يطردني معاكِ

_ده بني أدم رخم و مغرور 

_ حرام عليكِ  ده جان كده و قمر 

_ فين هو القمر... ده مستفز جدًا

_ أنا امشي دلوقت و أشوفك الصبح تمام 

_ تمام أنا بقرأ في روايةرومانسية ها كمل قراءة الرواية

_ قراءة و رومانسية  ايه يا بنتي أنتِ فاضية

_ القراءة أحلي حاجة يا أم جهل أنتِ 

_ ماشي يا سيتي سِبت ليكِ  الثقافة  نلتقي غدًا يا أختاه عربية فصحى اهووه عشان أم جهل دي، باي يا طنط هالة 

_ كده فصحى ربنا يصبرني

_باي سلامي لماما يا ندى. •تقولها هالة و هي تتابع الأخبار في التلفزيون •

_ يوصل يا عسل أنتَ و شكرًا علي الأكل الحلو ده 

و تخرج وتغلق الباب خلفها و تترك جنة و هي تقول 

_ ماما أنا أدخل اقرأ شويه 

_ براحتك يا حبيبتي 

 و هي على فراشها  تقرأ وتقلب صفحات الكتاب و تتذكر نظراته الحاده التي  تشبه نظرات أمير  الأحلام

غلب عليها النعاس لتلتقي به فقد حان موعد لقاء الحبيب. 


تشرق الشمس تعلن عن بدء يوم جديد 

و في الصباح الباكر 

 ذهب كل منهم  إلي العمل  ما عدا جنة فكانت خائفة من ردة  فعله و أنه من الممكن أن يقوم بطردها فقررت عدم الذهاب و الإنتظار لما يحدث  

أما هو و من داخل الشركة و بخطوات كلها ثقة يذهب إلى مكتب والده حتى وصل إلي مكتب جنة و لم تكون هناك 

يدخل إلي المكتب و هو غاضب من قلة أحترام مواعيد العمل 

يدلف إلى مكتبه و يحمل الهاتف 

و بعد وقت تطرق الباب و يسمح لطارق بالدخول 

_تعالي يا أنسة ندى

_ صباح الخير يا فندم تؤمر بأي حاجة

_صباح الخير كُنت محتاج أعرف تفاصيل كل الصفقات و أسماء العملاء 

_تؤمر يا فندم بس  أنسة جنة ها تفيد حضرتك أكتر 

_ و هي فين بقى حضرة السكرتيرة أنا وصلت و هي لسه، ايه الإهمال والامبالاة دي 

_دقايق يا فندم و تكون وصلت أنا أروح أتصل بيها 


_كلميها هنا و حالا و خلي الصوت عالي عايز أسمع 

_ بتقول ايه يا فندم

_ كلامي يتنفذ من غير نقاش يا أنسة 

•ترفع ندى الهاتف لتحدث صديقتها أمامها•

_ الو...  أنتِ فين يا جنة 

_ في حد يتكلم كده على الصبح قولي صباح الخير مش ها قولك حلمت بايه 

_جنة مش وقته...  اتأخرتِ على الشغل ليه

_ مش جايه الشغل ده 

_ جنة بلاش دلع مستر فهد في الشركة 

_ يا بنتي هو أنا أخلص من هولاكو يطلع ابنه   ابو لهب 

_أسكتِ يا جنة هي ما تقصدش يا فندم

يحمل الهاتف 

_ نصف ساعة و تكوني هنا  فاهمة 

_مين بيتكلم... 

_ أبو لهب.. يا جنة هانم 

قذف الهاتف علي مكتبه 

و هو يقول  بصوت عالي 

_  لما توصل الهانم دي عندي  هنا اتفضلي على مكتبك


تفتكروا ايه ممكن يحصل 🤔🤔

تفااااعل عشان الفصل اللي بعده ينزل اليوم +متابعة لو سمحتوا ليصلك الفصل الجاي

تكملة الروايه من هنااااااا



 

تعليقات

التنقل السريع